هستت
عضو جدید
[COLOR=#00000]قرآن: ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم کذلک زینا لکل امه عملهم ثم الی ربهم مرجعهم فینبئهم بما کانوا یعملون
به آنچه مشرکان غیر از خدا میخوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند! این چنین ما عمل هر قومی را در نظرشان زینت داده این ، سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و خدا آنان را از کردارشان اگاه می گرداند.
عترت:
اقسام ایمان ونهی از بیزاری از سایر مسلمانان:
سراج گفت : ما از آنها بیزاری میجوییم زیرا آنچه ما به آن اعتقاد داریم، آن گروه ندارند
امام صادق: آنها ما را دوست دارند ،آیا چون عقیده شما را ندارند از آنها بیزاری میجویید؟
سراج: آری
امام: اگر چنین باشد ، ما هم دارای عقایدی هستیم که شما نداری ، بنابر این آیا ما هم از شما بیزاری بجوییم؟
... امام: در نزد خدا هم حقایقی هست که در نزد ما نیست ، آیا خدا ما را دور می اندازد؟
امام: آنها را دوست بدارید و از آنها بیزاری مجویی، زیرا بعضی از مسلمانان یک سهم و بعضی دو سهم و بعضی ....هفت سهم ایمان را دارند، بنابراین سزاوار نیست که صاحب یک سهم ایمان را بر آنچه که صاحب دو سهم است تکلیف کند و . . .(باب درجات الایمان-حدیث2-ص43جلد1)}
{نهی امام باقر درمورد بیزاری از غیر شیعه:
زراره خطاب به امام باقر:ما (در رابطه با مردم دارای عقاید مختلف هستیم) خود را همچون ترازو و ریسمانکار بناها (میزان) قرار میدهیم ، هرکس از مردم ، خواه علوی باشد یاغیرعلوی ، با ما موافقت کند(عقیده و دینش مطابق ما باشد) او را دوست میداریم ، واگرنه او را دشمن میداریم.
امام باقر با این برنامه ای که زراره داد مخالفت کرد و فرمود: ای زراره ، سخن خدا درست تر از سخن توست ، پس کجایند آنانکه خداوند در قرآن میفرماید(...الاالمستضعفین من الرجال و النساء و الوالدان لا یستطیعون حیله و لا یهتدون سبیلا)
و کجایند آنانکه خداوند درباره آنها(آیه 106توبه) میفرماید: و آخرون مرجون لامر الله یعذبهم و اما یتوب علیهم
و کجایند آنها که خداوند در باره آنها میفرماید (106توبه): و آخرون یعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحا و آخر سیئا عسی الله ان یتوب علیهم(و گروه دیگر به گناهان خود اعتراف کردند و اعمال صالح و ناصالحی را به هم آمیختند، امید میرود که خداوند ، توبه آنها را بپذیرد)
وکجایند اصحاب اعراف (آیات 46 تا 49 سوره اعراف) که عده ای از واماندگان ، راهی به جایی نمیبرند تا اینکه اصحاب اعراف(مانند آل محمد(ص)) آنها را از واماندگی نجات میدهند
و کجایند آنانکه خداوند در ایه 60توبه ، سهمی از زکات را برای الفتو جلب قلوب آنها به سوی اسلام قرار داده است، خواه کافر باشند یا افرادی که ایمان ضعیف دارند.
بنابر این مطابق آیات قرآن نمیتوان از این دسته های مختلف اسلامی که از خط تشیع راستین ، منحرف هستند ؛ بیزاری جست چرا که امید نجات آنها آنگونه که خداوند فرموده است ، وجود دارد –اصول کافی- باب اصناف الناس- حدیث3-ص382-جلد2}
توجه به قرآن به عنوان اصلی ترین سند اسلام:
امام باقر(ع) به شاگردانش فرمود:هرگاه که من مطلبی و حدیثی را برای شما بازگو کردم، از من بپرسید در کجای قرآن است؟
سپس فرمود: پیامبر از گفتگوهای بی اساس و تباه نمودن مال و زیاد سوال کردن نهی فرموده.
آنگاه یکی از شاگردان رسید: همین در کجای قرآن است؟ امام باقر در پاسخ فرمود ( . .. نساء114)(....نساء5) (مائده101)-اصول کافی- باب الرد علی الکتاب و السنه – حدیث5-ص60-جلد1)}
به این ترتیب امام باقر به ما آموخت در مسائل مختلف به قرآن رجوع کنیم و از آن به عنوان سند اصلی اسلام بهره ببریم.[/COLOR]
به آنچه مشرکان غیر از خدا میخوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند! این چنین ما عمل هر قومی را در نظرشان زینت داده این ، سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و خدا آنان را از کردارشان اگاه می گرداند.
عترت:
اقسام ایمان ونهی از بیزاری از سایر مسلمانان:
سراج گفت : ما از آنها بیزاری میجوییم زیرا آنچه ما به آن اعتقاد داریم، آن گروه ندارند
امام صادق: آنها ما را دوست دارند ،آیا چون عقیده شما را ندارند از آنها بیزاری میجویید؟
سراج: آری
امام: اگر چنین باشد ، ما هم دارای عقایدی هستیم که شما نداری ، بنابر این آیا ما هم از شما بیزاری بجوییم؟
... امام: در نزد خدا هم حقایقی هست که در نزد ما نیست ، آیا خدا ما را دور می اندازد؟
امام: آنها را دوست بدارید و از آنها بیزاری مجویی، زیرا بعضی از مسلمانان یک سهم و بعضی دو سهم و بعضی ....هفت سهم ایمان را دارند، بنابراین سزاوار نیست که صاحب یک سهم ایمان را بر آنچه که صاحب دو سهم است تکلیف کند و . . .(باب درجات الایمان-حدیث2-ص43جلد1)}
{نهی امام باقر درمورد بیزاری از غیر شیعه:
زراره خطاب به امام باقر:ما (در رابطه با مردم دارای عقاید مختلف هستیم) خود را همچون ترازو و ریسمانکار بناها (میزان) قرار میدهیم ، هرکس از مردم ، خواه علوی باشد یاغیرعلوی ، با ما موافقت کند(عقیده و دینش مطابق ما باشد) او را دوست میداریم ، واگرنه او را دشمن میداریم.
امام باقر با این برنامه ای که زراره داد مخالفت کرد و فرمود: ای زراره ، سخن خدا درست تر از سخن توست ، پس کجایند آنانکه خداوند در قرآن میفرماید(...الاالمستضعفین من الرجال و النساء و الوالدان لا یستطیعون حیله و لا یهتدون سبیلا)
و کجایند آنانکه خداوند درباره آنها(آیه 106توبه) میفرماید: و آخرون مرجون لامر الله یعذبهم و اما یتوب علیهم
و کجایند آنها که خداوند در باره آنها میفرماید (106توبه): و آخرون یعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحا و آخر سیئا عسی الله ان یتوب علیهم(و گروه دیگر به گناهان خود اعتراف کردند و اعمال صالح و ناصالحی را به هم آمیختند، امید میرود که خداوند ، توبه آنها را بپذیرد)
وکجایند اصحاب اعراف (آیات 46 تا 49 سوره اعراف) که عده ای از واماندگان ، راهی به جایی نمیبرند تا اینکه اصحاب اعراف(مانند آل محمد(ص)) آنها را از واماندگی نجات میدهند
و کجایند آنانکه خداوند در ایه 60توبه ، سهمی از زکات را برای الفتو جلب قلوب آنها به سوی اسلام قرار داده است، خواه کافر باشند یا افرادی که ایمان ضعیف دارند.
بنابر این مطابق آیات قرآن نمیتوان از این دسته های مختلف اسلامی که از خط تشیع راستین ، منحرف هستند ؛ بیزاری جست چرا که امید نجات آنها آنگونه که خداوند فرموده است ، وجود دارد –اصول کافی- باب اصناف الناس- حدیث3-ص382-جلد2}
توجه به قرآن به عنوان اصلی ترین سند اسلام:
امام باقر(ع) به شاگردانش فرمود:هرگاه که من مطلبی و حدیثی را برای شما بازگو کردم، از من بپرسید در کجای قرآن است؟
سپس فرمود: پیامبر از گفتگوهای بی اساس و تباه نمودن مال و زیاد سوال کردن نهی فرموده.
آنگاه یکی از شاگردان رسید: همین در کجای قرآن است؟ امام باقر در پاسخ فرمود ( . .. نساء114)(....نساء5) (مائده101)-اصول کافی- باب الرد علی الکتاب و السنه – حدیث5-ص60-جلد1)}
به این ترتیب امام باقر به ما آموخت در مسائل مختلف به قرآن رجوع کنیم و از آن به عنوان سند اصلی اسلام بهره ببریم.[/COLOR]