نظر سنجی درباره احداث کانال بین المللی کشتیرانی ایران سوریه

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
لطفا در این نظر سنجی شرکت کنید

طرح - فوق العاده عجیب - اتصال بندر ماهشر خلیج فارس به بندر لبنان در در یای سرخ

پروژه ی اتصال دریای خزر به در یای چابهار بسیار اشتباه هست که معلوم نیست اجرا بشه یا نه
نزدیک دو هزار کیلومتر کانال زدن
باعث می شود مقدار زیادی از زمین های کشاورزی زیر آب رود در شمال
چون سطح آب در یای خزر 29 متر پایین تر از سطح آب در یای آزاد هست
اتصال دریای خزر به خلیج فارس
نظراتی که دادن هم در آخر سایت زیر نوشته شده را حتما مطالعه کنید
http://www.bultannews.com/fa/news/60...A7%D8%B1%D8%B3
=============================================================================
با اجرای طرح ماهشهر - لبنان
علاوه بر اینکه از لحاظ کیلو متر همون 2000 کیلومتر تقریبا می شود
ثانیا سرمایه گذاریشو دیگه ایران نمیکه بلکه ایزان و سوریه و عراق و لبنان با هم انجام میدن و سود طرح و گرفتن حق ترانزیت شریک می شوند
این مسیر برای حمل کشتی های روسیه و چین امن تر هست از لحاظ سیاسی
ضمن اینکه این مسیر برای کشتی های اروپایی کوتاه تر است نسبت به مسیر کانال سوئز و دور زدن عربستان و --- راه اصلی ارتباط بازرگانی می شود
رونق بندر چابهار نسبت به بندر کراچی پاکستان بیشتر می شود و همچنین توریست به مناطق آزاد کیش و قشم و .... بیشتر می شود
ضمن اینکه ایران دیگه حق ترانزیت بابت عبور نفت کش هاش به مصر ( و شاید در آینده - 3 سال دیگر-به اسراییل ) نمی هد
اگر این مسیر ساخته نشود باید برای فروش نفت به اروپا، به اسراییل حق ترانزیت بدهیم -یعنی اون موقع غرب و آمریکا میان پروژه های ازدیاد برداشت نفت رو تو خاور میانه انجام میدن و بعد هم تحریم هارو ور میدارن و میگن نفتتون رو بدین به ما و بابت هر بشکه نفت یک سودی به اسراییل میرسه
مشکل کانال مصر:
کانال مصر جون عرضش کم هست - یک روز کشتی ها میرن و یک روز کشتی ها میان
ولی کانال اسراییل که تا 3 سال دیگه آماده میشه دوطرفه هست
از کشتی های نفتی کویت و عراق و ال ان جی قطر حق ترانزیت میگیرد( این خیلی حال میده)
تصفیه کردن آب دریا خلیج فارس و تامین آّب شرب و کشاورزی و صنعتی برای استان حاصلخیز خوزستان
تو عکس های ماهواره ای میتونید راحت این مسیر رو چک کنید( در بین مسیر از چند در یاچه از عراق میگذره)
آشنایی و گسترش فرهنگ شیعه در جهان با ایجاد بندر در دریاچه ی نزدیک به کربلا
مشکل اختلاف سطح آب ازاد خلیج فارس و در یا ی سرخ هم وجود نداره
کنترل قیمت نفت خاورمیانه و ایفای نقش مدیرتی قوی در اوپک
و نه فرمالیته و کنترل و کاهش میزان تولید نفت عربستان ( در صورتی که حق ترانزیت به مصر ندهیم می توان نفت رو ازون تر بفروشیم و تقاضا برای نفت ما بیشتر می شود و تولید نفت ایران بیشتر می شود و امکان استفاده از روش های ازدیاد برداشت نفت به غیر از تزریق گاز و آّب توجیه پذیر می شود - مانند روش های میکروبی و ماکروویو و ...... و یا اینکه با گرفتن حق ترانزیت بالاتر ،قیمت جهانی نفت رو زیاد کنیم
مثلا حساب کنیم کشتی هایی که مجبور هستند عربستان رو دور بزنن چقدر باید سوخت مصرف کنن - بعد حق ترانزیت رو یک مقدار کمتر از میزان مصرف سوخت کشتی ها در نظر بگیریم تا مجبور بشن به جای دور زدن عربستان و مصرف سوخت زیاد بیان از این راه عبور کنن و حق ترانزیت بدن

=======================================================================================
اسرائیل کانال جدیدی برای رقابت با کانال سوئز می سازد
http://www.asriran.com/fa/news/26358...A7%D8%B2%D8%AF
یک کانال 130 کیلو متری 14 میلیارد دلار هزینه دارد
برآورد هزینه:
طرح ماهشهر - لبنان - 2000 هزار کیلومتر هست( تقریبا 20 برابر- یعنی 280 میلیارد دلار ( 840 هزار میلیارد تومان - یعنی یک سوم پول یک اختلاس )هزینه دارد که بین ایران و عراق و سوریه و لبنان تقسیم میشه
منبع تامین مالی::::::
پول یک ماه یارانه ی مردم ایران رو ندن به جاش به همه سهام برابر بدن و بعد از حق ترانزیت به حساب مردم ایران به صورت دائم سود واریز کنند
(پول یک ماه یارانه مردم ایران = 3 هزار میلیارد تومان = یک اختلاس)
یا اینکه یک ماه در میون مبلغ یارانه رو یک چهارم بدن ( یک ماه کامل بدن و یک ماه یک چهارم بدن و باز ماه سوم کامل بدن و ماه چهارم یک چهارم بدن)
یا اینکه یارانه ها در هر ماه رو ده روز دیر تر بدن و با سود پول حاصل از ده روز خواباندن یارانه - مبلغ را تامین کنند
یا حتی میشه سر مایه گذار خارجی مثل روسیه و چین یا حتی کشور های اروپایی مثل هلند و آلمان و ایتالیا و اسپانیا رو جذب کرد
باعث ایجاد دو میلیون اشتغال در ایران و عراق و سوریه و لبنان می شود
=============================================================================================
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

بازگشايي پرونده اتصال «خزر» به «خليج فارس»

اتصال دریای خزر به خلیج فارس


مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران: اتصال درياي خزر و خليج فارس همچنان در حد يک پيشنهاد است
خراسان:
«اتصال آب هاي نيلگون خليج فارس و درياي عمان به درياي خزر»، روياي ديرينه ايرانيان است که سال هاي سال است مطرح بوده ولي هنوز به سرانجام نرسيده است. طرحي که با توجه به اوضاع و احوال کم آبي و بحران جدي در بخش هاي مرکزي ايران، بايد بازخواني و در صورت امکان عملياتي شود.

طرح عظيم ساختن آبراه سراسري ايران طرحي است که بر مبناي آن، درياي خزر به خليج فارس متصل مي شود. اين پروژه پس از مطالعه فراوان و بررسي هاي همه جانبه و پس از رايزني و همکاري با گروهي از استادان و متخصصان ايراني و غيرايراني در رشته هاي اقتصاد، زمين شناسي، آب شناسي، مهندسي راه و ساختمان، نفت، معادن، جامعه شناسي، محيط زيست، کامپيوتر، ارتباطات و امور مالي و حقوق بين الملل بر روي کاغذ آمد.طرح احداث کانال اتصال درياي خزر به خليج فارس از سال هاي دهه ۳۰ شمسي مطرح بوده است. حتي دولت شوروي به دليل وابستگي به مسير طولاني دريايي از تنگه هاي بسفر و داردانل و کانال سوئز که تحت کنترل ترکيه و مصر از متحدان آمريکا بود، براي تماس دريايي با چين و هند به ساخت اين طرح علاقه مند بود.برخي از کارشناسان ايراني نيز طرح هايي براي ساخت اين کانال از مسيرهاي مختلف ارائه کرده اند.

ساخت کانالي بن بست از درياي خزر به کوير لوت (کانال لوت) نيز مطرح شده است. هم چنين برخي کارشناسان از طرح متصل کردن درياي خزر به درياچه اروميه دفاع مي کنند.

طرح احداث آبراه سراسري ايران گرچه تاکنون رسما مطرح نشده است، ولي موافقان و مخالفاني دارد. موافقان به درآمدهاي سرشار ناشي از انتقال نفت، گاز، محصولات پتروشيمي و ساير کالاها از آسياي ميانه به خليج فارس، تغيير و بهبود آب و هواي ايران بر اثر ريزش هاي ناشي از تبخير آب کانال و جلوگيري از ادامه روند کويري شدن ايران، کاهش شديد هزينه هاي ناشي از حمل و نقل داخلي کالا، گسترش شيلات در حاشيه کانال و قابل استفاده کردن بخش هاي عظيمي از زمين هاي کويري ايران اشاره مي کنند.

مخالفان نيز به غيرعملي بودن اين طرح با توجه به اختلاف سطح آب درياي خزر نسبت به آب هاي آزاد، احتمال زير آب رفتن زمين هاي شمال کشور، مشکلات عبور از رشته کوه هاي البرز، بار مالي زياد و... اشاره مي کنند اما پروژه آبراه سراسري ايران (ايران رود) طرحي است که توسط «دکتر بديع بديع الزماني» با همکاري گروهي از استادان و متخصصان ايراني، در شهريور ۱۳۷۹ تهيه و تنظيم شده است.

به اعتقاد اين گروه براي از ميان بردن مشکلات عظيم اقتصادي، بايد به چاره جويي هاي خارق العاده دست زد. طرح عظيم ساختن آبراه سراسري ايران «ايران رود» بر اين اصل استوار است. پروژه ايران رود که پس از مطالعه فراوان و بررسي هاي همه جانبه ارائه شده، برنامه اي است بنيادين که پس از رايزني و همکاري با گروهي از استادان و متخصصان ايراني و غيرايراني در رشته هاي اقتصاد، زمين شناسي، آب شناسي، مهندسي راه و ساختمان، نفت، معادن، جامعه شناسي، محيط زيست، کامپيوتر، ارتباطات و امور مالي و حقوق بين الملل بر روي کاغذ آورده مي شود تا به خواست خداوند و همت ايرانيان برون مرزي و درون مرزي به تحقق بپيوندد.

دکتر «بديع بديع الزماني» در گزارش فني و توجيهي اين طرح اعلام مي کند: طرح ايران رود اين قابليت را دارد که نزديک به دو ميليون نفر را به اشتغال وا دارد، موجب فراهم آوردن آب شيرين در مناطق خشک خاوري ايران شود، مبارزه با خشکسالي را بنيان نهد، نيرو و ارزش ژئوپلتيکي ايران را در گيتي چندين برابر سازد، آباداني گسترده به وجود آورد، براي هميشه چهره ارتباطات و حمل و نقل در ايران را دگرگون سازد و موجب جلب سرمايه و ممر درآمد بي وقفه براي کشور شود. تا زماني که ابر و باد و مه و خورشيد و فلک در کارند، مورد بهره وري نسل هاي آينده ايران قرار گيرد. پس از اجراي اين طرح و در مراحل بعدي، در صورت نياز مي توان با کشيدن آبراه هاي باريک تر و ارتباط آن ها با شهرهاي کرمان، يزد، کاشان و قم، يک شبکه بزرگ در قلب کشور به وجود آورد و نسل هاي آينده را از نتايج بي سابقه آن بهره مند کرد.

دو مسير جداگانه

در اين گزارش مسير ايران رود بر پايه بررسي هاي جغرافيايي و زمين شناسي دو مسير براي آبراه پيشنهاد شده است.

شروع مسير اول از خليج کوچک واقع در باختر خليج چابهار به سوي شمال آغاز مي شود و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کوير لوت را پشت سر مي گذارد، از کنار کوير نمک و شهر طبس به سوي شمال عبور مي کند، در حوالي يک صد و سي کيلومتري خاور شاهرود به سوي شمال باختري متمايل مي شود و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در درياي خزر مي رسد.مسير دوم از ناحيه ميان چابهار و بندر جاسک آغاز مي شود و پس از گذر از کنار شهر بم هم چون مسير شماره يک تا طبس مي رود و آن گاه به سوي شمال باختري مي رود. به فاصله پنجاه کيلومتري جنوب باختري از شهر سمنان مي گذرد و در فاصله يکصدکيلومتري خاور تهران از ميان رشته کوه البرز به شهر ساري مي رسد و با گردش به سوي خاور به بندر ترکمن خاتمه مي يابد. درازاي آبراه بين ۱۴۶۵ کيلومتر (۹۱۰ مايل) و ۱۶۰۰ کيلومتر (۱۰۰۰ مايل) برآورد شده است.بدين ترتيب در بيشتر مسير بايد کانالي به ژرفاي ۵۰۰ متر کنده شود. از آن جا که سطح درياي خزر نزديک به ۲۹ متر از سطح درياي آزاد پايين تر است، در بخش کوچکي از مسير در شمال ايران از الگوي کانال «پاناما» استفاده شده است و تالبچه هايي ساخته خواهد شد که از سرازير شدن آب درياي آزاد به درياي مازندران جلوگيري به عمل آيد.

در همين ناحيه مي توان با نصب توربين برق، سراسر آبراه را تأمين کرد.پهناي آبراه در پايين ۲۵۰متر و در سطح زمين ۱۰۰۰ متر پيش بيني مي شود تا بتواند در آينده دور نيز رفت و آمد دو سويه کشتي هاي بزرگ از جمله نفت کش ها را امکان پذير کند.در مسير ميان بم و طبس ايجاد يک بندر مدرن و آزاد تجاري پيش بيني شده است تا دل کوير را به صورت يک قطب بازرگاني درآورد و شکوفايي اقتصادي را به کرمان، يزد، طبس و از آن جا به سراسر کشور به ارمغان آورد.سابقه تاريخي انجام طرح هاي عظيم مشابه: ديوارچين، کانال سوئز و کانال پاناما در دنيا وجود دارد.

امتيازات طرح ايران رود

فراهم آوردن نزديک به ۲ ميليون شغل در ايران- توليد و دستيابي به آب آشاميدني، فراهم آوردن راه هاي آبرساني و مبارزه با خشکسالي- چندين برابر ساختن نيرو و ارزش ژئوپلتيکي ايران در گيتي و کاهش نفوذ بيگانه در منطقه- بهبود بخشيدن محيط زيست و وضع آب و هوا در بخش خشک و کويري خاور ايران- ايجاد آباداني در محروم ترين نقاط خاوري ايران و پديد آوردن امنيت و کمک به مبارزه عليه قاچاق مواد مخدر در شرق ايران- ايجاد درآمد ابدي براي ايران، خنثي يا کم اهميت کردن طرح انتقال نفت و گاز از زير درياي خزر که عليه منافع ملي ايران است. پديد آوردن همکاري و همبستگي بي سابقه ميان ايرانيان برون مرزي و درون مرزي و بازگرداندن سرمايه و انديشه و مغز به کشور- پديد آوردن بندر آزاد در ميانه ايران و شکوفايي بازرگاني، گسترش چشمگير دريانوردي و صنعت کشتي سازي، ايجاد دو درياچه و پرورش ماهي و ساير جانداران دريايي.

هزينه طرح و راه هاي تأمين بودجه

بر اساس نخستين بررسي ها هزينه انجام اين پروژه در سال ۱۳۷۹ معادل ده ميليارد دلار برآورد شده است. در اين طرح کارشناسي براي تأمين اين مبلغ راه هاي زير پيشنهاد شده است: اختصاص اعتبار فوري 2.5درصد از درآمد نفت براي آغاز کار- تعهد مشروط ايرانيان برون مرزي تا يک ميليارد دلار- انتشار قرضه ملي- سرمايه گذاري شرکت هاي خارجي بر اساس بيع متقابل- سرمايه گذاري شرکت هاي خارجي بر اساس دريافت امتيازات گوناگون از قبيل شراکت در ماهيگيري، کشتيراني، حق ترانزيت، اداره بندر آزاد و غيره- اخذ وام از بانک جهاني- کمک بلاعوض از کشورهاي اروپايي در ازاي مبارزه با قاچاق مواد مخدر- کمک بلاعوض از سازمان ملل متحد در برابر مبارزه اساسي با قاچاق مواد مخدر.

ورود مجلس

موضوع انتقال آب خزر به کوير مرکزي ايران يک بار در اوايل دهه ۸۰ هم رسانه اي شد.

در پي خشکسالي و بروز مشکلات متعدد در جنوب خراسان دکتر «آزادي آزادمنش» نماينده مردم گناباد در مجلس شوراي اسلامي دوره ششم، در نطق پيش از دستور خود در 1381.8.5 طي سخناني با تاکيد بر استفاده از توانمندي هاي آب، خاک، خورشيد و سرمايه يا عوامل طبيعي و انساني براي خودکفايي در کشوراعلام کرد: همان طور که نفت و گاز را از طريق لوله به صدها کيلومتر دورتر منتقل مي کنيم، با کار کارشناسي و برنامه ريزي مشترک وزارت نفت و کشاورزي، آب درياچه خزر (قبل از آن که همسايگان با تقسيم ناعادلانه و ديپلماسي دست مارا کوتاه تر کنند) به کويري مرکزي که زمين و آفتاب پرتوان براي شيرين کردن آب دارد منتقل شود.

به گفته وي در آن صورت صدها کانال پرورش آبزيان و کشاورزي پربار و اشتغال زايي ميليوني که نتيجه آن خودکفايي، درآمدزايي و تقويت سفره هاي زيرزميني و تغييرات آب وهوايي کشور، خصوصا در استان هاي حاشيه کويرچون اصفهان، کرمان، خراسان، سمنان و يزد خواهد بود. وي تصريح مي کند: ديگران در صحراي قره قوم و شمال آفريقا از اين طريق به نتايج ارزنده اي رسيده اند، چرا ما نتوانيم؟!

سرنوشت طرح هاي پيشنهادي

دکتر «پرويز کردواني» صاحب نظر و مدرس دانشگاه درباره سرنوشت طرح هاي پيشنهادي درباره اتصال خزر به عمان و خليج فارس مي گويد: اولين طرح در اين کشور ارائه شد در اين طرح پيشنهاد شده بود که بين درياي خزر وخليج فارس، درياچه هايي احداث و از اين طريق آب دو دريا به هم متصل شود. دراين ارتباط ما ۳ نقطه پست در ايران داريم که چاله جازموريان، بيابان لوت و دشت کوير است و اگر آب را از خليج فارس به داخل اين ۳ نقطه گود پمپاژ کنيم تبخير آن ها موجب بارندگي مي شود و مطابق پيش بيني ها آن قدر بارندگي مي شود که با کشتي مي توانيم راه بين اين دو دريارا طي کنيم.

«کردواني» مي افزايد: يک طرح هم بعد از پيروزي انقلاب ارائه شد که در آن، به احداث کانال در کشور چين اشاره شده بود اگر در ايران هم با شکافتن کوه البرز به شکل يک ذوزنقه اقدام کنيم، راه را براي انتقال آب به کوير و اتصال درياهاي آزاد فراهم کرده ايم. وي مي گويد: همان سال ها شنيدم که اين طرح تصويب و بودجه اي هم برايش گذاشته شده است و حتي مدتي هم روي آن کار شد ولي در عمل نتيجه اي حاصل نشد.اين صاحب نظر مي گويد: در دولت آقاي هاشمي رفسنجاني هم ايجاد کانالي براي کشتي راني بين درياي خزر و خليج فارس مطرح شد. براساس اين طرح کانالي از گرگان به جاجرم و از آن جا به شرق بندرعباس و بندر ميناب وصل مي شد.

در دولت آقاي خاتمي هم طرح «ايران رود» که توسط تحصيل کرده هاي ايراني مقيم آمريکا تهيه شده بود، به وي ارائه شد. وقتي اين طرح براي اعلام نظر به من ارائه شد بند بند آن را با دلايل علمي رو کردم و گفتم اين طرح قابل اجرا نيست. اولا ايجاد اين کانال اصلا عملي نيست چون بين اين دو دريا، اختلاف ارتفاع زياد وجود دارد و کشتي ها بايد يک هزار و ۷۰متر از کوه البرز بالا روند.

کارشناسان ديگري هم بنا به دلايل مختلف طرح «ايران رود» را اجراناشدني اعلام کردند و متوليان را از عملياتي کردن آن برحذر داشتند و تاکنون دولت ها نه تنها به سراغ مطالعات تکميلي و به روز کردن آن ها نرفته بلکه فکر و بحث درباره آن را هم فراموش کرده اند.

طرح هاي روي کاغذ

«محمد کريم عابدي» عضو فراکسيون آب مجلس شوراي اسلامي نيز به ما مي گويد: براي تامين آب موردنياز کشور، به ويژه آب شرب و کشاورزي، چاره اي جز برنامه ريزي و اقدام عملي نداريم زيرا احداث کانال «ايران رود» که طرح دانشمندان ايراني است و بندر چابهار را به بندر گز متصل مي کند، هنوز قابليت اجرا ندارد.

نماينده مردم فردوس، طبس، سرايان و بشرويه با اشاره به اين که کانال «ايران رود» آب درياي عمان را به کوير مرکزي ايران منتقل مي کند، از تداوم فعاليت هاي کارشناسي خبر مي دهد و مي افزايد: طرح مذکور يک برنامه آبرساني محدود به شمار نمي آيد بلکه يک پروژه آباداني بسيار گسترده و فراگير است. ضمن اين که بسياري از مشکلات ناشي از کم آبي و خشکسالي چند سال اخير کوير مرکزي ايران را برطرف مي کند. از طرفي نيز براي تغيير اکوسيستم، تبخيرآب و افزايش بارش ها در کوير مرکزي ، انتقال کالا و ايجاد بنادر تجاري، پرورش ماهي و ميگو و اشتغال زايي نيز موثر است.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاکيد بر اهميت امنيتي و اجتماعي احداث کانال «ايران رود» مي افزايد: اين طرح آبرساني و کانال کشتي راني که مطالعات آن از ۳ دهه قبل انجام شده است از مسير خليج کوچک واقع در باختر بندر چابهار به سوي شمال آغاز مي شود. پس از گذشتن از کنار شهر بم، از کوير لوت هم مي گذرد و با عبور از کنار کويرنمک و شهر طبس به سوي شمال عبور مي کند. سپس به شاهرود و از آن جا به بندرگز در درياي خزر متصل مي شود. به گفته وي در دولت سازندگي هم مشاوراني در زمينه اين طرح کار کردند و اخيرا هم اسناد و اطلاعات دبيرخانه اين طرح مورد مطالعه قرار گرفته است.

«عابدي» درباره تکليف طرح «ايران رود» مي گويد: هنوز اين بحث به مرحله طرح و مصوبه دولت يا مجلس نرسيده است و با توجه به اولويت هاي ديگر، حق تقدم نيز ندارد.

تاييد مرکز پژوهش هاي مجلس

در آذرماه سال ۸۴ دفتر مطالعات زيربنايي مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي اعلام کرد: احداث آبراه کشتيراني خليج فارس- درياي خزر با رو ش هاي متداول عبور از ارتفاع، به لحاظ فني قابل تحقق است و با استفاده از دانش مهندسي فعلي کشور و با بهره مندي از تجارب کشورهاي پيشگام، انجام مطالعات مراحل بعدي با محوريت کارشناسان ايراني امکان پذير خواهد بود.

مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با بررسي گزينه هاي مختلف، ديدگاه کارشناسي خود را درباره امکان پذيري اتصال آب هاي شمال و جنوب کشور اعلام کرد و با تهيه گزارشي تحت عنوان «بررسي امکان پذيري اتصال آب هاي شمال و جنوب» خاطرنشان ساخت طرح مطالعات امکان پذيري آبراه خليج فارس-درياي خزر في نفسه اقدام جسورانه اي است که به طور طبيعي موافقان و مخالفان خود را خواهد داشت. زيرا در نگاه اول بسيار بلندپروازانه و به همان اندازه وسوسه انگيز است.

مرکز پژوهش ها سپس با بررسي پيشنهادات شرکت Dutemp و بديع الزماني،به مقايسه ضمني اين دو پيشنهاد با مطالعات قبلي پرداخت که توسط کارشناسان داخل کشور در چارچوب طرح عظيم مطالعات و امکان پذيري مقدماتي طرح «آبراه خليج فارس-درياي خزر» انجام شده است اين مرکز تصريح کرد: توصيه اصلي مطالعه صورت گرفته، قابل توجيه بودن تکميل مطالعات امکان پذيري و انجام مطالعات مرحله شناخت است. دفتر مطالعات زيربنايي مرکز پژوهش ها در گزارش خود متذکر شد احداث آبراه کشتيراني خليج فارس- درياي خزر با روش هاي متداول عبور از ارتفاع، به لحاظ فني قابل تحقق بوده است و با استفاده از دانش مهندسي فعلي کشور و با بهره مندي از تجارب کشورهاي پيشگام، انجام مطالعات مراحل بعدي با محوريت کارشناسان ايراني امکان پذير خواهد بود. به همين سبب اين پرسش که آيا مطالعات در اين زمينه بايد ادامه يابد يا خير، پاسخ مثبت دارد.

مرکز پژوهش ها سرانجام در نتيجه گيري گزارش خود اذعان کرده است احداث يک آبراه کشتيراني مرکزي در ايران از لحاظ فني امکان پذير و از لحاظ اقتصادي قابل تعمق و مورد اجماع کارشناسان داخلي و خارجي است. ولي مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران به خراسان اعلام کرد: موارد مطرح شده داراي مطالعات لازم نيستند و در حد يک پيشنهاد مطرح مي باشند.
چکيده گزارش

ساليان زيادي است که بحث هايي درباره اتصال آب هاي درياي خزر و خليج فارس مطرح مي شود و هر از چندي خبرهايي در اين باره، در رسانه ها انعکاس مي يابد. سال هايي که بحران کم آبي و خشکسالي در کشور به مرز هشدار و خطر مي رسد، نظرها معطوف اجراي اين طرح عظيم مي شود و با يک يا دو بار بارش باران و شائبه ترسالي، همه چيز به فراموشي سپرده مي شود.اگرچه تاکنون طرح هاي مختلفي درباره انتقال آب به مناطق کويري ايران مطرح و مطالعاتي نيز از سوي کارشناسان انجام يا در حال انجام است ولي صاحب نظران اساسي ترين راهکار را ساختن آبراه سراسري ايران «ايران رود» مي دانند که با اجراي آن، درياي خزر به خليج فارس متصل مي شود. جزئيات اين طرح مطالعاتي که توسط جمعي ۱۳۰ نفره از مهندسان و متخصصان داخلي و خارجي تهيه شده است، در کنار بايدها و نبايدهاي آن در اين گزارش انعکاس يافته است.


از کلیه افرادی که سرشان برای این کارها درد میکنه دعوت به همفکری میگردد.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت این کانال سه سال به طول می انجامد و در این پروژه 150 هزار نیرو کار خواهد کند. هزینه این طرح حدود 14 ملیارد دلار اعلام شده است. البته درآمد کانال سالانه حداقل 4 میلیارد دلار خواهد بود.
اسرائیل قصد دارد کانال جدیدی را برای رقابت با کانال سوئز ایجاد کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، کانال جدید به نام بن گوریون مانند کانال سوئز، دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می کند. ایجاد کانال جدید هم اکنون در مرحله برنامه ریزی است.

بندر ایلات اسرائیل در ساحل دریای سرخ با استفاده از کانال به دریای مدیترانه متصل خواهد شد. این کانال در وسط مناطق تحت کنترل اسرائیل حفر خواهد شد.

طول این کانال به اندازه کانال سوئز خواهد بود اما به دلیل داشتن امکانات بیشتر، عبور از آن نسبت به سوئز سریعتر و راحت تر انجام خواهد گرفت.

هم اکنون کانال سوئز یک طرفه است و یک روز در میان مخصوص عبور کشتی ها در یک جهت است اما اسرائیل دو کانال مجزا برای رفت و برگشت کشتی ها حفر خواهد کرد تا کشتی ها همزمان بتوانند در دو سو حرکت کنند.

در این وضعیت هیچ کشتی برای عبور از این کانال منتظر نخواهد ماند اما هم اکنون کشتی ها برای عبور از کانال سوئز حدود تا دو هفته منتظر می مانند.

مصر نیز به شدت به برنامه ساخت کانال بن گوریون اعتراض و تهدید کرده است روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع خواهد کرد اما تل آویو اهمیتی برای این تهدید قائل نشده است.

کانال بن گوریون 50 متر عمق خواهد داشت که 10 متر بیش از عمق کانال سوئز است. در این کانال جدید کشتی هایی به طول 300 و عرض 110 متر می توانند از این کانال عبور کنند.

تصویر ماهواره ای از کانال سوئز - نقشه فلسطین اشغالی



ساخت این کانال سه سال به طول می انجامد و در این پروژه 150 هزار نیرو کار خواهد کند. هزینه این طرح حدود 14 ملیارد دلار اعلام شده است. البته درآمد کانال سالانه حداقل 4 میلیارد دلار خواهد بود.

در صورت راه اندازی این کانال، درآمد مصر از کانال سوئز از سالانه 8 میلیارد دلار فعلی به 4 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

اسرائیل همچنین هم اکنون در حال بررسی و رایزنی با سه بانک آمریکایی برای دریافت وام 14 میلیارد دلاری با سود یک درصدی و بازپرداخت 30 ساله است.


اگر اسرائیل چنین کاری میتواند بکند و از بانکهای خارجی وام بگیرد ایا ایران بعنوان اولین کشور نفتی جهان و هشتاد میلیون جمعیت و با شرکتهای پیمانکاری بیکار که در مسکن مهر ابدیده شده اند ایا بی دست و پا تر از اسرائیل است؟ به نظر شما میتوان این کار را انجام داد؟

در نظر سنجی شرکت کنید.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

از تمامی مهندسین ( عمران - آب - مکانیک - شیمی - معماری و زمین شناسی و......) و غیر مهندسین و دعوت می شود نظرات و تجارب خود را در همین تاپیک مطرح کنند
چه دستگاهایی برای خاک برداری لازم هست؟؟؟
چه تعداد کارگر نیاز هست؟؟؟؟
چه شرکت های پیمان کارداخل وجود دارد؟؟؟؟؟( عمران و راه سازی و تصفیه ی آب)
چه مکانیزمی برای عدم نفوذ آب کانال به زمین پیشنهاد می شود؟؟؟؟؟بتن ریزی یا پوشش های عایق پلیمری؟؟؟؟؟؟
حق ترانزیت نفت برای کانال مصر چقدر هست و چگونه محاسبه می شود؟؟؟؟؟؟
با توجه به عکس های ماهواره ای چه مسیری پیشنهاد می شود؟؟؟چند کیلومتر مسیر می شود؟؟؟؟گلوگاه های سیاسی و یا محیط زیستی از لحاظ شیب زمین و پستی و همواری ها کجاست؟؟؟؟ ( از چند در یاچه ی داخل و خارج کشور باید گذشت؟؟؟؟ چه مقدار آب استان های داخل را می شود تامین کرد؟؟؟؟؟)
تهدیدی برای اکوسیستم و جانوران ندارد؟؟؟؟؟؟
میزان تبخیر آب این کانال در سال چقدر هست؟؟؟آیا باعث تغییر الگوی بادی و و جوی و بارشی می شود؟؟؟؟؟
و
.
.
.
.
.


سلام
به نظر من اول باید بررسی کنیم ببینیم چه امکاناتی هست و چه نیازهائی هست بعد از نظر سنجی و پیدا کردن ایرادها و پیدا کردن راه حل انها ان موقع میتوان گفت میشود یا نه

من هستم.
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]امکان سنجی طرح اتصال بندر ماهشر خلیج فارس به بندر لبنان در در یای سرخ[/h]
امکان سنجی طرح اتصال بندر ماهشر خلیج فارس به بندر لبنان در در یای سرخ

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...19#post6807319

با احترام و تشکر :
تالارمهندسی شیمی دعوت میکند

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...19#post6807319


از تمامی مهندسین ( عمران - آب - مکانیک - شیمی - معماری و زمین شناسی و......) و غیر مهندسین و دعوت می شود نظرات و تجارب خود را در همین تاپیک مطرح کنند

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...19#post6807319



چه دستگاهایی برای خاک برداری لازم هست؟؟؟

چه تعداد کارگر نیاز هست؟؟؟؟

چه شرکت های پیمان کارداخل وجود دارد؟؟؟؟؟( عمران و راه سازی و تصفیه ی آب)

چه مکانیزمی برای عدم نفوذ آب کانال به زمین پیشنهاد می شود؟؟؟؟؟بتن ریزی یا پوشش های عایق پلیمری؟؟؟؟؟؟

حق ترانزیت نفت برای کانال مصر چقدر هست و چگونه محاسبه می شود؟؟؟؟؟؟



با توجه به عکس های ماهواره ای چه مسیری پیشنهاد می شود؟؟؟چند کیلومتر مسیر می شود؟؟؟؟گلوگاه های سیاسی و یا محیط زیستی از لحاظ شیب زمین و پستی و همواری ها کجاست؟؟؟؟ ( از چند در یاچه ی داخل و خارج کشور باید گذشت؟؟؟؟ چه مقدار آب استان های داخل را می شود تامین کرد؟؟؟؟؟)

تهدیدی برای اکوسیستم و جانوران ندارد؟؟؟؟؟؟

میزان تبخیر آب این کانال در سال چقدر هست؟؟؟آیا باعث تغییر الگوی بادی و و جوی و بارشی می شود؟؟؟؟؟

و



.
.
.
.
.





http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...19#post6807319
 
بالا