نحوه عملکرد فن کویل

reza._y

کاربر فعال
فن کویل دستگاهی برای ایجاد سرمایش و گرمایش است و جزو سیستم های تهویه مطبوع تقسیم بندی می شود. این دستگاه را در ساختمان های مسکونی،تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می دهند. اجزای تشکیل دهنده ی فن کویل شامل : 1- کویل های سرمایشی و گرمایشی 2- فن 3-فیلتر هوا 4- شیر فلکه 5- شیر هواگیری می باشد.
فن کویل به طور معمول به دوشکلی که ذکر خواهد شد مورد استفاده قرار میگیرد. در حالت اول فن کویل فقط عمل برودت و حرارت لازم تامین می کند و هوای تازه توسط هوارسان مرکزی و توسط کانال هایی که جهت توزیع هوا تعبیه شده اند در سطح مکان مورد نظر منتشر می شود و به این صورت تهویه مناسب شکل میگیرد. در این حالت عمل تنظیم میزان گرما و سرما توسط ترموستات که درون فن کویل قرار دارد انجام می گردد.
در شکل دوم فن کویل در کنار تأمین برودت و حرارت مورد نیاز، تأمین کردن هوای تازه بر عهده دارد. شکل کار به این صورت است که فن دستگاه، با کشیدن هوای تازه به داخل از راه دریچه‌ای که درون دستگاه تعبیه شده است و دقیقاً در بخش پشتی فن کویل قرار گرفته است، هوا را در فضای مورد نظر پخش می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

انواع فن کویل​

امروزه فن کویل ها از نظر سلیقه ، کاربرد و محل نصب در اشکال متفاوتی ساخته می شوند که عبارتند از

  • سقفی توکار
  • سقفی روکار
  • زمینی روبرو زن یا بالازن
  • دیواری
  • کاستی

فن کویل سقفی توکار​

این مدل از فن کوئل بسیار پر کاربرد می باشد. از ویژگی های آن کم صدا بودن و به دلیل توکار بودن، فضایی از محیط را اشغال نمی کند.
فن-کویل-سقفی-توکار.jpg
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

فن کویل سقفی روکار​

که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع دستگاه، با کابین است که روی کار (سقف ) نصب می گردد.
file_54_1_1.jpg

فن کویل زمینی​

که به صورت بالازن و روبرو زن می باشد و از معایب آن می توان اشغال محیط ساختمان نام برد اما تعمیر فن کویل زمینی به سبب اینکه در ارتفاع نیست نسبت به انواع دیگر راحت تر است.
فن-کویل-زمینی.jpg
 
آخرین ویرایش:

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

فن کویل دیواری​

که به جای اسپیلت یونیت ها بیشتر استفاده می گردد، که به ظرفیت های پایین تر محدود می شوند و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.
فن-کویل-دیواری.jpg

فن کویل کاستی​

که به واسطه نصب و اجرای آسان و همچنین پوشش همه جهته آن در نوع چهارطرفه و به دلیل اینکه همه اتصالات آن در داخل سقف کاذب قرار می گیرد به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار پر طرفدار است.
فن-کویل-کاستی.jpg
 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

طرز کار فن کویل ها​

آب گرم / سرد از موتورخانه مرکزی از طریق لوله اصلی کویل، وارد لوله های مسی می شود و پس از چرخش در داخل ردیف های لوله های مسی، از طریق گردش اجباری هوا بر روی کویل ، گرما و یا سرمای خود را از دست می دهد و از طریق لوله خروج کویل به سمت موتورخانه مرکزی بر می گردد.
فن، هوا را از ورودی فن کویل که یک عدد فیلتر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار نصب شده است؛ مکش می کند و به طرف کویل به گردش در می آورد.
با عبور هوا از لابه لای فین های آلومینیومی انتقال گرما یا سرما از طریق فین ها به هوا انجام می گیرد و هوای محیط را خنک یا گرم می کند. دمای محیط ، اغلب توسط ترموستات کنترل می شود ، زمانی که دمای محیط با دمایی که بر روی ترموستات تنظیم شده است؛ همسان بشود ، ترموستات دستور قطع فن را می دهد ولی گردش آب همچنان در کویل ادامه دارد.

لازم است به چند نکته درمورد فن کوئل اشاره شود:
تمامی لوله های ورودی و خروجی به دستگاه حتما باید عایق کاری شود تا در تابستان دچار تعریق نشود به طوری که روی لوله ها ، خیس شود و باعث ریختن آن روی سقف یا زمین شود.

چنانچه گردش آب درون کوئل به خوبی انجام نشود، باید که کویل دستگاه توسط شیر هواگیری که روی لوله اصلی کوئل قرار گرفته هواگیری شود تا آب به صورت کامل چرخش داشته باشد و بهتر است اول فصل این کار انجام شود.

لوله ای که به لوله سینی درین ( تخلیه آب ) وصل می شود حتما باید دارای کمی شیب به سمت خروج آب داشته باشد تا آب بتواند راحت به سمت بیرون حرکت کند و آب داخل سینی جمع نشود.
 

Similar threads

بالا