ناگفته هایی درباره جنگ قره باغ و روابط ایران ـ آذربایجان (از دو منبع)

magnet

عضو جدید
سلام.
برا خود من مهمه که واقعیت روابط ایران باکو چیه. در این مورد مطالب موافق مخالف زیادی دیدم ولی اینی که تو تابناک دیدم + بازتابش تو رسانه های باکو برام جالب بود.
شاید خیلی از دوستان غیرآذری هم اصلاً از قضایا خبری نداشته باشن. این مطلب میتونه یه کمکی کنه.
یه کم زیاد شد ولی بازم جالبه.

خلاصه :



"من امام جمعه هستم و در کرسی خطبه نشسته ام و مسائلی را خواهم گفت تا به سوالات و شبهات برادران مسلمانم در جمهوری آذربایجان جواب بدهم و حقایق را روشن نمایم."

جملات بالا بخشی از سخنان حجت الاسلام «سید حسن عاملی»، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل است که چندی قبل به مناسبت برگزاری همایش نکوداشت حاج «علی اکرام» در قالب پیامی در این شهر ارائه شده بود، این پیام حاوی نکات مهمی در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان به ویژه موضع ایران در جنگ قره باغ بود که در رسانه های تعداد زیادی از کشورها مانند؛ جمهوری آذربایجان ، روسیه ، ارمنستان ، آمریکا ، کانادا ، آلمان و ... بازتاب زیادی داشته است. خلاصه ای از پیام :


چند سال قبل از فروپاشی شوروی، مراکز مطالعات استراتژیک کشورهای غربی، لوایح مختلفی را برای فروپاشی و تکه تکه کردن آن آماده کرده بودند .
یکی از 20 تهدید استراتژیک احتمالی، روابط ایران و جمهوری آذربایجان بود. چرا که از نظر آنان به دلیل مشترکات ریشه ای مذهبی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی این دو کشور، در آینده ای نه چندان دور موضوع الحاق و سپس اتحاد ایدئولوژیکی مطرح خواهد شد.
استکباری که به دنبال محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده و در صدد مقابله با صدور انقلاب اسلامی ایران به سایر کشورهای مسلمان بود، در آن زمان با جمهوری آذربایجانی مواجه می شد که از جهت جغرافیای سیاسی و منابع انرژی در شرایط خوبی قرار داشت .
یکی از آن طرحهای مهم مسئله قره باغ می باشد.

طبق اسناد موجود و بطور قطع می توانم بگویم که ایجاد مناقشه قره باغ سالها قبل از فروپاشی شوروی سابق و برای جلوگیری از اتحاد ایران و جمهوری آذربایجان طرح ریزی شده بود.

طرحی که در غرب نوشته طراحی گردیده و روسها با تمایل زیادی به آن نگاه کردند چرا که مناقشه قره باغ باعث نفوذ مستمر آنها در قفقاز و موجب تامین منافع آنها می گردید.

حالا این سوال مطرح می شود که مناقشه قره باغ چه تاثیر منفی در روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان می توانست ایجاد نماید؟


جواب: در اوایل استقلال جمهوری آذربایجان مردم این کشور، ملت ایران را بیشتر از برادر خود دوست می داشتند و در مقابل حملات وحشیانه ارامنه، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان تکیه گاه و خانه امید خود انتظار کمک داشتند. هنگام تجاوز به خاک جمهوری آذربایجان ایران می توانست دو سیاست را در پیش بگیرد یا مداخله نظامی نماید و یا سیاست بی طرفی اتخاذ نموده و مشاهده گر حوادث باشد.


درصورت مداخله نظامی، رویارویی با روسیه پیش می آمد
که این موضوع ضمن اینکه خلاف موازین بین المللی بود، از طرف دیگر ایران نمی خواست در دو جبهه قرار گیرد. اما اگر سیاست مشاهده گری و بی طرفی اتخاذ می شد ، در بین مردم مسلمان و دیندار، ادعاهای برادری و اسلامی رنگ می باخت و ایران خائن معرفی می شد. اگر این طرح عملی می گردید، نه تنها اتحاد ایران و جمهوری آذربایجان عملی نمی شد بلکه نفوذ ایران در آذربایجان تضعیف می گردید و تهدید اتحاد ایران و آذربایجان به فرصت تضعیف موقعیت ایران در آذربایجان تبدیل می شد.
یک سیاست بینابینی اتخاذ شد تا هیچ یک از معضلات دو فرضیه فوق ایجاد نشود و آن حمایت و آموزش ارتش جمهوری آذربایجان و ایجاد دسته های مقاومت و ارسال سلاح و مهمات و تعلیمات نظامی برای ارتش این کشور و قرار دادن طرحهای نظامی در اختیار ارتش جمهوری آذربایجان بود. در مقیاسی بالا و به صورتهای آشکار و پنهان اقدامات مختلفی از ناحیه ایران صورت گرفت.
جوانان زیادی از جمهوری آذربایجان برای آموزش های چریکی و پارتیزانی به ایران آمدند. دهها ماشین سلاح برای حمایت از شهر شوشا در اختیار جوانانی قرار داده شد که در آرزوی داشتن اندک تجهیزات نظامی بودند. با موافقت حکومت وقت و با درخواست روشن جواداف و رحیم قاضی اف و جهت ایجاد سیستم دفاعی، قرارگاه مشترک ایجاد گردید و در این قرارگاهها امیران و افسران اردبیلی و تبریزی با جان و دل به برادران آذری خود کمک کردند و شبانه روز برای جلوگیری از تجاوز ارامنه تلاش نمودند و اردوگاههای حمایت از آوارگان جنگی تشکیل دادند.

ما را متهم به صدور سلاح به ارامنه می کنند که بهتانی از روی رذالت می باشد. البته ما براداران آذری خود را ملامت نمی کنیم چرا که زیر بمباران تبلیغاتی شبکه های جاسوسی غرب قرار دارند و همه روزه شبهات و افتراهای زیادی را نسبت به برادران دینی خود در ایران به خورد مردم آذربایجان می دهند.


ما این فاجعه ی خونین را که دل ما آذری ها را می رنجاند به عنوان یک مسئله مهم ناموسی تلقی می کنیم که ارمنی ها مرتکب آن شده اند و در این خصوص هیچ شک و شبهه ای نداریم. اما با حیله و ترفند چه کسی و چه کسانی انجام شده است؟ !روس ها؟
چند روز بعد از فاجعه ی خوجالی ایاز مطلب اف برکنار شد. گفته می شد ایاز مطلب اف تحت حمایت روس ها می باشد. ولی مثل روز روشن می باشد که این طور نیست.
در پشت پرده ی این ماجرا ارگنکن و موساد قرار داشت .


جناب آقای موسوی اردبیلی رئیس وقت شورای عالی قضایی ایران، در زمان جنبش های مردمی به جمهوری آذربایجان سفر کرده بودند.
ایشان بواسطه ی حاجی علی اکرام با یکی از رهبران جنبش های مردمی دیدار و راهکارهای مفیدی را در اختیار ایشان قرار داده بودند.
ایشان با تکیه به تجربه ی هشت سال دفاع مقدس اظهار داشته بود که می توان مناقشه ی قره باغ را در مدت زمان اندکی حل کرد که با جواب "نه" از طرف این رهبران مواجه شده بود. جناب آقای اردبیلی نمی دانست که با اینکه مردم نقش اول در این جنبش ها را بازی می کنند ولی دستهای پشت پرده نه تنها خواستار آزادی قره باغ نبودند بلکه هدف آنها تحریک ایران بود .
در جواب راهکار جناب آقای اردبیلی یکی از رهبران جنبش های مردمی گفته بود : "من فقط زمانی به ایران می آیم که تبریز را به عنوان مرکز آذربایجان اعلام کنم!" به این جواب دقت کنید.


مرحوم روشن جواداف که خاطره ی خوبی از یک افسر تبریزی که به او کمک کرده بود داشت می گفت: بعد از انقلاب و ادای سوگند توسط رئیس جمهور، ایشان خواستار اولین دیدار رسمی با بنده شد. من می دانستم که ایشان از من در مورد طرحی برای آزادی قره باغ سئوال خواهد کرد به همین دلیل طرح جنگ و عملیات را در پوشه ای گذاشته و به دیدار با رئیس جمهور رفتم. اما رئیس جمهور به پوشه ای که روی میزش قرار داشت اشاره کرده و گفت : " از همکاری شما با ایران مطلع هستم .(این پوشه از اسرائیل به ترکیه و از آنجا به جمهوری آذربایجان انتقال داده شده بود) از این به بعد تمامی روابط خود با ایران را باید متوقف کنید .ما به کمک ایران نیازی نداریم .من اگر بدانم که قره باغ را می توان با کمک ایران پس بگیرم، آن را به ارمنستان تقدیم می کنم. قره باغ یک مشکل اساسی نیست و در مدت زمان کوتاهی خودبه خود حل خواهد شد. جنگ ما با ایران است، ما باید خود را آماده ی جنگ با ایران بکینم.
دشمن اصلی ما ارمنستان نیست بلکه فارس ها می باشد ."

بعد از این همه چیز تغییر یافت. در مرحله اول همکاری ها قطع شده و از تمامی کمک ها امتناع ورزیده شد. سپس به صورت بی شرمانه تمامی کسانی که از ایران برای کمک در جنگ به جمهوری آذربایجان آمده بودند، زندانی شدند. عجیب تر از آن این است که آنها توسط بازجویان اسرائیل و ترکیه مورد بازجویی قرار گرفته و شکنجه شدند. افرادی که در ایران آموزش دیده بودند بازداشت و زندانی شده و زیر شکنجه آنها وادار به اعترافی مبنی بر این شدند آنها نه برای آزادی قره باغ ، بلکه برای منافع ایران و تشکیل حزب الله آموزش دیده اند.




و اما بازتاب آن در باکو :


اکثر رسانه های آذری از قبیل ینی مساوات،فاکت خبر،اکسپرس،اسلام آذری ،نبض،حق یولو،بیرلیک،سیزین یول(راه شما)،دیرلر،اهلبیت آذری،اخو و... به صورت گسترده ضمن انعکاس کامل سخنان امام جمعه اردبیل به بررسی این اظهارات و انجام مصاحبه با برخی شخصیتهای آذری در این خصوص پرداخته اند.
در این مصاحبه ها ،
یعقوب ممداف رئیس سابق مجلس ملی جمهوری آذربایجان حمایتهای نظامی ایران از جمهوری آذربایجان در زمان بحران قره باغ را تائید نموده است.
ماهر جواداف از فعالان گروه « آمون»(تشکیلات آزاد سازی قره باغ در زمان جنگ قره باغ)
که در حال حاضر خارج از جمهوری آذربایجان زندگی می کند ضمن تائید اظهارات دکتر عاملی ،اظهار داشته است : « به نظر من رئیس جمهوری اسبق جمهوری آذربایجان ائل چی بیگ ،برای تقدیم قره باغ به ارمنستان تلاش می کرد»،
علاوه بر این رحیم قاضی اف وزیر دفاع وقت جمهوری آذربایجان برای مصون ماندن از تعقیب دولت باکو به صورت تلویحی حمایت نظامی ایران را تائید نموده است.

حاج نوریف رئیس سابق حزب اسلامی جمهوری آذربایجان
گفته است : « وقت آن رسیده است تا کمکهای نظامی ایران به جمهوری آذربایجان گف آشکار گردیده و آرشیوها بیرون آورده شود،ما که در میدان جنگ بودیم،کمکهای نظامی ایران را به یاد داریم،اگر کمک ایران نبود وضعیت بسیار سخت تری را تجربه می کردیم.»
همچنین پیش تر وزیر دفاع ارمنستان نیز کمکهای نظامی ایران به جمهوری آذربایجان را تائید نموده بود.
گفتنی است از زمان اشغال قره باغ تا کنون کشورهای غربی و برخی رقبای منطقه ای ایران که خواهان تحکیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان نبودند و نیز برخی محافل ضد ایرانی جمهوری آذربایجان که از واقعیات تاریخی و نیز الهام گیری مردم شیعه جمهوری آذربایجان از انقلاب اسلامی ایران در هراس بودند ،تبلیغات دامنه داری برای مقصر جلوه دادن ایران در اشغال قره باغ شروع کردند که البته این تبلیغات تا حدود زیادی نتیجه بخش بوده وبرخی مردم جمهوری آذربایجان همواره روابط همسایگی ایران و ارمنستان را به حمایت ایران از ارمنستان تعبیر می نمایند.

رسانه های تصویری جمهوری آذربایجان از پوشش اخبار مربوط به این موضوع و مسئولین دولتی باکو از اظهار نظر در خصوص سخنان امام جمعه اردبیل منع شده اند.
 
آخرین ویرایش:

Tutulmaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای من شبهاتی بوجود آمده است،دوستانی که این مسأله (کمک بدون ریای ایران به آزربایجان) را تأیید می کنند چند مورد را پاسخ دهند:


1.چرا در ایران سیاست دوگانه اتخاذ می شود؟
به عنوان مثال تا یک کران مخصوص یک موضع و پاسخ دارند و از ادامه ی آن موضع دیگری می گیرند؟
شهوداً مثالی بزنم: قبل تر ها می گفتند آزربایجانی ها ترک نیستند و آذری هستند!
بعد که از نظر فنی این ادعا رد شد ادعا کردند که اینها ترک هستند ولی بعد از حمله ی مغول ترک شدند،پس از اثبات دستوری این که زبان مغولی و ترکی هیچ نقطه ی اشتراکی به غیر قرار گرفتن در گروه اورال آلتائیک ندارند بحث را به سوی دیگر می پیچانند.

2.چرا تا دیروز هر لغتی با الفبای عربی با مضمون،قاراباغ،خوجالئ و امثال آن سرچ می شد،تاپیک هیلتر بود،اکنون رویه ای دیگر اتخاذ گشته است؟

3.ایران که این چنین قصد حمایت از برادران ترک داشت! پس چطور از یک سو کمک نظامی می کرد و از سوی دیگر ارامنه ی کشور را بر علیه آزربایجام می شوراند،آیا این تظاهرات در منطقه ی آزربایجان ایران نیز قابل هضم برای دولت بود؟

4.مردم تابع و متأثر از سیاست رسانه ملی هستند،چگونه برای کشورهای عربی هر روز تاپیکی به عنوان کمک به اعراب باز می شود از فلسطین تا به عربستان و هم اکنون نیز بحرین، کسی نداند فکر می کند انگار ما پدر خوانده ی اینان هستیم،مگر ما تنها 8 سال با عراق در حال جنگ نبودیم؟چند ملیون شهید دادیم؟شاید بگویید بعثی بودند!می ترسیدند! اسلام آسان نداریم همه در حال امتحان الهی هستند.اکنون در این میان چگونه هیچ اعلام و تبلیغی بر جنایات ارامنه بر مسلمانان آزربایجان شمالی صورت نگرفت؟

جنایات آن روز در خوجالئ بسیار شدید تر از جنایات 50 ساله ی اسرائیلی ها بود!
مگر آنها مسلمان نبودند؟
اگر من هم اینک تاپیکی برای دفاع مردم قاراباغ و خوجالئ بزنم به چه چشمی به من نگاه می کنید؟
ولی بحرین عیبی ندارد!
فلسطین و لبنان عیبی ندارد!
اینها را کدام اسلام تمایز داده است!؟


5.اگر این گونه بوده،پس چگونه نظر الحاق آزربایجان شمالی به ایران مدتی سوژه ی مضحکه آزربایجانی های شمالی شده بود؟آنها چرا از این برادران عزیزشان دوری می گزینند؟

6.به نظر شما کمک ایران به ارمنستان تنها ایجاد سد حائلی میان آزربایجان شمالی و جنوبی نبود؟که احیاناً در آینده خطری امنیت ملی را تهدید نکند؟

7.تهرانی که در 1324 با بمباران هزاران هزار کشته به دست تبریزی ها می گذارد،ایرانی که به آزربایجانی های خودی رحم نمی کند به آزربایجان تازه مستقل کمک کند!؟

8.فرموده اند از ترس اینکه ایران خیانت کار اعلام نشود سیاست یکی به میخ و یکی به نعل را بر گزیده اند.
پس چگونه در برابر فلسطین و ونزوئلا این چنین جسارت پیدا کرده اند که از هیچ زورگویی نمی ترسیند؟

سؤالات زیادی نیز دارم...انشا الله پس از روشن شدن این مسائل
 

magnet

عضو جدید
1.چرا در ایران سیاست دوگانه اتخاذ می شود؟

به این دلیل که اینجا هزار نفر نظر میدن همه هم تحت عنوان جمهوری اسلامی.
کشورمون این مشکل رو داره که هرکی به جای خودش نظر نمیده.
این میشه نتیجه اش. الان درمورد رابطه با مصر هر روز یه نظر می بینیم که اونم خدا بخیر کنه.
مشکل مدیریتیه.





2.چرا تا دیروز هر لغتی با الفبای عربی با مضمون،قاراباغ،خوجالئ و امثال آن سرچ می شد،تاپیک هیلتر بود،اکنون رویه ای دیگر اتخاذ گشته است؟

واضحه . اینا اومدن جلوی تجزیه طلب ها رو بگیرن ، مجبور شدن هرچی مباحث مربوط هست رو ف ی ل ت ر کنند تا فضا آرومتر بشه. یعنی به خاطر جلوگیری از بدتر راضی به بد شدن.





3.ایران که این چنین قصد حمایت از برادران ترک داشت! پس چطور از یک سو کمک نظامی می کرد و از سوی دیگر ارامنه ی کشور را بر علیه آزربایجام می شوراند،آیا این تظاهرات در منطقه ی آزربایجان ایران نیز قابل هضم برای دولت بود؟


5.اگر این گونه بوده،پس چگونه نظر الحاق آزربایجان شمالی به ایران مدتی سوژه ی مضحکه آزربایجانی های شمالی شده بود؟آنها چرا از این برادران عزیزشان دوری می گزینند؟

دوست عزیز به نظرم پستمو نخوندی.
دیگه این 2تا رو کاملاً جواب داده که کار کی بوده و کی حس بدبینی درست کرده.
با این وجود هنوزم ایران و ترکیه محبوب ترین کشورها درنظر مردم آذربایجان شمالی اند. (شک که نداری؟)
کمک نظامی هم باز دروغه، اختمالاً می خوای تصاویر لباس فرم سپاه رو بین ارمنی ها هم نشون بدی (دیدم) . نه . همه اینا نقشه هست.
چرا کشته شدگان ایرانی رو که در صف حامیان باکو بودن نمیگی؟ اونایی که همه شون در تیپ آن موقع عاشورا آموزش دیدن.





4.مردم تابع و متأثر از سیاست رسانه ملی هستند،چگونه برای کشورهای عربی هر روز تاپیکی به عنوان کمک به اعراب باز می شود از فلسطین تا به عربستان و هم اکنون نیز بحرین، کسی نداند فکر می کند انگار ما پدر خوانده ی اینان هستیم،مگر ما تنها 8 سال با عراق در حال جنگ نبودیم؟چند ملیون شهید دادیم؟شاید بگویید بعثی بودند!می ترسیدند! اسلام آسان نداریم همه در حال امتحان الهی هستند.اکنون در این میان چگونه هیچ اعلام و تبلیغی بر جنایات ارامنه بر مسلمانان آزربایجان شمالی صورت نگرفت؟

مشکل از من و توئه. تایپیک بزن. تلویزیونم مث من و تو .
وقتی من وتو دل نسوزانیم به .... امیدی نیست. درثانی همه ایران که درگیر نیستن.
تازه شرایط فعلی ارتباطات و .... هم درنظربگیرین.





6.به نظر شما کمک ایران به ارمنستان تنها ایجاد سد حائلی میان آزربایجان شمالی و جنوبی نبود؟که احیاناً در آینده خطری امنیت ملی را تهدید نکند؟

اتفاقاً بر عکس می گید. این نقشه ی روس بود تا ایران این چنین شود . متأسفانه شد.
در این مورد هم سند تاریخی دیدم ، باید بگردم پیداش کنم.





7.تهرانی که در 1324 با بمباران هزاران هزار کشته به دست تبریزی ها می گذارد،ایرانی که به آزربایجانی های خودی رحم نمی کند به آزربایجان تازه مستقل کمک کند!؟

تهرانی شاید نه. آذربایجانی ایرانی.
ضمن اینکه مقایسه تون اشتباهه. بحث مسلمانی کنید.
درضمن تاریخ رو جستجو نکنین. وگرنه جنگ ایران و عرب ، ایران و عثمانی ، ایران و افغان ها و ..... هستن.





8.فرموده اند از ترس اینکه ایران خیانت کار اعلام نشود سیاست یکی به میخ و یکی به نعل را بر گزیده اند.
پس چگونه در برابر فلسطین و ونزوئلا این چنین جسارت پیدا کرده اند که از هیچ زورگویی نمی ترسیند؟


گفتند که در آن زمان از هرطرف درگیر جنگ بودن.
انصاف بدین میشه شرایط الانو با اون زمان مقایسه کرد؟


:gol:

چرا شما به سوالای متن اون سخنرانی و تأیید های مسؤلان باکو جواب نمیدین؟
چرا از بی غبرت جلوه دادن ما حمایت می کنین؟
 

Sarp

مدیر بازنشسته
تو قره باغ مسجد به طویله تبدیل میشه
مراجع تقلیدمون جیکشون درنمیاد

وقتی جمهوری آزربایجان اعلام میکنه دخترا تا دبیرستان باید لباس فرم بپوشند ، این مسئله شده حل نشدنی دولت و تلویزیون ایران !

دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو ؟

مگنمت عزیز شما چند بار مسافرت کرده اید به جمهوری آزربایجان؟
 

Tutulmaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
به این دلیل که اینجا هزار نفر نظر میدن همه هم تحت عنوان جمهوری اسلامی.
کشورمون این مشکل رو داره که هرکی به جای خودش نظر نمیده.
این میشه نتیجه اش. الان درمورد رابطه با مصر هر روز یه نظر می بینیم که اونم خدا بخیر کنه.
مشکل مدیریتیه.

جواب قابل قبولی بود ولی چنین مدیریتی مملکت را به بحران خواهد کشانید،البته اگر قبول نکنیم که هم اکنون در بحران هستیم.
واضحه . اینا اومدن جلوی تجزیه طلب ها رو بگیرن ، مجبور شدن هرچی مباحث مربوط هست رو ف ی ل ت ر کنند تا فضا آرومتر بشه. یعنی به خاطر جلوگیری از بدتر راضی به بد شدن.

اسپانیا وضعش از اینجا بدتره چرا اونجا هیلتر نمی کنن؟یا فرانسه و هندوستان هزاران ملیتی و ایالات متحده و و و
یعنی اینا میخوان از طرف مردم تصمیم بگیرن و نظر بدن؟
این توهین بزرگی به ملت هست،
ملت باید واقعیت ها رو ببینه و دو مرجع رو مقایسه کنه و تصمیم نهایی رو بگیره،
دوست عزیز به نظرم پستمو نخوندی.
دیگه این 2تا رو کاملاً جواب داده که کار کی بوده و کی حس بدبینی درست کرده.
با این وجود هنوزم ایران و ترکیه محبوب ترین کشورها درنظر مردم آذربایجان شمالی اند. (شک که نداری؟)
کمک نظامی هم باز دروغه، اختمالاً می خوای تصاویر لباس فرم سپاه رو بین ارمنی ها هم نشون بدی (دیدم) . نه . همه اینا نقشه هست.
چرا کشته شدگان ایرانی رو که در صف حامیان باکو بودن نمیگی؟ اونایی که همه شون در تیپ آن موقع عاشورا آموزش دیدن.

ببینید من همش رو خوندم ولی راهپیمایی که تو ایران میشه(به حمایت از کشتار آزبایجانی های مسلمان به دست ارامنه) به دستور آمریکا بود یعنی؟
دستور چنین تجمعاتی بهتر از من میدونید از کجا صادر میشه،


مشکل از من و توئه. تایپیک بزن. تلویزیونم مث من و تو .
وقتی من وتو دل نسوزانیم به .... امیدی نیست. درثانی همه ایران که درگیر نیستن.
تازه شرایط فعلی ارتباطات و .... هم درنظربگیرین.

نه دوست عزیز!
تلوزیون رو با عقاید کاربران اینجا مقایسه نکنید!
شما هم که دارید مثل این دوستان قضاوت می کنید.
تلوزیون ملی مال تمامی ملت ایران هست.

وقتی صبح تا شب فقط قتل و عام اعراب رو نشون میدن ولی یه بار هم رو قتل و عام اویغورستان چین و یا خوجالئ مانور میدن معلومه اینجا فلان کاربر میگه شما به چه حقی تاپیک ترکی باز کرده اید!!!

گستاخی ایشان تا جایی شده است که در باب زبان مادری من تصمیم می گیرد چه برسد گشایش تاپیک برای حمایت از همزبانهایم. و هم دین هایم.



در مورد مابقی نقل قول ها هم یه چیز کلی بگم،

من وقتی عنوان رو دیدم فکر کردم منابع موافقان و مخالفان رو گذاشتید تا یه بی طرف قضاوت کنه در حالی که هر دو منبع شما به نفع ایران بود.

مگر در آزربایجان جنوبی مسؤلانی نیستند که به مردم خودشان خیانت می کنند؟
هستندا در همه جا هستند شما باید صحبت و مدارک مخالفان را در این جا می آوردید،
انصاف نکردید،قضاوتتان علی وار نبود.

در مورد غیرت هم نمی دانم چه بگویم!
لابد نداریم اگر داشتیم دیگران فرهنگ و زبان خود را بر ما تحمیل نمی کرد و سرآخر ما را حیوان بداند.
 

Similar threads

بالا