ناکارآمدی دفترچه های بیمه

sami1984

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتي براي تهيه گزارشي از وضعيت ويزيت پزشکان سري به مطب ها مي زنيم به واقعيتي مي رسيم که بيشتر از نابه ساماني ويزيت پزشکان به چشم مي آيد و آن رقم هاي متفاوت بيمه اي است و سهم بالايي که بيمه شده از هزينه هاي درمان به ويژه در ويزيت مي پردازد.
وقتي بيمه شده با در دست داشتن دفترچه بيمه به مطب ها يا مراکز درماني مراجعه مي کند، انتظار دارد باري از هزينه هاي کمرشکن درمان از دوش او برداشته شود اما وقتي دفترچه بيمه را روي پيشخوان منشي پزشک مي گذارد براي يک پزشک متخصص بايد ۹ هزار تومان بپردازد در حالي که ويزيت آزاد ۱۱ هزار تومان است و شايد يک لحظه اين فکر به ذهنش خطور کند که ميان او که ماهانه مبلغ حق بيمه را مي پردازد، با کسي که بيمه نيست چه تفاوتي است و آيا تفاوت او با فرد فاقد بيمه در پرداخت هزينه هاي درمان بايد ۲ هزار تومان باشد.
البته ناکارآمدي بيمه و کم ارزش بودن دفترچه هاي بيمه بحث امروز و ديروز نيست بلکه سال هاست که کارشناسان، نمايندگان و حتي مسئولان بر ناکارآمدي بيمه اذعان دارند و سهم بيمه شده را در پرداخت هزينه هاي درماني ۳ حتي ۴ برابر بيمه ها مي دانند در حالي که بنا به گفته يک مسئول در بيمه خدمات درماني اين روند نادرست و برخلاف اهداف بيمه اي و قانون بيمه همگاني است براساس قانون برنامه چهارم که در برنامه پنجم توسعه نيز تکرار شده است سهم بيمه شده در پرداخت هزينه هاي درمان بايد به مرور کاهش يابد و به ۳۰ درصد برسد و بيمه ها ۷۰ درصد هزينه ها را بپردازند تا فشاري از بابت هزينه ها به بيماران وارد نشود. اما آن چه در حال حاضر در بحث بيمه و هزينه هاي درمان شاهد آن هستيم، اين است که سهم بيمار تا ۷۰ درصد و حتي گاه تا ۸۰ درصد از هزينه هاي درمان است.
گرچه اين مسئله در ويزيت پزشکان هم خودنمايي مي کند، اما وقتي بالا بودن سهم بيمه شده ها از هزينه هاي درمان بيشتر به چشم مي آيد و باعث بروز مشکلات متعدد براي بيماران مي شود که پاي پرداخت هزينه آزمايش، سونوگرافي، بستري و جراحي و... به ميان آيد.
به هر حال دفترچه بيمه که زماني داشتن آن به معناي اين بود که مي تواني در مواقع ضروري و بيماري از چتر حمايت بيمه و از اندوخته اي که در قالب بيمه داشته اي، استفاده کني و نوعي امتياز ويژه براي بيمه شده ها محسوب مي شد، امروزه به دفترچه اي کم ارزش و اعتبار و فاقد کارآيي تبديل شده است و هر روز نيز ارزش و اعتبار خود را بيش از پيش از دست مي دهد و شايد به همين دليل است که از بيمه ايرانيان که براي پوشش بيمه اي افراد فاقد دفترچه بيمه در حال اجراست استقبالي صورت نگرفته است. البته همان طور که ذکر شد مسئولان وزارت رفاه و بيمه نيز بر ناکارآمدي دفترچه هاي بيمه تاکيد و اذعان دارند و دليل اصلي را نبود اعتبارات لازم براي گسترش چتر بيمه اي و حمايتي از بيمه شده ها مي دانند. مشکلي که به نظر مي رسد لاينحل باشد و دود آن به چشم بيمه شده ها مي رود.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/164229/ناکارآمدي-دفترچه-هاي-بيمه
 

sami1984

عضو جدید
کاربر ممتاز
ز ادم دزدی زدی تو خط بیمه؟
انگار دلت خیلی پره........
جدیدا می خوای شاعر بشی
حرف الف اول کلمات را می حذفی.............
دیدم از دزدیدن شما آبی گرم نمیشه..........................
شاید زدم تو کار ساحل بندر :)
 

malihe68

عضو جدید
جدیدا می خوای شاعر بشی
حرف الف اول کلمات را می حذفی.............
دیدم از دزدیدن شما آبی گرم نمیشه..........................
شاید زدم تو کار ساحل بندر :)

(ا)
نگرفت.........
بگو منم میام تو کار ساحل.........
خدایش می دونی باباش (لیدره) چه کارست........؟
 

Similar threads

بالا