نانو

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
ژاکت کتاني فلزي و لباس زنانه طلايي، دو نوع پوشاکي که گروه طراحان کرنل در 21 آوريل به نمايش گذاشته‌اند، شامل پارچه‌هاي نخي روکش داده‌شده با نانوذرات بودند، که به آنها کارکرد و خواصي مي‌داد که تاکنون در دنياي پوشاک بي‌نظير است.

البته قيمت اين پوشاک ممکن است يک عيب باشد زيرا قيمت هر يارد مربع از اين پارچه نخي نانويي حدود ده هزار دلار است.
اين ژاکت و لباس زنانه ظاهراً معمولي به نظر مي‌رسند، اما دقت بيشتر و استفاده از يك ميکروسکوپ نشان مي‌دهد که يک دسته از نانوذرات كه داراي بار ساکن هستند، يک سپر محافظ در اطراف الياف کتاني در قسمت بالاي لباس زنانه و در آستين‌ها، کلاه و جيب‌هاي ژاکت، ايجاد مي‌کنند.

اين پارچه‌ها را با غوطه‌ور کردنشان در محلول‌هايي شامل نانوذرات ايجاد كرده‌اند، لذا رنگ‌ آنها ناشي از وجود رنگدانه‌ها نيست و بيشتر ناشي از اندازه ذرات است.
قسمت بالايي لباس شامل پارچه نخي روکش داده‌شده با نانوذرات نقره است كه براي ايجاد آن، ابتدا الياف کتاني (نخي) داراي بار مثبت را با استفاده از آمونيوم و واکنش‌هاي مبتني بر اپوکسي- القاکننده يونيزاسيون مثبت- ايجاد کرده‌اند. نانوذرات نقره که قطرشان بين ده تا 20 نانومتر بود، در اسيد سيتريک که از کلوخه شدن آنها جلوگيري مي‌کرد؛ توليد شده بودند.

غوطه‌ور کردن الياف کتاني با بار مثبت داخل محلول نانوذرات نقره با بار منفي، باعث چسبيدن ذرات به الياف کتاني مي‌شود.
خاصيت ذاتي ميکروب‌کشي نقره که در مقياس نانو تقويت هم مي‌شود، توانايي از بين بردن بسياري از باکتري‌ها و ويروس‌هاي مضر را به لباس مي‌دهد، در نتيجه نياز به شستن آن را نيز کاهش مي‌دهد.

در ژاکت کتاني، آستين‌ها، جيب‌ها و کلاه داراي الياف کتاني روکش داده‌شده با نانوذرات پالاديوم (بين پنج تا ده نانومتر)، هستند. براي ايجاد اين مواد، نانوبلورهاي پالاديوم با بار منفي را روي الياف کتاني با بار مثبت قرار داده‌اند.

با استفاده از الياف کتاني به‌دست آمده، ژاکتي توليد شده است که توانايي اکسيداسيون دوده را دارد. اين خاصيت باعث محافظت شخص از گازهاي مضر در هواي آلوده مي‌شود.اگر شخص پوشنده اين ژاکت دست‌هايش را به آستين‌ها يا جيب‌ها بمالد متوجه سرد بودن آنها مي‌شود

ستاد فناوری نانو
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
تا حالا ژاکت کتونی شنیده بودیم... اما... فلزیش رو نه.......
قهرمان پرورش اندام جهان باید باشه کسی که می خواد این رو بپوشه.
خیلی زرنگ هستن این سازنده ها......
طلایش رو برای خانم ها می سازن....
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
ژاکت فلزی ..این روزا این ژاکت بیشتر به درد می خوره ...;):smile:
 

پیوست ها

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    14.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

moderntextile

عضو جدید
کوتاه از نانوکربن

کوتاه از نانوکربن

همانگونه که می دانیم، عناصری که در جدول مندلیف در لایه والانس خود کمتر از 4 الکترون دارند با از دست دادن الکترون و عناصری که بیش از 4 الکترون دارند با گرفتن الکترون، به حالت پایدار می رسند. کربن، عنصری است که در لایه والانس خود 4 الکترون دارد که باعث بروز خواص فلزی و شبه فلزی از آن می شود.

انواع کربن:
1- گرافیت: دارای ساختاری است که اتم ها به صورت شش گوش در صفحات قرار دارند. این صفحات لایه های گرافیت را تشکیل می دهند که این لایه ها با نیروهای ضعیفی به یکدیگر متصل هستند.
2- الماس: دارای ساختاری است با پیوندهای بسیار قوی در تمام جهات، که آنرا به سخت ترین ماده تبدیل کرده است.
3- نانولوله کربنی: اگر لایه های گرافیت به شکل لوله درآیند، نانوتیوب درست می شود. لوله ای به قطر 1 نانومتر از این صفحات درست می شود که وابسته به روش تولید، قطر و طول لوله ها متغیر است.
4- فلورین یا C60: متشکل از 60 اتم کربن که با تشکیل 5و6 ضلعی ها به صورت کروی درمی آیند.
انواع نانولوله کربنی
نحوه لوله شدن صفحات گرافیتی، باعث بوجود آمدن انواع نانوتیوب ها می شود. سه مدل اصلی آنها عبارتند از:
1- مدل دسته صندلی: در این مدل صفحات گرافیت در عرض لوله می شوند.
2- مدل دسته زیگزاگ: در این مدل صفحات گرافیت در طول لوله می شوند.
مدل Chirality: در این مدل صفحات گرافیت از قطر لوله می شوند.
روش های تولید نانولوله کربنی
در مقیاس کم این ماده با روش تخلیه الکتریکی (Electric Arc Discharge) و تبخیر لیزری ( Laser ablation ) و در مقیاس زیاد با روش رسوب گذاری بخارات شیمیایی CVD تولید می شود. البته روش های تولید دیگری هم وجود دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

moderntextile

عضو جدید
اطلاعات درباره نانو الیاف سلولزی

اطلاعات درباره نانو الیاف سلولزی

سلام خدمت دوستان
اطلاعاتی درباره نانو الیاف سلولزی میخواستم . امروزه نانو الیاف بخش وسیعی از تحقیقات را در برگرفته میخواستم بدونم دوستان نساج ما در دانشگاهشون اطلاعاتی درباره تولید و یا تحقیقی در این زمینه دارند؟ منتظرتون هستم
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
نانوسیلور در نساجی

نانوسیلور در نساجی


کاربردهای نانوسیلور :
البسه و الياف آنتي باكتريال :
صنعت نساجي يكي از صنايع مرتبط با بهداشت افراد در هر گروه سني و اجتماعي به حساب مي آيد . نانونقره نيز يكي از پركاربردترين محصولات نانوتكنولوژي است كه به داشتن خصوصيات آنتي ميكروبيالي مشهور بوده و به عنوان يك كاتاليست قادر است بيش از 650 گونه باكتري ، ويروس و قارچ را از بين ببرد . نانونقره در عين داراي بودن چنين خصوصياتي در صورت تماس با پوست انسان ايجاد حساسيت نمي كند . با استفاده از نانونقره مي توان خصوصيات منحصر به فردي را به منسوجات بخشيد كه در نهايت علاوه بر بهبود كارايي ، كاهش هزينه ي تمام شده را نسبت به روشهاي متداول آنتي ميكروبيال نمودن منسوجات خواهيم داشت. نانونقره در قياس با ديگر روشهاي آنتي ميكروبيال ( همچون استفاده از مواد شيميايي در تكميل كالا) از دوام و كارايي بالاتري برخوردار بوده و استفاده از آن در اغلب فرايند هاي متداول در صنعت نساجي ، بدون نياز به ماشين آلات و فرايندهاي جانبي خاص ، به سهولت امكان پذير است . از نانو نقره مي توان در بسياري از كاربردهاي خاص همچون پوشاك مورد استفاده در صنايع بهداشتي و پزشكي ، ورزشي ، نظامي و ... استفاده نمود . علاوه بر اين به دليل قابليت از بين بردن ميكروارگانيسمها افزودن نانونقره به محصولات روزمره در حال تبديل شدن به يك برتري براي محصولات مختلف است .

يكي از ويژگيهاي توليدات نانوسيد كاربرد آنها در منسوجات است، که بر این اساس منسوجاتی با خصوصیات ذیل را خواهیم داشت:
- آنتي باكتريال ، ضد قارچ و ضد ويروس
- کاهش بوهای نامطبوع
- آنتي استاتيك
- حفظ توازن بیولوژیکی پوست و طراوت بهداشتی محصول در جریان فعالیتهای ورزشی
- پايداري خواص فوق حتي پس از 10 بار شستشو



با توجه به موارد فوق امکان بهره گیری از خصوصیات آنتی باکتریال در تنوع گسترده ای از محصولات حوزۀ نساجی، از قبیل محصولات ذیل را خواهیم داشت:
- الياف ( الياف طبيعي و مصنوعي ، الياف ظريف ، الياف دو يا چند جزئي ، nanofiber و... )
- پارچه
- منسوجات بي بافت (nonwoven) (امكان بكارگيري نانونقره در فرايندهاي Spunbonded ، Meltblown و ....)
- البسه و پوشاك ( پوشاك روزمره ، پوشاك مصرفي در صنايع پزشكي ، بهداشتي و نظامي و ...)
- انواع باند و پانسمان
- فرش و موكت
- پتو
- روكشها و فيلمهاي پليمري
- *****ها
مصارف عمده ي چنين محصولاتي را مي توان چنين برشمرد :
- البسه و پوشاك عمومي ( زير پوش ، پيراهن ، تي شرت ، لباس كار ، جوراب ، دستكش ، البسه ي زير ، حوله ، پوشاك بچه و... )
- منسوجات پزشكي (منسوجات بهداشتي ، باند و گاز ، روكش و پانسمان زخم - wound dressings - ، روپوشها و روكشهاي آزمايشگاهي ، بيمارستاني و اتاق عمل و ...)
- منسوجات نظامي (البسه و متعلقات سرباز ، چادرهاي صحرايي و ...)
- البسه ي ورزشي ( لباس اسكي ، لباس شنا ، لباس و ....)
- منسوجات خانگي و تزئيني ( فرش ، موكت ، مبل ، پرده ، روميزي و ... )
- انواع *****( *****هاي تهويه مطبوع ، ***** دياليز ، ***** كولر ، ماسك ، *****ها و غشاهاي تصفيه ي آب و پساب و ...)
- منسوجات مصرفي در صنعت بسته بندي (بسته بندي مواد غذايي و ...)
- البسه مورد نياز كارگران مرغداريها و دامداريها

درصد مصرفي از نانونقره :
درصد اختلاط با توجه به نوع و مصرف نهايي كالا براي هر نوع كالا تعيين مي شود .

نحوه ي استفاده از نانونقره :
به منظور آنتي باكتريال نمودن كالا ، با توجه به" نوع كالا و فرايند توليد كالاي مورد نظر " مي توان از نانونقره در مرحله اي مناسب ، بدون نياز به تجهيزات اضافي ، استفاده كرد . الياف طبيعي را مي توان قبل از تبديل شدن به پارچه و يا بعد از تبديل شدن به پارچه آنتي ميكروبيال نمود . به منظور آنتي ميكروبيال نمودن الياف مصنوعي مي توان نانونقره را در اكسترودر به مذاب پليمري افزود و يا از masterbatche حاوي نانونقره استفاده نمود . افزودن نانونقره (بر پايه ي نانوتيتانا) به الياف علاوه بر آنتي ميكروبيال نمودن ليف باعث افزايش وزن مخصوص (specific gravity) و در نتيجه بهبود قابليت آويزش پارچه مي شود . به منظور آنتي ميكروبيال نمودن پارچه هاي مختلف اعم طبيعي و مصنوعي مي توان با توجه به فرايند توليد از Padding ، Dip Coating و يا Spraying استفاده كرد . پارچه هاي مخلوط ، البسه ، باند و بطور كلي انواع مختلف منسوجات را مي توان از اين طريق تكميل نمود . در روش Padding پارچه در ماشين آلات متداول صنعت نساجي از حمام حاوي محلول كلوئيدي نانونقره عبور داده مي شود . با عبور پارچه از محلول كلوئيدي نانونقره ، نانونقره در اثر تماس با پارچه ، بر روي سطح الياف قرار گرفته و درصدي از اين مواد نيز برحسب شرايط در الياف نفوذ مي كند . در روش Dip Coating با قرار دادن پارچه در محلول كلوئيدي نانونقره ، در دماي بالاتر از oC 50 و در مدت زمان مشخص ، ذرات نانونقره در الياف نفوذ مي كند . انجام عمليات تحت فشار باعث افزايش نفوذ نانوذرات به الياف شده و دوام خصوصيت آنتي ميكروبيال افزايش مي يابد .

مزيت چندگانه ي نانونقره :
- خصوصيات ضدمیکروبی ، ضد ويروسي و ضد قارچي و ضد كپك قوي
- غيرسمي بودن
- اعطاي كارايي مناسب با مصرف مقادير كم
- پايداري مناسب خصوصيت آنتي ميكروبيالي پس از چندين مرتبه شستشو
- عدم ايجا حساسيت و آلر‍ژي
- ايجاد خصوصيات آنتي استاتيك
- كاهش بوهاي نامطبوع
- حفظ توازن بيولوژيكي پوست و طراوت بهداشتي محصول در جريان فعاليتهاي ورزشي


منبع:nanocidmedicine.blogfa.com
 

*lemon*

کاربر فعال مهندسی نساجی
الياف اکريليک نانو سيلور

الياف اکريليک نانو سيلور

توليد و توسعه الياف ويژه با قابليتهاي چند گانه و جالب اکنون طرفداران بسيار زيادي را در سراسر جهان به خود جلب کرده و مورد انتظار عموم مردم قرار گرفته است . شرکت پلي اکريل ايران پرچمدار حرکت و توسعه و نوآوري الياف در ايران و منطقه همواره مطرح بوده وبا اتخاذ استراتژي ويژه اي جهت کسب شايستگي اين موقعيت و پيشتازي در اين صنعت مادر، طرحهاي جديدي را عملي نموده است.
نمونه اي از چنين حرکتهايي را براي اولين بار در ايران سال 82 با توليد آزمايشي الياف اکريليک ضد باکتري آغاز کرد و اکنون چرخه کامل توسعه محصول را با استفاده از تکنولوژي نانو عرضه نموده است .

مقدمه:
اکنون که سطح آگاهي عموم مردم به جهت گسترش دانش پزشکي و علوم بهداشتي به درجه مناسبي رسيده است همگي اذعان دارند که پيشگيري بهترين گزينه از نظر هزينه ها و عوارض بعدي بيمارهاي مختلف مي باشد لذا براي نيل به اين هدف پاکيزه نگهداشتن محيط و حفظ بهداشت عمومي و فردي درجلوگيري از بهم خوردن تعادل مسير افزايش ميکروبها ( حتي غير بيماري زا) از اولويت خاصي برخوردار مي باشد . در اين بين بدليل نقش بسيار وسيع و گسترده منسوجات در زندگي بشري بعنوان محل رشد و تکثير و توزيع ميکروارگانيسم ها الياف به صورت ويژه اي مورد توجه متخصصان قرار گرفته است.‏
منسوجات به جهت تماس با انواع مواد غذايي شامل لکه هاي چربي- قند- پروتئين-ترشحات پوستي يک محيط مناسبي جهت رشدسريع ميکرو ارگانيسمها پديد مي آورد و چون در اثر تکثير و فعاليت باکتريها مواد زائدي بصورت رنگدانه توليد مي شود از اين طريق در مقابل نور و اشعه ‏UV‏ از خود محافظت مي نمايند . و حتي بعضي از اين گروه قادرند هورمونهاي استروئيدي بدن را به کتونهاي ناخوشايند استروئيدي‏
‏( مثل اوره) و اسيدهاي چرب تبديل نمايند. ‏
الياف آنتي ميکروب اليافي هستند که قادرند علاوه بر مقاومت در مقابل رشد وسيع باکتريها - ويروسها - قارچها و ... يعني خاصيت ‏Bacteristatic‏ امکان کشتن آنها را نيز فراهم نمايند يعني خاصيت ‏Bactericidal‏. اين خواص از طريق استاندارهاي تست کشت ميکروبي در آزمايشگاههاي مجهز قابل ارائه و اثبات مي باشد.مثل سري ‏AATCC 100-176‎‏ / ‏‎100-147 / SN-195920 / JIS 1902-8‎‏) ‏

تکنولوژي نانو سيلور :
دانش توليد ذرات با اندازه 9-10متر و با اندازه توزيع مشخصي مي باشد.‏
‎ مقياس نانومتر در شكل 1 جهت مقايسه آورده شده است بايد توجه داشت که ذرات با اندازه نانو با استفاده از ميکروسکوپ ‏TEM‏ و يا ‏SEM‏ قابل رويت مي باشد.
نانو سيلور يک آنتي بيوتيک طبيعي بسيار قوي که بر عليه انواع باکتري - ويروس و قارچ ها بکار ميرو اين فلز در تاريخچه بشري استفاده بجايي داشته بطوريکه :
* پيشينيان آب را در ظروف نقره اي نگهداري مي کردند .‏
* سکه نقره داخل ظروف نگهداري شير انداخته يا بر روي زخم مي بستند ‏
* و حتي اکنون نيز براي تصفيه آب در NASA‏ مورد استفاده قرار ميگيرد.‏‎)‎جهت جذب سرب ‏Pb‏ )‏
* امروزه نقره بيش از 650 نوع ميکروب را مثل ويروس HIV‏ و‏Sars‏ و ....از بين ميبرد .‏



براي افزايش اثر بخشي نقره لازم است تا با استفاده از تکنولوزي نانو سطح ويزه ذرات را به اندازه مطلوب افزايش نمايند در اين صورت مزاياي بسيار جالبي به ماتريس حاوي نانو سيلور ميدهد . خلاصه آن در جدول 1اورده شده است:‏

مکانيسم تأثثر نانوسيلور بر ميکروارگانيسم ها:‏

الف ) مکانيسم يوني ‏
ذرات نانو سيلور با آزاد کردن يونهاي ‏Ag+‎‏ و جذب باند سولفات هيدروژن که اساس آنزيم هاي پروتيني در باکتريها بشمار مي رود باعث تخريب آن گشته و در نتيجهً آنزيم را غير فعال مي نمايد و در اثر آن بدليل نرسيدن يا عدم جذب فسفات توسط سلول باکتري تلف مي شود و اين مکانيسم با از بين رفتن باکتري خاتمه پيدا نمي کند بلکه بصورت دائم ادامه مي يابد.‏

ب ) مکانيسم کاتاليستي :‏
اين مکانيسم با حضور ذرات نانو سيلور و نيمه هادي مثل ‏Tio2‎‏ -‏Sio2‎‏-‏Zno‏ عمل مي نمايد به طوري که ديگر بدون نياز به انرژي ‏UV‏ جهت فعال سازي نداشته و با مکانيسم رهايش آهسته ‏Slow Releasing‏ باعث اکسيد کردن ‏O2‎‏ و تبديل به ‏O2-‎‏ و يا هيدروليز آب و توليد يون‎+ ‎‏ ‏‎ OH ‎مناسب ترين عامل ضد ميکروب را در ماتريس پليمري ايجاد مي نمايد . ‏
با توجه به اينکه خاصيت ضد ميکروب بواسطه عمليات کاتاليزوري انجام مي شود بر روي بدن انسان هيچگونه حساسيت يا ضرر ايجاد نمي نمايد .‏



فرآيند توليد الياف نانو سيلور :‏

در اين فرآيند ابتدا مسير بچ نانو سيلور با ترکيب ذيل تهيه مي شود .‏ پس از تهيه‎ ‎مستر بچ‎ ‎‏ فرآيند انتقال با دقت زياد به خط اصلي ريسندگي الياف اکريليک تزريق ميشود .
‏ با توجه به اينکه ‏Mic‏ (مينيمم غلظت بازدارندگي ) براي نقره ممولاً از حدود ‏‎10PPM‎‏ شروع مي شود بنا بر اين هم محصول ‏‎3.3‎‏ ديتکس‏‎ ‎‏ و هم ‏‎2.2‎‏ ديتکس با اين روش يعني ‏MASS SPINING‏ و قبل از ريسيدن الياف با عبور از ‏Static Mixer‏ کاملاً در فاز ماتريس ‏Dope‏ توزيع مي گردد از مزاياي اين روش ميتوان به موارد ذيل اشاره کرد:‏
1. نيمه مات شدن همزمان الياف نانوسيلور‏
2. عدم نياز‏ به منبع تحريک کننده خارجي براي شروع و فعاليت ضد ميروبي و حتي در حضور آب نيز فعاليت وجود دارد .‏
3. مهاجرت آرام و پايدار ذرات نانو سيلور از طريق خلل وفرج (‏Micro void‏) الياف اکريليک به قسمت سطح بيروني
4. ثبات و پايداري بسيار عالي الياف از از نظر خواص ميکروبي به شرايط محيطي و زمان
5. وجود Tio2‎‏ و ‏Ag‏ باعث رهايش آرام (‏Slow Release‏)يونهاي ‏Ag‏ و درنتيجه عدم آسيب رساندن به الياف از نظر درجه زردي ميگردد.‏
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
ممنون حامدجان از مطالبت.به نظرم دیگه وقتشه یه تاپپیک مخصوص برای نانو داشته باشیم!انشالا وقت کنم تمام مطالب نانو رو جمع می کنم یه جا!!اینجوری راحت تر می تونیم از اطلاعات مفیدی که شما و بچه ها می ذارن استفاده کنیم;)
 

moderntextile

عضو جدید
اره به نظر ميرسه كه تاپيك نانو مفيد باشه هر چند كه امروزه به نام نونو شهرت داره چون همه به خاطر نون دار بودنش ميرن سراغ نانو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11:w23:
 

vahid_hi63

عضو جدید
سلام. من دانشجوي ترم اخر هستم.و عنوان پروژه ام بررسي نقش نانو در انتي باكتريال كردن منسوجات است.از دوستان اگه كسي مقاله يا پروژه اي داره كه بتونه به من كمك كنه.مخصوصا LEMON لطفا لينك توضيح كامل مطالبي رو كه گذاشتين بگين.يا ايميل كنيد.ممنونم.VAHID_HI63@YAHOO.COM
 

moderntextile

عضو جدید
جالبه امروزه همه تکمیلها بر اساس نانوسیلور است در حالیکه خود ذرات نانوسیلور برای انسان خطرناکند و نباید در هر البسه و منسوجی به کار روند.!!!!!
 

moderntextile

عضو جدید
نانوالیاف؛ معرفی و فرصت ها
اصطلاح نانوالیاف به رشته های نسبتاً کوتاهی با قطر کمتر از 500 نانومتر اطلاق می شود و مانند نانوسیم ها از انواع ساختارهای تک بعدی می باشند. این مواد در زمینه های گوناگون از جمله: تولید لباس های محافظ، تولید آینه های قابل استفاده در فضا، *****اسیون هوا و از همه مهم تر به عنوان تقویت کننده در نانوکامپوزیت ها کاربرد دارند. نانوالیاف به سه گروه طبقه بندی می شوند که عبارت اند از:
1. نانوالیاف پلیمری
2. نانوالیاف کربنی
3. نانوالیاف معدنی
در ادامه به بررسی برخی از روش های تولید، خواص و کاربردهای مهم نانوالیاف پرداخته می شود.
1. نانوالیاف پلیمری


ریسندگی الکتریکی (الکتروریسی) electro spinning روشی برای تولید الیاف پلیمری با قطر زیر نانومتری است. این روش به جهت سادگی و همچنین تولید در مقیاس نانو بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ایده را اولین بار زلنی(zeleny ) مطرح، سپس در سال 1934 فرماهالز آن را ثبت و در سال 1990 دکتر رنکر (Reneker) آن را بازسازی کرد.
در روش الکتروریسی هم از مذاب و هم از محلول پلیمری می توان استفاده کرد. در این روش پلیمرهای مختلفی از جمله پلی استیرن ریسیده شده اند که فطر آن ها در حدود چند نانومتر بوده است.

شکل1
مطابق شکل 1 در این روش محلول پلیمری توسط یک سرنگ که سر آن به یک نازل با قطر نانومتری وصل است، به طرف سطح جمع کننده مواد تزریق می گردد. بین نازل و سطحی که الیاف روی آن تولید می شود؛ اختلاف پتانسیلی در حدود هزار ولت ایجاد می شود. این امر علاوه بر باردار کردن محلول پلیمری و پلیمریزه کردن الیاف، سبب خارج شدن سریع پلیمر از نازل و تولید نانوالیاف پلیمری می گردد.
در این روش می توان مواد دیگر مانند نانوذرات یا نانولوله ها را جهت بهبود خواص نانوالیاف، درون نانوالیاف جاسازی کرد.
2. نانوالیاف کربنی

نانوالیاف کربنی عمدتاً بر اساس روش های تولید نانولوله های کربنی تولید می شوند. با این توضیح که در برخی روش ها نانولوله ها و در برخی روش های دیگر نانوالیاف کربنی درصد بیشتری از محصول را شامل می شوند.
به عنوان مثال در روش های تخلیه قوس الکتریکی و سایش لیزری، عمدتاً نانولوله های کربنی تولید می شوند، این در حالی است که در روش CVD این درصد خیلی کمتر خواهد بود.
3. نانوالیاف معدنی


این الیاف با فرایند سل- ژل و حرارت دهی تولید می شوند. هنگامی که سل در یک قالب ریخته شود، ژلی مرطوب شکل می گیرد که این ژل پس از خشک کردن به صورت ذرات سرامیکی متراکم می شود. در این راستا با تنظیم کردن ویسکوزیته سل در یک محدوده مطلوب می توان الیاف سرامیکی نانومتری به دست آورد. بدین ترتیب *****ی به دست می آید که دارای خلل و فرج نانومتری است.
شرکت Argonide Nanomaterial نانوالیاف آلومینا را با قطر 2 نانومتر و طول دهها و صدها نانومتری ساخته است. این الیاف به دلیل داشتن نیروهای الکترواستاتیک، ویروس ها و دیگر ذرات را به خود می چسبانند و لذا برای دفع آلودگی به کار می روند. مزیت *****های ساخته شده با این روش این است که چون *****اسیون آنها فقط بر راهکار غربالگری مبتنی نیست، ذرات در بین ***** و نه روی سطح آن جمع شده و بنابراین کمتر با انسداد مواجه می شوند (این قسم *****، ***** عمقی خوانده می شود).
فرصت ها در نانوالیاف


نانوالیاف به سبب استحکام بیشتر نسبت به همتاهای بزرگ مقیاس خود و همچنین نسبت سطح به حجم بالاتر (خصوصیتی که نانوذرات را برای کاتالیز ارزشمند می سازد) قابلیت استفاده به صورت بستر واکنش را دارند.
به بافتن نانوالیاف دست یافته ایم، اما مثلاً سر و صورت دادن این ساختارهای ظریف به صورت کتان کاملاً چالش برانگیز است. البسه ساخته شده از نانوالیاف به عبور هر چیزی غیر از مولکولهای بسیار کوچک مقاوم اند و لذا مصارف گسترده ای در پوشاک مقاوم به مواد شیمیایی دارند. همچنین توانایی آنها در اجتناب از آب، روغن و .. می تواند به لباس های ضد لک تجاری منتهی شود. کما اینکه شرکت Nano-Tex هم اکنون تولید کننده تجاری موادی است؛ که از روکش دهی الیاف بافتنی معمولی با نانوالیاف تولید شده و به همین علت نسبت به لک مقاوم می باشند.
یکی از مهمترین کاربردهای نانوالیاف پلیمری استفاده ی آنها در *****اسیون هوا است که در صنایع هوایی کاربرد فراوان دارند. به عنوان مثال می توان نانوالیاف پلی استیرن را با الیاف شیشه ای مخلوط و نانو وب هایی ساخت که بتوانند عمل *****اسیون را در *****های هوا انجام دهند. نمونه ای از یک نانو وب (nanoweb) در شکل 2 نشان داده شده است.

شکل2
مصارف ادعا شده ی دیگر نانوالیاف پلیمری عبارتست از استفاده به عنوان محیط دارورسانی و استفاده در مصارف سنسور و نانوالکترونیک.
همان طور که ذکر شد، اولین کاربرد نانوالیاف آلومینا در *****اسیون ویروس ها و باکتری ها از منابع آبی یا هوایی یا سیالات زیستی می باشد. واضح است *****اسیون منابع آبی بازار بزرگی دارد، اما این الیاف ابتدا باید برتری خود را بر فناوری های موجود نشان دهند.
 

moderntextile

عضو جدید
منسوجات مقاوم در برابر مواد شیمیایی
محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، پیشرفت‌های چشمگیری در توسعة روش‌های مبتنی بر فناوری نانو برای لایه‌های منسوجات هوشمند داشته‌اند، که نه تنها خواص و کارآیی‌های اولیه و ایمنی نظامی بدون از دست رفتن سهولت استفاده را دارا می‌باشند، بلکه می تواند طیف وسیعی از کاربردهای دیگر را نیز داشته باشند.
دکتر "هاینستروزا" استادیار دانشکدة مهندسی نساجی، شیمی و علوم این دانشگاه، در زمینة توسعة منسوجات مقاوم شیمیایی با اتصال نانولایه‌ها به الیاف طبیعی، پیش قدم بوده است.
این لایه‌ها که فقط 20 نانومتر، ضخامت دارند و از پلیمرهای گوناگونی ساخته شده‌اند، قادرند اشیائی را که از لایه‌ها می‌گذرند کنترل کنند. این فرآیند، انتقال انتخابی نامیده می‌شود.
وی افزود:‌"این لایه‌ها برای اهداف شیمیایی مختلفی ساخته‌ شده‌اند. ما می‌توانیم به طور خاص مواد شیمیایی جنگی نظیر گاز اعصاب یا خردل یا مواد شیمیایی صنعتی را در این لایه‌ها مسدود یا گرفتار کنیم در حالیکه هنوز هم هوا و رطوبت می‌توانند از این پارچه عبور کنند و تنفس را امکان‌پذیر نمایند."
مواد شیمیایی زمانی‌که با پلیمرهای الیاف پیوند می‌خورند (می‌چسبند)، مسدود و گرفتار خواهند شد و این مواد پلیمری در حقیقت از مواد جاذب افزودنی‌های شیمیایی ساخته شده‌اند.
این پارچه را می‌توان در پوشاک و البسه‌ای که سطح محافظت بالایی دارند، به کار برد. می‌توان صدها نانولایه را به یک لیف بدون تأثیرگذاری بر کاربرد آسانش متصل کرد. این ایده در صنایع نیمه هادی نیز آزمایش شده است، اما تاکنون به ساخته‌های انعطاف پذیر متصل نشده‌‌اند.
نانو لایه‌ها بوسیلة نیروی الکترواستاتیکی، شبیه آنچه که آهن‌ربا بسته به میزان شارژ الکترومغناطیسی جذب می‌کند، به الیاف طبیعی می‌چسبند.
موارد گوناگونی جهت کاربرد این فناوری در تولید منسوجات هوشمند وجود دارد: مانند دستکش‌هایی با پوششی از داروهای ورم مفاصل، یونیفرم‌های نظامی پوشیده شده با لایه‌های ضد باکتری جهت ممانعت از سرایت بیماریهای ناشی از جراحت، صفحات ضد باکتری برای تخت‌خوابهای موجود در زیر دریایی‌ها جهت ممانعت از گسترش بیماری و لباس‌های محافظ مناسب در مقابل چندین مادة شیمیایی و میکروبی جنگی.
دیگر کاربردهای این فناوری شامل پارچه‌های پوشیده شده با پلی الکترولیت‌های ضد خارش و نیز دستمال‌های پوشیده شده با داروهای ضد حساسیت می‌باشد.
دکتر هانیستروزا و همکارانش از طرف ‌مؤسسة فناوری نساجی پشتیبانی می‌شوند و اخیراً پاداشی را از کمیتة راهبری فناوری نانوی دانشگاه کارولینای شمالی جهت دنبال کردن این کار دریافت کرده‌اند.
نتایج فعالیت های این گروه اخیراً در مجله nanotechnology به چاپ رسیده است
 

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
نانو چيه؟؟؟؟؟؟؟

نانو چيه؟؟؟؟؟؟؟

سلام به دوستايي که عاشق نانو هستن:)

اينجا يه سري مطلب در مورد نانو تکنولوژي گذاشتم که هرکسي که براي اولين بار ميره سراغ نانو حداقل بايد اين مطالبو بلد باشه تا بتونه خوب نانو رو درک کنه.

توصيه ميکنم قبل از اينکه بريد سراغ کاربردهاي نانو توي نساجي،يه سري به اين مطالب ما بزنيد.ضرر نداره ها!!!
 

پیوست ها

  • آشنايي با كامپوزيتها.pdf
    58 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • نانو لوله.pdf
    843.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
سلام :)
اينم يه سري مطالب پاورپوينت زيپ شده در باره ي انواع موضوعات در فناوري نانو منجمله نساجي.
همشون فارسي هستن. ;)
 

پیوست ها

  • drug delivery.rar
    716.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • carbon nanotube.rar
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
CONTINUANCE

CONTINUANCE

اينم باقي شون! :cool:
شرمنده تيکه تيکه ميفرستمشون.آخه بيشتر از دو تا فايل که نميشه ضميمه کنم!:( نسبت به سرعتي که الان دارم حجمشونم زياده.منم ناشي ام نميتونم فن بزنمو همشو يجا بزارم!:warn:
يه 4-5 تا ديگه هم دارم.
بعدا ميفرستم.
 

پیوست ها

  • nanocatalyst.rar
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0
  • nanoparticle.rar
    755.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
CONTINUANCE

CONTINUANCE

اميدوارم به دردتون بخوره :gol::heart:
 

پیوست ها

  • sensor.rar
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0
  • nanocomposite.rar
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
CONTINUANCE

CONTINUANCE

اينم آخرين قسمت از پاور پوينتايي که آماده کرده بودم.
به اينا هم يه نگاه بندازيد بدنيست. ;)
 

پیوست ها

  • carbon nanotube.zip
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 0

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
Dekker

Dekker

اين يه دايره المعارف فناوري نانو(Dekker) ويرايش 2004 هستش :)
 

پیوست ها

  • Dekker.rar
    261.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

swb

عضو جدید
سلام :)
اينم يه سري مطالب پاورپوينت زيپ شده در باره ي انواع موضوعات در فناوري نانو منجمله نساجي.
همشون فارسي هستن. ;)

سلام
مرسی از اینکه زحمت آپلود کردن این فایل ها را کشیدید. اما متاسفانه من نتونستم هیچکدون را دانلود کنم!مشکل از کجاست؟چطور میتونم این فایلها را بگیرم؟
 

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
سلام
مرسی از اینکه زحمت آپلود کردن این فایل ها را کشیدید. اما متاسفانه من نتونستم هیچکدون را دانلود کنم!مشکل از کجاست؟چطور میتونم این فایلها را بگیرم؟


سلام
خواهش میکنم
من فقط میدونم که موقع آپلود همه چیز درست پیش رفته.چند بار دیگه امتحان کنید شاید تونستید بگیریدشون. :) نمیدونم مشکل از کجاست!!!!!!!!!!!!!
 

swb

عضو جدید
سلام
خواهش میکنم
من فقط میدونم که موقع آپلود همه چیز درست پیش رفته.چند بار دیگه امتحان کنید شاید تونستید بگیریدشون. :) نمیدونم مشکل از کجاست!!!!!!!!!!!!!

بازم نشد!!
ممکنه برام دو تا فایل drug delivery و نانو در نساجی را بفرستید. یا اگه تو اینترنت لینکی داره بدید که من بتونم این دو فایل را دانلود کنم.
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
بازم نشد!!
ممکنه برام دو تا فایل drug delivery و نانو در نساجی را بفرستید. یا اگه تو اینترنت لینکی داره بدید که من بتونم این دو فایل را دانلود کنم.

منم نمیتونم باز کنم.:w05:
سعید جان لطف کن دوباره بذار.
ممنون

:w30:
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
کاربرای عزیز احتمال داره به ارورها به خاطر تنظیمات باشگاه باشه..دو سه روز زمان بدید به مدیر فنی سایت اطلاع بدیم ببینیم درست میشه یا نه;):gol:
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
کاربرای عزیز احتمال داره به ارورها به خاطر تنظیمات باشگاه باشه..دو سه روز زمان بدید به مدیر فنی سایت اطلاع بدیم ببینیم درست میشه یا نه;):gol:

یعنی به خاطر عوض شدن سرور؟؟
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
یعنی به خاطر عوض شدن سرور؟؟
یا اون یا ...:whistle:
 

Similar threads

بالا