ناسا موفقیت ماهواره ایرانی امید را تایید کرد

ali_reza1989

عضو جدید
سازمان فضانوردي آمريکا ناسا موفقيت آميز بودن پرتاب ماهواره ملي اميد به مدار زمين را تاييد کرد.

به گزارش ایرنا، "جفري فوردن" تحليلگر تحقيقاتي دانشگاه "ام آي تي" گفت: ايران با وجود تحريم ها و مخالفت جهاني، به باشگاه کاملا انحصاري کشورهايي که ماهواره در مدار زمين قرار داده اند پيوسته است.
وي طي اظهاراتي که در رسانه هاي خبري جهان بازتاب داشته است، پرتاب ماهواره ملي اميد را يک دستاورد فناوري ارزيابي کرده است.
فوردن ، با استناد به اطلاعاتي که سازمان فضانوردي آمريکا ناسا منتشر کرده و گزارشهاي رصدگران آماتور گفت: به نظر مي رسد اين ماهواره با موفقيت در يک مدار پاييني زمين قرار گرفته است.
وي افزود: مشخص نيست که ايران براي پرتاب اين ماهواره از راکت سه مرحله اي نظير موشکهاي اسکاد شوروي سابق بهره گرفته يا يک راکت دو مرحله اي ساخته است.
فوردن اظهار داشت: برخي رصدگران آماتور معتقدند ايران از راکت دو مرحله اي استفاده کرده است، هر چند هنوز هيچ تاييد رسمي در اين باره وجود ندارد.
وي افزود: چنانچه اين راکت يک راکت دو مرحله اي باشد به منزله جهش بسيار بزرگي در فناوري ايران است که بسيار نگران کننده خواهد بود.
به گفته وي ، ناسا اولين عناصر مداري ماهواره و بدنه راکت آن را که با پرتاب از سايت پرتاب کاوشگر در ساعت 18 و 38 دقيقه روز دوم فوريه سال 2009 به وقت گرينويچ کاملا مطابقت دارد، منتشر کرده است.
اين تحليلگر افزود: رصدگران آماتور ماهواره در انگليس با استفاده از علايم راديويي وجود اين ماهواره را تاييد کردند.
رصدهاي نوري نشان مي دهد بدنه راکت بسيار درخشانتر از ماهواره است که بيانگر آن است که ايران احتمالا ترکيب سوخت / موتور قدرتمندي براي راکت تهيه کرده است.
جاناتان مک داول تحليلگر برنامه فضايي در مرکز اخترفيزيک اسميتسونيان هاروارد مي گويد برخوداري از راکت چند مرحله اي گام بزرگي در فناوري موشکي است و مهمتر اينکه ايراني هاي تحت تحريم ، به تنهايي به اين موفقيت دست يافته اند و آنها با اين کار خود ثابت کردند پرتاب ماهواره خيلي دشوار نيست.
مک داول گفت: آمريکا مي تواند انتظار داشته باشد که ايران ، در سالهاي آينده پرتاب ماهواره هاي فضايي و مخابراتي بزرگتر و با قابليت هاي بيشتر را به مدارهاي بالاتر آغاز کند.
به گفته فوردن، رصدگران آماتور در ساعت 3 بعدازظهر در ادينبورگ اسکاتلند اين ماهواره را مشاهده کرده اند.

پرتاب ماهواره ملي اميد که روز سه شنبه با ماهواره بر سفير 2 به مدار زمين فرستاده شد در صدر اخبار رسانه هاي خارجي و داخلي قرار گرفته است.;)

به نظر من این موفقیت خوب و بزرگ است اما ما نباید متوقف به همین موفقیت شویم و پس ای مهندسان آی تی تلاش کنید تا با یاری هم تا چند وقت دیگر اخباری در مورد موفقیت کشورمان در این زمینه بشنویم.:gol:
 
بالا