میکروکنترلر چیست (قسمت اول)

tarahelectronice

عضو جدید
مقدمه: قطعه ای که این روز ها دارد جای خود را در خیلی از وسایل الکتریکی باز میکند. از تلفن گرفته تا موبایل از ماوس لیزری که الان دستتان روی آن است و دارید با آن کامپیوتر را کنترل میکنید تا هر وسیله ای که بتوان پیچیدگی را در آن دید میتوانید یک میکروکنترلر را ببینید. میکرو کنترلر چیست؟ کلمه میکروکنترلر: این کلمه از دو کلمه 1-میکرو 2-کنترلر تشکیل شده است. 1) میکرو: میدانید که این یک واحد یونانی است و برابر با 10 به توان منفی 6 متر است. یعنی یک میلیونم متر واحد خیلی کوچکی است.ولی واحدهای خیلی کوچکتر از این هم داریم که در الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند. 2) کنترلر : که همه معنی و مفهوم آنرا میدانیم.یعنی کنترل کننده به تعبیری یعنی مغز، البته بدون تفکر. فقط دستوراتی که به آن داده میشود را به نحو احسن انجام میدهد. معرفی میکروکنترلرها : به آی سی هایی که قابل برنامه ریزی می باشند و عملکرد آنها از قبل تعیین شده میکروکنترلر گویند. میکروکنترلر ها دارای ورودی-خروجی و قدرت پردازش می باشند. بخش های مختلف میکروکنترلر : میکروکنترلر ها از بخش های زیر تشکیل شده اند: CPU واحد پردازش ALU واحد محاسبات I/O ورودی ها و خروجی ها RAM حافظه اصلی میکرو ROM حافظه ای که برنامه روی آن ذخیره می گردد. TIMER برای کنترل زمان ها خانواده های میکروکنترلر: خانواده 8051-AVR-PIC یک میکروکنترلر چگونه برنامه ریزی میشود : میکروکنترلر ها دارای کامپایلرهای خاصی می باشند که با زبان های سی ، Assembly ،basic می توان برای آنها برنامه نوشت سپس برنامه نوشته شده را توسط دستگاهی به نام programmer که آی سی در این دستگاه قرار می گیرد و توسط یک کابل به یکی از درگاه های کامپیوتر وصل می شود برنامه ریزی کرد. ( برنامه نوشته شده روی آی سی انتقال پیدا می کند و در ROM ذخیره می شود) منبع:ای وی آر پراجکت دات آی آر
 

amirkanaani

عضو جدید
یه کتاب خوب که کامل همه چیزو یاد بده و فارسی هم باشه سراغ دارین ؟؟؟؟؟؟
 

Mute

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه کتاب خوب که کامل همه چیزو یاد بده و فارسی هم باشه سراغ دارین ؟؟؟؟؟؟



AVRخانواده‌ یکی از گونه‌های ریزکنترل‌گر هایی است که شرکت اتملl، روانه بازار الکترونیک کرده است این ریزکنترل‌گرهای هشت بیتی به دلیل قابلیت برنامه نویسی توسط کامپایلر زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. این ریزکنترل‌گرها از معماری RISC برخوردار اند و شرکت اتمل کوشیده با استفاده از معماری پیشرفته و دستورات بهینه، حجم کد تولید شده را کم و سرعت اجرای برنامه را بالا ببرد. یکی از مشخصات این نوع ریزکنترل‌گرها دارا بودن ۳۲ ثبات همه منظوره است. همچنین در این ریزکنترل‌گرها، از حافظه‌های کم مصرف و غیر فرار FLASH و EEPROM استفاده می‌شود.

کامپایلرهایی به زبان BASIC و C (که زبان‌هایی پرکاربرد در دنیا اند) برای این نوع ریزکنترل‌گرها طراحی شده است و علاوه بر این زبان اسمبلی را نیز همچنان می‌توان برای برنامه نویسی به کار برد. به عنوان مثال کامپایلر BASCOM با زبان BASIC برای برنامه نویسی این نوع از ریزکنترل‌گرها می‌تواند به کار رود. همچنین نرم‌افزار CodeVision، برای برنامه نویسی به زبان C ( سازگار با این ریزکنترل‌گرها) بسیار رایج است.
بسکام BASCOM نرم‌افزاری است برای برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی بر اساس میکروکنترلرها با استفاده از زبان برنامه نویسی بیسیک که توسط مارک آلبرتز برنامه نویسی و توسعه داده می شود.
با این نرم‌افزار می توان با استفاده از IC های خانواده AVR و MCS-8051 مدارات پیشرفته و قابل انعطاف ایجاد کرد. غیر از این نرم‌افزار، نرم‌افزارهای دیگری نیز برای برنامه نویسی این آی سی‌ها وجود دارد که البته با توجه به قدرت، آسانی و انعطاف پذیری فوق العاده این نرم‌افزار مخصوصاً در سطح آماتوری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کتاب میکروکنترلر های AVR علی کاهه این کتاب برای شروع کار با میکرو کنترلر های AVR و همچنین آشنایی با ابزارهای جانبی و تکنیک های ارتباط دهی آنها بسیار مناسب است و مرجعی شناخته شده در زمینه معرفی و آموزش برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR می باشد.

این کتاب شامل :

  • سخت افزار
  • نرم افزار
  • ارتباط دهی
  • و برنامه نویسی با کامپایلر ‌Bascom AVR است.
به علاوه این کتاب برای کامپایلر Bascom است، که برنامه نویسی با آن بسیار ساده است. ضمنا این کتاب شامل پروژه های جالبی با AVR است که می تواند بسیار مفید باشد.



دانلود مستقیم : کتاب میکرو کنترلر های AVR علی کاهه

حجم فايل : 35 مگابایت

پسورد فايل : www.mohandesyar.com

لینک منبع
 

melec

عضو جدید
سلام
سریعا دنبال یه جزوه ساده میکروکنترلر هستم اگه داشتین میشه لینک دانلودشو بذارین
ممنون میشم
 

CHITA2

عضو جدید
فیوز بیت

فیوز بیت

سلام
میشه راجع به فیوز بیت توضیح بدید ک چیه ؟
 

Pro.Eng

متخصص plc
کاربر ممتاز
سلام.
فیوز بیت ها همونطور که از اسمشون معلومه بیت های پشتیبان سخت افزاری هستش.
که برای پیکربندی میکروکنترلر ازشون استفاده میشه.
به این صورت که باید برنامه ریزی بشن.
مثلاً فیوز بیت CKSEL که برای انتخاب منبع کلاک میکرو هستش.
یا WTDON که برای فعال کردن همیشگی تایمر Watchdog هستش.
و ...
 

Similar threads

بالا