این مبحث رو من قبلا هم گذاشته بودم ولی به دلیل در خواست چند تا از دوستان باز هم قرارش دادم.
این مقاله در مورد موتورهای جت هست که در مورد سوخت اون کار شده و اصلا وضعیت کاری اونها به چه صورت هست!
=======================================================
انسان هنگامي كه به آتش دسترسي پيدا كرد، از مشكلات بسياري نجات يافت و آتش عامل مبارزه با مشكلات شد. بدين طريق آتش وسيله و ابزاري براي گسترش و توسعه تمدن قرار گرفت. به كمك آتش ماشينهاي بخار، موتورهاي احتراق، توربينهاي گازي دست شد، اما هيچكدام از آنها قادر به انجام حجم كاري معادل با آنچه در موتور موشك انجام ميگيرد، نبود.
موتور موشك، ماشين حرارتي منحصر به فردي است كه كار انجام شده در حجم كاري به نسبت كوچك آن به ازاي سوخت مصرف شده در يك ثانيه، معادل چندين هفته كار پيوسته ماشينهاي معمولي است. مقدار حرارت ايجاد شده در يك ثانيه در واحد حجم محفظه، هزار برابر بيشتر از موتور احتراق داخلي است. فشردگي و وزن نسبتا كم از مشخصههاي ديگر موتورهاي موشك است كه آنها را از ديگر ماشينهاي حرارتي متمايز ميكند. اما بيش از همه وجود شعله با درجه حرارت چندين هزار درجه در كنار سرماي زياد، نزديك به صفر مطلق در موتور موشك جلب توجه ميكند، در صورتي كه جدايي آنها به وسيله ديوارههاي فلزي با ضخامت حداكثر يك ميليمتر صورت ميگيرد. چندين نوع موتور موشك وجود دارد. اما براي شناخت مشكلات اصلي ساخت موتورهاي موشك و روند گسترش مفهوم فني اين رشته، عاقلانه است كه از موتورهاي موشك سوخت مايع شروع كنيم كه اكنون بيشترين موارد استفاده در صنعت فضايي را به خود اختصاص داده است.
موتورهاي موشك سوخت مايع
شماي كلي
اساسا تجهيزات و كار موتور موشك سوخت مايع واضح و گويا است. سوخت و اكسيد كننده مايع ذخيره شده در باكها را بايد تحت فشار به محفظه تزريق كرد(براي اين منظور سيستم تزريق پيشبيني ميشود)، سپس محترق كرد و نتيجه احتراق به وسيله بلوك نازل بيرون رانده ميشود كه باعث ايجاد سرعت زياد جريان ميشود. در نتيجه آن نيروي پيش رانش(پيشران)لازم براي حركت موشك به وجود ميآيد. اما عملي كردن اين اصول نياز به صنعت پيشرفته و سطح تكنولوژي بالايي دارد.
از مفهوم موتور نه فقط محفظه احتراق يعني جايي كه دبي جرمي جريان دارد، يلكه مجموعه تجهيزات تامين كننده توليد انرژي فهميده ميشود. محفظه، سيستم تزريق، تجهيزات كنترل و شيرها، رگولاتورها، شيرهاي اطمينان و كليه لوله و اتصالات كه به صورت يك مجموعه واحد مونتاژ ميشود، موتور ناميده ميشود. مشخصه اصلي طراحي موتور نيروي رانش(پيشران) آن است كه براي موشكهاي بزرگ پيشران تعيين كننده نوع موتور است و در يك رنج وسيع تغيير ميكند. موتور آمريكايي F1 به عنوان مثال در سطح زمين پيشراني معادل 690 تن نيرو ميدهد و ارتباط پنج دستگاه از اين موتورها با مجموع پيشران بيش از 3400تن نيرو تامين كننده كار مورد نياز مرحله اول موشك سارتون-5 است. از طرف ديگر موتورهايي وجود دارند كه پيشران آنها در حد چندين گرم است. اين گونه موتورها در سيستم تنظيم وضعيت ماهوارهها استفاده ميشود.
اما علاوه بر ايجاد نيروي پيشران لازم، اقتصاي بودن و همچنين حداقل دبي جرمي مصرفي را بايد مدنظر داشت. كم بودن دبي جرمي مصرفي موتور، همانطور كه ميدانيم با توجه به پيشران مخصوص، يعني پيشران بر دبي جرمي تعريف ميشود و اين كه با چه روشهايي پيشران مخصوص بالا به دست ميآيد، اين موضوع يك بحث خاص است.
پيشران مخصوص تنها شاخص بهيه بودن موتور نيست. علاوه بر آن وزن نيز مهم است. بهينه بودن موتورهاي مرحله اول موشكهاي لاستيكي و موشكهاي فضايي دارا بودن وزن 15-7 كيلوگرم نيرو به ازاي هر تن نيرو پيشران در خلاء تعريف ميشود. براي مراحل بعدي موشك و يا براي موتورهايي كه در ارتفاعات بالا كار ميكند اين شاخص 12-20 كيلوگرم نيرو به ازاي هر تن نيرو پيشران در خلاء در نظر گرفته ميشود و در نهايت شرايط كاربردي مهم است كه قبل از همه به انتخاب سوخت و اكسيد كننده بستگي دارد و علاوه بر آن سازه موتور و سيستم خدمات زميني به سوخت و اكسيد كننده وابسته است. سوخت و اكسيد كننده موتور موشك را بايد در يك رنج مشخص جهت تنظيم پيشران(استارت و قطع) تزريق كرد و براي پروازهاي فضايي همچنين بايد جند بار استارت و خاموش شدن را قبلا بررسي كرد. در آينده براي سفينههاي فضايي يكي از مسايل مهم، ساخت موتورهاي جندبار استارت شونده با زمان كار بالا است.
این مقاله در مورد موتورهای جت هست که در مورد سوخت اون کار شده و اصلا وضعیت کاری اونها به چه صورت هست!
=======================================================
انسان هنگامي كه به آتش دسترسي پيدا كرد، از مشكلات بسياري نجات يافت و آتش عامل مبارزه با مشكلات شد. بدين طريق آتش وسيله و ابزاري براي گسترش و توسعه تمدن قرار گرفت. به كمك آتش ماشينهاي بخار، موتورهاي احتراق، توربينهاي گازي دست شد، اما هيچكدام از آنها قادر به انجام حجم كاري معادل با آنچه در موتور موشك انجام ميگيرد، نبود.
موتور موشك، ماشين حرارتي منحصر به فردي است كه كار انجام شده در حجم كاري به نسبت كوچك آن به ازاي سوخت مصرف شده در يك ثانيه، معادل چندين هفته كار پيوسته ماشينهاي معمولي است. مقدار حرارت ايجاد شده در يك ثانيه در واحد حجم محفظه، هزار برابر بيشتر از موتور احتراق داخلي است. فشردگي و وزن نسبتا كم از مشخصههاي ديگر موتورهاي موشك است كه آنها را از ديگر ماشينهاي حرارتي متمايز ميكند. اما بيش از همه وجود شعله با درجه حرارت چندين هزار درجه در كنار سرماي زياد، نزديك به صفر مطلق در موتور موشك جلب توجه ميكند، در صورتي كه جدايي آنها به وسيله ديوارههاي فلزي با ضخامت حداكثر يك ميليمتر صورت ميگيرد. چندين نوع موتور موشك وجود دارد. اما براي شناخت مشكلات اصلي ساخت موتورهاي موشك و روند گسترش مفهوم فني اين رشته، عاقلانه است كه از موتورهاي موشك سوخت مايع شروع كنيم كه اكنون بيشترين موارد استفاده در صنعت فضايي را به خود اختصاص داده است.
موتورهاي موشك سوخت مايع
شماي كلي
اساسا تجهيزات و كار موتور موشك سوخت مايع واضح و گويا است. سوخت و اكسيد كننده مايع ذخيره شده در باكها را بايد تحت فشار به محفظه تزريق كرد(براي اين منظور سيستم تزريق پيشبيني ميشود)، سپس محترق كرد و نتيجه احتراق به وسيله بلوك نازل بيرون رانده ميشود كه باعث ايجاد سرعت زياد جريان ميشود. در نتيجه آن نيروي پيش رانش(پيشران)لازم براي حركت موشك به وجود ميآيد. اما عملي كردن اين اصول نياز به صنعت پيشرفته و سطح تكنولوژي بالايي دارد.
از مفهوم موتور نه فقط محفظه احتراق يعني جايي كه دبي جرمي جريان دارد، يلكه مجموعه تجهيزات تامين كننده توليد انرژي فهميده ميشود. محفظه، سيستم تزريق، تجهيزات كنترل و شيرها، رگولاتورها، شيرهاي اطمينان و كليه لوله و اتصالات كه به صورت يك مجموعه واحد مونتاژ ميشود، موتور ناميده ميشود. مشخصه اصلي طراحي موتور نيروي رانش(پيشران) آن است كه براي موشكهاي بزرگ پيشران تعيين كننده نوع موتور است و در يك رنج وسيع تغيير ميكند. موتور آمريكايي F1 به عنوان مثال در سطح زمين پيشراني معادل 690 تن نيرو ميدهد و ارتباط پنج دستگاه از اين موتورها با مجموع پيشران بيش از 3400تن نيرو تامين كننده كار مورد نياز مرحله اول موشك سارتون-5 است. از طرف ديگر موتورهايي وجود دارند كه پيشران آنها در حد چندين گرم است. اين گونه موتورها در سيستم تنظيم وضعيت ماهوارهها استفاده ميشود.
اما علاوه بر ايجاد نيروي پيشران لازم، اقتصاي بودن و همچنين حداقل دبي جرمي مصرفي را بايد مدنظر داشت. كم بودن دبي جرمي مصرفي موتور، همانطور كه ميدانيم با توجه به پيشران مخصوص، يعني پيشران بر دبي جرمي تعريف ميشود و اين كه با چه روشهايي پيشران مخصوص بالا به دست ميآيد، اين موضوع يك بحث خاص است.
پيشران مخصوص تنها شاخص بهيه بودن موتور نيست. علاوه بر آن وزن نيز مهم است. بهينه بودن موتورهاي مرحله اول موشكهاي لاستيكي و موشكهاي فضايي دارا بودن وزن 15-7 كيلوگرم نيرو به ازاي هر تن نيرو پيشران در خلاء تعريف ميشود. براي مراحل بعدي موشك و يا براي موتورهايي كه در ارتفاعات بالا كار ميكند اين شاخص 12-20 كيلوگرم نيرو به ازاي هر تن نيرو پيشران در خلاء در نظر گرفته ميشود و در نهايت شرايط كاربردي مهم است كه قبل از همه به انتخاب سوخت و اكسيد كننده بستگي دارد و علاوه بر آن سازه موتور و سيستم خدمات زميني به سوخت و اكسيد كننده وابسته است. سوخت و اكسيد كننده موتور موشك را بايد در يك رنج مشخص جهت تنظيم پيشران(استارت و قطع) تزريق كرد و براي پروازهاي فضايي همچنين بايد جند بار استارت و خاموش شدن را قبلا بررسي كرد. در آينده براي سفينههاي فضايي يكي از مسايل مهم، ساخت موتورهاي جندبار استارت شونده با زمان كار بالا است.