>>:موسیقی زیر زمینی:<<

KiMiA-S

عضو جدید
خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار یک آلبوم تصویری گزارشی درباره رواج موسیقی زیر زمینی در ایران منتشر کرده است و می نویسد نوعی موسیقی زیر زمینی غیر رسمی به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی حکومت بر موسیقی در حال گسترش است.

در این گزارش با اشاره به فعالیت صدها موزیسین و خواننده زیر زمینی در ایران می نویسد پس از انقلاب اسلامی و با توجه به اعمال محدودیت هایی درباره موسیقی بسیاری از خوانندگان و نوازندگان ایرانی در دهه 1980 ایران را ترک کردند.

در این گزارش با اشاره به اینکه بعدها دولت ایران اجازه داد نوعی از موسیقی پاپ (مجاز) در این کشور به طور رسمی فعالیت کند می نویسد اجازه برگزاری کنسرت های پاپ داده می شود اما برخی موزیسین ها و خواننده ها می گویند در موسیقی زیر زمینی مجبور به رعایت محدودیت های موسیقی رسمی نیستند وراحت تر می توانند فعالیت کنند.

در ادامه این گزارش به نقل از یکی از فعالان موسیقی زیرزمینی در ایران می گوید:" روی آوردن به موسیقی زیر زمینی به معنای مخالفت با حکومت نیست بلکه به این معنا است که ما می خواهیم آنجور که می خواهیم کار کنیم."


























 

KiMiA-S

عضو جدید
[h=1]از خوانندگان موسیقی زیرزمینی در ایران چه خبر؟/ از یاس و هیچکس تا ساسی مانکن و تتلو[/h]
[h=2]"موسیقی رپ" خیلی سریع و غاقلگیر کننده فضای کشور و البته استدیوهای زیر زمینی را فرا گرفت. دو مشکل عمده وجود داشت که دیگر اجازه نمی داد موسیقی زیر زمینی را کنترل کرد. اولی سبک رپ بود که به هیچ عنوان امکان ارائه مجوز به آن وجود نداشت و دیگری فراگیر شدن روزافزون امکانات ارتباطی میان هنرمندان و مخاطبان بود که ارتباط آنها را فراتر از قالب یک آلبوم موسیقی گسترش داد.[/h]
گروه فرهنگی نامه نیوز
- هفته گذشته خبری مبنی بر دستگیری یکی از خواننده های زیر زمینی در رسانه ها منتشر شد و در کوتاه ترین زمان ممکن به صدر اخبار فرهنگی رسید. گفت و شنودها پیرامون این خبر باعث شد دو جبهه مختلف در مورد دستگیری "امیر مقصودلو" با نام مستعار تتلو شکل گرفته و دوباره موضوع داغ خوب یا بد بودن موسیقی زیر زمینی قوت بگیرد.

اجازه بدهید یک بازگشت به عقب داشته باشیم و "موسیقی زیر زمینی" را از زمان شکل گیری آن بررسی کنیم.

از آغاز انقلاب اسلامی تا اواخر دهه 70 موسیقی شکل بسیار ساده و مشخصی داشت و می توان آن را به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول موسیقی سنتی، دسته دوم موسیقی حماسی و دسته سوم سرود های غالبا انقلابی. این تقسیم بندی آنقدر واضح و مشخص بود و روی آن پافشاری می شد که عملا هر خواننده ای برای فعالیت در کشور باید خودش را با این شرایط وقف می داد در غیر این صورت راهی جز سفر به کشورهای غربی و تبدیل شدن به یک خواننده لس آنجلسی برایش باقی نمی ماند.

اواخر دهه هفتاد اما سبک موسیقی پاپ به صورت مجاز پا عرصه حضور گذاشت و هنرمندانی نظیر چنگیز حبیبیان، خشایار اعتمادی و البته شادمهر عقیلی ظهور کردند و آلبوم های متفاوتی نسبت به گذشته و کاملا شبیه آن چیزی که خواننده های لس آنجلسی می خواندند، در کشور منتشر شد. این موسیقی در ابتدا با موج انتقادهای عظیمی روبرو گشت و تلاش های بسیاری برای مقابله با آن صورت گرفت اما به هر حال "سبک عاشقانه پاپ" متولد شده و راه را برای توجه بیشتر به موسیقی هموار کرد.

خیلی طول نکشید که موج عظیمی از علاقه مندان به موسیقی از گوشه و کنار کشور با برچسب خواننده پاپ ظهور کردند و تا اوایل دهه هشتاد افراد زیادی فعالیت رسمی خود را شروع کردند. شکوفایی موسیقی پاپ یعنی به حاشیه رفتن موسیقی حماسی و سرودهای رایج آن زمان که این روند تقریبا تا امروز حفظ شده و حالا سبک پاپ رایج ترین و پرمخاطب ترین سبک موسیقی در کشور است.

واردات ادوات موسیقی و تولد استدیو های مستقل برای ضبط تراک ها، شرایطی را فراهم کرد که در سال های 81 و 82 عملا شاهد ورود موسیقی زیر زمینی به بازار هنری کشور بودیم. البته عدم دسترسی به اینترنت پر سرعت، برقراری رابطه با غیر مجازها را سخت می کرد و آنها مجبور بودند صدای خود را توسط دست فروشان و بعضا مغازه های صوتی و تصویری خاص در سطح شهر به دست مردم برسانند. چهره های مشهوری نظیر محسن چاووشی، محسن یگانه، مجتبی کبیری، مجید خراطها و... از همین طریق موفق شدند صدای خود را به گوش مردم برسانند و پیش از این که وزارت ارشاد مهر تایید بر عملکرد آنها بزند، خودشان را به محبوبیت سراسری برسانند.

* رپ فارسی و سونامی تهاجم فرهنگی

این روال ادامه داشت تا این که موج بزرگی از تهاجم فرهنگی در سال 84 با سبک جدیدی از موسیقی وارد کشور شد. "موسیقی رپ" خیلی سریع و غاقلگیر کننده فضای کشور و البته استودیوهای زیر زمینی را فرا گرفت. دو مشکل عمده وجود داشت که دیگر اجازه نمی داد موسیقی زیر زمینی را کنترل کرد. اولی سبک رپ بود که به هیچ عنوان امکان ارائه مجوز به آن وجود نداشت و دیگری فراگیر شدن روزافزون امکانات ارتباطی میان هنرمندان و مخاطبان بود که ارتباط آنها را فراتر از قالب یک آلبوم موسیقی گسترش داد. در این سالها شبکه های گسترده ماهواره ای، اینترنت نسبتا پر سرعت برای همه و رشد قارچ گونه استودیوهای زیرزمینی شرایطی را به وجود آورد که سالانه صدها نفر امکان انتشار موزیک و ویدئو کلیپ های خود را به صورت گسترده و سراسری پیدا می کردند.



در این میان بودند افرادی که از شانس و اقبال بیشتری نسبت به بقیه برخوردار بودند و در شلوغ بازار موسیقی به موفقیت هایی دست پیدا کردند. در ادامه به معرفی هفت چهره زیرزمینی که هر کدام مخاطبان بی شماری را با سبک موسیقی خود جذب کردند معرفی می کنیم:

1 سروش لشکری(هیچکس):

متولد 1364 در تهران. از سال 82 فعالیت خود را آغاز کرد و زود تر از دیگر زیر زمینی ها شناخته شد. سبک اجتماعی و اعتراض به مشکلات سیاه جامعه خیلی زود از وی اسطوره ای ساخت که به پدر رپ فارسی معروف شد و ترانه های موسیقی او همیشه پر طرفدار بود. "هیچکس" همیشه مراقب بود که تابوها و هنجارهای ملی و مذهبی را خدشه دار نکند و بر خلاف بسیاری از خواننده های سبک شاد و شنگول دهه هشتاد از درد فقرا می خواند، نه عشق و دوست داشتن.

او صدای کلفت زنگ‌دار و خش‌دار خاصی دارد و متن ترانه‌هایش را خودش می‌آفریند. ترانه‌های او آکنده از اصطلاحات و تکیه‌کلام است، و استفاده از ادبیات خیابانی و کوچه‌بازاری، موسیقی او را برای عامه قابل‌فهم و جذاب کرده‌است.وی پس از حدود هشت سال فعالیت زیر زمینی و تلاش برای معرفی خود به عنوان یک خواننده مجاز، عاقبت به لندن سفر کرد تا با گروه 021 آنجا به زندگی هنری خود ادامه بدهد.

2- یاسر بختیاری(یاس):

متولد 1361 در تهران. او هم مثل هیچکس هرگز به سراغ مضامین جلف و سطحی نرفت و با این که نگاه قانون مراقب او نبود همیشه در چارچوب اجتماعی و آموزنده خواند. یاس امروز پر طرفدار ترین خواننده غیر مجاز ایران است که تنها در صفحه اجتماعی فیس بوک بیش از یک میلیون نفر صفحه او را پسندیده اند.

وی با وجود این که حدود 10 سال برای احذ مجوز فعالیت کرد و بی نتیجه ماند، هنوز در ایران باقی مانده و قصد ترک وطن را ندارد. یاس همیسه سعی کرد تا با اشعارش پند و اندرزی را به مردم منتقل کند و همیشه از نا امیدی آنها را به امید دعوت می کند.

3-ساسان یافته(ساسی منکن):

متولد 1367 در اهواز. ساسی مانکن با نام عجیب و غریب خود، پیشاهنگ سبک ساده، بی آلایش و در اغلب موارد زننده موسیقی عام در کشور بود. آهنگ های او که اصطلاحا به آنها 6و8 گفته میشود خیلی زود گل کردند و او را به اوج شهرت رساندند.

ساسی مانکن گرچه هیچگاه تلاشی برای مجاز شدن نداشت اما فکر خروج از کشور هم در سرش نبود. وی یک بار در سال 1389 در جریان یک کنسرت غیر مجاز در جزیره کیش دستگیر و خیلی زود هم آزاد شد. در حال حاظر مدتی است که سبک زننده این خواننده تغییر کرده و سعی می کند موسیقی با آبرو تری به خورد مخاطبانش بدهد.

4-محمد رضا ناصری(رضا پیشرو):

متولد 1364 در تهران. سرکش، معترض و نمونه بارز تهاجم فرهنگی که با اغلب هنرمندان هم دوره خودش همکاری داشته و نمی توان حوزه موسیقایی او را مودبانه و آموزنده دانست.

رضا پیشرو از سال 83 تا کنون 6 آلبوم موسیقی تولید کرده و امروز هواردارن بیشماری دارد.

5- امیر حسین مقصدولو (امیر تتلو):

متولد 1362 در تهران. قبل از هرچیز یک فروشنده بود و البته همیشه در آرزوی شهرت. از طریق یک وبلاگ آهنگ هایش را معرفی کرد تا این که در سال 84 به مدد انتشار آهنگ های شاد و به سبک 6و8 به شهرت رسید. امیر تتلو معمولا در آهنگ هایش با یک خواننده رپ همکلام می شود و غالبا مضامین عاشقانه را بر می گزیند. آرمین 2afm و رضایا که هر دو از همکاران تتلو هستند هم زمان با وی و دقیقا در همین سبک شروع به فعالیت کردند و آهنگ های مشترک بسیاری را با هم به بازار موسیقی عرضه کردند.

هفته گذشته خبر بازداشت دو روزه این هنرمند حواشی متعددی را به همراه داشت.

6- سید حسین موسوی توحیدی(حسین تهی):


متولد 1364 در تهران. یک خواننده پول دار که از زمان شروع فعالیتش در اوایل دهه هشتاد برای خودش استودیو خانگی داشته و کارهایش را ضبط می کرد. حسین تهی تنها چند سال پس از کسب شهرت برای همیشه از ایران رفت و فعالیت خود را به طور گسترده تری با خواننده های آنور آبی از سر گرفت.

7 بهرام نورایی

بهرام نورایی یکی از هنرمندان فعال در موسیقی رپ فارسی است که با زمینه شعری سیاسی-اجتماعی خود به شهرت رسید. او از سال ۱۳۸۱ تا کنون در زمینه‌های مختلفی از رپ فارسی فعالیت داشته‌است و جز ستون‌های اصلی و تاثیرگذار موسیقی زیرزمینی ایران به شمار می‌رود.

بهرام به خاطر اشعار اعتراضی خود تا کنون چندین بار دستگیر شده اما دوباره بعد از آزادی در کشور شروع به فعالیت کرده و هرگز به فکر ترک وطن نبوده است.


سخن آخر:

کسی نمی داند موسیقی ایرانی به کدامین سو خواهد رفت. معلوم نیست موج بعدی خواننده های جدید الورود چه زمانی خواهند آمد و حتی مشخص نیست دولت جدید چه رویکردی در مورد زیرزمینی خوان ها دارد. آنچه مسلم است، فعالیت زیر زمینی برای هیچ کس نفعی ندارد. نه برای دولت و حکومت چرا که نمی توانند بر روی تولیدات فرهنگی و غیر فرهنگی نظارت کنند، نه برای خوانندگان به این دلیل که بازدهی مالی برای آنها به همراه ندارد و نه برای مردم! زیرا شرایط حمایت از خواننده مورد علاقه خود را پیدا نمی کنند.

 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
ممنون از استارتر محترم:)
به نظر من هیچ نوع موسیقی بد نیست چه زیر زمینی و چه رسمی
موسیقی غذای روحه بگذریم همانگونه که از خیلی چیزای دیگه محرومیم از موسیقی همه تقریبن.... .ولی به لطف نت خوب میشه ادم به موسیقی مورد علاقش دست پیدا کنه...
البته سلیقه ادما با هم فرق میکنه ممکنه موسیقی که یه نفر رو کلافه میکنه از نظر کس دیگه ای خیلیهم خوب باشه...
...
پس با این توصیف چرا که نه...:smile:
 

s@ber

عضو جدید
سلام...
به طور مطلق نمیشه گفت همه موسیقیای زیر زمینی خوبن یا بد به قول خودتون بعضیاشون آدمو کلافه میکنه.
بعضیاشونم خیلی خوبن... مثلا هیچکس و یاس که خیلی خوب کار کردن و طرفدارای زیادیم دارن...البت از نظر من
 

ghahar

عضو جدید
rap یعنی اعتراض...ولی اعتراض به چی؟به کی؟چرا؟جواب هارو حتما از مه بهتر میدونید...سبک 6و8 که جدای ایناست اونو از رو شکم سیری میخونن یا به اصتلاح پسر حاجی ین...چند تا از اینا ای که تو لیستتون بودن رپر نیستن...حالا دیکه هرکی که پولداره شده خواننده شایدم نوازنده که بعدشم میره میشه پناهنده...به جز بهرام بقیه ول موعتلن...شررررررررررر که دیگه جای خود داره به قول خودش رپ درد رو اون اورده پس شک نکن...
 

s@ber

عضو جدید
حرفات کاملا درسته... البته اینم نباید ناگفته بمونه که یسریاشون بی پول بودن و کم کم از همین راه پولم دراوردن...مث امیر تتلو... که خودش اینجوری میگه راست و دروغشو خدا داند...
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
موسیقی زیرزمینی....خوب یا بد؟

موسیقی زیر زمینی خوب
...دست درد نکنه متنت خیلی چسبید
...یاس معرکه است ... هیچکس هم خوبه ...تتلو هم جو شاد میطلبه و عاشقونه ...تهی مزخرفه ... رضا پیشرو ارزش گوش دادن نداره اصلا" ...ساسی مانکن عی یه بار گوش بدی بره پی کارش...
 

m sadeq

عضو جدید
کاربر ممتاز
موسیقی باید اصیل باشه
باید حس بده
حالا زیرزمینی و رو زمینی چه فرق داره
خوب باشه
ن اینکه فقط چرتو پرت و دری وری بگن توش تا چنتا جوون رو به وجد بیارن
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با بعضی چیز هاش مخالفم

رپ مال ایرانه

برای ایرانه

نه از سال 84 وارد ایران شده باشه

نوشته های خواجه عبدالله انصاری در قرن پنج

رپ تهاجم فرهنگی نیست

رپ تثلیث و به نظم دراوردن قافیه و ردیف با همهخوانی اوای کلماتست
 

KiMiA-S

عضو جدید
با بعضی چیز هاش مخالفم

رپ مال ایرانه

برای ایرانه

نه از سال 84 وارد ایران شده باشه

نوشته های خواجه عبدالله انصاری در قرن پنج

رپ تهاجم فرهنگی نیست

رپ تثلیث و به نظم دراوردن قافیه و ردیف با همهخوانی اوای کلماتست


باید به موسیقی زیرزمینی و خواننده هاش مجوز داده بشه اما نه به همشون...مرسی
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حرفات کاملا درسته... البته اینم نباید ناگفته بمونه که یسریاشون بی پول بودن و کم کم از همین راه پولم دراوردن...مث امیر تتلو... که خودش اینجوری میگه راست و دروغشو خدا داند...
برای مشهور شدن نیاز به پول نیست

راض صادقی اولین بار اجرا داشت تو هتل دلفین فقط سه نفر نشسته بودن تو سالن اونم برای رضا صادقی نبود برای اجرای تئاتری که بعد اجرای رضا برگزار میشد
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
باید به موسیقی زیرزمینی و خواننده هاش مجوز داده بشه اما نه به همشون...مرسی
کرفتن مجوز که یکسری پارتی باید داشته باشی و یه سری مبالغی باید بدی و نوع متن شعرت ترجیحن باید از ارشاد باشه یا تائییدش کنه

یاسر بختیاری هم یه مدتی دنبال جواز بود که یه مدت شایعه شده بود گرفتش یا گرفت و بعد باطلش کرد نمیدونم

اما بقیه خواننده ها که جواز ندارن اکثرن فقط ادعا دارن عمل نه
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز

برای مشهور شدن نیاز به پول نیست

راض صادقی اولین بار اجرا داشت تو هتل دلفین فقط سه نفر نشسته بودن تو سالن اونم برای رضا صادقی نبود برای اجرای تئاتری که بعد اجرای رضا برگزار میشد

رپی که رپ نباشد ...رپ نیست ...
کاری هم نکنید در رپ ...که کاری بشود ...
اینا رو اجرا کنن مجوز ردیفه!
 

KiMiA-S

عضو جدید

برای مشهور شدن نیاز به پول نیست

راض صادقی اولین بار اجرا داشت تو هتل دلفین فقط سه نفر نشسته بودن تو سالن اونم برای رضا صادقی نبود برای اجرای تئاتری که بعد اجرای رضا برگزار میشد


حسین تهی از بین زیرزمینیا پولدارترینه ولی لزوما محبوبترین و مشهورترین نیست
 

KiMiA-S

عضو جدید

کرفتن مجوز که یکسری پارتی باید داشته باشی و یه سری مبالغی باید بدی و نوع متن شعرت ترجیحن باید از ارشاد باشه یا تائییدش کنه

یاسر بختیاری هم یه مدتی دنبال جواز بود که یه مدت شایعه شده بود گرفتش یا گرفت و بعد باطلش کرد نمیدونم

اما بقیه خواننده ها که جواز ندارن اکثرن فقط ادعا دارن عمل نه


اوهوم.آرمین چن وقت پیش دنبال مجوز بود...پسره ی احمق واس فوشاش میخواد مجوز بگیره؟!
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رپی که رپ نباشد ...رپ نیست ...
کاری هم نکنید در رپ ...که کاری بشود ...
اینا رو اجرا کنن مجوز ردیفه!
بستگی به ذائقه شنیداری هر کس دارد یکی به سبک گنگ علاقه داره یکی مثل من به اجتماعی و رپ خشن و رپ قافیه دار و با مفهوم و موسیقی با وزن
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
رپ فقط شر اعظم...البته الآن دیگه رپ رو گذاشته کنار و هر از چند گاهی میره سراغش
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اوهوم.آرمین چن وقت پیش دنبال مجوز بود...پسره ی احمق واس فوشاش میخواد مجوز بگیره؟!
رپ زیبایی کلماتست کسانی که فحش میامیزنش فقط خود را تحقیر کرده و خود نمایی جلوی یه مشت ابله میکنن
 
بالا