مهندسي فناوري اطلاعات وارتباطات

ژيمن

عضو جدید
باسلام
از برو بچ ict دعوت ميشه به فعاليت در اين تاپيک بپردازند
منتظرم;)
 

ژيمن

عضو جدید
(ICT)

(ICT)

I


فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در عصر حاضر، نقش‌ها و کارکردهای فراوانی دارد وتا کنون نیز محور بسیاری از تحولات جهانی بوده است. این فناوری به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین ابزار توسعه‌ی همه‌جانبه، زمینه‌های لازم را برای اداره و مدیریت اطلاعاتاز طریق فرایندهای تولید، پردازش، توزیع، و مبادله‌ی آن‌ها فراهم می‌آورد. دست‌یابیبه چارچوبی هماهنگ و جامع از اطلاعاتِ دقیق و بهنگام، نیازمند آن است که ابزارهایلازم برای اجرای این فرایندها در اختیار کاربران آن قرار گیرد. بدین منظور باید باشناخت کاملی از اجزا و ساختارهای تشکیل‌دهنده‌ی این فناوری، نسبت به ایجاد یا تقویتپایه‌های لازم در جهت گسترش آن اقدام شود. در این بین، شناخت جایگاه جهانی ایران درعصر ارتباطات، و میزان رشد ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقایسه با سایرکشورها می‌تواند راهکارهای مناسبی را برای توسعه‌ی این فناوری در اختیاربرنامه‌ریزان کشورمان بگذارد و هشدارهای لازم را به آنان بدهد تا از سقوط در ورطه‌یشکاف دیجیتالی که امروزه گریبان‌گیر اکثر کشورهای در حال توسعه شده است، جلوگیریکنند.
یکی از کارامدترین روش‌ها برایحصول این شناخت، به‌کارگیری شاخص‌های مناسبی است که قابلیت ارزیابی و مقایسه‌یمیزان توسعه‌یافتگی کشور نسبت به متوسط جهانی در این زمینه را توأماً دارا باشند. امروزه در دنیا برای بررسی میزان توسعه‌ی کشورها در زمینه‌ی فناوری اطلاعات، ازشاخص‌ها و نماگرهای مختلفی استفاده می‌شود.
معرفی مرکز رشد ICT:
در عصر اقتصاد دانايي، نقش و جايگاه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) بعنوان يكي از مؤلفه‌هاي اصلي توسعه انكارناپذير است.
اين فناوري انواع متنوعي از خدمات، محصولات و فناوري‌ها را ارائه مي‌كند كه بعنوان ابزارهايي برای افزايش بهره‌وري و در نتيجه بهبود شاخص‌های توسعه بكار مي‌روند. ICT منشأ و موجد تحولات اساسي در نحوه و استانداردهاي زندگي انسان شده است. استان خراسان با برخورداري از توانمندی‌های ويژه‌ی دانشگاهي و صنعتي بعنوان يكي از استان‌هاي پيشرو كشور درزمينه‌ی ICT شناخته می شود.


مهم‌ترين صادركنندگان و واردكنندگان محصولات ICT در جهان‌:
از سال 1996 تا‌كنون صادرات محصولات ICT دو برابر شده و بالغ بر 100‌درصد رشد داشته است اين در حالي است كهميزان كل صادرات در جهان در اين مدت تنها 60‌درصد رشد نشان مي دهد.
به گزارش اقتصاد اطلاعات سال 2005 سازمان ملل متحد در سال 2003ميزان صادرات محصولات ICT متجاوز از 1/1‌تريليارد دلار بود كه 15‌درصد از كل صادرات كالاهايتجاري در جهان را شامل مي‌شد. با اين حال موضوع صادرات محصولات ICT بسيار متمركز است به طوري كه ده كشوراول صادر كننده اين نوع محصولات 72‌درصد از صادرات ICT را در اختيار دارند نكته جالب اين جاست كه ده كشور بزرگوارد‌كننده محصولات ICT نيز 62‌درصد از واردات جهاني را به خود اختصاص داده‌اند كه بخش عمده آنها را همانصادركنندگان تشكيل مي‌دهند.
بخش عمده رشد صادرات محصولات ICT مديون كشورهاي در حال توسعه است كه طي سال‌هاي 2002 تا 2003 بالغ بر 25‌درصد رشد صادرات داشته اند. البته كشورهاي توسعه يافته نيز با 7/50‌درصد سهمجهاني صادرات ICT نيمي ازصادرات اين محصولات را همچنان در اختيار دارند.
آفريقا و آسيا (جنوب شرقي) رشد خيره كننده‌اي در زمينه صادرات ICT داشته‌اند.
هم‌اكنون ايالات متحده مقام نخست صادرات محصولات ICT در جهان را داراست. اين كشور در سال 2003 بالغ بر 136‌ميليارد دلار صادرات ICT داشته كه با رشد 3‌درصدي نسبت به سال قبل از آن در حدود 12‌درصد ازبازار جهاني صادرات اين محصول را به خود اختصاص داده است.

چين با 123‌ميليارد دلا‌ر و 11‌درصد از سهم جهانيصادرات ICT در فاصله نزديكي بهآمريكا قرار دارد و رشد 55‌درصدي آن نسبت به سال 2002 نشان مي‌دهد كه اين كشور بهزودي به بزرگ‌ترين صادركننده محصولات ICT تبديل مي‌شود و شايد تا كنون (2005) نيز به اين مهم دست يافتهباشد.

ژاپن با 106، هنگكنگ با 106 ، سنگاپور با 72، آلمان با 70 ، كره جنوبي با 66 ، تايوان با 61 و مالزيبا 53 ميليارد دلا‌ر در رده‌هاي بعدي قرار دارند. كشورهاي شرق آسيا با رشدخيره‌كننده خود در عرصه صادرات محصولات ICT عملا كشورهاي پيشرفته اروپايي مثل انگلستان، فرانسه، ايرلند و ايتاليارا در اين زمينه جا گذاشته‌اند. درصد تغيير رشد محصولات ICT نيز نشان مي‌دهد كه بسياري از كشورهاي اروپايي طيسال‌هاي اخير عملا از رشد صادرات ICT منفي يا كمي برخوردار بودند اين در حالي است كه كشورهاي آسياي شرقيبه‌طور ميانگين طي چند سال اخير به طور ميانگين 20‌درصد رشد داشته‌اند
وارد كنندگانمحصولات ICT

بسياري از صادركنندگاناصلي محصولات ICT جزووارد‌كنندگان نخست اين محصولات نيز هستند. ايالات متحده آمريكا در سال 2003 بالغ بر 199ميليارد دلار واردات محصولات ICT داشت كه نسبت به سال قبل از آن 3‌درصد رشد را نشان مي‌دهد. آمريكا بااين ميزان واردات8/17درصد از كلواردات اين نوع محصولات در جهان را در اختيار دارد. چين و هنگ كنگ در اين زمينه نيزدر جايگاه هاي دوم و سوم قرار دارند. چين با 96‌ميليارد دلار و هنگ كنگ با 82‌ميليارد دلار به ترتيب رشد 40 و 20‌درصدي را نسبت به سال 2002 داشته‌اند. اين دوكشور به ترتيب 6/8 و4‌/7‌درصد از بازار جهاني واردات را به خود اختصاص داده‌اند. آلمان با 73‌، ژاپن با 61‌، انگلستان با 54‌، سنگاپور با 53، هلند با 43و كره با 37ميليارد دلار در ادامه جدول واردكنندگان محصولات ICT قرار دارند
از نظر رده‌بندي محصولات نيز اين گزارش مواردي را منتشر كردهاست. بر اين اساس كشورهاي كره‌، آمريكا، چين، آلمان و انگلستان بزرگترينصادركنندگان محصولات مخابراتي، چين، آمريكا‌، هلند، سنگاپور، ژاپن و هنگ‌كنگ بهترتيب مهم‌ترين صادركنندگان محصولات كامپيوتري، آمريكا، ژاپن‌، سنگاپور‌، هنگ‌كنگ وتايوان مهم‌ترين كشورهاي صادركنندگان محصولات الكترونيكي، چين، ژاپن‌، هنگ‌كنگ،مكزيك و كره به ترتيب مهم‌ترين صادركننده محصولات صوتي و تصويري هستند.
نتیجه:

نگاه نوين به مسائل مديريتي ايجاب مي کند که مديران به سادگي از کنار نقش تاثيرگدار فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي عبور نکنند. ورود گسترده رايانه و ابزارهايجانبي آن به درون ساختار اجرايي و اداري سازمان ها و گسترش اقبال عمومي مديران بهانجام اطلاع رساني در حيطه شبکه جهاني اينترنت حتي به صورت ظاهري امري است که بايدبا توجه و درايت خاصي به آن نگاه کرد. و راهکارهاي مناسب را در بستر هاي موجود مشخصو به کاربست تا ابزارهاي موثر در پيشرفت شاخص هايICT در سازمان به بهترين نحو ممکن،چه از نظر کمي و چه از جنبه کيفي مورد استفاده قرار گيرد. ضمن اينکه از تحميل هزينههاي اقتصادي نامعقول بر دوش سازمان جلوگيري کند. گسترش و پيچيدگي علوم رايانه وفرآيندهاي توليد تا توزيع اطلاعات با توجه به تنوع تخصصهاي علمي و فني به حدي استکه هرکس نمي تواند به تنهايي در تمام ابزارهاي اطلاعاتي و ارتباطي صاحب دانش هايلازم باشد.


منبع : پایگاه تخصصی نرم افزار ایران DeveloperCenter.ir
 

Similar threads

بالا