مهارت هاي مورد نياز يک مهندس مکانيک

hamed_eng198

عضو جدید
سلامی دوباره
من در حال حاضر مدیر فنی یک کارخانه هستم . میشه گفت مدرنترین و بزرگترین سنگ بری خاورمیانه که البته تمام ماشین آلاتش ایتالیایی هست. شبیه CNC ویا ربات
قبلا کارگاه شخصی داشتم و قطعه میزدم . بیشتر قطعات عایق و کامپوزیت . در کنارش کارهای طراحی هم بود
یک مدت تو ایران ترانسفو بودم. خلاصه اینکه اگر هم الان اینجام به خاطر شرایط بد صنعت کشوره وگرنه همیشه دوست دارم برای خودم کار کنم . گرچه درآمد آنچنانی هم نداشته باشه
شما چی ؟

کاملا موافقم. باید برای خودت کار کنی فقط چون کسی قدر نیروی کار را نمی دونه حالا چه مهندس باشه چه کارگر
 

solid4u

عضو جدید
بستگی داره که کجا بخواهی استخدام شوی ؟
چون رشته مکانیک خیلی گسترده است ، از راه آهن و کشتی سازی و پتروشیمی گرفته تا صنایع بسته بندی و ماشین سازی و مخزن و ماشینکاری و این باعث خواهد شد که دانشجوی مکانیک سردرگم شود و نداند که چه کند؟ ولی خوب در هر حال باید چند مورد را یاد داشته باشد.
1-زبان انگلیسی تخصصی
2- نرم افزار مخصوصا اتوکد و بعد سالید ورکس
3-هیدرولیک و پنوماتیک
ولی خوب با توجه به این که در مملکت ما بیشتر قطعه سازی است تا ماشین سازی ، اگر CNC هم یاد داشته باشی بد نیست .
این را هم که بگم اگر حین تحصیل بتوانی برای خودت یک سابقه کار حتی مجانی شده جور کنی موفق می شوی و موقع فارغ التحصیلی یک گام از بقیه جلوتر هستی
در ضمن تا جایی که می توانی یک جایی برو که حداقل بعد از 5 یا 10 سال برای خودت آن کار را بتوانی بزنید. نه یک شرکتی که سرمایه میلیاردی می خواهد.
و زندگی نامه برخی از بزرگان صنعت مثل این رو هم بخوان کلیک کن
 

shahryar-h

عضو جدید

من 10 سال تويه شزكت معتبر خودرو سازي كار ميكنم به صورت مستقيم هم كار كردم هم پنوماتيك هم هيدروليك هم ساليدورك هم كامپيوتر و.... بلدم ولي تا پارتي نداشته باشي بهت پست و مقام نميدن چون دارم ميبينم كسي كه تازه مدك مهندسي مكانيكش رو گرفته هيچي هم بلد نيست مياد از مني كه هم مدركش رو دارم هم تجربش رو ميره بالاتر فكرش رو بكنيد چه حالي به هدم دست ميده


:confused:
 

ask15

عضو جدید
با عرض سلام خدمت دوستان گلم
وقتی درست تموم میشه و میخوای بری سر کار حداقل 2-3 سالی رو باید بیگاری کنی تا کار دستت بیاد و بتونی ناز کنی و درخواست حقوق بالا بدی بستگی به خودت داره که اهل کار بدنی باشی یا فکری از واحد قالبسازی گرفته تا واحد طراحی و تعمیر و نگهداری و ... میتونی وارد بشی اما درخواستم اینکه قبلش خوب تحقیق کنین و بعدش وارد حیطه کاری مورد نظرتون بشین . من به شخصه از صنعت کشور راضی نیستم چون دست یه مشت آدم بیسواد و نفهم اوفتاده و قدر تحصیلکرده هارو نمیدونن و میخوام درسمو ادامه بدم تا اینکه یا تدریس کنم ویا از مملکت برم
اما یک مهندس مکانیک بایدحداقل یک نرم افزار طراحی مثل کتیا - سالیدورک - مکانیکال دسکتاپ یا ... و یک نرم افزار تحلیل مثل آباکوس - انسیس - آدامس یا ... بلد باشه تا بتونه گلیمشو از آب بکشه بیرون

شدیدا تایید میکنم گل گفتی
 

dani me

عضو جدید
به نظرم من فراگرفتن تخصص ها در فنی و حرفه ای خیلی کمک میکنه.
 

hassan2010

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
یک مهندس مکانیک بایدحداقل یک نرم افزار طراحی مثل کتیا - سالیدورک - مکانیکال دسکتاپ و یک نرم افزار تحلیل مثل آباکوس - انسیس - آدامز بلد باشه .زبان​
هیدرولیک و پنوماتیک
;)

 

technical.ir

عضو جدید
سلام به دوستان
بنده بیش از بیست سال است که در صنعت کار می کنم شاید بتوانم در این بحث مفید باشم و کمک کنم اما پیش از هر چیز به این نکته باید توجه کنیم که ما چه واژه ای را برای مهندس به کار می بریم و زبان انگلیسی چه واژه ای را دارد ، ما می گوییم "مهندس" آنها می گویند "کسی که با موتور سر و کار داشته باشد" ( Engineer ) تفاوت این دو واژه خیلی روشن است ما از ریشه ی هندسه که یک دانش نظری و تئوری است نام گذاری کرده ایم و آنها از سازندگان و تعمیر کنندگان موتور که یک حرفه ی نظری -عملی است نام گذاری کرده اند .
اما اینکه یک مهندس مکانیک در ایران چه باید بداند بستگی به این دارد که چه هدفی دارید ، اگر می خواهیدیک مهندس طراحی شوید باید از فرایندهای تولید و تعمیر ماشین آلات در کنار دانش هایتان اطلاعات داشته باشید و هر اندازه اطلاعات بیشتری داشته باشید همراه با دانش های طراحی می توانید محصول بهتری طراحی کنید محصولی که امکان تولید را داشته باشد و توجیه اقتصادی هم داشته باشد . در جایی می خواندم که آماری از کارخانه های آمریکا تهیه کرده بودند و بر طبق آن آمار نزدیک به پنجاه درصد از مهندسین مکانیک واحدهای طراحی در بخش تعمیر ماشین آلات هم فعال بوده اند من بارها از تعمیرات وسایلی که تعمیر کرده ام ( چه در خانه و چه در محل کار و یا خودرو شخصی ام ) مکانیزم هایی یاد گرفته ام که در طراحی از آنها استفاده کرده ام وقتی شما یک ماشین را تعمیر می کنید به رایگان تجربه چندین نسل مهندسی را دریافت می کنید .
اگر شما سرپرست یک کارگاه فنی باشید بی برو برگرد باید به فرایندهای آن کارگاه مسلط باشید در غیر اینصورت نمی توانید مدیریت کنید نمی گویم این درست است اما این واقعیت است . برخی از دوستان اشاره می کردند به "کارگری" و می گفتند این کار مهندسی نیست و ... به تجربه فهمیده ام بسیاری از کارهایی که به "کارگری" شهرت یافته اند در صنایع غلط انجام می شوند و باز هم مهندسین آگاه به علم و فن و با تجربه این اشتباهات را می توانند اصلاح کنند . البته نباید فکر کنید به محض ورود به یک کارگاه باید استاد همه ی فرایندهای آن کارگاه باشید اما اگر روحیه ی یادگیری و تلاش و خلاقیت در کارتان داشته باشید و البته از روابط عمومی خوبی هم برخوردار باشید به راحتی و در مدتی کوتاه بر امور مسلط می شوید و برای خودتان احترام ایجاد می کنید .
من می توانم مهمترین چیزها برای ورود به دنیای صنعت و برای فارغ التحصیلی که به اصطلاح صفر کیلومتر است را چنین بر شمارم :
- روحیه و علاقه ی یادگیری بالا به مهارت های عملی و کارگاهی.
- دانش های مهندسی خوب از جمله استاتیک ، دینامیک ، مقاومت مصالح ، ترمودینامیک و سیالات و تلاش در جهت ارتباط بین این دانش ها و مسایل روزمره که تجربه می کند .
- روابط عمومی خوب و قوی .
- آگاهی و تسلط دست کم به یک زبان خارجی به ویژه انگلیسی.
- توانایی گزارش نویسی و آگاهی از نرم افزارهای آفیس ( یک مهندس خوب باید بتواند یک گزارش فنی خوب بنویسد ) .
- دانستن نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی و تسلط کامل به نقشه کشی صنعتی .
- خلاقیت و پرسشگری .
- عادت داشته باشید هر کاری انجام می دهید برای خودتان و با ادبیات خوب و فنی یادداشت کنید ، این کار ضمن اینکه عادتی خوب در مستند سازی مدارک فنی هست فواید بسیار دیگری نیز دارد .

البته دانستن نرم افزاهای تحلیلگر همانند Ansys ، َADMAS و ... خوب است ولی دیده ام که به دلیل نا آگاهی از اصول و مبانی المان های محدود ( FEM ) پاسخ های درستی دریافت نمی شود ،وقتی یک مهندس با تجربه باشید این نرم افزارها می توانند راهگشا و بسیار مهـــــــــم باشند من خــــــودم هم اکنون به فراخور نوع کارم از
Solidworks ، ADAMS ، Working Model 2D ، LSDYNA ، DEFORM استفاده می کنم . ببخشید کمی پراکنده و ویرایش نشده نوشتم امید که مفید باشد.
 

Alireza1980

عضو جدید
سلام به دوستان
بنده بیش از بیست سال است که در صنعت کار می کنم شاید بتوانم در این بحث مفید باشم و کمک کنم اما پیش از هر چیز به این نکته باید توجه کنیم که ما چه واژه ای را برای مهندس به کار می بریم و زبان انگلیسی چه واژه ای را دارد ، ما می گوییم "مهندس" آنها می گویند "کسی که با موتور سر و کار داشته باشد" ( Engineer ) تفاوت این دو واژه خیلی روشن است ما از ریشه ی هندسه که یک دانش نظری و تئوری است نام گذاری کرده ایم و آنها از سازندگان و تعمیر کنندگان موتور که یک حرفه ی نظری -عملی است نام گذاری کرده اند .
اما اینکه یک مهندس مکانیک در ایران چه باید بداند بستگی به این دارد که چه هدفی دارید ، اگر می خواهیدیک مهندس طراحی شوید باید از فرایندهای تولید و تعمیر ماشین آلات در کنار دانش هایتان اطلاعات داشته باشید و هر اندازه اطلاعات بیشتری داشته باشید همراه با دانش های طراحی می توانید محصول بهتری طراحی کنید محصولی که امکان تولید را داشته باشد و توجیه اقتصادی هم داشته باشد . در جایی می خواندم که آماری از کارخانه های آمریکا تهیه کرده بودند و بر طبق آن آمار نزدیک به پنجاه درصد از مهندسین مکانیک واحدهای طراحی در بخش تعمیر ماشین آلات هم فعال بوده اند من بارها از تعمیرات وسایلی که تعمیر کرده ام ( چه در خانه و چه در محل کار و یا خودرو شخصی ام ) مکانیزم هایی یاد گرفته ام که در طراحی از آنها استفاده کرده ام وقتی شما یک ماشین را تعمیر می کنید به رایگان تجربه چندین نسل مهندسی را دریافت می کنید .
اگر شما سرپرست یک کارگاه فنی باشید بی برو برگرد باید به فرایندهای آن کارگاه مسلط باشید در غیر اینصورت نمی توانید مدیریت کنید نمی گویم این درست است اما این واقعیت است . برخی از دوستان اشاره می کردند به "کارگری" و می گفتند این کار مهندسی نیست و ... به تجربه فهمیده ام بسیاری از کارهایی که به "کارگری" شهرت یافته اند در صنایع غلط انجام می شوند و باز هم مهندسین آگاه به علم و فن و با تجربه این اشتباهات را می توانند اصلاح کنند . البته نباید فکر کنید به محض ورود به یک کارگاه باید استاد همه ی فرایندهای آن کارگاه باشید اما اگر روحیه ی یادگیری و تلاش و خلاقیت در کارتان داشته باشید و البته از روابط عمومی خوبی هم برخوردار باشید به راحتی و در مدتی کوتاه بر امور مسلط می شوید و برای خودتان احترام ایجاد می کنید .
من می توانم مهمترین چیزها برای ورود به دنیای صنعت و برای فارغ التحصیلی که به اصطلاح صفر کیلومتر است را چنین بر شمارم :
- روحیه و علاقه ی یادگیری بالا به مهارت های عملی و کارگاهی.
- دانش های مهندسی خوب از جمله استاتیک ، دینامیک ، مقاومت مصالح ، ترمودینامیک و سیالات و تلاش در جهت ارتباط بین این دانش ها و مسایل روزمره که تجربه می کند .
- روابط عمومی خوب و قوی .
- آگاهی و تسلط دست کم به یک زبان خارجی به ویژه انگلیسی.
- توانایی گزارش نویسی و آگاهی از نرم افزارهای آفیس ( یک مهندس خوب باید بتواند یک گزارش فنی خوب بنویسد ) .
- دانستن نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی و تسلط کامل به نقشه کشی صنعتی .
- خلاقیت و پرسشگری .
- عادت داشته باشید هر کاری انجام می دهید برای خودتان و با ادبیات خوب و فنی یادداشت کنید ، این کار ضمن اینکه عادتی خوب در مستند سازی مدارک فنی هست فواید بسیار دیگری نیز دارد .

البته دانستن نرم افزاهای تحلیلگر همانند Ansys ، َADMAS و ... خوب است ولی دیده ام که به دلیل نا آگاهی از اصول و مبانی المان های محدود ( FEM ) پاسخ های درستی دریافت نمی شود ،وقتی یک مهندس با تجربه باشید این نرم افزارها می توانند راهگشا و بسیار مهـــــــــم باشند من خــــــودم هم اکنون به فراخور نوع کارم از
Solidworks ، ADAMS ، Working Model 2D ، LSDYNA ، DEFORM استفاده می کنم . ببخشید کمی پراکنده و ویرایش نشده نوشتم امید که مفید باشد.

واقعا مطالب خوبي بود. ممنون
 

Chieftain

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان: گروهی خسته،گروهی دلسرد،گروهی نا امید و گروهی پویا و زنده و امید وار. مکانیک علم نه ابر دانشی است که دوشاخه بزرگ علمی(ریاضی و فیزیک) با هم متحد شدند تا بتوانند تو ضیح گر و شرح دهنده نه توجیه گر طراح و سازنده تنها مهندس هستی "خداوند عز وجل" باشند چنین علمی که دوشاخه مطرح علوم پایه ابزار کار آن باشند قطعآ رشته سنگین و پرکار برد و پر مسعولیتی است،چیزی که در جامعه ما هر روز کمرنگتر و کمرنگتر میشود به گونه ای که میتوان گفت به دست فراموشی سپرده شده تأهد و وجدان کاری است که متأسفانه این معضل گریبان گیر قشر خواصی نیست و این درد مزمن همه کس گیر شده تا حدی که قباهتش از یاد رفته و کم کاری دیگران به امری عادی برای توجیه کم کاری خودمان شده.قدمان اعتقاد داشتند که زمین بر شاخ گاو سوار است در صورتی که گیتی بر پاییه علم مکانیک استوار است و این حقیقتی غیر قابل انکار است(بچه های مکانیک حالش ببرید براتون نانوایی باز کردم نه نون قرض دادم)پس کسانی که به منظور سکه کردن علمشان در این وادی پا میگزارند راه را اشتباه انتخاب کرده اند چون راههای بسیار ساده تر و کارهای پول ساز تری برای میلیاردر شدن وجود دارد پس انتخاب آنها اشتباه بوده نه راه.علوم مادر چون در متن ماجرا هستند و کمتر دیده میشوند یا اصلآ دیده نمیشوند راه خوبی برای پول دار شدن نیستند اما راه خوبی برای خدمت به خلق و ساختن وطن(خانه اصلی)هستند یکی از معضلات جامعه امروز ما این است که تا کسی لا اقل از لحاظ علمی احساس میکند به قول معروف سرش به تنش می ارزد اوج فرهیختگی را در رفتن میابد نه ماندن و ساختن که البته این حالت فرهیختگی عمومیت دارد اما خوشبختانه تمامیت ندارد گروهی هم بعد از تحمل زجر و مصیبت فراوان کشیدن از مسعولین بی لیاقتی که به خاطر عدم ظهور بیلیاقتیشان در کارها سنگ اندازی و اشکال تراشی میکنند میروند و اندکی میمانند که اینان "وارثان راستین ایوان مدائن و طاق کسری یند"دیروز مردانی بودند که به یمن همت آنان افتخاراتی هر چند به فراموشی کشانده اندمان هست که بدانیم شناسنامه ای داریم مورد قبطه دنیا و خود بی اطلاع از ارزش آن حال اگر ما نمانیم و نسازیم آیا در قضاوت تاریخ محکوم به نعل و نفرین نخواهیم بود فیلسوفی را پرسیدند تفاوت جهان سوم با اول چیست که ان عقب مانده و دیگر پیشرفته است گفت در جهان سوم مردم منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیه میدهند! شرمند مختصر درد دلی بود از افتخارات از دست رفته دیروز که خود گاهآ عمدی و گاه غیر عمد مرتکب شده ایم پس دست به دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد(این تبلیغ مؤسسه مالی مهر نبودا!)1‏_همان طور که گفتم یک مهندس مکانیک موفق باید دارای تسلط کافی بر مباحث علمی پایه ریاضی و فیزیک داشته باشد.2‏_تمامی دروس دانشگاهی که هرکدامشان برگی از باقی است بعد از اخذ مدرک باز خوانی بشن چون تازه اونوقت که به دور از دلهره نمره و جو دانشگاه درک میکنی چی خوندی3‏_مکانیک اقیانوس علمی است که در دانشگاه به صورت اشاره به بعضی نقاط آن وسعت بیکران آنهم به عمق شاید چند میلیمتر نه عمق واقعی پرداخته میشود4‏_تأیین هدف در کدام قسمت این پهنه بیکران میخوای شیرجه بزنی پس باید محیط بشناسی تحقیقات و جمع آوری علومی مفید برای آن قسمت با توجه به سرنخهایی که در دانشگاه داده شده5‏_افسوس که این واقعیت تلخ را میگویم آموختن زبان علم زبان انگلیسی،زبانی(علم)که زبان مادری ما بود6‏_در مورد نرم افزارهای نقشه کشی با توجه به تحقیقات انجام شده از کسانی که هم کتیا و هم سالید ورک کار کردند برای مکانیک سالید ورک 7‏_برنامه نویسی مطلب8‏_آنالیز انسیس البته با چیز دیگری کار نکردم شاید چیز هلو تری باشه9‏_برای مهندسینی که رشته ریاضی بودن خاندن دروس فنی هنرستان و برعکس برای بچه های هنرستان دروس تخصصی ریاضی فیزیک10‏_برای بچه های ریاضی فیزیک به منظور لمس مسائل فنی ودرک بهتر گذراند دوره های فنی حرفه ای11‏_هدفت بهترین شدن باشد نه به بودن12‏_اگر میخواهی بزرگ باشی در راستای خدمت به خلق تأهدی بزرگ بپذیر بار بزرگی را برای رضای خدا از دوش خلق بردار آنگاه بزرگ خواهی شد او بلندت میکند کسی که اگر تمام خلق کمر به زمین زدنت ببندند نتوانند13‏_پشتکار فراوان و طاقت فرسا14‏_مطالعه مستمر و همگام شدن با دانش روز از دیروز تا فردا که اگر امروز و فردا را دنبال کنی مانند آدمی هستی که نمیداند از کجا آمده پس برای چه آمده فقط میداند هست‏(‏("فکر میکنم اگر جای مکانیک فلسفه و ادبیات یا تاریخ میخوندم موفق تر بودم")) برگ درختان سبز در نظر هوشیارهر ورقش دفتری است معرفت کردگارمکانیک رشته عالیه برای شناخت عظمت خالق هستی تا پرو ترین آدمهاهم به حقیر بودن خودشون در برابر این عظمت اقرار کنن.در حالت کلی عزیز دل برادر اگر میخوای اگه جایی ازت پرسیدن چکاره ای با جرأت و قرص محکم بگی مهندس مکانیک؟!در عبور از روزهای سخت مردان سختند که میمانند.هر چند...در مورد مکانیک حرفم رو با این شعر ابوعلی سینا تموم میکنم انگشتم درد گرفت دیگه‏(دل گرچه در این بادیه بسیار شتافتیک موی ندانست و ولی موی شکافت)با آرزوی توفیق روز افزون برای تمامی مردم کشورم ایران و سربلندی جاودانه خانه همه ما وطنمان ایران.برو بچ مکانیک بجنبین که الحق و والانصاف تو دانشگاهم که بودیم و یعنی محیط علمی بود و علوم جمع وقتی میگفتیم رشتمون مکانیکه زبان ناطقان خموش میشد،بجنبید یه کاری بکنید قبل اینکه بگن بچه های مکانیک خالی بندن آبرو داری کنید. وسلام.
 

hossein-bashi

عضو جدید
عزیز جان 4 سال درسو باید 90 درصدشو ریخت دور بدرد نمیخوره. معلومه تازه کاری و داغ . وقتی رفتی و دیدی کارگر ساده از تو سواد عملیش بیشتره اون وقت میفهمی باید تجربه کارگری و سواد مهندسی رو باهم داشت
 

eliham69

عضو جدید
یه مهندس مکانیک باید باتوجه به شغلی که میخواد واردش بشه مهارت داشته باشه البته زبان یکی ازمهارتهای مهمیه که همه ی رشته ها به خصوص مکانیک باید بلد باشن :)
 

حمید بهمنی

عضو جدید
سلام دوستان
به نظر من اول جامعه باید نیرو های متخصصشو باور داشته باشه؛ بعد دنبال خود باوری و ... کتابهای گوناگون و این که چقدر درسی که خوندی به دردت میخوره و ..... باشیم
متاسفانه الان تو کشور ما عطار به جای صفار و بقال به جای نجار هستش.
سابقه چندین طرح و ثبت اختراع دارم کسی بهم نگفت خرت به چند؟
البته ممنونم از اونایی که الان میخوان در جوابم بنویسن خرت به چند
 

saeedhashemi1371

عضو جدید
قرار بود تو این تایپک مهارت های مورد نیاز بحث بشه
البته بعضی چیز ها مهارت هستش مثل داشتن یه پارتی گنده یا یه آشنا و.......
ولی لطفا بگین چه چیزی موقع کار لازمه و باید بلدباشی
یعنی چه چیز هایی رو تو دوران دانشجویی به غیر از درس خوندن یاد بگیریم خوبه؟!
 

eliham69

عضو جدید
سلام به دوستان
خب نمیشه دقیق گفت کدوم مهارتو بایدیاد بگیره به نظرمن باید اول واسه خودش هدفشو مشخص کنه که درچه زمینه ای میخوتد فعالیت کنه بعد مهارتشو یادبگیره چون هرقسمت مهارت مخصوص به خودشو داره
 

hamedelon

عضو جدید
سلام به دوستان
بنده بیش از بیست سال است که در صنعت کار می کنم شاید بتوانم در این بحث مفید باشم و کمک کنم اما پیش از هر چیز به این نکته باید توجه کنیم که ما چه واژه ای را برای مهندس به کار می بریم و زبان انگلیسی چه واژه ای را دارد ، ما می گوییم "مهندس" آنها می گویند "کسی که با موتور سر و کار داشته باشد" ( Engineer ) تفاوت این دو واژه خیلی روشن است ما از ریشه ی هندسه که یک دانش نظری و تئوری است نام گذاری کرده ایم و آنها از سازندگان و تعمیر کنندگان موتور که یک حرفه ی نظری -عملی است نام گذاری کرده اند .
اما اینکه یک مهندس مکانیک در ایران چه باید بداند بستگی به این دارد که چه هدفی دارید ، اگر می خواهیدیک مهندس طراحی شوید باید از فرایندهای تولید و تعمیر ماشین آلات در کنار دانش هایتان اطلاعات داشته باشید و هر اندازه اطلاعات بیشتری داشته باشید همراه با دانش های طراحی می توانید محصول بهتری طراحی کنید محصولی که امکان تولید را داشته باشد و توجیه اقتصادی هم داشته باشد . در جایی می خواندم که آماری از کارخانه های آمریکا تهیه کرده بودند و بر طبق آن آمار نزدیک به پنجاه درصد از مهندسین مکانیک واحدهای طراحی در بخش تعمیر ماشین آلات هم فعال بوده اند من بارها از تعمیرات وسایلی که تعمیر کرده ام ( چه در خانه و چه در محل کار و یا خودرو شخصی ام ) مکانیزم هایی یاد گرفته ام که در طراحی از آنها استفاده کرده ام وقتی شما یک ماشین را تعمیر می کنید به رایگان تجربه چندین نسل مهندسی را دریافت می کنید .
اگر شما سرپرست یک کارگاه فنی باشید بی برو برگرد باید به فرایندهای آن کارگاه مسلط باشید در غیر اینصورت نمی توانید مدیریت کنید نمی گویم این درست است اما این واقعیت است . برخی از دوستان اشاره می کردند به "کارگری" و می گفتند این کار مهندسی نیست و ... به تجربه فهمیده ام بسیاری از کارهایی که به "کارگری" شهرت یافته اند در صنایع غلط انجام می شوند و باز هم مهندسین آگاه به علم و فن و با تجربه این اشتباهات را می توانند اصلاح کنند . البته نباید فکر کنید به محض ورود به یک کارگاه باید استاد همه ی فرایندهای آن کارگاه باشید اما اگر روحیه ی یادگیری و تلاش و خلاقیت در کارتان داشته باشید و البته از روابط عمومی خوبی هم برخوردار باشید به راحتی و در مدتی کوتاه بر امور مسلط می شوید و برای خودتان احترام ایجاد می کنید .
من می توانم مهمترین چیزها برای ورود به دنیای صنعت و برای فارغ التحصیلی که به اصطلاح صفر کیلومتر است را چنین بر شمارم :
- روحیه و علاقه ی یادگیری بالا به مهارت های عملی و کارگاهی.
- دانش های مهندسی خوب از جمله استاتیک ، دینامیک ، مقاومت مصالح ، ترمودینامیک و سیالات و تلاش در جهت ارتباط بین این دانش ها و مسایل روزمره که تجربه می کند .
- روابط عمومی خوب و قوی .
- آگاهی و تسلط دست کم به یک زبان خارجی به ویژه انگلیسی.
- توانایی گزارش نویسی و آگاهی از نرم افزارهای آفیس ( یک مهندس خوب باید بتواند یک گزارش فنی خوب بنویسد ) .
- دانستن نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی و تسلط کامل به نقشه کشی صنعتی .
- خلاقیت و پرسشگری .
- عادت داشته باشید هر کاری انجام می دهید برای خودتان و با ادبیات خوب و فنی یادداشت کنید ، این کار ضمن اینکه عادتی خوب در مستند سازی مدارک فنی هست فواید بسیار دیگری نیز دارد .

البته دانستن نرم افزاهای تحلیلگر همانند Ansys ، َADMAS و ... خوب است ولی دیده ام که به دلیل نا آگاهی از اصول و مبانی المان های محدود ( FEM ) پاسخ های درستی دریافت نمی شود ،وقتی یک مهندس با تجربه باشید این نرم افزارها می توانند راهگشا و بسیار مهـــــــــم باشند من خــــــودم هم اکنون به فراخور نوع کارم از
Solidworks ، ADAMS ، Working Model 2D ، LSDYNA ، DEFORM استفاده می کنم . ببخشید کمی پراکنده و ویرایش نشده نوشتم امید که مفید باشد.

ممنون دوست عزیز از بیانات خوبتون. من ناآگاهانه به مکانیک اومدم یعنی اصلا اطلاع نداشتم چی هست این رشته. الان هم سه سال هست درسم تموم شده. کار در زمینه کامپیوتر کردم اصلا در مکانیک هیچ سررشته ای ندارم. امسال برای ارشد خوندم حالا امید به خدا انشاءالله قبول میشم. ولی سوالم اینه من توی این رشته ادامه بدم یا نه؟ با توجه به اینکه من هدفم اینه توی صنایع هوافضا کار کنم ( ترجیحا خارج ایران) و اینکه درامد برام خیلی مهمه یعنی ارزوی میلیاردر شدن دارم. حالا نمیدونم این رشته میتونه یه همچین شرایطی رقم بزنه یا باید برم رشته هایی مثل مدیریت. ممنون میشم اگه در این زمینه اطلاعاتی دارید راهنمایی کنید.
 

johnnyh

عضو جدید
درس من 4 ساله تموم شده، یکم پیشینه راجع به خودم میگم، و بعدش وضعیت حال را میگم، و در آخر سوالم رو مطرح می کنم.

پیشینه:
درس نمی خوندم. می خوندم که فقط پاس شه، بعدش برم کشورای دیگه به بهانه تحصیل (و نه برای عشق و حال) توضیح اینکه مهمترین پارامتر موفقیت جهان اول، وجود سیستم و تاکتیک در سطوح کلان و جزئی تره، و بر هیچ کدوممون پوشیده نیست. ولی به دلیل پاره ای از مسائل علی رغم پذیرش گرفتن و ... نشد (سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، و غیره.)

حال: از اونموقع که از زایشگاه اومدم بیرون؛ از روش های مسالمت آمیز، اخلاقی، و قانونی دیگه که ربطی به "مهندسی مکانیک" نداشته، اِیـــــی بد در نیومده پول. ولی حالا که جزءی از نسل سوخته شدن خودم ایمان آوردم، و نظر به سنم دیگه نمی تونم کاری که توش استعداد داشتم رو پی بگیرم،
دوست دارم چند ماه هم که شده واسه کسی کار کنم. :D البته تو یه شرکت بزرگی مثه مپنا و مرتبط با اون چهار سالِ سیاه.

سؤال:
با بلد بودن زبان انگلیسی، و کتیا میشه کار باحالی پیدا کرد؟ یا دنبالش نگردم؟ پولش برام مهم نیست، مهم funشه.
در ضمن، بالنسبه دست به آچارم خوبه. و از کار طراحی بدم میاد. (می دونم با کتیا بلد بودن تناقض داره) تعمیری چیزی باشه مثلاً.
در واقع سوالم به صورت کلاسه شده این میشه:
"غیر از فاز طراحی و آنالیز با کامپیوتر (سالید، کتیا، کَریِر، آباکوس و ...) که کتاب و دوره هاش فراوونه، جایی یا دوره ای هست که به بدن مربوط بشه، نه فقط ذهن"؟
با تشکر
 

johnnyh

عضو جدید
درس من 4 ساله تموم شده، یکم پیشینه راجع به خودم میگم، و بعدش وضعیت حال را میگم، و در آخر سوالم رو مطرح می کنم.

پیشینه:
درس نمی خوندم. می خوندم که فقط پاس شه، بعدش برم کشورای دیگه به بهانه تحصیل (و نه برای عشق و حال) توضیح اینکه مهمترین پارامتر موفقیت جهان اول، وجود سیستم و تاکتیک در سطوح کلان و جزئی تره، و بر هیچ کدوممون پوشیده نیست. ولی به دلیل پاره ای از مسائل علی رغم پذیرش گرفتن و ... نشد (سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، و غیره.)

حال: از اونموقع که از زایشگاه اومدم بیرون؛ از روش های مسالمت آمیز، اخلاقی، و قانونی دیگه که ربطی به "مهندسی مکانیک" نداشته، اِیـــــی بد در نیومده پول. ولی حالا که جزءی از نسل سوخته شدن خودم ایمان آوردم، و نظر به سنم دیگه نمی تونم کاری که توش استعداد داشتم رو پی بگیرم،
دوست دارم چند ماه هم که شده واسه کسی کار کنم. :D البته تو یه شرکت بزرگی مثه مپنا.

سؤال:
با بلد بودن زبان انگلیسی، و کتیا میشه کار باحالی پیدا کرد؟ یا دنبالش نگردم؟ پولش برام مهم نیست، مهم funشه.
در ضمن، بالنسبه دست به آچارم خوبه. و از کار طراحی بدم میاد. (می دونم با کتیا بلد بودن تناقض داره) تعمیری
 

mohsenjigar2002

عضو جدید
با سلام من دانشجوی مکانیک هستم و البته شاغل و میتونم بفهمم مهندس مکانیک واقعا چی نیاز داره نگاه کنید قوی بودن در دروس تئوری و همچنین تسلط کامل به چند نرم افزار یه نکته مثبت و خیلی خوب برای یک مهندس مکانیک به شمار میاد اما کافی نیست یه مثال ساده شما تا وقتی با چشمای خودت گیت ولو و بال ولو رو ندیده باشی توی صنعت نمیتونی به تمام معنا تفاوت رو احساس کنی تا شما به عنوان بازرس یا هرچی خط تولید یه کارخونه یا اصلا مراحل ساخت یه شیر رو با چشمات ندیده باشی و با جاهای دیگه نمی تونی بفهمی حالا هرچقدر که دلت میخواد مثلا برو عکس گیت ولو رو توی اینترنت ببین باید دانش فنی و عملیت بالابره توی صنعت به کسی احتیاج دارن که دانش فنی بالایی داشته باشه و مهندس مکانیک خیلی خوب میتونه با توجه به مراحلی که توی دانشگاه گذرونده و درسایی که پاس کرده البته اگه موقعیتش داشته باشه به همچین دانشی برسه شما من مخالف کارگری هستم مهندس مکانیک کارگر نیست اشتباه نکنید ولی باید اینقدر دانش فنی و عملی داشته باشه که 100 تا کارگر رو بذاره تو جیبش که این هم باتجربه و کمی تلاش و کار کردن به دست میاد بگذارید خاطره ای ولی واقعی تعریف کنم
یک استاد دانشگاه رو آوردن عسلویه این بابا چندین کتاب در زمینه توربین ها نوشته بود وقتی بردنش سر دکل معلوم بود اصلا تا حالا توربین رو از نزدیک ندیده بود فقط کتاب های خارجی توربین ها رو به اسم خودش ترجمه می کرد
در عوض خیلی کسا اونجا بودن که مهندس مکانیک نبودن ولی حاظر بودن 3 ساعت برات از توربین حرف بزنن
و باهاش کار میکردن
حالا خودتون انتخاب کنین کسی که سواد عملی داره سواد دانشگاهی نداره
کسی که سواد دانشگاهی داره ولی سواد عملی نداره
یا تلفیقی از هردو
والسلام
 
آخرین ویرایش:

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درس من 4 ساله تموم شده، یکم پیشینه راجع به خودم میگم، و بعدش وضعیت حال را میگم، و در آخر سوالم رو مطرح می کنم.

پیشینه:
درس نمی خوندم. می خوندم که فقط پاس شه، بعدش برم کشورای دیگه به بهانه تحصیل (و نه برای عشق و حال) توضیح اینکه مهمترین پارامتر موفقیت جهان اول، وجود سیستم و تاکتیک در سطوح کلان و جزئی تره، و بر هیچ کدوممون پوشیده نیست. ولی به دلیل پاره ای از مسائل علی رغم پذیرش گرفتن و ... نشد (سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، و غیره.)

حال: از اونموقع که از زایشگاه اومدم بیرون؛ از روش های مسالمت آمیز، اخلاقی، و قانونی دیگه که ربطی به "مهندسی مکانیک" نداشته، اِیـــــی بد در نیومده پول. ولی حالا که جزءی از نسل سوخته شدن خودم ایمان آوردم، و نظر به سنم دیگه نمی تونم کاری که توش استعداد داشتم رو پی بگیرم،
دوست دارم چند ماه هم که شده واسه کسی کار کنم. :D البته تو یه شرکت بزرگی مثه مپنا.

سؤال:
با بلد بودن زبان انگلیسی، و کتیا میشه کار باحالی پیدا کرد؟ یا دنبالش نگردم؟ پولش برام مهم نیست، مهم funشه.
در ضمن، بالنسبه دست به آچارم خوبه. و از کار طراحی بدم میاد. (می دونم با کتیا بلد بودن تناقض داره) تعمیری



.........................
 

nafas..

عضو جدید
........

........

ممنون دوست عزیز از بیانات خوبتون. من ناآگاهانه به مکانیک اومدم یعنی اصلا اطلاع نداشتم چی هست این رشته. الان هم سه سال هست درسم تموم شده. کار در زمینه کامپیوتر کردم اصلا در مکانیک هیچ سررشته ای ندارم. امسال برای ارشد خوندم حالا امید به خدا انشاءالله قبول میشم. ولی سوالم اینه من توی این رشته ادامه بدم یا نه؟ با توجه به اینکه من هدفم اینه توی صنایع هوافضا کار کنم ( ترجیحا خارج ایران) و اینکه درامد برام خیلی مهمه یعنی ارزوی میلیاردر شدن دارم. حالا نمیدونم این رشته میتونه یه همچین شرایطی رقم بزنه یا باید برم رشته هایی مثل مدیریت. ممنون میشم اگه در این زمینه اطلاعاتی دارید راهنمایی کنید.

تموم رشته ها رو اعصابن.
فقط دنبال علاقت باش
 

johnnyh

عضو جدید
.........................

دوست عزیز، چرا "................."؟
مضاف بر این، ادامه ی حرفم این بود:
"تناقض داره) تعمیری چیزی باشه مثلاً.
در واقع سوالم به صورت کلاسه شده این میشه:
"غیر از فاز طراحی و آنالیز با کامپیوتر (سالید، کتیا، کَریِر، آباکوس و ...) که کتاب و دوره هاش فراوونه، جایی یا دوره ای هست که به بدن مربوط بشه، نه فقط ذهن"؟
با تشکر"
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست عزیز، چرا "................."؟
مضاف بر این، ادامه ی حرفم این بود:
"تناقض داره) تعمیری چیزی باشه مثلاً.
در واقع سوالم به صورت کلاسه شده این میشه:
"غیر از فاز طراحی و آنالیز با کامپیوتر (سالید، کتیا، کَریِر، آباکوس و ...) که کتاب و دوره هاش فراوونه، جایی یا دوره ای هست که به بدن مربوط بشه، نه فقط ذهن"؟
با تشکر"

سلام دوست عزیز...

من از کلمه ای که به دانشگاه نسبت دادی خوشم نیومد!

ببینین در جواب سوال شما،من هم مثل شما زیاد اطلاع ندارم فقط میتونم بگم یه سری دوره های آموزشی به صورت عملی از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید باشه...

درس و تئوری و یادگیری نرم افزار ها برات لذت بخش نیست؟
 

Similar threads

بالا