***مقالات،مطالب و کتاب های تاسیسات***

robic

عضو جدید
تاثیر رطوبت هوا در کندانسور هوائی

تاثیر رطوبت هوا در کندانسور هوائی

میزان رطوبت هوا در ظرفیت کندانسور هوائی چیلر بی تاثیر است ولی پارامتر های دیگری وجود دارند که در ظرفیت کندانسور چیلر هوائی موثرند که عبارتند از:

1- دمای خشک محیط (DB): هر چه دمای محیط پائینتر باشد عمل خنک کردن گاز داغ مبرد درون کویل ها با سرعت بیشتری انجام می شود و بهتر است برای کنترل ظرفیت و عملکرد کندانسور از اینورتر جهت فرمان تغییر دور به موتور فن های دستگاه استفاده شود.
هنگامی که دمای هوای محیط پائین است دور فن های کندانسور توسط اینورتر کم می شود و هنگامی که دمای هوای محیط بالاست (مانند ظهر روزهای تابستان) دور موتور و فن ها توسط اینورتر در حداکثر قرار خواهد گرفت.

2- ارتفاع از سطح دریا: هر چه ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد راندمان عمل کندانسور هوائی چیلر (به دلیل کاهش چگالی هوا) کاهش می یابد و هر چه ارتفاع از سطح دریا کمتر باشد ظرفیت و راندمان عملکرد کندانسور هوائی چیلر بیشتر می شود.

-- اصولا از کندانسور های هوائی می توان هم در جاهائی که رطوبت نسبی هوا (RH) بالاست و هم در جاهائی که رطوبت نسبی هوا (RH) پائین است استفاده نمود اما چنانچه رطوبت نسبی هوا بالا باشد، استفاده از برج خنک کننده تر منتفی و تنها می توان از کندانسور هوائی استفاده نمود (بجز در مواردی که از چیلر جذبی استفاده شده باشد)
--همچنین هنگام خرید یا سفارش ساخت چیلر های هوائی کارفرما می تواند نسبت به استفاده از کویل تخت و یا کویل V شکل برای کندانسور آن اقدام نماید.
 

robic

عضو جدید
مزایا و عملکرد دستگاه های تصفیه هوا

مزایا و عملکرد دستگاه های تصفیه هوا

استفاده از دستگاه تصفیه هوا:

با استفاده از دستگاههای تصفیه هوا میتوانید حتی در تهران در هوائی به لطافت هوای کوهستان زندگی کنید. نتایج بررسی ها و تحقیقات انجام شده نشان میدهد که هوای محیط های بسته 10 برابر آلوده تر از هوای محیط های باز مجاور خود می باشد. این در حالی است که حداقل 80 درصد اوقات و ساعات زندگی انسانها در محیط های بسته سپری میشود. بنابراین بهسازی و پالایش هوای محیط های داخلی برای سلامتی انسان حتی از تامین بار سرمایشی در تابستان و بار گرمایشی در زمستان نیز مهم تر است.
ضمن اینکه دستگاههای تصفیه هوا هم از نظر قیمت و هم از لحاظ هزینه برق مصرفی بمراتب از دستگاههای سرمایش و گرمایش ارزانتر است.
امروزه استفاده از دستگاه تصفیه هوا توسط سازمانها و نهاد های مستقلی مانند سازمان بهداشت جهانیWHOمورد تائید قرار گرفته است.
دستگاه های تصفیه هوا، هوای آلوده محیط را به کمک فن خود مکیده و پس از گذراندن از 5 نوع فیــــلتر مخصوص و لامپ یو وی و مولد یون منفی (جمعا هفت مرحله) هوا را بطور کامل تصفیه کرده و هوای پاک و سرشار از اکسیژن را برای شما به ارمغان می آورد و به شما این امکان را می دهد که نگران تنفس هوای آلوده و مشکلات یاد شده آن و نیز انتقال بیماریهای واگیر دار تنفسی نباشید و خود را در هوای سالم و مفرح طبیعت احساس کنید.

مراحل تصفیه هوا:

پیش فیــــلتر: جذب ذرات از قبیل پرز فرش و پرده، مو و پر حیوانات و گرد و خاک هوا
فیــــلتر پلاسما: جذب الكتريكي ذرات آلرژی زا و دوده هوا با استفاده از تکنولوژی نانو
فیــــلتركربن فعال: جذب بوها و گازهاي سمي ازقبيل بوي سيگار و مونواكسيد كربن
فیــــلتر هپا: جذب كليه ذرات معلق آلرژي زا تا 1/0 ميكرون(یک هزارم میلیمتر)ذرات وآلاینده های مضر هوا از قبیل ویروس ها، باکتری ها، گرده های حساسیت زای گیاهان، مو و پر حیوانات تا %99
فیــــلتر TIO2:جذب گازهای آلی فرار،بوهای نامطبوع،باکتریها و ویروسها از طریق فوتوکاتالیست(دی اکسید تیتانیوم+لامپ uv)
لامپ يو وي: از بين بردن ويروسها(انفولانزای خوکی) و باكتريهاي هوازی و استريل هواي خروجي
يون منفي: جهت تلطیف هوا و افزايش اكسيژن محيط و حذف آلاینده های دارای یون مثبت
 
آخرین ویرایش:

robic

عضو جدید
جنس و کیفیت دیگ های فولادی آب گرم

جنس و کیفیت دیگ های فولادی آب گرم

جنس و کیفیت دیگ فولادی آب گرم
بطور کلی مرجع تعیین کیفیت و قابل اطمینان بودن دیگ فولادی دارا بودن نشان استاندارد آن است ولی اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توان به موارد کلی زیر در خصوص مواد بکار رفته مناسب و نحوه مونتاژ دیگ فولادی اشاره نمود.
1. در دیگ آبگرم فولادی یا آب داغ، جنس ورق بدنه، کوره و شبکه باید از فولاد های آلیاژی مخصوص ساخت مخازن تحت فشار و حرارت مطابق با DIM 17 MN4 یا ASME A516/G70 باشد.
2. جنس لوله ها (تیوپها) نیز باید از لوله های آتش خوار بدون درز با آلیاژ مطابق DIM ST 35.8 باشد.
3. نحوه اجرای لوله ها بصورت والس به شبکه باشد. (بجز چند لوله مقاوم که با ضخامت بیشتر همراه با میله های مقاوم وظیفه نگهداری و استحکام شبکه های ابتدا و انتهای دیگ را بعهده دارند)
چنانچه اجرای لوله ها در دیگ بصورت والس انجام نشده باشد، (جوش شده باشد) قیمت تمام شده و طول عمر دیگ کاهش خواهد یافت، چرا که ممکن است لوله های بکار رفته یا آتش خوار نباشند و یا دارای مشکل عدم تقارن ساختاری باشند (کاملاً گرد نباشند) و یا امکانات فنی کافی برای والس زدن سر لوله ها بکار گرفته نشده باشد.
4. اصولا در دیگ های فولادی آب گرم متناسب با ظرفیت، ابعاد و طراحی آن لازمست از دریچه های قابل استفاده هد هول، هند هول و منهول جهت بازرسی، تعمیرات و حتی ورود به داخل شل (در ظرفیتهای بزرگ) استفاده شده باشد.
5. استفاده از روکش آلومینیوم یا استنلس استیل فقط در صورتی که بین روکش و بدنه دیگ فولادی جهت جلوگیری از خوردگی از عایق فوم استفاده شده باشد مجاز است.
 

robic

عضو جدید
مقايسه برج خنک کننده مدور جريان مخالف با برج خنک کننده چهارگوش جريان متقاطع

مقايسه برج خنک کننده مدور جريان مخالف با برج خنک کننده چهارگوش جريان متقاطع

در زیر به بررسی برج خنک کننده مدور جريان مخالف که اولين بار تقريبا از دهه پيش توسط یک شرکت ايرانی توليد و وارد بازار شد با برج خنک کننده چهارگوش جریان متقاطع که اخيرا از کشور های شرق آسیا وارد ايران شده اند مي پردازيم:

1. تشت آب سرد برج های خنک کننده چهارگوش به صورت یک قطعه يکپارچه مي باشد که امکان نشت آب یا شکست آن به مرور زمان وجود ندارد ولي در برج های مدور در اکثر سایز ها تشت آب سرد با اتصالات پيچ و مهره و سپس آب بندی قابل استفاده خواهد بود که در بسياری از موارد به مرور زمان نشت آب و یا شکست تشت آب سرد را به دنبال خواهد داشت.

2. سيستم توزيع آب در برج هاي خنک کننده چهارگوش به صورت گرانشی و بدون نیاز به فشار پمپ و نازل می باشد که ضمن عدم استهلاک و رسوب گیری، عمر طولانی خواهد داشت در حالی که در برج های خنک کننده مدور سیستم توزیع آب دارای کلگی و لوله های آرم مي باشد که با فشار پمپ کار کرده و به مرور زمان مستهلک می شود و رسوب می گیرد.

3. پکينگی که در برج های خنک کننده چهارگوش استفاده می شود به دلیل شکل هندسی آن، نسبت به پکینگ برج های خنک کننده مدور قابلیت شستشوی بیشتر و زدودن رسوبات راحت تري را دارد و در نتيجه عمر بیشتری دارد.

4. تعميرات و نصب برج های خنک کننده چهارگوش به دليل شکل هندسی طراحی آن بسیار آسان تر و کم هزينه تر از برج های خنک کننده مدور می باشد.

5. برج های خنک کننده چهارگوش را می توان در به صورت مدولار و در فضای کمتری نسبت به برج های خنک کننده مدور که نیاز به فاصله از هم دارند، نصب و قرار داد.

6. لرزش و صدای فن در برج خنک کننده چهارگوش به دليل انتقال به چهارچوب شبکه بندي شده داخل برج، کمتر از برج خنک کن مدور است.

7. ساخت و توليد برج های خنک کننده چهارگوش بسیار کم هزینه تر از برج های خنک کننده مدور می باشد و در نتیجه مصرف کننده هزینه کمتری را متحمل خواهد شد.

منبع : دماتجهیز (مسعود نجفقلويي)
 

amirhossein.kh

عضو جدید
» روش تصفیه آب

» روش تصفیه آب

دستگاههاي تصفيه آب خانگي براي حذف يا كاهـش مواد زائد آب آشاميدني بكار می روند این پارامتر ها عبارتند از:
الف)سختي آب
ب)كلروتركيبات بيماريزاي كلر
ج ) فلزات سنگين
د ) آلودگي هاي ميكربي
در زير به بررسي اين پارامترها و روشهاي تصفيه آن ها مي پردازيم :
1- مواد زائد آب
الف) سختي آب
املاح موجود در آب موجب بالا رفتن سختي آب مي شوند .تماس آب با تركيبات آهكي موجود در زمين باعث ورود عوامل سختي در آب ها شده و معمولا آب هاي زيرزميني از سختي زيادتري نسبت به آب هاي سطحي برخوردارند.
سختي آب، عملا شاخص ميزان فعل و انفعال آب با صابون است و براي شستشو با آب هاي سخت تر به صابون زيادتري نياز است. سختي آب به مجموعه املاح كلسيم و منيزيم موجود در آب بر حسب ميلي گرم در ليتر كربنات كلسيم اطلاق ميشود
طبقه بندي آب ها از نظر سختي بشرح زير ميباشد :
آب هاي سبك 60-0 ميلي گرم در ليتر
آب هاي با سختي متوسط 120-60 ميلي گرم در ليتر
آب هاي سخت 180-120 ميلي گرم در ليتر
آب هاي خيلي سخت بيشتر از 180 ميلي گرم در ليتر
آب هاي سخت در درجه حرارت بالا در جداره كتري و ديگ هاي بخار رسوبات كربنات كلسيم ايجاد ميكند. مطالعات اخير نشان داده كه مصرف آب هاي سخت تر بعلت وجود منيزيم و كلسيم مرگ هاي ناگهاني ناشي از امراض قلبي و عروقي را به شدت كاهش ميدهد.
در حال حاضر هيچگونه رابطه اي ميان پيدايش سنگ كليه و سختي آب گزارش نشده است. علاوه بر اين وجود كلسيم و منيزيم در آبهاي آشاميدني سخت مانع جذب فلزات سنگين نظير سرب، كادميوم، روي و مس و رسوب آنها در استخوانها مي شود.
در عين حال در نقاطي از روسيه كه از آب هاي نسبتا سخت استفاده مي كنند به مواردي از پيدايش سنگ در مجاري ادرار برخورده اند. اين موضوع تقريبا در آب هاي با سختي 500 ميلي گرم در ليتر كربنات كلسيم به اثبات رسيده است.
از سوي ديگر در نقاطي كه از آب هاي نرم تر استفاده مي شود، به فشار خون، وجود چربي و كلسترول در خون برخورده اند كه هر دوي اين عوامل ميتواند در مرگ هاي ناگهاني بسيار مؤثر باشد. به طور كلي ميتوان گفت كه در نقاطي كه آب سخت مصرف مي شود امراض قلبي كمتر از نقاطي است كه ساكنين آنها آب هاي سبك تر مصرف مي كنند. به علاوه بروز سكته هاي قلبي در نقاط با آب هاي سخت تر به مراتب كم تر از نقاط با آب هاي سبك تر است .
ب) كلـر
براي ميكرب زدايي، در تصفيه خانه هاي شهري كلر به آب افزوده ميشود
كلر و تركيبات آن براي ضدعفوني آب آشاميدني در تصفيه خانه ها به آب اضافه ميگردد. در سالهاي اخير تحقيقات بعمل آمده نشان داده اند كه مواد آلي موجود در آب با كلر تركيب شده و ايجاد تري هالومتان ها، كلرات و ساير تركيبات جانبي مضر و سمي مي نمايند كه باعث بروز انواع بيماريهاي صعب العلاج در انسان ميگردند.
ج) فلزات سنگين
فلزات سنگين از طريق نفوذ پساب صنعتي در آب آشاميدني به انسان منتقل ميشوند
فلزات سنگين با توجه به توسعه شهرنشيني و صنايع كه منجر به افزايش ميزان فاضلاب و پساب توليد گرديده است، عمدتا از طريق دفع نادرست و غيربهداشتي فاضلاب شهري و پساب صنعتي وارد محيط زيست مي گردد. مرگ و ميرهاي آبزيان در اثر تخليه پساب هاي محتوي فلزات سنگين در دنيا و ايران بي سابقه نيست. سبزيجات اطراف تهران نيز كه با فاضلاب آبياري ميشود از اين آلودگي ها بي بهره نميباشد. فلزات سنگين شامل سرب، جيوه، روي، نيكل، كرم، كادميوم و غيره ميباشد. وجود فلزات سنگين در غلظت بيش از استاندارد در آب شرب باعث عوارض مختلف نظير مسموميت، حساسيت شديد، ضايعات كروموزومي، عقب افتادگي ذهني، فراموشي، پاركينسن، سنگ كليه، نرمي استخوان و انواع سرطان منجمله سرطان پروستات ميگردد. يكي از كارشناسان محيط زيست، آلودگي محيط مخصوصا آب با فلزات سنگين را بعنوان بزرگترين گناهي كه بشر در طبيعت انجام ميدهد ارزيابي نموده است..
د) ميكرواورگانيزم هاي بيماري زا 2
ميكربها از طريق نفوذ فاضلاب انساني در آب آشاميدني به انسان منتقل مي شوند
امراض مختلفي بوسيله آب به انسان منتقل مي شوند. از جمله اين امراض مي توان وبا، حصبه، اسهال ميكربي و خوني، هپاتيت، سل، ديفتري، انگلهاي خوني و كبدي را نام برد. عوامل بروز اين بيماريها كه شامل تك ياخته ها، ويروس ها، باكتري ها، كرم ها و انگلها مي باشند، از طريق نفوذ فاضلاب در آب آشاميدني به انسان منتقل مي شود. بيماري هاي ناشي از آب آلوده سالانه نزديك به يك ميليارد انسان را در روي كره زمين مبتلا مي كند و باعث مرگ حدود 10 ميليون نفر مي شود.
2 ـ منشاء آب
آب لـوله كشي
آب تهران كه از سدهاي كرج، لار و لتيان تامين مي گردد داراي كيفيت بالائي بوده و از اين نظر معروفيت جهاني دارد. در سالهاي اخير بعلت كافي نبودن آب اين سدها، براي تامين آب مورد نياز تهران چاههاي عميق در سطح و حومه شهر حفر گرديده و آب آن به شبكه شهري اضافه گرديده است. آب اين چاهها سختي آب تهران را بالا برده است و در صورتيكه قبل از ورود به شبكه تصفيه و گندزدايي نگردد مي تواند از طريق نشت پساب منشاء آلودگي هاي انگلي و ميكروبي و فلزات سنگين شود. از طرف ديگر بالا بودن مقدار كلر تزريقي در تصفيه خانه ها براي مقابله با اين آلودگي ها موجب ايجاد آلودگي شيميايي آب مي گردد كه علاوه بر طعم و بوي نامطبوع، كلر موجب ايجاد تركيبات بيماري زاي تري هالومتانها مي شود. آب هاي شهري را بايستي قبل از استفاده از وجود ميكرب ها و انگل ها و همچنين كلر و تركيبات آن و در صورت موجود بودن، از فلزات سنگين پاك نمود.
آبمعـدني
در اكثر كشورهاي غربي براي شرب از آب لوله كشي استفاده نشده و بجاي آن از آب آشاميدني بسته بندي شده در بطري استفاده ميشود. دليل اين امر بدي كيفيت آب لوله كشي اين ممالك كه از رودخانه هاي حاوي فاضلاب تصفيه شده تامين ميگردد ميباشد.
آبمعدني در كشورهائي كه آب لوله كشي از تصفيه پساب تهيه ميشود و فاقد املاح مفيد ميباشد و يا دسترسي به آب پاك ميسر نمي باشد، تنها شيوه مطمئن تامين آب شرب است.
در مورد استفاده از آبمعدني در كشور ما بايستي به موارد زير توجه نمود :
همه آبهاي بطري شده آبمعدني نميباشند. عبارت” آب آشاميدني “قيد شده بر روي بطري ها نشان دهنده آن است كه اين آبها فاقد املاح معدني كافي بود و اكثرا از چاههاي داخل يا اطراف شهر بدست مي آيند.
- منشاء آب ( چشمه يا چاه) ميتواند بعلت مجاورت با عوامل آلوده كننده آب مانند چاههاي فاضلاب محدوده شهري و ييلاقي، كارخانجات و محل چراي دام و غيره در معرض آلودگي قرار گيرد.
- عدم رعايت مسائل بهداشتي و آلوده بودن احتمالي بطري و درب بطري در خط پركن آبمعدني مي تواند موجب آلودگي آبمعدني گردد.
ميكرواورگانيزم ها در شرايط مساعد در داخل بطري بسرعت رشد و تكثير مي يابند. از اين نظر آبمعدني را بايستي پيش از گذشت تاريخ مصرف استفاده نموده و قبل از مصرف چند روز در داخل يخچال نگهداري كرد.
3 ـ روش هاي تصفيه آب خانگي
متداول ترين روش هاي تصفيه آب خانگي بشرح زير ميباشد رزين هاي تبادل يون:
براي كاهش سختي آب
رزين هاي تبادل يوني با تبديل يون هاي كلسيم و منيزيم محلول در آب به يون هاي نامحلول ، آنها را جذب و در نتيجه سختي آب را كاهش مي دهد. متاسفانه، اين رزين ها محيط بسيار مساعدي براي رشد و تكثير باكتريها ميباشند بطوريكه تعداد باكتريها در داخل اين *****ها در كمترين مدتي به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.
جديدا براي مقابله با تكثير ميكرواورگانيزم ها در محيط رزيني، *****هاي رزيني نوع Bacteriostatic توليد گرديده است كه تا حدودي مانع تكثير سريع ميكروبها در داخل ***** مي گردد. با اين وجود، قبل وبعد از اين نوع ***** آب بايستي كاملا ضدعفوني گردد و چون راكد ماندنآب در داخل بستر رزين موجب گنديدگي سريع آب مي گردد، بايد دقت نمود كه آب در داخل اين *****ها هميشه جريان داشته باشد. رزينهاي داخل ***** پس از مدتي اشباع شده و بايستي تعويض شوند. استفاده از اين *****ها براي آبهاي مشكوك و يا آلوده به ميكروب و انگل مجاز نمي باشد
كربن اكتيو (زغال فعال
براي حذف كلر، رنگ، بو و تري هالومتانها
*****هاي كربن فعال خاصيت جذب مواد آلي و بعضي فلزات سنگين محلول در آب را دارد و رنگ، بو، كلر و تركيبات كلر آب را حذف مي نمايد. مشابه *****هاي رزين، بستر كربن فعال محيط مساعدي براي تغذيه و تكثير باكتري ها بشمارمي آيند و پس از آن گندزدايي و تصفيه ميكربي ضروري ميباشد.
زئوليت
براي حذف فلزات سنگين
زئوليت ها رزين هاي طبيعي هستند كه داراي خاصيت مبادله كاتيوني و حذف فلزات سنگين ميباشند. از جمله موارد مهم كاربري زئوليت ها حذف كاتيونهاي ارسنيك، تيتان، آلومينيوم كوبالت، كرم، آلومينيوم، سرب، روي و غيره ميباشد.
*****هاي سراميكي
براي حذف مواد معلق، باكتري ها و انگلها
*****هاي سراميكي با منفذهاي عبور آب حدود 5/0 ميكرون، مانع عبور مواد معلق و كليه انگلها و ميكربها گرديده و با اطمينان كامل آلاينده هاي بيماري زاي آب را حذف مي نمايند. حتي آبهاي آلوده و مشكوك پس از عبور از اين صافي ها كاملا شفاف، بهداشتي و قابل شرب مي گردند تصفيه با *****هاي سراميكي تنها روش غيرشيميايي ميباشد كه بدون نياز به برق، آلودگي هاي ميكربي آب را حذف مي نمايد *****هاي سراميك مرغوب، در مواقع شيوع. بيماريهاي اپيدمي نيز بهترين شيوه تامين آب شرب سالم در مصرف محل ميباشند

/////////////////////////////////////////////////////////
تهیه وتنظیم : حسین . خزایی
موبایل : 06 16 556 - 0939
 

amirhossein.kh

عضو جدید
چیلرهای جذبی بخار

چیلرهای جذبی بخار

چیلرهای جذبی بخار Single effect
/* /*]]*/
امتیازات
1. استفاده از بخار با فشار پائین: این چیلرها برای کار با فشار بخار 1 atmg طراحی و ساخته می‌شوند.
2. راندمان مناسب: چیلرهای بخار Single Effect دارای COP واقعی بالا 0.7 هستند که برای این نوع چیلرها بسیار مناسب و قابل قبول است.
3. سیستم Purge با راندمان بالا سیستم Purge این چیلر ها از نوع Ejector با راندمان بالا بوده که نوع مرسوم در تمامی چیلرهای جذبی روز دنیا می‌باشد.
4. نصب شیر کنترل روی کندانس: طراحی خاص این چیلرها باعث شده تا بتوان شیر کنترل را بجای بخار ورودی روی کندانس خروجی تعبیه نمود که این امر باعث کوچک شدن شیر کنترل و حذف تله بخار از سیستم می‌گردد .
5. سیستم کنترل PLC: سیستم کنترل این چیلرها از نوع PLC و با قابلیت های بالا می‌باشد
6. امکان نصب تجهیزات جنبی: سه نوع سیستم جنبی برای راهبری و نگهداری ساده تر این نوع چیلرها بصورت Optional بر روی آنها قابل نصب می‌باشد.
1.سیستم‌های جنبی قابل نصب به صورت Optional 1. سیستم هوشمند جهت رفع کریستال اتوماتیک : چیلرهای جذبی Single Effect بصورت استاندارد مجهز به لوله (J-tube) برای رفع کریستالهای خفیف هستند اما برای موارد جدی تر امکان تعبیه یک سیستم هوشمند پیشگیری و رفع کریستال روی چیلر وجود دارد ، این سیستم با ویژه بطور دائم وضعیت PLC استفاده از تعدادی سنسور و یک چیلر را تحت کنترل داشته و در صورت نزدیک شدن به مرحله کریستالیزاسیون و یا شروع کریستال ، بطور اتوماتیک تمهیدات لازم برای رفع آنرا به عمل آورده و پس از رفع کریستال مجدداً چیلر را به شرایط کارکرد معمولی برمیگرداند .
2. سیستم جلوگیری از بروز پدیده کریستالیزاسیون در هنگام قطع برق: از آنجا که در هنگام کار چیلر جذبی محلول در نقاط مختلف چیلر در جریان است ، هنگام خاموش شدن چیلر عملیاتی موسوم به رقیق سازی باید انجام گیرد ، این کار بطور اتوماتیک توسط سیستم کنترل چیلرهای جذبی انجام می‌شود ولی چنانچه برق بصورت ناگهانی قطع شود بدلیل عدم انجام این عملیات ، محلول غلیظ کم کم سرد شده و کریستاله می‌گردد ، لذا هنگام استارت مجدد لازم است عملیات وقت گیر و احیانا پرهزینه رفع کریستال انجام گیرد . برای اجتناب از این مسئله می‌توان سیستمی به نام : PCL (Positive Concentration Limit) را به صورت Optional روی چیلرنصب کرد ، این سیستم که در برخی از معتبرترین انواع چیلر جذبی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند در هنگام قطع برق ، عملیات رقیق سازی را با استفاده از مبرد اضافی ذخیره شده برای این منظور و بدون نیاز به برق انجام داده و از بروز پدیده کریستال جلوگیری نماید .
3. سیستم Standby: کاهش بار در یک چیلر جذبی باعث کاهش خود به خودی غلظت محلول لیتیم بروماید می‌گردد ، از آنجا که چیلر یک سیستم کاملاً بسته است ، مبرد مورد نیاز برای این منظور از مخزن اواپراتور تامین می‌گردد . لذا معمولاً در بارهای کمتر از 20 % بار نامی مبرد موجود در این مخزن تمام شده و باعث بروز پدیده کاویتاسیون در پمپ می‌گردد که این پدیده می‌تواند پمپ مبرد را از بین ببرد . لذا بطورمعمول چیلرهای جذبی نباید از بارهای کمتر از 15 % الی 20 % بار نامی خود کار کنند ، بنابراین در فصل بهار و اوایل پائیز ویا حتی در شبهای تابستان ممکن است این پدیده اتفاق بیفتد ، دراین حال اپراتور باید چیلر را خاموش نماید ، لیکن بدلیل یکنواخت و خسته کننده بودن کار اپراتورها ، آنها معمولاً متوجه این مسئله نشده و این عمل را انجام نمی‌دهند و لذا بتدریج پمپ مبرد از بین خواهد رفت . برای جلوگیری از این پدیده ، امکان نصب یک سیستم مراقبت میکروپرسسوری روی چیلرهای جذبی وجود دارد که این سیستم میزان بار چیلر را کنترل نموده و هنگامی که این مقدار به کمتر از 20 % بار نامی برسد، چیلر را وارد حالت Standby کرده و با افزایش مجدد بار دوباره بطور اتوماتیک آنرا روشن مینماید ، بنابرا ین چیلر می‌تواند بدون هیچ اشکالی از صفر درصد الی صد در صد بار نامی کار کند. با تعبیه تجهیزات Optional بالا مقدار زیادی از بار مسئولیت اپراتور نگهدار چیلر کاسته شده و عملا نگهداری و راهبری دستگاه بسیار ساده تر می‌شود ، این مسئله با توجه به کمبود اپراتورهای متخصص در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد

//////////////////////////////////////////////////////////////////
تهیه وتنظیم : حسین . خزایی
موبایل : 06 16 556 - 0939
 

robic

عضو جدید
مشخصات دیگ بخار و دیگ فولادی کارآمد

مشخصات دیگ بخار و دیگ فولادی کارآمد

  • کلیه دیگ های بخار باید براساس استاندارد بین المللی BS2790 و مطابق با استاندارد ISIRI4231 جهت دیگ بخار و آب داغ و دیگ های آب گرم بر اساس استاندارد ISIRI7911 تولید گردند .
  • تیوپ شیت ها توسط دستگاه های تمام اتوماتیك سوراخ كاری شوند تا از ترك خوردگی ، و به هم خوردگی مولكولی جلوگیری شود .
  • جوشكاری ها تماما" با استفاده از دستگاه های جوش CO2 ، دستگاه جوش زیر پودری و یا جوش ركتیفایر و با روش پیش گرم شده در ورق و الكترود انجام گیرد .
  • درب كلیه دیگ ها لولایی ساخته شده تا سرویس دستگاه و مشعل به راحتی انجام پذیرد .
  • شاسی به صورت طولی بوده و دارای محل اتصال زنجیر و بكسل می باشد تا جابجایی دستگاه روی سطح امكان پذیر باشد.
  • كلیه دستگاه ها دارای فلنج مشعل بوده تا نصب مشعل به راحتی انجام پذیرد .
  • اتصال پایه به بدنه ی دیگ به صورت یاتاقانی بوده ، تا در شرایط خاص به دستگاه آسیبی نرسد.
  • دیگ با ضریب 10 درصد بالاتر از فشار كارطراحی ، و با فشار 5/1 برابر فشار كار هیدروتست گردد.
  • دستگاه متناسب با ظرفیت، دارای یك یا چند دریچه بازدید (MAN HOLE- HEAD HOLE- HAND HOLE ) باشد
  • تیوپ شیت ها توسط میل ها ی مقاوم به یكدیگر ، و توسط GUSSET STAY مقاوم، به بدنه متصل گردد.
  • در داخل شبكه، تیوپ های مقاوم در نظر گرفته شود كه ضمن حفاظت از نقاط مختلف شبكه ، وظیفه انتقال انرژی به آب را نیز بر عهده داشته باشد .
  • جهت سهولت در جابجایی دستگاه قلاب های مقاوم و مستحکمی در بالای آن تعبیه شده باشد.
  • دیگ آبگرم و دیگ آب داغ دارای نازل (لوله ی)رفت و برگشت ، شیر اطمینان ، شیر هواگیری ، نمایشگر فشار و دما ، و كنترل دما باشد .
  • در دیگ آب گرم و آب داغ از ظرفیت 000/500 كیلو كالری و دیگ بخار از ظرفیت 300 كیلو بخار در ساعت ، دارای سكوی مقاوم PLAT FORM باشد .
  • دیگ های آب گرم و آب داغ از ظرفیت 000/500/ 1كیلو كالری به بالا و دیگ های بخار از ظرفیت 000/1 كیلو بخاردر ساعت به بالا دارای نردبان جهت دسترسی به بالای دیگ باشد .
  • دیگ بخار دارای نازل (لوله ی) مصرف بخار ، سوپاپ اطمینان ، شیر هواگیری ، نمایشگر فشار و دما و کنترل فشار ، دما و سطح آب باشد .
  • حد فاصل بین تیوپ ها و فاصله ی آن از شبکه به صورتی طراحی گردیده است که کمترین تنش به لبه ی تیوپ ها و تیوپ شیت ها وارد می شود
  • سرعت انتقال و اختلاف دما در مسیر انرژی گرمایی در این دستگاه بصورتی باشد که کمترین استهلاک در کوره و تیوپ ها و حداقل شبنم در دستگاه بروز نماید.
 
آخرین ویرایش:

seyid reza

عضو جدید
پمپ های گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز

تاریخچه پمپ گریز از مرکز:
مطابق با نوشته های تاریخ نگار برزیلی Reti، یک ماشین آبکش یا لجن کش که بایستی به عنوان نمونه اولیه پمپ گریز از مرکز شناخته شود، در یک مقاله در ابتدای 1475 میلادی توسط مهندس ایتالیایی دوره رنسانس Francesco di Giorgio Martini به عرصه ظهور رسید. پمپ های سانتریفیوز واقعی تا اواخر دهه 1600 توسعه نیافتند تا اینکه Denis Papin یک نمونه از آنرا با تیغه های صاف درست کرد و تیغه منحنی شکل توسط مخترع بریتانیایی John Appold در سال 1851 معرفی شد.
پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند:​

یک پمپ گریز از مرکز بر اساس تبدیل انرژی جنبشی یک سیال جاری به فشار ایستا کار می کند. این نحوه عمل بوسیله قانون برنولی توصیف می شود. قاعده عملکرد پمپ گریز از مرکز را می توان با ملاحظه تاثیر تکان دادن یک سطل آب بر روی یک مسیر دایره ای شکل توسط یک طناب، نشان داد. نیرویی که آب را به کف سطل فشار می دهد، نیروی گریز از مرکز است. اگر یک سوراخ در کف سطل تعبیه شود، آب از طریق این سوراخ جریان می یابد. از این گذشته اگر یک لوله ورودی در بالای سطل تعبیه شود، جریان آب به بیرون سوراخ منجر به تولید یک خلاء موضعی در داخل سطل خواهد شد. ( شکل 1- شبیه سازی جریان سیال در پمپ)
این خلاء آب را از یک منبع در سمت دیگر لوله ورودی به داخل سطل خواهد کشید. بدین روش یک جریان پیوسته از منبع و به بیرون سطل بوجود می آید.
در رابطه با پمپ های گریز از مرکز، سطل و سرپوش آن متناظر با قاب پمپ، سوراخ و لوله ورودی متناظر با ورودی و خروجی پمپ هستند و طناب و بازو متناظر کار پروانه را انجام می دهد.
پمپ گریز از مرکز پمپی است که از یک پروانه گردان بمنظور افزودن فشار یک سیال استفاده می نماید. پمپ های گریز از مرکز عموما برای جابجا کردن سیال از طریق یک سیستم لوله کشی کاربرد دارد. سیال در امتداد یا نزدیک محور چرخان وارد پروانه پمپ گشته و بوسیله این پروانه شتاب می گیرد و به سرعت به سمت بیرون و به داخل یک پخش کننده یا محفظه حلزونی جریان می یابد که از آنجا به درون سیستم لوله کشی پائین جریان خارج می گردد.
تیغه های روی پروانه بطور تصاعدی از مرکز پروانه پهن می شوند که سرعت را کاهش داده و فشار را افزایش می دهد. این امکان به پمپ گریز از مرکز اجازه می دهد تا جریان های پیوسته با فشار بالا ایجاد نماید.
دسته بندی پمپ های گریز از مرکز:​


پمپ های گریز از مرکز را می توان به چند صورت دسته بندی نمود. یک نحوه دسته بندی بر اساس جریانی است که بوجود می آورند که متشکل از سه دسته هستند:
  1. پمپ های جریان شعاعی: در نوع شعاعی فشار سیال کاملا توسط نیروی گریز از مرکز تامین می شود. از این نوع پمپ در مواردی که می خواهند دبی خوبی در اختیار داشته باشند استفاده می شود.​
  2. پمپ های جریان مختلط: در این نوع پمپ، قسمتی از فشار توسط عمل بالابری یا راندن تیغه ها بر روی سیال صورت می گیرد و قسمتی دیگر بوسیله نیروی گریز از مرکز تامین می شود.​

  1. پمپ های جریان محوری: در این پمپ ها فشار با عمل پیش رانی و بالابری تیغه ها بر روی سیال بوجود می آید.​
در حالت کلی از پمپ های جریان محوری هنگامی که افزایش فشار لازم باشد استفاده می کنند و از پمپ های جریان شعاعی بمنظور تولید دبی سود می برند.​


دو جزء اصلی پمپ های گریز از مرکز پروانه و تیغه هستند.​

پروانه ها:
نقش پروانه ها در پمپ گریز از مرکز تامین لازم برای سیال می باشد. در پمپ ها دو نوع پروانه پایه ای وجود دارند:
1- مارپیچی
2- توربینی
پروانه های توربینی با تیغه های پخش کننده ای احاطه شده اند که مسیرهای بتدریج پهن شونده ای فراهم می آورند تا سرعت آب را به آهستگی کاهش دهند. بنابراین هد سرعت به هد فشار تبدیل می شود.
(شکل 2 و 3- پمپ با تیغه های توربینی و مارپیچی)
پروانه مارپیچی با ویژگی نداشتن تیغه های پخش کننده مشخص می شوند. در عوض پروانه آن درون محفظه ای که حلزونی شکل است قرار گرفته و سرعت آب به دلیل ترک کردن پروانه کاهش می یابد که همراه با افزایش فشار می باشد.
انتخاب بین این دو نوع پروانه بسته به شرایط استفاده تغییر می کند. نوع مارپیچی بدلیل ظرفیت بالا و هد مصرفی پائین در چاه های کم عمق معمولا ترجیح داده می شوند. نوع توربینی در چاه های آب عمیق استفاده می شود.​

تیغه:


تیغه نقش راندن مایع به خروجی پمپ را دارد که سرعت را به فشار تبدیل می نماید. جزء تیغه در داخل پمپ که معمولا به پروانه متصل است به نوبه خود دارای شکل های گوناگونی است. دسته بندی شکلی تیغه ها را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم نمود:
  1. صاف​
  2. مارپیچ​
که این دسته بندی نیز می تواند منجر به دسته بندی کلی در مورد پروانه ها گردد. ( شکل 4-نمونه ای از پروانه مارپیچ و عملکرد آن)​


مزایا و معایب استفاده از پمپ گریز از مرکز:
- از مزایای پمپ گریز از مرکز می توان به ویژگی تولید یک جریان هموار و یکنواخت اشاره نمود. برخی انواع پمپ های گریز از مرکز مقداری شن نیز پمپ می کنند و در کل مطمئن و دارای عمر کاری خوبی می باشند.
- از معایب این پمپ های می توان به از دست دادن سطح کیفی راه اندازی اشاره نمود که بعد از راه اندازی رخ می دهد. همچنین راندمان این پمپ ها وابسته به کار تحت هد و سرعت طراحی می باشد.
- در راه اندازی یک پمپ گریز از مرکز از آنجائیکه این پمپ ها از مکش استفاده می کنند قابلیت پمپ کردن هوا را ندارند. پس بعنوان یک نتیجه پمپ و لوله بایستی از آب پر باشند تا مشکلی در پمپ آب بروز نکند.
نابالانسی در پمپ های گریز از مرکز:
وقتی اجزاء چرخان پمپ نابالانس باشند، ارتعاش حاصل از عضو چرخان نابالانس می تواند ترسناک باشد. این ارتعاش می تواند موجب لرزش سطح زمینی که دستگاه روی آن قرار گرفته است شود، دستگاه های اطراف آن در جای خود تکان می خورند، پیچ های نگه دارنده شل می شوند و قطعات می شکنند. یک عضو چرخان نابالانس یر روی یاتاقان های خود نیرو اعمال می کند و آنرا از طریق سازه خود به بیرون منتقل می نماید و نهایتا این نیرو به فندانسیون می رسد.​


دلایل بروز نابالانسی:
  1. خمش یا قوس برداشتن بین یاتاقان های تکیه گاهی​
  2. وزن معلق تحت نیروی ثقل محور محرک را خمیده می کند​
  3. ماده یا سیال غیریکنواخت توزیع شده در روتور​
  4. قطعات هرز و لق شده بر روی روتور​
  5. قطرهای مختف المرکز بر روی روتور که ناشی از ساخت می باشد و قطعات روی روتور هم مرکز نشده اند​
  6. هم تراز نبودن مسیر رانش با محور روتور​
  7. کوپلینگ های راننده لق از پشت هم پرش می کنند​
  8. از بین رفتن تلرانس های بین قطعات مونتاژ شده بر روی روتور​
  9. شانه ای های روی روتور خارج از میدان محور دوران ساخته شده اند​
10- خلل و حفره های روی روتور​


11- هم تراز نبودن یاتاقان ها به محور نیرو وارد کرده و آنرا قوس می دهد
کاویتاسیون:
کاویتاسیون را می توان رفتار خلل و حباب هایی دانست که در سیال بوجود می آیند. از نظر رفتاری کاویتاسیون را می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود:​

  1. کاویتاسیون غیر فعال (گذرا)
  2. کاویتاسیون فعال​
کاویتاسیون غیرفعال: فرایندی است که یک خلل یا حباب در سیال به سرعت از بین می رود و یک موج ضربه بوجود می آورد. این نوع کاویتاسیون اغلب در پمپ ها، پروانه های کشتی، پروانه های موتور و در بافت های آوندی گیاهان رخ می دهد. (شکل6- اثر مخرب کاویتاسیون)

کاویتاسیون غیر فعال ابتدا در اواخر قرن نوزدهم توسط Lord Rayleigh وقتی از بین رفتن یک خلل کره ای را در یک سیال مشاهده نمود، بررسی شد. وقتی یک حجم مایع در معرض یک فشار کم کارامدی قرار می گیرد، مایع می ترکد و یک حفره تشکیل می دهد. این پدیده آغاز کاویتاسیون نامیده می شود و می تواند در پشت تیغه یک ملخ یا پروانه که به سرعت می چرخد یا هر سطح دیگری که در زیر آب با اندازه و شتاب کافی ارتعاش می کند، رخ دهد. چنین حباب کاویتاسیون با فشار کم درون مایع، به خاطر فشار بالاتر محیط از بین می رود. همانطور که حباب از بین می رود، فشار و دمای بخار درون آن افزایش می یابد. در نهایت حباب به کسر کوچکی از اندازه اصلی خود تبدیل می شود که در این نقطه گاز درون حباب به محیط مایع پراکنده شده و یک مقدار انرژی زیادی را به شکل موج ضربه صوتی و نور مرئی رها می سازد. در نقطه فروپاشی کلی دمای بخار درون حباب می تواند چندین هزار درجه کلوین و فشار آن چند صد اتمسفر باشد.
کاویتاسیون غیرفعال می تواند در حضور یک میدان صوتی نیز رخ دهد. حباب های گاز میکروسکوپی که عموما در یک مایع حضور دارند بدلیل بکار گرفتن میدان صوتی مجبور به نوسان می شوند. اگر چگالی صوتی به مقدار کافی بالا باشد، حباب ها ابتدا از لحاظ اندازه رشد می کنند و سپس به سرعت فروپاسیده می شوند. بنابراین کاویتاسیون غیر فعال حتی اگر کاهش فشار مایع برای خلل مشابه مشاهده Rayleigh کافی نباشد، می تواند رخ دهد. حمام های فراصوتی معمولا از کاویتاسیون غیرفعال حباب های گاز میکروسکپی برای فرسایش چرک از مواد استفاده می کنند.
عمل کاویتاسیون بسیار شبیه به جوشش می باشد. اما تفاوتی که بین این دو فرایند وجود دارد بصورت زیر است. جوشش وقتی رخ می دهد که انرژی مایع به حدی برسد که بر فشار محیط غلبه کند و به عبارتی افزایش فشار دارد. اما در کاویتاسیون مایع افت فشار را تا حدی ادامه می دهد تا به فشار اشباع رسیده و شروع به تبخیر نماید.
کاویتاسیون فعال: فرایندی است که حباب های کوچک در یک مایع به نوسان در حضور یک میدان صوتی، وقتی شدت میدان صوتی برای فروپاشی کلی حباب ناکافی باشد، واداشته می شوند. این شکل از کاویتاسیون فرسایش بسیار کمتری نسبت به کاویتاسیون غیرفعال را سبب می شود و اغلب برای پاک کردن مواد ظریف مانند قطعات پنجره ای سیلیکون استفاده می شوند.
معایب کاویتاسیون در برخورد حباب های کوچک شده با دمای بسیار بالا و دارای موج ضربه با سطوحی مانند پروانه کشتی و پمپ ها می باشد.​


کاویتاسیون :
  • صدای زیادی تولید می کند​
  • اجزاء را تخریب می کند​
  • ارتعاشات تولید می نماید​
  • راندمان را کاهش می دهد.​
مزایا:
با وجود آنکه کاویتاسیون در بسیاری از محیط ها مطلوب نمی باشد، اما همیشه بدین صورت نیست. از کاویتاسیون نیز می توان سود برد. به عنوان مثال از کاویتاسیون در ابزارهای پاک کننده فراصوتی استفاده می شود. این ابزارها کاویتاسیون را با امواج صوتی تولید کرده و از فروپاشی حباب ها برای تمییز کردن سطوح بهره می گیرند. این کاربرد مفید نیاز به مواد شیمیایی مضر را در برخی موارد از بین می برند. همچنین از کاویتاسیون در برخی مایعات برای هموژنیزه کردن استفاده می کنند. و در نهایت در تصفیه و خالص سازی آب نیز می توان از کاویتاسیون بهره برد.
کاویتاسیون در پمپ ها و پروانه ها:
بیشترین جایی که کاویتاسیون رخ می دهد در پمپ ها، روی پروانه های کشتی می باشد.
همانطور که یک تیغه پروانه در یک پمپ یا پروانه کشتی یا زیردریایی در سیال حرکت می کند فشار در اطراف آن تیغه کاهش می یابد. با افزایش سرعت تیغه این کاهش فشار به جایی می رسد که فشار تبخیر سیال تامین می شود. در این حالت سیال تبخیر شده و حباب تشکیل می شود. حال کاویتاسیون رخ داده است. وقتی این حباب ها فروپاشی می شوند، امواج ضربه قوی در سیال بوجود می آید که قابل شنیدن است و حتی تیغه ها را از بین می برد. کاویتاسیون در پمپ ها به دو صورت رخ می دهد:
کاویتاسیون در مکش:
این کاویتاسیون بدلیل فشار کم در مکش رخ می دهد که سبب ایجاد حباب در ورودی پروانه پمپ گشته و تا خروجی پمپ ادامه می یابد. در خروجی بدلیل فشار زیاد سیال خروجی این حباب ها از بین می روند. در پمپ هایی که تحت این نوع کاویتاسیون عمل می کنند، مقدار زیادی از سطح پروانه ها از بین رفته و در نتیجه پمپ بطور ناگهانی از کار می افتد.
کاویتاسیون در خروجی:
در این نوع کاویتاسیون فشار خروجی پمپ بسیار بالا است و این بدلیل کار کردن پمپ در کمتر از 10 درصد راندمان آن می باشد. فشار خروجی بالا سبب برقراری یک چرخه از سیال درون پمپ می شود تا اینکه آن سیال را به جریان وادار سازد. همانطور که سیال در اطراف پروانه جریان می یابد در اثر سرعت سیال خلا ایجاد شده و حباب تشکیل می شود. در نتیجه کاویتاسیون موجب بروز اثرات مخرب در پمپ می گردد. این اثرات عبارتند از: از بین رفتن تیغه ها، از کار افتادگی کامل یاتاقان ها و آب بندهای پمپ تحت فشارهای بالا، در شرایط بحرانی تر می تواند محور پروانه را بشکند.​


نتیجه گیری:
  1. در راه اندازی پمپ های گریز از مرکز حتما باید به این نکته توجه داشت که لوله و پمپ از آب پر باشند، زیرا که این پمپ ها بدلیل ایجاد مکش نمی توانند هوای باقی مانده در لوله را پمپ نمایند. بهمین دلیل همیشه در راه اندازی شیر خروجی بسته است و شیر ورودی باز می ماند. از طرف دیگر آمپر راه اندازی پمپ کاهش می یابد و در نتیجه به موتور آسیبی نمی رسد.​
  2. در پمپ های گریز از مرکز اگر پمپ کردن دبی بیشتر از سیال مورد نظر باشد، از پمپ های نوع جریان شعاعی بهره میگیریم.​
  3. در پمپ های گریز از مرکز اگر فشار سیال دارای اهمیت باشد، از پمپ های محوری کمک می گیریم.​
  4. تیغه های منحنی شکل در درون پروانه پمپ راندمان بالاتری از تیغه های کاملا صاف و شعاعی دارند.​
  5. نابالانسی در پمپ های گریز از مرکز به هر دلیلی که رخ دهد می تواند باعث آسیب رساندن به پمپ و مخصوصا روتور و قطعات سوار شده بر روی آن گردد.​
  6. در پمپ ها از بروز کاویتاسیون باید جلوگیری نمود که این کار را می توان با روش های مذکور انجام داد:​

  • دور کردن خم ها و شیرها از محل ورودی پمپ تا میزان تجربی حداقل 3 برابر قطر لوله​

  • جلوگیری از پائین آوردن میزان کار پمپ تا کمتر از 10 درصد راندمان آن تا از ایجاد فشار بیش از اندازه در محلی بعد از پروانه پمپ جلوگیری شده و احتمال بروز خلاء و در نتیجه کاویتاسیون کم شود.​
  • در نظر گرفتن قطر مناسب لوله ورودی تا از افت فشار در قبل از ورودی پمپ و در نتیجه بروز خلاء و کاویتاسیون اجتناب نمود.​

  1. از کاویتاسیون می توان در جهت بهره گرفتن از آن استفاده نمود و نیاز به مواد شیمیایی مضر را در برخی موارد حذف نمود.​
منابع: www.Wikipedia








 

m tavasoli

عضو جدید
تهویه مطبوع برای بیمارستانها

تهویه مطبوع برای بیمارستانها

محدوده دما ٬ هواي تازه ، چرخش هوا و فشار نسبي هوا
در فضاهای بیمارستانی
بدليل اهميت مسئله آلودگي هوا و انتشار آن در بيمارستان از یک طرف و حفظ بالاترین کیفیتها برای تهویه مطبوع و آرامش بخش برای بیماران ٬ از طرف دیگر ٬ تامين شرایط رفاهی مناسب ٬ با استفاده از عواملی همچون : سرمایش و گرمایش و رطوبت و هواي تازه و ميزان چرخش و فشار نسبي هوا ٬ در هریک از فضاهای بیمارستانی ٬ از جايگاه ويژه اي برخوردار است . در اينجا اختصاصات تهویه مطبوع برای چند فضاي مهم در بيمارستانها ارایه میشود:
اتاقهای عمل :
فشار نسبی هوا : به دليل عدم نفوذ هواي بيرون به داخل اتاقهاي عمل، فشار نسبي اين فضا مثبت است( حد اقل ۱۵ CFM ) .
ورود هواي تازه : از صد در صد هواي تازه استفاده کرده و در هر ساعت ۱۵ بارحجم هواي اتاق عمل با هواي تازه تعويض مي گردد .
هوای برگشت : هواي اتاق عمل مجددا به داخل بر نگشته و مستقيما تخليه مي شود یعنی صد در صد هوا بایستی تخلیه شود و هواساز اتاق عمل کانال برگشت ندارد
درصد رطوبت : رطوبت نسبي در محدوده 60 – 50 درصد ایده آل است لیکن بعضآ تا ۳۰ درصد هم در بعضی اعمال جراحی مورد نیاز خواهد بود .
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود
سالن ریکاوری :
فشار نسبی هوا : به دليل عدم نفوذ هواي بيرون به داخل ریکاوری ، فشار نسبي اين فضا مثبت است .
ورود هواي تازه : از صد در صد هواي تازه استفاده کرده و در هر ساعت دو مرتبه حجم هواي اتاق ریکاوری با هواي تازه تعويض و شش مرتبه نیز حجم هواي اتاق بايستي جابجا گردد .
هوای برگشت : هواي اين اتاق برگشت داده نمي شود .
درصد رطوبت : محدوده رطوبت بين 60-50 درصد است
محدودهء دما: در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود
بخشهای ویژه ( ICU CCU NICU ) :
فشار نسبی هوا : به دليل عدم نفوذ هواي بيرون به داخل بخش های ویژه ٬ فشار نسبي اين فضا مثبت است( حد اقل ۱۵ CFM ) .
ورود هواي تازه : از صد در صد هواي تازه استفاده کرده و در هر ساعت۱۰ بارحجم هواي این بخش ها با هواي تازه تعويض مي گردد .
هوای برگشت : هواي بخشهای ویژه مجددا به داخل بر نگشته و مستقيما تخليه مي شود یعنی صد در صد هوا بایستی تخلیه شود و هواساز کانال برگشت ندارد
درصد رطوبت : رطوبت نسبي در محدوده 60 – 50 درصد ایده آل است لیکن بعضآ تا ۳۰ درصد هم مورد نیاز خواهد بود .
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود
اتاق کار تمیز :
فشار نسبی هوا : به دليل عدم نفوذ هواي بيرون به داخل ، فشار نسبي اين فضا مثبت است .
ورود هواي تازه : اختیاری است
هوای برگشت : اختیاری بوده و بستگی به شرایط طراحی دارد
درصد رطوبت : محدوده رطوبت بين 60-50 درصد است گرچه بهتر است در حداقل آن باشد .
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود
اتاق کار کثیف :
فشار نسبی هوا : به دليل عدم نفوذ هواي داخل به بيرون (به خصوص درتالار اتاقهاي عمل و بخش های ویژه) ، فشار نسبي اين فضا منفی است .
ورود هواي تازه : اختیاری است
هوای برگشت : اختیاری بوده و بستگی به شرایط طراحی دارد
درصد رطوبت : محدوده رطوبت بين 60-50 درصد است گرچه بهتر است در حداقل آن باشد .
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود
انواع انبار وسایل در داخل بخشها ( تجهیزات و یا لوازم مصرفی اطاق عمل و بخشهای ویزه و بستری ها ) :
فشار نسبی هوا : اختیاری است .
ورود هواي تازه : اختیاری است
هوای برگشت : ندارد
درصد رطوبت : محدوده رطوبت بين 60-50 درصد است
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود

سرویسهای دستشوی و حمام :
فشار نسبی هوا : به دليل عدم نفوذ هواي داخل به بيرون ، فشار نسبي اين فضا منفی است .
ورود هواي تازه : اختیاری است
هوای برگشت : ندارد
درصد رطوبت : محدوده رطوبت بين 60-50 درصد است گرچه بهتر است در حداقل آن باشد .
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود
اتاقهای بستري:
فشار نسبی هوا : فشار نسبي اتاق بستري صفر است
ورود هواي تازه : در هر ساعت دو مرتبه حجم هواي اتاق بستري با هواي تازه تعويض مي گردد
هوای برگشت : هواي اتاق بستري برگشت داده نمي شود .
درصد رطوبت : رطوبت نسبي در محدوده 60-30 درصد است
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود

بخش اورژانس :
فشار نسبی هوا : به دليل عدم نفوذ هواي بيرون به داخل بخش آورژانس ٬ فشار نسبي اين فضا مثبت است .
ورود هواي تازه : از صد در صد هواي تازه استفاده کرده و در هر ساعت ۶ بارحجم هواي این بخش با هواي تازه تعويض مي گردد .
هوای برگشت : هواي بخش اورژانس میتواند مجددا به داخل بر گشته و استفاده گردد .
درصد رطوبت : رطوبت نسبي در محدوده 60 – 50 درصد ایده آل است لیکن بهتر است در حداقل باشد .
محدودهء دما : در زمستان و تابستان دما در محدوده۲۰ تا ۲۵ درجه قابل قبول خواهد بود


منبع : سایت تخصصی بیمارستان سازی در ایران
 

iman.ka

عضو جدید
پمپ های حرارتي

پمپ های حرارتي

پمپ های حرارتي (Heat Pumps)





پمپ حرارتي وسيله است که به دو
منظور از آن استفاده مي شود يکي به عنوان يک دستگاه سرماساز و ديگر به عنوان يک دستگاه گرم کننده.

يک پمپ حرارتي از اجزايي همچون کمپرسور،اواپراتور،کندانسو ر،مبرد و شير فشار شکن تشکيل شده است. مبرد در اغلب اين پمپ ها R-12 مي باشد. در يک پمپ حرارتي مبرد کم فشار وارد اواپراتور شده و در يک تحول فشار ثابت حرارت محيط راجذب کرده و سپس وارد کمپرسور شده و در يک تحول آيزنتروپيک فشارش توسط کمپرسورافزايش مي يابد تا حرارتي را که جذب کرده در کندانسور پس دهد که اين تحول نيز آدياباتيک است. سپس مبرد وارد شسر فشار شکن شده ودر يک تحول آنتالپي ثابت ( h3=h4 ) که نقطه 3 نقطه ورودي به شير و نقطه 4 نقطه خروجي از شير است. کاهش فشارداده و دوباره وارد اواپراتور شده و سيکل را از ابتدا شروع مي کند. هر پمپ حرارتي داراي يک ضريب عملکرد است که در صورت استفاده از پمپ به صورت يک گرم کننده يا سرد کننده به صورت زير محاسبه مي شود:

در حالتي که از آن به عنوان گرم کننده استفاده کنيم

و حال اگر ازآن به عنوان سرد کننده استفاده کنيم

که qH گرماي منتقله در کندانسور و ql گرماي منتقله در کندانسور و wc کار ورودي کمپرسور بوده که هر سه بر واحد جرم مي باشند.

مقدمه:

گرما عبارت است از حرکت مولکولي. تمام اشياء از مولکولهاي بسيار کوچکي تشکيل يافته اند که بطور دائم و با سرعت در حرکتند.هر چه گرما کاهش يابد حرکت مولکولي نيز کاهش پيدا مي کند.و اما سرما واژه ايست نشان دهنده حرارت کم،سرما خود به خود توليد نمي شود بلکه حرارتي است که از جسم گرفته مي شود و اين حالت سرما نام دارد. حرارت هميشه از يک جسم گرمتر به سوي يک جسم سردتر حرکت مي کند يعني از گرماي بيشتر به سمت گرماي کمتر جريان مي يابد. حال اگر بخواهيم اين عمل را برعکس کنيم و حرارت را از يک جسم با دماي پايين تر گرفته و آن را سردتر کرد با يد از يک پمپ حرارتي استفاده کنيم.کليه سيستمهاي تبريد پمپ حرارتي مي باشند که حرارت را ار يک سطح با درجه حرارت پائين جذب وآن را به يک سطح با درجه حرارت بالا تخليه مي کنند.

عمل سرد کردن يا صنعت حفظ مواد غذليي با استفاده از سرما براي اولين بار در قرن هجدهم از اهميت اقتصادي برخوردار گرديد. يخ مصنوعي براي اولين بار بطور تجربي در سال 1820 ساخته شد ولي تکامل توليد يخ مصنوعي تا سال 1834 بطول انجاميد جاکوب پرکينز(jacob perkins) مهندس آمريکايي براي اولين بار دستگاهي براي توليد يخ مصنوعي اختراع کرد که پيشرو دستگاههاي سرد کننده کمپرسي و مدرن امروزي است.گر چه ميشل فاراده (michel faraday) در سال 1824 اصول سرد کردن از نوع جذبي را کشف نمود ولي در سال 1855 يک مهندس آلماني اولين مکانيزم سرد کننده از نوع جذبي را توليد کرد. سيستم مکانيکي سرد کننده خانگي براي اولين بار در سال 1910 به وجود آمد.ج.ام.لارسن در سال 1913 يک دستگاه خانگي دستي ساخت و بالاخره در سال 1918 اولين يخچال اتوماتيک ساخت کارخانه کلويناتور وارد بازارهاي آمريکا گرديد.

از دستگاهاي سرد کننده مکانيکي بعنوان يخچال خانگي ،سرد کننده هاي تجارتي،تهويه مطبوع،تنظيم کننده رطوبت هوا،سرد کننده مواد غذايي،خنک کننده در مراحل مختلف توليد و موارد ديگر استفاده مي شود.

پمپ هاي حرارتي اغلب در اشکال وسيعي به کار مي روند. چهار نوع از اين پمپ ها را به اين ترتيب مي توان نام برد:

×
پمپ هاي حرارتي يکپارچه با سيکل برگشت پذير
×
پمپ هاي حرارتي ناحيه اي براي ساختمانهاي متوسط و برزگ
×
پمپ هاي حرارتي با کندانسور دو دسته اي
×
پمپ هاي حرارتي صنعتي


هر چهار نوع کاربردهاي مشترکي دارند اما هر يک پاسخگوي شرايط به خصوصي مي باشند. براي درک چگونگي کار يک دستگاه سرد کننده، دانستن خصوصيات فيزيکي و حرارتي مکانيزم بکار رفته براي گرفتن حرارت ،داراي اهميت زيادي است.حال به توضيحي کوتاه در مورد عمل سرد کردن در يک يخچال مي پردازيم.


در يک يخچال حرارت از لا به لاي لا يه ها ي عايق و هنگامي که درب يخچال باز مي شود به درون آن نشت مي کند. اين حرارت درون يخچال بوسيله واسطه خنک کننده که درون سيستم سرد کننده(اواپراتور) وجود دارد جذب مي شود. واسطه سرد کننده(مايع سرما ساز) در هنگام جذب حرارت از مايع به حالت گاز تغيير شکل پيدا مي کند. پس از جذب حرارت و تبديل واسطه خنک کننئه به گاز،اين گاز توسط تلمبه به خارج دستگاه سرد کننده هدايت مي شود.سپس اين گاز فشرده شده و حرارت آن در اثر فشار زياد و سرد شدن در کندانسور گرفته مي شود. واسطه سرد کننده آن قدر به جريان خود و انجام سيکل ادامه مي دهد تا درجه حرارت مطلوب در درون يخچال بوجود آيد و پس از آن پمپ حرارتي از کار باز مي ايستد.باتشکرازحسن کمالی.

 

iman.ka

عضو جدید
تریستور

تریستور

تريستور (Tryristor)
تریستور یک قطعه چهار لایه P-N-P-N است که دارای پایه سومی به نام گیت می باشد. يك تريستور 2000V‌ ، 300A بطور نمونه داراي يك برش سيليكوني به قطر mm 30 و ضخامت 0.7mm است مشخصه قطعه P-N-P-N بدون هر گونه اتصال خارجي به گيت در شكل (2) به نمايش درآمده است . تريستور را در اين شرايط مي توان به صورت اتصال سري سه ديود در نظر گرفت كه مانع هدايت جريان در هر دو جهت مي شوند . مشخصه معكوس يعني حالتي كه كاتود ، مثبت است ، تا زماني كه ولتاژ اعمال شده از ولتاژ شكست پيوند كنترل مركزي بيشتر نشود ، فقط جريان نشتي عبور خواهد كرد . ولتاژهاي شكست مستقيم و معكوس از نظر اندازه مساوي هستند . چون در حالت انسداد معكوس تقريباً همه ولتاژ روي پيوند P-N آنود ظاهر مي شود ، پيوند P-N كاتود در ولتاژي حدود10V‌مي شكند . هنگامي در جهت مستقيم شكست اتفاق مي افتد ،‌ جريان لايه مركزي P توسط الكترون هاي كاتود خنثي مي شود و قطعه مانند يك ديود در حال رسانايي عمل مي كند كه داراي دو پيوند با افت ولتاژ مستقيم دو برابر يك ديود است . براي اين كه تريستور به حالت روشن رفته و در آن حالت باقي بماند ،‌ جريان آنود بايد به سطح جريان تثبيت كننده برسد و مطابق شكل (2) از جريان نگهدارنده كمتر نشود . معمولاً جريان نگهدارنده است ،‌اما هر دو جريان نگهدارنده كمتر نشود . معمولاً جريان تثبيت كننده دو برابر جريان نگهدارنده است ، اما هر دو جريان مقدار كمي دارند و كمتر از يك درصد مقدار نامي در بار كامل مي باشند .در حالت باياس مستقيم ( هنگامي آنود مثبت است ) تريستور را مي توان با تزريق جريان به گيت نسبت به كاتود منفي به حالت روشن برد . وظيفه جريان گيت تزريق حفره ها به لايه P‌ داخلي است كه به همراه الكترون هاي لايه N‌ كاتود ، پيوند كنترل مركزي را مي شكنند و تريستور به حالت روشن مي برند . پس از اين كه جريان آنود از سطح جريان تثبيت كننده فراتر رفت ، مي توان جريان گيت را قطع كرد و تريستور بدون توجه به شرايط مدار گيت در حالت روشن باقي مي ماند . براي خاموش شدن تريستور جريان آنود بايد از جريان نگهدارنده كمتر شود ، و پيش از آنكه بتوانيم دوباره ولتاژ مستقيمي را بدون روشن شدن تريستور به آن اعمال كنيم ، زمان نسبتاً طولاني براي رسيدن پيوند كنترل تريستور به حالت انسداد ، بايد سپري شود . در بيشتر موارد براي خاموش كردن تريستور ، بوسيله مدار خارجي جريان آنود را مكوس مي كنند . عبور جريان معكوس در يك فاصله زمان كوتاهي مطابق شكل (4) به بارها اجازه عبور در لايه هاي P-N‌ را مي دهد و باعث مي شود دو پيوند بيروني هر نوع جريان معكوس ديگري را پس از بازيابي بار ذخيره شده سد كنند . بار ذخيره شده ، ناشي از حضور حامل ها در اين پيوند ، مانع عبور جريان در اثر اعمال مجدد ولتاژ مستقيم نخواهد داشت و معمولاً اين زمان براي اعمال مجدد ولتاژ ، بدون شكست ، 10 تا 100 ميكرو ثانيه است . بار ذخيره شده براي يك تريستور 20A ، در حدود 20uc مي باشد.تريستوري كه گفته شد ، ابتدايي ترين تريستور توليد شده است و تريستور معمولي ناميده مي شود . اخيراً در اثر پيشرفت هاي انجام شده ، تريستور خاموش شونده با گيت ساخته شده كه بر خلاف تريستور معمولي كه با قطع جريان آنود خاموش مي شود ، مي توان آن را با قطع جريان گيت خاموش كرد ؛ قطعي ديگري كه اخيراً توليد شده است ، تركيبي از يك تريستور و يك ديود رساننده معكوس بر روي يك برش سيليكوني مي باشد . اين قطعه در جهت معكوس ، هميشه هدايت مي كند ، اما در جهت مستقيم ( مانند يك تريستور معمولي ) كنترل پذير است . كاربرد تريستور داراي رسانايي معكوس در مدارهاي متناوب ساز مي باشد كه از اين قطعه مي توان به جاي اتصال موازي يك تريستور و يك ديود استفاده كرد .بخش دوم: GTO تريستور خاموش شونده با گيت (Gate-turn-off tryristor)تريستور معمولي كه بررسي شد ، در سال هاي اخير تكامل يافته و امروزه دو قطعه جديد از خانواده تريستورها يعني تريستور نا متقارن و تريستور خاموش شونده با گيت در دسترس مي باشد . تريستور معمولي داراي دو پيوند P-N است كه مي تواند ولتاژ زياد را در يك جهت يا جهت مقابل ، سد نمايد . اين نكته لازمه اساسي براي كاربرد در مدارهاي يكسو ساز است . البته در مدارهاي متناوب ساز به قابليت سد كردن معكوس نيازي نيست ، نيز استفاده مي شوند . براي كاهش زمان بازيابي حالت سد كردن تريستور پس از خاموش شدن ، سيليكون مي تواند نازكتر ساخته شود ، اما در اين صورت قابليت سد كردن ولتاژ معكوس آن از بين مي رود . اين قطعه را با نام تريستور نا متقارن مي شناسد . در مدارهاي متناوب ساز يك ديود بصورت موازي با تريستور متصل مي شود بنابراين از دست رفتن توانايي سد كردن ولتاژ معكوس اهميتي ندارد ، اما زمان كليدزني در قياس با چند ده ميكرو ثانيه در مورد تريستور معمولي به چند ميكرو ثانيه كاهش مي يابد . تریستور معمولی را فقط می توان با صفر کردن جریان آنود خاموش کرد اما تریستور خاموش شونده با گیت همان طور که نامش پیداست ، با حذف جریان گیت خاموش می شود و مانند تریستور معمولی با تزریق جریان به گیت روشن می شود . ساختار پیچیده تر تریستور خاموش شونده با گیت نسبت تریستور معمولی در نماد مداری تریستور خاموش شونده با گیت ، گسترشی از نماد تریستور معمولی است که نقش دو گانه پایه گیت در آن به نمایش در آمده است . نشان می دهد که در ناحیه آنود تریستور خاموش شونده با گیت در لایه P نقاط N با ناخالصی زیاد وجود دارد که علامت + بیانگر این نکته است . ساختار گیت کاتود بصورت یک در میان است یعنی هر الکترود از تعداد زیادی کانال های نزدیک به هم تشکیل شده است . در تریستور خاموش شونده با گیت ، هنگامی که جریان گیت وجود ندارد ، مانند تریستور معمولی پیوند p - N مرکزی در مقابل ولتاژ مثبت آنود نسبت به کاتود مقاومت می کند اما مثل تریستور نامتقارن با ولتاژ معکوس کم با کاتود مثبت دچار شکست می شود . GTO های سد کننده ولتاژ معکوس نیز در دسترس هستند اما این ویژگی به قیمت از دست دادن مقادیر نامی دیگر تمام می شود . مثالی از کاربرد آن ها ، بار تشدیدی است . در یک بار تشدیدی ، GTO مانند تریستور معمولی اما با سرعت خاموشی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد . شرایط روشن شدن تریستور خاموش شونده با گیت مانند تریستور معمولی است اما بعلت تفاوت ساختمان ، جریان تثبت کننده آن بیشتر است . حالت یک در میان گیت منجر به رسانایی سریع در سیلیکون می شود ، اما لازم است که جریان گیت مدت طولانی تری در سطح بالا نگه داشته شود تا عمل تثبت بطور اطمینان بخش انجام شود . برای پایین نگه داشتن افت ولتاژ آنود کاتود هنگام رسانایی ، کمینه کردن جریان گیت مفید است . در غیر این صورت ولتاژ حالت روشن و در نتیجه تلفاترسانایی کمی بیشتر از حد معمول است . بعلت سازوکار داخلی تکثیر حامل ها که خود نگهدار است و جریان آنود را در سطحی بالاتر از جریان تثبت کننده نگه می دارد ، تریستور پس از قطع جریان گیت در حالت روشن باقی می ماند . در تریستور خاموش شونده با گیت امکان متوقف کردن تکثیر حامل ها با برداشتن حفره ها از ناحیه P وجود دارد . این کار باعث می شود که ناحیه رسانایی بطرف نقاط آنود N در زیر ناحیه ای که الکترود کاتود در دورترین فاصله از الکترود گیت قرار دارد فشرده شود ، تا این که تمام مسیرهای رسانایی قطع شوند . هنگامی که جریان کاتود قطع شد ، جریان گیت آنود برای مدت کوتاهی برقرار می شود تا قطعه حالت انسداد خود را به دست آورد . میزان جریان لازم گیت برای خاموش شدن در حدود یک پنجم تا یک سوم جریان آنود است که به مقدار چشمگیری بیشتر از جریان روشن شدن است . زمان قطع در مقایسه با سایر تریستور ها کوتاه تر است . خلاصه ای از لازمه های مدار گیت تریستور خاموش شونده با گیت در شکل (الف 10) نشان داده شده است . هنگام روشن شدن ، جریانی به گیت تزریق می شود و هنگام خاموش شدن ، یک ولتاژ منفی در حدود 10V روی گیت کاتود می افتد که باعث حذف جریان گیت می شود . این ولتاژ باید کمتر از ولتاژ شکست معکوس گیت کاتود باشد و در ضمن به اندازه ای باشد که بار لازم برای خاموش شدن را بیرون بکشد . خاموش شدن قطعه از نظر فیزیکی پیچیده است ، اما اساس کار بر خارج کردن سریع بارها به وسیله یک جریان گیت بالا ، نزدیک به جریان آنود ، استوار است . این جریان در زمانی کمتر از یک میکرو ثانیه برقرار می شود . برای محدود کردن آهنگ افزایش ولتاژ آنود هنگام خاموش شدن یک خازن اسنابر با تریستور موازی می شود . یک مدار ساده کنترل گیت اعمال جریان مثبت به بیس ترانزیستور T1 برقراری جریان در گیت از طریق R1 و C1 را با مقدار اولیه ای که توسط R1 تنظیم می شود ، امکان پذیر می کند . دیود زنر D1 هنگام رسیدن به ولتاژ رسانا می شود بنابراین بار روی C1 در سطح (مثلا) 12V باقی می ماند و عبور جریان پیوسته کوچکی از منبع 10V به گیت که در شرایط ایده آل لازم است ، ممکن می شود. معکوس کردن جریان باعث روشن شدن T2 و خاموش شدن T1 می شود. هنگامی که T2 روشن است ، خازن C1 از طریق T2 تخلیه شده ، جریان گیت حذف و تریستور خاموش می شود . خازن C2 که با تریستور موازی است ولتاژ آنود کاتود را محدود می کند . بخش سوم : یک نمونه از کاربرد GTO در الکترونیک صنعتی معرفی یك تغییردهنده ولتاژ الكترونیكی تحت بار جدیدتغييردهنده‌هاي‌ ولتاژ ترانسها يكي‌ ازتجهيزات‌ هزينه‌ بر سيستمهاي‌ قدرت‌ است‌.اين‌ وسيله‌ كاربردهاي متعددي‌ دارد كه‌ ازجمله‌ مي‌توان‌ به‌ ترانسفورماتورهاي‌تنظيم‌كننده‌ ولتاژ AC، ترانسفورماتورهاي‌مورد استفاده‌ در يكسوكننده‌ و معكوس‌كننده‌سيستمهاي‌ ولتاژ بالاي‌ مستقيم‌ (HVDC) وتنظيم‌كننده‌هاي‌ زاويه‌ فاز تجهيزات‌ تحت ‌بارهاي‌ مختلف نام‌ برد. در تمام‌ روشهايي‌ كه ‌براي‌ تغيير ولتاژ خروجي‌ ترانسفورماتورها استفاده‌ مي‌شود، مسأله‌ كليدزني‌ مطرح‌ است‌.در يك‌ روش‌ متداول‌ از كنتاكت‌هاي‌ ثابت‌ ومتحرك‌ نسبتا گران‌ قيمت‌ اتفاده‌ مي‌شود،كنتاكت‌هاي‌ متحرك‌ با تغيير وضعيت‌ واتصال‌ به‌ يك‌ سري‌ كنتاكت‌ ثابت‌، تعدادحلقه‌هاي‌ سيم‌پيچ‌ اوليه‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ ولتاژ راتغيير مي‌دهند. اين‌ كار در زماني‌ كمتر از 10ميلي‌ثانيه‌ انجام‌ مي‌شود. در روش‌ ديگركليدزني‌، با استفاده‌ از كليدهاي‌ الكترونيكي‌،با استفاده‌ از كليدهاي‌ الكترونيكي‌، تغييرتعداد حلقه‌هاي‌ سيم‌پيچ‌ در زمان‌ كوتاه‌تري‌ انجام‌ مي‌شود، با كنترل‌ گيت‌ كليدهايي‌ نظيرتريستور (SCR) و يا تريستور با قابليت‌ قطع‌توسط گيت‌ (GTO)كه‌ به‌ صورت‌ زوجي‌ و به ‌شكل‌ معكوس‌ به‌ يكديگر متصل‌ شده‌اند، مي‌توان‌ كليدزني‌ سيم‌پيچ‌ها را انجام‌ داد. دراين‌ روش‌ با يك‌ سيستم‌ كنترل‌ از قبل‌ تنظيم ‌شده‌، مي‌توان‌ با روشن‌ كردن‌ مناسب‌ كليدها، تعدادي‌ از سيم‌پيچها را اتصال‌ كوتاه‌ كرده‌ وتعدادي‌ ديگر را در مدار آورد. در صورت‌استفاده‌ از تعداد بيشتري‌ سيم‌پيچ‌ كه‌ نيروي‌محركه‌ القا شده‌ در تعدادي‌ از آنها در جهت‌مخالف‌ ولتاژ اصلي‌ است‌ و نيز استفاده‌ از تعدادبيشتري‌ كليد الكترونيكي‌، مي‌توان‌ محدوده‌وسيعي‌ را براي‌ ولتاژ خروجي‌ ايجاد كرد.تغييردهنده‌هاي‌ ولتاژ مكانيكي‌، همواره‌سمت‌ ولتاژ بالاي‌ ترانسفورماتور كه‌ جريان‌كمتري‌ دارد، نصب‌ مي‌شود. اما در نوع ‌الكترونيكي‌، براي‌ كاهش‌ هزينه‌ و دستيابي‌به‌ محدوده‌ وسيعتر براي‌ ولتاژ خروجي‌،تغيردهنده‌ در سمت‌ اوليه‌ ترانس‌ يا در ثانويه‌و در صورت‌ لزوم‌ در هر دو سمت‌ مي‌توانداستفاده‌ نشود. از سوي‌ ديگر، استفاده‌ از تغييردهنده‌هاي‌ ولتاژ الكترونيكي‌ مشكلات‌ ومحدوديتهايي‌ نيز دارد، هزينه‌ بالاي‌كليدهاي‌ الكترونيك‌ موردنياز كه‌ بايد تحمل‌جريان‌ و ولتاژ زيادي‌ را داشته‌ باشند، تلفات‌اين‌ كليدها درحالت‌ كار كه‌ جريان‌ از آنها عبورمي‌كند و سيم‌پيچ‌هاي‌ خاصي‌ كه‌ براي‌ تأمين‌محدوده‌ مورد نظر به‌ منظور تأمين‌ ولتاژخروجي موردنياز هستند، از جمله‌ اين‌ موارداست‌. بنابراين‌ هدف‌ اصلي‌ كاهش‌ تعدادكليدهاي‌ الكترونيكي‌ موردنياز، پايين‌ آوردن‌ظرفيت‌ آنهاو استفاده‌ از سيم‌پيچهاي‌ كمتر وبا آرايش‌ ساده‌تر است‌. اين‌ مشكلات‌ ا جرايي‌باعث‌ شده‌ تا تغييردهنده‌هاي‌ ولتاژ الكترونيك‌ نتوانند با هزينه‌اي‌ مناسب‌ ساخته‌و به‌ صورت‌ تجاري‌ بكار گرفته‌ شوند. يك‌روش‌ ساده‌ ارايه‌ شده‌ براي‌ اقتصادي‌ كردن‌تغييردهنده‌ ولتاژ الكترونيكي‌، كنترل‌ زاويه‌ فازبراي‌ تغيير مقدار ولتاژ خروجي‌ است‌. اين‌روش‌ درعين‌ سادگي‌ موجب‌ ايجادهارمونيكهاي‌ مزاحم‌ در شبكه‌ شده‌ كه‌ خود به‌صورت‌ مضاعف‌ نياز به‌ هزينه‌اي‌ براي‌استفاده‌ از *****هاي‌ هارمونيكي‌ را مطرح‌ مي‌كند. با توجه‌ به‌ توضيحات‌ فوق‌، به‌ نظرمي‌رسد تا تبديل‌ تنظيم‌كننده‌هاي‌ ولتاژالكترونيكي‌ به‌ نحوي‌ كه‌ بتوانند به‌ صورت‌گسترده‌ و بخصوص‌ براي‌ ترانسفورماتورهاي‌با ظرفيت‌ بالا، بكار گرفته‌ شوند، راهي‌طولاني‌ وجود دارد. منابع و مآخذ الکترونیک صنعتی ; سیریل لندرترجمه مهندس محمدرضا موسوی تقی آبادی ، مهندس حمیدرضا رضایی نیا مهندس مسعود هوشمند ، مهندس نرجس راهنما الکترونیک صنعتی ، هـ . رشید هنوز هم در الكترونيك صنعتي در كاربردهاي ولتاژ بالا و جريان بالا از تريستورها استفاده ميكنيم.انواع جديدي از تريستورها ساخته شده كه عبارتند از:
1-Phase Control Thyristors (SCRs)
2-Fast Switching Thyristors (SCRs)
3-Gate Turn-off Thyristors (GTOs)
4-Bidirectional Triode Thyristors (TRIACs)
5-Reverse Conducting Thyristors (RCTs)
6-Static Induction Thyristos (SITHs)
7-Light Activated Silicon Controlled Rectifiers (LASCRs)
8-FET Controlled Thyristors (FET-CTHs)
9-MOS Controlled Thyristors (MCTs)
1- در اين تريستورها سرعت سوئيچ پايين بوده و در حدود 50 تا 100 ميكرو ثانيه است.اين تريستورها كاربردهاي عمومي مثل كنترل زاويه فاز يا يكسوكننده اي كنترل شده را دارند.2- معمولا هم با كموتاسيون طبيعي خاموش ميشوند.2- در اين نوع از تريستورها سرعت سوئيچ از 5 تا 50 ميكرو ثانيه است و كموتاسيون اجباري دارند.هرجايي كه نياز به سرعت بالا در قطع و وصل باشد مثل اينورترها و يكسوكننده هاي دو جهته ميتوان از آنها استفاده كرد.3- 3- اين نوع از تريستورها با اعمال يك پالس مثبت به گيتشان روشن ميشوند و با اعمال يك پالس منفي به گيتشان خاموش خواهند شد.به دليل به وجود آمدن يك ناحيه خاص در پيوند قطعات pوn اين المان در حين سوئيچ شدن از حالت صفر به يك سرعت سوئيچش كمي كاهش مي يابد.4- بهترين مزيت GTO نداشتن مدار كموتاسيون و در نتيجه حذف نويزهاي اضافي اين مدارات است.45- - همان تراياك است كه در دو جهت ميتواند عمل هدايت را با تحريك گيتش انجام دهد.
5- يك تريستور است كه مانند شكل زير يك ديود به صورت موازي با آن قرار گرفته است.


اين نوع تريستور در مدارهاي چاپر و اينورتر كاربرد دارد زيرا ديود موازي شده تريستور را در برابر جريانهاي برگشتي از المانهاي اندوكتانسي مثل سلف ها و ترانسها محافظت ميكند.
6- 6- اين المان جديد كه SITH نام دارد با اعمال يك پالس مثبت به گيتش روشن شده و با اعمال يك پالس مثبت به گيتش خاموش ميشود.
سرعت اين المان در حد 1 تا 5 ميكرو ثانيه است كه از بقيه انواع تريستورها سريعتر است.همچنين داراي
dv/dt‌و di/dt قابل توجهي است.
7-همان طوري كه از اسمش پيدا است در به وسيله تابش نور به گيتش فعال ميشود و كاربرد آن در سيستمهاي ولتاژ و جريان بالا مثل
HVDC ها است.
8-از موازي شدن يك
MOSFET با يك تريستور تشكيل شده است.خيلي ساده با تحريك گيت MOSFET تريستور روشن ميشود.

 

iman.ka

عضو جدید
کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی (Reciprocating Compressor).امروزه در صنعت تبرید بیشتر از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود . در این نوع کمپرسور ها نیز از حرکت رفت و آمدی پیستون سیال را متراکم می نمائیم . این نوع کمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و می توان از یک سیلندر ویا چند سیلندر تشکیل شده باشد . سرعت دورانی محور کمپرسور ممکن است از ۲ تا ۶ ( r . s -۱ ) تغییر نماید . در کمپرسور ها ممکن است موتور و کمپرسور از هم جدا بوده که کمپرسور های باز نامیده می شوند . ( Hermiticaly Compressor ) خواهیم داشت که بیشتر در یخچالهای منزل که موتور کوچکی دارند از این نوع کمپرسورها استفاده می شود . کمپرسورهای باز با قدرت های بالا غالباً افقی بوده و ممکن است دو عمله نیز باشند . در حالی که کمپرسورهای بسته معمولاً عمودی و یک مرحله می باشند .ـ تقسیم بندی کمپرسورهای پیستونی : الف) از نظر قدرت برودتی به شرح زیر تقسیم بندی می شوند :۱) ریز ـ تا۵/ ۳ kw/h ( ۳۰۰ کیلو کالری در ساعت) ۲) کوچک ـ از۵ / ۳ تا ۲۳ kw/h ( ۳ تا ۲۰ هزار کیلو کالری در ساعت )۳) متوسط ـ از ۲۳ تا ۱۰۵ kw/h ( ۲۰ تا ۹۰ هزار کیلو کالری در ساعت ) ۴) بزرگ ـ بیش از ۱۰۵ kw/h ( بیش از ۹۰ هزار کیلو کالری در ساعت)ب) از نظر مراحل تراکم به کمپرسورهای یک مرحله ای وکمپرسورهای دو یا سه مرحله ای . ج) از نظر تعداد حفره کارگر به حرکت ساده به طوری که مبرد فقط در یک طرف پیستون متراکم می شود و حرکت دوبل که مبرد به نوبت در هر دو طرف پیستون متراکم می شود .د) از نظر سیلندر به تک سیلندر و چند سیلندر . و) از نظر قرار گرفتن محور سیلندرها به افقی و قائم و زاویه ( V شکل و مایل)ر) از نظر ساختمان سیلندر و کارتر به ترکیبی و انفرادی . م) از نظر مکانیزم میل لنگ و شاتون به بدون واسطه ( معمولی ) و با واسطه . اجزاء کمپرسور پیستونی تناوبی : کارتر در کمپرسورهای قائم و V شکل کارتر یک قسمت اساسی برای اتصال قسمتهای مختلف است و ضمناً نیروی ایجاد شده را تحمل می کند لذا باید سخت و مقاوم باشد .کارتر های بسته تحت فشار مکش بوده و مکانیزم میل لنگ و شاتون و روغن کاری در آن قرار می گیرد و برای کنترل سطح روغن شیشه روغن نما و برای دسترسی به مکانیزم میل لنگ و شاتون و پمپ روغن درپوشهای حفره ای و جنبی وجود دارد . در کمپرسورهای کوچک معمولاً یک درپوش حفره ای وجود دارد , به فلانژ بالائی کارتر سیلندر متصل می گــردد . در کمپرسور های متوسط بزرگ کارتر و سیلندر با هم ریخته می شوند . این امر باعث کم شدن تعداد برجستگی ها و هرمتیک بودن کمپرسور و درست قرار گرفتن محور سیلندر ها نسبت به محور درز ( سوراخ ) زیر یاطاقان میل لنگ می شود .کارتر کمپرسور معمولاً از چدن ریخته شده بوده و در کمپرسور های کوچک از آلیاژ آلومینیوم می باشد. سیلندرها :در کمپرسورهای عمود ( قائم ) و V شکل بدون واسطه بصورت مجموعه دو سیلندر یا بصورت مجموع سیلندرها می سازند . در سیستم کارتر بوش داخلی پرس می شود که باعث کم شدن خورندگی و ساده شدن تعمیرات می گردد و در صورت سائیده شدن قابل تعویض هستند . مجموعه سیلندرها دارای کانال مکش و رانش مشترک می باشند . تحولات در داخل سیلندر عبارت است از مکش و تراکم رانش مبرد است و بدنه سیلندر نیروهای فشار گاز و فشردگی رینگها و نیروی نرمال مکانیزم میل لنگ و شاتون را تحمل می کند . پیستون:در کمپرسورهای عمودی وV و VV شکل بدون واسطه پیستون های تخت عبــوری بکــار می رود . ولی در کمپرسورهای غیر مستقیم الجریان ساده تر و غیر عبوری می باشد . در پیستون های عبوری که فرم کشیده تری دارند و سوپاپ مکش روی آن قرار دارد کانالی وجود دارد که از طریق این کانال بخار مبرد از لوله مکش به سوپاپ مکش هدایت شده . در کمپرسورهای اتصال مستقیم با اتصال پیستون به شاتون به وسیله اشپیل های شناور پیستونی (۳ گژنپین ) انجام می گیرد . پیستون بدون رینگ معمولاً از چدن یا فولاد با کربنیک پائین ساخته می شود . پیستون کمپرسورهای افقی از چدن یا فولاد با تسمه های بابیتی در قسمت پائین می باشد . مهره و پیستون از جنس فولاد است . در پیستون های تخت لوله ای سوراخ های زیر گژنپین باید در یک راستا و عمود بر محور پیستون باشد . ( برای اینکه در جمع کردن پیستون با شاتون پیستون نسبت به محور سیلندر کج نباشد . در پیستون های دیسکی سوراخ زیر میله باید در یک راستای سطح خارجی پیستون وسطح نگهدارنده لوله عمود بر محور پیستون باشد. شیارهای رینگ ها باید موازی هم بوده و سطوح خارجی آنها عمود بر پیستون باشد . مفصل اتصال پیستون و شاتون ( دسته پیستون ) کاملاً شناور و آزاد است و می تواند در داخل بوش شاتون و بوشهای بدنه پیستون آزادانه بچرخد . رینگ های پیستون :برای جلوگیری از نفوذ گاز متراکم شده به کارتر از رینگ های فشار( کمپرسی) و همچنین جلوگیری از خروج روغن از آن از رینگ های روغن استفاده می شود که در شیارهای مخصوص روی پیستون سوار می شوند . رینگ ها باید حتی الامکان کیپ شیار و در عین حال مانع حرکت آزاد پیستون در سیلندر نشوند . تعداد رینگهای آب بندی بستگی به دور کمپرسور دارد . واسطه ( کریسکف):واسطه برای اتصال رابط و شاتون بکار می رود و یک حرکت متناوب مستقـــیم الخط را طی می کند . شاتون :شاتون برای اتصال میل لنگ به پیستون یا به واسطه بکار می رود و جنس آن فولاد و بعضی اوقات چدن تشکیل شده از میله با دو سر که یکی از آنها اتصال ثابت دارد و دیگری مجزا یا جدا شونده است . میل لنگ :این قسمت کمپرسور یکی از مهم ترین اجزاء می باشد و باید خیلی سخت و محکم و در سطح اتصال آن نباید در شرایط مختلف خورندگی ایجاد شود . میل لنگ یک محور چرخنده است که در حرکت دورانی الکتروموتور را توسط شاتون به حرکت متناوبی پیستون در داخل سیلندر تبدیل می کند . چرخ طیّار :چرخ طیار را روی میل لنگ بر خار نشانده و با مهره محکم می کنند . در زمانی که برای انتقال انرژی از الکتروموتور به میل لنگ از تسمه استفاده می شود . کاسه نمد :برای محکم نمودن میل لنگ و آب بندی خروجی آن از بدنه کارتر در کمپرسورهای اتصال مستقیم از کاسه نمد استفاده می شود . درست کارکردن کاسه نمد باعث آب بندی بودن کمپرسور و در نتیجه کار صحیح کمپرسور می شود . کاسه نمدها را می توان به دو گروه تقسیم کرد:۱) کاسه نمد کمپرسورهای اتصال مستقیم با حلقه های اصطکاک , آب بندی بین حلقه ها در اثر ارتجاع فنر یا سیلیفون یا دیافراگم و همچنین به کمک وان روغنی که ایجاد سیفون هیدرولیکی می نماید می باشد . به گروه اول می توان کاسه نمد سیلیفونی و فنری را نسبت داد . ۲) کاسه نمد کمپرسورهای اتصال غیرمستقیم دارای خانه های زیاد با حلقه های برجسته فلزی یا مسطح با قشر فلوئور است . کاسه نمد سیلیفونی با گشتاور ( کوپل) اصطحکاک برتری .فولاد تا سالهای اخیر در کمپرسورهای کوچک فریونی با میل لنگ به قطر تا ۴۰ میلی متر مورد استفاده قرار می گرفت. کاسه نمد فنری ـ کار کمتر در تهیه ، معتبر در کار ، مونتاژ ساده و کار ساده تر مزایای کاسه نمدهای فنری با سیفون روغنی است . بهترین نوع کاسه نمد فنری با کوپل یا چفت های حلقه ای می باشد که یکی از گرافیت مخصوص و دیگری از فولاد سخت می شوند . سوپاپ های مکش و رانش کمپرسور : در کمپرسورهای مبرد این نوع سوپاپ ها خودکار است و بر اثر اختلاف فشار در دو طرفه صفحه سوپاپ بازشده و در اثر ارتجاع فنر صفحه بسته می شود . مورد استفاده بیشتر را نوع نواری ( صفحه های باریک ) ارتجاعی بدون فنر دو طرفه دارد که یک آب بندی قابل اطمینان را بوجود آورده و مقطع عبور زیادی را ایجاد می نمایند . صفحات این نوع سوپاپ ها از صفحات باریک فولادی که خاصیت ارتجاعی دارند و به ضخامت۲/ ۰ تا ۱ میــلی متر هستــند تهیــه می شوند و فرم صفحات مختلف است . اجزاء اساسی هر سوپاپ عبارتند از صفحه سوپاپ , پایه ( نشیمنگاه) که صفحه روی آن می نشیند و مقطع عبور و بست را تشکیل می دهند و محدود کننده صفحات روی پایه . در بعضی از سوپاپ ها صفحه سوپاپ به وسیله فنر به پایه فشرده می شود . و در کمپرسورهای فریونی غیر مستقیم الجریان سوپاپ های مکش و رانش در قسمت فوقانی سیلندر ( تخته سوپاپ ) واقع هستند . سوپاپ محافظ : برا ی حفاظت کمپرسور از سانحه در مواقع ازدیاد سریع فشار رانش از سوپاپ محافظ استفاده می شود . ازدیاد سریع فشار رانش ممکن است بخاطر نبودن آب در کندانسور یا بسته بودن شیر رانش در زمان روشن کردن کمپرسور بوجود بیاید .در زمان کار کمپرسور سوپاپ محافظ باید بسته باشد و وقتی فشار از حد مجاز در سیلندر تجاوز کرد آن باز شده و قسمت رانش را با قسمت مکش کمپرسور مرتبط می کند . فشار باز شدن سوپاپ محافظ بستگی به اختلاف فشار محاسبه ای ( Pk - Po ) دارد که معمولاً برای آمونیاک و فریون ۲۲ حدود۲ / ۱ مگا پاسکال یا ۱۲ کیلو گرم بر سانتی متر مربع و برای فریون ۱۲ حدود۸/ ۰ مگا پاسکال می باشد که باز شـدن ســـوپاپ محافــظ در اختلاف فــشار۶/ ۱ ( آمونیاک و فریون ۲۲ ) و یک مگا پاسکال برای فریون ۱۲ تنظیم می شود . بای پاس (میان بر) :دو نوع میان بر وجود دارد : برای کم کردن قدرت مصرفی در استارت کمپرسورهای متوسط و بزرگ از میان بر استارت استفاده می شود و قسمت رانش را به قسمت مکش متصل می کند و در نتیجه در زمان استارت نیروی وارد بر پیستون حذف می شود یعنی کمپرسور در خلاص کار می کند و قدرت فقط برای حرکت کمپرسور و جبران نیروی انرسی و مقاومت مصرف می گردد .میان بر گاز ممکن است دستی یا اتوماتیک باشد که در این صورت برای باز شدن از یک شیر برقی (سلونوئید) استفاده می شود و بسته شدن از طریق ضربان رله زمانی وقتی الکتروموتور دور کافی را بدست می آورد صورت می پذیرد . در میان بر دستی زمان استارت کمپرسور شیرهای رانش و مکش هر دو بسته هستند در حالی که در میان بر اتوماتیک هر دو باز بوده و در لوله برگشت یک سوپاپ برگــشت بکار می رود. در کمپرسورهای کوچک و متوسط تا قدرت ۲۰ کیلو وات معمولاً از میان بر استارت استفاده نمی شود و الکتروموتور آنها با گشتاور استارت بیشتری انتخاب می گردد . در کمپرسور های بزرگ برای تغییر بازده برودتی از میان بر تنظیم استفاده می شود و بطور دستی یا اتوماتیک قسمت سیلندر به قسمت مکش متصل می گردد و بدین ترتیب بازده برودتی حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد کاهش می یابد . سیستم روغن کاری : روغن کاری گرم شدن و خورندگی قسمت های متحرک کمپرسور را کم کرده و انرژی مصرفی برای مقاومت را تقلیل می دهد . همچنین باعث آب بندی بیشتر کاسه نمد , رینگ ها و سوپاپ ها می گردد . در کمپرسور های مبرد از روغن های مخصوص طبیعی و مصنوعی استفاده می گردد و برای مبردهای مختلف روغن های متفاوتی بکار می رود .( با عددی که نشان دهنده غلظت روغن است) روغن کاری کمپرسورها به دو طریق فشاری یک پمپ کوچک روغن را تحت فشار به یاطاقانها ثابت متحرک می رساند . پمپ های مورد استفاده چرخ دنده ای یا پروانه ای و یا پیستونی می باشند که یک سوپاپ آزاد کننده فشار در مسیر پمپ سوار می شود تا از تمرکز فشار زیاد بر روی پمپ جلوگیری بعمل آورد . نیروی لازم برای کار پمپ از گردش میل لنگ تأمین می گردد که در پمپ های پیستونی شناور انتهای میل لنگ یک بادامک یا برجستگی خارج از مرکز خواهد داشت و در پمپ چرخ دنده ای سر میل لنگ نیز چرخ دنده ای برای چرخش پمپ دارد و در پمپ های پروانه ای انتهای میل لنگ دارای یک وسیله گرداننده پره ای می باشد .در قسمت مکش پمپ یک ***** قرار می گیرد . توری در ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ میلی متر از کف کارتر قرار گرفته و تعداد خانه های ( شبکه های توری) ***** بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ عدد در یک سانتی متر مربع می باشد . در قسمت رانش پمپ روغن کمپرسورهای متوسط و بزرگ یک ***** صفحه ای شکافدار توری ریز قرار می گیرد که با کمک آنها وقتی محور بطور دستی می گردد متناوباً تمیز می شود . فاصله بین صفحات۰۳/ ۰ تا۱/ ۰ میلی متر است . فشار روغن از طریق سوپاپ مخصوص کنترل می شود و در صورت افزایش فشار باز شده و روغن از قسمت رانش پمپ به کارتر می ریزد . معمولاً فشار روغن بین۶/ ۰ تا ۲ اتمسفر بیش از فشار در کارتر است و هر چقدر فشار روغن زیاد باشد مقدار روغن خروجی از کمپرسور نیز زیادتر می گردد . وقتی از یاطاقانهای لغزنده استفاده می شود معمولاً تمام روغن از پمپ به یاطاقان فرستاده شده و از طریق کانال های مخصوص در میل لنگ به یاطاقان شاتون و همچنین کاســه نمد می رود . وقتی میل لنگ با یاطاقان نوسانی استفاده می شود , روغن به کاسه نمد داده شده و از شیار میل لنگ به قسمت های دیگر روانه می گردد . کمپرسور ها معمولاً دارای کلید اطمینان روغن هستند که به فشار روغن کار می کند و هر زمان که فشار روغن به دلیل خرابی سیستم افت کند موتور را از کار می اندازد و کمپرسور خاموش می شود . در سیستم روغن کاری به طریق پاشش کارتر تا نیمه های یاطاقان اصلی پر از روغن می شود و زمانی که میل لنگ می چرخد ته شاتون ( قسمت خمیده ) وارد روغن شده و با گردش میل لنگ روغن را به قسمت انتهای سیلندر و پیستون می پاشد . گاهی قسمت انتهای شاتون در اتصال به میل لنگ دارای محفظه ای است که در ورود به روغن پر شده و وارد یاطاقان می شود . سیستم روغن کاری پاششی معمولاً در کمپرسور های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد . در بعضی از کمپرسور ها برای سیستم روغن کاری خنک کننده آبی یا هوائی بصورت کوئل در نظر می گیرند . در کمپرسور های معمولی مخزن روغن همان کارتر کمپرسور است ولی در کمپرسورهای واسطه ای مخزن روغن مخصوصی در نظر گرفته میشود.در کمپرسور هرمتیک از روغن کاری فشاری استفاده می شود . سیستم خنک کنندة کمپرسور :کمپرسورها به دو علت اساسی خنک می شوند که یکی اصطکاک بین قطعات متحرک و دیگری افزایش درجه حرارت ناشی از تراکم بخار است . خنک کردن کمپرسور به منظور جلوگیری از کاهش کارآیی کمپرسور و همچنین نگهداری کیفیت روغن و روغن کاری است . روغنی که برای روغن کاری به گردش در می آید وسیله خوبی برای جـــذب و دفع گرمــا می باشد و به همین جهت در بعضی از کمپرسورها خنک کننده مخصوص بــرای روغن بکار می رود و در بعضی از کمپرسورها سطح خارجی را پره دار می سازند تا سطح تبادل حرارتی آنرا با هوا زیاد کنند و در بعضی انواع نیز از یک موتور و پنکه جهت عبور هوا بر روی کمپرسور و خنک کردن آن استفاده می شود .در سیستم هائی که تقطیر مبرد به وسیله آب خنک کننده برج است , کمپرسور نیز با آب خنک می شود . برای گردش آب لوله با محفظه ای در قسمت مجاور بالای سیلندر در نظر گرفته می شود که به کیسه خنک کننده معروف است . کمپرسور های هرمتیک ( بسته ) که موتور و کمپرسور در یک پوسته قرار دارند بیشتر در معرض داغی قرار دارند و معمولاً با عبور دادن بخار قسمت مکش کمپرسور با اطراف موتور گرمای آنرا می گیرند .
 

iman.ka

عضو جدید
کولر خودرو

کولر خودرو

کولر خودرو
كولر خودرو
در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به عنوان يك وسيله لوكس تلقي نمي‌شود بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح مي‌گردد كه ضامن استفاده از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است. احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد، مي‌توانيد با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه نخواهد يافت.سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است كه پس از نصب برروي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را مي‌نمايند. كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك مي‌نمايد تا رانندگي راحت تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار باشيم.
قطعات تشکیل دهنده سیستم کولر خودرو
كمپرسور
كمپرسور دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبيل مي‌باشد. كمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سيستم در واقع شبيه به قلب مجموعه عمل مي‌نمايد. همچنين كمپرسور فشار و در نتيجه دماي گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را نيز افزايش مي‌دهد.كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و سپس به كپسول خشك كننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق مي‌دهد. كمپرسورهايي كه در سيستمهاي كولر اتومبيل به كار برده مي‌شوند، مي‌بايست داراي خواصي از قبيل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتي در محل مورد نظر قابل جايگذاري بوده و بار اضافي بر موتور اتومبيل تحميل ننمايند.
كندانسور
كندانسور يكي از اجزائي است كه وظيفه تبادل حرارت را بر عهده دارد. كندانسور گرماي جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سيستم را به هواي محيط خارج از كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد
كپسول خشك كننده
كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخيره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل مي‌نمايد. معمولاً اين كپسول داراي يك سوئيچ ايمني مي‌باشد تا در مواقعي كه فشار گاز از حد تعريف شده كمتر يا بيشتر شود، به طور خودكار جريان برق كمپرسور را قطع ‌نمايد. همچنين بر روي اين كپسول شيشه‌اي جهت رؤيت گاز وجود دارد. شيشه رؤيت به ما اين امكان را مي‌دهد تا بتوانيم گردش و ميزان گاز موجود در سيستم را كنترل نماييم.
شير انبساط
شير انبساط تعيين كننده ميزان صحيح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طريق يك ***** است. همچنين اين قطعه فشار مبرد را بطور ناگهاني كاهش مي‌دهد. هنگامي ‌كه كمپرسور شروع به كار مي‌نمايد، شير انبساط باز شده و مبرد مايع با عبور از صافي مربوط به ورودي مايع پرفشار به گاز پر فشار تبديل مي‌گردد.زماني كه اواپراتور ميزان بيشتري مبرد را طلب مي‌نمايد، شير انبساط اجازه مي‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نياز به داخل كويل اواپراتور وارد گردد. شير انبساط برقرار كننده تعادل ميان بار گرما و خنك كنندگي بهينه اواپراتور مي‌باشد.
اواپراتور
يكي ديگر از قطعات اصلي سيستم كولر اتومبيل اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌اي از قطعات است كه وظيفه كاهش گرماي هواي كابين اتومبيل را بر عهده دارد. يكي ديگر از وظايف مهم اين قطعه، جب رطوبت از هواي داخل كابين مي‌باشد. جريان سريع هواي ايجا شده توسط فن الكتريكي با عبور از سطح كويل اواپراتور، برودت ايجاد شده توسط كويل را از طريق كانال‌ها و دريچه‌هاي هدايت هوا به داخل كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد. عمل ايجاد برودت توسط كويل اواپراتور باعث تقطير رطوبت واي دال كابين گشته و قطرات آب ايجاد شده از طريق لوله مخصوصي به خارج از كابين اتومبيل منتقل مي‌گردد.سيستم كولر اتومبيل داراي دو سوئيچ كنترلي است كه يكي از آنها زماني كه فشار گاز كم يا زياد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و ديگري از ايجاد يخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگيري مي‌نمايد. عدم كاركرد مناسب هريك از اين دو سوئيچ مي‌تواند باعث از كار افتادن كل سيستم گردد.
 

iman.ka

عضو جدید
طراحي و ساخت آبسردکن لحظه ای

طراحي و ساخت آبسردکن لحظه ای

طراحي و ساخت آبسردکن لحظه ای .صرفه‌جويي چشمگير در انرژي با ابداع نسل جديد سردكن!‌ مخترع ايراني موفق به طراحي و ساخت دستگاه «آبسردکن آني» شد.صنعتگر مبتكر ايراني از ساخت دستگاه آبسرد کن آني خبر داد كه به گفته وي به عنوان نسل جديد آبسردكن‌ها با عدم نياز به مخزن انباشت آب، ضمن كاهش خطر آلودگي آب در اثر انباشت و جلوگيري ازاتلاف آن، ميزان برق مصرفي را نيز تا يک چهارم دستگاه‌هاي آب‌سردكن رايج كاهش مي‌دهد. آب سرد كن آني با استفاده از يک منبع سردکننده، اقدام به ذخيره برودت به صورت آب و يخ مي کندو سپس آب ويخ حاصل با حرکت درمدار(Circulation) عمليات تبريد آب مصرفي را در يکمبدل فشرده به صورت لحظه‌يي به انجام مي‌رساند. در نتيجه اين دستگاه به مخزن انباشت آب براي خنک کردن نياز ندارد. آبسردکن هاي موجود در سطح شهرداراي مخزن انباشت آب هستند تا بتوانند آب مورد نياز شهروندان را خنک کنند امامقدار ظرفيت آب اين مخزن ها محدود است و چنان چه در زمان مشخصي تعداد زيادي از مردم از اين آب خنک استفاده کنند به تدريج با کم شدن آب خنک مخزن،آب خروجي گرم خواهد شد. از سوي ديگر مخزن اين نوع آبسرد کن ها به گونه اي تعبيه شده است که امکان دسترسي و نظافت آن ها وجود ندارد. اين نقيصه موجب شده تا مخازن آبسرد کن هاي موجود، محل مناسبي براي تجمع حيوانات موذي و بيماري زا از جمله موش، سوسک و حشرات شود به طوري که بعضا پس از پايان دوره گرما که آبسردکنها خاموش مي شوند تا شروع دوره بعدي گرما رسوب گيري و ميکروب زدايي نشده و علاوه بر اين در مدت زمان مورد استفاده نيز عمليات نظافتي بر آن ها صورت نمي گيرد. نکته ديگري که بايد مورد توجه قرارداد هدر رفتن آب در فرصت هاي زماني استفاده از آب سرد کن هاي موجود است به اين دليل که اگر چند ساعتي از آب اين دستگاه ها استفاده نشود، آب موجود در مخزن آن چنان خنک مي شود که کمتر کسي قادر به نوشيدن آن خواهد بود.درنتيجه آب خروجي از دستگاه به دليل غير قابل استفاده بودن دور ريخته مي شود و ديگر آنکه با برداشت مکررآب، آب مخزن گرم شده و مراجعان بعدي هم با امتناع از خوردن آب گرم آن را دور مي ريزند. حال آن كه کشور ما به دليل شرايط جغرافيايي و ميزان اندك بارش از مشكل کمبود آب رنج مي برد و لذا مصرف بهينه آب و برق موضوعي نيست که به راحتي بتوان از کنار آن گذشت. آبسردکن هاي موجود کشور به منظورتأمين آب خنک شهروندان به طور متوسط با شروع دوره گرما هشت ماه از سال را به برق متصل شده و در اين مدت به طور شبانه روزي برق مصرف مي کنند. برق مصرفي اين دستگاهها تابع هيچ شرايطي نبوده و با افزايش دماي هوا و يا کاهش آب خنک مخزن و ورود آبگرم به آن فشار وارده به کمپرسور براي خنک کردن آب افزايش پيدا مي کند. ميزان برق مصرفي اين نوع آبسردکن ها با در نظر گرفتن عدد تقريبي 5 ميليون دستگاه در کشور رقم بزرگي خواهد شد در حالي که مي‌توان با جايگزين کردن نسل جديد آبسرد کن، ميزان برق مصرفي را تا يک چهارم کاهش داد. تعدادي از اين نوع آبسرد کن ها توليد شده و هم اکنون در نقاط مختلف شهر تهران و کشور در حال استفاده عمومي است، کوچکترين دستگاه آبسرد کن آني مي تواند دو هزار و 450ليتر آب را در روز خنک کند که البته در صورتي که اين ميزان آب مصرف نشد، انرژي به صورت ذخيره باقي مانده و دستگاه برق ناچيزي مصرف مي‌كند. اين دستگاه در سيکل کاري روزانه خود 12 کيلووات ساعت برق مصرف مي‌کند. لذا ميزان مصرف انرژي اين آبسردکن درهشت ماه کارکرد سالانه، در حدود 2880 کيلووات ساعت مي باشد. براي دستيابي به اين ميزان آب خنک در روز مي توان از يک دستگاه آبسردکن استاندارد با ظرفيت سرمايش 100ليتر در ساعت بهره برد که ميزان مصرف انرژي آن در حدود 84 کيلووات ساعت در روز است؛ لذا ميزان مصرف انرژي اين آبسرد کن در هشت ماه کارکرد سالانه در حدود 20160 کيلووات ساعت است يعني با استفاده از آبسردکن آني تا 85 درصد در مصرف برق صرفه جويي مي‌شود. چنان چه سالانه هفت هزار دستگاه آبسرد کن نسل قديم با نسل جديد تعويض شود ميزان اين صرفه جويي به سالانه 120 ميليون و 960 هزار کيلو وات ساعت خواهد رسيد. دستگاه‌هاي نسل جديد آبسردکن نيازي به مصرف 24 ساعته برق ندارد و مي‌توانند در طول شب آن هم در غير ساعات پيک مصرفي برق و حتي در ساعاتي که مصرف انرژي تا حدقابل توجهي کاهش پيدا مي کند (از 12 شب تا 6 صبح) برق را دريافت و انرژي برودتي را به صورت يخ ذخيره و در طول روز از آن استفاده کنند. ورود 7 هزار دستگاه آبسرد کن نسل جديد اين امکان را مي دهد که 14 هزار دستگاه آبسردكن نسل قديم را ازمدار خارج کرد. در نتيجه با انجام اين جايگزيني مجموع پيک سايي حاصل از خروج آن تعداد دستگاه به عددي بالغ بر 140 هزار کيلو وات پيک سايي در روز خواهد رسيد. اگرچه اين موضوع بسيار قابل توجه است اما به رغم مراجعات متعدد به سازمان بهره وري انرژي تاکنون اين اختراع از سوي مجريان امر جدي گرفته نشده است.
 

iman.ka

عضو جدید
عملکرد چیلرهای سانتریفوژ Turbopak ساخت یورک

عملکرد چیلرهای سانتریفوژ Turbopak ساخت یورک

عملکرد چیلرهای سانتریفوژ Turbopak ساخت یورک
دستگاه Turbopak بيشتر براي سيستمهاي تهوية مطبوع با ظرفيت بالا بكار مي رود ولي ممكن است موارد استفادة ديگري نيز براي آن وجود داشته باشد . دستگاه Turbopak Hermetic مدل HT شامل يك موتور و كمپرسور (مجهز به چرخ دنده هاي افزايندة سرعت) و يك پوسته كه در برگيرندة كندانسور، كولر و محفظة كنترل دبي مي باشد، است .در عمل ، مايع (آب شيرين يا آب شور) كه بايد سرد شود در كولر دستگاه جريان مي يابد : كولر در واقع براي گاز سرمازا كه در فشار و دماي پائين در حال جوش است حكم محفظة تبخير (evaporator) را دارد مخلوط مايع و گازسرمازا حرارت را از آب گرفته و خود تبخير مي شود و در نتيجه آب را خنك مي كند. آب سپس از طريق خط لولة مارپيچي به مقابل يك دمنده هدايت مي شود (سيستم Fan Coil) و حرارت جريان هوا را مي گيرد و آب گرم در نهايت به كولر هدايت مي شود و چرخه از نو آغاز مي گردد. بدينسان هواي خروجي از دستگاه خنك شده و به محوطة مورد نظر هدايت مي شود. بخار سرما زا كه در كولر دستگاه (يا محفظة evaporator) با تبادل حرارتي توليد مي شود به يك كمپرسور هدايت مي شود كه توسط آن فشار و دماي بخار افزايش يافته (معمولا در حالت Superheat) و از آنجا به كندانسور روانه ميشود كمپرسور از نوع گريز از مركز (سانتريفوژ) و داراي يك پروانه (impeller) است . در كندانسور آب از ميان تيوبها جريان يافته و حرارت بخار را جذب مي كند و در نتيجه بخار مايع شده و درمحفظة پوستة اطراف تيوبها (shell) جمع مي شود . آب مورد نياز كندانسور از يك منبع خارجي (مثلاً برج خنك كننده cooling tower) تأمين مي شود . مايع سرمازا از پوستة (shell) كندانسور به محفظة كنترل دبي تخليه مي شود. در آنجا يك صفحة روزنه دار كه داراي سوراخ ريزي است (اوريفيس) و مي تواند قابل تنظيم نيز باشد با تنظيم مقدار مايع برگشتي از كندانسور به كولر ضمن ايجاد يك افت فشار و دما در مايع آنرا تبديل به مخلوطي دوفازي از مايع و بخار با فشار پائين مي كند تا حرارت بيشتري را از آب در كولر جذب كند. نيروي محركة جريان مايع از كندانسور تا كولر فشار كندانسور توليد شده توسط كمپرسور است و بدينسان چرخة مادة سرمازا تكميل مي شود اجزاء اصلي دستگاه Turbopak چنان انتخاب شده اند كه بتوانند مادة سرمازا را كه در شرايط حداكثر بار طراحي دستگاه تبخير ميشود جابجا كنند. هرچند بيشتر سيستمها تنها براي مدت زمان كوتاهي از كاركردشان براي استفاده از حداكثر ظرفيت طراحيشان مورد نظر قرار ميگيرد.
كنترل ظرفيت (تيغه هاي پيشگرد) : دستگاه
Turbopak براي استفاده در ظرفيت هاي پائين و بالا طراحي شده است . بنابراين ظرفيت حرارتي دستگاه بايد چنان كنترل شود كه دماي آب خروجي كولر مقدار ثابتي باشد. تيغه هاي پيشگرد (PRV-Prerotation Vanes) كه در ورودي پروانة كمپرسور قرار دارند،پاسخگوي اين تغييرات بار هستند.موقعيت اين تيغه ها بطور اتوماتيك از طريق يك اهرم كه به يك موتور الكتريكي يا نيوماتيكي متصل است كنترل ميشود. موتور درخارج از بدنة كمپرسور قرار دارد. تنظيم اتوماتيك موقعيت تيغه ها در عمل بازدهي چندين كمپرسور مختلف توسط يك كمپرسور را فراهم مي سازد تا در شرايط مختلف بار حرارتي قابل انطباق باشند، اين دافعه از حالت حداكثري بار حرارتي (تيغه ها كاملاً باز) تا حداقل بار حرارتي (تيغه ها كاملاً بسته) تغيير مي
 

iman.ka

عضو جدید
مشعل AW مشعل مایع سوز افقی چرخشی با سوخت پاش گردان

مشعل AW مشعل مایع سوز افقی چرخشی با سوخت پاش گردان

مشعل AW مشعل مایع سوز افقی چرخشی با سوخت پاش گردان است. که محور آن بوسیله تسمه متحرک می شود و در انتهای محور پروانه هوادهی و پودر کننده سوخت قرار گرفته است.سوخت با یک لوله به انتهای محفظه پروانه هوادهی و پشت مخروط پودر کننده که با سرعت 4600 دور در دقیقه یا بیشتر در حال چرخ است وارد می شود. جریان سوخت با چرخش مخروط سوخت پاش (کاپ) در روی سطح داخلی آن به طرف جلو حرکت کرده و سرعتی معادل سرعت چرخش کاپ پیدا می کند، سوخت بوسیله نیروی گریز از مرکز روی سطح داخلی مخروط بطور یکنواخت شکل لایه نازک توزیع می گردد. لایه نازک سوخت هنگام پخش شدن روی لبه های مخروط سوخت پاش توسط هوای اولیه پروانه مشعل به صورت پودر تبدیل می شود. جهت پاشش سوخت در عکس جهت دمش هوای اولیه بوده و برخورد آنها بیشتر است و سوخت با این عمل کاملاً بصورت پودر در می آید. پروانه مشعل تقریباً هفت در صد هوای لازم جهت احتراق را تهیه می کند. الباقی هوای لازم از طریق محافظ پستانک (nozzl shield) و از طریق شکاف موجود در حلقه های سیمانی جلو کوره تأمین می شود.شافت مشعل بوسیله انتقال تسمه ای می چرخد موتور محرک محور مشعل توسط اتصال لولائی محکم شده و بوسیله پیچ و مهره مربوطه می توان کشش تسمه را تنظیم کرد. جرقه زن الکتریکی گازی:سوخت پودر شده بوسیله دستگاه جرقه زن بطور خودکار مشتعل می گردد. وقتیکه شمعک گازی بطور خودکار در اثر جرقه الکتریکی روشن شد مشعل شروع بکار می نماید و شعله تشکیل می شود. پس از تشکیل شعله جرقه بطور خودکار قطع می شود.اصول کار پمپ و ارزه سوخت:مشعل حاوی سیستم سوپاپ های تنظیم کننده است که توسط آنها مقدار سوخت مایع معرفی و پمپ شده و تنظیم می شود. پمپ سوخت از چندین قسمت تشکیل شده است، که دو چرخ دنده که با چرخش یکی از آنها توسط الکتروموتر مشعل با دیگری دگیر شده و باعث رانش سوخت به سمت خروجی پمپ می گردد. شیر کنترل مقدار سوخت، توسط اتصالات مدلیشن به نسبت هوای ثانویه مقدار سوخت خروجی از پمپ سوخت را کنترل می کند.فشار برگشتی سوخت در لوله برگشت نباید از مقدار 379/1 بار یا (20 پوند بر اینچ مربع ) تجاوز نماید. از این جهت شیر قطع کننده جریان در مسیر لوله برگشت قرار نمی دهند. ولی می توان یک شیر آزاد کننده فشار اضافی در مسیر برگشت سوخت نصب نمود که از ایجاد فشار اضافی و صدمه زدن به پمپ جلوگیری می نماید. پمپ سوخت را از پشت محفظه دریافت کرده و با فشار به محفظه خروجی تخلیه می نماید. این پمپ به صورت شناور نبوده و نیاز به بیرون راندن خلاء در قسمت مکش دارد.دریچه های گردان کنترل سوخت خروجی (والیو والو) بطور کامل دنده دار بهم درگیر شده اند بطوریکه اگر یکی از آنها جلو حفره ها را باز کند دریچه دیگر همان تعداد سوراخ را مسدود می نماید که در آن صورت مقدار متناسبی از حجم ثابت سوخت که از پمپ تخلیه خارج می شود به سیستم تغذیه و قسمت پودر کننده وارد می گردد و همین مقدار سوخت همواره از طریق سوپاپ تنظیم سوخت بدون توجه به تغییرات غلظت درجه حرارت و درجه سوخت مقدار معینی خارج می گردد. چون سوپاپ های سوخت برای تهیه نسبت صحیح سوخت بین قسمت پودر کننده و مخزن سوخت می باشند مسلم است که فشار روی قسمت های خروجی در سوپاپ های تنظیم بایستی یکسان باشد. پیستون متعادل کننده یک وسیله تنظیم کننده فشار می باشد که تعادل ثابت و یکنواختی از نظر فشار در قسمت های خروجی سوپاپ های تنظیم فشار فراهم آورد.روش کنترل مشعل خودکار:وقتیکه مشعل در حال کار است بازده مشعل برحسب فشار دیگ تغییر می کند. چنانچه در مقدار بخار خروجی دیگ کاهش داده شود. فشار داخلی دیگ افزایش می یابد این تغییر فشار بوسیله دستگاه تنظیم و کنترل فشار اندازه گیری می گردد و باعث تغییر متناسبی در موتور تنظیم کننده مشعل که موجب کاهش میزان نسبت هوا و سوخت می گردد.چنانچه مقدار بخار مصرفی افزایش یابد فشار دیگ پائین آمده و در نتیجه نسبت هوا و سوخت بالا می رود. این عمل تا وقتیکه مشعل به حداکثر بار دهی خود برسد ادامه می یابد.در فشار پائین که در آن نقطه بازده کار حداکثر است می توان اختلاف فشار را بوسیله دستگاه تنظیم و کنترل فشار تنظیم نمود. می توان تا حد امکان فاصله را بیشتر گرفت. هرگاه مصرف بخار کاهش یابد شعله کم می شود تا جائیکه به حداقل خود می رسد و چنانچه مقدار بخار مصرفی از حداقل بازدهی نیز کمتر شد فشار داخل دیگ افزایش می یابد تا اینکه شعله روی نقطه حداقل خود تنظیم می گردد. هنگامیکه فشار به p3 می رسد مشعل تحت عملکرد دکمه های حد فشاری از کار می افتد. و مشعل پس از زمانی مجددا شروع بکار می نماید. که فشار دیگ به حداقل فشار خود رسیده باشد.فشار معمولاً پائین تر از فشار حد تنظیم می گردد. لیکن مشعل روی شعله پائین شروع بکار می نماید. اما بازدهی آن به تدریج که شعله به اندازه مربوط به فشار بالا می رسد افزایش می یابد. مشعل های دو سوخته گاز و مایع :کنترل هوای احتراق اولیه و ثانویه نظیر مشعل های مایع سوز می باشد. وقتی که سوخت مشعل گاز باشد اتصال محور مشعل با پمپ سوخت قطع می گردد. شیر جریان گاز از طریق میکروسوئیچ که توسط سیستم اینترلوک بکار می افتد جریان سوخت مشعل را جدا می سازد.مقدار جریان گاز توسط شیر کنترل اندازه گیری می گردد. و پس از ورود از محور چند راهه به پستانک های گازی می رسد که در اندازه های مشخص نسبت به مشعل می باشد.کنترل هوا و سوخت:هنگامیکه سوخت دیگ گاز است، موتور تنظیم کننده سوخت مایع به کنترل دمپر هوای اولیه و ثانویه ادامه می دهد لیکن جریان تغذیه سوخت به پودر کننده توسط سوئیچ جدا کننده و قطع و میکروسوئیچ با سیستم اینترلوک به شیر گاز مربوط می گردد. اندازه گیری گاز توسط موتور تنظیم و کنترل مشعل صورت می گیرد. و توسط یک سیستم تنظیم الکترونیکی کنترل می گردد. مشعل های دو سوخته با نازل های دو سوخته طرح شده اند این مشعل ها از مشعل سوخت مایع با کاپ است که به آن مجاری گاز و یک حلقه شعله دهنده اضافه گردیده است. هوای اولیه توسط همان سیستم پروانه برای هر دو سوخت مایع و گاز تهیه می گردد. کنترل هوای ثانوی برای هر دو نوع سوخت نیز یکسان نیست. عمل تبدیل از حالت سوخت مایع به گاز توسط سویچی که در تابلو برق قرار گرفته انجام می شود.سوئیچ را در وضعیت گاز یا سوخت مایع می دهند و نیز جهت این تبدیل یعنی از حالت مایع به گاز لازم است که اتصال بین پمپ سوخت با مشعل قطع گردد. هنگامیکه دیگ با گاز کار می کند تمام شیر های اصلی جدا سازنده گاز بایستی باز و شیرهای سوخت مایع بسته شود و بر عکس هنگامیکه بخواهیم دیگ با سوخت مایع کار کند بایستی تمام شیرهای سوخت مایع باز و شیرهای اصلی گاز بسته باشند.چنانچه پوسته محافظ سر نازل را برداریم منفذ های گاز کاملاً قابل دید می باشند که در آن صورت نیز می توان آن ها را پاک نمود. اندازه لوله منفذهای گاز دقیقاً برای نوع و فشار معین گاز تعیین گردیده اند. چنانچه در نوع یا فشار گاز تغییر داده شود در آن صورت لازم می آید که اندازه های جدیدی برای منافذ در نظر گرفته شود.در ساختمان مشعل، به خاموش شدن بدون خطر توجه زیادی شده است. یعنی اگر تحت هر شرایطی جریان گاز و یا برق قطع شود فوراً در همان شرایط خاموش می شود و اگر پس از مدتی جریان برق مجدداً به دیگ وارد شود مشعل در حالت خاموش باقی می ماند تا اینکه مجدداً کلید دستی جهت شروع بکار فشار داده شود.
 

iman.ka

عضو جدید
موتور گرمایی برودتی

موتور گرمایی برودتی

موتور گرمایی برودتی (Cryogenic Heat Engine): نوع دیگری از خودروهایی که از هوا نیرو می گیرند توسط پژوهشگران دانشگاه واشینگتن در حال پیشرفت است که از ایده ی موتور بخار استفاده می کند با این تفاوت که احتراقی وجود ندارد. پژوهشگران دانشگاه واشینگتن از نیتروژن مایع به عنوان سوخت نمونه ی اولیه ی LN2000 استفاده می کنند.آنها از نیتروژن بدلیل فراوانی آن در اتمسفر- نیتروژن بیشتر از 78 درصد از اتمسفر را تشکیل می دهد- و قابل دسترسی بودن نیتروژن مایع استفاده می کنند .موتور LN2000 از پنج قسمت زیر تشکیل می شود : · مخزن 24 گالنی استیل · پمپ که نیتروژن مایع را به پیش گرمکن منتقل می کند · پیشگرمکن که نیتروژن مایع را به وسیله ی هوای گرم اگزوز ، گرم می کند · مبدل حرارتی که نیتروژن مایع را به جوش آورده و گاز فشار بالا را می سازد · منبع انبساط که انرژی نیتروژن را به یک نیروی قابل استفاده تبدیل می کند نیتروژن مایع که در دمای 196- درجه ی سانتیگراد (320- درجه ی فارنهایت) نگهداری می شود ، توسط مبدل حرارتی تبخیر شده ؛ مبدل حرارتی قلب موتور برودتی LN2000 به حساب می آید .هوایی که در اطراف خودرو جریان دارد برای گرم کردن ودر نهایت به جوش آمدن هیدروژن مایع استفاده می شود در نتیجه نیتروژن مایع به گاز تبدیل می گردد ، شبیه تبدیل شدن آب به بخار در موتور بخار. گاز نیتروژنی که در درون منبع انبساط مبدل حرارتی شکل می گیرد ، حدود 700 بار حجیمتر از حالت مایع خود است.این فشار بالای تنظیم شده ی گاز، به درون منبع انبساط تزریق می شود ، جایی که نیروی گاز نیتروژن با راندن پیستون به نیروی مکانیکی تبدیل می شود. تنها خروجی موتور نیتروژن است و از آنجایی که بخش عظیمی از اتمسفر را این گاز تشکیل داده است در نتیجه موتور ، آلودگی بسیار کمی خواهد داشت.اگر چه این خودرو آلودگی را تا آنجا که شما تصور می کنید کم نخواهد کرد. با اینکه خودرو هیچ آلودگی ای خارج نمی کند ، آلودگی ممکن است به جای دیگری منتقل شده باشد. LN2000 نیز مانند e.Volution برای فشرده کردن هوا به الکتریسیته احتیاج دارد ، که استفاده از الکتریسیته یعنی ایجاد آلودگی در جایی دیگر. مقداری از گرمای باز مانده ی خروجی موتور ، به درون پیشگرمکن موتور باز گردانده می شود تا نیتروژن را قبل از ورود به مبدل حرارتی ، مقداری گرم کند و باعث افزایش راندمان شود . دو فن هم که در قسمت عقب خودرو قرار دارند ، هوا را از میان مبدل گرمایی می کشند تا باعث سهولت تبادل گرمایی نیتروژن مایع شوند. پژوهشگران دانشگاه واشینگتن طرح اولیه و خام خودرو خود را با استفاده از ایده ی خودرو Grumman-Olson Kubvan (1984) پیشرفت داده اند.این خودرو از یک موتور 5 سیلندر شعاعی که 15 اسب بخار نیرو تولید و با نیتروژن مایع کار می کند ، تشکیل شده . گیربکس آن نیز از نوع 5 دنده ی دستی می باشد . در حال حاضر این خودرو قادر است مسافت 2 مایل (3.2 کیلومتر) را با یک مخزن پر از نیتروژن مایع بپیماید و حداکثر سرعت آن نیز mph 22 (kmph 35.4) می باشد.از آنجایی که نیتروژن مایع باعث سبکتر شدن خودرو می شود ، پژوهشگران LN2000 معتقدند که یک مخزن 60 گالنی (227 لیتر) ، پتانسیل پیمایش 200 مایل (321.8 کیلومتر) را به این خودرو می دهد. با سیر صعودی قیمت سوخت های فسیلی ، مانند دو سال گذشته ، شاید زمان زیادی باقی نمانده باشد که رانندگان به خودروهایی تمایل پیدا کنند که با سوختهای دیگری کار بکند. اگرچه خودروهایی که با هوا کار می کنند هنوز وابسته به شریک بنزینی خود هستند اما وقتی که کارایی این خودروها به قدرت رسید ، کمی قیمت آنها و دوستی آنها با محیط زیست ، آنها را جذاب آینده ی حمل و نقل جاده ها می سازد.
 

iman.ka

عضو جدید
تبریدچیست؟

تبریدچیست؟

تبرید:
تبرید عبارت است از جذب حرارت از یک سیال و دفع آن به سیال دیگر (سیال می تواند هوا یا آب ویا هر نوع گاز یا مایع دیگر باشد). در کلیه سیستمهای تبرید حفظ سرما مستلزم جذب حرارت از موادی با درجه حرارت کمتر و خارج کردن این حرارت به محیطی با درجه حرارت بالاتر می باشد.

مراحل بنیادی و اساسی تبرید عبارتند از:
1- افزایش درجه حرارت مبرد
2- تغییر فاز
3- انبساط مایع
4- انبساط گازها
5- تولید خلا
6- عملیات الکتریکی

سیستم تراکمی: در کلیه سیستمهای سرد کننده تراکمی از وجود یک نوع ماده سرمازا (مبرد) در یک مدار بسته نفوذناپذیر استفاده می شود. در این سیستمها عمل سرد کردن به طور پیوسته و متوالی انجام می گیرد(تکرار یک سری عملیات یکنواخت را یک سیکل می نامند). تمام سرد کننده ها بر اساس یک سیکل معین عمل میکنند. در سردکردن با عملیات مکانیکی از یک کمپرسور برای متراکم کردن گازی استفاده می شود و به این ترتیب سیکل حاصله را سیکل تراکمی و گاهی سیکل تراکم تبخیری می نامند. بکار بردن نام سیستم تراکم تبخیری به این علت است که عمل تراکم بخار وتبدیل آن به مایع سرمازا بوسیله کمپرسور و کندانسور انجام می گردد و به این ترتیب انتقال انرژی حرارتی حاصل می شود.
ماده سرما زا در یک قسمت از سیکل حرارت محیط خود را جذب کرده و در قسمت دیگر آن را دفع می کند . به عبارت دیگر کمپرسور گاز سرمازا را در وضعیتی قرار می دهد که حرارتی را که قبلا و از محیطی با فشار کم جذب کرده بود پس بدهد. چون کمپرسور حرارت را از محیطی به محیط دیگر انتقال می دهد به آن پمپ حرارتی نیز می گویند.
یک سیستم سرد کننده از یک قسمت فشار قوی و یک قسمت فشار ضعیف تشکیل شده است که حرارت از سمت فشار ضعیف گرفته می شود و در سمت فشار قوی دفع می شود.

قسمت فشار ضعیف:
در سیکل ماده مبرد یک دوره(سیکل کامل) را مرتبا تکرار می نماید . به این ترتیب که از شیر انبساط حرکت کرده و به طرف اواپراتور می رود و بعد از طریق لوله مکش کوپرسور به کمپرسور می رود از شیر انبساط تا ورودی کمپرسور را قسمت فشار ضعیف گویند مقدار فشار این قسمت به نوع سیستم و دمای ورودی اواپراتور و محیط سرد بستگی کا مل دارد. بایستی در نظر داشت فشار از خروجی شیر انبساط تا کمپرسور ثابت است و این قسمت را قسمت با فشار پا یین یا قسمت فشار ضعیف سیستم می نامند و چون اواپراتور به تنهایی مهمترین قسمت از فشار پایین است به این سبب اصطلاح فشار پایین یا ضعیف اغلب به کویل اواپراتور اطاق مشود.
فشار در قسمت پایین گاهی اوقات فشار عقب نیز نامیده می شود .

قسمت فشار زیاد:
کمپرسور- لوله خروج گاز از کمپرسور- کندانسور- مخزن مایع مبرد و لوله حامل مایع مبرد که قسمت با قیمانده از سیستم تبرید می باشد به نام قسمت فشار زیاد نامیده می شود.
عملا کارتر کمپرسور یا محفظه روغن محتوی گاز با فشار کم است ولی معمولا کمپرسور را جزء قسمت با فشار زیاد محسوب می شود . شیر انبساط و کمپرسور در واقع سر حد تقسیم این دو قسمت هستند.

تن تبرید:
تن تبرید عبارت است از سرمایی که یک تن یخ (2000پوند) در موقع ذوب در مدت 24ساعت ایجاد می نماید.

کندانسینیگ یونیت(کمپرسور- کندانسور- درایر- رسیور- سایت گلاس- تله روغن- مبدل حرارتی )


 

iman.ka

عضو جدید
موارد مهم هنگام مونتاژ ديگ هاي چدني

موارد مهم هنگام مونتاژ ديگ هاي چدني



موارد مهم هنگام مونتاژ ديگ هاي چدني











انتخاب دود کش وسطح مقطع آن






· اگر دودکش صحيح انتخاب نشود.باعث ايجاد بودر داخل ساختمان و پس زدن شعله ميشود .
· براي هرديگ يک دود کش مجزا تا بام نصب نماييد و از ساخت کلکتور مشترک دود براي چند ديگ ويک دود کش تا بام جدا خودداري نماييد و مساحت مقطع دود کش را بر اساس فرمول محاسبهواجرا نماييد .مقطع کمتر از آنچه محاسبه شده باعث پس زدن – بد کار کردن – احتراقناقص مشعل و بو در ساختمان و الودگي محيط زيست و مصرف سوخت بيشتر ميگردد .
· چنانچه ازلوله هاي آزبست براي دود کش استفاده مي نماييد جهت جلوگيري از زنجاب روي ديوارساختمان ساکت دود کش به طرف بالا و قسمت ساده داخل آن باشد . ودور آن را با سيماناندود گردد واز نصب دود کش افقس خودداري نماييد .
· چنانچهظرفيت ديگ بالا و يک دود کش آزبست جوابگوي ظرفيت شما نباشد از دو يا چند لوله برايدود کش هر ديگ استفاده نماييد .







انتخاب محل موتورخانه






در انتخاب محل موتورخانه حتي الا مکان موارد زير را رعايت کنيد .
· محلموتورخانه در قسمتهاي پائين ساختمان بترتيبي انتخاب نماييد که بتوانبد از امکاناتسيرکولاسيون طبيعي استفاده نماييد . و لوله ها را با شيب استاندارد از زير سقف برروي کلکتورها مونتاژ نماييد .
· کليهديگهاي پره اي چدني را ميتوان بوسيله 2 يا 4 کارگر از راه پله ها حمل و در هرنوعموتورخانه زيرزميني يا محل بهره برداري مونتاژ – سرويس- تعويض وتعميرات مربوطه راانجام داد .
· موتورخانهداراي پنجره کافي به فضلي بيرون بمنظور تهويه و تامين هواي احتراق باشد . وجود چنينپنجره اي ايمني کافي به سيستم نيز ميدهد .که چنانچه در اثر خرابي شيرهاي گاز ياشيلنگ و غيرو نشتي گاز اتفاق بيفتد امکان تراکم گاز وخطرات تخريبي آن به حداقل برسد .
· در کفموتورخانه کفشور فاضلاب جهت تخليه سرريزوغيرو را منظور کنيد .





مراقب هواي داخل منزل خود باشيم






گسترش شهرنشيني وايجاد روزافزون ساختمانهاي مسکوني و تجاري از يک سو ومسئله تامين آبگرممصرفي و هواي گرم در زمستان انشعابات فراوان گاز را باعث گرديده. سيستمهاي مختلفگرمايشي وابگرم مصرفي مرکزي که در موتورخانه نصب مي شود و بخاري هاي مختلف وپکيجهاي گرمايشي متفاوت جاي خود را در آپارتمانها باز کرده است.
پکيجهاي آپارتماني باز که در داخل محل سکونت يا آشپزخانه جهت گرمايش ويا آبگرم مصرفي نصب مي شوند .بدليل باز بودن کوره آنها به محيط و احتراق در فضاي بسته مسکوني در زمستان باعث نفوذ و انتشار گازهاي منواکسيد کربن و اکسيدهاي ازت و مصرف اکسيزن فضاي سکونت مي گردند .تنفس گاز منواکسيد کربن به دليل تمايل شديد اين گاز با هموگلوبين خون سبب نرسيدن اکسيژن کافي به بافتهاي قلب ومغز وتاثير روي سيستم عصبي شده و روي بصل النخاع که فرمان جريان خون را به قلب مي دهد اثر بسيار مخرب داشته و شدت آن تخريب پياز نخاع و قطع تنفس و ضربان قلب مي باشد .اثر ديگر گاز منواکسيد خصوصا در افراد مسن که بيماريهاي تنگي عروق درآنها باعث کاهش انتقال اکسيژن به بافتها و عضلات قلب مي شود و خون رسيده به علت نداشتن اکسيژن کافي بعضا باعث نکروز يا مرگ عضلات قلب وسکته هاي قلبي و مغزي مي شود .يکي از علتهاي افزايش مرگ ومير افراد من در زمستان ناشي از اين مسئله است.





علل صدمه ديدن ديگ هاي چدني






ديگهاي چدني به علت پره پره بودن و خاصيت چدن هنگام نصب و حمل ونقل بسيار آسيب پذير مي باشند .مهمترين علل صدمه ديدن ديگهاي چدني به شرح ذيل مي باشد
· عدم رعايت شاسي گذاري صحيح زيرپايه هاي ديگ
· عدم نصب لوله فلزي آب پخش کنوسپر استيل حرارتي






http://www.iranhvac.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=12:----1&catid=3:-&Itemid=17

 

m tavasoli

عضو جدید
ضوابط طراحی تاسیسات مکانیکی فضاهای آموزشی

ضوابط طراحی تاسیسات مکانیکی فضاهای آموزشی

ضوابط طراحی تاسیسات مکانیکی فضاهای آموزشی، مربوط به ضوابط طراحی بخش های مختلف تاسیسات یک فضای آموزشی از جمله مدارس می باشد.در این فایل ضوابط طراحی تاسیسات گرمایشی ،طراحی سیستم های اطفاء حریق،طراحی تاسیسات سیستم های بهداشتی از قبیل آب باران، فاضلاب و اب سرد و گرم مصرفی ،طراحی موتورخانه حرارت مرکزی ارائه شده است.همچنین شرایط استفاده از مشعل های گازی و دوگانه سوز، منبع سوخت،سیستم گرمایش کفی،نگهداری تاسیسات، منابع انبساط ، رسوب گیرها ، مبدل های صفحه ای نیز مطرح شده است.در پایان متناسب با هر شرایط اقلیم آب و هوائی سیستم های تاسیساتی از قبیل پکیج گرمایشی با رادیاتور، کوره های هوای گرم، گرمایش تابشی برای کارگاه های مرتفع، سیستم های موتورخانه حرارت مرکزی و... پیشنهاد می گردد.

طراحی تاسیسات مکانیکی فضاهای آموزشی

منبع : وبلاگ تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان
 

m tavasoli

عضو جدید
دمپر خودکار موتورخانه Vent Damper

دمپر خودکار موتورخانه Vent Damper

اصول کارکرد دمپرهای خودکار موتورخانه بسیار ساده می باشدVent Damper ها بر روی هواکش و درست بعد از کلاهک اضافه می شوند. در این وسیله و در زمانی که مشعل دیگ خاموش می گردد، صفحه ای بصورت اتوماتیک مسیر دودکش را مسدود می نماید این عمل موجب ممانعت از خروج توده عظیم هوای داغ داخل دیگ و کاهش تلفات حرارتی آن می شود.این صفحه متحرک تا نوبت بعدی روشن شدن مشعل، مسیر دودکش را مسدود نگه می دارد . با افت دمای آب گرم چرخشی داخل دیگ و فرمان روشنی مشعل، به منظور تخلیه و خروج محصولات احتراق سوخت، مجدداً این صفحه باز می گردد.
تعداد دفعات روشنی و خاموشی مشعل با استفاده از مختلفی از جمله دمای هوای خارج ساختمان، بار حرارتی ساختمان وضعیت دودکش موتورخانه، تعداد مشعلهای در سرویس، تناسب ظرفیت حرارتی مشعل با قطر دودکش، وضعیت عملکرد پمپ های آب گرم چرخشی و مصرفی، وضع یت مصرف آب گرم بهداشتی، عایق کاری سیستم لوله کشی، عایق کاری بدنه دیگها، درزبندی پره های دیگ، موقعیت استقرار موتورخانه و تبادل حرارتی محیط آن با اطراف بستگی دارد .

دمپر خودکار موتورخانه Vent Damper

منبع : تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان

 

m tavasoli

عضو جدید
تجهیزات کنترل هوشمند در موتورخانه ها

تجهیزات کنترل هوشمند در موتورخانه ها

[h=2]تجهیزات کنترل هوشمند در موتورخانه ها[/h]
کنترل هوشمند مولد گرمایش و سرمایش جهت صرفه جویی در انرژی مصرفی :* در نظر گرفتن سنسورهای فشار ، دما ، سطح و دبی آب
* در نظر گرفتن پوینت های کنترلی جهت بویلرها ، چیلرها ، پمپ ها و فن های برج خنک کن
* در نظر گرفتن درایو جهت پمپ های سیرکولاسیون و فن های برج خنک کن
* در نظر گرفتن شیرهای پروانه ای چنج اور مجهز به تنظیم کننده موتو ری جهت بویلرها و چیلرها
* در نظر گرفتن تابلوهای کنترل محلی مستقل از نوع دیواری جهت مولدهای گرمایش و سرمایش
* تامین بار گرمایش و سرمایشی مصرفی مورد نیاز با مدیریت صحیح مولدها
* تعویض الویت عملکرد هفتگی پمپ های سیرکولاسیون و فن های برج خنک کن



کنترل هوشمند مولد آبگرم بهداشتی و تجهیزات آبرسانی جهت صرفه جویی در انرژی مصرفی :
* در نظر گرفتن سنسورهای فشار ، دما ، سطح و دبی آب
* در نظر گرفتن پوینت های کنترلی جهت تانک ذخیره آب، مبدل آبگرم بهد اشتی و پمپ ها سیرکولاسیون و آبرسانی
* در نظر گرفتن درایو جهت پمپ های آبرسانی
* در نظر گرفتن شیرهای توپی چنج اور مجهز به تنظیم کننده موتوری جهت مبدل های آبگرم بهداشتی
* در نظر گرفتن تابلوهای کنترل محلی مستقل از نوع دیواری جهت مولد آ بگرم بهداشتی و تجهیزات آبرسانی
* تامین آبگرم و سرد مصرفی مورد نیاز با مدیریت صحیح تجهیزات
* تعویض الویت عملکرد هفتگی پمپ ها و مبدل ها و درنظرگرفتن شیر تغذی ه توپی در خط تغذیه تانک ذخیره آب


کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان های اداری و مسکونی :* در نظر گرفتن سنسورهای فشار ، دما ، سطح و دبی آب
* در نظر گرفتن پوینت های کنترلی جهت بویلرها ، چیلر ، مبدل آبگرم بهداشتی و پمپ ها سیرکولاسیون
* در نظر گرفتن درایو جهت پمپ سیرکولاسیون آب سرمایش و گرمایش
* در نظر گرفتن شیر سه راهه از نوع مخلوط مجهز به تنظیم کننده موتوری جهت آب سیرکولاسیون
* در نظر گرفتن یکدستگاه تابلو کنترل محلی مستقل از نوع دیواری
* تامین آبگرم بهداشتی و بار برودتی و گرمایشی مصرفی مورد نیاز با مدیریت صحیح تجهیزات
* تعویض الویت عملکرد هفتگی بویلرها



کنترل هوشمند مولد گرمایش



کنترل هوشمند منبع آبگرم بهداشتی

کنترل هوشمند برج خنک کن

کاربرد درایو کنترل سرعت :​
* فن های هواسازها
* پمپ های سیرکولاسیون گرمایش و سرمایش
* پمپ های سیرکولاسیون آب خنک کن برج ها
* پمپ های سیرولاسیون تغذیه کننده چیلرها
* فن های برج خنک کننده
* فن های کندانسورها
* کمپروسسورهای چیلرها و پکیج ها
* پمپ های آبرسانی​





منبع : وبلاگ تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان
http://www.mtavasoli.blogfa.com
 

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
مشخصات فني يك نيروگاه حرارتي بخار

مشخصات فني يك نيروگاه حرارتي بخار


نیروگاه حرارتی جهت تولید انرژی الکتریکی بکار می‌رود که در عمل پره‌های توربین بخار توسط فشار زیاد بخار آب ، به حرکت در آمده و ژنراتور را که با توربین کوپل شده است، به چرخش در می‌آورد. در نتیجه ژنراتور انرژی الکتریکی تولید می‌کند. نیروگاه حرارتی به مقدار زیادی آب نیاز دارد. در نتیجه در محلهایی که آب به فراوانی یافت می‌شود، ترجیحا از این نوع نیروگاه استفاده می‌شود. چون انرژی الکتریکی را به روشهای دیگری ، مثل انرژی آب در پشت سدها (توربین آبی) ، انرژی باد (توربین بادی) ، انرژی سوخت (توربین گازی) و انرژی اتمی هم می‌توان تهیه کرد. در ادامه مشخصات فني يك نيروگاه بخار كه سوخت آن مازوت و گازوئیل طبیعی است ارائه خواهد شد.





سيكل كاري و اجزاء اصلي يك نيروگاه حرارتي


[h=1] مشخصات فنی نیروگاه [/h] [h=3] سوخت [/h] سوخت اصلی نیروگاه ، سوخت سنگین (مازوت) می‌باشد که توسط تانکرها حمل و از طریق ایستگاه تخلیه سوخت در سه مخزن 33000 متر مکعبی ذخیره می‌گردد. سوخت راه اندازی ، سوخت سبک (گازوئیل) است که در یک مخزن 430 متر مکعبی نگهداری می‌شود. البته امروزه از گاز به عنوان سوخت اصلي و از گازوييل به عنوان سوخت كمكي استفاده مي شود.


[h=3] آب [/h] آب مصرفی نیروگاه ، جهت تولید بخار و مصرف برج خنک کن و سیستم آتش نشانی ، از طریق چاه عمیق تامین می‌گردد.


[h=3] سیستم خنک کن [/h] برج خنک کن اين نیروگاه از نوع مرطوب می‌باشد و 18 عدد فن (خنک کن) دارد که هر یک دارای الکتروموتوری به قدرت 132kw و سرعت سرعت 141RPM می‌باشد و بوسیله دو عدد پمپ توسط لوله‌ای به قطر 5.2 متر آب مورد نیاز خنک کن تامین می‌گردد. دمای آب برگشتی در برج خنک کن 29.6 درجه سانتیگراد و دمای آب خروجی از برج 21.6 درجه سانتیگراد می‌باشد.


[h=1] سیستم تصفیه آب [/h] [h=3] سیستم تصفیه آب جهت برج خنک کن [/h] آب لازم جهت برج خنک کن بایستی فاقد املاحی باشد که سریعا در لوله‌های کندانسور رسوب می‌کنند (از قبیل بی‌کربناتها). این املاح با افزودن کلرورفریک ، آب آهک و آلومینات سدیم گرفته می‌شود و سپس رسوبات جمع شده توسط یک جاروب جمع کننده به بیرون منتقل می‌شوند. به این آب که بدون سختی بی کربنات باشد، آب نرم می‌گویند. آب نرم وارد دو استخر ذخیره شده و از آنجا توسط پمپهایی جهت تامین کمبود آب به برج خنک کن فرستاده می‌شود. برای از بین بردن خزه و جلبک در این استخر ، سیستم تزریق کلر طراحی شده است.


[h=3] سیستم تصفیه آب جهت تولید بخار [/h] چون آب مورد نیاز برای تولید بخار و جبران کمبود سیکل آب و بخار بایستی کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، لذا برای این منظور از یک سیستم مشترک برای هر دو واحد استفاده می‌شود. بعد از اینکه مقداری از سختی آب گرفته شد، وارد سه دستگاه ***** شنی می‌شود، سپس به مخزن ذخیره وارد و از آنجا توسط سه عدد پمپ به طرف ***** کربنی فعال فرستاده می‌شود، تا کلر موجود در آب بوسیله زغال فعال جذب شود. بعد از این ***** یک مبدل حرارتی در نظر گرفته شده که دمای آب را در 25 درجه سانتیگراد ثابت نگه می‌دارد.

سپس این آب وارد دو دستگاه ***** 5 میکرونی شده و ذراتی که قطر آنها بیشتر از 5 میکرون می‌باشند، توسط این *****ها جذب و وارد دو دستگاه ریورس اسمز می‌گردد. در این دستگاه 90% املاح محلول در آب گرفته می‌شود. آب پس از این مرحله وارد مخزن زیرزمینی می‌گردد. سپس توسط سه پمپ به *****های کاتیونی و آنیونی وارد شده و پس از تنظیم PH و کنترل از نظر شیمیایی به مخازن ذخیره آب وارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


[h=3] بویلر [/h] بویلر نیروگاه دارای درام بالائی و پائینی بوده و به صورت گردش اجباری توسط سه عدد پمپ سیرکوله (Boiler Circulation Watepump) و کوره ، تحت فشار می‌باشد. درام بالایی معمولا به وزن 110 تن در ارتفاع 50.6 متری و ضخامت جداره 11 سانتیمتر می‌باشد. بویلر دارای 16 مشعل هست که در چهار طبقه و در چهار گوشه با زاویه ثابت قرار گرفته‌اند. مشعلهای ردیف پائین برای هر دو سوخت مازوت و گازوئیل بکار می‌رود.


[h=3] توربین [/h] نیروگاه از نوع ترکیب متوالی در یک امتداد (Tadem Compound) و دارای سه سیلندر فشار قوی ، فشار متوسط و فشار ضعیف می‌باشد که توربین فشار قوی و فشار متوسط در یک پوسته قرار گرفته و در پوسته دیگر توربینهای فشار ضعیف قرار دارند. توربین فشار قوی 8 طبقه و توربین فشار متوسط 5 طبقه و توربین فشار ضعیف با دو جریان متقارن و هر یک دارای 5 طبقه است. بخار از طریق دو عدد شیر اصلی در دو طرف توربین و شش عدد شیر کنترل وارد توربین فشار قوی شده و بعد از انبساط در چندین طبقه از توربین به بویلر بر می‌گردد. سپس وارد توربین فشار متوسط شده و بعد از انبساط توسط یک لوله مشترک وارد توریبن فشار ضعیف گردیده و به طرف کندانسور می‌رود.


[h=3] کندانسور [/h] کندانسور نیروگاه از نوع سطحی تک عبوری با جعبه آب مجزا می‌باشد که در زیر توریبن فشار ضعیف قرار گرفته است. برای ایجاد خلا کندانسور از دو نوع سیستم استفاده می‌شود که سیستم اول در موقع راه اندازی و توسط یک مکنده هوا انجام می‌یابد. در طول بهره برداری خلا لازم توسط دو دستگاه پمپ تامین می‌گردد که این پمپها فشار داخل کندانسور را کاهش می‌دهند.


[h=3] ژنراتور[/h] ژنراتور طوری طراحی شده است که در مقابل اتصال کوتاه و نوسانات ناگهانی بار و احیانا انفجار هیدروژن در داخل ماشین مقاومت کافی داشته باشد. سیستم تحریک آن شامل یک اکساتیر پیلوت (Pilot exiter) با ظرفیت 45 کیلوولت آمپر می‌باشد و جریان تحریک اکسایتر پیلوت در لحظه Flashing از طریق باطری خانه تامین می‌شود. ضمنا سیم پیچهای دستگاه توسط هوا خنک کاری می‌شوند.


[h=3] ترانسفورمرها و تغذیه داخلی نیروگاه [/h] ترانس اصلی (Main Ttansformer):این ترانس به صورت سه تک فاز با ظرفیت هر کدام 150 مگا ولت آمپر و فرکانس 50 هرتز و امپرانس ولتاژ 14.2 درصد به عنوان Step Up Tranformer ، جهت بالا بردن ولتاژ خروجی ژنراتور از 20 کیلو ولت تا 230 کیلو ولت بکار رفته است. در ضمن نسبت تبدیل ، 10.20%±247 کیلو ولت می‌باشد.

ترانس واحد (Unit Transformer):این ترانس با ظرفیت 35/22/22 مگا ولت آمپر و نسبت تبدیل 3/316/516%±20 و فرکانس 50 هرتز و امپدانس ولتاژ 8.5% و تپ چنجر Off- Loud ، ولتاژ 20 کیلو ولت خروجی ژنراتور را تبدیل به 6 کیلو ولت نموده و به منظور تامین مصارف داخلی نیروگاه در حین بهره برداری بکار می‌رود.

ترانس استارتینگ (Start up Trans): این ترانس به تعداد دو عدد ، به نامهای LTB و LTA و با ظرفیت 25/25/25 مگا ولت آمپر و نسبت تبدیل 10%±3/6/10%± کیلو ولت و فرکانس 50 هرتز و امپدانس 10% و تپ چنجر On Lead ، ولتاژ 230 کیلو ولت شبکه را تبدیل به 6 کیلو ولت نموده و شینه‌ها را طبق شکل شماتیک ضمیمه تغذیه می‌نماید.

ترانس تغذیه (Auxiliary Trans): ترانس تغذیه در ظرفیتهای مختلف 630/1600/2500 کیلو ولت آمپر ، ولتاژ 6 کیلو ولت را تبدیل به 400 ولت می‌نماید که جهت تامین مصارف داخلی فشار ضعیف بکار می‌رود.


[h=3] سیستم آتش نشانی[/h] آب: کلیه قسمتهای نیروگاه (ساختمان شیمی ، ماشین خانه ، بویلر ، کارگاه ، انبار و ...) و محوطه مجهز به سیستم آب آتش نشانی می‌باشند.

فوم: کلیه قسمتهای سوخت رسانی اعم از مخازن سوخت سبک و سنگین و ایستگاه تخلیه سوخت ، بویلر دیزل اضطراری و بویلر کمکی مجهز به سیستم فوم می‌باشند.

گاز CO2: کلیه سیستمهای الکتریکی از قبیل ساختمان الکتریکی و... توسط گاز CO2 حفاظت می‌گرد





 

iman.ka

عضو جدید
سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه

سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه

در حال حاضر میزان درجه حرارت آب گرم چرخشی و آب گرم مصرفی در موتورخانه ها بصورت دستی و تمام تنظیم درجه حرارت ترموستات دیگ و یا پمپهای سیرکولاسیون انجام می گردد و معمولاً برای تمام مدت بر روی یک عدد ثابت قرار دارد. تغییرات دمای هوا درطول روز موجب افزایش یا کاهش دمای داخل ساختمان شده که نتیجه آن انحراف دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش و مصرف بیهوده سوخت و انرژی می باشد. همچنین در بسیاری از ساختمانهای غیرمسکونی با کاربری اداری- عمومی- آموزشی- تجاری که از فضای ساختمان بصورت غیرپیوسته و تنها در بخشی از ساعات روز استفاده می گردد و نیازی به کارکرد موتورخانه پس از اتمام ساعت کاری وجود ندارد.روش فعلی تنظیم دستی ترموستات دیگها و پمپها، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند. بنابراین با توجه به عدم کارآیی دقیق و محدودیتهای کنترلی ترموستاتهای دستی، ضرورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به منظور :راهبری و کنترل صحیح تجهیزات موتورخانه شامل مشعلها و پمپها بهینه سازی و جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی تثبیت محدوده آسایش حرارتی ساکنین ساختمان کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه های مربوطه کاهش هزینه های سرویس- نگهداری تاسیسات حرارتی کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطیآشکار می گردد.1. اصول بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی توسط سیستمهای کنترل هوشمند موتوخانه مبتنی بر کنترل گرمایش از مبداء و محل تولید انرژی حرارتی (موتورخانه) می باشد. این سیستم با دریافت اطلاعات از سنسورهای حرارتی که در محلهای زیر نصب می گردند :ضلع شمالی ساختمان جهت اندازه گیری دمای سایه (حداقل دمای محیط خارج ساختمان)کلکتور آب گرم چرخشیخروجی منبع آب گرم مصرفیلحظه به لحظه اطلاعات حرارتی موقعیتهای فوق را اندازه گیری و با تشخیص هوشمند نیاز حرارتی ساختمان تا برقراری شرایط مطلوب در تابستان یا زمستان تجهیزات حرارتی موتورخانه شامل مشعلها و پمپهای آب گرم چرخشی را راهبری می نماید. بدین صورت مصارف گرمایشی (گرمایش- آب گرم مصرفی) نیز متناسب با نوع کاربری ساختمان مسکونی یا غیرمسکونی (اداری- عمومی- آموزشی- تجاری) تامین و کنترل می شود. صرفه جویی مصرف انرژی حاصل از عملکرد سیستم به دو دسته تقسیم می شوند :کنترل مصارف گرمایشی درزمان استفاده از ساختمان (مسکونی و غیرمسکونی)خاموشی یا آماده باش موتورخانه پس از ساعت کاری ساختمان های غیرمسکونی (در ساختمانهای اداری-آموزشی- عمومی- تجاری)هنگام استفاده از موتورخانه در ساختمانهای مسکونی و یا غیرمسکونی و با در نظر گرفتن شرایط کارکرد زمستانی تابستانی و برای کنترل گرمایش، مشعلها و پمپها توسط یک منحنی حرارتی کنترل می شوند. در این منحنی دمای آب گرم چرخشی در تاسیسات، تابعی از درجه حرارت محیط خارج ساختمان می باشد و به صورت لحظه ای و خودکار متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان کنترل می شود و باعث ایجاد دمای یکنواخت در داخل ساختمان می گردد. بدین صورت هنگام گرم شدن دمای محیط خارج ساختمان مشعلها و پمپها به اندازه ای کار می کنند که گرمایش در حد مورد نیاز و در محدوده آسایش حرارتی تامین شود و از تولید بیش از حد حرارت که موجب کلافگی و باز شدن پنجره ها بمنظور تعدیل دمای اتاقها می گردد جلوگیری می نماید.برای تامین دمای آب گرم مصرفی مطابق با شرایط مطلوب تعریف شده نیز تجهیزات موتورخانه به اندازه ای کار می کنند که تنها دمای آب گرم مصرفی در ساعتهای مورد نظر به حد تعریف شده و مطلوب برسد و نه بیشتر.در ساختمانهای با کاربری غیرمسکونی نظیر ادارات، مدارس، مجتمع های تجاری و ... نیز بدلیل غیرپیوسته بودن ساعت بهره برداری از ساختمان، سیستم کنترل هوشمند موتورخانه توسط یک تقویم زمانی پس از ساعت کاری و تا زمان پیش راه اندازی موتورخانه در صبح روز بعد، موتورخانه را کاملاً خاموش و یا در وضعیت آماده باش (کنترل دمای آب گرم چرخشی در یک دمای ثابت و پائین) قرار می دهد.2. ویژگیهای منحصربفرد استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در مقایسه با سایر روشهای بهینه سازی مصرف انرژی :1-2- مستقل بودن عملکرد سیستم از مساحت زیربنای ساختمان:با افـزایش مساحت زیربنـای ساختمـان، مصرف سوخت و انرژی آن نیز به نسبت ساختمانهای کوچکتر افزایش می یابد و موجب می شود تا اجرای روشهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهای بزرگتر، پر هزینه تر شود. بعنوان مثال درصورتیکه مساحت پنجره های هر ساختمان 15% مساحت کل ساختمان در نظر گرفته شود در یک ساختمان با مساحت 000/10 متر مربع، مقدار و هزینه اجرای پنجره دو جداره 5 برابر مقدار و هزینه اجرای آن در یک ساختمان با مساحت 2000 متر مربع می باشد و به همین ترتیب برای اجرای روشهای دیگری مانند : عایق حرارتی، عایق های حرارتی دیوار و کف و سقف، شیرهای ترموستاتیک رادیاتور.برخلاف روشهای فوق، سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه دارای ویژگی منحصربفرد و متمایز "مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان" می باشند. به عبارت دیگر در موتورخانه هر ساختمان، صرف نظر از مساحت آن، تنها با نصب یک دستگاه با هزینه ای ثابت و حداقل، موتورخانه هوشمند می گردد. دلیل این ویژگی منحصربفرد در تعداد مشعلها و دیگهای هر موتورخانه است. تعداد و ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگهای تاسیسات حرارتی هر ساختمان (مصرف کنندگان سوخت) با مساحت آن نسبت مستقیم دارد و همواره تعداد مشعلها و ترکیب ظرفیت حرارتی آنها به نحوی است که علاوه بر تامین بار حرارتی مورد نیاز ساختمان، موجب افزایش هزینه های اجرایی نیز نگردند. طبق تحقیقات انجام شده در سطح موتورخانه های کشور در بیش از 99% ساختمانهای موجود تعداد دیگها و مشعلها حداکثر 3 دستگاه می باشد. در ساختمانهای کوچک با مساحت زیر 2000 مترمربع، ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگها پائین و در حدود kcal/h 150000 – 100000 می باشد و با افزایش مساحت ساختمان با ثابت ماندن تعداد دیگ و مشعل، ظرفیت حرارتی آنها افزایش می یابد و حتی به حدود kcal/h 1000000 و یا بیشتر نیز می رسد.عملکرد هر خروجی مشعل یا پمپ در سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به شکلی است که بصورت سرالی (سری) در مدار برق این تجهیزات قرار گرفته و صرف نظر از ظرفیت جریانی و آمپراژ آنها با فرمان ON/OFF در زمانهای مقتضی آنها را کنترل می نماید.بنابراین با توجه به توضیحات فوق سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با قابلیت کنترل تا 3 مشعل دارای ویژگی منحصربفرد مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان می گردند.2-2- پیک زدایی مصرف سوخت در اوج سرما :اوج مصرف گاز در فصل سرما از ساعت 17 تا ساعات اولیه بامداد می باشد. این محدوده زمانی مقارن با غروب خورشید و کاهش دمای هوا و نیاز به افزایش فرآیند گرمایشی ساختمان می باشد (افزایش درجه حرارت بخاریهای گاز سوز، افزایش درجه ترموستات دیگ در ساختمانهای دارای موتورخانه مرکزی و یا افزایش تعداد رادیاتورهای فعال در هر واحد ساختمانی). نکته قابل توجه دیگر، زمان پایان ساعت کاری ادارات، مجتمع های عمومی و تجاری و مدارس می باشد که دقیقاً همزمان با ساعت اوج مصرف گاز می باشد. این مهم در کنار قابلیت ویژه و منحصر بفرد سیستمهای کنترل هوشمند که توانایی خاموشی و یا اعمال دمای آماده باش مصرف موتورخانه ساختمانهای غیر مسکونی پس از پایان ساعت کاری را دارند مفهوم ویژه ای را پدید می آورد : پیک زدایی مصرف در اوج سرما از مصرف گاز سالانه تاسیسات حرارتی هر ساختمان در حدود 20% آن مربوط به فصل گرما (متوسط 7 ماه سال) و در حدود 80% آن مربوط به فصل سرما (متوسط 5 ماه یا 150 روز در سال) می باشد.همچنین در بسیاری از ساختمان های اداری و مدارس، موتورخانه در تابستان خاموش و تنها در زمستان مورد بهره برداری قرار می گیرد. بنابراین در این دسته از ساختمانها عملاً 100% صرفه جویی حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه مربوط به فصل سرما خواهد بود. که طبیعتاً میزان اثر بخشی آن بر روی جبران پیک مصرف نیز بسیار محسوس و قابل تامل می باشد.درحدود 80% از حجم گاز صرفه جویی شده حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه در فصل سرما مربوط به خاموشی یا دمای آماده باش موتورخانه پس از پایان ساعت کاری ساختمانهای غیرمسکونی و از ساعت 17 تا ساعتهای اولیه بامداد می باشد که همزمان با ساعت اوج مصرف گاز است.پیک های مصرف گاز در ساختمانهای غیرمسکونی و اداری طی دو نوبت یکی صبحها به هنگام شروع کار اداره و دیگری در هنگـام ظهر و موقع نماز و ناهار و استفاده از آب گرم مصرفی می باشد که البته اثرات آن بر روی مصرف گاز شبکه ناچیـز می باشـد ولی با این وجود در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با توجه به افزایش دمای هوا به هنگام ظهر و نیاز گرمایش کمتر در این مقطع زمانی نیز پیک زدایی صورت می پذیرد.3-2-کنترل مستقیم و از مبداء تجهیزات حرارتی ساختمان :با اجرای روشهای مختلف بهینه سازی در ساختمانهایی که دارای سیستم حرارت مرکزی می باشند، فرآیند صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت نهایتاً منجربه تقلیل زمان کارکرد مشعل ها به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می گردد.در تمامی روشهای بهینه سازی مصرف سوخت، به استثناء سیستمهای کنترل هوشمند، کاهش زمان کارکرد مشعلها بصورت غیرمستقیم و با :کاهش نرخ افت دمای آب گرم چرخشی، مانند استفاده از عایق های حرارتی در بدنه دیگها، منابع آب گرم مصرفی و سیستمهای لوله کشی گرمایش از کف، مشعل پربازده ، کاهش حجم آب گرم چرخشی در ساختمان، مانند شیر ترموستاتیک رادیاتور.کاهش توام موارد فوق، مانند پنجره دوجداره، عایق کاری حرارتی سقف و کف دیوارها می باشد.در صورتیکه سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بطور مستقیم علاوه بر کنترل زمان روشنی-خاموشی مشعلها، پمپهای آب گرم چرخشی را نیز با منطقی هماهنگ و سازگار با برنامه کارکرد مشعل ها، متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان و شرایط مطلوب دمای آب گرم مصرفی کنترل می نماید.این ویژگی منحصربفرد (کنترل تجهیزات در مبداء) باعث می گردد تا دمای آب گرم چرخشی تنها به اندازه مورد نیاز و تا برقراری شروط مصارف گرمایشی افزایش یابد. در غیراینصورت همواره دمای آب گرم چرخشی در بالاترین حد خود بوده و با اجرای روشهای بهینه سازی در محل مصرف می بایست از اتلاف آن جلوگیری نمود. علاوه بر آن کنترل مستقیم پمپهای آب گرم چرخشی به میزان قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی الکتریکی، صرفه جویی شده و هزینه های استهلاک و سرویس-نگهداری نیزبه شدت کاهش می یابند.4-2- بهینه سازی مضاعف مصرف سوخت در ساعتهای تعطیلی ساختمانهای غیرمسکونی :قابلیتهای کنترلی سیستم های هوشمند موتورخانه موجب صرفه جویی در مصرف سوخت به دو صورت زیر می گردند :الف- کنترل مصارف گرمایشی در زمان کارکرد و بهره برداری از موتورخانهب- امکان خاموشی و یا آماده باش موتورخانه در دمایی ثابت و پائین پس از ساعت کاری در ساختمانهای غیرمسکونیساختمانها به لحاظ کاربری به دو دسته مسکونی و غیرمسکونی (اداری- آموزشی- عمومی- تجاری) تقسیم می شوند در ساختمانهای مسکونی از موتورخانه بصورت پیوسته و دائم به منظور تامین مصارف گرمایشی استفاده می شود و صرفه جویی ناشی از عملکرد سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در این دسته از ساختمانها صرفاً به لحاظ اعمال تغییرات دمای خارج ساختمان و کنترل دمای آب گرم مصرفی می باشد و صرفه جویی در این ساختمانها تا 20% امکان پذیر است.درساختمانهای غیرمسکونی مانند ادارات و مدارس بدلیل استفاده منقطع و غیرپیوسته از ساختمان امکان خاموشی و یا آماده باش موتورخانه پس ازساعت کاری نیزوجود دارد. بهره برداری ازاین پتانسیل تنها توسط سیستمهای کنترل هوشمند امکان پذیر می باشد. بعنوان مثال در مدرسه ای که ساعت کاری آن از ساعت 7 صبح تا 16 عصر می باشد و جمعه ها نیز تعطیل است، تنها از محل خاموشی موتورخانه پس از ساعت کاری بیش از 55% صرفه جویی حاصل می شود و در صورتیکه صرفه جویی زمان کارکرد موتورخانه نیز به آن اضافه گردد این رقم صرفه جویی به حدود 65% افزایش می یابد.در سایر روشهای بهینه سازی، صرفه جویی در مصرف سوخت تنها درزمان کارکرد موتورخانه ممکن می باشد و قادر به استفاده از پتانسیل بالای صرفه جویی زمان تعطیلی در ساختمانهای غیرمسکونی نمی باشند.5-2- صرفه جویی هوشمنـد در پیش راه انـدازی و تسـریع در خـاموشی (یا دمـای آماده باش) موتورخانه ساختمانهای غیرمسکونی:یکی دیگراز پتانسیلهای قابل ملاحظه صرفه جویی در مصرف سوخت ساختمانهای اداری-آموزشی، استفاده از قابلیتهای هوشمند پیش راه اندازی و تسریع در خاموشی یا آماده باش سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در ساختمانهای غیرمسکونی می باشد. با توجه به اطلاعات ارسالی از سنسور حرارتی که در ضلع شمالی ساختمان نصب شده است، سیستم های کنترل هوشمند قادر می باشند طبق برنامه جدول زمانی و متناسب با سردی هوای خارج ساختمان موتورخانه ها را از چندین ساعت زودتر از ساعت شروع به کار ساختمان روشن و یا از دمای آماده باش به شرایط تابع حرارتی برسانند. همچنین با توجه به دمای هوای خارج ساختمان و در ساعات انتهایی کار ساختمان، تا 1 ساعت زودتر موتورخانه راخاموش و یا به دمای آماده باش می برند که موجب صرفه جویی هوشمند در مصرف سوخت میگردد.6-2- دوره موثر صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت (12 ماه سال) :سیستم های کنترل هوشمند بر خلاف سایر روشهای بهینه سازی (به استثناء عایق کاری موتورخانه و سیستم های لوله کشی) که تنها در دوره سرما و پنج یا شش ماه سال قادر به صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت ساختمان می باشند، بدلیل کنترل دمای آب گرم مصرفی با دو دمای حداقل و حداکثر در طی شبانه روز در تابستانها نیز به میزان قابل ملاحظه ای مصرف سوخت را کاهش می دهند و بدین ترتیب بصورت لحظه ای در 12 ماه سال فعال می باشند.7-2-زمان مناسب نصب و بهره برداری از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه :مدت زمان نصب و راه اندازی سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بسیار کوتاه و بطور متوسط در حدود 3 ساعت می باشد که بدون انجام هیچگونه تغییرات مکانیکی در موتورخانه انجام می گردد.بهمین علت این روش در هر زمان از سال قابل اجرا می باشد و هیچگونه وقفه ای در تامین مصارف گرمایشی ساختمان بوجود نمی آورد.در دیگر روشهای بهینه سازی این فاکتور عامل محدودکننده ای برای زمان اجرای پروژه می باشد. بعنوان مثال پنجره های دو جداره را نمی توان در فصل سرما و در ساختمانهایی که از آن بهره برداری شده است اجرا نموده یا تعویض شیرهای ترموستاتیک رادیاتور با شیرهای قدیمی در زمستان موجب اختلال چند روزه در گرمایش ساختمان می گردد.8-2-تثبیت محدوده آسایش حرارتی در ساختمان :در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بدلیل لحاظ نمودن تغییرات دمای خارج ساختمان بر فرآیند کنترل دمای آب گرم چرخشی دمای داخل ساختمان با دامنه نوسانات محدودی کنترل شده و موجب تثبیت نسبی آسایش حرارتی ساکنین می گردد. البته این ویژگی بصورت دقیق تر در شیرهای ترموستاتیک رادیاتور نیز وجود دارد.سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ....1:سیستم کنترل هوشمند بایستی قابلیت کنترل همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم چرخشی ( گرمایشی ) را داشته باشد.2: این سیستم بایستی قابلیت کنترل دمای آب مورد نیاز ساختمان ( دمای آب گرم خروجی از دیگ ) را بر اسـاس دمای محیط خارج از ساختمان مطابق منحنی حرارتی مربوطه داشته باشد.(معادله منحنی حرارتی ارائه گردد .) بدیهی است این عمل با فرمان on/ off به مشعل (ها) و پمپ (ها) صورت می‌گیرد.3: این سیستم بایستی قابلیت برنامه‌ریزی بر اساس ساعت عملکـرد سـاختمان ( بر حسب نوع کاربری ساختمان ) را داشته باشد.4: قابلیت شناسایی هوشمند وضعیت تابستانی/ زمستانی موتورخانه را داشته باشد.5: این سیستم دارای قابلیت برنامه‌ریزی بر اساس تقویم شمسی کشور باشد.6: پایانه‌های حرارتی ( رادیاتور، فن کویل، سیستم گرمایش از کف و ... ) دارای رفتارحرارتی متفاوتی می‌باشند پس این سیستم جهت رساندن ساختمان به دمای مورد نظر بایستی دارای منحنی حرارتی متناسب با پایانه‌های حرارتی باشد.7: سیستم بایستی دارای انعطاف لازم جهت انتخاب منحنی حرارتی متناسب با مصالح بکار رفته در پوسته خارجی ساختمان باشد. ( روش محاسبه و انتخاب منحنی ارائه گردد )8: سیستم قابلیت کنترل همزمان حداقل دو مشعل ( دو دیگ ) با دو پمپ را داشته باشد.9: قابلیت سوئیچ کردن بین بین دیگها (مشعلها)متناسب با تقاضای بار حرارتی ساختمان را داشته باشد .10: قابلیت کنترل دمای آب گرم چرخشی (تا 15C) برای جلوگیری از یخ زدگی(Frost Protection) در ساختمان های غیر مسکونی واداری را دارا باشد .11: سیستم مورد نظر دارای قابلیت کنترل شیرهای مخلوط یا سه راهه را داشته باشد12: سیستم مورد نظر دارای قابلیت کنترل آبگرم خورشیدی را داشته باشد .13: سیستم مورد نظر دارای قابلیت برنامه ریزی جهت احتیاط در مقابل ویروس لژیونلا (Legionela) باشد .14: سیستم پیشنهادی بایستی دارای قابلیت نمایش به زبان فارسی و انگلیسی باشد و دماها برحسب سلسیوس نمایش داده شود
 

iman.ka

عضو جدید
بهینه سازی1

بهینه سازی1

به جهت اهمیت بسیار بالای مباحث انرژی در سطوح مختلف در صنعت و ساختمان ، چه در تولید و چه در مصرف، طی دهه های گذشته و پیش بینی هایی در زمینه رو به اتمام بودن سوخت های فسیلی در جهان ، توجه و دخیل بودن بررسی هر پروژه از نظر مصرف انرژی غیر قابل انکار است. طبق آمار و نتایج بدست آمده از تراز نامه انرژی کشور ایران ، بیشترین مصرف انرژی نهایی ، مصارف خانگی می باشند که از این مقدار سهم مصرف انرژی در تاسیسات ساختمانی بیشتر از همه بوده که این خود اهمیت چندین برابری طراحی و انتخاب سیستم های تاسیساتی چیلر و برج خنک کننده و بهینه بودن آنها از نظر مصرف انرژی را نشان می دهد. برای این منظور به شبیه سازی انرژی سیستم های hvac متداول در ساختمان پرداخته ایم تا با توجه به شرایط محیطی و فیزیکی هر ساختمان بتوانیم قسمت های مختلفی از یک سیستم تاسیسات از جمله چیلر ، برج خنک کننده ، پمپ ها و غیره را جهت به کارگیری آنها برگزینیم . همچنین به محاسبه مصرف انرژی برج خنک کن و چیلر در هر یک از سیستم های مورد مطالعه به صورت ماهانه و سالانه پرداخته ایم تا بتوانیم با تحلیل بر روی مصارف گوناگون از انرژی سیستم مناسب را انتخاب کنیم. سپس جهت درک هرچه بیشتر موضوع ، نتایج بدست آمده را به صورت اشکال و نمودارهای مقایسه ای آورده ایم که مقدار مصارف انرژی چیلر ها و برج های خنک کننده و پمپ ها در سیستم به صورت یکپارچه مشخص گردیده است . به این ترتیب مهندسان درگیر با مسائل طراحی می توانند با اطمینان و دلایلی بیشتر نسبت به مصارف انرژی در قسمت های یک سیستم تاسیساتی مانند برج های خنک کننده و چیلر های جذبی یا تراکمی به طراحی یک سیستم تاسیساتی بهینه از نظر مصرف انرژی نیز پرداخته و از آن جهت ارائه بتوانند دفاع لازم را به عمل آورند .
 

iman.ka

عضو جدید
ساختار توربین های بادی

ساختار توربین های بادی

توليد و نيروگاه :مطلب: ساختار توربین های بادیانرژي باد نظير ساير منابع انرژي تجديد پذير، بطور گسترده ولي پراكنده در دسترس مي‌باشد. تابش نامساوي خورشيد در عرض‌هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زمين باعث تغيير دما و فشار شده و در نتيجه باد ايجاد مي‌شود. به علاوه اتمسفر كره زمين به دليل چرخش، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي‌دهد كه باعث ايجاد باد مي‌شود. انرژي باد طبيعتي نوساني و متناوب داشته و وزش دائمي ندارد.از انرژي هاي بادي جهت توليد الكتريسيته و نيز پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد كردن غلات، كوبيدن گندم، گرمايش خانه و مواردي نظير اينها مي توان استفاده نمود. استفاده از انرژي بادي در توربين هاي بادي كه به منظور توليد الكتريسته بكار گرفته مي شوند از نوع توربين هاي سريع محور افقي مي باشند. هزينه ساخت يك توربين بادي با قطر مشخص، در صورت افزايش تعداد پره ها زياد مي شود.انرژي باد نظير ساير منابع انرژي تجديد پذير، بطور گسترده ولي پراكنده در دسترس مي‌باشد. تابش نامساوي خورشيد در عرض‌هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زمين باعث تغيير دما و فشار شده و در نتيجه باد ايجاد مي‌شود. به علاوه اتمسفر كره زمين به دليل چرخش، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي‌دهد كه باعث ايجاد باد مي‌شود. انرژي باد طبيعتي نوساني و متناوب داشته و وزش دائمي ندارد. از انرژي هاي بادي جهت توليد الكتريسيته و نيز پمپاژ آبش از چاهها و رودخانه ها، آرد كردن غلات، كوبيدن گندم، گرمايش خانه و مواردي نظير اينها مي توان استفاده نمود. استفاده از انرژي بادي در توربين هاي بادي كه به منظور توليد الكتريسته بكار گرفته مي شوند از نوع توربين هاي سريع محور افقي مي باشند. هزينه ساخت يك توربين بادي با قطر مشخص، در صورت افزايش تعداد پره ها زياد مي شود. توربينهاي بادي چگونه كار مي كنند ؟ توربين هاي بادي انرژي جنبشي باد را به توان مكانيكي تبديل مي نمايند و اين توان مكانيكي از طريق شفت به ژنراتور انتقال پيدا كرده و در نهايت انرژي الكتريكي توليد مي شود. توربين هاي بادي بر اساس يك اصل ساده كار مي كنند. انرژي باد دو يا سه پره اي را كه بدور روتور توربين بادي قرار گرفته اند را بچرخش در مي آورد. روتور به يك شفت مركزي متصل مي باشد كه با چرخش آن ژنراتور نيز به چرخش در آمده و الكتريسيته توليد مي شود. توربين هاي بادي بر روي برج هاي بلندي نصب شده اند تا بيشترين انرژي ممكن را دريافت كنند بلندي اين برج ها به 30 تا 40 متر بالاتر از سطح زمين مي رسند. توربين هاي بادي در باد هايي با سرعت كم يا زياد و در طوفان ها كاملا مفيد مي باشند همچنين مي توانيد براي درك بهتر چگونكي عملكرد يك توربين بادي به انيميشني كه به همين منظور تهيه شده توجه كنيد تا با چگونگي چرخش پره ها٬ شفت و انتقال نيروي مكانيكي به ژنراتور و در كل نحوه عملكرد يك توربين بادي آشنا شويد. توربينهاي بادي مدرن به دو شاخه اصلي مي‌شوند : 1- توربينهاي با محور افقي (كه در شكل زير نمونه اي از اين نوع توربين ها را مشاهده مي كنيد) 2- توربينهاي با محور عمودي . مي‌توان از توربينهاي بادي با كاركردهاي مستقل استفاده نمود، و يا مي‌توان آنها را به يك ” شبكه قدرت تسهيلاتي “ وصل كرد يا حتي مي‌توان با يك سيستم سلول خورشيدي يا فتوولتائيك تركيب كرد. عموماً از توربينهاي مستقل براي پمپاژ آب يا ارتباطات استفاده مي‌كنند ، هرچند كه در مناطق بادخيز مالكين خانه‌ها و كشاورزان نيز مي‌توانند از توربينها براي توليد برق استفاده نمايند مقياس كاربردي انرژي باد، معمولا ً‌تعداد زيادي توربين را نزديك به يكديگر مي‌سازند كه بدين ترتيب يك مزرعه بادگير را تشكيل مي‌دهند. داخل توربين بادي به چه صورت مي باشد: 1- باد سنج (Anemometer): اين وسيله سرعت باد را اندازه گرفته و اطلاعات حاصل از آنرا به كنترل كننده ها انتقال مي دهد. 2- پره ها (Blades) : بيشتر توربين ها داراي دو يا سه پره مي باشند. وزش باد بر روي پره ها باعث بلند كردن و چرخش پره ها مي شود. 3- ترمز (Brake) : از اين وسيله براي توقف روتور در مواقع اضطراري استفاده مي شود. عمل ترمز كردن مي تواند بصورت مكانيكي ٬ الكتريكي يا هيدروليكي انجام گيرد. 4- كنترولر (Controller) : كنترولر ها وقتي كه سرعت باد به 8 تا 16 mph ميرسد ما شين را٬ راه اندازي مي كنند و وقتي سرعت از 65 mph بيشتر مي شود دستور خاموش شدن ماشين را مي دهند. اين عمل از آن جهت صورت ميگيرد كه توربين ها قادر نيستند زماني كه سرعت باد به 65 mph مي رسد حركت كنند زيرا ژنراتور به سرعت به حرارت بسيار بالايي خواهد رسيد. 5- گيربكس (Gear box) : چرخ دنده ها به شفت سرعت پايين متصل هستند و آنها از طرف ديگر همانطور كه در شكل مشخص شده به شفت با سرعت بالا متصل مي باشند و افزايش سرعت چرخش از 30 تا 60 rpm به سرعتي حدود 1200 تا 1500 rpm را ايجاد مي كنند. اين افزايش سرعت براي توليد برق توسط ژنراتور الزاميست. هزينه ساخت گيربكس ها بالاست درضمن گير بكس ها بسيار سنگين هستند. مهندسان در حال انجام تحقيقات گسترده اي مي باشند تا درايو هاي مستقيمي كشف نمايد و ژنراتورها را با سرعت كمتري به چرخش درآورند تا نيازي به گيربكس نداشته باشند. 6- ژنراتور (Generator) : كه وظيفه آن توليد برق متناوب مي باشد. 7- شفت با سرعت بالا (High-speed shaft) : كه وظيفه آن به حركت در اوردن ژنراتور مي باشد. 8- شفت با سرعت پايين (Low-speed shaft) : رتور حول اين محور چرخيده و سرعت چرخش آن 30 تا 60 دور در دقيقه مي باشد. 9- روتور (Rotor) : بال ها و هاب به روتور متصل هستند. 10- برج (Tower) : برج ها از فولاد هايي كه به شكل لوله درآمده اند ساخته مي شوند. توربين هايي كه بر روي برج هايي با ارتفاع بيشتر نصب شده اند انرژي بيشتري دريافت مي كنند. 11- جهت باد (Wind direction) : توربين هايي كه از اين فن آوري استفاده مي كنند در خلاف جهت باد نيز كار مي كنند در حالي كه توربين هاي معمولي فقط جهت وزش باد به پره هاي آن بايد از روبرو باشد. 12- باد نما (Wind vane) : وسيله اي است كه جهت وزش باد را اندازه گيري مي كند و كمك مي كند تا جهت توربين نسبت به باد در وضعيت مناسبي قرار داشته باشد. 13- درايو انحراف (Yaw drive) : وسيله ايست كه وضعيت توربين را هنگاميكه باد در خلاف جهت مي وزد كنترول مي كند و زماني استفاده مي شود كه قرار است روتور در مقابل وزش باد از روبرو قرار گيرد اما زماني كه باد در جهت توربين مي وزد نيازي به استفاده از اين وسيله نمي باشد. 14- موتور انحراف (Yaw motor) : براي به حركت در آوردن درايو انحراف مورد استفاده قرار مي گيرد.
 

iman.ka

عضو جدید
نسل جدید ساختمان های سبز

نسل جدید ساختمان های سبز

خانه‌هاي « انرژي صفر» اصطلاحي است كه براي نسل جديد ساختمان‌هاي سبز در نظر گرفته شده و علت آن اين است كه تمام انرژي مورد نياز ساختمان‌ها در خود ساختمان از طريق سيستم‌هاي تعبيه‌شده در آن‌كه انرژي سبز توليد مي‌كنند تامين مي‌شود. چون در اين ساختمان‌ها از سوخت‌هاي فسيلي استفاده نمي‌شود عاري از گازكربنيك بوده و داراي سيستم‌هاي جامعي براي افزايش راندمان انرژي، كاهش مصرف آب و به حداقل رسيدن ضايعات است.طرح‌هايي براي ساخت نخستين خانه انرژي صفر در شهر سانفرانسيسكو در جريان است و ساخت اين خانه الگويي خواهد بود از يك طرح مؤثر سبز براي ساخت خانه‌هاي مشابه در جهان. چون اين ساختمان در يك شهر باستاني ساخته مي‌شود از معماري‌هاي كهن بي‌بهره نبوده ولي سبكي كاملاً جديد و منحصربه‌فرد خواهد بود. اين ساختمان داراي فضاي باز بيشتري است و راحتي و آسايش بيشتري را براي زندگي به همراه دارد.اتاق‌ها و اتاق‌خواب‌ها در قسمت جلو ساختمان و نزديك به كوچه و خيابان قرار دارند و نصب پنجره‌هاي رو به جنوب در آنها باعث جذب بيشتر گرما و نور طبيعي مي‌شود. فضا‌هاي ديگر زندگي نظير آشپزخانه و اتاق پذيرايي در قسمت عقب و سمت شمال قرار دارند و طراحي فضاهاي عمومي به شكل باز باعث جذب گرما و نور بيشتر شده و فضا را بزرگ‌تر جلوه مي‌دهد.ساخت چنين خانه‌اي در شهر سنتي و قديمي سانفرانسيسكو با ساختمان‌هاي متراكم و به هم فشرده به اين علت است كه خودكفايي آن نسبت به انرژي و عاري از كربن بودن آن را به مردم نشان دهد.صاحب اين خانه كه در صنايع سولار(خورشيدي) به‌مدت 25سال كار كرده است در اين مورد مي‌گويد كه تمام نيرويش را به كار برده تا از شر لوله‌ها و كنتور‌ها رها شود؛ خانه‌اي بدون كنتور گاز و برق و... كه تلاش شده تا از راندمان بالايي برخوردار باشد.اين ساختمان داراي 3سيستم اصلي است كه عملكرد آنها باعث به‌وجود آمدن خانه‌اي راحت، قابل تحمل و باور‌نكردني است. اين سه سيستم عبارتند از: سيستم چرخشي آب، سيستم رادياتوري گرما و سيستم توليد برق مصرفي.سيستم چرخشي آباين نوع ساختمان كمترين مصرف آب را داراست چون آب در آن بهينه مصرف مي‌شود. آب‌هاي مصرف‌شده در سينك‌هاي دستشويي و ظرفشويي، حمام و لوله‌ها كه معمولاً به فاضلاب ختم مي‌شوند، در اينجا در منبعي 1500گالوني كه كف طبقه تحتاني نصب شده جمع‌آوري مي‌شوند. اين آب جهت آبياري باغچه‌هاي حياط و فضاي سبز كوچه و خيابان به مصرف مي‌رسد. همچنين آب باراني كه از طريق ناودان‌ها از پشت‌بام سرازير مي‌شود، در كوچه و خيابان هدر نمي‌رود بلكه در آب‌انبارهاي زيرزميني ذخيره شده و جهت آبياري باغچه‌هاي پشت حياط كه معمولاً با همسايگان مشترك است به مصرف مي‌رسد. در اين باغچه‌ها انواع سبزيجات و مواد خوراكي كشت مي‌شوند كه نقش مهمي در تغذيه خانواده‌ها دارند.سيستم تهويه سيستم گرمايش در اين ساختمان‌ها تقريباً شبيه شوفاژ‌هاي فعلي است. لوله‌هاي آب گرم به شكل مارپيچ، كف تمام ساختمان وجود دارند تا گرماي مناسب و لازم را به تمام مكان‌ها منتقل كنند. يك دستگاه كلكتور خورشيدي كه روي پشت بام نصب شده وظيفه گرم كردن آب مورد نياز را به‌عهده دارد و پمپ‌هاي برقي نصب شده در كنار دستگاه، عمل چرخش آب را در لوله‌ها انجام مي‌دهند. پمپ ديگري نيز در زيرزمين نصب شده كه وظيفه آن تامين آب گرم مورد مصرف خانوار است.توليد برق اين ساختمان از نظر توليد برق نيز خودكفاست بدين معني كه برق مورد نياز به وسيله دستگاه فتوولتائيك(انرژي‌زاي خورشيدي)كه روي پشت بام نصب شده توليد مي‌شود. اين دستگاه 8 كيلوواتي قادر است الكتريسته مورد نياز ساختمان را تامين كند. وسايل برقي خانگي كارآمد و لامپ‌هاي كم‌مصرف، برق مورد نياز را به حداقل كاهش مي‌دهد. جهت ساختمان شمال - جنوب است و پنل‌هاي خورشيدي، زاويه‌دار ساخته شده‌اند تا در مواقع صبح و عصر نيز بتوانند از حداكثر اشعه خورشيد جهت توليد انرژي پاك و عاري از كربن استفاده كنند.
 

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سیستم هوای ورودی درتوربین های گازی

سیستم هوای ورودی درتوربین های گازی

سيستم Jet pulse
*****ها به صورت Counter-Flux توسط جت هواي فشرده تميز مي‌شوند. هوای پر فشار توسط نازلهايی به داخل *****ها هدايت می‌شود. يك سلنوئيد ولو دو اينچ براي هر چهار ***** دوبل به كار رفته است. وقتي يكي از اين ولوها باز شود *****ها درمقابل يك جريان شديد هوا قرار مي‌گيرند كه باعث مي شود گرد و خاك وكثيفي جمع شده روي *****ها زدوده شود. تعداد6 آكومولاتور هواي فشرده به لوله تغذيه هوا متصل است درنتيجه در هنگام عملكرد ولوها از افت شديد فشار هوا جلوگيري مي شود. تعداد 25 ولو براي هر آكومولاتور وجود دارد.
هنگامیكه اختلاف فشار اندازه گيري شده دو سر *****ها بيشتر از ست پوينت باشد (حدود650 پاسكال) سيستم بطور خودکار استارت می‌شود. پس از تميز كاري *****ها اختلاف فشار معمولاً كمتر از450 پاسكال است. مراحل تميزكاري *****ها از سطوح بالاتر محفظه ***** شروع و به سطوح پائيني ختم مي شود.در حين تميزكاري،6 فن عمودي كه دبي كل آنها حدود 8% فلوي اصلي است گرد و غبار را از محفظه ***** خارج مي كنند. با توجه به سرعت هوا پس از فن ها و ميزان کم گرد و غبار بكارگيري يك سيستم جمع كننده گرد و غبار مفيد نبوده و در نظر گرفته نشده است.
هواي فشرده مورد نياز از کمپرسور توربين گاز زيرکش می‌شود لذا نيازی به يك كمپرسور هواي اختصاصي براي اين سيستم وجود ندارد. هواي فشرده قبل از ورود به سيستم كنترل هوا و تجهيزات مربوطه بايد خنك شود، بدين منظور يك مبدل حرارتی در داخل داكت عبور هوا تعبيه شده است و هوای خروجی کمپرسور توسط هوای ورودی خنک می‌شود. ولو ايزوله، رگولاتور(از10 بار به 7 بار)،ترموسوئيچ و شير تخليه تجهيزاتي هستند كه در اين سيستم به كار رفته اند. مصرف هوا در اين سيستم بسيار پائين است (حدود كمتر از 300 كيلوگرم بر ساعت) و لذا نميتواند روي فرآيند اصلي هواي ورودي تأثير داشته باشد. در حقيقت راندمان سيستم موجود با حالتی که از كمپرسور هوای مجزا استفاده شود قابل مقايسه نيست.
دمپر
وظيفه ايزوله کردن کمپرسور از هوای محيط را به عهده دارد. اين دمپر يك تيغه است كه از طريق جبعه دنده به يك موتور الكتريكي متصل شده است. وزنه تعادل و كلاچ نيز در نظر گرفته شده تا موتور کوچکتری به راحتی بتواند دمپر را باز و بسته نمايد.
براي جلوگيري از هر گونه احتمال راه اندازي توربين گاز زمانيكه دمپر كاملاً باز نشده از ليميت سوئيچ براي نشان دادن موقعيت دمپر استفاده مي‌شود. سنسور گشتاور درهنگام باز شدن يا بسته شدن دمپر جهت نشان دادن گيرهاي مكانيكي محتمل به كار مي رود. صفحه خارجي دمپر از جنس كربن استيل بوده و با عايق تشريح شده در بالا پوشانيده شده است.

راه اندازی
• دو سر تمامی قوطی های استراکچر با ورق پوشانده شود ( یک پلیت جوش شود) .
• قبل از نصب سایلنسرها، با زدن ضربه اجسام اضافی مانند چوب و سنگریزه از داخل آنها خارج شود.
• از عدم وجود سنگ و اشياء اضافی در زیر سایلنسرها در هنگام نصب اطمینان حاصل شود. بدین منظور قبل از نصب سایلنسرها بایستی تمیزکاری و تاچ آپ مناسب انجام و پرسنل راه انداز نظارت نمایند.
• داخل داکت جمع آوری شن زیر *****های اولیه (Inertial) بازدید و از عدم وجود وسایل اضافه و زنگ زدگی اطمینان حاصل شود.
• تگ ولد نازل های پالس جت چک شود (هر600 عدد).
• از سالم بودن و اتصال صحیح Expantion Joint های فن های اولیه (Inertial) اطمینان حاصل شود.
• *****های اولیه (شن گیرها) و *****های کارتریجی از لحاظ دفرمگی ، پارگی و عدم نصب صحیح چک شوند.
• محل نشستن *****های کارتریجی چک شود که با بدنه AI فاصله نداشته باشد (بهتر است فیلر زده شود).
• گریسکاری الکتروموتور فنها انجام شود.
• جهت چرخش فن ها با تک استارت چک و در صورت لزوم اصلاح گردد.
• تست نور داخل AI (شامل Filter House، Silenser Box، Bend و محل اتصال Expantion Joint با بدنه) انجام و تمامی درزها گرفته شوند (با جوش، با لاستیک درز گیر یا با ماستيک )
• تست پاشش آب انجام شود و محل های نفوذ آب به داخل شناسایی و سيل شوند.
• روغن گیربکس دمپر تا سطح نرمال شارژ شود.
• یاتاقان های دمپر گریسکاری شوند.
• دمپر در موقعیت های CLOSE , OPEN قرار گیرد و لیمیت سوئیچ های آن با هماهنگی گروه ابزار دقیق تنظیم شوند.
• در وضعیت CLOSE پیچ های فریم به گونه ای تنظیم شوند تا گپ باقی نماند. سپس دمپر چند بار باز و بسته شود و در صورت لزوم تنظیمات دقیق تر انجام شود تا میزان نشتی هوا زمانی که دمپر بسته است به حداقل برسد. سپس تمامی پیچ های فریم تگ ولد زده شوند.
• تمامی پيچهای موجود در اين سيستم بايستی تگ ولد شوند.
• کاور وزنه های تعادل باز شود و روانی حرکت وزنه ها تست شود. وزنه ها به بدنه گیر نکنند و یا سایش نداشته باشند.
• وزنه های تعادل طوری کم و زیاد شوند که روان ترین شیوه حرکت حاصل شود (معمولاً روان ترین حالت با حدود 17 وزنه به دست می آید).
• EXPANTION JOINT چک شود و از نصب صحیح و عدم وجود پارگی اطمینان حاصل شود.
• با ریختن آب به داخل داکت پایین باز بودن مسیر و نصب صحیح مسیر درین خصوصاً حالت سیفونی آن چک شود.
• سیل بودن قطعه مخروطی روی شفت با بدنه داکت، محل ورود لوله های سیستم شستشوی کمپرسور و درب ورودی داکت پايين چک شود.
• در آخرين مرحله تميز بودن کامل AI بايستی توسط راه‌انداز تحويل گرفته شود. تمامی نقاط با دقت چک شوند.
 

iman.ka

عضو جدید
یخچال خورشیدی چگونه کار می کند؟

یخچال خورشیدی چگونه کار می کند؟

راه های بسیاری وجود دارند که میتوان انرژی خورشید را با پروسه تولید سرما ادغام کرد. سرمایش خورشیدی را هم میتوان از طریق گرمایش خورشیدی بعنوان منبع گرمایی و هم از طریق فتوولتائیک بعنوان منبع الکتریکی ایجاد کرد. این کار را میتوان با روشهای جذبی و جذب سطحی از طریق گرمایش و یا با استفاده از یک یخچال معمولی که برق آن از فتوولتائیک تامین میشود انجام داد. سرمایش خورشیدی خصوصاً برای سرد نگهداشتن واکسنها در مناطقی که الکتریسیته در دسترس نیست یا برای سرمایش مکانها مورد استفاده قرار میگیرد. انواع روشهای سرمایش خورشیدی عبارتند از: یونیتهای جذب سطحی (Adsurbtion units) جامدات متخلخل، که جاذب نامیده میشوند، بصورت فیزیکی و بازگشت پذیری میتوانند مقادیر زیادی بخار را که سیال جذبی (adsorbate) نامیده میشود خود جذب (adsorb) کنند. ایده اصلی استفاده از این پدیده در قرن نوزدهم بوجود آمد. تراکم بخار جذبی درون جامد جاذب بستگی به دمای زوج یا به عبارت دیگر ترکیب جاذب و جذب شونده و نیز فشار بخار دارد. اگر فشار ثابت باشد میتوان با تغییر دادن درجه حرارت موجب جذب یا بازپس دهی ماده جذبی توسط جاذب شد. این روش، مبنای کارکرد سیستمهای خورشیدی استفاده کننده از سیکل جذب بخار می باشد. یک زوج جاذب- جذبی برای کار کردن در یک مبرد خورشیدی باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:1. یک مبرد با گرمای نهان بالا2. یک زوج کاری با خواص ترمودینامیکی بالا3. یک دمای بازگشتی (بازپس دهی سیال جذبی) کوچک در مواجهه با فشار و دمای کاری4. ظرفیت گرمایی پایین زوج آب- آمونیاک بیشترین استفاده را در بین سیستمهای موجود دارد و استفاده از زوجهای جذبی مناسب تر برای سیستمهای خورشیدی در حال بررسی و مطالعه و تحقیق است.بازده این سیستمها توسط دمای کندانس محدود میشود، و بدون استفاده از تکنولوژیهای سطح بالا امکان کاهش آن وجود ندارد. برای مثال، برجهای خنک کن و رطوبت زدا (desiccant bends) برای تولید آب سرد برای کنداس کردن آمونیاک در فشار پایین استفاده میشوند. از جمله معایب ذاتی زوج آب- آمونیاک این است که لوله ها و مخازنی با ضخامت بالا نیاز دارند، خوردگی ناشی از آمونیاک، مشکلات برودت و جدا کردن آب از آمونیاک نیز می باشد. چند زوج دیگر نظیر زئولیت- آب، زئولیت- متانول و متانول-کربن فعال در حال بررسی و مطالعه هستند که از میان آنها نوع مناسب تری انتخاب گردد. تا کنون زوج متانول- کربن فعال بهترین نتیجه را داشته است . یونیتهای جذبی (Absorbtion units) پروسه جذبی عبارتست از جذب و گرفتن رطوبت توسط ماده ای که رطوبت گیر نامیده میشود. رطوبت گیرها یا جاذبها موادی هستند که قابلیت جذب و در برگیری گازها یا مایعات را در خود دارند و میل ترکیبی ویژه ای با آب دارند. در حین جذب، ماده جاذب با گرفتن رطوبت، یک تغییر شیمیایی پیدا میکند، برای مثال میتوان به نمک طعام اشاره کرد که هنگام جذب رطوبت تغییر فرم داده و از جامد به سیال تبدیل میشود. ویژگی وابستگی رطوبت گیرها به رطوبت، این مواد را برای واکنشهای شیمیایی جداساز بسیار سودمند ساخته است.سیستمهای جذبی مشابه سیستمهای تهویه مطبوع بخار-compresstion هستند اما در مرحله فشار (compresstion stage)با هم تفاوت دارند. بطور کلی یک جاذب، قسمت کم فشار، یک سیار مبرد تبخیر شده را جذب میکند. پر استفاده ترین ترکیب مایعات شامل لیتیم برمید- آب () که بخار آب نقش سرد کننده را ایفاد میکند و آمونیاک- آب () که آمونیاک سرد کننده است، میباشند. از یخچالهای خورشیدی جهت سرویس دهی و ارائه خدمات بهداشتی و تغذیه‌ای در مناطق دور افتاده و صعب العبور استفاده می‌گردد. عملکرد مناسب یخچالهای خورشیدی تا حدی بوده‌است که در طی ۵ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰۰ یخچال خورشیدی برای کاربردهای بهداشتی و درمانی در سراسر آفریقا راه اندازی شده‌است.
 
بالا