معماری داخلی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

koorizmit

عضو جدید

:w21::w21::w21:

:w12::w12::w12:
 

meh mar

عضو جدید
احتیاج به پلان وعکس چند بنای دیکانستراکشن

احتیاج به پلان وعکس چند بنای دیکانستراکشن

:warn:
از دوستان در مورد پیدا کردن چند پلان و عکس از بناهای دیکانستراکشن کمک می خواستم اگر مقدور باشه .
:gol:
ممنون میشم
 

Fo.Roo.GH

عضو جدید
کاربر ممتاز
:warn:
از دوستان در مورد پیدا کردن چند پلان و عکس از بناهای دیکانستراکشن کمک می خواستم اگر مقدور باشه .
:gol:
ممنون میشم
سلام دوست عزیز
پیتر آیزنمن کارهای دیکانستراکشن زیاد انجام داده من چندتا عکس دارم برات میگذارم البته خودتم اگه سرچ کنی هم از ایشون و هم باقی معمار هر بیشتر اطلاعات پیدا میکنی.
موفق باشی:smile:
http://www.4shared.com/file/95154183/c041ccfe/_2__peter.html
 

hd_memar

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دکوراسیونی شیک+توضیح

دکوراسیونی شیک+توضیح


مطمئنا، رنگ آمیزی هر اتاقی با رنگ قرمز پر طراوت و آبی آرام بخش كار موثری است. اما می‌توان بدون رنگ آمیزی، بعضی رنگ‌‌‌‌‌ها را در یك اتاق به كار برد. و اگر یك رنگ به طور مناسبی استفاده شود، اتاق جلوه‌ای خاص خواهد داشت
1- مزیت رنگ مركبات
مخلوط رنگ زرد مركباتی و سبز متمایل به زرد، هویتی به اتاق نشیمن می‌افزاید و سبب شیك شدن آن می‌شود.
دلیل: دیوارهای سفید طرب‌انگیز و كاناپه سفید رنگ یك پایه بی‌رنگ برای رنگ‌‌‌‌‌های تیره به شمار می‌روند. طرح متقارن یك رسمیت به اتاق نشیمن می‌بخشد. نصب یك كار هنری نیز برای تكمیل این رنگ‌بندی نیز خالی از لطف نمی‌باشد.

2-تكمیل طرح و الگو
این نیمكت گرم و نرم آشپزخانه تركیبی از عناصر سنتی از قبیل میز چوبی آنتیك و طرح خاصی مثل صندلی‌‌‌‌‌های صورتی خوش رنگ و درخشان می‌باشد.
دلیل: استفاده این رنگ در یك گوشه اتاق، جلوه‌ای خاص به فضا می‌بخشد. برای پشتی‌‌‌‌‌ها هم از همان رنگ نیمكت استفاده كنید. میزی كه از چوب بلوط ساخته شده است، حالتی سنتی دارد كه شگفت‌انگیز می‌باشد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌كند.


3- استفاده از رنگ برای خلق هنر

در یك اتاق با دیوارهای تیره رنگ، یک كار هنری ساده نقطه كانونی خوش منظری را ایجاد می‌نماید.
دلیل: به وسیله قابهای هنر می‌توان رنگ‌‌‌‌‌هایی را به كار برد. پارچه‌‌‌‌‌های ساده‌ای مثل این‌‌‌‌‌ها می‌توانند به طور گروهی به كار برده شوند. برای رنگ اضافه‌تر، از پشتی‌‌‌‌‌ها و گل‌‌‌‌‌های شاداب بهره بگیرید.
4-تركیب و هماهنگ سازی
كاغذ دیواری به همراه یك طرح فرشینه بزرگ به رنگ‌مایه‌‌‌‌‌های گرم این اتاق نشیمن می‌افزاید.
دلیل: از كاغذ دیواری گرفته تا پرده‌‌‌‌‌ها، همه رنگ‌‌‌‌‌ها شبیه به هم هستند، كه اتاق ظاهری رسمی پیدا می‌كند. انتخاب كاغذ دیواری با طرحی بزرگ، راهی ساده برای افزایش رنگ می‌باشد، بدون اینكه از لوازم جانبی استفاده شود.


5- ملموس بودن رنگ

زمانی كه اتاقی سفید یا آبی خاكستری باشد، احساس سردی به افراد دست می‌دهد، كه در صورت كاربرد رنگ نارنجی، گرمایی خاص به اتاق بخشیده می‌شود.
دلیل: رنگ‌‌‌‌‌هایی همچون نارنجی، رنگ‌‌‌‌‌هایی عالی و تند می‌باشند. رنگ‌‌‌‌‌های مكمل مثل نارنجی و آبی ظاهری دراماتیك و سنتی ایجاد می‌نمایند. می‌توان این رنگ‌‌‌‌‌ها را با استفاده از وسایل اضافی و جانبی به كار برد.


6- رنگ و الگوها

رنگ به اشكال مختلف در این اتاق خواب استفاده شده است. از یك كاغذ دیواری گرافیكی و فرش گرفته تا ملافه‌‌‌‌‌های كتانی شیك، به هر حال ویبرافون نارنجی یا زرد رنگ این اتاق شیك می‌باشد.
دلیل: از آنجا كه دیوار و فرش این اتاق طرحی گرم دارد، لوازم فرعی یكپارچه باعث ایجاد آرامش می‌شوند. كاغذ دیواری دارای رنگ تند و مهیج می‌باشد. برای شاد كردن رنگ تند، یك روتختی و آباژور سفید مثمرثمر می‌باشد و آرامشی خاص می‌بخشد.


7- رنگ مایه‌‌‌‌‌های پر طراوت

قرمز، نارنجی و آبی در این فرش سبز رنگ، همه سایه‌رنگ‌‌‌‌‌ها را در این اتاق پذیرایی سنتی و زیبا گردآوری كرده‌اند.
دلیل: فرش باعث مشخص شدن زیبایی همه عناصر رنگی داخل اتاق می‌شود. برای افزایش رنگ غیر منتظره به اتاق، روكش‌‌‌‌‌های آبی صندلی‌‌‌‌‌ها و چوب‌‌‌‌‌های قرمز رنگ استفاده شده‌اند.


8- رنگ‌‌‌‌‌ها صحبت می‌كنند

در تمام این اتاق‌‌‌‌‌های سفید رنگ، صورتی و نارنجی فضایی شاد را ایجاد می‌كنند.
دلیل: رنگ‌‌‌‌‌های مكمل گرم در مقابل مبلمان و دیوارهای سفید جلب توجه می‌كنند. یك كرباس صورتی رنگ نیز در این اتاق استفاده شده است. تقارن نیز به وضوح در این اتاق دیده می‌شود.
9- مقادیر كم رنگ

سبز مایل به زرد به همراه لوازم و دیوارهای قهوه‌ای شكلاتی طراوتی خاص به این اتاق خواب بخشیده است.
دلیل: زردی روتختی، پرده و پشتی‌‌‌‌‌ها نمایی پیچیده ایجاد نموده است. تنها مقادیری از رنگ می‌توانند جلوه‌ای بدیع ایجاد نمایند. و نیز روكش تخت سفید رنگ با دیوارهای قهوه‌ای رنگ هماهنگ شده است.


10- طرح‌‌‌‌‌ها و رنگ‌‌‌‌‌ها

رنگ مایه‌‌‌‌‌های آبی روشن، پایه و اساس این اتاق خواب هستند، اما بافت‌‌‌‌‌های جالبی مثل پرده‌‌‌‌‌های بافته شده، لحاف دوخته شده، شیوه‌ای فریبنده ایجاد نموده‌اند.
دلیل: پرده‌‌‌‌‌هایی كه پشت پنجره نصب شده‌اند، باعث گرم شدن اتاق خواب به طور طبیعی می‌شوند. تختخواب ساده است، اما روتختی آن جالب است. پشتی‌‌‌‌‌های راه راه ساده همراه با دگمه‌‌‌‌‌های آن جلوه‌ای خاص دارند. روتختی نارنجی رنگ و گلدان لاله نیز فضایی دلنشین ایجاد نموده‌اند.
تهیه و گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 

hd_memar

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

11- رنگ در فرم‌‌‌‌‌های مختلف

رنگ دیوارهای سفید این اتاق به خاطر وجود اثاثیه و مبلمان رنگارنگ با پارچه‌‌‌‌‌های متنوع محو شده است.
دلیل: اگر چه هر كدام از اثاثیه‌‌‌‌‌ها دارای رنگی متفاوت است، به خاطر كار هنری ساده آویزان شده در بالای شومینه همه سایه رنگ‌‌‌‌‌ها را نمایان می‌سازند. طرح روی صندلی راهی مطلوب برای ایجاد یكپارچگی است. كاناپه چرمی و صندلی چوبی كنتراست جذابی ایجاد نموده است.


12- ویژگی و سبك كاغذ دیواری
كاغذ دیواری زیبا در رنگ‌‌‌‌‌های با شكوه این اتاق پذیرایی را به مكانی شگفت‌انگیز تبدیل نموده است.
دلیل: اغلب كاغذ دیواری جدید بر طرح‌‌‌‌‌های قدیمی و كلاسیك برتری دارد. ظرافت كاغذ دیواری از تركیب رنگ‌‌‌‌‌های پاییزی و غنی نشات گرفته است. برای‌ ‌‌‌‌هایلات كردن زیبایی طرح، بقیه مبلمان ساده و بیرنگ انتخاب شده‌اند.


13- تك رنگی حیرت آور

سایه‌‌‌‌‌های سبز رنگ در اثاثیه و پارچه‌‌‌‌‌ها ظاهری شاداب به اتاق خواب بخشیده‌اند.
دلیل: سایه‌‌‌‌‌های این رنگ در یك طرح باعث انسجام می‌باشند. وسایل بیرنگی همچون تختخواب و لامپ سفید، رنگ سبز را از هم باز می‌سازند.


14- تركیب و هماهنگی

از تركیب رنگ‌‌‌‌‌هایی مثل این صندلی كتان شطرنجی و پشتی طرح دار، ابایی نداشته باشید.
دلیل: طرح‌‌‌‌‌ها با هم تركیب یافته‌اند. در غیر اینصورت ظاهری شلوغ و در هم و برهم ایجاد می‌شود. آذین‌بندی‌‌‌‌‌های یكدست روی صندلی كتانی و پشتی سفید از رنگ پشتی طرح دار ایجاد شده‌اند.


15- رنگ روستایی

این اتاق خواب دارای پرده‌‌‌‌‌های سبز مایل به زرد است. پرده‌‌‌‌‌ها به خاطر رنگ پر طراوت خود، مركز توجه این اتاق پذیرایی هستند. پنجره‌‌‌‌‌ها خیلی متقارن هستند، از این رو، رنگ گرم توازن اتاق را برهم نمی‌زند. طرح‌‌‌‌‌های روی پرده ظرافت بدیعی به اتاق بخشیده‌اند.


16- میزان رنگ


گاهی اوقات رنگ‌‌‌‌‌ها با مایه‌های كم به كار می‌روند، همان طور كه به وسیله وسایل و میز این اتاق مشخص می‌باشند.
دلیل: برای ایجاد ظاهری ساده، رنگ‌‌‌‌‌ها به طور ظریف در این اتاق سفید رنگ به كار برده شده‌اند.


17- اهمیت فرش


این فرش جالب كه در این اتاق پذیرایی استفاده شده است، میزانی از رنگ را با خود به همراه دارد. فرش‌‌‌‌‌های طرح‌دار زیبا راهی برای افزودن رنگ به هر اتاقی هستند. و این اتاق هم به وسیله فرش و وسایل پذیرایی دارای جلوه‌ای خاص شده است.


18- نتیجه مطلوب

كوسن‌‌‌‌‌های سبز و آبی راه‌راهی كه استفاده شده‌اند آشپزخانه را به مكانی دنج و راحت تبدیل كرده‌اند. از آنجا كه پنجره‌‌‌‌‌ها در گوشه بدون پرده هستند، این كوسن‌‌‌‌‌ها فضا را تعدیل ساخته‌اند. راه‌راه یا شطرنجی یك طرح كلاسیك می‌باشند كه به مرور زمان دمده نمی‌شوند، به ویژه اگر در قالب‌‌‌‌‌های آرام بخشی به كار گرفته شوند.


19- قهوه‌ای‌‌‌‌‌های غنی

در این اتاق نشیمن دنج همه شیوه‌‌‌‌‌ها با استفاده از پارچه‌‌‌‌‌های جدید، میز قهوه‌ای رنگ و صندلی سنتی تركیب شده‌اند. هر پارچه طرح‌داری در این اتاق جدید است. و در كنتراست با صندلی كتانی كلاسیك می‌باشد. و نیز وسایل آبی و قهوه‌ای رنگ جدید به نظر می‌رسند.


20- وسایل چینی

این كمد چینی آلات سفید رنگ در آشپزخانه یا وسایل آنتیك رنگارنگ پر شده است. گلدان‌‌‌‌‌ها و كاسه‌‌‌‌‌های چینی دارای ظرافت و قشنگی منحصر به فردی هستند. دستمال‌‌‌‌‌های رنگی بالای كمد نیز رنگ را به فضا اضافه نموده‌ان


 

hd_memar

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انواع والان پرده

انواع والان پرده


«والان»، بخش زینتی از پرده است كه می‌تواند جداگانه نیز برای تزیین پنجره‌ها به كار رود. معمولا رنگ والان را با مبلمان منزل هماهنگ انتخاب می‌كنند.
انتخاب نوع پارچه بستگی به سلیقه خودتان دارد. می‌توانید از پارچه‌های سنگین، جنس پارچه‌های رومبلی با نقش‌های شاد یا از پارچه‌های سبكی كه پف‌دار می‌ایستد، استفاده كنید.

والان‌های تخت:


برای دوخت این نوع پرده به پارچه کمتری نیاز دارید و زمان دوخت نیز کوتاه تر است. این نوع پرده والان ساده را می توانید با تزئینات مدرن و امروزی یا سنتی همراه کنید. این والان یک تخته پارچه است که از چوب پرده جفتی عبور داده شده است. انتخاب نوع پارچه بستگی به سلیقه خودتان دارد. می توانید از پارچه‌های سنگین، از جنس پارچه‌های رومبلی با نقش‌های شاد یا از پارچه‌های توری و نایلونی دو لایه سبک و یا از پارچه‌های نخی گل دار، ابریشم خام، مخمل، یا از پارچه‌های جیر و چرم مصنوعی که به راحتی دوخته می شود استفاده کنید. همچنین می توانید پارچه‌های سوزن دوزی شده یا پنبه دوزی را به کار ببرید.
البته اندازه طول والان بستگی به اندازه پنجره اتاق شما دارد ولی بیشتر والان‌ها در اندازه 30 تا 35 سانتی متر هستند، چوب پرده‌ها را نصب کنید به طوری که فاصله بین آنها برابر با اندازه نهایی مورد نظر شما باشد. اندازه گیری نهایی طول پارچه پرده برای برش انداره چوب پرده را به اضافه دو سانت و نیم برای تا زدن حساب کنید. اندازه نهایی پهنای والان تخت شامل اندازه چوب پرده و برگردان به اضافه هفت سانت و نیم برای سجاف‌های کناری است .

والان بالونی:

پرده با والان بالونی، همراه با پرده توری سایبان و دراپه، ظاهری زیبا و چشم نواز دارد. لبه‌های پائینی آویخته و جمع شده، به نظر پیچیده می آید ولی در حقیقت دوخت آن بسیار ساده است. در واقع این پرده ای ساده است که از چوب پرده عبور داده شده و بلندی آن به اندازه والان است. هر کدام از قالب‌ها یا گودی‌ها با استفاده از نوار پرده یا گره زدن ریسمان به حلقه‌های پلاستیکی در پشت پرده انجام می شود. این پرده والان دار بالونی را می توانید از چوب پرده یا تیرک پنجره رستوران آویزان کنید. برای باشکوه جلوه دادن این پرده دراپه، والان‌های بالونی را به بلندی حدود 70 سانتی متر بدوزید.

برای محاسبه اندازه بلندی پارچه، بایستی مقداری اضافه برای تا کردن لبه بالا و پائینی و دوخت درز در نظر بگیرید و برای پهنای پرده، اگر پارچه شما توری نازک و ظریف باشد، سه برابر اندازه طول پنجره و اگر پارچه ضخیم تر باشد، دو الی دو و نیم برابر و مقداری نیز برای تا زدن لبه‌های کناری پرده اضافه کنید.
والان پف دار:


این نوع والان را می توانید به همراه پرده اصلی، پرده توری آفتابگیر، سایبان و یا به تنهایی از پنجره آویزان کنید. اندازه برش طول پارچه پرده برابر است با اندازه نهایی والان به اضافه درز و جای عبور چوب پرده؛ و پهنای آن سه تخته پارچه برای پرده توری و یا پارچه از جنس حریر است. اگر پارچه شما قدری ضخیم تر است، دو برابر و نیم محاسبه کنید و ده سانتی متر برای دوخت سجاف‌های کناری اضافه کنید.


نحوه دوختن والان‌های بالونی (بادکنکی):


1- ابتدا سجاف‌های کناری و پایین پارچه پرده ای را تا بزنید، اتو کنید. سپس به اندازه مناسب که بتوان چوب پرده را از آن رد کرد تا بزنید و بدوزید.
2- اندازه‌های دلخواهتان را مشخص کنید. به طور معمول فاصله‌های قالب 20 تا 30 سانتی متر از یکدیگر است. نوار پرده را روی این فاصله‌ها می دوزیم. اگر بخواهید در طول پرده این فاصله‌ها پهن تر باشد، باید قالب‌ها به فاصله‌های 40 تا 60 سانتی متر دوخته شود.
3- چندین نوار پرده را به طول 60 سانتی ببرید و در سر جای خود روی پرده بدوزید. ریسمان را از دو سر بکشید تا جمع شوند، بعد ،گره بزنید. اضافی ریسمان نوار پرده را توی گودی والان بگذارید.
نحوه دوختن والان‌های صاف:
- لبه‌های پارچه پرده ای را به اندازه 5/1 سانتی متر تا کنید. لایی بچسبانید و اتو کنید. لبه بالا و پایین پارچه را تا بزنید و به پهنای اندازه چوب پرده جا بگذارید و چرخ کنید

- چوب پرده را عبور دهید. برای تزئین از روبان ابریشمی خیلی محکم و کلفت استفاده کنید و آن را بر روی جای دوخت کوک بزنید و بدوزید.
نحوه دوخت والان پفی:
1- سجاف‌های کناری را تا بزنید. لبه بالایی را به اندازه 5/1 سانتی متر تا کنید و اتو بزنید. سرتاسر طول لبه تا زده شده را دو ردیف موازی در زیر لبه قسمت تا شده بدوزید جای عبور چوب پرده کامل می شود

2- چوب پرده را عبور دهید و والان را نصب کنید. پرده را بکشید و مرتب کنید. اگر به نظر می رسد که شـُـل است و می خواهید پُـفِ پرده بیشتر باشد آن را با کاغذ پوستی یا کیسه‌های پلاستیکی خشکشویی پر کنید.


گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestye
منبع:niksite.com
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است

چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است

چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است
طراحی داخلـــی ,
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
كف پوش هاى چوب پنبه اى
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]این نوع كف پوش ازچوب پنبه حقیقى ساخته مى شود كه از پوست درخت بلوط گرفته مى شود كه اغلب در مناطقمدیترانه اى مخصوصاً در كشور پرتغال بسیار یافت مى شود. به دلیل این كه براى تولیداین كف پوش احتیاج به پوست درخت بلوط داریم لذا تولید آن براى اكوسیستم مخرب نیست. این نوع كف پوش در مكان هایى استفاده مى شود كه انعكاس صدا در آنجا مهم محسوب مىشود و مى خواهند محیطى آرام داشته باشند مانند استودیوها. رنگ چوب پنبه رنگى گرماست و به دكوراسیون خانه یا اتاق حالتى بسیار زیبا و طبیعى مى بخشد. این كف پوشمعروف است به این كه جزو راحت ترین نوع كف پوش براى پا محسوب مى شود و همچنین «عایقصدا»ى مناسبى نیز است و در تمام نقاط خانه مانند آشپزخانه و حتى كتابخانه كف پوشمناسبى است. ، كف پوش چوب پنبه اى مى تواند مانند كف پوش هاى چوبى به وسیلهواكسو یا پلییوریتنبراق شود....[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]كف پوش هاى چوب پنبه اى [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]این نوع كف پوش ازچوب پنبه حقیقى ساخته مى شود كه از پوست درخت بلوط گرفته مى شود كه اغلب در مناطقمدیترانه اى مخصوصاً در كشور پرتغال بسیار یافت مى شود. به دلیل این كه براى تولیداین كف پوش احتیاج به پوست درخت بلوط داریم لذا تولید آن براى اكوسیستم مخرب نیست. این نوع كف پوش در مكان هایى استفاده مى شود كه انعكاس صدا در آنجا مهم محسوب مىشود و مى خواهند محیطى آرام داشته باشند مانند استودیوها. رنگ چوب پنبه رنگى گرماست و به دكوراسیون خانه یا اتاق حالتى بسیار زیبا و طبیعى مى بخشد. این كف پوشمعروف است به این كه جزو راحت ترین نوع كف پوش براى پا محسوب مى شود و همچنین «عایقصدا»ى مناسبى نیز است و در تمام نقاط خانه مانند آشپزخانه و حتى كتابخانه كف پوشمناسبى است. ، كف پوش چوب پنبه اى مى تواند مانند كف پوش هاى چوبى به وسیلهواكسو یا پلییوریتنبراق شود. [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]متداول ترین نوع براق كردن کف پوش، استفاده از واكس است كهبه كف پوش ها جلاى بسیار زیبا مى بخشد و لازم است حداقل سالى یك بار واكس زده شوند. اما براى كف پوش هاى استفاده شده در آشپزخانه بهتر است ازبراق كنندهپلییوریتناستفاده شود زیرا احتیاج به مراقبت كمترى دارد و استحكام بیشترى همدارد. به دلیل این كه این نوع كف پوش جاذب آب است مى بایست كاملاً مراقب بود و هرزمان كه آب یا مایع دیگرى بر روى آن ریخت سریعاً توسط پارچه پاك و تمیز شود چون ایننوع كف پوش هم به راحتى منبسط و منقبض مى شود( كف پوش های چوب پنبه اى هم وجود داردكه از پلاستیك ساخته مى شوند). [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]كف پوش هاى لینولیوم[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]این نوع كف پوش یك مخلوط طبیعى ساخته شده از روغن تخم كتاناكسید شده، خاك اره، سنگ آهك پودر شده، صمغ كاج و رنگدانه هاى مختلف است. این مخلوطاولین بار در سال 1863 توسط یك انگلیسى به نام فردریك دالتون ساخته شد. این موادبسیار مستحكم هستند و به صورت وسیعى در تمامى مناطق مانند آپارتمان ها و حتى مناطقصنعتى استفاده مى شد تا این كه كف پوش هاى پلاستیكى در سال 1940 در دسترس مردم قرارگرفت. كف پوش هاى پلاستیكى مصنوعى در مقایسه با این نوع كف پوش از نظر نگهدارىبسیار راحت تر بود و به طور چشمگیرى بازار فروش لینولیوم را كساد كرد.
در بعضىمواقع مردم این دو نوع كف پوش (لینولیوم و كف پوش مصنوعى) را با یكدیگر اشتباه مىگیرند، در صورتى كه مواد تشكیل دهنده آن دو كاملاً با یكدیگر متفاوت هستند. تنوعرنگ در كف پوش هاى لینولیوم بسیار زیاد است و معمولاً به صورت ورقه اى در بازارموجود هستند.
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]كاشى هاى كف چرمى[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]این نوع از كاشى ها نیز در رنگ ها و سایزهاى مختلفى وجوددارد. آنها مى توانند خیلى زیبا و شیك باشند و عایق هاى بسیار خوبى براى صدا محسوبمى شوند. در زیر پا خیلى نرم و لطیف احساس مى شوند و ظاهرى بسیار لوكس و گران قیمتدارند. در طول زمان شكل چرم عوض مى شود و رنگ و جنس آنها تغییر مى كند و همیشه دستنخورده و تازه به نظر نمى آید. استفاده از كف پوش هاى چرمى زیاد مقرون به صرفه نیستاما بسیار زیبا و فریبننده هستند. این نوع كاشى هاى كف با طراحى مد روز و یا حتىمدل هاى قدیمى و سنتى براى كتابخانه ها بسیار مناسب هستند. بهتر است كه كاشى هاىچرمى در محیط هایى با آب و هواى خشك یا در رطوبت زیاد استفاده نشوند. كاشى هاى كفچرمى باید حداقل 2بار در سال واكس بخورد و بدین منظور مى بایست با فروشنده، نصاب یاتوزیع كننده آنها قبلاً مشورت كنیم. [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]موزائیك[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]این نوع كف، یك طرح یا تصویر مجازى از قطعات كوچك است. اینقطعات كوچك شامل مرمر یا شیشه مى باشند. رومیان چیزى را كه ما امروزه موزائیك مىنامیم ایجاد کردند و آن را بر روى كف و دیوارها استفاده مى كردند. كلیساهاى وابستهبه روم شرقى نمونه بسیار خوبى است از کاربرد موزائیك هاى بسیار رنگارنگ و شگفتانگیز كه در آنها قطعات كوچكى از طلا نیز دیده مى شود.
براى این كه ثابت كنیمایده هاى بزرگ و قدیمى از بین نمى روند در طراحى هاى جدید نیز به صورت گسترده اى ازموزائیك استفاده مى شود. نمونه ها و طرح هاى قدیمى موزائیك را مى توان در شهر pompeii (یكى از شهرهاى ایتالیا) مشاهده كرد و نمونه هاى مدرن و امروزى آن كه داراىرنگ هاى بسیار شفاف و زنده اى هستند در حمام، آشپزخانه یا اتاق اصلى خانه استفادهمى شود.
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]پوشش هاى ارتجاعى كف [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]این پوشش ها از موادى ساختهشده است كه شكل خود را حفظ مى كند. این نوع كف شامل موادى مانند چوب پنبه، لینولیوم (یك نوع مشمع كف)، لاستیك و كف پوش پلاستیكى است. آنها از سنگ سرامیك، كف هاىسیمانى و حتى از كف پوش هاى چوبى نرم تر هستند؛ این بدین معنى است كه آنها در زیرپا بسیار راحت هستند و شما مى توانید براى مدت طولانى روى آنها بایستید. كف پوش هاىارتجاعى همچنین عایق هاى ضد صداى بسیار مناسبى محسوب مى شوند و از آنجا كه آنها ازانواع دیگر كف پوش ها نرم تر هستند، به راحتى خراش پیدا مى كنند و نباید با اجسامسخت شست و شو شوند. پوشش هاى ارتجاعى كف به راحتى منقبض و منبسط مى شوند كه اینمسئله بستگى به رطوبت و درجه هوا دارد. پس قبل از نصب این نوع كف پوش ابتدا اجازهدهید تا این كف پوش ها خود را با محیط و نوع آب و هوا تطبیق دهند و سپس آنها را برروى زمین نصب كنید. [/FONT]
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
از اینجا دانلودش کن ولی حتما باید IP و تغییر بدی یا با VPN برو و IP رو با روسی تغییر بده.

دانلود
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
شش قانون اساسی دکوراسیون

شش قانون اساسی دکوراسیون

رابرت فراست، شاعر امریکایی، معتقد است «خانه همان‌جایی است که وقتی قرار است به آن برگردیم، همه اجزایش آدم را به سمت خودش می‌کشد.» سویه‌های معنوی را اگر کنار بگذاریم، قطعا یکی از این اجزایی که آدم را به سمت خانه‌اش می‌کشد، سلیقه‌ای است که در چیدمان اجزای خانه به کار رفته است. این چند قدم را بردارید تا به یک دکوراسیون مطلوب و درعین‌حال شخصی دست پیدا کنید.
۱) از نصب تابلوهای کوچک روی دیوارهای بزرگ اجتناب کنید. با این کار هم از ارزش اثر هنری کم می‌شود و هم دیوار خانه کوچک به نظر می‌رسد. تابلوهای هنری باید دو‌سوم پهنای دیوار را پوشش دهند تا بشود آنها را یک عنصر دکوراتیو به حساب آورد.
۲) اگر می‌خواهید دیوارهای اتاق‌تان مرتفع به نظر بیاید، از چندین تابلوی عمودی در کنار هم استفاده کنید. اگر دوست دارید دیوارهای اتاق‌تان پهن و طولانی به نظر آید، چندین تابلوی افقی را در کنار هم قرار دهید.
۳) قبل از انجام رنگ‌آمیزی نهایی، از علاقه‌تان به رنگ مورد نظر مطمئن شوید. شاید بد نباشد که آن را در جای کوچکی امتحان کنید و زمانی که از شدت روشنی، تیرگی و یا درخشندگی رنگ اطمینان حاصل کردید آن را برای کل دیوارها به کار ببرید. بهتر است امتحان رنگ را در زیر همان نوری انجام دهید که بیشترین زمان را با آن سپری می‌کنید.
۴) نورها می‌توانند روی رنگ‌ها تاثیر بگذارند. برای مثال، نورهای زرد مقداری گرما و زردی به رنگ اضافه می‌کنند. در مقابل، نورهای سفید، باعث اضافه شدن کمی رنگ آبی به دیگر رنگ‌ها می‌شوند.
۵) استفاده از تابلوهای نقاشی به هماهنگی و زیبایی خانه بسیار کمک می‌کند، ولی به هنگام نصب این تابلوها باید در نظر داشته ‌باشید که در ارتفاعی بالاتر و یا پایین‌تر از حد تعریف‌شده قرار نگیرند. حد تعریف‌شده نصب تابلوها درحقیقت همان میانگین قد افراد بزرگسال خانواده است، یعنی در فاصله‌ای مابین ۱۵۸ تا ۱۷۰ سانتی‌متر از کف زمین. اگر قصد دارید مجموعه‌ای از تابلوها را روی دیوار به نمایش گذارید، می‌توانید این دامنه را به ۱۳۰ تا ۱۸۵ سانتی‌متر گسترش‌دهید.
۶) اگر می‌خواهید اتاق‌ها بزرگ‌تر از حد واقعی به نظر برسند، از رنگ‌های روشن و درخشنده استفاده کنید. برعکس، اگر فضای وسیعی در اختیار دارید و می‌خواهید که کوچکتر به نظر برسد، رنگ‌های تیره به کار ببرید.


تهیه و تنظیم :پایگاه اینترنتی پرشین وی
www.persianv.com
 

alireza arc

عضو جدید
چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است

چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است

چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است؟



سرامیك كف :
تاریخچه سرامیك به هزاران سال پیش مى رسد و در حال حاضر نیز به صورت وسیعى از آن استفاده مى شود. چین باستان و تمدن هاى رومى هر دو از سرامیك استفاده مى كردند. در معابد یونانى، كلیساها و مساجد، كاشیكاری هاى كف و دیوارها به صورت خیره كننده اى زیبا و كاملاً متفاوت بود. امروزه كاشى سرامیك در هر نقطه اى از خانه مثل اتاق ها مى تواند استفاده شود به دلیل این كه سرامیك استحكام بالایى دارد و بسیار راحت قابل شست وشو است در آشپزخانه ها و حمام از آن استفاده مى شود. در كاشیكارى و صنعت امروزه سرامیك ها از لحاظ رنگ و شكل از استحكام و دوام بیشترى برخوردار هستند. سرامیك هاى قدیمى و سنتى اسپانیا و سرامیك هاى تركیه داراى انواع متفاوتى از رنگ و مدل هستند و به این دلیل براى به وجود آوردن الگوهاى جدید و متفاوت امروزه آنها را با یكدیگر ادغام مى كنند. شكل و الگوى كاشی ها مى بایست با شكل و سایز اتاق هماهنگى داشته باشد و بهتر این است كه براى اتاق هایى با سایز بزرگ از سرامیك هاى بزرگتر استفاده شود. هنگام راه رفتن، سرامیك نسبت به كف پوش هاى ارتجاعى مثل پلاستیكى، چوب پنبه اى و لاستیكى بسیار سخت تر و محكمتر به نظر مى آید و اگر برحسب اتفاق چیزی روى زمین بیافتد غالباً مى شكند. به عبارت دیگر كاشى و سرامیك مى توانند براى نما همیشه باقى بمانند و عمر طولانى خواهند داشت. به طور كلى كاشی ها سرد هستند و مخصوصاً در هواى سرد بسیار خنك و سرد مى شوند اما به كار بردن یك سیستم گرمایى كه در زیر كاشى ها كار مى شود باعث گرم شدن آنها در فصول سرد سال مى شود. كاشى هاى سرامیك مى توانند در محیط هاى چهارگوش یا چند ضلعى استفاده شوند.


كاشى تراكوتا : (در زبان ایتالیایى به معنى خاك رس پخته شده)
این كاشى ها از خاك رس پخته شده ساخته مى شوند كه داراى رنگ قهوه اى مایل به قرمز است. در تمامى كشورهاى دنیا از ایتالیا تا مكزیك از این نوع كاشى استفاده مى كنند. این نوع كاشى به نظر روستایى و كهنه مى آید كه مخصوص كشورهاى مدیترانه اى است و مخصوصاً در كشورهاى جنوب غربى و اسپانیایى از آنها بسیار استفاده مى شود. شما مى توانید آنها را به صورت مات یا شفاف خریدارى كنید. زمانى كاشى ها را براق مى كنند كه بخواهند از خوردگى و خش افتادن روى آنها جلوگیرى شود. خریدارى آنها به صورت مات این اجازه را به مشترى مى دهد كه درجه شفافیت و براق بودن آنها را خود انتخاب كند اما از طرف دیگر ممكن است از نظر قیمت كمى بیشتر شود. اندازه كاشى ها باید با اندازه اتاق متناسب باشد. كاشى هاى تراكوتا به دلایل بسیارى داراى محبوبیت زیادى هستند. آنها بسیار مستحكم هستند و رنگى گرم و جذاب دارند. این كاشى را مى توان در تمامى قسمت هاى خانه مثل آشپزخانه و راهروها استفاده كرد.



كف سیمانى
كف هاى سیمانى ظاهرى صنعتى دارند و مخصوصاً در سال هاى اخیر از توجه خاصى برخوردار شده اند. اما شما ممكن استكف هاى سیمانى را در گالرى هاى هنرى یا اتاق هاى زیرشیروانى نیز مشاهده كنید. کف های سیمانی را می توان با فرش پوشاند یا بدون هیچگونه پوششی به حال خود رها کرد و همچنین مى توان به طرق مختلفى رنگ آمیزى نمود. مى توان هنگام ساخت رنگ دانه ها را مستقیم وارد سیمان كرد یا این كه بعد از اتمام كار، به وسیله قلم یا اسپرى آنها را رنگ آمیزى كرد. براى به دست آوردن نتیجه بهتر مى بایست 60 تا 90 روز صبر كنید تا سیمان كاملاً خشك بشود. اگر كف هاى سیمانى قلم زنى بشوند به دلیل ورود رنگ به داخل منافذ سیمان ثبات و پایدارى رنگ بیشتر خواهد شد. در صورت به كار بردن سیمان روى كف هایى كه ثبات ندارند یا دیوارها، با ایجاد كوچكترین حركت در آنها تولید شكاف و یا ترك مى شود. براى جلوگیرى از این ترك ها بهتر است قبل از ریختن سیمان روى زمین، روى كف ترك هایى را ایجاد كنیم تا سیمان در آن نفوذ كند، مخصوصاً در جاهایى كه فشار روى آنها زیاد است مثلاً در اطراف درها. این نوع از پوشش كف هم در زیر پا بسیار سخت و محكم به نظر مى رسد و مانند سرامیك اگر چیزى روى آن بیفتد خواهد شكست. سیمان هایى كه با دستگاه ریخته مى شوند بسیار سنگین هستند و بعضى از ساختمان ها نمى توانند وزن آنها را تحمل كنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

alireza arc

عضو جدید
چه فرشى براى كجا مناسب تر است

چه فرشى براى كجا مناسب تر است

چه فرشى براى كجا مناسب تر است



- رابطه خصوصیات محیط با طرح و نقشه فرش:
پیش از هر توصیه اى در این زمینه یادآورى این مطلب خالى از لطف نیست كه معمولاً فرش هاى دستباف اكثر شهرهاى ایران در سه قالب اصلى به لحاظ طرح بافته مى شوند كه عبارت اند از لچك ترنج- خشتى و افشان كه در میان آنها لچك ترنج از قدیم مورد استقبال بیشترى قرار گرفته و اغلب فرش هایى را كه شما در منازل یا در فرش فروشى ها مى بینید در همین طرح بافته شده اند. البته طرح هاى دیگرى نیز وجود دارند كه در شهرهاى مختلف بر آن اساس بافته مى شوند. گبه ها، فرش هاى تركمنى و غیره از این دسته اند.
در فرش هاى لچك ترنج دار علاوه بر حاشیه اى پهن كه دور تا دور فرش را احاطه كرده است، نقشى در قالب شكل هندسى دایره و یا بیضى در میان قرار گرفته كه به آن ترنج مى گویند و در چهار گوشه داخلى حاشیه چهار نقش با فرم مثلثى قائم الزاویه كه وتر آن خطى هلالى است وجود دارد كه هر یك از این چهار نقش را هم لچك مى گویند.
برخى از كارشناسان فرش ادعا مى كنند كه طرح هاى اصلى فرش هاى ایرانى برگرفته از معمارى ساختمان هاى آن روزگار است. در نتیجه هنگامى كه در ساختار خانه ها تغییرى اساسى ایجاد مى شده، طراحان فرش نیز از این تغییر تبعیت مى كرده اند. آنها بر این عقیده اند كه طرح لچك ترنج فرش ها از طرح پردیس معمارى ساختمان هاى سده آخر دوره اشكانیان الهام گرفته است. این معمارى از فضاى اندرونى بیرونى تشكیل شده بود و در واقع فرش هاى لچك و ترنج دار نمادى از حیاط این ساختمان ها بوده اند. «لچك»ها باغچه هاى سبزیكارى چهار وجه حیاط و «ترنج» حوض میانى حیاط را یادآور مى شدند. گل هاى میان آنها نیز به گلكارى هاى گل محمدى حیاط اشاره مى كرده اند.
پس از گذشت زمان و ایجاد تغییرات در معمارى و حذف حوض میانى و باغچه هاى سبزیكارى، طرح افشان فرش به وجود آمد. در این طرح دیگر اثرى از لچك و ترنج نبود و با حفظ همان حاشیه اصلى در فضاى میان حاشیه ها نقش هایى از انواع گل و ساقه و برگ دیده مى شدند.
طرح هاى خشتى جمله دیگر طرح هاى فرش هاى ایرانى هستند كه براساس آن تمام سطح داخلى مابین حاشیه ها به مستطیل هایى مساوى تقسیم شده و در داخل هر یك نقشه اى بافته مى شود كه ممكن است این نقشه ها چندین بار در خشت هاى مختلف تكرار شود. البته عدم تكرار آنها نشانى بر مرغوبیت نقشه و ابتكار طراح است. این طرح در برخى از شهرها به گلستان نیز معروف است.

امروزه طراحان نقشه هاى فرش با ابتكارات خود و براساس سلایق متقاضیان در همین قالب هاى اصلى به ارائه طرح هاى متفاوت و زیبا پرداخته اند كه با توجه به نامشان ثبت شده است. مثلاً در فرش هاى تبریز نقشه هاى علیا، بهشتى، شیوا، بنام، تقى زاده، قلى نامى و بسیارى نقشه هاى دیگر وجود دارند كه با توجه به نام طراحانشان نامگذارى شده اند و اگرچه به لحاظ طرح و رنگ با هم متفاوت هستند ولى همگى در قالب طرح اصلى لچك ترنج جاى مى گیرند. با توجه به تنوع موجود، دست براى انتخاب مناسب ترین فرش براى فضاى مورد نظر باز است.



پس در همین راستا به پیشنهادات زیر توجه كنید:
- در فضایى با وسعت كم، پهن كردن فرش با نقش و نگارى فشرده و متراكم، به شلوغى فضا و در نهایت كوچكتر به نظر آمدن آن كمك مى كند.
- هنگامى كه كفپوش ثابت فضاى مورد نظر شما طرح دار است فرشى با طرح هاى خلوت انتخاب كنید تا تعادل طرح و نقش در كف محیط حفظ شود. مثلاً در صورت امكان استفاده از گبه به لحاظ سبك دكوراسیونى محیط بهترین انتخاب براى روى كفپوش پاركت آن هم در فضاى مدرن گبه است.
- دكوراتورها همواره فرش هاى با طرح افشان را براى فضا هاى كوچك توصیه مى كنند.
-انتخاب فرش هاى لچك ترنج براى فضاى معمولى و نسبتاً بزرگ بسیار مناسب است ولى انتخاب فرش خشتى براى این قبیل مكان ها توصیه نمى شود زیرا سبب كوچكتر جلوه كردن محیط مى شود.

رنگ و انتخاب فرش:
براى فضایى با وسعت كم، فرشى با تركیب رنگى روشن انتخاب كنید. این مسئله در مورد مكان هاى با محدودیت نور كافى نیز توصیه مى شود. هر چه كف زمین روشن تر باشد فضا بزرگتر و نورانى تر جلوه مى كند. در ضمن به هنگام انتخاب رنگ فرش، به پالت رنگى موجود در فضا شامل رنگ دیوارها، پارچه روكش مبلمان، پرده ها و حتى رنگ چوب لوازم و از همه مهمتر رنگ كفپوش، توجه كنید. حفظ هماهنگى میان طرح و رنگ فرش انتخابى و دیگر عناصر یك فضا از جمله مهمترین موارد در انتخاب فرش مناسب است.

كاربرد محیط و فرش مناسب:
این كه فرش مورد نیاز در چه مكانى و با چه كاربردى پهن مى شود در انتخاب تعیین كننده است. مثلاً براى فضاهاى پر رفت وآمد مثل اتاق نشیمن و فضاى ورودى خانه، فرش هاى روشن و با بافت ظریف و به اصطلاح رج بالا انتخاب نكنید. اینگونه فرش ها در این مكان ها در معرض آسیب دیدگى بیشترى قرار مى گیرند. سبك دكوراسیونى: انتخاب فرش نیز مانند انتخاب دیگر لوازم دكوراسیونى تابع رعایت قوانین سبك دكوراسیونى به كار رفته در محیط است. لذا پیش از خرید فرش به انتخاب نقشه اى مناسب با سبك دكوراسیونى فضاى خانه تان بیاندیشید.
منبع : روزنامه شرق
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

alireza arc

عضو جدید
توصیه ها و پیشنهاداتی در امر دكوراسیون

توصیه ها و پیشنهاداتی در امر دكوراسیون

توصیه ها و پیشنهاداتی در امر دكوراسیون

1. اگر در بین لوازم دكوراسیون منزلتانشی قدیمی و ارزشمندیوجود دارد، به هنگام چیدمان لوازم به صورتی عمل كنید كه شی و یا اشیاء مورد نظر، مركز توجه قرار گیرند . در ضمن می توانید با "نورپردازی" این جلوه و مركزیت را مضاعف كنید.




2. برای كفپوش سرامیك فضایی كوچك، از سرامیك هایی با ابعاد بزرگ استفاده نكنید. همان طور كه كاربرد سرامیك های كوچك برای فضاهای بزرگ جایز و مناسب نیست. در واقع وسعت فضا با ابعاد سرامیك مورد نیاز رابطه مستقیم دارد.
3. از قرار دادن گیاهان و به خصوص گل های طبیعی بودار و معطر در اتاق خواب خود و كودكانتان بپرهیزید. استراحت شما به مدت چندین ساعت در این فضا و تنفس هوایی كه عطر گل در آن پراكنده است، احتمال بروز حساسیت را افزایش می دهد، به خصوص برای افرادی كه دارای زمینه مساعدی برای بروز حساسیت هستند. در این شرایط به جای گل های طبیعی از انواع گل های مصنوعی استفاده كنید.


4. پیش از ایجاد اشكال معماری در قالب سقف های كاذب، آرك، گچ بری ها، دیواركوب ها و غیره، باید تأثیر ناشی از این عناصر در محیط را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ساخت سقف كاذبی با ابعاد بزرگ و مدل دار در فضائی كه از ارتفاع زیادی هم برخوردار نیست، نه تنها زیبا به نظر نمی آید، بلكه سقف موجود را از آنچه كه هست كوتاه تر نشان می دهد.


5. از پرده هایی كه از لحاظ طرح و رنگ با محیط مورد نظر هماهنگ نیستند، استفاده نكنید.


6. گستردن یك تخته فرش خوش نقش و نگار برای فضایی كه همه ی رنگ ها ملایم بوده و بر روی لوازم، دكوراسیون پارچه ای و حتی سطوح كف ، اثری از طرح ها و نقوش چندان به چشم نمی خورد ، تنوع خاصی به وجود آورده و انتخابی به جا محسوب می شود.


7. كاربرد رنگ های تند برای فضاهایی كه افراد به منظور انجام كار در آنجا حضوری طولانی مدت دارند كاری ( به لحاظ دكوراسیونی و روحی روانی ) نادرست است.


8. در پروژه نورپردازی داخل خانه برای حفظ ایمنی بیشتر، نورپردازی پله ها را از یاد نبرید. نصب چراغ در بالا و پائین هر مجموعه پله كافی خواهد بود.
9. ایجاد یك پالت رنگی مناسب در فضای آشپزخانه، با چرخش رنگ های انتخابی در قالب لوازم دكوراسیون بزرگ و حتی خرده ریزها انجام پذیر است.



10. از كفپوش های پلاستیكی مانند مكالئوم و لینولئوم برای پوشش كف آشپزخانه استفاده نكنید زیرا در مجاورت مستقیم با آب كنده می شوند.
 

alireza arc

عضو جدید
برای زیباتر كردن دكوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده كنیم؟

برای زیباتر كردن دكوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده كنیم؟

برای زیباتر كردن دكوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده كنیم؟


رنگ یكی از جالب ترین جنبه های دكوراسیون است. طراحان دكوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و تركیب آنها با یكدیگر را در هم شكسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دكوراسیون منزل به كار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در كاربرد رنگ ها در دكوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دكوراسیون یك خانه مشكل تر شده باشد. اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد. امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساكنین خانه توجه می شود. هر یك از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یك پارچه كنفی رنگ پریده، یك رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند. در قدم اول كلیه لوازمی كه در منزل دارید و آنها را به خاطر رنگشان دوست می دارید در یك جا جمع كنید. این وسایل ممكن است عبارت باشند از یك روسری، یك سرویس بشقاب، صابون یا كارت تبریك و یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما است. كتاب ها و مجله هایی كه در رابطه با تركیب رنگ هستند، تهیه كنید و با مطالعه آنها اطلاعات كافی در رابطه با ایجاد ارتباط میان رنگ های گوناگون كسب كنید.
رنگ هایی كه شما می پسندید، تركیب آنها با یكدیگر در یك مجموعه واحد ، و تأثیر نور موجود در فضا بر آنها عواملی هستند كه نتیجه كار را تحت تأثیر قرار می دهند.

هنگامی كه رنگ های مورد پسندتان را انتخاب كردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری كه در اختیار دارید آنها را در كنار هم بر روی یك قطعه كاغذ سفید آزمایش كنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها كمی سفید برای روشن تر شدن اضافه كنید. به چرخه رنگ مراجعه كنید و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را یافته در كنار آن امتحان كنید. به خاطر داشته باشید كه رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تاثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یك قطعه كاغذ خواهند داشت. وقتی به یك تركیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید كه تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید . به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یك خانه آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی ، بسیار زیبا به نظر می رسند؛ اما همین رنگ بر روی دیوارهای یك اتاق شمالی كه از نور طبیعی كمی بهره مند است نازیبا و كسل كننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یك فضا ضروری است. دقت كنید كه در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یك از اتاق های شما می تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یك از اتاق ها را در نور همان اتاق بیازمایید.

انتخاب رنگِ مناسب برای پوشش دیوارها اولین قدم در طراحی رنگی برای دكوراسیون هر اتاق است

؛ اما شاید یافتن رنگ های متناسب با آن برای دیگر اجزای دكوراسیون كمی مشكل تر به نظر برسد. استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشكل از دوازده رنگ است كه سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های كناری خود كه رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش كه رنگ مكمل آن است به خوبی تركیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده كه در چرخه رنگ در كنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند تركیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می كند كه نگاه بیننده را به راحتی از یكی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یك رنگ با میزان كمی از رنگ مكمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن كامل یك رنگ بر فضای اتاق می شود.در این جا به برخی از اصطلاحات متداول طراحان دكوراسیون در ارتباط با رنگ اشاره می كنیم:رنگ های آكسان:

رنگ های تند و درخشانی كه برای زنده كردن و انرژی بخشیدن به یك مجموعه رنگی به آن اضافه می شوند، مانند رنگ صورتی تند چند كوسن و یك جفت شمع در یك اتاق نشیمن كه با خانواده رنگ كرم رنگ آمیزی شده است.رنگ زمینه: رنگ زمینه رنگی است كه در بزرگ ترین سطوح و به بیشترین میزان در یك فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ دیوارهای یك اتاق. رنگ زمینه ، اغلب به عنوان پس زمینه ای برای سایر رنگ های به كار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ ها مانند رنگ های آكسان یا متضاد را در خود جای می دهد.رنگ های متضاد:

این رنگ ها در كنار هم تاثیری چشمگیر بر بیننده باقی می گذارند چنان كه حتی پس از بستن چشم ها این تاثیر تا مدت كوتاهی در ذهن بیننده باقی می ماند.رنگ های سرد:این رنگ ها حاوی مقدار زیادی رنگ آبی هستند، به عنوان مثال خاكستری هایی كه شامل مقداری رنگ آبی باشند احساس سردی و سرما را در شما ایجاد می كنند در حالی كه خاكستری حاوی قرمز یا بنفش قرمز حس گرما را در بیننده القا می كنند و ویژگی دیگری خواهند داشت.رنگ های مكمل

: این رنگ ها كه در چرخه رنگ در برابر یكدیگر قرار دارند در كنار هم نمایی چشمگیر و متعادل می آفرینند. این رنگ ها هرگز از یك خانواده نیستند و حداكثر تفاوت را با یكدیگر دارند. به عنوان مثال می توان چند كوسن نارنجی تند را در زمینه ای از رنگ آبی نمونه بارزی از این تركیب در نظر گرفت.رنگ های غالب: رنگ غالب همیشه رنگی كه در بزرگترین سطوح و به بیشترین میزان در مجموعه ای به كار رفته ، نیست بلكه رنگی است كه بیش از بقیه رنگ ها نظر را به خود جلب می كند.

یك خانواده رنگی:

شامل مجموعه ای از رنگ ها می شود كه به نوعی با یكدیگر مرتبط هستند برای مثال خانواده آبی شامل مجموعه ای از رنگ های آبی است كه از یك سو با آبی سبزها شروع می شود و از سوی دیگر به رنگ های آبی بنفش ختم می شود. خانواده قهوه ای از رنگ قهوه ای و قهوه ای خاكستری تا پرده های نارنجی و قرمز را شامل می شود.رنگ های گرم: این رنگ ها محتوی مقدار قابل ملاحظه ای قرمز هستند. حتی برخی از آبی ها نیز ممكن است به واسطه وجود مقداری قرمز در آنها در این مجموعه جای بگیرند.رنگ های هم پرده:

اینها رنگ هایی هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبی پررنگ ، این رنگ ها لزوماً از یك خانواده نیستند بلكه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یك بر دیگری غلبه نمی یابند.
 

alireza arc

عضو جدید
معرفی انواع پرده و چگونگی به كاربردن آنها در دكوراسیون های مختلف

معرفی انواع پرده و چگونگی به كاربردن آنها در دكوراسیون های مختلف

معرفی انواع پرده و چگونگی به كاربردن آنها در دكوراسیون های مختلف




پرده ها از ساده ترین انواع پوشش برای پنجره ها هستند كه ضمن سادگی و زیبایی به سبب میزان كم پارچه مصرفی در تهیه آنها از انواع مقرون به صرفه پرده محسوب می شوند. پرده ها ضمن فواید كاربردی ، از نظر شكل ظاهری نیز متنوع بوده و می توان با انتخاب مدل پرده متناسب با دكوراسیون اتاق و همچنین در نظر گرفتن پارچه ای با طرح و رنگ مناسب و هماهنگ با سایر اجزای دكوراسیون منزل، تركیبی زیبا و چشمگیر میان پرده و دكوراسیون اتاق ایجاد كرد. در اینجا مروری داریم بر انواع متداول پرده .
پرده مدل رومی
بارزترین ویژگی پرده رومی تركیب سادگی با ظرافت و زیبایی است. در حالت جمع ، این پرده ردیف تای مرتب و افقی پارچه را تشكیل می دهد و هنگامی كه پرده باز می شود یك قطعه پارچه صاف و قالب پنجره آن را می پوشاند. تای افقی پارچه در این پرده توسط تركه های چوب كه در جیب های باریك دوخته شده و در پشت پرده قرار دارند، ایجاد می شود. گاه در برخی از موارد جیب ها از روی پرده دوخته می شوند و به عنوان یك عنصر تزیینی برای پرده مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پرده تقریباً برای پوشش هر نوع پنجره ای مناسب است.از پرده مدل رومی به عنوان پوشش پنجره در اتاق هایی كه دكوراسیونی ساده دارند، بهره بگیرید. این نوع پرده اغلب با دكوراسیون شلوغ و مملو از طرح و نقش ، تناسب و هماهنگی ندارد. پارچه های ساده یا بافت دار برای دوخت این نوع پرده ایده آل هستند اما انواع پارچه های راه راه یا چهارخانه نیز به دلیل تأكید بر خطوط تای پرده و خطوط منظم دور آن برای تهیه این مدل پرده مناسب هستند. یك پرده رومی با پارچه راه راه افقی، پنجره را عریض تر و پرده ای با پارچه راه راه عمودی پنجره را بلندتر نشان خواهد داد. اما پارچه های طرح دار شلوغ با گل های درشت برای دوخت چنین پرده ی مناسب نیستند.

جهت حصول به نتیجه بهتر برای دوخت پرده مدل رومی از پارچه های محكم مانند پارچه نخی و كتان استفاده كنید.
اگرچه پرده رومی با عرضی معادل ۵/۲ متر نیز قابل تهیه است، اما این مدل پرده برای پنجره های بسیارعریض چندان مناسب نیست، در چنین مواقعی می توانید از چند پرده كه در كنار یكدیگر نصب شده اند، استفاده كنید.
دوخت نوار در لبه های پرده رومی یا بر روی آن با تأكید بر خطوط صاف دور آن بر زیبایی پرده رومی می افزاید. بهترین محل برای نصب این نوع پرده داخل قاب و فرورفتگی دور پنجره است. به این ترتیب هنگامی كه پرده باز می شود در داخل قاب پنجره قرار گرفته و به خوبی آن را می پوشاند.
پرده غلتكی



این پرده ساده دور غلتكی فنری پیچیده شده است كه به بالای پنجره نصب می شود و با استفاده از این غلتك ، باز و جمع می شود. از ویژگی های این مدل پرده ، جمع شدن كامل آن به صورت یك استوانه باریك در بالای پنجره است كه موجب می شود در حالت جمع، نور به طور كامل از پنجره به اتاق بتابد و هیچ بخشی از پنجره را نمی پوشاند. همین ویژگی ، این مدل پرده را برای پنجره هایی كه به طرف داخل باز می شوند، ایده آل می سازد.از آنجا كه پرده مدل غلتكی در حالت جمع تقریباً دیده نمی شود از جنبه تزیینی كمتری برخوردار بوده و اغلب از آن برای مصارف كاربردی و همراه با پرده های تزیینی استفاده می شود. اما این پرده را نیز می توان به اشكال مختلف تزیین كرد. از جمله چاپ استنسیل بر روی آن و یا دوخت انواع نوار، مهره و تزیینات دیگر به لبه ها و یا بر روی آن. برای تهیه این مدل پرده بهتر است از پارچه های آهاردار استفاده كنید و یا پارچه مورد نظرتان را خود آهار بزنید تا هنگام نصب ، پرده ظاهری منظم ، صاف و آراسته داشته باشد. همچنین می توان برای پنجره های كوچك ، پرده ی غلتكی با كاغذهای ضخیم بافت دار تهیه كرد . در این صورت نیازی به آهار زدن پارچه نخواهید داشت. پارچه های ساده و راه راه برای دوخت پرده مدل غلتكی مناسب تر از پارچه های طرح دار هستند ؛ اما انواع پارچه های طرح دار را نیز می توان برای این منظور به كار برد. اگر از پارچه های طرح دار استفاده می كنید، دقت كنید، طرح آن به طور متقارن به روی پرده دیده شود. برای تهیه این نوع پرده در اندازه گیری ابعاد پنجره و برش پرده دقت مضاعفی به كار ببرید زیرا كوچكترین نقص در پرده هنگام نصب آن چشمگیر خواهد بود.
پرده مدل اتریشی

این پرده مجلل و زیبا هنگامی كه جمع می شود به صورت مجموعه ای از حالت (والان ) های دالبری درآمده، نمایی چشمگیر به پنجره می بخشند. اگرچه این نوع پرده نیز با همان روش ریسمانی پرده مدل رومی جمع می شود ، به سبب مدل چین دارش حدود ۵/۲ برابر پرده مدل رومی پارچه مصرف می كند.پرده مدل اتریشی به ویژه برای اتاق هایی با دكوراسیون كلاسیك، مناسب و زیباست و در مجموعه ای از مبلمان و ویژگی های معماری مدل كلاسیك جلوه ای مضاعف می یابد. پرده های مدل اتریشی از پارچه های بسیار متنوع با جنس و طرح گوناگون قابل تهیه هستند اما پارچه هایی مانند ابریشم به دلیل لطافتشان برای دوخت پرده های مدل اتریشی بسیار مناسب هستند.
پرده مدل اتریشی را می توان ، با دوخت یك نوار چین دار به پایین آن به زیبایی آراست. برای پارچه های نخی نوار چین دار پارچه ای و برای پارچه های ظریف تر از نوارهای ریشه دار در پایین پرده برای زیباتر كردن آن استفاده كنید. این مدل پرده را می توان ، هم با چوب پرده های معمولی و هم به وسیله تخته چوبی به بالای پنجره نصب كرد. اما با نصب این پرده با استفاده از یك تخته چوبی نتیجه ای زیباتر و مرتب تر به دست می آید.
اندازه عرض هر یك از حالت های دالبری تشكیل شده بر روی پرده را حدود ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید. همچنین جهت تهیه نوار چین دار برای پایین پرده نواری به طول دو برابر عرض پرده برای پارچه های محكم مانند انواع پارچه كتان و سه برابر عرض پرده برای پارچه های ظریف و لطیف مانند ابریشم در نظر بگیرید. عرض نوار پارچه ای چین دار بنا به دلخواه و سلیقه خود حدود ۷ تا ۱۰ سانتی متر انتخاب كنید.
پرده پیلی دار
این مدل ضمن سادگی ، جلوه ای چشمگیر و زیبا دارد. پرده پیلی دار از دو قطعه پارچه ساده تشكیل شده كه از شكاف میان آنها پارچه ای به رنگ دیگر نمایان است. این پرده به وسیله ریسمان هایی از دو طرف جمع می شود. بهترین اندازه برای این مدل ، پرده ی پارچه ای به عرض ۱۴۰ سانتی متر است.چنین پرده ی برای پنجره های بسیار عریض مناسب نیست.
تركیب های بسیار متنوعی از پارچه های گوناگون را می توان برای دوخت چنین پرده ی در نظر گرفت. اما بهترین حالت ، تركیب پارچه ای ساده با یك پارچه طرح دار است. می توانید پارچه ساده را برای پرده اصلی و پارچه طرح دار را در داخل پیلی استفاده كنید و یا به عكس پارچه طرح دار را برای دو طرف پرده و پارچه ساده در داخل پیلی به كار ببرید. اگر پارچه طرح داری برای خود پرده انتخاب می كنید دقت كنید كه هنگامی كه پرده باز است و پیلی به صورت بسته قرار گرفته طرح پارچه متقارن باشد و خطوط آن به درستی در امتداد یا در برابر هم قرار گیرد.
 

alireza arc

عضو جدید
چيدمان منزل

چيدمان منزل

اتاقهای چند منظوره:
چیدن وسایل در اتاقهای بزرگ یا ناهارخوری و نشیمنهای یکسره در آپارتمانهای امروزی کار نسبا مشکلی است. زیرا نه تنها باید بدانیم از کجا شروع کنیم، بلکه باید کاربردهای مختلفی را در یک چهارچوب واحد بگنجانیم.

1. شما در یک اتاق چند منظوره باید برای هر بخش از فضا، یک ویژگی غالب در نظر بگیرید. برای مثال بخش غذاخوری را بر روی یک ویترین یا قفسه ظروف زیبا و بخش نشیمن را بر روی میز تلویزیون متمرکز کنید. در صورت امکان این دو بخش را در نقطه مقابل هم قرار دهید تا وزن ترکیب بندی اتاق متعادل بماند.

2. با قرار دادن ماهرانه مبلمان، دیواری طبیعی میان دو بخش اتاق ایجاد کنید. با قرار دادن کاناپه یا یک جفت صندلی به طوری که پشت به محل غذا خوری باشد یا قرار دادن یک پاراوان میتوانید دو بخش اتاق را از یکدیگر جدا کنید.

3. هماهنگی و توازن را فراموش نکنید. با قرار دادن دو یا چند شیء کوچک در مقابل اشیاء بزرگ و کنار هم قرار دادن صندلیها و ساختن مجموعه هایی از لوازم تزئینی میتوانید به نتیجه دلخواه برسید.

4. برای مشخص و جدا کردن هر قسمت از قالیچه های کوچک مناسب با فضا استفاده کنید.

5. توجه کنید که دور میز غذا خوری فضای کافی برای عقب کشیدن صندلی و نشستن داشته باشد. این فضا از هر طرف باید حداقل 90 سانتی متر باشد.

6. مبلها باید طوری قرار بگیرند که رسیدن و نشستن بر روی آنها به سادگی امکان پذیر باشد و محل عبور و مرور برای مهمانان و میزبان موجود باشد.



اتاق خواب
اگر از شکل قرینه ای که در اکثر اتاقهای خواب با یک تخت و دو میز عسلی ایجاد میشود، خسته شده اید، کمی از ابتکار خود بهره گرفته و این فضا را به محلی آرام بخش و شادی آور تبدیل کنید.

1. تخت را طوری قرار دهید که در اطراف آن فضای کافی برای عبور وجود داشته باشد. تخت، نقطه تمرکز چیدمان اتاق خواب است. اگر تخت تا حد امکان از کمد فاصله داشته باشد، استفاده از این دو فضا ساده تر خواهد بود.

2. برای گرم و راحت کردن فضا از قالیچه های نرم و کوچک در کنار تخت استفاده کنید.

3. انتخاب و چیدمان لوازم تزئینی شخصی، گلدان کوچک با گلهای طبیعی و چراغ خواب میتواند دو عسلی را به دو فضای متفاوت تبدیل کند.

4. یک تابلو آرامش بخش که عرض آن لااقل یک سوم عرض تخت باشد، در بالای تخت نصب کنید. به طوری که بیشتر به تخت نزدیک باشد تا سقف.

5. اگر در پایین تخت فضای کافی وجود دارد، یک نیمکت یا صندوق زیبا در این قسمت قرار دهید یا یک میز کوچک و مبل راحتی در گوشه مقابل تخت قرار دهید.


نور موضعی در اتاق خواب بهتر از نور یک چراغ سقفی است. در صورت تمایل میتوانید از هردو استفاده کنید. چراغهای پایه دار یا آباژورهای آویز با سیم بلند که در گوشه اتاق نصب میشوند نیز به ایجاد فضایی مناسب برای استراحت کمک میکنند
با ورود به هر فضايي و نگاه كردن به نحوه چيدمان و دكوراسيون آن مكان خواهيم توانست با روحيات و شخصيت افرادي كه در آن فضا زندگي مي كنند آشنا شويم .

اجراي صحيح و زيباي يك دكور عالي و چيدمان اصولي ميتواند روي كساني كه با ما در ارتباط هستند اثر مطلوبي بگذارد.

حال در مورد چيدمان اتاق نشيمن Living Room چند نكته رو بهش اشاره ميكنم:

در ابتدا بايد مشخص كنيد كه از فضاي اتاق نشيمن به چه منظور ميخواهيد استفاده كنيد.

آيا قصد داريد فقط به مطالعه روزنامه -تماشاي تلويزيون در كنار افراد خانواده بپردازيد؟ و يا جهت صرف غذا از همين فضا ميخواهيد استفاده كنيد؟؟؟

بعضي افراد مكاني جدا از اتاق نشيمن رو جهت صرف غذا در نظر ميگيرند.Dining Room

و بعضي ديگر صرفا جهت تماشاي تلويزيون و مطالعه اين قسمت را در نظر ميگيرند.Family Room

البته در چنين فضايي ميتوان چند صندلي يا مبل راحتي براي استراحت و دور هم بودن اعضاي خانواده قرار داد .اين امر

بستگي به سليقه شخصي شما دارد.ضمن اينكه براي خوردن غذا بايد به نقطه ديگري از منزل برويد آشپزخانه يا ناهار خوري.

در فضاهاي كوچك با استفاده از رنگهاي روشن -چوبهاي روشن-بهره گيري از نورهاي موازي در سقف و نيز قرار دادن كتابها در قفسه اي ساده آنهم در كنار ديوار -در عين سادگي ميتوان فضا را بزرگتر از آنچه هست جلوه داد.

چيدمان و زيبايي در اتاقهاي كوچك
اين مهارت وسليقه است كه شرط اول طراحي فضاهاي كوچك را شامل ميشود.
بسياري از طراحان در مواجهه با فضاهاي كوچك-بعد از طراحي-رنگ محيط را انتخاب كرده و سپس به آرامي شروع به
چيدن اسباب و لوازم مي كنند.

در هنگام چيدمان و اجراي دكوراسيون از تكنيك هاي گوناگوني ميتوان در يك فضا استفاده كرد .البته اين به معناي شلوغ كردن اتاق و نوعي ناهماهنگي و آشفتگي نيست .اين مرحله نيز بايد با سليقه و حوصله صورت گيرد.
قرار دادن وسايل در يك گوشه از اتاق به نحوي كه روي هم باشند پيشنهاد بعدي طراحان داخلي است.بعنوان مثال :ميز كوچكي كه احساس مي كنيد جاگير است در گوشه اي از اتاقتان قرار دهيد .بسته به نياز اتاق به نور و در صورت عدم منبع نور طبيعي يا كمبود آن آباژور يا چراغ بلندي را روي ميز نهاده و زير نور ملايم آن چند مجله و كتاب قرار دهيد .
اگر گلدان كوچكي داريد در كنار كتابهاقرار داده و منظره دلنشيني را ايجاد كنيد.

اصل ديگري كه در هنگام چيدمان فضاهاي كوچك -با تكيه بر آن ميشود فضايي بزرگتر بدست آورد-قرار دادن وسايل به صورت عمودي در كنار ديوارها ميباشد.(((مثل آباژور -مجسمه-جالباسي و...)))

نكته حايز اهميت در فضايي چون اتاق نشيمن (حتي ساير فضاهاي يك خانه) محل ورود و خروج هواست .چنانچه اتاق نشيمن داراي پنجره است از قرار دادن وسايل حجيم و بزرگ كه مانع ورود و خروج هواي لازم و يا حتي در برخي موارد مانع از باز شدن پنجره ميشود اجتناب كنيد.

با بكار بردن موارد ذكر شده ميتوانيم تغييراتي در خانه خود ايجاد كنيم تا از فضا هاي خانه بيشتر استفاده نماييم
گذاشتن عکسهایی از اعضای خانواده در گوشه و کنار خانه بسیار خوب است،اما از افراط در این کار خودداری کنید. بخصوص در مورد عکسهای خودتان مراقب باشید زیرا ممکن است ناخودآگاه خانه را به صورت پرستشگاه خودتان درآورید.


2 اضافه کردن گیاه، سنگ ، صدف و دیگر عناصر طبیعی به تزئینات خانه تاثیر بسیار خوبی در روحیه اعضای خانواده میگذارد و در واقع طبیعت را به درون خانه می آورد.

3 هرگز سعی نکنید در تزئین منزل به کمال مطلق دست بیابید. خانه شما باید زنده به نظر برسد و این به معنی کمی به هم ریختگی است. بنا براین همه چیز نباید همیشه درست در جای خود باشد.

4 با گذاشتن چندشاخه گل تازه در خانه روحیه شادی به اعضای خانه بدهید.

5 سعی نکنید لوازم منزل را هم رنگ انتخاب کنید. بلکه به هماهنگی رنگها توجه کنید. تزئین خوب خانه به این معنا نیست که همه چیز یک رنگ باشد.

6 در اثاث خانه به دنبال خطوط زیبا و خوشایند و فرم محکم و جاندار باشید. اگر وسیله ای شکلی دارد که میدانید همیشه دوستش خواهید داشت، همان را انتخاب کنید. به طور حتم شما در طول زمان از طرح و رنگ پارچه آن خسته خواهید شد که این مشکل با تعویض رویه حل میشود. مهم این است که فرم و مدل این وسیله را دوست داشته باشید.

7 هنگام جور کردن پارچه هایی با طرحهای مختلف، یک یا دو رنگ پایه را همسان درنظر بگیرید. برای مثال میتوانید دو پارچه هم رنگ اما یکی گل دار و دیگری راه راه را جور کنید. اما مراقب باشید این ترکیبات را بیش از حد سنگین نکنید.

8 اگر در حال انجام تغیرات اساسی در منزل هستید قبل از هر کار جنس موادی را که استفاده میکنید مورد بررسی قرار دهید. کف پوش مرمر در تابستان بسیار خنک و عالی است اما در زمستان به طور آزار دهنده ای سرد است. کف پوشهای غیر از فرش و موکت هم به سرو صدای محیط اضافه میکنند. اول این نکته را در نظر داشته باشید که خانواده شما کم جمعیت یا پرجمعیت هستند و بعد نوع کف پوش را انتخاب کنید. کف چوبی از هرنظر عالی است،فقط باید مخارج نگهداری آنرا در نظر داشته باشید.

9 آثار هنری جالبی که بیانر شخصیت شما باشند را در گوشه و کنار خانه قرار دهید. آثار هنری همچنین بهانه بسیار خوبی برای آغاز گفتگو هستند.

10 لوازم خانه را از نوع راحت و قابل استفاده تهیه کنید تا به خانه شما حال و هوای صلح آمیز و آرام بخش بدهد. استفاده از فرش و گلیم با الیاف طبیعی و پارچه هایی چون کتان و ابریشم خام حس با صفایی به خانه میدهد و آنرا به یک آشیانه گرم مبدل میکند.

11 از اینکه به دنبال هر مد جدید تزئین خانه باشید بپرهیزید. اشیایی را انتخاب کنید که دوست دارید چرا که باید در کنار آنها زندگی کنید و لوازم منزل چیزهایی نیستند که به تدریج به آن علاقمند شوید.

12 در چیدن خانه از بعضی لوازم مربوط به فرهنگها و مکانهای دیگر استفاده کنید و جنبه جذاب تری به لوازم خود بدهید. کمدها و قفسه های چینی، چراغهای ژاپنی یا توری های بلژیکی.

13 به خاطر داشته باشید که گاهی کمتر، بیشتر است. یک گردنبند زیبا بسیار بیشتر از یک گردنبند با گوشواره و دستبند یک شکل جلب توجه میکند. در چیدن لوازم منزل نیز این قانون وجود دارد. ترکیب جالب و ابتکاری لوازم منزل به شرط آنکه در آن افراط نشود، بسیار زیباتر از یک سری مبل و میز و صندلی یک شکل خواهد بود.

14 حمام و سرویسهای بهداشتی خانه را با شمع،نمکهای طبی عطرآگین و صابونهای خوشبو تزئین کنید.

15 از لوازمی که توسط بسیاری از مردم استفاده میشوند و گاهی به همین دلیل ارزان ترند، استفاده نکنید. برای مثال ترکیب کاناپه های سنگین چرم مشکی با میز براق مشکی که غیر از سنگین و تنگ کردن فضا کاری انجام نمیدهند. خانه شما باید نماد خودتان باشد نه کسی که روزی بوده اید یا اصلا نبوده اید.

16 جزئیات کوچکی را که تفاوت فراوان ایجاد میکنند از یاد نبرید. رومیزی، بشقابها،لیوانها، زیر بشقابیها ،گل و دیگر لوازم روی میز. این رنگها و ریزه کاریها ممکن است به نظر دست و پا گیر یایند اما انقدر موثرند که ارزش زحمت را دارند.

17 در انتخاب لوازم فلزی به دنبال کیفیت باشید و در صورت لزوم لوازم کهنه را عوض کنید. سینک ظرف شویی، شیرآلات و امثال آن به تدریج به نظر نمی آیند اما تعویض آنها تاثیر بسیاری بر شمای کلی خانه میگذارد.

18 از آنجایی که آثار هنری موجود در منزل معرف شخصیت شما است، لوازم خانه را طوری انتخاب کنید که بر زیبایی تابلوها و آثار هنری دیگر موجود در خانه بیافزاید. وسایل خانه را طوری نچینید که توجه را از آثار هنری به خود جلب کنند.

19 پاراوانهای تاشو و پایه دار بهترین وسیله برای تقسیم فضا در یک اتاق هستند - مثلا برای جدا کردن میز کار از اتاق نشیمن- و بخصوص در فضاهای کوچکتر کاربرد دارند. با استفاده از پاراوانهای کوتاهی که نقش یا تزئین روی آن از هردو طرف دیده شود هم شلوغی میز کار را میپوشانید و هم فضای خانگی تری به اتاق نشیمن میبخشید.

20 اتاقهای خود را پر از وسیله نکنید. هرچیز خوبی با افراط به سوی بدی متمایل میشود. کمی از این و کمی از آن کافی است. مراقب باشید که اتاق را با رنگ یکنواخت، ظروف فلزی کوچک وبزرگ، اشیای چوبی کاغذ دیواری و برگهای طلایی پرنکنید. سعی کنید در یک اتاق ساده و خلوت غافلگیریهای خلاقانه ترتیب دهید. طراحی خوب شامل انتخاب رنگ و حس صحیح است با چاشنیهایی از تزئینات زیبایی که دوستشان دارید.
نکات مفید و ریزه کاریهایی در چیدن لوازم منزل بخصوص برای منازل و آپارتمانهای کوچك : در این نکات کوچک خواهید دید که چگونه دکوراتورهای حرفه ای از فضاهایی محدود، به بهترین شکل استفاده میکنند. آنها بیشتر اوقات با اتکا به این نکات، بیننده را به این تصور وا میدارند که فضا، از آنچه آنها میبینند بزرگتر است.

رنگهای سفید، خنثی یا کم مایه نور را به بهترین وجهی منعکس میکنند و از لحاظ بصری دیوارها را "به عقب میرانند" بهترین حالت، استفاده از رنگ روشن به طور غالب، همراه با ریزه کاریهایی از رنگهای تیره است تا با ایجاد تضاد، فضا را دلنشین تر کرده و از حالت یکنواخت خارج کند.

• نور فراوان طبیعی به خصوص برای اتاقهایی که با سایه روشنهای عمیق تری تزیین شده اند بسیار ضروری است. بگذارید نور خورشید تا حد امکان در اتاق بتابد.

مبلمان و لوازم کم رنگ نسبت به انواع مشابه آن با رنگ تیره، سبکتر به نظر میرسند.



• لوازم شفاف مانند میز چای خوری پلکسی گلس Plexiglas، در مواقعی که خالی هستند، ناپدید میشوند و صندلیهای چهارپایه با نشیمن پارچه ای بسیار سبکتر و ناپیداتر از انواع تمام پارچه هستند.


• کمتر، بیشتر است، این مثلی است که ورد زبان دکوراتورهای فضای کوچک است. درست است که مبلمان و لوازم کوچک جای کمتری اشغال میکنند، اما اگر بخواهید به این دلیل تعداد بیشتری از آنها را در اتاق کوچکی جا دهید، اتاق شلوغ و مانند انبار و از همه مهمتر کوچک به نظر میرسد. بهتر است که از لوازم بزرگ و راحت استفاده کنید که همانقدر جا اشغال میکند، اما به دلیل تعداد کمتر آن، اتاق خلوت و بزرگ به نظر میرسد.

• استفاده از طرحها و رنگهای شلوغ و غالب در اتاقهای کوچک، باید با احتیاط و مقتصدانه انجام شود. به جای انتخاب رومبلی های پر رنگ با طرحهای درشت، از پارچه مورد علاقه خود کوسنهایی کوچک و رنگین تهیه کنید تا هم به فضا رنگ ببخشد و هم جای زیادی اشغال نکند.

• میله پرده را از حد پنجره بالاتر نصب کنید. به این ترتیب سقف بلندتر به نظر میرسد.

• گیره مخصوص بستن پرده را با فاصله بیشتری از کنار پنجره قرار دهید تا هنگام کنار زدن پرده شیشه ها نمایان شده و نور بیشتری به داخل وارد شود.



تابلوها را در وسط دیوار نصب نکنید.در غیر این صورت بیننده ناخودآگاه به اندازه دیوار توجه میکند، درحالی که نصب تابلو در جایی خارج از مرکز، چشم بیننده را به خود تصویر جلب میکند. ترکیبی از دو تابلو به صورت عمودی نیز، توجه را به ارتفاع اتاق جلب کرده و حسی از بلندی سقف به بیننده القا میکند.


• تابلوها و طرحهای شلوغ را به حداقل برسانید. در صورتی که تصویری پر رنگ و شلوغ را به دیوار نصب میکنید، برایش حاشیه ای عریض و سفید و قابی باریک در نظر بگیرید تا این طرح شلوغ در کادری آرام بسته شود.

آینه ها فضا را گسترش میدهند. این کار با منعکس کردن تصویر مقابل و افزودن به میزان نور انجام میشود. اگر آشپزخانه ای باریک و کوچک دارید، نصب یک آینه بزرگ در انتهای آن، عمق بیشتری به آن میدهد.گذاشتن آینه در پشت قفسه های ویترین و کتابخانه نیز چنین تاثیری خواهد داشت.

• انتخاب کفپوش یکنواخت ارتباط میان اتاقها را حفظ میکند و خانه ای کوچک را، به صورتی فضایی یکنواخت و بزرگ مینمایاند. انتخاب پارکت یا سرامیک یک دست یا استفاده از قالیچه های کوچک و هم رنگ در بخشهای اتصال اتاقها به یکدیگر، نگاه بیننده را به دنبال خود میکشد و فضایی بزرگتر برای او ایجاد میکند.

• تنوع جنس مواد را کم کنید. تا حد امکان در زمان انتخاب بخشهای ثابت خانه مانند کابینت، روکش پیشخوان، قاب پنجره ها و موارد مختلف دیگر، از جنس یا طرح و رنگ کمتری استفاده کنید. برای مثال آشپزخانه خود را با کابینت فلزی با درب چوبی، پنجره آلومینیومی و پیشخوان سنگی تزئین نکنید. در صورت ناچاری، سعی کنید جنسهای مختلفی که به کار میبرید از نظر رنگ هماهنگ و یک دست باشند.

دربهای داخلی اضافه را بردارید یا از دربهای شیشه و چوب استفاده کنید. این کار مسیر دید را باز میگذارد و نور را از اتاقهای نورگیر به اتاقهای دیگر میرساند و محیط را بزرگتر نشان میدهد.

• برای مخفی کردن جعبه ها، چمدانها و سبدها در زیر تخت یا میز، از روتختی دامن دار یا رومیزی بلند استفاده کنید.

• خرده ریزهای کوچک را در سبدها یا ظروف زیبای چینی قرار دهید تا هم در دسترس باشند و هم فضا را شلوغ نکرده و زیبا هم باشند.

کشو های ساده در زیر میز ناهارخوری، در کنجهای بی استفاده و مانند آن بسیار مفید هستند و خرده ریزهایی از قبیل دستمال سفره، نامه، کارد و چنگال میوه خوری و مانند آن را در خود جای میدهد.

منبع:مجله اينترنتي

 

alireza arc

عضو جدید
دكوراسيون داخلي منزل :
دکوراسیونِ یک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر متعددی است . هنگامی که در میان آنها رابطه ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد، منجر به فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت راحت و کارا می شود. به طور کلی می توان گفت در یک فضا عناصر به سه دسته عمده تقسیم می شوند:
1 ـ عناصری که بیشترین هدف به کارگیری آنها در محیط ، کاربردی است . در نتیجه نقش کلیدی و خاصی را در طراحی داخلی فضا ایفا نمی کنند. به عنوان مثال هنگامی که قصد دارید برای خانه تان تلویزیون ، جاروبرقی ، یخچال و لوازمی از این قبیل را تهیه کنید، هیچ گاه با هدف دکوراسیونی اقدام به خرید آنها نمی کنید؛ بلکه ابتدا کاربرد و امکانات هر یک را بررسی کرده و سپس ظاهر وسیله را با توجه به شرایط قرارگیری در محیط و دکوراسیون آن در نظر می گیرید. البته امروزه تولید کنندگان و طراحان صنعتی علاوه بر کارایی وسیله ، به شکل ، فرم ، رنگ و به طور کلی جنبه های ظاهری آن نیز دقت بسیاری دارند و محصولاتی متنوع به لحاظ کاربرد و ظاهر تولید می کنند
2 ـ عناصری که همزمان کاربردی و دکوراسیونی هستند. اغلب لوازم دکوراسیونی مورد استفاده در خانه ها در این دسته جای می گیرند. از آن جمله به مبلمان ، پرده ، فرش ، بوفه و غیره می توان اشاره کرد. یعنی به همان میزان که نحوه کاربرد آنها مورد توجه است ، شکل و فرم ظاهری ،رنگ ، طرح و دیگر عناصر بصری آنها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است .
3 ـ عناصری که بیشتر نقش دکوراسیونی وتزئینی را در فضا برعهده دارند. در بررسی انگیزه انتخاب هریک از این عناصر برای محیط مورد نظر، درخواهیم یافت که اگرچه ممکن است نبود برخی از آنها خللی در فضا ایجاد نکند ولی وجود آنها به طراحی داخلی فضا بسیار کمک می کند و در واقع آنها مکمل دکوراسیون دیگر لوازم محیط محسوب می شوند. به عنوان مثال گلدان ها، ظروف تزئینی ، شمعدان ، تزئینات مختلف در قالب گل های خشک ، مصنوعی ، چینی ، مجسمه ها و غیره از این جمله اند که البته تابلوها نیز در این دسته جای می گیرند.
از آنجا که دیوارها گسترده ترین سطوح اصلی خانه یا هر مکان بسته دیگری هستند،هنگامی که فردی وارد فضایی می شود، عمده ترین سطوحی که در مقابل دیدگان او قرار می گیرند، دیوارهای محیط هستند.در نتیجه میزان تأثیرگذاری شان بر محیط نیز نسبت به سطوح دیگر شامل کف ها و سقف ها به مراتب بیشتر است. لذا علاوه بر مسائل کاربردی و وظیفه آنها در تفکیک فضا و ایجاد استقلال ، به نکات دکوراسیونی و نقش آنها در این زمینه نیز باید توجه کرد. وقتی وارد فضایی می شوید که با زیباترین و مناسب ترین لوازم دکوراسیونی مبله شده ، ولی سطوح دیوارها خالی است و کوچک ترین تدبیری برای انتخاب دیوارکوب ( به صورت عام کلمه ) اندیشیده نشده است ، خلائی در آن محیط احساس می شود که تابلوها، یکی از عمده ترین راهکارهای رفع این خلاء هستند.تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در پس ظاهر این هدف ، مسئولیت های کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژه ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تأثیرمی گذارند. موضوع اثر هنری ، رنگ های به کار رفته در آن و حتی قاب انتخابی برای تابلو از جمله عوامل بسیار مؤثر بر محیط هستند؛ یعنی با نصب چند تابلو بر روی دیوار، با وجود تمام وقتی که صرف تهیه و چیدمان لوازم دکوراسیونی آن شده است ، می توان هماهنگی و احساس حاکم در محیط را برهم ریخت و یا برعکس ، دستیابی به هدف مورد نظر در آن فضا را تسهیل بخشید. صرفنظر از همه اینها گاهی نقش های کاربردی عظیم تری نیز به تابلوها محول می شود که از جمله می توان "تغییر ابعاد ظاهری فضا" را نام برد. به عنوان مثال یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری ، نصب دیوارکوب های عمودی و بلند است که این کار از طریق نصب یک و یا چند تابلوی بلند عمودی در فواصلی نزدیک و در کنار هم و یا چندین تابلوی هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف میسر می شود.به همین ترتیب با نصب تابلویی طویل و افقی و یا چندین تابلوی یک اندازه در کنار هم می توان ، طول دیوار را به لحاظ بصری افزایش داد.

به طور کلی انگیزه ایجاد قاب در دور یک اثر هنری ، برجسته تر کردن و یا به عبارت دیگر جلوه دادن به آن است. شما می توانید این مسئله را آزمایش کنید. اگر بر روی دیواری از فضای خانه تان قابی خالی و بدون اثر هنری نصب کنید. خواهید دید که به این ترتیب فضای داخلی قاب ، اگرچه همان دیوار است ، ولی از دیگر فضاهای کناری اش متمایز شده است . پس به منظورایجاد جلوه ای بیشتر برای یک اثر هنری ، چارچوبی لازم است.البته لازم به ذکر است برای قاب کردن یک اثر، صرفنظر از برجسته تر کردن آن ، انگیزه های دیگری نیز وجود دارد.هنگامی که از تابلو به عنوان مکملی دکوراسیونی برای لوازم دیگر محیط یاد می شود، تنها منظور خود اثر هنری نیست بلکه ترکیب آن ( اثر هنری ) با قاب و حتی یکی از آن دو می تواند این نقش را در محیط ایفا کند. به عنوان مثال در فضایی بادیوارهای سبز و مبلمان نارنجی و زرد، به منظور حفظ هماهنگی در محیط از طریق تکرار رنگ ها، نصب تابلویی با قاب نارنجی و یا اثر هنری با رنگ آمیزی گرم مانند نارنجی ، قرمز، زرد، در کنار رنگ سبز ضروری است . در چنین شرایطی ، ممکن است مقصود از نصب تابلو و قاب کردن آن ، نمایش دادن اثرهنری و جلوه بخشیدن به آن نباشد.پس از آن که اثر هنری مورد نظر خود را با توجه به مشخصات فضا انتخاب کردید، نوبت به قاب کردن آن می رسد. با توجه به هدف مورد نظرتان برای نصب قاب ، به هنگام انتخاب ، پیش از در نظر گرفتن هماهنگی میان قاب و دیگر لوازم دکوراسیونی محیط، هماهنگی آن را با اثر مورد توجه قرار دهید؛ زیرا به جهت نزدیکی و حضور آن دو در یک قالب ، تأثیر بیشتری بر روی هم می گذارند. حتی اگر در شرایطی مانند نمونه ای که در بالا اشاره شد، اثر هنری چندان مهم نباشد و تنها رنگ های موجود در آن و قاب انتخابی نقش تعیین کننده را دارا باشند که در این مورد هم رعایت هماهنگی باید در رأس موارد دیگر قرار گیرد.ـ اگر رنگ های به کار رفته درون اثر شما ملایم و کمرنگ است و در محیط به رنگ های شادتری نیاز است ، با انتخاب قابی به یکی از رنگ های تند و گرم هماهنگ با محیط ، به اثر جلوه ای دیگر ببخشید. برعکس برای آثار هنری شلوغ با رنگ های گرم و تند ، انتخاب قابی به یکی از رنگ های ملایم و یا حتی خنثی ضروری است ولی اگر برای چنین اثر هنری ، قابی به رنگ گرم وتند انتخاب کنید باید توازن را از طریق دیگر لوازم دکوراسیونی برقرار سازید وگرنه محیطی خسته کننده پدید می آید. گاهی اثر به قدری جذاب است که انتخاب قابی جالب توجه ، نه تنها آن را برجسته تر نمی کند، بلکه از جلوه اش نیز می کاهد .
 

alireza arc

عضو جدید
چيدمان زمستاني : براي تغيير دكوراسيون يك فضا دلايل مختلفي وجود دارد كه يكي از آنها تغيير فصل است. همان‌طور كه مي‌دانيد براي تغيير چيدمان لوازم دكوراسيوني موجود در يك محيط، علاوه بر انگيزه‌هايي از جمله زيبايي‌شناسي و تنوع‌طلبي، عوامل مختلف ديگري نيز وجود دارند كه يكي از مهم‌ترين آنها فصل است.
در هر فصلي با توجه به شرايط آب و هوايي، نيازهاي افراد و حتي نحوه زندگي‌شان نيز تغيير مي‌كند. از طرف ديگر، در بعضي فصول سال براي مطبوع نگه داشتن دماي محيط و در نتيجه آسايش اهالي خانه، لاجرم بايد از منابع گرمازا يا سرمازا استفاده كرد كه كاربرد همين لوازم، خود مي‌تواند عامل مهمي در تغيير چيدمان دكوراسيوني فضا باشد.
البته براي گرم كردن فضاي داخل خانه 2 نوع منبع متمركز و غيرمتمركز وجود دارد كه انواع غيرمتمركز آنها مانند رادياتورها، در تغيير چيدمان لوازم محيط نقش عمده‌اي ندارند و بيشتر در اتاق‌هاي خواب - به‌خصوص مربوط به بچه‌هاي كوچك؛ آن هم به جهت رعايت نكات ايمني - سبب ايجاد تغييرات كوچكي مانند جابه‌جايي تختخواب مي‌شود؛ در حالي كه انواع متمركز شامل بخاري و شومينه و در رأس آنها شومينه، عوامل اصلي تغييرات عمده‌اي در محيط هستند. در واقع، شومينه در اغلب آپارتمان‌هاي امروزي منبع گرمازاي كمكي محسوب مي‌شود.
بنابراين با توجه به اينكه سرماي زمستاني آغاز شده و در بعضي روزها منابع گرمازاي غيرمتمركز براي گرم كردن فضا كفايت نمي‌كنند، كاربرد تلفيقي اين دو منبع (متمركز و غيرمتمركز) از اين پس بيشتر خواهد شد. در اين ميان، متداول‌ترين روش‌هاي تلفيقي، به‌كارگيري سيستم رادياتور در كليه فضاهاي خانه و كاربرد شومينه در اتاق نشيمن يا پذيرايي است كه با توجه به روشن بودن رادياتورها يا منابع غيرمتمركزي مانند آن، زمان راه‌اندازي اين منبع متمركز (شومينه) و در نتيجه، ايجاد تغييرات چيدماني متعاقب آن، فرا رسيده است.
ايمني و زيبايي
البته در ساختمان‌هايي كه شومينه وجود ندارد يا شومينه موجود در قسمت‌هاي سرد و مورد نياز خانه ساخته نشده است، معمولا بخاري اين نقش را ايفا مي‌كند كه اگرچه آن هم سبب ايجاد تغييراتي در نحوه چيدمان لوازم مي‌شود ولي بيشتر آنها جنبه ايمني دارد؛ به اين معنا كه در صورت كاربرد بخاري - آن هم از نوع زميني در فضاي خانه - لوازم بايد با فاصله حدود يك متري از بخاري چيده شوند تا حرارت حاصل از آن به لوازم آسيب نرساند.
در ضمن، ظاهر اغلب بخاري‌هاي معمولي نيز به صورتي نيست كه مركز توجه بوده و در نتيجه چيدمان به سمت آن انجام گيرد؛ در حالي كه هم ظاهر اغلب شومينه‌ها چنين خصوصيتي را دارد و اساسا شومينه عنصري دكوراسيوني و كاربردي در ساختمان به حساب مي‌آيد و هم ساختارش به گونه‌اي نيست كه اين قبيل نگراني‌هاي امنيتي را به همراه داشته باشد.
در نتيجه آن را به عنوان منبع كمكي براي استفاده از گرماي حاصل از آتش و لذت بردن از ظاهر زيباي اين آتشدان روشن مي‌كنند. تصور كنيد پس از پشت سر گذاشتن يك روز سرد و پر از كار و فعاليت، به خانه برگشته و روي مبلي راحت در مقابل شومينه بنشينيد و همزمان با قطار كردن رقص شعله‌هاي آتش به مصاحبت با ديگر اهالي خانه بپردازيد. چه لذت وصف‌ناشدني‌اي خواهد داشت؟!
اين از جمله مزاياي منابع گرمازاي متمركز - به‌خصوص شومينه– است كه در قديم اين نقش را كرسي ايفا مي‌كرد. از طرف ديگر، اين روزها كارخانه‌هاي توليد بخاري نيز دست به ابتكاراتي زده‌اند و بخاري‌هايي زيبا و فانتزي‌ با ظاهري شبيه به شومينه توليد كرده‌اند كه مي‌‌توانند مركز توجه تغييرات چيدماني شوند.
بنابراين اگر به جاي شومينه در خانه‌تان بخاري‌اي با تركيب متفاوت و زيبا قرار دارد، چيدمان‌هاي پيشنهادي زير براي محيط مورد نظر شما نيز مي‌توانند كاربردي باشند. پس حالا كه در اين اولين روزهاي زمستاني، سرماي هوا به حدي رسيده است كه كم‌كم بايد شومينه را روشن كنيد، اگر تغييري در چيدمان لوازم محيط ايجاد نكرده‌ايد، اين فرصت را غنيمت شمرده و همزمان با ايجاد تنوع در محيط خانه، از گرماي حاصل از آن نيز بهره‌مند شويد. در زير پيشنهادهاي مختلفي در قالب پلان چيدمان و با هدف بهره‌مندي هر چه بيشتر از گرما و همچنين نماي زيباي شعله‌هاي آتش ارائه شده است.
در چند شماره پيش با مفهوم پلان خام و چيدمان و همچنين نحوه ترسيم پلان از فضاي مورد نظرتان آشنا شديد؛ بنابراين اكنون شما مي‌توانيد با توجه به شرايط فضاي مورد نظر يعني وسعت، محل قرارگيري شومينه و همچنين فرم و تعداد لوازم دكوراسيوني، مناسب‌ترين را انتخاب كرده و پس از رسم پلان چيدمان مورد نظر، اقدام به اجراي تغييراتي اساسي و اصولي كنيد.
شومينه در مركز
البته آنچه در همه انواع چيدمان‌ها با وجود شومينه در محيط، مشترك است، در مركزيت قرار دادن اين منبع گرمازاست؛ به اين ترتيب كه همه مبل‌ها و صندلي‌ها و ديگر لوازم مربوطه يا حتي بخشي از آنها در جهت اين مركز چيده مي‌شوند. اين طريقه چيدمان را يكسويه مي‌نامند؛ يعني لوازم دكوراسيوني به گونه‌اي در كنار هم قرار مي‌گيرند كه حلقه‌اي ناتمام را پديد آورده و نقطه مكمل اين حلقه، همان شومينه است.
البته براي ايجاد چيدمان يكسويه روش‌هاي متعددي وجود دارد كه همان‌طور كه پيش از اين نيز اشاره شد، به نوع و تعداد مبلمان، شرايط محيط و موقعيت قرارگيري شومينه در فضا بستگي دارد و در زير به نمونه‌هايي از آنها خواهيم پرداخت:
تصوير 1:
در اين تصوير شما قبل و بعد پلان چيدمان فضايي را ملاحظه مي‌كنيد كه فرمي مستطيل شبيه به مربع داشته و شومينه روي يكي از اضلاع بزرگ‌تر آن مابين 2 پنجره واقع شده است. در ضمن، لوازم دكوراسيوني اين محيط شامل يك كاناپه 2نفره و 3 مبل تكي و يك ميز پذيرايي است كه پلان قبل چيدمان اين لوازم را در ديگر ايام سال نشان مي‌دهد ولي در پلان بعد، كاناپه به همراه ميز مستطيل آن در مقابل شومينه قرار گرفته و 2 مبل نيز طرفين آن چيده شده‌اند. در اين چيدمان براي مبل تكي سومي جايي در نظر گرفته نشده بنابراين از فضا خارج شده است. به اين ترتيب حلقه كامل مي‌شود.
تصوير2:
در اين تصوير نيز شومينه روي يكي از اضلاع اين فضاي مستطيل شبيه به مربع قرار گرفته و لوازم دكوراسيوني آن را يك كاناپه 3نفره، 2 مبل تكي و يك مبل و چهارپايه همراه با آن و تعدادي ميز بزرگ و كوچك تشكيل مي‌دهند كه در پلان قبل با وجود اينكه در اطراف شومينه چيده شده‌اند ولي براي بهره‌مندي مستقيم از گرماي شومينه چندان كاربردي نيست بنابراين در پلان بعد شما مانند نمونه قبلي چيدماني حلقه‌اي را در فاصله نزديكي با شومينه ملاحظه مي‌كنيد، با اين تفاوت كه در اين چيدمان براي مبل تكي راحتي و چهارپايه مقابل آن نيز جايي در گوشه اتاق در نظر گرفته شده است.
تصوير3:
در ساخت بسياري از خانه‌ها شومينه را در كنج قرار مي‌دهند. 2 پلان قبل و بعد اين تصوير نيز نمونه‌اي از اين فضاهاست كه در آنها چيدماني از يك كاناپه 3نفره، يك كاناپه 2نفره و يك مبل تكي چوبي انجام شده است. البته در پلان قبل كه مربوط به فصول گرم سال و بدون درنظرگرفتن نقش كاربردي شومينه است، لوازم به صورت پراكنده چيده شده‌اند؛ در حالي كه در پلان بعد، چيدمان به طور كلي تغيير يافته و كاناپه 3نفره درست در مقابل شومينه و كاناپه 2نفره و صندلي تكي چوبي در دو طرف آن قرار گرفته‌اند.
تصوير4:
وقتي فضا به صورت مستطيل است و شومينه در يكي از 2 طول اين مستطيل واقع شده باشد، قدرت مانور و همچنين امكان ايجاد فاصله بين لوازم، بيشتر است. در پلان قبل تنها يك كاناپه 2نفره در كنار شومينه قرار گرفته و ديگر لوازم شامل كاناپه 3نفره و 2 صندلي هر كدام در كنار يكي از اضلاع ديگر واقع شده‌اند؛ در حالي كه با هدف چيدمان يكسويه، كاناپه مانند موارد قبل در مقابل شومينه قرار گرفته و 2 صندلي در طرفين آن قسمت‌هاي خالي فضا نيز با كنسول، ميز و صندلي و كاناپه كوچك‌تر و همچنين پيانو پر شده است.
تصوير5:
2 پلان موجود در اين تصوير، چيدمان قبل و بعد فضايي را نشان مي‌دهد كه شومينه روي عرض آن قرار گرفته و 2 كاناپه 2 نفره و 2 مبل تكي كه پيش از اين به صورت بازتر چيده شده بودند، بر اساس چيدمان يكسويه محدودتر شده و حلقه‌اي را با شومينه تشكيل داده‌اند.
نكته: در پلان‌هاي فوق، تنها نمونه‌هايي از چيدمان‌هاي يكسويه با لوازم دكوراسيوني مختلف ارائه شد ولي اين شما هستيد كه با الهام از چيدمان و همچنين وسعت فضاي موجود و از همه مهم‌تر رعايت اصول چيدماني - يعني در نظر گرفتن راه‌هاي عبوري و بدون مانع، فواصل استاندارد و مناسب ميان لوازم - بهترين را انتخاب كنيد.

منبع:همشهري آنلاين
 

alireza arc

عضو جدید
تغيير فضاي خانه با کمک فنگ شویی : به كمك فنگ شويي فضاي داخلي خانه را اصلاح كنيد و انرژي هاي مثبت را به جريان اندازيد. خانه شما از اين پس مظهر آسايش، آرامش و نشاط خواهد بود. فنگ شويي در لغت به معناي آب و باد است و به هنر چيدمان محيط براي ايجاد تعادل و هماهنگي بهتر ميان انرژي هايي كه ما را احاطه كرده اند گفته مي شود.

اصول فنگ شويي با زندگي هاي پراضطراب و خانه هاي مدرن ما مطابقت دارد.
اشيا را تلنبار نكنيد اشياي غيرلازم را حذف كنيد تا شاهد تجديد حيات و جريان انرژي و فوران نيرو در رگ هاي زندگي تان باشيد. اين يك لطف عملي، محسوس و ملموس است كه مي توانيد در حق خود روا داريد.
حفظ اشياي زائد در گوشه و كنار منزل مي تواند تأثير مخربي داشته باشد. در خانه خود كشوي مخصوص نگهداري اشياي زائد داشته باشيد. لازم نيست مرتب باشد هدف از وجودش پالايش انباشتگي است. جايي براي حفظ و نگهداري از متعلقات شما تا مابقي فضاي خانه تابناك، گشاده و انرژي در آن سيال و در حركت باشد نه راكد و ايستا.

پاك و خلوت نگهداشتن در ورودي بسيار مهم است. انباشتگي در نزديكي در ورودي اصلي خانه تان تلاش و تكاپوي غيرلازم توليد مي كند. هر چيزي را كه پشت درها است و نمي گذارد درها كامل باز شود مانند گيره ها و جالباسي ها يا اثاث منزل از جمله سطل زباله يا سبد لباس، برداريد. وقتي درها به آساني باز نمي شود، انرژي نمي تواند آزادانه در خانه شما بچرخد.
اتاق خواب شما انباري نيست. درست نيست كه رايانه، دوچرخه ورزشي، وسايل شكسته و اشيايي كه استفاده نمي كنيد را در اين اتاق بگذاريد. انباشتگي در اتاق خواب ممنوع است. انرژي نامطلوبي پيرامون لباس هاي چرك حركت مي كند. هرگز سبد لباس هاي چرك را در اتاق خواب نگذاريد. دست كم هفته اي يكبار ملافه ها را بشوييد و عوض كنيد تا انرژي تان پاك و سرشار از طراوت و نيروي حيات شود.
بهترين چيزي كه در كشوي تخت خواب مي توانيد نگهداريد ملحفه ها و حوله هاي تميز يا لباس خواب و ساير البسه كاملاً تميز است.
انباشتگي در كمدها و گنجه ها همچون مشكلاتي در حال تعليق، منتظرند
بعضي افراد حتي لباس هايي را كه در ۲۰سال گذشته نپوشيده اند نگه مي دارند. بهانه شان اين است كه اگر آنها را به اندازه كافي نگهدارند دوباره باب روز مي شود. اگر آن لباس را سال گذشته نپوشيده ايد، رهايش كنيد و طي اين مدت اگر تمايل به پوشيدن لباس نداشته ايد زمان آن لباس به سر رسيده است.

در بعضي از حمام ها از زمين تا سقف انبوهي از وسايل و كالاهاي زيبايي و آرايشي چيده شده است. اين لوازم در گوشه و كنار از روي قفسه ها و طاقچه ها گرفته تا درگاه پنجره و حتي دورتادور وان حمام و روي كف زمين به چشم مي خورد و در هم ريختگي ايجاد مي كند.
كار درست اين است كه با نصب محفظه اي اين به هم ريختگي را سر و سامان بخشيد.
گاراژ و پاركينگ خودرو، محوطه محبوب معتادان انباشتگي است. مكاني براي حفظ قطعات ماشيني كه ديگر صاحبش نيستيد. از گاراژ مي توان براي نگهداري اشيا استفاده كرد اما اشيايي كه دوستشان داريد و از آنها استفاده مي كنيد فضاي مرتب و منظم پاركينگ مي تواند شادي بخش باشد.
جاي انبار كردن اشيا در كشورهاي مختلف، فرق دارد.
در استراليا مردم دوست دارند اشيا را در پاركينگ منزل يا يك انباري در زيرزمين روي هم تلنبار كنند. در انگلستان اتاق زير شيرواني يا سرداب، در ايرلند گلخانه يا حياط خلوت پشت ساختمان و در آمريكا در همه گوشه و كنار محل تلنبار كردن اشياست.
چسبيدن به كتاب هاي كهنه مشكلي همگاني است. اما مشكل چسبيدن به كتاب هاي كهنه اين است كه به شما اجازه نمي دهد فضايي براي آرمان ها و انديشه هاي نو بيافرينيد. كتاب هايتان نمايانگر عقايد و باورهاي شما هستند. وقتي كه كتاب هاي زيادي در قفسه هاي كتابخانه خود داريد در عقايد و باورهايتان مصر مي شويد و مانند كتاب هاي كهنه و قديمي تان انرژي بو گرفته و پوسيده اي از وجودتان مي تراود. اهداي كتاب به كتابخانه محله يك راه حل عالي است. همچنين مي توانيد آنها را به كساني كه كتاب دست دوم مي خرند بفروشيد. به طور همزمان هم رهايي از انباشتگي است و هم معامله.
اگر انبوهي از بريده هاي جرايد داريد مهلت نگهداري برايشان در نظر بگيريد و اگر تا آن روز معين بايگاني نشدند آنها را روانه سطل زباله كنيد. پس از خواندن مجلات آنها را نگاه نداريد مجلات را بخوانيد و سپس به خانه سالمندان يا مطب پزشكان يا مدارس، يا ساير اماكن عمومي اهدا كنيد.

عكس هايي را كه يادآور دوران سخت گذشته است نگه نداريد. فقط آنهايي را نگه داريد كه خوشحالتان مي كند و احساس خوبي به شما مي بخشد. مابقي را دور بريزيد و فضا را خلوت كنيد. جايي براي ورود موهبت هاي تازه و بهتر بيافرينيد.
ميز تحريرتان را خلوت كنيد و امور كاغذي تان را به حداقل برسانيد. زيرا اين امر يكي از رموز موفقيت در كسب و كار است. ميز تحرير پالايش يافته و منظم نمايانگر ذهني پالايش يافته و منظم است و ذهن پالايش يافته و منظم قادر به مشاهده دقيق و داراي نقطه نظرهاي سودمند است. اگر در كاغذ غوطه ور باشيد همانجا خواهيد ماند.
هدايايي را كه دوست نداريد رها كنيد. آنچه را كه دوست داريد داراي انرژي نيرومند و درخشان و تابناك است و هدايايي كه دوستشان نداريد داراي انرژي متعارض و ناراحت كننده اي است كه موجب مي شود شادابي وجودتان كاهش يابد. در واقع در خانه تان انرژي تيره اي توليد مي كند.
آنچه نياز به تعمير دارد مكنده انرژي است. به اين دليل كه همه متعلقات شما در پناه مراقبت و حمايت خودتان قرار دارد. شايد با خيال راحت آن تعمير را به تعويق اندازيد اما ذهن نيمه هشيارتان آن را پيگيري مي كند و هر بار كه آن شيء يا هرچه را كه يادآور آن باشد مي بينيد انرژي تان فروكش مي كند.
وقتي تجهيزاتي مي خريد جعبه اش را به مدت ضمانت اش نگهداريد و بعد دور بيندازيد. به اين بهانه كه شايد يك روز بخواهيد اسباب كشي كنيد و براي بسته بندي به جعبه نياز داشته باشيد، آن را براي ابد نگاه نداريد و اگر ناچار به نگهداري جعبه شديد مقوايش را به صورت مسطح نگاه داريد تا جاي كمتري بگيرد. در اين صورت از انرژي خالي هم خبري نخواهد بود.

ورودي خانه

ورودي، فضاي ارتباطي بين دنياي بيرون و آشيانه گرم و نرم شماست. در اين مكان است كه افراد و انرژي ها داخل و خارج مي شوند. از نظر فنگ شويي در ورودي خانه دهانه خانه است زيرا انرژي حياتي مكان ها (انرژي چي) پس از ورود به خانه بلافاصله در تمام اتاق ها پراكنده شده و در زندگي اشخاص جريان مي يابد.
ورودي اصلي خانه را نبايد به انبار و محل نگهداري اشياي اضافي تبديل كرد. آسانسور، راه پله ها و راهروي ساختمان بايد روشن و عريض باشد. تا انرژي بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حركت كند. از آويزان كردن رخت آويز در اين فضا خودداري كنيد. نصب يك لوستر با كريستال هاي كوچك باعث افزايش انرژي مثبت و مفيد مي شود. اگر اين كار با سبك دكوراسيون شما سازگاري ندارد از لامپ هاي هالوژن يا نورافكن هاي كوچك چند جهته استفاده و نور را به چهارگوشه ورودي پخش كنيد.
اگر ورودي كوچك است يك آينه بزرگ در آن نصب كنيد ولي مراقب باشيد آينه را جلوي در ورودي قرار ندهيد زيرا از نظر فنگ شويي اين كار انرژي مثبت را بازپس مي فرستد. در سرويس هاي بهداشتي نبايد آينه روبه رو قرار گيرد زيرا انرژي وارد آنجا شده و تحليل خواهد رفت. اتاق خواب و آشپزخانه نبايد روبه روي در ورودي باشند اگر اتاق خواب روبه روي در ورودي باشد ناخودآگاه احساس ناامني خواهيد كرد. زيرا اتاق خواب شما در معرض ديد است. در مورد آشپزخانه نيز مدام احساس گرسنگي خواهيد كرد. در عوض بهتر است اتاق نشيمن روبه روي در ورودي باشد. توصيه مي شود مقابل در ورودي فرش نرمي پهن شود. در صورت امكان گذاشتن يك كنسول و گلدان طرحدار روي آن، مناسب خواهد بود. ديوار روبه روي در ورودي محل مناسبي براي نصب دعاها و نمادهاي مذهبي است.

آماده سازي نهايي

اكنون ديگر مي دانيد كه قصد داريد به پالايش چه ميزان از انباشتگي بپردازيد. پس چند جعبه مقوايي يا كيسه زباله دم دست بگذاريد تا همچون امدادگران كمكتان كنند. اگر خواستيد از جعبه استفاده كنيد مي توانيد آنها را چنين نامگذاري كنيد.
جعبه آشغال ـ محتواي اين جعبه دورانداختني است و وارد سطل زباله مي شود.
جعبه تعميرات ـ محتواي اين جعبه همه اقلامي است كه مطمئن هستيد مي خواهيد نگاهشان داريد ولي به تعمير يا ايجاد تغيير نياز دارند.
جعبه معامله ـ محتواي اين جعبه همه اقلامي است كه مي خواهيد بفروشيد يا ببخشيد يا مبادله و معاوضه كنيد.
جعبه اقلام عبوري ـ محتواي اين جعبه همه اقلامي است كه بايد به جاي ديگري در خانه تان تغيير مكان بدهند.
جعبه ترديد ـ محتواي اين جعبه اقلامي است كه هنوز نمي دانيد مي خواهيد آنها را نگه داريد يا دور بيندازيد.
جعبه هدايا ـ شامل اقلامي است كه مي خواهيد به دوستان يا خويشاوندان هديه دهيد.
جعبه امور خيريه ـ شامل اقلامي كه مي خواهيد به سازمان هاي خيريه مدارس يا كتابخانه ها هديه كنيد.
جعبه مرجوعي ـ شامل اقلامي كه مي خواهيد به صاحبانشان بازگردانيد.
جعبه فروش ـ شامل اقلامي كه مي خواهيد آنها را بفروشيد يا با چيزهايي كه نياز داريد معاوضه كنيد.


منبع:روزنامه ایران
 

alireza arc

عضو جدید
قرار نيست فضاي خانه شما فقط از چند رنگ تشكيل شود؛ رنگ‌هاي متنوع حس و حال بهتري به شما خواهند داد، اگر درست انتخاب كنيد. هرچه به روزهاي پاياني سال نزديك‌تر مي‌شويم، باتوجه به فرهنگ مهمان‌نوازي و آداب و رسوم نوروزي ما ايراني‌ها، خانواده‌ها بيشتر به فكر نونواركردن فضاي داخل خانه‌هايشان مي‌افتند.
به‌خصوص آنهايي كه مدت‌هاست اين تصميم را در سر دارند ولي هنوز همت انجام آن را پيدا نكرده‌اند، به طوري كه با گذشت زمان ظاهر خانه و لوازم آنها به صورتي كهنه و نازيبا شده است كه به يك تحول اساسي نياز دارد.
اگر خانه شما هم در چنين وضعيتي است يا با هدف ايجاد تنوع مي‌خواهيد تغييراتي را در محيط ايجاد كنيد، سريع اقدام كنيد؛ فاصله زماني باقيمانده تا پايان سال براي بخش اعظمي از تغييرات ظاهري شامل نقاشي ديوارها، خريد پارچه پرده و تغيير روكش مبلمان حتي تعويض موكت كف خانه كافي است.
فقط پيش از اقدام به چنين تغيير و تحولاتي، بايد به يك جمع‌بندي كلي راجع به انتخاب لوازم و مشخصات هريك از آنها برسيد كه رنگ يكي از مهم‌ترين آن موارد است؛ به اين معنا كه وقتي تصميم مي‌گيريد سفارش رنگ‌آميزي ديوارها را به نقاش بدهيد، قرار است ديوارها را چه رنگي كند يا اينكه اگر مي‌خواهيد پرده‌اي براي اتاق پذيرايي، آشپزخانه يا هر فضاي ديگري بخريد، چه جنس و رنگي براي آن بهتر و مناسب‌تر خواهد بود.
تكرار مكررات
اگر براي پاسخ به اين سؤالات و همچنين انجام اين تحولات به‌طور اصولي، از يك مشاور طراحي داخلي كمك بگيريد، پس از بررسي محيط،‌ به لحاظ نور، ابعاد، پوشش‌هاي ثابت كف و لوازم موجود، در كنار سؤال‌هايي راجع به تعداد افراد خانواده، سليقه و روحيات آنها و تغييرات موردنظرتان، به‌طور قطع، از شما درمورد رنگ‌هاي مورد علاقه‌تان براي محيط زندگي پرسش‌هايي مي‌كند و يكي از آنها اين است كه حالا كه مي‌خواهيد تغييري با هدف ترميم و سروسامان‌دادن در فضاي موجود ايجاد كنيد، قصد داريد همان الگوهاي قبلي رنگي را دوباره تكرار كنيد؟!
يعني ديوارها را همچنان با رنگ خامه‌اي يا استخواني رنگ‌آميزي كرده و فرشي با زمينه كرم و گل‌ها و حاشيه‌اي آبي يا پوست پيازي پهن كنيد و براي روكش مبلمان و پرده نيز پارچه‌اي كرم‌رنگ انتخاب كنيد؟!
اگر پاسخ شما مثبت باشد كه در اين صورت كار خاصي لازم نيست و اساسا نيازي به فكركردن وجود ندارد؛ تنها كافي است نقاشي را خبر كنيد تا با سطلي پر از رنگ خامه‌اي يا استخواني تمام ديوارها را به‌صورت يكدست در مدت زمان حداكثر 2 تا 3 هفته رنگ‌آميزي كند.
بقيه مراحل خريد هم با مراجعه به يكي دو مغازه پارچه‌فروشي به سرعت انجام خواهد شد ولي مشكل اساسي اينجاست كه افراد خانواده – به‌خصوص خانم خانه – كه قسمت اعظم عمر خود را در اين چهارديواري سپري مي‌كنند، آيا تابه‌حال از بودن در چنين فضايي احساس شعف و شادي كافي از دكوراسيون آن فضا دريافت كرده‌اند؟

طبيعي است كه در 90 درصد موارد، پاسخ منفي است زيرا رنگ‌هاي كرم، قهوه‌اي، استخواني، خامه‌اي، بژ و مانند اينها همگي ازجمله رنگ‌هاي خنثي در چرخه رنگي هستند كه اگرچه براي طراحي دكوراسيوني يك فضا راحت‌ترين و بي‌دردسرترين انتخاب‌ها به‌شمار مي‌آ‌يند ولي هرگز بهترين نيستند زيرا در مدت طولاني، محيطي يكنواخت و خسته‌كننده را ايجاد مي‌كنند.
به چنين فضاهايي حتي با وجود 2 الي 3 رنگ – به علت مشابه و هم‌خانواده بودن رنگ‌ها– در تقسيم‌بندي رنگي، ‌تك‌رنگي يا مونوكروميك اطلاق مي‌شود. درحالي كه اين فرهنگ رنگي جاافتاده در ميان شهرنشينان با فرهنگ اصيل و قديمي ما با ديوارها، گچ‌بري‌هاي رنگي و همچنين فرش‌هاي شاد و رنگارنگ، كه هنوز هم در شهرستان‌ها بسيار پرطرفدار است، يك دنيا فاصله دارد.
دست به دامان رنگ
حالا اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه در پروژه نونواري خانه‌تان مشتاق تغيير و تحولاتي متفاوت هستيد، لازم نيست كار خاصي انجام دهيد؛ فقط كمي دست به دامان رنگ شويد.
استفاده از رنگ،‌ نه به هزينه شما خواهد افزود و نه دردسر فوق‌العاده‌تري ايجاد مي‌كند.
تنها كافي است باتوجه به مواردي شامل سن، سليقه و روحيات اهالي خانه‌تان، نور موجود در محيط، ابعاد فضا و همچنين رنگ‌آميزي لوازمي كه قرار است بدون تغيير در محيط باقي بمانند، رنگ‌هاي جديد و مناسبي براي آن فضا پيدا كنيد.
درواقع به زبان تخصصي‌تر در دكوراسيون داخلي براي محيط، پالت رنگي جديدي درنظر بگيريد.
تعريف پالت رنگي
شايد عبارت پالت رنگي براي شمايي كه تابه‌حال با رنگ و قلم‌موي نقاشي به شكل هنري ارتباطي نداشته‌ايد، عجيب و غريب به‌نظر برسد ولي آن دسته از افرادي كه حتي يك بار روي
بوم نقاشي يا حتي يك تكه مقوا نقاشي كشيده‌اند، مي‌دانند كه پالت، بستري براي همنشيني رنگ‌ها در كنار هم، تركيب آنها و همچنين انتخاب رنگ موردنظر است؛ يعني درواقع رنگ‌ها پيش از آنكه با هدف و برنامه‌ريزي به‌صورت خام يا تركيبي در جاي مشخصي روي بوم گذاشته شوند، ابتدا روي پالت قرار گرفته و هماهنگي‌شان با ديگر رنگ‌ها مورد آزمايش قرار مي‌گيرد و سپس سطح بوم را مي‌پوشانند.
رابطه پالت رنگي بوم با پالت رنگي فضا
حالا اگر از اين منظر به فضاي خانه‌مان نيز نگاه كنيم، خواهيم ديد كه هر يك از محيط‌هاي خانه ما نيز مي‌توانند تابلوهايي مجزا به حساب آيند و براي تبديل آنها به تابلويي مطلوب و چشم‌نواز بايد رنگ‌هاي مناسبي در پالت رنگي طراحي آنها قرار گيرد.
اين رنگ‌ها مي‌توانند در قالب سطوح وسيعي مانند ديوارها، كف‌ها، سقف‌ها، فرش‌ها، مبلمان، پرده‌ها، كابينت و همچنين ديگر سطوح بزرگ محيط حضور يافته يا اينكه در ابعاد كوچك‌تر در نقش تابلوي روي ديوار، گلدان روي ميز، پارچه روميزي، چند شمع و شمعدان، گل‌هاي مصنوعي و خرده‌ريزهايي مانند اينها در فضا جلوه‌گر شوند و درصورتي كه رنگ‌هاي اين پالت رنگي درست انتخاب شوند، علاوه بر حظ بصري، با حضور در اين فضاها حس خوب و دلپذيري خواهيد داشت كه قابل مقايسه با قبل نيست.
با اين مقدمه دريافتيد كه در پالت رنگي فضاي قبلي كه پيش از اين نمايي از آن ترسيم شد، جز چند رنگ اصلي كرم، خامه‌اي، قهوه‌اي و رنگ‌هايي مانند اينها رنگ‌هاي خاص و تعيين‌كننده ديگري حضور نداشت؛ درحالي كه شما مي‌توانيد در پالت جديد اين فضا حتي 10 تا 15 نوع رنگ در محيط داشته باشيد.
در تصاوير شما نمونه‌هايي از فضاهايي را ملاحظه مي‌كنيد كه در پالت رنگي هركدام چندين رنگ وجود دارد؛ به‌عنوان مثال پالت رنگي تصويريك شامل رنگ‌هاي اخرايي، آبي كم‌رنگ، سرمه‌اي، سبز‌آبي، قرمز، قهوه‌اي و سفيد و پالت رنگي تصوير3 شامل رنگ‌هاي زيتوني، صورتي چرك، سفيد، بنفش ، ليمويي ، قهوه‌اي روشن و مشكي است درحالي كه در تصويرشماره 2 نمونه‌اي از فضاي مونوكروميك يا تك‌رنگي را مي‌بينيد.
توضيح: براي اطلاق تك‌رنگي به يك فضا حتما لازم نيست رنگ‌ها خنثي باشند بلكه مانند تصوير استفاده از تناليته‌هاي مختلفي از يك رنگ (رنگ سبز) در سطوح مختلف نيز چنين فضايي را به‌وجود مي‌آورد.
پالت رنگي مجزا براي هر فضا
مشكل ديگر موجود در انتخاب پالت رنگي اين است كه بسياري از ما گمان مي‌كنيم اگر با
به‌كارگيري هنر و سليقه و ديگر موارد موردنظر در فضا، بالاخره متفاوت عمل كرده‌ايم و براي ايجاد تغيير در محيط‌مان پالت رنگي‌اي شامل رنگ‌هاي مختلف انتخاب كرده‌ايم.
اين پالت براي ديگر محيط‌هاي خانه نيز كاربردي است درحالي كه اين يك تفكر نادرست است؛ زيرا هر فضايي باتوجه به نوع كاربرد آن، شرايط نور و ابعاد و همچنين افرادي كه از آن محيط استفاده مي‌كنند،‌ همزمان با دكوراسيون مربوطه، به پالت رنگي خاصي نياز دارد؛ به اين معنا كه به‌عنوان مثال اگر براي محيط اتاق پذيرايي خانه‌مان پالتي متشكل از رنگ‌هاي طلايي، كرم، قهوه‌اي، آبي و زرشكي انتخاب كرده‌ايم و فضايي كاملا رسمي و زيبا را ترتيب داده‌ايم دليل بر اين نيست كه اين پالت در محيط‌هاي ديگر مانند اتاق نشيمن اتاق‌هاي خواب نيز همان نتيجه را داشته باشد.
پالت رنگي هر فضايي به‌خصوص فضاهاي شخصي‌تر خانه مانند اتاق‌هاي خواب، رابطه مستقيمي با سن و جنس مالك يا مالكين و روحيات و سلايق آنها دارد؛ بنابراين به‌عنوان نمونه در تقسيم‌بندي كلي، حتي پالت رنگي اتاق خواب كودك، نوجوان، جوان و والدين هركدام بايد با هم متفاوت باشد؛ يعني گاهي يك خانه 5 تا 6 پالت رنگي مجزا دارد و اين تنوع پالت رنگي در محيط خانه وقتي با هدف انجام مي‌گيرد، فضاهايي بسيار جذاب و چشمگير ايجاد خواهد كرد.
همشهري آنلاين
 

alireza arc

عضو جدید
انباري ها و لوازم دکوراسيوني جايگزين : هنگامي که امکانات و شرايط محيطي و اقتصادي به ما اجازه زندگي در فضايي بزرگ و کاربرد لوازم دکوراسيوني لازم، در ابعاد و تعداد مورد دلخواه را نمي دهد، براي حفظ آسايش و آرامش فيزيکي در خانه مان، لازم نيست از نيازهاي ضروري چشم پوشي کنيم؛ بلکه راه هاي گوناگوني وجود دارد که يکي از آنها انتخاب صحيح لوازم دکوراسيوني مورد نظر است. به اين معنا که وسايلي را برگزينيم که هم از نظر ابعاد با محيط متناسب بوده و هم به لحاظ کاربردي چند منظوره باشد. در واقع در يک قالب، چندين نياز کاربردي- دکوراسيوني را همزمان برآورده سازند. انتخاب چنين لوازمي کار چندان مشکلي نيست. در اين راستا مي توان به تخت هاي چند طبقه براي اتاق بچه ها، مبلهاي تختخوابشو، کمدهاي تختخوابشو، ميزهاي تاشو و کشودار و ... اشاره کرد. ولي ما در اين مطلب قصد داريم يکي از پراهميت ترين
فضاهاي خانه يعني انباري ها و لوازم دکوراسيوني جايگزين آنها را مورد بررسي قرار دهيم.
اين مکان ها در خانه، براي خانم ها از اهميت بسزايي برخوردارند. در واقع همه خانواده ها به خصوص آنهايي که ساليان زيادي از عمر زندگي مشترکشان سپري شده، داراي لوازم و خرده ريزهايي هستند که همواره مورد استفاده قرار نمي گيرند ولي در جاي خود از ارزش بسياري برخوردار بوده و بايد در مکاني براي مواقع لزوم محفوظ مانده و به راحتي قابل دسترسي باشند. مانند لوازم فني، خرده ريزهاي مربوط به فضاهاي محتلف خانه، لوزام و وسايل کوچک قديمي که گرچه از آنها استفاده نمي شود ولي ممکن است روزي بکار آيند. لذا وجود فضايي مناسب براي جا دادن اين قبيل وسايل در خانه، نيازي مبرم است. در قديم الايام اين نيازها در زيرزمين هاي وسيعي که در زير ساختمان ها قرار داشتند و همزمان نقش انباري خانه را نيز ايفا مي کردند، برآورده مي شد ولي امروزه به جهت کوچک شدن فضاهاي مسکوني، به خصوص آپارتمان ها و به منظور استفاده حداکثر از فضاهاي موجود براي محيط هاي عمومي و خصوصي خانه، مکاني به عنوان انباري، در داخل آپارتمان اختصاص نمي يابد و معمولا اتاقکي کوچک در قسمت پارکينگ ساختمان و يا در برخي مواقع در بالاي پشت بام و يا حتي در آخرين پاگرد راه پله ساخته مي شود که نه تنها داراي وسعت کمي است بلکه براي دسترسي به آنها از محيط آپارتمان بايد خارج شد که در هر شرايط و زمان کار راحتي نيست. در اين ميان معمولا کمدها هستند که به جهت شبيه بودن خصوصيات کاربردي شان، مي توانند تا حدودي جايگزين انبارهاي در دسترس محسوب شوند. ولي از آنجا که کاربد اصلي آنها، جاي دادن پوشاک، رختخواب، ظروف و غيره است. اغلب، از فضاهاي خالي زيادي برخوردار نيستند. بنابراين بايد به دنبال راهکارهاي مناسب ديگري براي حل اين مشکل باشيم که البته از طرق گوناگون ميسر ميشود. در اين راستا مهمترين آنها شامل:
1- انتخاب لوازم دکوراسيوني جادار
2- استفاده از فضاي گمشده در محيط خانه هستند که در اين مطلب قصد داريم به رفع اين نياز در قالب لوازم دکوراسيوني پرداخته و پيشنهادهايي را براي انتخاب مناسب ترين وسايل ارائه دهيم:
1- انتخاب تختخواب هاي کشودار براي اتاق هاي خواب: باوجود اينکه فضاي زير تختخواب ها از جمله مکان هاي بسيار مناسب براي جا دادن لوازم و خرده ريزهاي ياد شده است ولي معمولا خالي و بدون استفاده باقي مي ماند. در حال که شما مي توانيد با انتخاب تختخواب هاي کشودار، هم بستري آرام و راحت براي خواب خود فراهم نماييد و هم انباري جادار براي لوازم مختلف ايجاد کنيد. به اين صورت کمد اتاق خواب را از لوازمي که قابل انتقال به کشوهاي زير تخت هستند خالي نموده و از فضاي داخل کمد به عنوان انباري کوچک در اتاق خواب بهره مي گيريد. گذشته از آن، اگر چه در اين جا، هدف ما ارائه راهکارهاي عملي براي حل مشکل عمده کمبود انباري از طريق ايده هاي ابتکاري نيست ولي يکي از راه هاي استفاده از فضاي زير تختخواب، محفوظ کردن آن فضا با دوخت و نصب دامن پارچه دور تا دور تختخواب هايي است که داراي پايه هاي بلند بوده و از سطح زمين 30 الي 50 سانتي متر فاصله دارند.حال با قرار دادن وسايل و اسباب موردنظر در پشت اين دامن پارچه اي و زير تختخواب، با روشي ساده و سريع، انباري کوچک در اتاق خواب شما فراهم مي شود.
2- انتخاب مبلمان صندوق دار: معمولا مبلماني که براي اتاق نشيمن و يا اتاق پذيرايي انتخاب مي شوند، به جز مواردي مانند مدل هاي تختخوابشو، صرفا مکاني براي نشستن و استراحت کردن به حساب مي آيند، غافل از اينکه در فضاهايي با مشکل کمبود انباري و کمد کافي، شما مي توانيد با انتخاب و يا سفارش ساخت يک کاناپه دو و يا سه نفره صندوق دار و يا حتي سرويس کاملي از مدل مبلمان، نه تنها مبلماني راحت براي نشستن داشته باشيد، بلکه صاحب صندوقخانه اي جادار براي رفع نيازهاي انباري شويد. منظور از صندوق دار بودن اين قبيل لوازم دکوراسيوني اين است که اينگونه مبل ها در فاصله تشک کف تا سطح زمين داراي فضايي بسته و توخالي مانند صندوقچه هستند که البته اين فضاي خالي از بيرون نمايان بوده و به همين علت، گذشته از تنوع موجود در شکل و فرم مبلمان، نحوه دسترسي به داخل اين فضا نيز مي تواند به صورتهاي گوناگون انجام گيرد:
الف) در برخي از مدل ها سطح نشيمن به وسيله لوله در قسمت هاي انتهايي به بدنه مبل متصل شده و مانند صندوقچه هاي قديمي مي توان آن را بالا برده و از فضاي موجود در داخل آن استفاده نمود و يا اينکه سطح نشيمن هيچگونه اتصالي از طريق لولا نداشته و براي دسترسي به فضاي داخل، بايد سطح و يا سطوح کف (باتوجه به مدل) کاملا برداشته شده و پس از پايان کار مجددا بر سر جاي خود قرار گيرند.
ب) در بعضي ديگر از مدلها، با تعبيه کشوهايي که نماي آنها در بدنه جلوي کاناپه مشخص است، دسترسي به اين فضا را ميسر کرده اند. در اين مدل، با کشيدن کشوها به طرف بيرون، از داخل آنها به راحتي مي توان استفاده نمود، در واقع ديگر اثري از کشو نبوده و فضاي خالي، بوسيله در محفوظ مي شود که البته نحوه باز شدن درها نيز رابطه مستقيمي با مدل مبلمان دارد. برخي از درها عمودي و برخي افقي باز مي شوند.
لازم به توضيح است انتخاب مبلماني با اين خصوصيت (دردار، کشودار) نيازمند فضايي باز و بدون مانع در مقابل آن است تا بتوان به راحتي کشو و يا درها را باز نمود ولي در مورد اولي به جهت آنکه دسترسي در قسمت بالا صورت مي گيرد، نيازي به وجود اين فضا در مقابل مبل نبوده و به همين جهت صرفه جويي بيشتري در مکان انجام مي شود.
بطور کلي موارد ياد شده، همگي نمونه هايي از مبلمان صندوق دار و يا تو خالي هستند که قابل حرکت بوده يعني آنها را مي توان در مکانهاي مختلف به کار برد. به عنوان مثال اين کاناپه ها را حتي در گوشه اي از آشپزخانه و در پشت ميز غذاخوري نيز مي توان قرار داده و به آن صورت هم محلي راحت براي نشستن و صرف غذا تامين شود و هم انباري جادار براي قرار دادن مواد و لوازم مربوط به آشپزخانه ايجاد مي گردد. صرفنظر از مبلمان صندوق دار قابل حرکت، در بسياري از خانه ها، فضاهاي بدون استفاده اي وجود دارند که حاصل نقشه کشي نادرست و اجراي نامناسب معماران و مهندسين ساختمان بوده و در نهايت منجر به ايجاد محيط هاي فرو رفته و يا کنج هايي شده است که کاربرد خاصي نداشته ولي براي ساخت سکوها بهترين بستر محسوب مي شوند.
اين سکوهاي درون ساختي را در بسياري از فضاهاي خانه مي توان تعبيه کرد. حال نکته اي که در اينجا حائز اهميت است، ساخت سکوهايي با در نظر گرفتن فضاي خالي داخل آنها و در واقع پيگيري همان هدف مبلمان صندوق دار ياد شده در فوق، است. اين سکوها به وسيله مصالح گوناگون ساختماني از قبيل ترکيب سيمان سفيد و آجر، آجر سه سانتي متري، سنگ و آجر و غيره ساخته مي شوند، البته در اغلب آنها سطح نشيمن، با توجه به مدل مورد نظر معمولا تلفيقي از چوب، اسفنج و پارچه بوده و دسترسي به داخل آنها نيز از همان قسمت بالا ميسر است. به جز موارد ياد شده سکوهاي درون ساختي چوبي نيز ساخته مي شوند که در اين مدل راهيابي به فضاي خالي درون آنها از طريق مختلف در و کشو امکان پذير است.
بطور کلي در مقام مقايسه مبلمان صندوق دار اينگونه سکوها (به جز نوع چوبي آنها) معمولا از لحاظ اقتصادي بسيار با صرفه تر بودن و همچنين براي ساخت آنها مانند مبلمان حتما نيازي به متخصصين و افراد حرفه اي در اين رابطه نيست. با کمي اطلاعات در مورد معماري و کاربرد مصالح ساختماني و اندک هنري در استفاده آنها، حتي خود افراد خانواده نيز مي توانند آن را در فضاي موردنظر خانه شان بسازند.
ماهنامه صنايع چوب

____________
 

alireza arc

عضو جدید
7 توصیه دکوراتور برای شاد کردن فضای خانه : 70
1) کوسن های رنگارنگی بخرید یا بدوزید و اطراف آنها را با گل و روبان و تور تزیین کنید. این کوسن مخصوص زمانی است که شما و بقیه تلوزیون نگاه میکنید و یا برای نوشیدن چای دور هم جمع شده اید.


2) یک آبنمای خانگی تهیه کنید و دقت کنید صدای خوش آب پس از یک روز سخت چه احساس مطبوعی به اهل خانه میدهد. و بخور گرم زمستان و بخور سرد تابستان را فراموش نکنید.


3) رایحه عود اسفند و پرتغال روس آتش حس خوبی در فضای خانه شما ایجاد میکند.​


4
) لازم نیست همه لامپ های به رنگ معمولی باشد. لاکپ صورتی, آبی, سبز و فلئورسنت های جدید که طنابی پر از این چراغ هاست به شما امکان میدهد برخی مکان ها را با نوری جدا کنید و فضای لذت بخشی بسازید.


5) هر روز صبح پرده ها را کنار بزنید و پنجره ها را باز کنید. همه به تغییر هوا نیازمندیم, ریه هایتان را پر از هوای تازه کنید.


6) مهم نیست چه نوع گیاهی دوست دارید, مهم اینست که بدانید برای نگهداری از گیاهان خامگی به وفور تا چه حد بر فضای خانه و روحیه افراد خانواده اثر میگذارد. مقاله را زمین بگذارید و برای خرید یک گلدان خوب شال کلاه کنید.



7) قاب های اضافه, ملحفه های کهنه و مجلات قدیمی را جمع کنید و وسایل کهنه و آضافی را دور بریزید تا خانه و شما با هم نفسی بکشد و سراغ شادی بروید
 

alireza arc

عضو جدید
چه ایده ای برای دکوراسیون دارید؟ : 35
همه ایده های تغییز دکوراسیون مستلزم وقت و هزینه زیاد نیست. اگر دنبال چند ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی برای تغییر دادان خانه اتان هستین, موارد زیر میتواند کمکتان کند:


1- تنظیم چیدمان مبلمان و لوازم خانه را تغییر دهید. مبلمان را از کنار دیوار برداشته و سعی کنید آنها را در زوایای پیچیده تری بچینید مثلا قرار دادن کاناپه به صورات مورب در یک اتاق نشیمن باریک باعث میشود اتاق وسیع تر دیده شود.


2- از گل و گیاه استفاده کنید. گل و گیاه میتواند حال و هوای تازه ای به خانه بیاورد.اگر به رسیدگی ل و گیاه علاقه ندارید میتوانید از گل هاو درختچه های مصنوعی استفاده کنید.


3- تابلو و آیینه از دیوار آویزان کنید. تابلوهایی آویزان کنید که شخصیت که شخصیت و روحیه شما را منعکس کند. سعی کنید از قاب های تزیینی تر و زیباتر استفاده کنید. هنگام آویزان کردن تابلو دقت کنید که تابلو از هر قسمت خانه قابل مشاهده و گیرا باشد.


4- از کوسن های تزیینی استفاده کنید. این بالشتک ها و کوسن های تزیینی به سادگی رنگ و بوی جدیدی به خانه میدهد و مبلمان منزل را نیز باشکوه تر جلوه میدهد.


5- لامپ ها و لوستر هارا عوض کنید. لوستر ها و لامپ ها جزو وسایلی هستند که خیلی زود سبک چیدمان خانه اتان را آشکار میکند به دنبال لوستر هایی باشید که جدید تر و فانتزی تر باشد و ضمنا با لوازم و رنگ بندی خانه تان نیز هماهنگ باشد.


6- لوازم اضافی را از جلوی دید بردارید. وسایل و لوازم اضافی باعث از بین رفتن جلوه اتاق میشود. برای برگه ها, اسباب بازی های بچه ها و سایر اسباب ها جای مخصوص تدارک ببینید.


7- مجسمه ها را در یک جا جمع کنید. مجسمه های و پیکره های کوچک مرتبط با هم را در قسمتی از خانه که مورد توجه است کنار هم قرار دهید. این مجسمه ها را به صورات فانتزی و متنوع بچینید.
 

alireza arc

عضو جدید
دکوراسیون خانه کوچک :
استفاده از نکات زیر برای تبدیل کردن آپارتمان یا خانه کوچک شما به یک مکان مجلل, زیبا و جادار کمک میکند:


1- بزرگترین مبل خود را جلوی بزرگترین و طولانی ترین دیوار بگذارید و قیمت مرکزی را کاملا قابل دید بگذارید.

2- به جای کاناپه بزرگ و یک ست جاگیر, یک ست مبلمان کوچک با طراحی باز خریداری کنید تا هر وقت خواستید به راتحتی چیدمان آن را بر اساس راحتی و علایق خود تغییر دهید.

3- چراغهایی که در سقف قرار داده میشوند, نیباید طوری باشند که ارتفاع اتاق را کم کننند.

4- روشن تر بودن سقف نسبت به دبوار ها و مبلمان باعث روشن تر شدن و دلباز تر شدن اتاق میشود.

5- نور سفید و ملایم که به طور مساوی سراسر اتاق را عادلانه روشن کرده باشد, باعث بزرگتر نشان داده شدن اتاق میشود.

6- استفاده از تک رنگ های ملایم اتاق را بزرگتر نشان میدهد.

7- از آیینه و سطوح صاف و درخشنده که هر چه بیشتر نور را منعکس میکندو اتاق را بزرگتر بزرگتر و روشن تر نشان دهند, استفاده کنید.

8- از نقش ها و طرح های کوچکتر برای دیوار ها و اسباب های بزرگ استفاده کنید.

9- یکی از راه های بزرگ جلوه دادن یا ایجاد فضا در خانه کوچک, استفاده از وسایل کوچک است. مثلا استفاده از تلوزیون های​
LCD و نصب آن به دیوار میتواند به باز کردن فضا مخصوصا در خانه های که سقف شان کوتاه است کمک کند.

10- میز اتاق نشیمن را از نوعی انتخاب کنید که زیر آن چندین قفسه داشته باشد تا بتوانید بعضی از لوازم مثل کتاب یا مجلات یا وسایلی از این قبیل که به طور معمول روی میز قرار دارند را زیر میز بگذارید تا از بهم ریختگی جلوگیری شود.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا