کتاب قدرت عادت نوشتهی چارلز داهیگ از جمله کتابهای منتشر شده در سال 2012 می باشد که برای مدت 62 هفته یکی از کتابهای پرفروش لیست نیویورکتایمز بوده و از طرف دانشگاه که هاردوارد نیز در لیست کتابهای تاثیرگذار برای مدیران قرار گرفته است. شما با مطالعهی این کتاب عادات خوب و بد خود را به راحتی شناسایی کرده و سپس خواهید توانست عاداتی را که پیروزی یا شکست در زندگیتان به آن وابسته است را تغییر دهید.
نویسنده کتاب قدرت عادت ازطریق موشکافی دلایل انجام کارها از روی عادت، چرایی کارهایی را بیان میکند که روزانه تکرارشان میکنیم. او مثالهای فراوانی دربارهی تغییر عادتهای بد و ایجاد عادتهای خوب بیان میکند و توضیح میدهد این رفتار چگونه باعث موفقیت افراد و سازمانها شده است.
نوشتهی پشت جلد کتاب قدرت عادت :
انسانها زمانی موفق میشوند که الگوهایی را که به زندگیشان شکل میبخشند را میشناسند و یاد میگیرند که چگونه آنها را تغییر دهند. این ایده که شما حقیقتا میتوانید عادات خود را تغیر دهید موضوع تحقیقات گستردهای در شاخههای مختلف علم ازجمله نورولوژی (عصبشناسی)، روانشناسی و روانشناسی کاربردی بوده است.
بخش های کتاب
کتاب قدرت عادت به سه بخش عمده تقسیم می شود که عبارتند از :
- موضوع محوری در بخش بخش اول این است که عادتها چگونه در زندگی افراد ظاهر میشوند. این روندی است که بسیاری از شرکتها نظیر پروکتراندگمبل، استارباکس، آلگوا و تارگت از آن برای عادتسازی و درنتیجه، وفاداری مشتریانشان استفاده کردهاند.
- بخش دوم به بررسی عادتهای شرکتها و سازمانهای موفق می پردازد. در این بخش، صحبت از این است که چطور مدیر اجرایی شرکت میتواند با تمرکز بر عادتی زیربنایی و تبدیل آن به عادتی مثبت، شرکت را به موفقیتهای شگفتانگیزی برساند.
- بخش سوم به عادتهای جوامع مینگرد. این بخش تأثیر عادتها بر جامعه و تغییرات اخلاقی جوامع دراثر تغییر عادتهای عمومی را بررسی و تحلیل میکند.
نکات مثبت و منفی کتاب
- محتوای کتاب قدرت عادت به هیچ عنوان انگیزشی نیست و کاملاً بر اساس مطالعات و بررسیهای واقعی تنظیم شده است.
- منابع متنوعی در تدوین کتاب به کار گرفته شده و برای تألیف و تدوین آن با صاحبنظران متعددی هم گفتگو شده است.
- مهمترین نقطه ضعف کتاب، طولانی بودن آن است.
- در بخشهایی از کتاب تلاش فراوانی شده تا هر چیزی در چارچوب عادت و تغییر عادت توضیح داده شود و این کمی زیرساخت بحث را ضعیف می کند.
حلقهی عادت – از مهم ترین بخش های کتاب
اگر مفهوم این حلقه را بهخوبی درک و با استفاده از آن عادتهای زندگیمان را تحلیل کنیم، امیدوار میشویم عادتهای دلخواهمان را میتوانیم جایگزین عادتهای بد کنیم؛ عادتهای نامطلوبی که شاید سالها است گرفتارمان کرده است و همیشه فکر میکردیم راهی برای خلاصشدن از دست آنها وجود ندارد یا اینکه حتی از وجودشان و تأثیر پررنگشان بر انتخابهای هر روز ما کاملا بیاطلاع بودهایم.
- یک نشانه یا Trigger ما را برمیانگیزد (مثلاً نوتیفیکیشن موبایل).
- یک اقدام (Action) مشخص انجام میدهیم (چک کردن موبایل).
- پاداش (Reward) دریافت میکنیم (دیدن یک پیام از یک دوست یا لحظاتی سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی).