قسمت سوم : Panasonic
قسمت سوم : Panasonic
آخرين اطلاعات در سال 2008 :
نام شرکت :
Matsushita Electric Industrial
رتبه در بين 500 شرکت برتر جهان (طبق طبقه بندی fortune می باشد) :
72
مدير عامل :
Makoto Uenoyama
تعداد کارکنان :
305,828
کشور :
ژاپن
دارييها (ميليون دلار) :
79,411.8
درآمد (ميليون دلار) :
74,783.8
سود خالص (ميليون دلار) :
2,468.2
آدرس وب سايت :
www.panasonic.net
«مرد خوشبخت زير درخت چنار» كه مفهوم ژاپنی نام كونوسوكی ماتسوشيتا بنيانگذار شركت ماتسوشيتاست ، در عمل مصداق روشنی يافت. گرچه بيماری طاقت فرسای دوران كودكی او ، احتمال زنده ماندنش را بسيار كم جلوه می داد ، اما عملا او فرصت يافت حدود يك قرن در اين جهان زندگی كند و با فكری روشن و ديدگاهی والا ، تنها با سرمايه 100 ين شركتی را بنيانگذارد كه اكنون با عرضه محصولات بسيار متنوع در حوزه های گوناگون تحت نامهای تجاری ناسيونال ، پاناسونيك ، تكنيكس و كواسار ، بيش از 300 هزار نفر را در سراسر جهان به كار گيرد تا درآمد سالانه ای حدود 80 ميليارد دلار داشته باشد و قديميترين و بزرگترين بنگاه جهانی ژاپن محسوب شود.
شركت او از بسياری جهات نمونه و منحصر به فرد است. سرمايه گذاری حساب شده و كارآمد در عرصه تحقيق و توسعه جهانی و ثبت و عرضه محصولات بديع در زمينه های مختلف زندگی بشری نمونه هايی از اين برتری است. بنيان شركت و پايداری طولانی آن مرهون عظمت فكری شخصيتی همچون ماتسوشيتاست كه نه تنها بنيانگذار شركت محسوب می شود بلكه به دليل داشتن ايدههای عميق انسانی در مشی مديريتی خود ، در ژاپن به عنوان پدر مديريت ژاپن شناخته می شود و با عرضه انديشه های خويش ، در سطح جهان نيز به عنوان مديری اثر بخش مطرح است.
تاريخچه
شركت ماتسوشيتا در سال 1918 با همت كونوسوكی ماتسوشيتا تاسيس شد. سرمايه اوليه تاسيس شركت ، تنها 100 ين (يك دلار) بود كه ماتسوشيتا با كمك همسر و برادر همسرش (مؤسس شركت SANYO) آن را تامين كرد و شركت را راه انداخت. تجربه ای كه او به عنوان يك برقكار جوان در شركت برق اوزاكا اندوخته بود و نصيحت و توصيه اكيد پدرش مبنی بر اختيار كردن يك شغل مستقل غير دولتي ، او را واداشت كه توليد و عرضه سرپيچ لامپ را كه مدتها روی آن كار كرده بود ، به عنوان اولين فعاليت و محصول شركت تازه تأسيس عرضه كند. پس از ارائه دو شاخه تبديل برق به بازار ، شارژهای لامپ دوچرخه را با نشان «ناسيونال» به بازار عرضه كرد و در سال 1925 اين نشان تجاری را برای شركت به ثبت رساند.
ماتسوشيتا در سال 1961 در سن 65 سالگی از مديريت شركت كنار رفت ، اما تا پايان عمر به عنوان رهبر معنوی شركت باقی ماند. داماد او ماساهارو ماتسوشيتا مديريت شركت را در دست گرفت. نقش ماتسوشيتا در شكل گيری و پايداری و توسعه شركت در طول ساليان متمادی جنگ و پس از آن و گذار شركت به دنيای رقابتی كنونی بسيار برجسته است.
نشانهای تجاری
هم اكنون مجموعه شركتهای تحت پوشش ماتسوشيتا ، در شش حوزه كسب و كار به فعاليت مشغول هستند :
1. محصولات نوري
2. تجهيزات اطلاعاتی و محصولات سيمي
3. لوازم خانگي
4. محصولات ساختماني
5. مواد الكترونيكی و پلاستيكي
6. محصولات كنترل اتوماسيون
شركت ماتسوشيتا ، محصولات خود را تحت چهار نام و نشان تجاری عرضه می كند :
1. ناسيونال – National
اين نشان تجاری در سال 1925 به ثبت رسيد و اولين بار برای شارژهای لامپ دوچرخه مورداستفاده قرار گرفت. كونوسوكی ماتسوشيتا ، مؤسس شركت ، خود اين نام را برای محصولات پسنديد زيرا به نظر او ، اين نام به چيزی اشاره دارد كه به مردم مربوط است. هم اكنون لوازم خانگی شركت در ژاپن ، به اين نشان تجاری عرضه می شود.
2. پاناسونيك – Panasonic
نشان تجاری پاناسونيك در سال 1955 به ثبت رسيد و اولين بار برای نامگذاری راديوی توليدی شركت به كار رفت چرا كه مناسبتی با محصول عرضه شده داشت : PAN يعنی همه و SONIC يعنی صدا. از سال 2003 اين نشان تجاری به عنوان نشان تجاری جهانی برای همه محصولات الكترونيكd شركت برگزيده شد.
3. تكنيكس – Technics
اولين بار اين نشان تجاری در سال 1965 مورداستفاده قرار گرفت. امروزه از اين نام برای محصولات و ابزارهای الكترونيكی حوزه موسيقی استفاده می شود.
4. كواسار – Quasar
هنگامی كه در سال 1974 بخش الكترونيك شركت موتورولا توسط شركت ماتسوشيتا خريداری شد ، اين نام تجاری نيز اخذ شد و امروزه درمورد محصولاتی نظير تلويزيون ، ويدئو ، اجاقهای مايكروويو كه در آمريكای شمالی عرضه می شود به كار می رود.
چشم انداز
صنايع الكتريكی ماتسوشيتا ، كه امروزه بيشتر به همان نام نشان تجاری معروف خود يعنی پاناسونيك شناخته ميشود ، چشم انداز خود را چنين ترسيم كرده است : برترين شركت جهانی تا سال 2010 ازطريق پيگيری اهداف مديريت در زمينه تحقق شبكه فراگير با فناوريهای نوين و حضور در محيط جهاني.
شعار معروف پاناسونيك ، «ايده پردازی برای زندگي» (IDEAS FOR LIFE) است.
كيفيت
شركت ماتسوشيتا ، مديريت كيفيت را يكی از مسئوليتهای اجتماعی خود می داند و همواره سعی در بهبود كيفيت از منظر مشتری دارد. استراتژی ميان مدت شركت برای بهبود كيفيت برمبنای سه موضوع زير نهاده شده است :
1. اطمينان از ايمنی محصول
2. خلق محصولات مبتنی بر آخرين فناوري
3. برقراری سيستم مديريت كيفيت
برای افزايش كيفيت محصول و خدمات ، برنامه جديدی تحت عنوان NQF در شركت به اجرا درآمده است. مديريت ارشد سالانه دوبار كنفرانسی در اين زمينه برگزار ميكند.
عوامل اساسی طراحی جهانی در امر مديريت كيفيت عبارت است از :
1. سادگی و سهولت عمليات
2. استفاده از نشان هايی كه درك آنها ساده باشد
3. سهولت و راحتی در هر وضعيتي ، ازجمله درحين حركت
4. جا به جايی و حركت آسان
5. توجه به ايمني
6. محيطی كه محصول در آن مورد استفاده قرار می گيرد
تحقيق و توسعه
سه آزمايشگاه مجهز ستادی تحقيق و توسعه ، مسئول فناوريهای نوين در شركت هستند. اين فناوريها برای پشتيبانی خلق كسب و كارها و محصولات و رفع نيازهای بالقوه بازار استفاده می شود. علاوه برآن ، شش آزمايشگاه بخشی نيز وجود دارد. ارتباط محكم و مستمری بين تحقيق و توسعه شركت با دانشگاهها و موسسات تحقيقاتی ژاپن و سراسر جهان وجود دارد. جهتگيری تحقيق و توسعه برای تحقق چشم انداز 2010 شركت عبارت است از خلق ارزش در راستای رفع نيازهای جامعه قرن بيست و يكم به وسيله نفوذ و يكپارچگی قدرت فناوريهای اطلاعاتی و الكترونيك.
تحقيق و توسعه در تمامی شش حوزه فعاليت كسب و كار شركت فعال است.
حوزه های تحقيقاتی در مواد الكترونيك و پلاستيك :
1. مواد برای صفحات مدار چاپی چگال
2. تركيبات مدلسازی اكسپوسی برای نيمه هاديهای پيشرفته
3. مواد برای انتقال بسيار سريع سيگنال
4. مواد برای سلولهای سوخت
5. مواد برای بسته بنديهای پيشرفته
حوزه های تحقيقاتی در زمينه های نوري :
1. سيستمهای نوری پلاسما
2. فناوري های كنترل و شبكه روشنايي
3. فناوريهای عمليات سطحی با انعكاس زياد
4. فناوری كنترل از راه دور و حسگرها برای محصولات نوري
حوزه های تحقيقاتی در زمينه نانو :
1. فناوری نانو در اتميزه كردن الكترواستاتيك لوازم خانگي
2. توسعه محصولات نوري
3. توسعه فناوري های مرتبط با ارگانيسمهای زنده برای حل مسائل سلامتي
4. فناوری پردازش ميكرو – نانو
5. فناوری طراحی حسگرها و دستگاههای مرتبط با IT
حوزه های تحقيقاتی در زمينه تجهيزات اطلاعاتی و محصولات سيمي :
1. فناوري های ارتباطات برای شبكه
2. فناوري های پردازش سيگنالهای صدا و تصوير
3. فناوري های رديابی حركت - GPS
4. فناوريهای حفاظت هوشمند
5. فناوريهای پردازش ميكروسكپي
6. كنترل هوشمند خطوط انتقال قدرت
حوزه های تحقيقاتی در زمينه لوازم خانگي :
1. فناوريهای تميزسازی دهان
2. مواد تيغه های تراش
3. فناوريهای عطرسازي
4. خالص سازی آب
5. فناوريهای ماوراء صوت - Ultrasound
6. اندازه گيريهای پوستی عوامل حياتي
7. اندازه گيری فشار خون و متابوليسم
8. تجزيه و تحليل و ارزيابی سيگنالهای فيزيولوژی انسان
بنيانگذار
كونوسوكی ماتسوشيتا بنيانگذار شركت ماتسوشيتا ، كه در ژاپن به پدر مديريت معروف است ، با وجود مواجه شدن با مشكلات بيشمار و بيماری طاقت فرسا در دوران كودكي ، فرصت عمری طولانی درحد يك قرن يافت تا نقش خود را در جامعه ژاپن و سراسر دنيا ايفا كند. او كه ابتدا در كارگاههای ساخت بخاريهای زغالی و مغازه های دوچرخه فروشی كار ميكرد ، در جوانی به عنوان سيمكش به استخدام شركت برق اوزاكا درآمد ، اما تمايل ذاتی او به داشتن هيجان در كار ، او را واداشت تا پس از هفت سال كار آنجا را رها سازد و با سرمايه اندك ، شركت ماتسوشيتا را تأسيس كند. او در ابتدا به توليد و عرضه ابداعات خود يعنی سرپيچ لامپ ، دو شاخه تبديل و چراغ قوه دوچرخه با نام تجاری «ناسيونال» پرداخت. ماتسوشيتا در شيوه مديريتی خود ، سبكی انسانی و طبيعی و به تعبير خودش منطبق و موافق با قوانين هستی داشت.
اساس فلسفه مديريت او توجه به انسان بود. او با اينكه خود از تحصيلات رسمی بهره چندانی نبرده بود اما هنر مشورت و استفاده از استعدادهای انسانی همكاران خود را به خوبی نمايان می ساخت. مفاهيم انسان شناسانه بسياری را می توان در شيوه و نگرش مديريتی او يافت كه به دليل سادگی و پاكی به مرز فطرت آدميان نزديك است و هنر او در به كارگيری و پياده سازی اين مفاهيم در عرصه عمل نهفته است؛ مفاهيمی همچون تبعيت از قوانين طبيعي ، توجه به خردجمعي ، مشاركت ايدهها ، اعتماد به كاركنان ، تمركز بر نقاط قوت افراد ، مشورت با كاركنان ، فكر باز و آزاد و روح فروتنی داشتن ، جديت ، انتقادپذيري ، وظيفهشناسي ، ارزش نهادن به كار و تلاش برای تعالی انسان. او اغلب به كاركنانش می گفت وقتی مشتری ميپرسد شركت شما چه چيزی ميسازد آنان بايد جواب دهند شركت ماتسوشيتا الكتريك «انسان» ميسازد.
او به سبب داشتن انديشه های والا و آينده نگر ، يك سال پس از جنگ جهانی دوم ، در پاسخ به نقش تخريبی جنگ ، موسسه PHP را در راه صلح و خوشبختی بشر بنيان نهاد و تا آخر عمر رياست آن را بر عهده گرفت. در سال 1980 نيز با انگيزه تربيت رهبران برای حل مشكلاتی كه ژاپن با آن روبرو بود دانشكده حكومت و مديريت ماتسوشيتا را تأسيس كرد. در سال 1932 در سالگرد تأسيس شركت ، ضمن بر شمردن ماموريت شركت ، يك برنامه بلند مدت 250 ساله را كه شامل 10 برنامه 25 ساله برای 10 نسل كاری بود اعلام داشت و مأموريت حقيقی شركت را توليد بی انتهای كالا به فراوانی آب آشاميدنی و در اختيار گذاشتن آن برای مردم به ارزانی آب آشاميدنی دانست. او معتقد بود از اين طريق فقر برچيده می شود.
آينده
امروزه شركت صنايع الكتريكی ماتسوشيتا ، عرضه كننده محصولات متنوع با نامهای تجاری ناسيونال ، پاناسونيك ، تكنيكس و كواسار ، پس از گذشت حدود يك قرن ، با بيش از 300 هزار كارمند در بيش از 100 كشور جهان و فروش سالانه حدود 80 ميليارد دلار ، از بزرگترين شركتهای صنعتی و تجاری در سطح دنياست. با اينكه خود ماتسوشيتا ، بنيانگذار شركت ، با ديدی بسيار بلند ، برنامه 250 ساله شركت را اعلام كرده بود ، اما به صورت عملي ، در سال 2006 ، چشم انداز سال 2010 شركت رسما اعلام شد. هدف اين برنامه ، ارتقای سطح شركت و دستيابی به سريعترين رشد درآمد در بين شركتهای جهانی است. تمركز شركت بر آن است كه در بازارهای مشخص هدف ، به عنوان يك راهبر خلاق و نوآور مطرح باشد.
منابع :
www.mew.co.jp
www.panasonic.co.jp
www.panasonic.net
www.fortune.com