معرفي ماشينهاي بافندگي پروژکتايل سولزر - روتي‏ (1)

*lemon*

کاربر فعال مهندسی نساجی
ماشين بافندگي پروژکتايل سولزر ‏- روتي توسط کارخانه سولزر - روتي در سوئيس ساخته مي شود. اين ماشين بافندگي براساس يک کار تحقيقاتي سي ساله طرح ريزي و ساخته شد و اولين سري اين ماشين به عنوان ماشين بافندگي پنبه اي بي ماکو در سالهاي 1953 و 1954 شروع به کار نمود. امروزه ماشين هاي بافندگي پروژکتايل سولزر- روتي در چند نوع ساخته مي شوند. ‏

- ماشين P lean
‏ براي بافت نخهاي غير يکسره پنبه اي براي بافت نخهاي غيريکسره پنبه اي - سنتتيک و مخلوط آنها در محدوده نمره 60 تکس الي 16 تکس با تراکم پودي 10 تا 40 پود در سانتي متر در نظر گرفته شده است. مصرف برق آن با الکترود موتوري 3/4 کيلووات و توان پودگذاري 1200 متر در دقيقه به عبارت ديگر کيلووات بر متر پود در دقيقه آن در بين ماشينهاي بي ماکو کمترين است.
با توجه به اينکه در اين ماشين از الکترونيک در حد زيادي استفاده نشده است و نسبت به ساير مدلها، قيمت مناسبتري دارد، در نتيجه براي توليد پارچه هاي استاندارد، ماشين مناسبي است.
ماشين ‏P7100‎‏ - اين ماشين يکي از موفق ترين ماشينهاي پروژکتايل بوده است و قبل از به بازار آمدن ماشين ‏P7200‎‏ و ماشين ‏P lean‎‏ تنها ماشين پروژکتايل بود.
ماشين ‏P7100‎‏ نسبت به ماشين ‏P7200‎‏ از الکترونيک و اتوماسيون کمتري برخوردار است. ‏

_ ماشين P7200‎‏ ‏
‏ ماشين ‏P7200‎‏ با بيشترين اتوماسيون و بکارگيري الکترونيک توان بالاي پودگذاري 1400 متر پود در دقيقه و سرعت 470 دور در دقيقه را بدست آورده است. بدين ترتيب قادر است پارچه هاي سنگين، پارچه هاي فيلامنت و پارچه هاي سنگين، پارچه فيلامنت و پارچه هاي ظريف و حساس پنبه اي و پشمي را توليد کند.
يک مکانيزم کشش دهنده نخ تار ويژه بار وارد به نخ تار را کاهش داده است و سبب شده است تا کيفيت پارچه حفظ شود.
برخلاف ماشين هاي بافندگي معمولي مکانيزم پودگذاري اين ماشين به طريقي طرح ريزي و ساخته شده است که انرژي پرتابي و سرعت اوليه پروژکتايل تابع دور ماشين بافندگي نيست.
در ماشين هاي بافندگي سولزر - روتي جسم پودگذار از يک شئي فولادي به ابعاد 89 ميليمتر طول، 3/14 ميليمتر عرض و 35/6 ميليمتر ضخامت ساخته شده است و پروژکتايل ناميده مي شود.
وزن پروژکتايل 40 گرم است و در انتهاي گيره اي وجود دارد که ابتداي نخ پود را گرفته و آن را به داخل دهنه ورد مي کند.
کارخانه سولزر - روتي اخيراً پروژکتايل ديگري براي ماشينهاي بافندگي که پارچه هايي از نخ پود ضخيم مي بافند با ابعاد بزرگتر و جرم بيشتر ساخته است. (جرم پروژکتايل جديد 50 درصد بيشتر است) اين کارخانه همچنين پروژکتايل ديگري از الياف کربن ساخته است که قبل از پرتاب به روغن کاري نياز ندارد.
در ماشينهاي جديدتر براي اينکه پروژکتايل بهتر ترمز شود و از استهلاک قسمتهاي مختلف بيشتر جلوگيري شود، نيروي ترمز پروژکتايل با يک سيستم ميکروپروسسور اندازه گيري و ترسيم مي شود. در اين ماشينها در پل تار سنسورهاي الکترونيکي در فواصل معيني تعبيه شده است وتغييرات کشش نخ تار را به جاي پل تار تنظيم کننده، اندازه گيري مي کند. با اين ترتيب ميسر شده است که تغييرات کشش نخ تار دقيق تر حس مي شود.
نيروي گيره پروژکتايل براي گرفتن نخ پود حدود 1800 گرم نيرو است و بايد در فواصل معيني ميزان اين نيرو اندازه گيري و کنترل شود همچنين بايد سطوح اين گيره و مرکزيت آن نيز کنترل شود. اين مسايل براي پودگذاري صحيح و بدون اصطکاک کاملاً اجباري است. در انتهاي پروژکتايل و در يک سمت گيره، محل وارد شدن ضربه ديده مي شود. مضراب فقط به يک قسمت انتهاي پروژکتايل ضربه مي زند و هنگامي که پروژکتايل به مکانيزم دريافت کننده (در سمت ديگر ماشين) رسيد به ميزان 180 درجه مي چرخد تا براي پودگذاري بعد مضراب به قسمت ديگر انتهاي پروژکتايل ضربه وارد کند. بدين ترتيب از استهلاک سريع پروژکتايل به علت وارد آمدن ضربه پرتاب، جلوگيري مي شود.
شکل مطلوب پروژکتايل (يا ماکو) از نظر کم بودن اصطکاک، استوانه اي است. زيرا يک پروژکتايل استوانه اي با راهنماي خود فقط در يک خط در تماس است. در نتيجه اصطکاک به حداقل تقليل مي يابد. اما اين شکل پروژکتايل عملاً قابل استفاده نيست زيرا هنگام پرواز، امکان چرخيدن آن وجود دارد. اين چرخش اشکالات زير را به وجود مي آورد:


- هنگام وارد شدن پروژکتايل به مکانيزم دريافت (مکانيزم ترمز) گيره پروژکتايل نسبت به بازکننده گيره تغيير حالت مي دهد و باز کننده قادر به آزاد کردن ابتداي نخ پود نيست.
- چرخش پروژکتايل احتمالاً باعث زياد ويا کم شدن تاب نخ شده و ممکن است در حالت پارچه تأثير بگذارد.
در يک ماشين سولزر - روتي تعداد 11 تا 17 و يا بيشتر پروژکتايل وجود دارد. تعداد پروژکتايل ها به عرض ماشين بافندگي بستگي دارد. با افزايش عرض ماشين بافندگي، تعداد پروژکتايل مورد نياز نيز بيشتر مي شود.


عنوان: چراغهاي علامت دهنده:
بر روي ماشينهاي سولزر روتي سه چراغ هشدار دهنده نصب شده است که هر يک از اين چراغها و يا ترکيب هر يک از آنها علامت و يا هشداري را به ما مي دهد. ‏

چراغ آبي چشمک زن:
اين چراغ هنگامي روشن مي شود که يکي از نخهاي تار پاره شده باشد؛ که براي رفع اين عيب بايد دست خود را روي لاملها بکشيم، هر جا که دست متوقف شد مي فهميم که در آنجا نخ پارگي شده و بعد از پيدا کردن محل پارگي و پيوند زدن آن و بعد از اينکه نخ را از لامبل و ميل ميلک و دندانه شانه مورد نظر عبور داديم، دستگاه را روشن مي کنيم. ‏

چراغ زرد چشمک زن:
اين چراغ زماني به کار مي افتد که حرکت‏ نخ پود به هر دليلي قطع شود؛ که اين دلايل مي تواند از قبيل پارگي نخ پود باشد. براي رفع اين عيب يا با نخ پود را از محل هاي حس کننده و از بين دو تيغه قيچي عبور داده و دستگاه روشن کنيم. علت ديگري که باعث روشن شدن اين چراغ مي شود، فشاردادن دکمه هاي تقويت مي باشد؛ که پس از حرکت مجدد دستگاه اين چراغ خاموش مي شود. ‏

چراغ زرد و قرمز چشمک زن:
اين دو چراغ به صورت همزمان هنگامي روشن مي شود که ما بخواهيم براي سرويس سرويس کردن دستگاه ها و يا تميز کردن آنها دستگاه را براي مدت زمان اندکي متوقف سازيم. بعد از انجام کار دوباره دستگاه را روشن مي کنيم.‏

چراغ قرمز چشمک زن:
اين چراغ وقتي روشن مي شود که دستگاه دچار عيب مکانيکي شده باشد که مکانيک دستگاه بعد از رفع عيب، دستگاه را روشن مي کند و چراغ قرمز خاموش مي شود.

عنوان: چگونگي راه اندازي و خاموش کردن دستگاه
براي راه اندازي دستگاه ابتدا ميله رابط را بوسيله يکي از دسته هاي راه اندازي بلند کرده و تا انتها به طرف پايين فشار مي دهيم که در اين مورد ممکن است اشکالاتي پديد آيد: مثلاً ماشين شروع به کار نمي کند که احتمال دارد به دليل يکي از موارد زير باشد: ‏

الف: چراغهاي علامت دهنده روشن نمي شود: کليدهاي اصلي بسته است.
ب:هر سه چراغ علامت دهنده چشمک مي زند: کليد سرويس روي ‏MAN‏ قرار دارد.
ج: چراغهاي علامت دهنده قرمز و زرد چشمک مي زنند: ماشين توسط کليد توقف اضطراري متوقف شده است.
براي خاموش کردن نيز بايد موارد زير را رعايت کنيم: ‏

1- با فشار دادن يکي از دکمه هاي روي بدنه ماشين که در مواقع خاصي از اين دکمه ها استفاده مي شود، به طور مثال زماني که بخواهيم براي سرويس کردن، ماشين را متوقف کنيم. ‏

2- ماشين را مي توانيم در سمت چله و بوسيله فشار دادن دکمه هاي توقف که روي پل تيغ اره کنتاکي قرار دارد متوقف کنيم. اين اره هاي کنتاکي که بر روي پلهاي حساس قرار دارند، توسط مداري به هم متصل مي باشد ولي هنگامي که اين دو قسمت دستگاه به هم برخورد نمايند، مدار اتصال را کوتاهتر کرده و ماشين خاموش مي گردد.
 

ehsan_nil

عضو جدید
ممنون از زحمتی که کشیدید . کاتالوگ انگلیسی sulzer 7300 یا مدل بالاترش را ندارید ؟
 
بالا