مضرات و فواید مصرف میوه ها

سفیدبرفی.

عضو جدید
گیلاس

طبیعت:ترش،سردوخنک

حاوی:ویتامین c،B2-A1-املاح معدنی،اب

خواص:سموم بدن رادفع وسنگهای موجوددربدن رابه وسیله ترشی خودازبین میبرد.برای دیابتی هامضرنیست،بدن راتقویت،غریزه جنسی راتحریک،خون راپاک و معده را تمیزمیکند.برای ورم مفاصل،تسکین اعصاب،رفع سوء هاضمه،تصلب شرائین،ناراحتی کبدی،یبوستفرفع جمع شدن گازدررودهها وتخمیرغذا مفیداست.گیلاس یکی ازفوق العاده ترین میوه هابرای بچه ها محسوب میشودچراکه درتقویت بدن و رشدانهامفیداست.
دم کرده دم گیلاس و سیب درمان کننده برونشیب-تب-درد کلیه-مثانه-سنگ کلیه-ورم مجاری ادرارومثانه است.مجاری ادراری ولوله های هاضمه راپاک میکند.

مضرات:خوردن گیلاس بعدازغذا باعث سوءهاضمه و ورم معده میشود.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
زالزالک
زالزالک منبعی غنی ازویتامین هایA.B.Cوبرای تقویت قلب ومعده بسیار مفیداست.در واقع زالزالک حرکات نامنظم قلب را تنظیم میکند ودم کرده ان برای درمان بیماری های مزمن مناسب است.انتی اکسیدانی بسیار قوی است ودرتنظیم وزن وقندخون وعملکرد انسولین نقش موثری دارد.میتواند به بیماران کم خون ومبتلا به سل کمک کند.زالزالک اشتها اور وارامش بخش است وچنانکه ان رابسوزانیدوبه صورت ذغال دراورید سوء هاضمه واسهال رادرمان میکند.جوشانده ان برفک دهان رادرما وغرغره ان گلودرد و انژین راخوب میکند.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
خواص مفید گلابی
گلابی سرشار از ویتامین‌ها و همچنین آب می‌باشد که تا هست باید از آن بهره برد. در واقع این میوه‌ی خوش طعم حاوی 80 درصد آب است اما بر خلاف تمام نوشیدنی‌های پرکالری، در هر 100 گرم گلابی فقط 50 کالری وجود دارد.

[h=2]خواص مفید گلابی[/h]
خواص سبزیجات,خواص گلابی ,خواص دارویی گلابی ,فواید گلابی ,خاصیت گلابی ,گلابی در طب سنتی ,فواید درمانی گلابی ,مضرات گلابی ,فوائد گلابی , گلابی ,طب سنتی ,خواص سبزیجات ,خواص میوه جات , خواص گلابی در طب سنتی ,فواید گلابی در طب سنتی
ارزش غذایی گلابیهر 165 گرم گلابی با پوست کالری 96 پروتئین 0/6گرم گلوسید 25/7 گرم لیپید 0/2 گرمفیبر 5/0 گرم هر 133 گرم معادل یک و نیم فنجان کمپوت گلابی کالری 76 پروتئین 0/3 گرمگلوسید 20/1 گرملیپید 0/0 گرمفیبر 2/1 گرم

ترکیبات و خواص گلابیگلابی سرشار از فیبرهای غذایی است و پوست آن خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - آنتی اکسیدان‌هاست. به همین دلیل این میوه‌ی مفید از ابتلا به برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. در واقع پوست گلابی اجازه نمی‌دهد چربی‌های خون افزایش یابد و در عین حال می‌تواند میزان آنتی اکسیدان‌های خون را افزایش دهد.بررسی‌های مختلف نشان داده است که خوردن گلابی کامل یعنی با پوست بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند.از این گذشته پژوهش‌های دیگری نیز نشان داده است که مصرف میوه، تأثیرات متفاوتی روی قدرت آنتی اکسیدانی و چربی‌های خون می‌گذارد. البته این تأثیر بر حسب این که فرد سیگاری باشد یا اصلاً اهل دخانیات نباشد متفاوت است.واقعیت این است که مصرف روزانه‌ی میوه (یک عدد گلابی، یک عدد سیب، 200 میلی گرم آب پرتقال) قدرت آنتی اکسیدانی بدن غیر سیگاری‌ها را تقویت می‌کند. البته محققان مشاهده کردند که سیگاری‌ها نیز از فواید میوه‌ها بی نصیب نمی‌مانند. مصرف میوه و به خصوص گلابی در این افراد باعث کاهش چربی‌های خون می‌شود.از این گذشته فیبرهای موجود در گلابی روی عملکرد روده‌ها تأثیر می‌گذارد و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند بنابراین برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید است.قند گلابیقند موجود در میوه‌ها و به خصوص گلابی را فروکتوز می‌گویند. این قندها مستقیماً وارد خون نمی‌شوند و اندکی طول می‌کشد تا جذب خون شوند. در این حالت میزان [URL="http://tandorosti.akairan.com/health/bimari-behdasht/dybt.html"]قند خون [/URL]آرام آرام بالا می‌رود بنابراین باعث ایجاد حس گرسنگی نمی‌شوند. بنابراین این قندها به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند. در واقع می‌توان گلابی را همیار لاغری دانست. گلابی با 12 درصد گلوسیدی که دارد یک میوه‌ی انرژی زا محسوب می‌شود.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
خربزه درختی(پاپایا)
ظاهر این میوه شبیه خربزه و طعمی شبیه موز،انبه و هلودارد.دانه های این خربزه سیاه رنگ و شبیه خاویار است.این میوه بسیارمقوی استو تقریبا تمام ویتامینهای بدن را میتواند تامین کند.این میوه ضدقارچ بوده و علیه بیماری های قارچی میجنگد.میوه رسیده خربزه که نارنجی رنگ است معمولابدون پوست و دانه مصرف میشود،امامیوه کال ان که هنوز سبز است،پخته شده و با سوپ یا سالاد مصرف میشود.این میوه برای پوست ،معده و روده مصرف دارویی دارد.خربزه درختی برای چشم و دستگاه گوارش مفید است و درمان ورم مفاصل است.ازانجا که خربزه درختی به خوبی موجب پیشگیری از پیری زودرس میشود،همچنین موجب هضم غذا میشود و بدن موادمغذی را دریافت میکندو به مدت طولانی شاداب میماند.استفاده ان روی پوست میتواند عفونتهای قارچی و سوختگیهارادرمان کند.درواقع بافت های مرده ناشی از سوختگی را تجزیه میکند و از بین میبرد.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
کامکوات
میوه های شیرین وخوشطعم از خانواده مرکبات است بااین تفاوت که میتوان ان را باپوست خوردودرزمستان و بهار یافت میشود.کامکوات مانندسایر مرکبات پره پره است،ولس اندازه ان مانند خرما یا زیتون است و مثل پرتقال هسته دارد.کامکوات غنی از فیبر،موادمعدنی ،ویتامینوانتی اکسیدان است.همچنین به دلیل حجم بالای ویتامینCدر انها سیستم ایمنی بدن را بالا میبرد و ازانجا که کلسیم دارد مناسب استخوان و دندان است.جلوی بیماری های ویروسی و همچنین تحلیل برنده اعصاب رامیگیرد و از خطر ابتلابه دیابت میکاهد از این میوه میتوان مربا بسیار لذیذ تهیه کرد.این میوه دز کشور میروید.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
میوه ای که چهره شمارازیباتر میکند
خوردن میوه های سرشار از رنگدانه ها مانند هویج میتواند تاثیر زیادی درزیباترشدن چهره شما دارد.
تحقیقات نشان میدهدکه باهدف تعین رابطه بین صورت وجذابیت انجام شده است نشان میدهد افرادی که پوست صورت انها به رنگ زرد متمایل است جذابتر و در عین حال سالمتر به نظرمیرسند.
درهمین حال محققان متوجه شدند رنگدانه های زرد به نام کارتنوئید که در میوه ها وسبزیجات خاصی مانند هویج وجود دارند نقش کلیدی در تولیداین رنگ زرد در پوست صورت بازی میکنند.
برای بررسی اثراین میوه روی پوست صورت محققان از40داوطلب خواستند چهره 51 نفررا از نظرشادابی؛سلامت و جذابیت رده بندی کنند.نتایج این تحقیقات قرار است به زودی در نشریه انسان و تکامل به چاپ برسد.
مطالعات قبلی نیز نشان داده بود خوردن میوه و سبزی باعث تغذیه پوست ؛مو و ناخن ها میشود.این مواد غذایی شامل ویتامین Aهستند که نقش مهمی در جایگذینی سلول های پوستدارد.
مصرف مرکبات کیوی وبرخی میوه های دیگر به بدن در ساخت کلاژن کمک میکند.کلاژن یک پروتئین است که نقش بسیار مهمی در بافت پوست بدن باز میکند و میتواند حذف چین و چروکها جای زخمها و مانند انها کمک میکند.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
[h=1]نارنگی و خواص مفید آن[/h]
نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است.


اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها نمی‌توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.
کارشناسان تغذیه می‌گویند نارنگی به دلیل داشتن ویتامین‌های ث، آ و ب مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند.
به گفته آنان، طبیعت نارنگی سرد است و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است. این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می‌تواند سموم بدن را دفع کند.
پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می‌برند نیز توصیه می‌کنند. این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد.
نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.
این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم
جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد


نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است. نارنگی، این میوه پرخاصیت، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله فشارخون بالا بسیار مفید است.
[h=2][/h][h=2]برخی از خواص نارنگی عبارتند از:[/h]1- منبع غنی ویتامین C است.
2- منبع غنی بتاکاروتن است.
3- برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.
4- به اعتقاد برخی، به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش، می‌تواند در درمان سفلیس موثر باشد.
5- دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

[h=2]این میوه پرخاصیت، برای درمان بیماری‌های زیر مفید است:[/h]* چاقی
* برونشیت
* التهاب ریه
* آسم
* زکام
* فشارخون بالا
* بیماری‌های مختلف پوستی

[h=2]ارزش غذایی در هر 100 گرم نارنگی[/h] ویتامین آ 420 آی. یو
کربوهیدرات 34/13 گرم
فیبر رژیمی 8/1 گرم
پروتئین 81/0 گرم
تیامین (ویتامین B1) شش صدم میلی‌گرم
نیاسین (ویتامین B3) سی و هفت صدم میلی‌گرم
ویتامین B6 هشت صدم میلی‌گرم
ویتامین C بیست و هفت میلی‌گرم
کلسیم 37 میلی‌گرم
آهن 15/0 میلی‌گرم
منیزیم 12 میلی‌گرم
فسفر 20 میلی‌گرم
پتاسیم 166 میلی‌گرم
سدیم 2 میلی‌گرم
روی 07/0 میلی‌گرم
چربی 3/0 گرم
کالری 44 کیلوکالری

[h=2]

نارنگی؛ میوه‌ای مفید برای درمان چاقی
[/h]طبق تحقیقات جدیدی که دانشمندان دانشگاه انتاریوی غربی کانادا درباره نارنگی انجام داده‌اند، به وجود ماده‌ای در این میوه پی برده‌اند که نه تنها موجب جلوگیری از چاقی می‌شود، بلکه ضد دیابت نوع دو و حتی تصلب شرایین است، (بیماری که علت اصلی بیشتر حملات قلبی و سکته‌های مغزی است).
مورای هوف، دانشمند زیست‌شناس عروق دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی شولیچ به همراه ارین مولویل دانشجوی دوره دکتری در این تحقیق به بررسی تأثیر نوعی فلاوونوئید در نارنگی به نام نوبلتین پرداختند. آن‌ها در ابتدا به موش‌های آزمایشگاهی رژیم غذایی سرشار از چربی و قندهای ساده دادند. یک گروه از موش‌ها چاق شدند و تمام علائم بیماری مرتبط با سندرم متابولیک مانند افزایش کلسترول و تری گلیسیرید، انسولین و قند خون بالا و همچنین کبد چرب در آن‌ها مشاهده شد. چنین اختلالات متابولیکی تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو را به شدت افزایش می‌دهد. به رژیم غذایی گروه دوم موش‌ها علاوه بر همان روش مشابه، نوبلتین نیز اضافه شد که بر اثر اضافه شدن این ماده، میزان کلسترول، تری گلیسیرید، انسولین و قند آن‌ها افزایشی پیدا نکرد و افزایش وزن طبیعی هم داشتند. در حالی که موش‌ها به تأثیر انسولین بسیار حساس هستند، ثابت شده است نوبلتین از رسوب چربی در کبد با تحریک ژن‌هایی که درگیر سوزاندن چربی اضافی هستند، جلوگیری می‌کند و مانع فعالیت ژن‌های مسوول تولید چربی است.
طبیعت نارنگی سرد است و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است


هوف، مدیر گروه پژوهشی زیست‌شناسی عروق در دانشگاه Robarts می‌گوید: موش‌هایی که تحت درمان با نوبلتین قرار گرفتند، اصولاً از چاقی در امان ماندند، به خصوص این که مطالعات بیشتر نشان داد نوبلتین همچنین ضد تصلب شرایین و تجمع پلاک در شریان‌هاست که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود. به نظر می‌رسد این تحقیق زمینه را برای مطالعات آینده فراهم می‌کند که آیا این روش، درمان مناسبی برای سندرم متابولیک و شرایط مشابه در انسان‌ها به شمار می‌رود یا خیر؟ هوف بر خواص دارویی مولکول‌های زیستی فعال نیز تحقیق می‌کند. 2 سال پیش، هنگامی که فلاوونوئید را کشف کرد و متوجه ماده‌ای به نام نارنجنین در گریپ‌فروت شد که ضد چاقی است و دارای دیگر علائم سندرم متابولیک است، توجه جهانیان را به کار خود جلب کرد.
هوف می‌گوید: مطلب جالب توجه این است که نوبلتین در زمینه محافظتی در مقایسه با نارنجنین، خاصیتی به مراتب قوی‌تر و در حدود 10 برابر دارد. این بار نیز به خاصیت ضد تصلب شرایین نوبلتین هم پی بردیم.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
[h=2]نارگيل و خواص آن[/h]مجموعه: خواص مواد غذایی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/beytheme/LogoArticle0.jpg



نارگيل با نام علمي (Cocos nucifera) گياهي است كه ابتدا در جنوب آسيا كشت مي ‌شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگيل در تمام مناطق استوايي وجود دارد.
مردم اقيانوس آرام از تمام قسمت‌ هاي اين درخت استفاده کرده و آن را به عنوان يك غذاي اصلي مصرف مي ‌كنند.
درخت نارگيل، درختي است زيبا و تنومند که به صورت قائم رشد کرده و بدون انشعابات مي ‏باشد.
برگ ‏هاي آن بسيار بزرگ و زيبا است.
گل‏هاي اين گياه زرد و نارنجي مي ‏باشد.
ميوه‏هاي نارگيل بيضي شکل و سبز هستند که با يک پوسته سخت قهوه اي پوشيده شده‏اند.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/stories/cookery/co155.jpg​
در قاعده ميوه ي نارگيل سه سوراخ وجود دارد که چشم هاي نارگيل ناميده مي شوند.
گوشت اين ميوه سفيد رنگ و چرب است و درون آن با يک شيره يا مايع شيرين پر شده است.
قسمت‏هاي قابل استفاده:
ريشه، گل آذين و دانه (پوسته، آب و روغن هسته) قابل استفاده مي ‏باشند.
ضرب المثلي درباره ي نارگيل بين مردم اقيانوس آرام معروف است که مي گويد هر کس که درخت نارگيل مي کارد، براي خودش و بچه هايش، لباس، ظرف، نوشابه، غذا و خانه درست مي کند. اين نشان مي دهد که تمام قسمت هاي اين درخت، مفيد و قابل استفاده هستند.
فوايد قسمت هاي مختلف درخت نارگيل:
ريشه‏:
قابض، ادرارآور(مدر) و کرم کُش.
شيره گل:
شيرين و مطبوع، تب‏بُر، مقوي باء(تقويت کننده ي نيروي جنسي)، نشاط آور، مدر و سمّي.
پوسته:
مدر (ادرارآور) و برطرف کننده‏ ي بوي بد
مغز:
شيرين، خنک کننده، روغني، اشتهاآور، مقوي باء، ملين(ضد يبوست) و نيروبخش
آب:
شيرين و گوارا، خنک کننده، هضم کننده، مقوي باء ، ادرارآور ، کرم کش و نيروبخش
روغن:
شيرين، ضد عفوني کننده، دافع حشرات، هضم کننده، مقوي باء، اشتهاآور و تقويت کننده موي سر اثرات درماني نارگيل:
* اسهال:
آب نارگيل يک غذاي ايده‏آل براي جايگزين کردن مايعات از دست رفته در اسهال مي‏ باشد.
* سنگ‏هاي ادراري (مانند سنگ مثانه):
براي درمان سنگ‏هاي ادراري، گل ‏هاي نارگيل را خشک کرده و پودر کنيد و سپس آن را با ماست بخوريد.
* سردرد:
آب نارگيل سردردي را که در اثر تماس زياد با نور خورشيد بروز مي کند، تسکين مي ‏دهد.
* کرم‏ها:
جوشاندن ريشه نارگيل با مقدار کمي از انقوزه براي پاک سازي و رهايي از کرم ‏هاي روده بسيار نافع است.
* زخم و جراحت:
روغن کهنه نارگيل، تسکين دهنده سريع زخم ‏ها مي ‏باشد.
* استفراغ:
اضافه کردن شکر، عسل و پودر فلفل به آب نارگيل يک ترکيب مطلوب براي پيشگيري از استفراغ مي‏ باشد.
* زخم‏هاي دهاني:
غرغره کردن شيره ي حاصل از نارگيل چرخ و رنده شده براي تسکين و معالجه‏ ي زخم‏هاي دهان مفيد است.
* خارش:
در خارش‏هاي معمول، شير نارگيل براي کاهش التهابات سودمند و کاربردي است.
* جاي زخم (اسکار):
پوست درخت‏ انجير مقدس هندي و انجير معابد را در شيرنارگيل به صورت خمير در آورده و در سرتاسر زخم‏ ها بماليد. اين کار به تسکين و ترميم پوست به دليل خاصيت‏ قابض و مغذي بودن اين ترکيب، کمک مي‏ کند.
* اگزما:
چند عدد سير را در روغن نارگيل بيندازيد و روي شعله گاز قرار دهيد تا رنگ آن تيره شود. سپس اين سيرها را در روغن نارگيل له کنيد. بعد، آن را از صافي رد نماييد. اين مخلوط يک ترکيب موثر براي رفع التهابات ناشي از اگزما است.
* رشد موها:
شستشوي موها با شيره نارگيل يک عمل بسيار موثر براي تغذيه قسمت ‏هاي انتهايي ريشه‏ ي موها است. اين کار در بين هندي‏ ها که موهايي بسيار جذاب دارند، شايع است.
چند نکته:
* شيره ي نارگيل با شير نارگيل متفاوت است. شيره ي نارگيل همان مايع آبکي درون نارگيل است، اما شير نارگيل از جوشاندن مخلوط مساوي آب و گوشت نارگيل خرد شده حاصل مي شود، به طوري که وقتي به حالت کف آلود درآمد آن را از شعله بر مي دارند و سپس صاف مي کنند.

* نارگيل به دليل داشتن چربي زياد و مواد مغذي، چاق كننده است.

* نارگيل هنگامي كه نارس است مقدار بيشتري شيره دارد، ولي به تدريج كه ميوه مي‌ رسد مقدار شيره آن كمتر مي شود. پس براي اطمينان از تازه بودن نارگيلي که مي خريد، آن را تکان دهيد تا صداي شيره ي آن را بشنويد. دقت کنيد که نارگيل سنگين تر، تازه تر است.

* اين ميوه به دليل گرم بودن ممكن است در گرم مزاجان مشكلاتي ايجاد كند. لذا اين گونه افراد بايد آن را با ميوه‌هاي ترش، ليمو و يا هندوانه بخورند.

* نارگيل دير هضم است، بنابراين کساني که دچار ناراحتي هاي گوارشي هستند، بايد هنگام مصرف آن مراقب باشند.

* با اين که روغن نارگيل يک روغن گياهي است، اما داراي مقدار زيادي چربي اشباع مي باشد. به همين دليل افراد دچار چربي خون بالا و بيماران قلبي نبايد از روغن نارگيل استفاده نمايند
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
[h=2]خواص درمانی چغاله بادام [/h]مجموعه: خواص مواد غذایی




میوهٔ درخت بادام در ابتدای رویش تا حدودی سفت بوده و قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک ظریفی می‌باشد.



در داخل آن نیز روکشی قرار دارد که سفید و نرم بوده و مغز آبکی و نازک بادام را در خود نگهداری می‌کند.




به مرور پوسته‌های رویی و داخلی بادام سخت تر شده و مغز بادام نیز شکل نهایی خود را می‌یابد. از زمانی که میوه جوان است و هنوز رشد کامل نکرده و کال است، به آن چغاله بادام گفته می‌شود.
در قدیم معتقد بودند .... این میوه نارس باعث تقویت لثه و ریشه دندان‌ها می‌شود و برای خشكی دهان مفید است . چغاله‌هایی كه مقداری تلخی دارند حاوی مقدار بسیار كمی اسیدسیانیدریك و تركیبی از سم خطرناك سیانور هستند كه مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به مسمومیت در مصرف‌كننده شود.







به طور كلی مواد مغذی میوه كال و نارس بادام كمتر از میوه‌های رسیده است و از نظر كلسیم، آهن و به طور كلی املاح معدنی در سطح پایین‌تری قرار دارد. رسیده این میوه افراد را در برابر بیماری‌هایی چون پوكی استخوان ، افزایش كلسترول ، كم‌خونی و چسبندگی روده‌ها محافظت می‌كند، اما تا وقتی كال است از این ویژگی‌ها برخوردار نیست.



البته این میوه در صورت عدم افراط و رعایت برخی نكات بهداشتی فایده مهمی چون جلوگیری از گرفتگی عضلات دارد.








در واقع میوه سبزرنگی نظیر چغاله بادام كه كال و نارس است سرشار از كلروفیل است. كلروفیل داخل بدن در مسیر كانال گوارشی به تولید منیزیم كمك شایانی می‌كند و از آنجا كه منیزیم برای كاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد، خوردن متعادل آن می‌تواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع شود.







از سوی دیگر این نوبرانه تركیبات اسیدی دارد كه وجود آنها در معده مانع آسیب رسیدن به بافت معده و بروز سرطان معده می‌شود؛ البته باید گفت این نوبرانه از نظر ویتامین C كامل نیست و كم كالری بودن آن نیز موجب لاغری نمی‌شود.









این میوه اغلب هضم سنگینی دارد و از آنجا كه با هدف كسب سود بیشتر توسط باغداران با وسوسه دلالان و واسطه‌ها زودهنگام عرضه می‌شود بیش از حد كال و نارس بوده و طبیعت آن بسیار سرد است به گونه‌ای كه فرد با مصرف بیش از اندازه آن به اصطلاح عامیانه سردی می‌كند و گاهی دچار عوارضی از قبیل دل‌درد، تهوع، اسهال و سردرد می‌شود.





اگر چغاله بادام به صورت بهداشتی كمپوت، خورش یا ترشی شود مصرف متعادل آن می‌تواند تا حدودی مواد مغذی را به بدن برساند.چون این میوه با پوست مصرف می‌شود باید حتما در ضدعفونی كردن و شستن آن دقت كرد.




اغلب میوه‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد با آب جوی یا چاه مبادرت به شستن این میوه می‌كنند كه می‌تواند عاملی برای بروز بیماری‌های گوارشی بویژه حصبه شود.





بیماری حصبه نوعی عفونت باكتریایی است كه از طریق مصرف آب یا غذای آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود كه در كودكان و افراد بالای 60 سال رایج‌تر است.



عوارض این بیماری شامل كاهش شدید آب و املاح بدن ، سوراخ شدن روده‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان و هپاهیت است.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
 [h=2]آشنایی با خواص مویز و انواع کشمش ها[/h]مجموعه: خواص مواد غذایی


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/stories/housekeeping/hou9899.jpg
خواص کشمش و مویز
با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می یابد، رگ های خونی منبسط می شوند و خون می تواند با سرعت بیشتری در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت های خون روی هم می شود و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند.

به حبه‌های درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می‌شود. این نوع خشکبار در واقع از نظر شکل ظاهری و رنگ آن با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حدود زیادی شبیه آن است. مویز نوعی خشکبار است که با خشک کردن انگور حاصل می‌شود. مویز نوعی کشمش است که از انگور شاهانی تهیه می‌شود. کشمش بیشتر برای انگور خشکیدهٔ کوچک استعمال می‌شود و مویز در انگور بزرگ.
مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیرو بخش آن بیشتر می‌شود. مویز سرشار از ویتامین های E ، A ، B و املاحی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم است. مویز دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می باشد. همچنین باید اشاره داشت که بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن مویز پر گوشت، کم دانه یا بی‌دانه است.

مویز از ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند.

ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در جلوگیری از بروز اختلالات بیماری آلزایمر دارد. هر چه میزان آنتو سیانین (عامل رنگ سیاه مویز) بیشتر باشد، قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر می‌شود.

باید یادآوری شود که ترکیبات موجود در مویز می‌تواند از تصلب شرایین (سفت و سخت رگ‌ها) و چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می‌یابد رگ‌های خونی منبسط می‌شود با خوردن مویز غلظت خون کاهش می‌یابد. رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و خون می‌تواند با سرعت بیشتر ی در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت‌های خون روی هم می‌شود و از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند.

به طورکلی مویز درمان کننده بیماری‌های قلبی و پایین آورنده فشار خون است و برای بیماران دیابتی بسیار مفید می‌باشد.

مویز می‌تواند به تقویت معده کمک کند و برای افرادی که ناراحتی‌های گوارشی دارند مفید است از دیگر خواص مهم مویز می‌توان به اثرات ضد درد ضد باکتری و اثرات محافظت کنندگی از کبد قلب و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.
مصرف مویز همچنین از سردردهای میگرنی پیشگیری می‌کند و موجب کاهش شدت درد آن می‌شود.

مویز در گروه میوه‌ها طبقه‌بندی می‌شود و دو قاشق غذاخوری مویز معادل ۳۰ گرم حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد.

مویز منبع انرژی است و افرادی که مبتلا به یبوست هستند می‌توانند در رژیم غذایی خود از مویز استفاده کنند.

مویز سرشار از ویتامین‌های گروه C است ولی ویتامین B خود را از دست داده است و دیابتی‌ها در مصرف میوه‌های خشک مانند مویز دقت کنند به دلیل این قند این گونه میوه‌ها زیاد است.

در سال های اخیر، مویز در آجیل فروشی ها جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و اغلب خانواده ها از آن همراه با دیگر مغزها، برای افزایش توان و انرژی به ویژه در فصول سرد سال استفاده می کنند، اما سوال اینجاست که آیا مویز را می توان جایگزین انگور کرد؟ آیا افراد دیابتی و چاق می توانند از این میوه خشک استفاده کنند؟

معمولا مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی بهتر است.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز از نوع آنتوسیانین و پلی فنولیک است که دارای خواص ضدسرطان و ضدآلزایمر هستند. مقدار زیاد آنتوسیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل تر باشد.

ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در جلوگیری از بروز اختلالات بیماری آلزایمر دارند. هر چه میزان آنتوسیانین (عامل رنگ بنفش یا سیاه مویز) بیشتر باشد، قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر می شود.

از سوی دیگر این میوه می تواند با تولید انرژی در روزهای سرد سال، بدن را گرم و پرانرژی کند. مویز حاوی آنتوسیانیدها است که ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهد. و رنگ تیره مویز به دلیل وجود همین آنتوسیانیدها است که مویز ضد سرطان، درمان کننده بیماری های قلبی و پایین آورنده ی فشار خون است.
مویز می تواند به تقویت معده کمک کند و برای افرادی که ناراحتی های گوارشی دارند، مفید است.
مویز موجب تقویت سیستم گوارش بدن می شود و برای مادران باردار، شیرده و کودکان مفید است چرا که می تواند به عنوان میان وعده مصرف شود.
چنانچه هر فردی هر روز صبح 21 عدد مویز را ناشتا مصرف کنند، موجب افزایش هوشیاری و قوت بدن آنها می شود.

افرادی که صبح بعد از بیدار شدن از خواب، احساس خستگی، ضعف و ناتوانی می کنند، با مصرف مویز به مدت 6 ماه ناشتا، بدن شان قوت زیادی می گیرد، مغزشان تقویت شده وسردی و بلغم از بدن آنها خارج می شود.

مویز و بادام منبع غنی از کلسیم می باشند و موجب تقویت و استحکام مفاصل نیز می باشند. با مصرف معجون یک لیوان شیر و یک قاشق عسل و پودر سنجد می توان در هر سنی استخوان ها را تقویت کرد و بدن را تقویت نمود. کدام کشمش بهتر است؟

به میوه رسیده و خشک شده ارقام مختلف انگور بی دانه یا دانه دار ،کشمش گویند. کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و انگوری از جمله کشمش هایی است که این روزها در بازار به فروش می رسد. کشمش آفتاب خشک به کشمش پلویی هم معروف است و کیفیت و قدرت بالا و طعم خوبی دارد. رنگ سرخ، ملاک تشخیص این کشمش از انواع دیگر آن است.

کشمش سایه خشک نوعی کشمش است که رنگ آن تغییر نکرده و سبز باقی می ماند. انگورعسگری به این روش خشک می شود و ارزش تغذیه ای آن بالاست.

کشمش تیزابی به وسیله تیزاب خشک می شود. این ماده از طعم و بو و کیفیت کشمش می کاهد و دوز زیاد آن سرطانزاست. رنگ کشمش، زرد مایل به قهوه ای خرمایی است. این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و این ملاک مناسبی برای تشخیص آن است.

کشمش انگوری به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک می شود. رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن است و به دلیل ترکیبات گوگردی فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل کرده و برای سلامت مضر است.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
 [h=2]خواص میوه بلوط[/h]مجموعه: خواص مواد غذایی


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/stories/cookery/co740.jpg

بلوط را همچون فندق از پوست سبز رنگ جدا و پوسته قهوه‌ای مایل به قرمز آن را شکسته و به صورت خام، تفت داده شده و حتی آب پز میل می‌کنند.

تا به حال میوه بلوط را دیده‌اید؟ این میوه ظاهری مشابه فندق دارد و درخت آن به صورت وحشی یا کشت شده در مناطق معتدلی چون مازندران، کردستان و لرستان رویش دارد و طرفداران پروپا قرص آن مردمان استان گیلان هستند. این میوه در بازار کمیاب است، اما در برخی میوه‌فروشی‌ها یا مغازه‌های مدرن به صورت بسته‌بندی شده یا فله‌ای به فروش می‌رسد.

بلوط از فندق درشت‌تر و هر یک یا چند عدد آن درون پیاله‌ای سبز رنگ و خاردار قرار گرفته است. بلوط را همچون فندق از پوست سبز رنگ جدا و پوسته قهوه‌ای مایل به قرمز آن را شکسته و به صورت خام، تفت داده شده و حتی آب‌پز میل می‌کنند.

مزه آن مانند فندق خوشایند و دلچسب نیست، اما به دلیل غنی بودن از املاح و ویتامین‌ها ارزش غذایی بالایی داشته و مانند اجزای آجیل مغذی است.

امروزه در صنعت از بلوط در کیک، بستنی و حتی از آرد آن به عنوان حجم دهنده در برخی از انواع نان‌ها استفاده می‌شود.

بعد از ورزش بلوط بخورید!
بلوط حاوی نشاسته، چربی، پروتئین، فیبر و املاحی چون آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه B است. میزان نشاسته بلوط در مقایسه با فندق بیشتر و چربی آن کمتر است. به دلیل فیبر بالایی که دارد خاصیت سیرکنندگی داشته و به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع فاقد کلسترول بوده و پتاسیم آن ادرارآور است. ویتامین‌های گروه B آن باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی می‌شود و به دلیل نداشتن گلوتن، برای مبتلایان به سلیاک محدودیت مصرف ندارد.

ترکیب، منقبض کننده و ضداسهال است
این را هم بدانید شاه بلوط درشت‌تر، روغن‌دارتر و مغذی‌تر از بلوط است. این میوه تقویت‌کننده بدن و چاق‌کننده بوده و مصرف آن برای افراد ضعیف توصیه شده است. به گفته متخصصان مصرف بلوط بعد از فعالیت‌های ورزشی مفید است. چرا؟ به دلیل آن که منیزیم و کلسیم بالایی داشته و با تسکین عضلات از گرفتگی و کوفتگی آن‌ها می‌کاهد. http://www.www.www.iran-eng.ir/images/stories/cookery/co741.jpg

بلوط درمان کننده التهابات
بلوط یکی از غنی‌ترین گیاهان از نظر میزان تانن بوده و به دلیل وجود این ترکیب، منقبض کننده و ضداسهال است. به جهت دارا بودن ترکیبات فلاونوییدی خواص ضدالتهابی داشته و با کاهش تورم عروق انتهای روده منجر به کم شدن التهاب هموروئید (بواسیر) می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان داده است شاه‌بلوط و عصاره آن به عنوان درمان حمایتی در حفظ عملکرد غشای دیواره وریدها و بهبود جریان خون در نارسایی مزمن وریدی استفاده می‌شود. از التهاب عضلات و رگ‌های واریسی کاسته و موجب بهبود و بازگشت خون به قلب می‌شود.
موارد منع مصرف
* علاوه بر میوه بلوط پوست، برگ و ریشه درخت آن هم خواص درمانی دارد، اما باید بدانید مصرف زیاده از حد بلوط به دلیل تانن زیاد از میزان جذب آهن بدن می‌کاهد.

* همچنین با برخی داروها تداخل ایجاد کرده و ساپونین آن باعث تحریک لایه مخاطی معده و برگشت اسید می‌شود.

* مصرف بلوط در دوران شیردهی و بارداری باید تحت نظر پزشک باشد
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
شش میوه ضدسرماخوردگی خواص سبزیجات,خواص میوه های ضد سرما خوردگی ,خواص دارویی میوه های ضد سرما خوردگی ,فواید میوه های ضد سرما خوردگی ,خاصیت میوه های ضد سرما خوردگی ,میوه های ضد سرما خوردگی در طب سنتی ,فواید درمانی میوه های ضد سرما خوردگی ,مضرات میوه های ضد سرما خوردگی ,فوائد میوه های ضد سرما خوردگی , میوه های ضد سرما خوردگی ,طب سنتی ,خواص سبزیجات ,خواص میوه جات , خواص میوه های ضد سرما خوردگی در طب سنتی ,فواید میوه های ضد سرما خوردگی در طب سنتی
لیمواین میوه بعد از پرتقال بیشترین مقدار ویتامین C را دارد (53 میلی‌گرم به ازای هر 100 گرم). بنابراین هنگام سرماخوردگی بهتر است مخلوط آب پرتقالو لیمو میل کنید. به علاوه، لیمو در مقایسه با سایر اعضای این خانواده به دلیل قند کمتر، کالری ناچیزی (9 تا 14 کیلوکالری به ازای 100گرم) دارد و برای کسانی که نگران اضافه وزنشان هستند، انتخابی مناسب محسوب می‌شود.

پرتقال
در میان اعضای این خانواده، پرتقال بیشترین مقدار ویتامین C را دارد به طوری که با خوردن یک عدد متوسط آن می‌توان 54 میلی‌گرم ویتامین C را دریافت کرد بنابراین برای تقویت سیستم دفاعی بدن بهتر است این میوه را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

کامکوآیت یا گربانتین
این میوه کوچک، پوست نسبتاً نازکی دارد و اغلب آن را با پوست می‌خورند و خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - مناسبی است از ترکیب‌هایی به نام فیتونوترینت‌ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. البته بیشترین مقدار بتاکاروتن (175 میکروگرم در هر 100گرم) در گربانتین است و به این دلیل می‌توان آن را یک میوه ضدسرطان دانست.نارنگیاین میوه به دلیل اینکه راحت پوست کنده می‌شود، مورد علاقه بیشتر بچه‌هاست.به یاد داشته باشید که یک نارنگی شیرین پرپتاسیم است و برای فشارخونی‌ها در صورت عدم دسترسی به گریپ‌فروت، یک انتخاب مناسب است. در ضمن بتاکاروتن آن بعد از گربانتین بیشترین مقدار است، پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که نارنگی میوه‌ای با خاصیت ضدسرطانی است.نارنجنارنج، میوه‌ای بین نارنگی و گریپ‌فروت است و بیشتر در تهیه سُس‌ها یا چاشنی غذاها از آن استفاده می‌شود.به علاوه نارنج نیز مانند نارنگی خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - مناسبی از بتاکاروتن است و کمی بیشتر از پرتقال فولات دارد.در ضمن مقدار قابل ‌قبول پتاسیم در این میوه خوردن آن را برای یک فرد با سابقه بیماری‌های قلبی به عادتی مناسب تبدیل می‌کند.

گریپ‌فروت
گریپ‌فروت در خانواده بزرگ مرکبات بیشترین پتاسیم (200 میلی‌گرم در 100 گرم) را دارد به همین دلیل است که خوردن آن به بیماران فشارخونی توصیه می‌شود.در ضمن نوع رنگی آن دارای لیکوپن است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. طعم تلخ آن نیز به وجود ترکیبی برمی‌گردد که به نارنجین مشهور است.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
ایا موز برای سراخوردگی خوب است؟

ایا موز برای سراخوردگی خوب است؟


یکی از توصیه های پزشکان مصرف منظم موز در هنگام سرماخوردگی است خوردن موز تاثیرات مفیدی بر مقابله با ویروس آنفلوآنزا میگذارد و می تواند یکی از راههای طبیعی درمانی برای آن باشد
تیمی از دانشمندان بین المللی، نسخه جدیدی از لکتین موز را تولید کرده اند که می تواند بدون عوارض جانبی با ویروس ها مقابله کند.

یک تیم بین المللی متشکل از ۲۶ دانشمند نشان داده اند که پروتئین جداشده از موز می تواند در مقابله با ویروس های مسبب ایدز، هپاتیت C و آنفلوآنزا مفید باشد.
این تحقیق بر روی لکتین موز یا «BanLec» متمرکز بوده است. این پروتئین در سال ۲۰۱۰ به عنوان عاملی برای مبارزه با ویروس ایدز به اثبات رسید، اما عوارض جانبی نظیر سوزش و التهاب هم به همراه داشت.
حال این تیم دانشمندان نسخه جدیدی از «BanLec» موسوم به «H۸۴T» را ایجاد کرده اند که هیچ عارضه جانبی هم ندارد. این پروتئین بر روی موش ها آزمایش شده است.
کارشناسان در بررسی انجام شده دریافتند «لکتین» موجود در موز در درمان سرماخوردگی در موش‌ها موثر بوده است. در حقیقت این ماده با چسبیدن به قند موجود بر سطح ویروس، مانع از ورود آن به سلول می‌شود.
اگرچه درمان های متعددی برای این بیماری ها وجود دارد، اما دانشمندان به دنبال دارویی هستند که در مقابله با بسیاری از ویروس هایی که به سرعت تغییر می کنند، نظیر آنفولانزا، کارآیی داشته باشد.
کارشناسان همچنین با بیان اینکه لازم است آزمایش‌های بیشتری روی نمونه‌های انسانی انجام شود، اظهار داشتند: به هر حال مصرف این میوه به دلیل برخورداری از دو ویتامین C و B۶ به عنوان ارتقاء دهنده سطح ایمنی توصیه می‌شود
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
هندوانه برای سرماخوردگی مضر است؟



هندوانه و خواص آنهندوانه میوه ای با پوست ضخیم و اندازه های متفاوت است. رنگ پوست آن زرد و سبز پررنگ است، داخل آن به رنگ قرمز، صورتی و یا سفید دیده می شود، کمی معطر است و در کشورهای گرمسیر در فصل تابستان مصرف بسیار زیادی دارد. صد گرم آن دارای 30 کیلو کالری ، 4/0 گرم پروتئین ، 2/0 گرم چربی، 4/6 گرم قند ، 3/0 گرم فیبر، 1 میلی گرم سدیم، 7 میلی گرم کلسیم ، 100 میلی گرم پتاسیم، 7 میلی گرم ویتامینC و 590 واحد بین المللی ویتامینA می باشد.هندوانه خواص بسیاری دارد از آن جمله ضد استفراغ و تهوع است. مخصوصاً برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می تواند مفید باشد. ضدعفونی کننده بدن و در واقع پاک کننده روده ها بوده است.درطب سنتی چین پوست هندوانه را خوب می شویند و درجلوی خورشید می گذارند تا خشک شود، سپس ازآن برای مبارزه با بیماری استفاده می کنند ، بدین صورت که 50 گرم پوست هندوانه را درکمی آب می جوشانند و مانند چای آن را می نوشند که چون داری پتاسیم بالاست برای مبتلایان به فشار خون بالا، فشارهای عصبی وهم چنین برای بیماران مبتلا به مرض قند مفید است.هندوانه با داشتن بیش از90% آب، برای رفع تشنگی بسیار مناسب است. هیچ میوه ای تا این اندازه آب ندارد. چون هنداونه دارای مقدار خیلی کمی سدیم است، آب زیادی از بدن دفع می شود و برای کسانیکه ناراحتی کلیه دارند و افرادی که ادرار غلیظ و زرد رنگ با بوی تند دارند ، بسیارخوب می باشد و حتی با نوشیدن آب هندوانه و آب به مقدار زیاد این مشکل را از بین می برند.هنداونه به خاطر داشتن ویتامینC و ویتامینA و بتا- کاروتن و لیکوپین ، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود کاهش می دهد. علاوه بر این ابتلاء به خیلی از امراض دنیای متمدن مثل سفت و سخت شدن دیواره سرخرگ، سرطان (خصوصا سرطان پروستات) و امراض دوران پیری مثل آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد. علت این امراض رادیکالهای آزاد هستند. ویتامین های هندوانه خطر حمله آنها را به بدن تضعیف می کنند.دانشمندان دانشگاه بوستون کشف کردند که لیکوپن موجود در هندوانه، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفظ می کند.درطب نتروپت خوردن هسته های هندوانه اهمیت زیادی دارد، بدین صورت که هسته را همراه هندوانه درمخلوط کن ریخته تا هسته ها در آب هندوانه خرد شوند. شخصی که آب هندوانه را با هسته خردشده میل کند و هسته را خوب بجود، کمک زیادی به پاک کردن روده می کند. برای افرادی که یبوست دارند، خوردن آب هندوانه به این ترتیب و آب ولرم بلافاصله بعد از آب هندوانه در حالت ناشتا بسیار مفید است چون درمان یبوست با مصرف فیبرومایعات با هم، امکان پذیر است که هر دو در هندوانه موجود است.از سایر خواص هندانه می توان موارد زیر را نام برد :1- آب هنداونه به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماریهای عفونی مفید است زیرا عطش و التهاب بیمار را برطرف می کند.2- هندوانه نرم کننده، ادرارآور و زیاد کننده عرق است، لذا پس از مصرف هندوانه سموم بدن از سه طرف ( ادرار، مدفوع، عرق) دفع می شوند و به زودی شادابی و طراوت مخصوصی به انسان دست می دهد.3- تخم هندوانه ضد کرم می باشد.تذکراتی درباره مصرف هندوانه :1- خوردن هندوانه برای معده و نیروی جنسی اشخاصی که مزاج سرد دارند، زیان آور است.2- خوردن هندوانه برای اشخاص سرد مزاج تولید درد مفاصل می کند و در این موارد خنثی کننده زیان هندوانه، عسل و قند و امثال آن است.3- زیاده روی در خوردن هندوانه برای طحال زیان آور است .4- هندوانه طبیعت سرد دارد، از این رو از مصرف زیاد آن در شب یلدا بپرهیزید
 

سفیدبرفی.

عضو جدید
[h=1]شاتوت و خواص مفید آن
[/h]
شا‌توت یا شاه توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت ‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌ های وابسته به سن و سکته مغزی.
شا‌توت گونه‌ ای از توت است که اصل آن از ایران است. بین خانواده توت، درخت شاتوت از همه کوچک‌ تر است. این درخت طول عمر طولانی ‌ای دارد و می ‌تواند برای چند صد سال زنده بماند.میوه شاتوت بزرگ تر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است. شاتوت را می ‌توان به شکل‌ های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.محققان انجمن تغذیه آمریکا، شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانیقرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌ های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ‌ای است که رنگ سیاه شا‌توت از آن ناشی می ‌شود.شاتوت‌ها، گوشتی و خوشمزه هستند و دارای کالری پایینی بوده(در هر 100 گرم، 43 کالری) و سرشار از خواص سلامتی برای بدن هستند.این نوع توت حاوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بالایی است. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت‌ زا ‌افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال‌های آزاد مضر برای بدن مبارزه می‌ کنند. وجود انواع آنتی ‌اکسیدان ‌های گوناگون در شاتوت،" درجه ظرفیت جذب رادیکال‌ های آزاد" آن را که یک شاخص اندازه‌ گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.
شاتوت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری ‌ها و حملات قلبی منجر​
می ‌شود، جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این، شاتوت دارای ویتامین‌ های A ، C​
و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است​
سایر آنتی ‌اکسیدان‌ ها و فنول‌ های موجود در شاتوت شامل موارد زیر هستند: الاژیک اسید، روتین، گالیک اسید، هیدروکافئیک اسید، پی کوماریک اسید سینامیک و آنتی‌ اکسیدان‌ های مشهور یعنی ویتامین ‌های A و C.شاتوت‌ها حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و یتامین Eهستند. شاه‌توت به دلیل داشتن ویتامین A در شادابی و زیبایی پوست نقش بسزایی دارد.شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن هستند که به ندرت در دیگر انواع توت‌ها پیدا می ‌شود.این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می ‌کند.شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین ‌ها و نیز ویتامین K است. این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6، نیاسین ، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین‌ ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ‌ها، پروتئین‌ ها و چربی ‌ها کمک می ‌کنند.وجود این مواد مغذی و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌ عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی ‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.شاتوت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری ‌ها و حملات قلبی منجر می ‌شود، جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این، شاتوت دارای ویتامین‌ هایA ، C و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است.محتوای متعادل تانن موجود در شاتوت به استحکام جداره رگ‌ ها کمک کرده و از خون ‌ریزی‌ های پوستی جلوگیری می ‌کند.
غرغره ی آب شاتوت برای زخم ‌ها و جوش‌ های دهان مفید است و ورم حلق،​
درد گلو و تورم لثه را التیام می ‌بخشد​
مصرف منظم این میوه فرآیند پیر شدن را کند می‌ کند و به دلیل وجود خاصیت ضد باکتریایی آن، به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری‌ ها کمک می‌ کند.مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ ‌های خونی می‌شود. این عصاره دارای آنتی ‌اکسیدان ‌هایی به نام آنتوسیانیدین است. آنتوسیانیدین‌ به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می ‌کند. مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد.غرغره ی آب شاتوت برای زخم ‌ها و جوش‌ های دهان مفید است و ورم حلق، درد گلو و تورم لثه را التیام می ‌بخشد.اگر شاه‌توت را صبح ناشتا بخورید، ملین است.خاصیت ضدالتهابی از دیگر فواید این میوه است که می‌ تواند برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید(درد مفاصل)‌ که این روزها بیشتر خانم‌ها را گرفتار کرده مفید باشد.
شاه‌توت از نظر طبیعت، سرد و خشک است و قابض.شاه‌توت عطش را فرو می‌ نشاند و اشتها را بیدار می ‌کند.با توجه به وجود قند طبیعی فروکتوز در این میوه در صورت مصرف درست و به اندازه آن، برای افراد دیابتی نیز مفید بوده و حتی می ‌تواند جایگزین مناسبی برای مصرف قند باشد.شاه‌توت طبیعتی سرد داشته، بازکننده گرفتگی ‌ها بوده و عوارض صفرا را از بین می ‌برد. همچنین برای تسکین زخم ‌های روده‌ای مناسب است.شاه‌توت، توت‌ فرنگی و عصاره آن ها به ‌طور موثری از رشد سرطان سینه و دهانه رحم جلوگیری می‌ کنند و به علاوه عصاره آن موثرترین عامل در کاهش رشد سلول ‌های سرطانی در سینه است.[h=2]

خواص برگ شاتوت
[/h]استفاده از جوشانده برگ‌ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می ‌شده است.در برگ شاه‌توت ماده‌ ای ضد قند وجود دارد که می‌ تواند مرض قند را درمان کرده و قند خون را کاهش دهد. به همین دلیل می ‌توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه دیابت استفاده کرد.حدود 30 گرم عصاره ی برگ شاتوت برای گزیدن جانوران گزنده و حشرات گزنده تاثیر گذار است.آب دم کرده ریشه توت و شاه توت که با حدود 40 گرم ریشه دم شده باشد برای دفع انگل کدو خصوصا اگر برگ شفتالو به آن اضافه کرده باشند، مفید است. خوردن دم کرده برگ آن نیز همین اثرات را دارد.مزمزه آن برای درد دندان و کمپرس آن برای تحلیل ورم‌ های روده سودمند است.
[h=2]تقویت حافظه با شاه‌توت‌
[/h]
پژوهشگران به تازگی دریافتند با گنجاندن میوه‌هایی مانند شاه‌توت در رژیم غذایی خود می‌ توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و آن را تقویت کنند.این محققان معتقدند فلاوونوئیدها از جمله آنتوسیانین و فلاوانول ‌های موجود در این میوه و خانواده آن از طریق راه ویژه ‌ای در هیپوکامپوس مغز می‌ توانند پروتئین‌ های خاصی را فعال کرده و حافظه را تقویت کنند. هیپوکامپوس بخشی از مغز است که یادگیری و حافظه را کنترل می ‌کند.دکتر مت ویتمن محقق دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است تقویت حافظه درازمدت و کوتاه‌مدت در سطح ملکولی در نورون‌ ها کنترل می ‌شود ولی خوردن این میوه خوشمزه می‌ تواند ظرفیت حافظه را تا حد زیادی افزایش داده و منجر به تقویت آن شود.[h=2]چند توصیه
[/h]
شاه‌توت در معرض آ‌لودگی‌ های مختلفی قرار دارد. این میوه در صورت تماس با فضله پرندگان بر روی درخت ممکن است با میکروب ‌های سالمونلا، ایکولای و انواع ویروس ‌ها و قارچ‌ ها آلوده شود.مهم ‌تر آن که اگر یک میوه آلوده داخل ظرفی قرار گیرد، می ‌تواند تمامی شاه‌توت‌‌ های داخل ظرف را آلوده کند.نکته دیگر سموم دفع آفات است که ممکن است در این محصول استفاده شود. این میوه به دلیل آن که بدون پوست است و از آنجا که سم مستقیما وارد گوشت این میوه می ‌شود، اگر فاصله زمانی استفاده از سم تا مصرف میوه رعایت نشود فرد با توجه به نوع سم مصرفی در معرض انواع بیماری ‌های کبدی و سرطان ‌زا قرار می ‌گیرد.از سوی دیگر شاه‌توت به دلیل آن که در گروه میوه‌ های نرم قرار دارد، شستشوی آن سخت و گاهی ناممکن است. بر این اساس بهتر است این میوه زمانی که از درخت چیده می‌ شود و تا حدودی قابلیت شستشو داشته و به دور از آلودگی‌ های محیطی است تهیه، شستشو و میل کنید.در صورتی که شاتوت تازه به سرعت فریز شود، می ‌تواند مواد مغذی خود را به خوبی حفظ کند.
 

سفیدبرفی.

عضو جدید


آزمايشات علمي نشان ميدهد که سيب به علت داشتن ماده اي به نام پکتين باعث کاهش کلسترول مضر خون ميشود ، البته اين خاصيت سيب تنها به سبب پکتين نيست و در واقع پکتين همراه با ساير مواد موثر در آن باعث کاهش کلسترول ميشود.

همچنين پکتين موجود در سيب براي کنترل اسهال و يا رفع يبوست مفيد مي باشد.پکتين مقدار زيادي آب از معده و روده جذب کرده و مدفوع را به حالت نيمه سفت تبديل مي کند. در عين حال پکتين مي تواند ازسفت و سخت شدن مدفوع جلوگيري کرده و باعث رفع يبوست گردد. براي بدست آوردن خاصيت ضد اسهالي سيب بايد آن را بدون پوست مصرف نمود تا فقط پکتين آن موثر باشد و در مورد اثر يبوست بايد سيب را با پوست مصرف نمود تا گذشته از پکتين مقداري فيبر توسط پوست آن به بدن برسد و بتواند به عنوان ضد يبوست عمل کند.
سيب در تنظيم قند خون نيز موثر است، به رغم وجود قند طبيعي در سيب خوردن اين ميوه باعث افزايش سريع قند خون نمي شود. بنابراين، سيب براي افراد مبتلا به ديابت و يا ساير اشخاصي که بايد از سرعت افزايش قند خون خود بکاهند، بسيار مفيد و موثر است.
سيب براي کاهش فشار خون نيز مفيد است. برخي از تحقيقات علمي نشان مي دهد حتي بوييدن اين ميوه نيز کاهش دهنده فشار خون بوده و ايجاد آرامش مي کند.
ماده ضد ميکروبي فلورتين موجود درسيب بر انواع ميکروارگانيسم هاي گرم مثبت و منفي موثر است و از اين نظر عصاره سيب داراي خاصيت ضد ميکروبي است، همچنين برخي از مطالعات علمي نشان داده عصاره سيب، عصاره انگور و چاي، داراي قويترين امکان براي نابودي ويروس هستند به طوريکه تقريبا صد در صد ويروس ها را از بين مي برد. پژوهشگران در يافته اند افرادي که نسبت به سايرين مقدار بيشتري سيب مصرف مي کنند کمتر مبتلا به سرماخوردگي و ناراحتي هاي مربوط به قسمت فوقاني دستگاه تنفسي مي شوند.
سيب همچنين داراي خاصيت ضد سرطاني ، کاهش دهنده اسيد اوريک، رفع کننده ي گرفتگي صدا، جلو گيري کننده از تصلب شرايين و ... مي باشد.
نکته: دانه هاي سيب داراي سيانيد بوده و مصرف زياد آن ايجاد مسموميت مي کند.
 

Similar threads

بالا