مشخصات خودروی ژیان

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز

چند وقت پیش در حال وبگردی بودم که به این مقاله جالب برخوردم فکر کنم برای شما هم جالب باشه پس حتما ببینید:
توليد ژيان از دهه 30 اغاز و با گذشت زمان تغييراتي در شکل ظاهري و قسمتهاي فني ان ايجاد شد که باعث ادامه روند توليد ان و عرضه در مدلهاي گوناگون گشت.
از مدلهاي ان ميتوان dyane ، 2CV ، Ami ، Mehari و SM را نام برد که مدل مورد بحث ما و موجود در کشورمان Dyane است که در دهه 70 ميلادي توليد شد
مشخصات فني :​


حجم موتور اين ماشين 602 سي سي هواخنک ، شامل 2 سيلندر و 4 زمانه مي باشد که قدرتي معادل 35 اسب بخار در دور موتور 5750 و بيشترين سرعت 118 کيلومتر در ساعت ، را داراست.
وزن ان هم معادل 570 کيلوگرم است و حدود 30 ليتر سوخت را هم ميتواند حمل کند.
مصرف بنزين حدود 5 ليتر در 100 کيلومتر است.
4 دنده در جلو و يکي عقب
ديفرانسيل جلو است و ترمز دستي هم بر روي چرخهاي جلو قرار دارد.​


اما تعليقي که در ژيان استفاده شده واقعا نسبت به اون زمان بينظيره.
ساسپنشن اون بصورت دوتا استوانه است که در زير ماشين قرار داره ، يه جور کمک فنر که در طول خودرو قرار ميگيره و هر كدوم از ميله ها به يكي از چرخ ها متصل ميشه.
ضربه گيرهم يك واحد مجزاست.
جالبه بدونيد که يک مهره در ان وجود داره که با شل و سفت کردنش (بصورت دستي) ميشه ارتفاع ماشين رو هم تنظيم کرد به اين نوع سيستم تعليق هيدرونيوماتيک ميگن.
بخاطر استفاده از همين سيستم تعليق هست که توي دست اندازها اينقدر نرمه و مشکلي نداره ، مثل نوش زانتيا ، بيخود نيست به زانتيا ميگن ژيان تحت ويندوز

داراي ترمزهايي بصورت کاسه اي حتي در جلو است و عجيب اينست که لنت و طبق هاي اون در کاپوت هست نه پشت چرخ و روي پلوس ها قرار داره.

امکانات رفاهي :

بخاري اون هم از هواي گرم داخل موتور تغذيه ميشه.
يک هندل هم داره که مواقعي که ماشين روشن نشد با گردوندنش پروانه ماشين ميچرخه و ماشين رو روشن ميکنه.
چراغهاي جلو هم از داخل ارتفاعش قابل تنظيم هست توسط يک پيچي که زير داشبورد قرار داره مثل 206
سانروف تمام چرم که حتي قابليت اين رو داره که کل سقف رو جمع کنه
 

Similar threads

بالا