مشاوره، پرسش و پاسخ و درخواستهای بخش باغبانی

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان گلم:gol:
ممنون فرناز جان که به بچه ها متذکر شدی در مورد فرق قلمه و پیوند و همچنین جواب سوال رو به درستی دادی.:gol::gol::gol::gol::gol::gol:

حالا به این دو عکس خوب توجه کنید :

نوعی قلمه زدن



نوعی پیوند



 

mansari

عضو جدید
با سلام واحترام
تبخیر و تعرق به گونه گیاهی - شرایط اقلیمی وسایر مواردی که میدونین بستگی داره در حقیقت نوع سیستم آبیاری تاثیری در میزان تبخیر و تعرق نداره بلکه فقط در راندمان تاثیر داره به این معنا که در تبخیر تعرق یکسان در سیستم آبیاری بارانی باید آب بیشتری در مقایسه با آبیاری قطره ای وارد سیستم گردد چون راندمان آبیاری بارانی کمتر از آبیاری قطره ای هستش
بعد از اینکه تبخیر تعرق گیاه مرجع و گیاه مورد نظر رو بدست آوردین حالا باید برین سراغ عمق ابیاری و مدار و مدت زمان آبیاری حجم آبیاری که همان دبی هستش ارتباط مستقیم با نوع سیستم آبیاری داره راندمان در آبیاری بارانی حدود 65 تا 70 درصد ودر آبیاری قطره ای 90 درصده
 

sam7star

عضو جدید
سلام دوست عزیز میشه شما بگید کدوم شهر هستین
ما دو نوع سرما داریم
1.سوزباد که باعث سرما زدگی میشه (سوز باد به این صورت هست که توی یک خط و مسیر به درختان اسیب میزنه و هیچ کاریش هم نمیشه کرد )
2.سرما زدگی که وقتی دمای منطقه سرد میشه پیش میاد (میتونی کود دامی از نوع گوسفندی بدی یا کود های هومیک اسید و یا توی باغ لاستیک اتیش بزنی شبهایی که هوا سرد هست )
 
آخرین ویرایش:

hobab2007

اخراجی موقت
سرمازدگی پرتقال

سرمازدگی پرتقال

مرسی از راهنمایی:gol:
اما من سرمازدگی برای پرتقال می خواستم اثر چند هورمون یا چند تیمار برای کاهش سرمازدگی مرکبات به خصوص پرتقال(والنسیا-ناف دار-خونی)
به صورت مقاله می خوام مقاله باشه نه یه کار عملی انجامش شده مقاله معتبر در رابطه با این موضوعی که عرض کردم:eek:
بازم مرسی از راهنمایی:gol:
 

تو بگو

اخراجی موقت
مرسی از راهنمایی:gol:
اما من سرمازدگی برای پرتقال می خواستم اثر چند هورمون یا چند تیمار برای کاهش سرمازدگی مرکبات به خصوص پرتقال(والنسیا-ناف دار-خونی)
به صورت مقاله می خوام مقاله باشه نه یه کار عملی انجامش شده مقاله معتبر در رابطه با این موضوعی که عرض کردم:eek:
بازم مرسی از راهنمایی:gol:

سلام دوست عزیز

اینکه هدف شما چه باشد راهنماییهای دوستانتان هم متفاوت است و در مورد سوال شما با یک سرچ ساده با واژه (سرما ) در سایت www.sid.ir من خودم مقالات بسیاری مشاهده نمودم از جمله مقاله مورد نظر شما با 100 درصد ارتباط مورد نظر شما و بهتر است از ان سایت بهره لازم را ببرید اما اگر موضوع شما مربوط به پایان نامه یا تحقیق مهمی است بایست به سایتهای معتبر دیگر رجوع کرد که من بعدا به عرض خواهم رساند .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هورمون

هورمون

ميخواستم در مورد هورمون هاي رشد و كاراييشون كه تا چه اندازه در رشد گياه تاثير دارن رو بدونم و ايا مضر هستند يا مفيد و طريقه مصرف
اکسین ها چندین ترکیب به عنوان اکسین شناسایی و نامگذاری شده اند که اثرات کم و بیش یکسانی بر پدیده ها ی رشد و نمو دارند. فراوانترین اکسین طبیعی شناخته شده اندول استیک اسید است که به اختصار IAA نوشته می شود. بیشترین مقدار اکسین در مریستمهای اولیه از جمله مریستم نوک ساقه ، مریستم نوک ریشه و نیز برگ های جوان و جنین در حال رشد و نمو تولید می شود. اکسینها علاوه بر تاثیری که در افزایش طول یاخته دارند، در کنترل ریزش پاییزی برگها و میوه‌ها ، تولید ریشه‌های نابجا ، رشد دیواره تخمدان وتشکیل میوه دخالت دارند.
این هورمون به مقدار کم برای رشد ریشه لازم است و افزایش جزئی آن از رشد ریشه جلوگیری می‌کند. غلظت هایی از اکشین که رشد ساقه را افزایش می دهد بر رشد ریشه اثر باز دارندگی دارد . اکسین سبب نسخه برداری RNA از DNA و در نتیجه افزایش سنتز پروتئین می‌شود. در بسیاری از دو لپه‌ایها رشد جوانه‌های جانبی به وسیله اکسین متوقف می‌شود این همان چیرگی راسی جوانه انتهایی است. در ریشه نیز این هورمون در سرعت و جهت رشد ریشه های فرعی موثر است که از آن به عنوان چیرگی راسی مریستم انتهایی ریشه اصلی یاد می شود .اکسین همچنین در بازدارندگی فعالیت فصلی کامبیوم آوندی و نمو چوب پسین و همچنین در تمایز یابی در ناحیه تمایز یابی ریشه نقش دارد.
غلظت مناسب اکسین باعث دوام گل و میوه و برگ در ساقه های گیاهان شده نبود آن و یا غلظت های زیاد این هورمون باعث تشکیل لایه جداکننده و در نتیجه خزان این بخش ها می شود.
جیبرلین ها
این هورمون نخستین بار از نوعی بیماری قارچی برنج که باعث طویل شدن غیر طبیعی ساقه گیاه می‌شد کشف گردید. ماده‌ای به نام جیبرلین A توسط این قارچ ترشح می‌شود که وقتی آن را روی بوته‌های سالم برنج بپاشند، در آنها هم نشانه چنین بیماری مشاهده می‌شود. جیبرلین A مخلوطی از شش نوع ترکیب شیمیایی کاملا متمایز است. تاکنون در حدود 84 نوع جیبرلین متفاوت در گیاهان یافت شده است. مهمترین اثر جیبرلینها در افزایش طول ساقه‌ها در ناحیه میانگره ها است. جیبرلینها همچنین سبب تمایز یاخته‌ای می‌شوند. در گیاهان چوبی ، جیبرلینها سبب تحریک کامبیوم آوندی جهت تولید آبکش پسین می‌شوند.
جیبرلین بر رویش دانه و تشکیل گل نیز موثر است . اثر تحریک کنندگی جیبرلین در رشد ساقه ، بویژه در ساقه‌های گیاهان طوقه‌ای ، با افزایش ابعاد یاخته و تعداد آن آشکار می‌شود. جیبرلینها در تمام بخشهای گیاه وجود دارد اما بیشترین غلظت آن در دانه‌های نارس دیده شده است.
سیتوکینین ها
سیتوکینینها شامل گروهی از ترکیبات محرک رشد هستند که فرآیند تقسیم میتوز را در سلول‌ها تحریک می‌کنند. نخستین بار این هورمون در شیر نارگی پیدا شد. سیتوکینین مصنوعی که بیشتر در تحقیقات بکار می‌رود، کینتین نام دارد این هومون یکی از اصلی ترین ترکیبات در کشت بافت گیاهی است. مجموع کینتین و اسید اندول استیک سبب تسریع تقسیم یاخته‌ای و در نتیجه تولید یاخته‌های بیشمار می‌شود. سیتوکینینها در چیرگی راسی (تسلط انتهایی) دخالت دارند. نقش دیگر سیتوکینینها جلوگیری از پیری برگهاست.
اتیلن
تنها هومون گازی در گیاهان اتیلن است. این گاز قبل از رسیدن میوه‌ها در گیاه تولید می‌شود و مسئول تغییرات رنگ ، نرمی بافت وتغییر ترکیبات شیمیایی میوه که هنگام رسیدن برخی میوه ها مشاهده می شود است
اکسین در تراکم معین سبب تولید مقدار زیادی اتیلن در گیاه می‌شود. هنگامی که پیری برگ آغاز می‌شود اتیلن تنظیم کننده اصلی ریزش برگ است این گاز سبب تسریع در سنتز آنزیم سلولاز و آزاد شدن آن می‌شود. این آنزیم دیواره‌های یاخته را از بین می‌برد. اگر پیش از آغاز پیری برگ اکسین به آن اضافه شود، از پیری برگ جلوگیری می‌گردد. ولی پس از تشکیل لایه ریزش ، اکسین ریزش برگ را با تحریک تولید اتیلن ، تسریع می‌کند.
اتیلن در تشکیل تار های کشنده و نیز پارانشیم هوایی در گیاها ن آبزی موثر است .
اتیلن بازدارنده رشد جوانه ها در غده هایی چون سیب زمینی است.

اسید آبسیسیک

این هورمون سبب خواب گیاه می‌شود. آغشته کردن جوانه‌های رویشی به اسید آبسیسیک آنها را به جوانه‌های زمستانی تبدیل می‌کند. این هورمون در دانه‌های بسیاری از گونه‌های گیاهی وجود دارد و سبب خواب دانه می‌شود. اسید ابسیسیک سبب بسته شدن روزنه‌ها به هنگام کم آبی می‌شود تا از تعرق جلوگیری کند. بدین سبب این هورمون به عنوان محافظ گیاه در مقابل شرایط نامساعد محیطی به ویژه تنش خشکی است .


کاربرد هورمون‌هاي گياهي


هورمون
هورمون به موادي اطلاق مي‌شود که به مقدار بسيار ناچيز در يک اندام معين از گياه بوجود مي‌آيد و در اندام‌هاي ديگر استفاده مي‌شود. با اين تعريف شايد تصور شود
که هورمون‌ها صرفاً جزء مواد کاملاً درون ساز گياه هستند، اما همواره اينطور نيست زيرا هورمون‌ها هم در داخل اندام‌هاي گياهي و هم به شکل سينتتيک و شيميايي در خارج ساخته مي‌شوند و روي گياه القا مي‌شوند. بنابراين علي رغم اينکه يک تفاوت ناچيز بين اين دو نحوه ساخت هورمون موجود است بيشترين تفاوت مربوط به اصطلاح انگليسي است.
در فارسي هم موادي که بصورت طبيعي در گياه ساخته مي‌شوند و هم موادي که به صورت مصنوعي از خارج به گياه القا مي‌شوند را تحت عنوان هورمون مي‌شناسند، اما در اصطلاح انگليسي موادي را که بصورت طبيعي (در داخل گياه) ساخته مي‌شوندPlant Hormone و موادي که بطور مصنوعي (در خارج از گياه)‌ساخته مي‌شوند را تحت عنوانPlant Growth Regulators يعني تنظيم کننده‌هاي رشد گياهي مي‌شناسند. در تقسيم بندي‌هاي خيلي قديمي‌تر هورمون‌ها بر حسب نوع قابليت يا کاري كه به عهده دارند، به پنج دسته تقسيم مي‌شوند.
هورمون‌ها
1- اكسين‌ها Auxines
2- ژيبرلين‌ها Giberellines
3- سيتوكينين‌ها Cytokinines
4- بازدارنده‌هاي رشد Inhibitors
5- اتيلن Ethylene
اکسين‌ها Auxines
عوامل موثر بر عملكرد هورمون‌ها در روي گياهان زينتي
غلظت Dosageهورمون مصرفي؛
سن فيزيولوژيكي گياه
اکسين‌ها جزء اولين گروه هورمون‌هاي كشف شده هستند كه وظايفي همچون تسريع در ريشه‌زايي گياهان و ريزش گل‌هاي اضافي درختان ميوه را بر عهده دارند. مهم‌ترين عاملي که روي عملکرد اکسين‌ها تأثير گذار بوده مقدار مصرف اکسين و يا غلظت هورمون مصرفي است. گاهي اوقات يک اکسين معين عامل رشد و تقسيم سلولي است. اما اگر همين ماده را در غلظت Dosage خيلي زياد بکار بريم، باعث مرگ و از بين رفتن گياه مي‌شود. بنابراين در مصرف هورمون‌ها مخصوصاً اکسين‌ها غلظت مصرف اهميت زيادي دارد. عامل ديگري که در روي عملکرد و يا وظيفه خاص اکسين اثر گذار است سن فيزيولوژيکي گياه مورد استفاده است. بسته به اينکه گياهان در چه مقطع سني قرار گرفته‌اند غلظت مصرفي اکسين و زمان القا آن به سن متغير است و نتايج متفاوتي دارد. اما بطور کلي مهم‌ترين وظايفي را که براي اکسين‌ها مي‌شناسيم عبارتند از :
تسريع در ريشه زايي گياهان سخت ريشه‌زا 3000 ppm - 8000 ppm- مخصوصاً در سطوح بزرگ و واحدهاي توليدي بزرگ که سرعت ريشه‌دار شدن گياه و زمان آن اهميت دارد، مصرف و کاربرد اکسين‌ها داراي جايگاه ويژه‌اي است؛
عامل تُنُك کننده در محصولات سال‌آور- به اين طريق باعث ريزش گل‌هاي اضافي درختان مي‌شود. مثلاً در درخت سيب حالت سال‌آوري وجود دارد. بدين صورت که در بعضي از سال‌ها ميوه زياد توليد مي‌كند و در سال ديگر محصول بسيار ناچيزي دارد. کاربرد اکسين‌ها باعث مي‌شود که در سال‌هاي پر محصول تعداد گل‌هاي قابل تبديل به ميوه کم شود و در نتيجه عملکرد گياه در سال‌هاي مختلف به شکل متعادلي نگه داشته شود.
ژيبرلين‌ها Giberellines
مهم‌ترين كاربرد ژيبرلين‌ها GA
جايگزيني سرما در غده‌ها؛
جايگزيني سرما در بذر
دسته نسبتاً بزرگ از هورمون‌هاي گياهي ژيبرلين‌ها هستند که در سال‌هاي حدود 1940 شناخته شدند. کاربرد ژيبرلين‌ها در باغباني به درشت کردن حبه‌هاي انگور، وادار كردن غده يا پياز براي گل‌دهي و جايگزيني سرما در بعضي از بذرهاي گياهان است. بهترين و پرمصرف‌ترين جاي مصرف GA در ژيبرلين‌ها در Flowery culture است که غده‌ها و پياز‌ها را به کمک سرما وادار به گل‌دهي مي‌کنيم، بنابراين ژيبرلين‌ها جايگزين سرما مي‌شوند. با تيمار ژيبرلين دوره 3 تا 5 ماهه را که پيازها لازم دارند تا وارد مرحله گل‌دهي شوند را بسيار کوتاه‌تر مي‌كنند.
وظيفه ديگر ژيبرلين‌ها جايگزيني سرما در بعضي از بذرها مي‌باشد. بعضي از بذرهاي گياهان زينتي نظيرانواع نسترن‌ها نيازمند طي يک دوره سرما قبل از جوانه‌زني هستند، لذا وقتي اين بذرها را با GA که مخفف ژيبرلين اسيد است تيمار کنيم آن را جايگزين يک دوره سرما کرده‌ايم. لازم به ذكر است که تعداد ايزومرهاي ژيبرلين خيلي زياد است از GA1- GA47 شناخته شده‌اند، و در کارخانجات مواد شيميايي توليد مي شوند اما GA3 کاربرد بيشتري دارد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ميخواستم در مورد هورمون هاي رشد و كاراييشون كه تا چه اندازه در رشد گياه تاثير دارن رو بدونم و ايا مضر هستند يا مفيد و طريقه مصرف
کاربرد هورمون سایتوکیتین در باغبانی


کاربرد سایتوکینین‌ها در باغبانی



· افزایش شاخه زایی: استفاده از این هورمون در اوایل تابستان می‌تواند باعث شاخه زایی شود.
· افزایش طول میوه‌های سیب: اگر سیبها با این هورمون از 10 روز بعد از اینکه گلها باز شدند هورمون پاشی شوند طول میوه‌های سیب درازتر خواهد شد.
· افزایش جوانه زنی بذرها :اگر بذرها یک روز در محلول سایتوکینین خیس بخورند جوانه زنی افزایش می‌یابد.
· افزایش گیاهانی مانند گل داوودی و گل میخک از طریق کشت بافت به کمک این هورمون انجام می‌گیرد.
· استفاده از هورمون سایتوکینین موجب افزایش طول عمر گلهای بریده و سبزیهای برگی در مرحله بعد از برداشت می‌شود.
· کاهش ریشه دهی : محلول پاشی با سایتوکینین بر روی برگها نسبت رشد ریشه به شاخه را کاهش می‌دهد در حالی که کاربرد آن روی ریشه این نسبت رشد را افزایش می‌دهد.
· با محلول پاشی سایتوکینین می‌توان شاخه دهی با زاویه باز را بوجود آورد.
· سرمادهی ریشه‌های درختانی که در معرض سرما قرار نگرفته‌اند : مصرف سایتوکینین می‌تواند جایگزین سرمای مورد نیاز درختانی باشد که ریشه‌هایشان در معرض سرما قرار نگرفته‌اند.
· سایتوکینین رشد اولیه تخمدان را در میوه‌ها باعث می‌شود.
· سایتوکینین‌ها در افزایش پر پشت کردن گیاهان در برابر گرما موثر هستند.
· ریزش میوه‌ها در نهالهای جابجا شده به علت کمبود سایتوکینین است.
· از سایتوکینین‌ها برای بوجود آوردن جوانه‌های اتفاقی روی شاخه‌های درختان میوه و همچنین تبدیل پیچک به خوشه در درخت انگور استفاده می‌شود.
· سایتوکینین دوره نونهالی(صغیری) را در نهالهای درختان میوه کوتاه می‌کند.
o سایتوکینین‌ها فعالیت جوانه‌های جانبی را در شاخه‌ها افزایش داده و موجب ایجاد شاخه‌های فرعی در درختان میوه شده و غالبیت جوانه انتهایی را می‌شکند و موجب کاهش رشد طولی شاخه می‌شود.
· هورمون سایتوکینین رقابت بین رشد مریستم انتهایی شاخه و رشد میوه را می‌شکند و باعث رشد بهتر میوه‌های می‌شود
· شکستن دوره خواب بذور: انواع مختلف سایتوکینین‌ها در شکستن دوره خواب تعدادی از بذرهایی که به نور هم حساس نیستند، موثر هستند.
· هورمون سایتوکینین در حرکت بخشیدن مواد غذایی موثر است بطوری که این ماده به عضوهای مانند میوه‌ها و برگها و غده‌های جوان که خود تولید کننده هورمون هستند، انتقال می‌یابد.

نقش سایتوکینین‌ها در گیاه

· هورمون سایتوکینین تقسیم سلولی را در گیاه تحریک می‌کند.
· سایتوکینین‌ها در طویل شدن سلول و بزرگ شدن آن و رشد تاثیر می‌گذارد.
· تشکیل ریشه: سایتوکینین با غلظت زیاد از تشکیل ریشه جلوگیری می‌کند و با غلظت خیلی کم به تشکیل ریشه کمک می‌کند.
· پیری و دیررسی: این هورمون پیری را در برگها به تاخیر می‌اندازد و از ریزش گلها و برگها و میوه‌ها جلوگیری می‌کند.
· پارتنوکارپی (میوه بدون دانه): این هورمون در ایجاد پارتنوکارپی میوه موثر است مانند انجیر.
· تاثیر در گلدهی: سایتوکینین موجب افزایش گلدهی در گیاهان روز کوتاه در شرایط روز بلند و بر عکس می‌شود.

منبع: اصول باغبانی- دکترمرتضی خوشخوی، دکتربیژن شیبانی، دکترایرج روحانی، دکترعنایت ا... تفضلی. انتشارات دانشگاه شیراز

 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام
اگه بخوام توی یه هکتار زمین کشاورزی توت فرنگی بکارم چه شرایط و افداماتی لازمه من یک هکتار زمین با خاک مرغوب و ph =7.3 و چاه آب در شرایط آب و هوایی استان گلستان گیر اوردم البته تو منطقه ما معمولا هندوانه و خربزه و پنبه و کلزا و گندم کشت میشه و تا حالا کسی این کشت رو انجام ندانده لطفا اگر کسی در این زمینه اطلاعات کافی داره در اختیار من قرار بده ممنون میشم بای ;)

دوست عزيز تا اونجايي كه اطلاع دارم اطراف روستاي جلين اكثرا توت فرنگي كار هستند ...چون آب و هواي منطقه گلستان براي كشت اين گياه مناسب هست ميتونيد به طور عملي و تجربي اطلاعات كسب كنيد و با راهنمايي كشتكاران توت فرنگي روستاي جلين به اهدافتون برسيد
براتون آرزوي موفقيت ميكنم
لطفا در صورت كسب اطلاعات ادامه روند كارتون رو از ما دريغ نكنيد ممنون ميشيم:w27:
 

gorji49

عضو جدید
گل دادن درخت مرکبات تو ماه مهر

گل دادن درخت مرکبات تو ماه مهر

بادرود
به نظر خودم که اين يه عملي که خيلي کم اتفاق مي افته برا همين چنداتا عکس برا شما عزيزان ميزارم اميدوارم که خوشتون بياد
تصوير022.jpg
 

پیوست ها

  • تصوير022.jpg
    تصوير022.jpg
    45.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
سلام دوستان
حتما ميدونيد مركبات هميشه سبز بوده بنا بر اين اين مساله اتفاق عجبي نيست در صورت مناسب بودن شرايط دمايي اين اتفاق در شمال هر سال اتفاق مي افتد مخصوصا در ليمو و پرتقال اما با سرد شدن نا گهاني هوا به بار نمي نشيند :)
 

gorji49

عضو جدید
سلام دوستان
حتما ميدونيد مركبات هميشه سبز بوده بنا بر اين اين مساله اتفاق عجبي نيست در صورت مناسب بودن شرايط دمايي اين اتفاق در شمال هر سال اتفاق مي افتد مخصوصا در ليمو و پرتقال اما با سرد شدن نا گهاني هوا به بار نمي نشيند :)
بادرود فراوان
من به نظر شما وهمه عزيزان احترام ميگذارم
ولي اين مسئله خيلي کم اتفاق مي افته حداقل در چندين سال گذشته در يک همچين حجمي اتفاق نيفتاده بود حداقل در منطقه خودمو ميگم ممنونم از اينکه نظرتونو گفتين
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
راستش اینی که میگم دلیل نمیشه حتما این جوری باشه ولی این حالت یکی از مشخصه های بیماری ویروسی هست که تقریبا میشه گفت در اواخر دوره بیماری درخت تو یه زمانی که موقش نیست به گل میره و یه دفعه زوال پیدا میکنه و کل درخت خشک میشه
اگه بتونین درختاتونو چک کنین که مطمئن بشین از وجود ویروس خیلی خوب میشه
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
بادرود فراوان
من به نظر شما وهمه عزيزان احترام ميگذارم
ولي اين مسئله خيلي کم اتفاق مي افته حداقل در چندين سال گذشته در يک همچين حجمي اتفاق نيفتاده بود حداقل در منطقه خودمو ميگم ممنونم از اينکه نظرتونو گفتين
بنظر من اين اتفاق طبيعيه چون مركبات در صورت وجود شرايط مناسب در ان واحد ميتونن هم ميوه و هم شكوفه داشته باشند امسال هم كه با اين هوا اين شرايط فراهم شده ضمنا وجود بيماري ويروسي باعث ضعف درخت و تحريك عامل گلدهي ميشه كه در اين مورد فكر نميكنم صدق كنه
 

gorji49

عضو جدید
بادرود فراوان
ممنونم از راهنمائي ونظرات شما عزيزان
همونطور که دوست خوبمون گفتن علتش مال شرايط اب و هواي
امسال تو شهريور ماه هوا افت دما داشته وتو چند هفته گذشته بشدت گرم شده برا همين اين عمل رخ داده که همونطوري که گفتم تو اين حجم گل دهي تو چند سال گذشته اتفاق نيفتاده بوده
بازم از همه عزيزان ممنون وسپاسگذارم
 

ارغوان

عضو جدید
سلام بر بچه های اب
یه سری مطلب راجع به دستگاه tdm
میخواستم اگه ممکنه یه سری مطلب راجع به ساختمان و کاراییش بزارین مرسی
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
واسه پشیمون شدنتون از انتخاب رشته منابع آب دو تا از عکس های سر کار پروژه آماربرداری منابع آب تو شمال رو براتون میذارم





خیلی خوبه بازم از این عکسا برامون بزارین :gol::gol:
 

شیرین بانو

عضو جدید
دوستان کمک می خوام در مورد فضای سبز

دوستان کمک می خوام در مورد فضای سبز

سلا م دوستان مثل همیشه به کمکاتون احتیاج دارم.
بچه هر چی می گردم عکس در مورد موضوع های زیر پیدا نمی کنم.
اگه میشه هر کس عکسی در موارد زیر داره کمکم کنه.
ممنون.
فضای باز-فضای بسته- فضای عودی- پنهان سازی-پرده کشی با گیاهان-مکمل ها همه اینها دز فضای سبز
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیرین بانوی عزیز من این چند عکس رو با فرض بر این گذاشتم که شما به معنی ایم کلمات کاملا آشنا هستید و کاربرد این گیاهان در فضای سبز رو میدونید و به راحتی میتونید رو این عکسها بحث کنید.
عزیزم اگر سوال یا مطلب خاصی هست بپرس در حد توانم در خدمتم.

موفق باشی :gol:
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
با سلام دوست عزيز عكسي كه شما نشون دادي علائم كمبود عناصر رو نشون نميده بيشتر يه يه علامت سوختگي هست كه بر اثر ماندن شبنم يا قطرات اب در سطح برگ وپس از ان نور شديد خورشيد بوجود مياد فكر كنم علامت ابسوختگي بهش بگن البته مطمئن نيستم اصطلاح درست هست يا نه عموما اين اتفاق در تابستان مي افتد و نوعي نكروز هست :)
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
کلروفیل سوال و مشاوره درباره پرورش بن سای (بونسای) باغبانی 433

Similar threads

بالا