مشاهده خون در دهان موقع برخاستن از خواب مي‌تواند نشانه بيماريهاي لثه باشد

bahar10

عضو جدید
يك دندانپزشك گفت: مشاهده خون در دهان موقع برخاستن از خواب يا در طول روز و نيز بدبو شدن دهان ممکن است از نشانه‌هاي بيماريهاي لثه باشد.
دكتر عبدالرحيم داوري در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه يزد، اظهار كرد: جرم دندان در اثر رسوب مواد معدني موجود در آب و مواد غذايي ايجاد مي‌شود و تا زماني که جرم‌گيري انجام نشود مرتب به حجم جرم افزوده مي‌شود و چون سطح جرم متخلخل است مي‌تواند به عنوان محل مناسبي جهت تجمع هرچه بيشتر ميكرواورگانيسم‌ها شود و در نتيجه قدرت بيماري زايي نيز زياد و زيادتر مي‌شود.
وي ادامه داد: اين مساله باعث پيشرفت روزافزون بيماري لثه شده و در نتيجه به صورت آهسته و به مرور زمان از ارتفاع لثه و استخوان نگهدارنده دندان کاسته مي‌شود.
وي افزود: از دست رفتن لثه موجب بروز مشکلات زيبايي و همچنين حساس شدن دندان به سرما و گرما به علت عريان شدن سطح ريشه دندان مي‌شود، علاوه بر اين از آنجايي كه سطح ريشه بسيار بيشتر از تاج دندان مستعد پوسيدگي است اين حالت مي‌تواند منجر به پوسيدگي‌هاي وسيع ريشه شود.

وي گفت: از آنجايي که تشکيل جرم و بيماري لثه روندي آهسته و بدون درد دارد، بطور معمول بيمار در ابتدا متوجه عقب نشيني تدريجي لثه خود نمي‌شود بنابراين به همين دليل است كه گاهي اين فکر بوجود مي‌آيد که پس از جرم‌گيري از بلندي لثه کاسته شده و بين دندانها فاصله افتاده است اين در حالي است كه جرم، نواحي تحليل لثه و فضاهاي بين دنداني را پر نموده و پس از جرم گيري و برداشتن جرمها در اين نواحي فضاي خالي ايجاد مي‌شود. بنابراين اين عوارض در اثر جرم گيري پيش نيامده بلکه دقيقاً از پيامدهاي عدم انجام جرم گيري بموقع است.

داوري تصريح كرد: خونريزي حين جرم گيري فرآيندي طبيعي است و دلالت بر وارد آمدن آسيب به لثه ندارد. همچنين دليل حساسيت موقتي دندانها پس از جرم گيري نسبت به گرما و سرما نيز عريان شدن سطح ريشه بر اثر برداشتن جرم است.
وي تاكيد كرد: جرم گيري نه تنها لثه را پايين نمي‌برد، دندانها را لق نمي‌کند و صدمه‌اي به دندانها نمي‌زند بلكه تضميني براي پايداري و استحکام بيشتر و سلامت آنها محسوب مي‌شود.

اين دندانپزشك با اشاره به اينكه جرم گيري بطور معمول سالي يکبار توصيه مي‌شود، بيان كرد: با رعايت بهداشت دهان مي‌توان جرم گيري را به تعويق انداخت.
وي در پايان خاطرنشان كرد: جاري شدن خون از لثه به هنگام مسواک زدن و همچنين مشاهده خون در دهان موقع برخواستن از خواب يا در طول روز و نيز بدبو شدن دهان ممکن است از نشانه‌هاي بيماريهاي لثه باشد.​
 
بالا