مساجد و عبادتگاه ها Religious Architecture

وضعیت
موضوع بسته شده است.

marali_64

عضو جدید
مسجد زاهر مالزی؛ یکی از ده مسجد زیبای جهان با گنبدهای سیاهخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد زاهر در ایالت کداح مالزی و در شهر الورستار پایتخت ایالت کداح است که در ابتدای قرن بیستم ساخته شد و جدا از معماری شاخص خود به محل برگزاری مراسم سالانه مسابقات قرائت قرآن مالزی نیز شهرت یافته است.این مسجد یکی از معروفترین و متمایزترین شاخصه های معماری ایالت کداح است. مسجد کداح را با مناره های با شکوه و گنبدهای سیاه رنگش، نمونه زیبای معماری مالایی- اسلامی می دانند.

مسجد زاهر مالزی در سال 1912 در محل جنگجویان ایالت کداح ساخته شد که درحال دفاع از این ایالت در مقابل ساکنان صیام در سال 1821 از دنیا رفتند.
معماری این مسجد از مسجد عزیزی در شمال سوماترا الهام گرفته شده است. این مسجد با پنج گنبد اصلی بزرگ به نشانه پنج رکن اصلی اسلام ساخته شده است. گنبد اصلی این مسجد در بخش شمال شرقی ساختمان این مسجد قرار داد.
مسجد زاهر مالزی به طور رسمی روز 15 اکتبر سال 1915 توسط سلطان عبدالحمید حلیم شاه بیست و پنجمین سلطان ایالت کداح افتتاح شد. در نزدیکی این مسجد یک دادگاه و یک مدرسه پیش دبستانی برای کودکان زیر 6 سال واقع شده است.
این مسجددر فضایی به مساحت 11 هزار متر مربع ساخته شده است.
شبستان اصلی آن 62 متر در 62 متر مساحت داشته و ایوانی به ارتفاع 4/2 متر دارد. این مسجد از 4 بخش ویژه مؤذن ها برخوردار است و هر بخش آن به واسطه یک گنبد پوشانده شده است.
این مسجد یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد مالزی است و سالانه مراسم مسابقات قرائت قرآن مالزی در آن برگزار می شود.
از مسجد زاهر به عنوان یکی از 10 مسجد زیبای جهان نام برده شده است.
 

marali_64

عضو جدید
مسجد شصت گنبد بنگلادش؛ تأثیرگذارترین بنای شبه قاره هند با 81 گنبد

مسجد شصت گنبد بنگلادش؛ تأثیرگذارترین بنای شبه قاره هند با 81 گنبد

مسجد شصت گنبد بنگلادش؛ تأثیرگذارترین بنای شبه قاره هند با 81 گنبدخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد شصت گنبد بزرگترین مسجد تاریخی بنگلادش و یکی از تأثیرگذارترین بناهای معماری در شبه قاره هند است که توسط خان جهان علی در قرن پانزدهم ساخته شد.روی این مسجد 77 نیم گنبد در هفت ردیف یازده تائی و یک گنبد در هر گوشه قرار گرفته است که رقم واقعی گنبدها را به 81 گنبد می‌رساند. چهار گنبدی که در هرگوشه قرار گرفته دو نیمه در هر بخش مسجد به وجود آورده است. تمام گنبدهای این مسجد از داخل تزئین شده و نمای طاقداری به فضای داخلی داده‌اند.
مسجد شصت گنبد دارای دیوارهایی است که ضخامت آن غیر معمول است که پوشیده با آجر به سبک معماری سلسله تغلق ساخته شده است.
در چهارگوشه این مسجد چهار برج مدور قرار گرفته است، این برجها به سمت بالا که می روند باریک‌تر می‌شود و اتاقکی در آخرین طبقه آنها قرار گرفته است. اتاق بالایی دو برج غربی دارای چهار پنجره است، درحالی که اتاقهای برجهای شرقی دو پنجره دارند. ارتفاع اتاقهای دو برج شرقی اندکی کمتر از اتاقهای برجهای غربی است. هر دو برج غربی دارای پلکان مدور است.
فضای داخلی این مسجد به واسطه ستوندهای بلند و باریک به راهروها و فواصل بین ستون تقسیم شده است. فضای داخلی مسجد شصت ستون دارد که در 10 ردیف 6 ستون قرار گرفته است. تمام ستون در دوره مرمت مسجد مورد مرمت قرار گرفته اند و پوشش خارجی آنها تغییر کرده است. تنها یک ستون بدون پوشش مانده که یک سنگ سیاه را به نمایش گذاشته است.
در اسناد بریتانیایی آمده است که این ستونها با استفاده از دو یه سه سنگ حکاکی شده ساخته شده است که با یک سیستم خاص بسیار محکم درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. مسجد شصت گنبد بنگلادش عمدتا با آجر و سفال آراسته شده است. مساحت این مسجد 60 در 40 متر است و سبک معماری آن به شدت تداعی کننده مساجد دوران پیش از مغول بنگال است.
دیوار غربی مسجد دارای محرابهایی با 10 طاق است. محراب مرکزی به طور کامل از سنگهای سیاه ساخته شده است و بیشتر نقش و نگارهای تزئینی آن از بین رفته است اما بیشتر آن در شرایط رو به زوال حفظ شده است. 9 محراب دیگر کاملا از آجر ساخته شده و برآمدگی در نمای خارجی آنها مشخص است. اگرچه اکثر تزئینات آن از بین رفته است اما مقدار اندکی از آن باقی مانده است. نقش و نگارها مثل محراب اصلی هستند اما چینش آنها در هر محراب متفاوت است.
در رابطه با علت نامگذاری این مسجد سه نظریه مختلف وجوددارد. این مسجد 60 مناره ندارد اما نام آن شصیت مناره است. نخستین نظریه اظهار می‌دارد که نام اصلی این مسجد سقف گنبد بوده است که بعد به شصت گنبد تغییر نام داده است. نظریه دوم اظهار می دارد که نام شصت گنبد تحریف شده نام اصلی هفت گنبد است. شاید محتمل ترین نظریه این باشد که شصت گنبد ستون باشد، چرا که تعداد کل ستونهای این مسجد به 60 ستون می رسد.
این مسجد در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو
 

marali_64

عضو جدید
بزرگترین مسجد آمریکا (توضیح+عکس)

بزرگترین مسجد آمریکا (توضیح+عکس)

بزرگترین مسجد آمریکا (توضیح+عکس)





به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ این مسجد متعلق به جامعه شیعیان شهر دیربورن است؛ اما ممکن است مسلمانان سایر مذاهب نیز برای اقامه نماز در آن حضور یابند.



مرکز اسلامی آمریکا در سال 1963 از سوی محمد جواد شیری تأسیس شد و تا سال 1994 که از دنیا رفت ریاست آن را برعهده داشت. درحال حاضر سید حسن الاقزوینی امامت جماعت این مسجد را عهده دار است.



این مسجد براساس اظهارات اعضای آن بزرگترین ساختمان دینی فرهنگی مسلمانان در شمال آمریکا به شمار می‌رود.



گنبد مسجد مرکز اسلامی آمریکا دارای 45 متر ارتفاع است و طول دو مناره آن به 30 متر می‌رسد.



مسجد مرکز اسلامی آمریکا با ظرفیت سه هزار نفری یک مجتمع اسلامی فرهنگی با 11148 متر مربع و دربرگیرنده یک کتابخانه، مرکز گردهمایی، تالار کنفرانس و مهد کودک است.



ساخت این مرکز اسلامی یکی از چندین پروژه‌ای بود که با هدف پاسخ به جمعیت درحال رشد مسلمانان ایالات میشیگان صورت گرفت.



معماری این مسجد به عنوان بزرگترین مسجد شمال آمریکا بسیار غنی و مملو از ریزه کاریهای زیبایی شناسی است. مرکز اسلامی آمریکا یکی از تأثیرگذارترین بناهای شاخص در شهر دیربورن تلقی می‌شود.









 

marali_64

عضو جدید
مسجد مرکزی پاتانی؛ زیباترین مسجد تایلند

مسجد مرکزی پاتانی؛ زیباترین مسجد تایلند

مسجد مرکزی پاتانی؛ زیباترین مسجد تایلندخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد مرکزی استان پاتانی در جنوب تایلند زیباترین و بزرگترین مسجد این کشور توصیف شده است.مسجد مرکزی پاتانی مرکز برگزاری مراسم دینی است که از سوی شهروندان مسلمان جنوب تایلند اجرا می شود.
معماری اسلامی این مسجد شباهتهای خاصی به تاج محل درهندوستان دارد.
این مسجد دارای یک گنبد بزرگ در مرکز بوده و چهار گنبد کوچک اطراف آن قرار گرفته است. مسجد شهر پاتانی داری دو مناره بلند است.
فضای داخلی این مسجد از یک سالن بزرگ و دو راهرو جانبی تشکیل شده است.
کارساخت این مسجد در سال 1954 آغاز شد و ساخت آن 9 سال به طول انجامید و سرانجام در سوم ماه می سال 1963 افتتاح شد.
در بسیاری راهنماهای گردشگری تایلند دیدار از این مسجد به گردشگران توصیه شده است تا آنها فرصت دیدن از زیبایی این بنا را از دست ندهند.
استان پاتانی یکی از استانهای کشور تایلند است. مساحت آن 1940 کیلومترمربع و جمعیت این استان در سال 2000 بالغ بر 595 هزار نفر برآورد شده است.
استان پاتانی از نظر تقسیمات کشوری بخشی از ناحیه جنوب تایلند به حساب می آید. این استان یکی از چهار استان تایلند با بیشترین جمعیت مسلمان است به طوری که 88 درصد جمعیت آن را مسلمانان مالایی تشکیل داده اند.
 

marali_64

عضو جدید
مسجد فیصل پاکستان؛ بزرگترین مسجد بدون گنبد جنوب آسیا

مسجد فیصل پاکستان؛ بزرگترین مسجد بدون گنبد جنوب آسیا

مسجد فیصل پاکستان؛ بزرگترین مسجد بدون گنبد جنوب آسیاخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد فیصل در شهر اسلام آباد پاکستان بزرگترین مسجد این کشور و حتی منطقه جنوب آسیا بوده و حتی در میان بزرگترین مساجد جهان جای گرفته است.این مسجد بین سالهای 1986 تا 1993 زمانی که مسجد حسن دوم در کازابلانکا مراکش و مسجد الحرام مکه و مسجد النبی مدینه تکمیل نشده بود بزرگترین مسجد جهان به شمال می رفت و در سال 1990 چهارمین مسجد بزرگ جهان بود.
مسجد فیصل در پاکستان به مسجد ملی تعبیر می شود که 5 هزار متر مربع است .
ارتفاع هرکدام از مناره های این مسجد به 80 متر می رسد که بلندترین مناره ها در میان مساجد جنوب آسیا محسوب می شوند.
سنگ بنای ساخت این مسجد در سال 1966 آغاز شد. در سال 1969 یک مسابقه بین المللی میان معماران 17 کشور برگزار و سرانجام پس از چهار روز تعمق و بررسی، یک معمار از کشور ترکیه برگزیده شد. کار ساخت این مسجد به طور رسمی از سال 1976 آغاز و در سال 1986 تکمیل شد.
در ابتدا طرح ساخت این مسجد که با معماریهای سنتی اسلامی متفاوت و فاقد ساختار گنبد سنتی است مورد انتقاد قرار گرفت اما بزرگی و وسعت این مسجد موجب شد بسیاری از این انتقادها در نهایت خاموش شوند.
چشم انداز هوایی مسجد فیصل خط افق اسلام آباد را تحت تسلط خود دارد. این مسجد در پایتخت و در منتهی علیه شمالی خیابان فیصل واقع و موجب شده این مسجد در شمالی ترین نقطه شهر و در دامنه تپه های مارگله و غربی ترین نقطه تپه های دامنه کوهستان هیمالیا واقع قرار گیرد.
وداک دلوکای ترک تبار معماری مسجد فیصل را برعهده داشته و برای این معماری جایزه معماری آغاخان را به خود اختصاص داد.
طراحی به نسبت نامتعارف این مسجد به نوعی خطوط معاصر را با نگاه سنتی با خیمه های اعراب ترکیب کرده و به آن چهار مناره افزوده است. برخلاف مساجد سنتی، مسجد فیصل فاقد گنبد است و مناره های آن به سبک مناره های مساجد ترکیه باریک و شبیه قلم ساخته شده است.
شبستان داخلی این مسجد دارای یک چلچلراغ بسیار بزرگ است و دیوارهای آن با موزاییکهای زینتی و خطاطیهای بسیار ظریف یک هنرمند پاکستانی تزئین شده است.
معماری این مسجد فاصله بسیاری با مساجد جنوب آسیا داشته و نمونه یکی از برجسته ترین معماریهای مدرن اسلامی در دنیا است.
 

marali_64

عضو جدید
مسجد چهارمنار؛ نمونه‌ای عالی از معماری اسلامی- ایرانی در هندوستان

مسجد چهارمنار؛ نمونه‌ای عالی از معماری اسلامی- ایرانی در هندوستان

مسجد چهارمنار؛ نمونه‌ای عالی از معماری اسلامی- ایرانی در هندوستانخبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد چهارمنار مشهورترین و مسجد و بنا در شهر حیدرآباد پاکستان، پایتخت ایالت آندرا پرادش هندوستان است که نمونه‌ای عالی از فرهنگ اسلامی – ایرانی در کشور هندوستان محسوب می‌شود.سلطان محمد قلی قطب شاه پنجمین پادشاه سلسله قطب شاهی در سال 1591 میلادی پس از مدت کوتاهی از آنکه پایتخت خود را از گلکنده به جایی که اکنون حیدرآباد شناخته می‌شود انتقال داد این بنا را به شکرانه دفع بلای طاعون از شهر ساخت.
گفته شده سلطان محمد قلی قطب شاه برای دفع طاعون دعا کرد و متعهد شد اگر این بلا که شهر وی را تهدید می کند دفع شود مسجدی را در همان مکانی که دعا کرده بسازد.
این بنای عظیم تاریخی دارای چهار مناره و چهار دروازه بزرگ است که هر یک از دروازه‌ها به یک خیابان منتهی می‌شود. ساختار اولیه شهر حیدرآباد بر اساس بنای چهار مناره نهاده شده‌ا ست که سبک شهرسازی آن مانند شهر اصفهان در ایران است.
چهار منار عمارتی چهار طبقه و مربع شکل با ارتفاع 26 و عرض 20 متر است که در چهار سمت آن چهار مناره به ارتفاع 7/48 متر از زمین ساخته شده است. در داخل هر مناره پلکانی مارپیچی با 148 پله مردم را به بالای مناره هدایت می‌کند.
این عمارت زیبا نمونه عالی معماری اسلامی است و در تمام جزئیات و ظرایف این عمارت زیبا نگاه زیبایی‌شناسی اسلامی نهفته است. در قسمت داخلی بین هر یک از ستون‌ها نام حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) در کنار هم نوشته شده‌ است.
شبستان اصلی مسجد طبقه بالای بنای چهارطبقه را به خود اختصاص داده است.
در زمان قطب شاهیان به‌عنوان مدرسه علوم دینی استفاده می‌شده است، اما امروزه به نوعی نماد شهر حیدرآبار محسوب می شود. هرکدام از این طبقات در زمان ساخت به یادگیری یک رشته خاص اختصاص داده شد اما در زمان استعمار بریتانیا این مسجد به انبار تبدیل شد.
مسجد چهارمنار در شب هم به کمک نورافکن‌هایی که برآن می‌تابد چون نگینی می‌درخشد و به اندازه روشنایی روز دیدنی و جذاب است.
این بنا از گراتین، ملات آهک، مرمر کوبیده شده ساخته شده و زمانی قلب شهر بود. براساس برخی افسانه ها این مسجد دارای یک تونل زیرزمینی است که قصر گلکنده را به چهارمنار مرتبط می کند و شاید به عنوان مسیر فرار قطب شاه در زمان محاصره ساخته شده باشد اما محل دقیق این تونل مشخص نیست.
این بنای از دور محکم و قدرتمند چشم نوازی می کند اما وقتی از نزدیک آن را به نظاره می نشینیم به عنوان یک ساختمان باشکوه، جذاب و خیال انگیز به چشم می رسد که برجستگی معماری خود را با تمام جزئیات فریاد می زند.
 

marali_64

عضو جدید
مسجد عقبه؛ میراث باشکوه تمدن اسلامی در آفریقا

مسجد عقبه؛ میراث باشکوه تمدن اسلامی در آفریقا

مسجد عقبه؛ میراث باشکوه تمدن اسلامی در آفریقاخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد جامع عقبه یکی از مهمترین مساجد تونس واقع در شهر قیروان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و زیباترین مسجد آفریقا محسوب می‌شود که نقش مهمی در تمدن اسلامی این منطقه برعهده داشته است.مسجد جامع عقبه توسط عقبه بن نافی در سال 670 میلادی ساخته و 9 هزار متر مربع است . این مسجد قدیمی ترین محل عبادت در غرب جهان اسلام محسوب می شود که از آن بعنوان الگوی مساجدی یاد می شود که بعدها در مغرب ساخته شد.

مسجد جامع شهر قیروان یکی از تأثیرگذار ترین و بزرگترین بناهای اسلامی شمال آفریقا است، محوطه این مسجد 405 متر مربع است. این محوطه وسیع دارای یک شبستان ستون دار، حیاطی با کف مرمرین و یک مناره چهارگوش مربع است.
مسجد عقبه علاوه بر اعتبار معنوی خود از نظر جهانی بعنوان شاهکار معماری و هنر اسلامی درنظر گرفته می شود و از نمای بالا تداعی کننده یک دژ مستحکم است.
مساحت مسجد در بدو ساخت بسیار کوچک بود و سقف آن به طور مستقیم روی ستونها قرار داشت. اما با گذشت زمان در مراحل مختلف تاریخ اسلام تغییرات زیادی در آن ایجاد شد تا به شکل امروزی آن یعنی یک از مفاخر مهم جهان اسلام در زمینه معماری رسید.
شهرت این مسجد و سایر اماکن عبادی شهر قیروان به توسعه و شهرت این شهر کمک کرد. از ویژگیهای این شهر می‌توان به ساخت بیت‌الحکمه بعنوان نخستین دانشگاه اسلامی اشاره کرد، این دانشگاه متشکل از علمایی است که در این مسجد تدریس می کردند مرکز علم در تفکر اسلامی و علوم سکولار بود و نقش آن را می توان با دانشگاه پاریس در قرون وسطی مقایسه کرد. با طی شدن سیر نزول این شهر مرکز فکری به دانشگاه زیتون تونس منتقل شد.
امروزه محوطه مسجد بزرگ قیروان دربرگیرنده 9 دروازه است که شش دروازه آن به سمت حیاط و دو در آن به سمت شبستان اصلی و دروازه نهم در آن دسترسی به مقصوره را میسر می کند، اما برخی جغرافیدانها و مورخدان مسلمان از وجود در دهم در قرون دهم و یازدهم خبر داده اند.
برخلاف سایر بخشهای مسجد محوطه داخلی با تغییرات چشمگیری برای اطمینان از ثبات ساختمان رو به رو شده اند. از این رو برخی درهای ورودی قفل شده و برخی باز مانده است.
مناره این مسجد مرکز شمالی ساختمان و نزدیک ترین بخش به ساختمان را به خود اختصاص داده است. این مناره با بلندی 5/31 متر روی فضای 10 متر مربعی قرار گرفته و دسترسی به آن از خارج از محوطه مسجد ممکن نیست. این مناره بلند و چهارگوش دربرگیرنده سه طبقه است و روی آخرین طبقه یک گنبد کوچک قرار گرفته که احتمالا پس از ساخت مناره ساخته شده است.
این مناره بعنوان برج مراقبت و همینطور برای دعوت مؤمنان به نماز و سردادن بانگ اذان مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از مساجد آفریقایی با الهام از مناره این مسجد مناره ای برای مسجد خود بنا کردند.

این مسجد دارای پنج گنبد است. گنبد محراب قدیمی ترین گنبد در کشورهای آفریقایی است، گنبد دیگر مسجد عقبه به بالای در ورودی به صحن مسجد ساخته و تزئین شده است. دوگنبد نیز در ورودیهای شرقی و غربی ساخته شده و یک گنبد بالای محراب قرار دارد.
شبستان مسجد در طرف جنوبی صحن واقع شده و دربرگیرنده 17 درچوبی است. ایوانی با دو ردیف طاق پیش از شبستان قرار گرفته که شکل مستطیل داشته و 70 متر عرض و 37 متر طول دارد.
شبستان ستون دار مسجد به 17 راهرو و هشت قسمت میان ستونی تقسیم شده است، صحن مرکزی عریض تر است .
 

marali_64

عضو جدید
مسجد پاریس؛ بنایی باشکوه با معماری غنی اسلامی

مسجد پاریس؛ بنایی باشکوه با معماری غنی اسلامی

مسجد پاریس؛ بنایی باشکوه با معماری غنی اسلامیخبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد بزرگ پاریس بزرگترین مسجد فرانسه و سومین مسجد بزرگ اروپا محسوب می‌ شود که ارتفاع مناره آن به 33 متر می‌رسد، این مسجد باشکوه به منظور تقدیر از سربازان مسلمان جنگ ساخته شد.این مسجد پس از جنگ جهانی اول به نشانه قدردانی از مسلمانانی که در جنگ برای فرانسه شرکت کرده و 100 هزار نفر آنها در جنگ علیه آلمان جان خود را از دست دادند، ساخته شد.
با تصویب مجلس فرانسه مبلغ پانصدهزار فرانک به این امر اختصاص یافت. بلافاصله کمیسیون اجرایی شامل چندتن از شخصیتهای فرانسوی شروع به کار کرد.
انجمن شهر پاریس نیز زمین بزرگ و ممتازی به مساحت 7500 مترمربع در منطقه پنج شهرداری اهدا کرد که در کنار باغ گیاه‌شناسی، موزه تاریخ طبیعی و بیمارستان قدیمی قرار دارد.
مسجد جامع پاریس دارای معماری به سبک مدجن است، اصطلاحی که برسبک متمایز معماری مسلمانان اسپانیا پس از فتح آن به دست مسیحیان اطلاق می‌شود. این مسجد دارای یک مناره است که بلندای آن به 33 متر می رسد. در این مسجد از چوب گردو و سدر ساخته شده و با اصیل ترین اسلوبهای اسلامی تزئین شده است.
گاستون دومرگ رئیس جمهور وقت فرانسه این مسجد را 15 ژوئیه 1926 افتتاح کرد و اولین نماز جماعت در همان تاریخ در این مسجد اقامه شد. احمد العلوی امامت نخستین نماز جماعت را در این مسجد برعهده داشت.
حاکم تونس کاشی های حمام و پادشاه مصر نیز منبر مسجد را هدیه کردند. در ابتدای امر حمایت مالی این مسجد را پادشاه مراکش برعهده داشت، اما در سال 1957 از سوی وزیر خارجه فرانسه به الجزایر سپرده شد.
این مسجد در زمان اشغال کشور فرانسه توسط آلمان، به‌عنوان مکانی برای تقویت نیروهای مقاومت مسلمان فرانسوی در نظرگرفته ‌شد. نیروهای مبارز الجزایری نیز برای حمایت از چتر بازان انگلیسی و پناه دادن آنها، از این مکان استفاده می‌کردند.
این مسجد در امور بسیاری از جمله ارتباط با دولتها و نمایندگیهای سیاسی کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، امور ازدواج و طلا ، جلسات مشاوره، سازماندهی و اقامه نمازها و سفر حج، تبلیغ و ارشاد، انجام اعمال ماه رمضان، نظارت بر ذبح اسلامی، انجام مراسم خاکسپاری مسلمانان، کمک به محرومان و خانواده های بی سرپرست، زندانیان و بیماران، برگزاری اجلاسها، طرح مباحث ادیان توحیدی ، خدمات کتابخانه و تشکیل جلسات آموزشی تفسیر، حدیث، فقه و تاریخ و تمدن فعالیت دارد.
مسجد پاریس علاوه بر شبستان دارای مدرسه، کتابخانه، سالن کنفرانس، رستوران، چایخانه، حمام و فروشگاه است.
 

marali_64

عضو جدید
انعکاس ظرافت کاشی‌کاری‌های اسلامی در مسجد سئول

انعکاس ظرافت کاشی‌کاری‌های اسلامی در مسجد سئول

انعکاس ظرافت کاشی‌کاری‌های اسلامی در مسجد سئولخبرگزاری مهر- گروه دین اندیشه:مسجد مرکزی سئول در سال 1976 در منطقه ایتائه وون در سئول آغاز به کار کرد.خطبه های نماز جمعه مسجد مرکزی سئول به سه زبان انگلیسی، عربی و کره‌ای ایراد می‌شود و حدود 800 نمازگزار مسلمان جمعه‌ها در ساعت یک ظهر برای اقامه نماز ظهر جمعه در این مسجد حضور می‌یابند که قسمت اعظم آنها را عرب‌تبارها، هندی‌ها، پاکستانی‌ها و ترک‌تبارها تشکیل داده‌اند.
مسجد مرکزی به عنوان تنها مسجد سئول به یکی از جاذبه های گردشگری محسوب شده و بسیاری از کره‌ای‌ها در روزهای پایانی هفته به منظور حضور در سخنرانیهایی که درباره اسلام ایراد می‌شود در این مسجد حضور می‌یابند.
مسجد مرکزی سئول دربرگیرنده دفاتر اداری، کلاسهای درس، اتاق کنفرانس و سالن سخنرانی است.
طبقه اول و دوم این مسجد دربرگیرنده اتاقهایی است که کارگران خارجی که نمی‌توانند در طول آخر هفته به مسجد بیایند در این محل اقامت داشته باشند.
ساختمان مدرسه اسلامی این مسجد که شاهزاده سلطان نام دارد از ساختمان اصلی مسجد جدا شده است. این مسجد با دو مناره خود خط افق زیبایی را در بخش جنوبی پایتخت کره جنوبی ایجاد کرده است.
کاشیکاری های آبی و سفید ورودی این مسجد که بسیار با ظرافت ساخته شده نمای ورودی را بسیار زیبا جلوه می دهد.
این مسجد در محله هان نام دونگ ، یونگسان گو شهر سئول پایتخت کره جنوبی واقع شده است.
 

marali_64

عضو جدید
"مسجد فاتح بحرین" با وسعت و گنبد منحصر به‌فرد

"مسجد فاتح بحرین" با وسعت و گنبد منحصر به‌فرد

"مسجد فاتح بحرین" با وسعت و گنبد منحصر به‌فردخبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد فاتح بحرین که از آن با عنوان مسجد جامع فاتح و مرکز اسلامی فاتح نیز یاد می‌شود یکی از بزرگترین مساجد دنیا و یکی از نقاط جاذبه توریستی بحرین محسوب می‌شود.بحرین به عنوان یک کشور اسلامی تعداد بناهای منحصربه فرد خود از نظر تاریخی و معماری را گسترش داده و ساخت این مسجد یکی از این بناهای منحصر به فرد تلقی می‌شود.
ساخت این مسجد مستقر در پایتخت بحرین پنج سال به طول انجامید و مسجد فاتح به طور رسمی در سال 1988 افتتاح شد. این مسجد از نظر موقعیت به کاخ سلطنتی بحرین، محل اقامت امیر بحرین بسیار نزدیک است.
مسجد محوطه 150 هزار متر مربعی را به خود اختصاص داده و ظرفیت نمازگزاران آن به 7 هزار نفر می‌رسد. گنبد این مسجد بزرگترین گنبد فایبرگلاس در تمام دنیا است. گنبد این مسجد 60 هزار کیلو وزن داشته 22 متر پهنا و 16 متر ارتفاع دارد.

گنبد از داخل شبستان مسجد با 12 شیشه رنگی تزئین شده است.
دو مناره این مسجد در دو سر گنبد واقع شده و ارتفاع آنها به 70 متر می رسد.
ساختمان اصلی مسجد دربرگیرنده کتابخانه ملی است که در سال 2006 ساته شد. این ساختمان درکنار ساختمان اصلی دربرگیرنده یک مدرسه اسلامی در مقطع متوسطه و یک موسسه دینی برای امور اسلامی است.
این مسجد همچنین دربرگیرنده یک کتابخانه اسلامی است که کارهای ساختمانی آن اخیر به اتمام رسیده است.
مسجد فاتح یکی از محبوبترین جاذبه های توریستی بحرن است و برخلاف برخی مساجد از ورود غیر مسلمانان به شبستانها جلوگیری می کند. گردشگران می توانند در تمام روزها به جز جمعه ها و مناسبتهای ملی از این مسجد دیدن کنند.
کف و بخشهایی از دیوارهای این سجد با مرمر ایتالیایی پوشانده شده است و درهای زیبای مسجد از چوب ساج هندوستان ساخته شده است.
چلچراغ مرکزی مسجد در اتریش ساخته شده و اطراف آن لامپهایی قرار دارد که از فرانسه وارد شده است.
 

marali_64

عضو جدید
مسجدی بسیار باشکوه و زیبا در ترکیه با طرح یک بانوی معمار






عکسها در ادامه مطلب


اولین مسجدی که توسط یک زن طراحی و مهندسی شده، چندی پیش در شهر استانبول ترکیه افتتاح شد. نام این مسجد عظیم «ساکرین» (Sakirin) است. طرح و ساخت این مسجد زیبا و مجلل تنها یک سال به طول انجامید.
این اولین مسجد در سراسر جهان است که طراحی و مهندسی داخلی آن توسط یک زن صورت گرفته است. نام این خانم مهندس، «زینب فادیلی اوغلو» بوده و از اعضای جدید جامعه مهندسان زن است.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x431px and weights 41KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x450px and weights 63KB.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x535px and weights 74KB.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x473px and weights 43KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x489px and weights 82KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x501px and weights 39KB.



This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x460px and weights 51KB.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x518px and weights 47KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x467px and weights 99KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x466px and weights 81KB.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x503px and weights 75KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x465px and weights 89KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x370px and weights 67KB.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x467px and weights 92KB.

نقش نگار
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ox_man_2007

عضو جدید
قالب‌های برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد به‌كار گرفته شده است
كشور اندونزی كه از مسجدهای مختلفی مختص مسلمانان این كشور برخوردار است، به تازگی در فضایی به مساحت 970 مترمربع ساختمان جدید مسجد الایرسیاد را به نمایش گذاشته است كه بدنه خارجی این ساختمان كاملاً با معماری كلاسیك و مدرن طراحی شده است.

همچنین قالب‌های برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد به‌كار گرفته شده است و از این رو می‌توان ساختمان مسجد را نسبت به سایر ساختمان‌های اطراف خود متمایز كرده و آن را تشخیص داد.محوطه اطراف این ساختمان كاملاً به صورت قالب مدور و چرخشی طراحی شده و ساختمان این مسجد نیز در قالب مكعبی در مركز این دایره قرار گرفته است.



گروه معماری شهری اندونزی كه با نام اختصاصی PT. شناخته شده است، متون اسلامی را با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیكی بر بدنه ساختمان مسجد الایرسیاد اندونزی به اجرا درآورده و در نهایت بر روی سنگ‌های طبیعی تراش داده است.



از این رو برجستگی این متون اسلامی را به همراه بافت اصلی آن‌ها می‌توان به‌وضوح در بدنه ساختمان این مسجد مشاهده كرد. همچنین سالن‌های نورانی با طرح‌های آرامش‌بخش مختص راز و نیاز و انجام واجبات اسلامی در محوطه داخلی این مسجد به‌خوبی نمایان شده است.






منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
















 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

arc_neda

عضو جدید
مسجد کریستال برای نمازهای شیشه ای_مالزی

مسجد کریستال برای نمازهای شیشه ای_مالزی


مسجد کریستال یا شیشه ای که در مالزی ساخته شده است مسجدی است که از سوی مسئولان با دید توریستی طراحی شده و با وجود معماری داخلی فوق العاده زیبا، به خاطر القای شکنندگی در نمای خارجی شیشه ای اش فاقد پایداری و صلابت است.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مشرق- مسجد کریستال که در پارک میراث اسلامی جزیره "وان من" در ترنگانو مالزی قرار دارد، بین سالهای 2006 – 2008 ساخته شده است.

مردم محلی از معماری این مسجد ناراضی هستند و دولتمردان سعی در اقناع و راضی کردن آنها دارند.

مردم مالایی سبک این مسجد را دارای شخصیتی چینی می دانند و نمی خواهند که در مسجد سازی از سبک های مسلمانان چینی تقلید کنند و دوست دارند که مساجدی را بیشتر با سبک های بومی خودشان داشته باشند.

یکی از وزرای مالزی می گوید که سبک این مسجد شخصیتی چینی دارد و مردم نباید نسبت به ساخت مساجدی با این سبک ها بدگمان باشند؛ بلکه باید تمرکز بیشتری بر آموزه های اسلامی داشته باشند.

مسجد کریستال توانسته است که به خوبی با محیط اطراف خود در محوطه سازی، بازی با آب و باغ سازی ترکیب شود و با محیط شهری خود هارمونی کامل داشته باشد.

[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نماهای شیشه ای به شفافیت و ظرافت طرح کمک کرده اند؛ هر چند که به نظر می رسد استفاده از مصالح سبک مانند شیشه، طرح را اندکی ناپایدار جلوه می دهد و با القای شکنندگی از ثبات و صلابت کافی بهره نخواهد برد.

[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]


[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]با وجود چنین ضعف هایی در نمای خارجی؛ معماری داخلی آن از قوام و صلابت بیشتری برخودار بوده و اثر معمارانه تری را معرفی می کند. چنانچه در محل محراب و شبستان اصلی آن، محیطی رویایی را در فضای معنوی مسجد با نقوش اسلیمی و تذهیب و استعاره هایی از صفات خداوند با خطوط کوفی ترسیم می کند.


[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]




[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
یکی از اشتباهاتی که در طراحی این مسجد رخ داده، خودنمایی بیش از حد ساختمان و برونگرایی مسجد است؛ چنانچه مسئولان امر تلاش خود را بر توریستی کردن این مسجد معطوف داشته اند و ساخت آن را با دیدی توریستی و اقتصادی دنبال کرده اند.
[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این درحالی است که مسجد باید پیش از هر چیز و بیش از همه، محیطی مناسب را برای خلوت کردن با خداوند فراهم کند نه آنکه جلوتی را برای خودنمایی نفس مهیا کند. این تفاوت ساخت یک مسجد درونگرا و یک مسجد برونگراست.

[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]


[/FONT]



[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]


[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پس از بلوغ معماری و عبور از مساجد اولیه صدر اسلام، مساجد حیاط مركزی با ابتكار عمل معماران مسلمان ایرانی و با الهام از قالب معماری چهارایوانی كاخ آشور شكل گرفت، تا معماری درونگرای مساجد به صورت یك اصل بر بنیان های فكری معماری اسلامی تعریف شود. البته باید درنظر داشت كه عموما حیاط مركزی در اقلیم های گرم و مرطوب، و سرد و كوهستانی به كار برده می شود و در اقلیم مالزی كه هوای مرطوبی دارد، می تواند فرم دیگری به خود بگیرد، بدون آنكه به سمت یك مسجد برونگرا حركت كند.

[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]


[/FONT]



[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]


[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]از سوی دیگر اقلیم و جزیره ای بودن زیست بوم مالزی امكان و یا محدودیت طراحی مسجد بر روی آب را فراهم كرده است. از لحاظ معماری محوطه، استفاده از آبنما ها در ورودی و استقرار بنا به صورت كلی بر روی آب دو حس را توامان داراست. نخست آنكه فرد مسلمان كه آب را منشا طهارت می داند، با عبور از روی آب احساس پاكی و طهارت می یابد و برای حضور قلب خود را مهیا می كند. در وهله دوم ایجاد بنایی بر روی آب، تداعی بی ثباتی و بی قراری را می كند و همانند نمای شیشه ای گنبدها و مناره ها، به احساس بی دوامی و ناپایداری طرح می افزاید.



[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ساخت مساجد در معماری اسلامی، از ظرافت خاصی برخوردار است و خصوصا با تنوع مصالحی كه در روزگار تكنولوژیك به دست هنرمندان مسلمان می رسد؛ غفلت از معانی فرم ها و القائات مصالح ساختمانی ممكن است به نادیده انگاشتن بنیان های معماری اسلامی منجر شود.

از سوی دیگر، ظواهر فریبای دنیای مادی نباید به غفلت هنرمندان معمار از باطن معماری مساجد و مقدمه آن كه تزكیه نفس هنرمندان است منتهی شود. چنانچه معمار ایرانی در فرایند طراحی خود، زمینه هایی را برای تهذیب نفس و دست یابی به حالات عرفانی در نظر می گرفته و با بهره گیری از پیچیده ترین فنون علمی معماری،جسم و روح بنای مسجد را در كامل ترین وجه، مصنوع سرپنجه خود می ساختند.
[/FONT]
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
معبد (هیکل سلیمان)

معبد (هیکل سلیمان)

هیکل سلیمان


هیکل سلیمان یا هیکل مقدس (به عبری: בית המקדש הראשון تلفظ: بیت همیقداش) اولین معبد باستانی یهود در اورشلیم است که اکنون ویران شده‌است. در کتاب مقدس عنوان هیکل برای این بنا به کار رفته‌است. بر باور یهودیان، معبد به دستور خدا و توسط سلیمان ساخته شد.





داود اراده داشت که هیکلی برای خداوند بسازد اما خداوند وعده فرمود پسرش سلیمان آن هیکل را اتمام خواهد نمود.چرا که بر طبق عهد عتیق داود خون بسیار بر زمین ریخته بود.بدین استصواب داود همواره در پی آن شد که اموال بسیاری از برای انجام این مقصود جمع نماید، از آن جمله صدهزار وزنه طلا و یک میلیون وزنه نقره و مس و آهن را بدون وزن فراهم کرد.. و مقدار بسیاری هم چوب سرو آزاد فراهم کرد و هرکس را در هر شغل که استاد بود به کار داشته و برحسب فرمایش خدای تعالی هیکل را طراحی کرده محلش را معین نمود. (یکم پادشاهان، ۵:۳) اما سلیمان در سال چهار سلطت خود بنای هیکل را شروع نمود و ۱۸۳۶۰۰ نفر در آن جا مشغول بود. از این‌ها ۳۰۰۰۰ از یهود بودند که به نوبت کار می‌کردند، یعنی ده هزار نفر در هر ماه و ۱۵۳۶۰۰ از کنعانیان بودند. و چون مدت هفت سال و نیم از این بگذشت بنا در سال ۱۵۰۰ قبل از مسیح انجام یافته نیکوترین بنای دنیا و فخر اورشلیم گردید.



سی سال بعد از تکمیل بنا شیشق پادشاه مصری بر رحبعام (rahob’am) پسر سلیمان حمله برد و گنجینه‌های هیکل را غارت کرد.

در سال ۵۸۸ پیش از میلاد زمان حکمرانی صدقیا، نبوکدنصر (بخت‌النصر) به اورشلیم حمله کرده و بنای هیکل را به تمامی ویران ساخت.
هیکل سلیمان بر روی تپهٔ موریا قرار داشته است. این تپه همان است که هم‌اکنون مسجدالاقصی و قبه الصخره بر روی آن قرار دارند. دربارهٔ موقعیت مکانی دقیق هیکل بر روی تپه، نظرها متفاوت است. هم‌اکنون سه احتمال برای آن وجود دارد که به ترتیب در صحن شمالی، در محل کنونی قبه الصخره و در صحن جنوبی (بین مساجد الاقصی و صخره) هستند.



اما برپایهٔ آخرین پژوهش‌ها، احتمال سوم از دو احتمال دیگر قوی‌تر دانسته شده است.بر این مبنا، امکان تجدید بنای هیکل سلیمان، در محوطهٔ باز جنب مسجد، و بدون آسیب زدن به هیچ‌یک از مساجد الاقصی و قبه الصخره وجود خواهد داشت.



عده‌ای منکر وجود چنین پرستشگاهی هستند و از جمله دلایلشان یکی آن است که هرودوتس یونانی، پدر تاریخ نویسی، ۱۵۰ سال پس از ویرانی هیکل سلیمان از شهر صور و هیکل اشتارته (عشتورت) دیدن می‌کند، اما کوچک‌ترین اشاره‌ای به هیکل سلیمان نمی‌کند. مسلمانان عقیده دارند حضرت سلیمان کار ساخت آن جا را با کمک دیوان و اجنه به پایان رساند. البته در کتاب عهد سلیمان نیز مفصلا به ساخت هیکل سلیمان توسط دیو اشاره شده است و مذاکرات سلیمان و آنها ذکر شده است.



در وسط هیکل سلیمان فضایی مطهر وجود داشت که به آن قدس الاقداس می‌گفتند و تابوت عهد خداوند در آن جا قرار داشته‌است. تصور بر آن بوده که مکان حضور دایمی خدایی است که معبد متعلق به اوست و یا نیروی الهی او همواره در آن فیضان دارد. حتا کاهن اعظم فقط سالی یک مرتبه در یوم کیپور اجازهٔ ورود به آن فضا را داشته‌است.
در کتاب دوم باروخ(متعلق به قانون سریانی) چنین آمده‌است که این بخت النصر نبود که اورشلیم را تخریب کرد و هیکل را ویران کرد بلکه خدا فرشتگان خود را فرستاد و دیوارهای شهر را فرو ریخته و گنجینه‌های آن را در جائی پنهان کردند.



در برخی احادیث شیعه آمده است که مسجدالاقصی واقعی که در قرآن از آن نام برده شده‌است نه در روی زمین بلکه در آسمان است.و مسیحیان معتقدند در آخرالزمان و در زمان بازگشت مسیح، اورشلیم جدید از آسمان به زمین می‌آید.





منبع: اطلس معماری اطلسی
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسای جامع برازیلیا

کلیسای جامع برازیلیا

کلیسای جامع برازیلیا

کلیسای جامع برازیلیا در سال ۱۹۵۸ در پایتخت جدید برزیل طراحی شد.طراحی این کلیسای بلندپروازانه را اسکار نیمایر انجان داده است.این کلیسا از ۱۶ ستون بتنی با وزن ۹۰ تن ساخته شدا است.بیرون کلیسا شبیه طرح مدور و ساختار آجدار است.این ستون ها با داشتن بخش هذلولی و با وزن ۹۰ تن ، بیانگر دو دست در حال حرکت به سمت بالا به سوی بهشت است.

در طراحی این بنا از کلیسای متروپولیتن لیورپول الهام گرفته شده است. این نوع طراحی اجازی میدهد تا نور داخل بنا به راحتی تامین شود.در سال ۱۹۷۰ ساخت کلیسا به پایان رسید.

بین جسم شفاف و جسمی که فقط نور را از خود عبور می دهد درجات گوناگونی از شفافیت وجود دارد . در کلیسای جامع برازیلیا که ساخته اسکارنیمایر است بخش هائی که نور را از خود عبور می دهند از شیشه های دو لایه تشکیل شده اند و درست به اندازه ای نور از خود عبور می دهند که در داخل کلیسا محیطی با نور و گرمایی دلپذیر به وجود آید.کف کلیسا حدود ۴ متر زیر زمین قرار دارد و به این دلیل دیدن اطراف کلیسا امکان پذیر نیست.اما از طریق شیشة پنجره ها – که سطحی ناصاف و غیر صیقلی دارند می توان شکل تقریبی آسمان خراشهایی را که با فاصله نسبتاً زیاد از کلیسا قراردارند تشخیص داد.


منبع: اطلس معماری اطلسی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاتدرال سنت ماری ـ کنزو تانگه

کاتدرال سنت ماری ـ کنزو تانگه


کاتدرال سنت ماری ـ کنزو تانگه
مـنـــــــبـع : architecturalmoleskine


کاتدرال سنت ماری در توکیو یکی از بهترین نمونه های معماری مدرن ژاپن است که توسط کنزو تانکه (اولین معمار ژاپنی که جایزه پریتزکر را دریافت کرد) طراحی و ساخته شده است. طرح این پروژه ، طرحی بین مدرنیسم و متابولیسم ، آبستره و سمبلیک، نمای صاف –براق و فضای داخلی خشن و تاریک و به زبان سا ده تر طرحی بین شرق و غرب قلمداد میشود. به جرات میتوان گفت که این کاتدرال یکی از نمونه هائی است که به زمان خاصی تعلق ندارد. پیش زمینه : اولین کاتدرال توکیو در دوران نئوکلاسیک (سال ۱۸۹۹)از چوب ساخته شد، (هنوز تعدادی از این نمونه کلیساها در ژاپن است مانند کلیساهای شهر ناگاساکی یا میجی مورا ). این کلیساها قبل از سال ۱۹۲۰ که تبدیل به یک کاتدرال شوند ، در واقع شبیه کلیساهای کوچک رستنگاههای مبا لغ مذهبی فرانسوی بودند. در آن زمان عبادت کنندگان برای از ورود به کلیسا باید کفش های خود را در میآوردند (مانند وقتی که میخواستند وارد معبد بودا شوند). در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ این کاتدرال به کلی ویران شد.​
در سال ۱۹۶۶ مسابقه ای برای طراحی کاتدرالی جدید پایه گذاری شد که نهایتا طرح کنزو تانکه کهشامل مشخصه های کلیساهای قرون وسطی اروپائی را در بر میگرفت ، برنده شد. کنزو تانکه میگوید: "بعد ازآنکه کلیساها(کلیساهای اروپائی ) فضاهای با عظمت و برخواسته بر فراز آسمان را در نمای بیرونی و همزمان با آن با فضای رمز آلود و جادویی را در داخل دارا بودند ؛ من سعی کردم در این کلیسا فضای جدیدی را بوجود آوردم که همه ی مشخصه های اینگونه کلیسا ها ،ازعظمت شکوهشان با کشیدگی به سوی آسمان گرفته تا فضای رمز آلود داخلی را ، دارا باشد.که نهایتا این کاتدرال ، ۱۵،۰۹۸ مترمربعی و با گنجایش ۶۰۰ صندلی در سال ۱۹۶۳-۶۴ ساخته شد. موقعیت :یکی از مواردی است که در مورد کلیسا مرا مجذوب میکند کاراکتر "منزوی کلیسا" است. مخصوصا در مقایسه با کاتدرال های دیگر کاتولیک در اروپا، آمریکای لاتین و خود آسیا (منظورم فیلیپین است) ، و برخلاف سنت مرسوم غربی، در مقابل ورودی کاتدرال، میدان یا فضای عمومی باز وجود ندارد.​
کلیسا در کنار یک بزرگراه و در پشت ساختمان های دیگر واقع شده است که فقط میتوان سایز و مقیاس فوق العاده اش را از پل پیاده مجاورش مشاهده کرد. شاید بتوان گفت که این کاراکتر برگرفته از کاراکترمنزویِ بسیاری از معابد ژاپنی و شاید اندک رابطه ای با نقش کلیساهای کریستین در زندگی روزانه ژاپنی ها داشته باشد(چون فقط ۱% از کل جمیعت ژاپن کریستین هستند). پروژه: این کلیسا مانند بسیاری از کلیساهای قدیمی کاتولیک پلان صلیبی شکل دارد. بازو های این صلیب به ترتیب ۵۵.۵ و ۴۰ متر هستند. در تضاد با آنچه که در غرب میبینیم، تانکه شیب بازوهای صلیبی این کلیسا را تا ارتفاع ۳۴.۴ متر بالا برده است. طرح بندی پلان این کلیسا ، الماس گون است که گوشه های آن به رئوس صلیب که دارای ۸ منحنی (که مخروط هایپربولیک نام دارد)است، متصل میشوند. در این مرحله ، تلاش معمار برای تبدیلِ ساختمان به ساختمانی یادمانی با بکار بردن از بتن و سازه فولادی برای این منحنی ها به وضوح قابل درک است.( مشابه استادیم ورزشی المپیک توکیو در سال ۱۹۶۴ که تقریبا همزمان با ساخت این کاتدرال بود). در واقع این تکنیک قبلا در ساختمان های لوکوربوزیه مانند "مجمع قانونگذاری چاندیگار " بکار بسته شده بود.​
در حالیکه نمای خارجی فلزی این ساختمان مخصوصا در روزهای آفتابی تابستانی چشم ها را به خود جلب میکند ، فضای داخلی با بافت و رنگ بتن اکسپوز خشن خودنمائی میکند. این شیوه که مشابه کانسپت ژاپنی "وبی سابی" است که حس رضایت و نهایت زیبائی مربوط به چیزهای اکسپوزد را بیان میکند در کار بسیاری از معماران دیگر مانند موزه نور تادو آندو دیده میشود. بتن اکسپوز ، سمبل کانسپت مذهبی است. در این ساختمان معمار سعی کرده که قدرت ماورائی را در لوای فرم تندیسگونه ای به تصویر بکشد. دیوارهای بتنی در محل تلاقی اشان نمایش درماتیکی از نوری که از پنجره های بالاترین نقطه کلیسا واز اطراف پلان صلیبی شکل به درون می تابد را به نمایش میگذراند . (مانند استفاده مشابه از نور توسط رافائل مونیو در کاتدرال لس آنجلس). زیباترین جذابیت کلیسا، فضایی تندیسوارانه و به یادماندنی آن است. دربعضی از مراسم ها ، نورپردازی و شوی موزیک به فضای جذاب داخلی کلیسا اضافه میشود که زیارت کنندگان تجربه ای استثنائی را تجربه میکنند.​
اتووود پیش از این نوشتاری تحت عنوان "جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا؛ از اپیستمه تا تعرض یا چگونه تکنولوژی از خود عبور کرد" را در سه بخش ـ [بخش اول]، [بخش دوم] و [بخش سوم] ـ به چاپ رسانده و سعی کرده است روایتی فشرده و تحلیلی از چگونگی شکل گیری و بسط جنبش متابولیسم و رویکردهایش در حوزه طراحی ارائه دهد.​

تصویر ۲: کاتدرال سنت ماری در توکیو

تصویر ۳: کلیسای اورا در ناگاساکی (کلیسای کاتولیک )

تصویر ۴: پروسه اجرائی سازه ی بزرگ بتنی کلیسا

تصویر ۵: محل قرارگیری کلیسا

تصویر ۶ : نقشه محل قرارگیری کلیسا

تصویر ۷: کاتدرال سنت ماری در توکیو

تصویر ۸: یکنواختی و درخشندگی نمای خارجی

تصویر ۹: فضای داخلی کلیسا

تصویر ۱۰:بافت خشن بتن اکسپوزد و بیان عقاید وابی سابی

تصویر ۱۱: جزییات محل تلاقی

تصویر ۱۲: جزییات محل تلاقی

تصویر ۱۳: خلق نور، حجم و بافت توست تانکه در فضای داخلی کلیسا

تصویر ۱۴: تاثیر نور در سالن کلیسا

تصویر ۱۵: پاکی و خلوص ایجاد شده توسط نور

تصویر ۱۶: کپی مجسمه میکلانژ "لاپیتا ". مجسمه اصلی در باسیلیکا سنت پیتر در واتیکان است. نوری طبیعی که از بالا بر این مجسمه میتابد یک حال و هوای درماتیکی به مجسمه داده است.

تصویر ۱۷: نورپردازی داخل کاتدرال

تصویر ۱۸: نورپردازی داخل کاتدرال

تصویر ۱۹: نورپردازی داخل کاتدرال
 

EEV

عضو جدید
معماری مذهبی(نمازخانه برادر کلاوس)

معماری مذهبی(نمازخانه برادر کلاوس)

نمازخانه برادر کلاوس؛ پیتر زُمْتـُـر و هستی شناسی ماده و تاریخ

"برای رسیدن به طرحی که ارتباطی حسی با زندگی داشته باشد، باید بر قراری اندیشید که ساحت خیال به ان سوی فرم و ساختن پر کشد"، این نقل قول ازhttp://etoood.com/NewsList.aspx?Des=16پیتر زُمتُر در نمازخانه برادر کلاوس فیلد روی واقعیت به خود گرفته، جایی که فضای داخلی ای رازالود و تامل برانگیز در حجم بی نهایت متصلب و سختِ سه گوشِ بیرونی اش گم شده است.
نمازخانه از یک پیش طرح بی نهایت خام اغاز شد و به ارامی تبدیل به یکی از بی نظیرترین نشانه های منظر طبیعی المان گردید. طراح به کمک کشاورزان محلی ای که می خواستند دِیـْـن خود را به قدیس برادر کلاوسِ قرن پانزدهمی ادا کنند. بدون شک جذابترین جنبه نمازخانه روش ساخت ان است، کار با 112 تنه درخت و خیمه ای که از دل چیدمان ان ها بیرون امد اغاز شد، به موازات لایه های بتنی پوسته بیرونی را با ضخامت های 50 سانتی متری می پوشاندند، وقتی کار بتن ریزی 24 لایه تمام شد، قاب چوبی را به اتش سپردند، انچه باقی ماند یک بدنهْ حفره ی توخالی، پوک و سیاه و سوخته بود.
پوسته خاص سقف و بدنه داخلی در تعامل کامل با کف ساخته شده از سرب مذاب منجمد شده تدقیق شده. این ره یافت عملا نگاه را بر حفره وسط سقف و نوری که مستقیما وارد بنا می شود خیره می کند. این قوام های فرمی اب و هوای نمازخانه را کنترل می کنند و با نفوذ نور و باران از بازشوی سقف به داخل حجم توخالی نمازخانه محیط یا تجربه ای کاملا خاص ایجاد می شود. این نورگیری و تشعشعاتی که بر بدنه داخلی نمازخانه وارد می شود، شعله های ستاره هایی را ماند که ارجاعی اند مستقیم به بینش برادر کلاوس نسبت به رحم مادر و ریاضت و زهدان و در عین حال جدا افتادگی، معصومیت و پاکی مستتر در ان. حسی غم انگیز که رسوخ ان بر انسان در مواجه با نمازخانه اجتناب ناپذیر است و ان را به یکی از برجسته ترین ابنیه معماری امروز تبدیل نموده.
شاید همین خواص باشند که بنای فاقد سیستم اب رسانی، برق و تجهیزات بهداشتی، با کف سربی و بدنه بتنی را به مقصد از پیش مشخص بسیاری تبدیل نموده
http://www.etoood.com/Security/Article/Article.aspx?ArtKey=482


نورگیری از سقف



ورودی مجموعه



جانمایی حجم کلی در محوطه



ورودی بنا




ورودی بنا از بیرون


اتووود سرویس خبر: 'گروه ترجمه و تحقيقات اتووود مـنـــــــبـع : www.archdaily.com



 
آخرین ویرایش:

EEV

عضو جدید
صومعه لا تورت - (لوکوربوزیه )

صومعه لا تورت - (لوکوربوزیه )






صومعه ی لا تورِت آخرین بنای تکمیل شده ی لوکوربوزیه در اروپاست، و در باورِ بسیاری، منحصر به فردترین طرح او نیز به شمار می رود. این بنا برای این ساخته شد تا یک جهان خود- شمول برای اجتماع راهبانِ آرام و خاموش باشد، و سبک زندگی منحصر به فرد و ویژه ی راهبان را در خود جای دهد. این صومعه از یک صد سلول شخصی، یک کتابخانه مشترک، یک سالن نهارخوری، مکانی برای گوشه نشینی روی بام، یک نمازخانه و کلاس ها تشکیل شده است. یک درخواست پدر ماری- الاین کوتوریور (Father Marie-Alain Couturier) از معمار این بود " مسکنی آرام برای یک صد جسم و یک صد قلب خلق کن." معماری لوکوربوزیه، با پنج عنصر کلیدی آن قابل تمایز است، پنج عنصری که در اواخر سبک مدرنیسم، در این صومعه موجود هستند. واضح تر از همه در این پروژه ی ویژه، پیلوتی ها یا ستون های باربر هستند، که دیوارهای داخلی را تراز می کنند و نما را برای پنجره های نواری طویل آزاد می کنند. بام سرسبز کلاسیک، یک تفرجگاه معمارانه ایجاد می کند، که از این وجه با ویلا ساووی(Villa Savoye) در ارتباط است، هرچند محتوای این صومعه با کاربری مسکونی آن [ویلا] بسیار متفاوت است. این سایت به طور خاص، بوسیله ی لوکوربوزیه انتخاب شد، به طوری که او در دامنه ای با شیب تند ونیز با مناظری قدرتمند طراحی کرد. هرکدام از این یک صد سلول، دارای یک بالکونی رو به خارج، همراه با ناحیه ی مشترکی در زیر و خلوتگاهی در بام هستند. فرم ساختارگرای این بنا [ساخته شده]از بتن مسلح است، با شیشه ی موجداری که بر سه نما از چهار نمای خارجی قرار گرفته و آنها را جلا می دهد. این بنا به عنوان یک نمازخانه، سکونتگاه و مکانی برای یادگیریِ راهبان دومینیکن(Dominican) ساخته شد، گروه های صومعه در اطراف حیاط مرکزی یک حجمU شکل را تشکیل دده اند و حیاط با نمازخانه در انتها بسته می شود. عزم لوکوربوزیه ی معمار بر این بود: " ارائه ی چیزی به راهبان که بشر امروز بیشترین نیاز را دارد؛ سکوت و صلح...این صومعه خودنمایی نمی کند، در درون آن است که سکوت و صلح زنده است."
اگر چه در نهایت به آن دست یافته، اما هنوز استثناهایی در مورد اندازه ی سلول ها و همچنین خاصیت عایق صدایی و آکوستیک وجود دارد. با وجود ترک بتن، عایق معیوب، و تاسیسات الکتریکی که به طور پر خطری نصب شده، موضوع نگهداری این بنا هنوز بر سر زبان هاست. بیشترِ شخصیتِ این ساختمان در فضای درونی جلوه گر می شود، با لعابی که از کف تا سقف، در فضاهای عمومی کشیده شده، یا مثل اتاق اجتماع و سالن نهارخوری که با مناظری رو به غرب در بالای دره، کتابخانه و ورودی نمازخانه قرار دارند. فاصله گذاریِ ناهموار جِرزهای عمودیِ بتنی، و تقسیم بندی های مشابه و فاصله گذاری نا هموارِ اجزا افقی بین آنها، روشی مطابق با سیستم تناسبات مودولارِ لوکوربوزیه بود. یکی از بهترین لحظاتِ تفرج معمارانه، رمپی است که به سمت ورودی نمازخانه به پایین می رود: یک کریدور بتنی و پرشیب با لعابی نا هموار و در عین حال ریتمیک، به سمت یک دیوار سخت فلزی که می چرخد تا به تاریکی و پس از آن درخشش رنگیِ انتهای نماز خانه دست یابد. فضای داخلی نمازخانه یک صندوق بتنی را ظاهر می کند که سرشتی روحانی را از طریق بهره بردن از نور طبیعی و رنگ پر مایه ارائه می دهد، که هر دو نوع به صورت گزینشی و با دقت در جای خود قرار گرفته اند. " توپی های نور"( Light cannons) برای پنج گونه ی مختلف از بازشوها در اطراف نمازخانه ایجاد شده اند که نور روز را به داخل بیاورند، تعدادی از این بازشوها به زیبایی از سمت خارجی حجاری شده اند. هم اکنون، این مانیومنت برای حدود چهل سال است که افراد را در خود جای می دهد و به بازدیدکنندگان، معماران، علاقه مندان معماری و دانشجویان از تمام نقاط دنیا خوش آمد می گوید. امروزه این بنا به عنوان مکان ملاقات برای دیسیپلین های مختلف که با علوم انسانی و فلسفه در ارتباط هستند ، عمل می کند.


صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



صومعه لا تورِت



پلان صومعه لا تورِت



پلان صومعه لا تورِت



پلان صومعه لا تورِت




برش
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مسجد ِ جنه (بزرگترین مسجد ِ خشتی ِ دنیا )

مسجد ِ جنه (بزرگترین مسجد ِ خشتی ِ دنیا )

مسجد ِ جامع ، در شهر ِ جنه ( djenne) ، مالی در غرب ِ آفریقا ، با 100 مت طول و 40 متر عرض ، بزرگترین بنای خشتی ِ جهان لقب گرفته است .
معماری ی این مسجد ، و دیگر بناهای خشتی ِ این شهر را هنرمندان و صنعت کاران ی متبحر این شهر در نسلهای مختلف بر عهده داشتهاند و انها را طوری می ساخته اند که در مقابل نفوذ آب باران مقاوم باشند .
لازم به ذکر است که مسلمانان ، اجازه ی ورود به این مسجد را ندارند . ( !!! ) .






.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.
.
.
ادامه دارد . . .
:gol:
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسا بر روی آب _ تادائو آندو



شما به سادگی نمی توانید چیز جدیدی به این مکان اضافه کنید. شما ناچارید آن چه اطراف خود می بینید و آنچه به روی زمین ایجاد کرده را جذب نمایید و شیفته آن شوید و سپس آن دانش را در تفکر به روز خود جهت تفسیر آنچه می بینید به کار ببرید. این فلسفه تادائو آندو در طراحی ماشین مقصود می باشد. چرا که او به طبیعت و رابطه بین فضاهای درونی و بیرونی ساختمان هایش توجه می نماید. با شیب به سمت یک رودخانه کوچک درکنار درختان ، عنصر طبیعت در همه معماری تادائو آندو در تجارب عالی او در کلیسایش به روی آب در توماسوی ژاپن مشخص می باشد. به سمت غرب، کلیسا به وسیله صخره ها و درختان احاطه شده و یک هتل در نزدیکی آن به سمت شرق قرار دارد. این کلیسا به شکل دو مکعب مستطیل در جلوی یک استخر بزرگ که به سمت رودخانه طبیعی کوچک می رود واقع شده است. مکعب مستطیل بزرگتر به شکل یک عبادت گاه کوچک می باشد و به ورودی آن با مکعب مستطیل کوچکتری با پلکان نیمه مارپیچ برخورد می کند. به منظور جداسازی کلیسا از هتل که پشت آن قرار دارد دیوار اِل مانندی در امتداد مسیر جنوبی و شرقی ساختمان تا امتداد لبه استخر کشیده شده است. جهت ورود به ورودی کلیسا، بازدید کننده ها بایستی از یک مکعب مستطیل شیشه ای و آهنی در قسمت پایانی شمالی وارد شده و که چهار صلیب بتونی بزرگ در آن قرار دارد که منظره ای خیره کننده را ترسیم می کند. این مسیر به این چهار صلیب ختم شده و سپس به سمت پایین به پلکانی مارپیچ تاریکی متصل و سپس به مکعب مستطیل بزرگتر در عبادتگاه کوچک در زیر می رسید. در مدخل ورودی به عبادتگاه کوچک، بازدیدکنندگان منظره استخر و درختان اطراف و صخره ها را از طریق یک دیوار شیشه ای می توانند مناظره کنند. سه دیوار دیگر از بتون ساخته شده اند که یک چهارچوب آهنی صلیب در وسط استخر و حوض قرار دارد. موفقیت آندو در ارائه منظورش در طراحی یک فضای مقدس از طریق مسیر ورودی بر مبنای آیین و مراسم دینی و غیرمستقیم همراه با شکل اِل مانند دیوار کلیسا را به عنوان فضایی منزوی و پرت و حمایت شده جدای از هتل پشت آن مجزا و متصور می سازد. محیط طبیعی اطراف کلیسا تجربه مسرت بخش ماه های بین دسامبر تا آوریل را وقتی که زمین پوشیده از برق است اضافه می نماید. این عبادتگاه کوچک یکی از مکان های مطلوب برای برگزاری آیین ازدواج برای زنان جوان و مراسم های ازدواج در هر سال می باشد. دیوار شیشه ای بزرگ بیشتر مواقع جهت مقابله با خسارات آب و هوایی بسته می باشد اما در مراسم ها و آیین ها باز می باشد که مهمانان با دنیای طبیعی نامشخص بیرون از پنجره ها احساس یگانگی می کنند.

کلیسا بر روی آب_ دتادائو آندو


کلیسا بر روی آب_ دتادائو آندو


کلیسا بر روی آب_تادائو آندو


کلیسا بر روی آب_تادائو آندو


کلیسا بر روی آب_تادائو آندو


کلیسا بر روی آب_تادائو آندو


کلیسا بر روی آب_تادائو آندو


کلیسا بر روی آب_تادائو آندو

 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی طراحی و ساخت کلیسا به هیچ رو کار ساده ای نیست، مسئله خلق فضایی است ان سوی تمهیدات رایج، فضایی با روح خودش که بتواند تجربیات معنوی را منتقل نماید، این کلیسا در سال 2008 در شهر لا لوئانا در اسپانیا توسط دفتر معماری منیس تکمیل شده است.​
بنا متشکله ایست از چهار حجم در هم درگیر و مجزا از هم که صلیبی بر دیواره شبستانش نقش بسته، این بنا که در مساحتی بالغ بر 1000 متر مربع و با هزینه 600000 یورو طراحی و ساخته شده است، جدا از کارکرد نمادینش به واسطه حجم بازش امکان تراوش نور به درون حجم اصلی و تقویت اتمسفر مد نظر فضاهای مراقبه را نیز ممکن می سازد.



کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مسجد و مجموعه سلیمیه

مسجد و مجموعه سلیمیه

معمار این مجموعه دینی، معمار سنان معمار رسمی دربار پادشاهان عثمانی بوده‌است.
مسجد و مجموعه سلیمیه در شهر ادیرنه یکی از آثار گزیده معماری دوره عثمانی در ترکیه است که در مرکز استان ادیرنه در بخش اروپایی ترکیه ساخته شده‌است

این مجموعه در دوره سلطنت سلطان سلیم دوم عثمانی ساخته شده‌است. آغاز ساخت مسجد طبق کتیبه‌ای که در این مجموعه موجود است به سال ۹۷۶ هجری قمری (۱۵۶۸ میلادی) برمی‌گردد و طبق پیش‌بینیها قرار بود ساخت این مسجد در روز ششم آذر سال ۹۵۳ خورشیدی به اتمام برسد اما در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۹۵۳ به افتتاح رسیده‌است.

معمار سنان این اثر را مهمترین اثر معماری خود نامیده‌است. به طوری که درباره ساخت این اثر گفته‌است: “در دوران شاگردی‌ام مسجد شهزاده استانبول را ساختم. وقتی که بنا شدم مسجد سلیمانیه را به اتمام رساندم. اما تمام نیرویم را صرف مسجد سلطان سلیم خان کردم و استادی خودم را به طور کامل و جامع اعلام کردم.”
ویژگی های مسجد :
مسجد سلیمیه در زمینی به مساحت ۲۴۷۵ متر مربع بنا شده و زیربنای مسجد نیز ۱۶۲۰ متر مربع است. مساحت کل این مجموعه ۲۲ هزار و ۲۰۲ متر مربع است.


.
.
.

ارتفاع گنبد این مسجد ۴۳،۲۸ متر و قطر دهانه آن ۳۱،۳۰ متر است. گنبد روی یک پایه هشت ضلعی بنا شده‌است. چهار گنبدک در گوشه‌ها و یک نیم‌گنبد در محراب در مقاوم‌سازی گنبد اصلی بنا نقش دارند.
گبند مسجد ۳۲ پنجره کوچک داشته و در بخشهای زیرین گنبد نیز ۶ ردیف پنجره وظیفه تأمین روشنایی این مسجد را برعهده دارند
مسجد سلیمیه چهار مناره دارد و هر مناره دارای سه شرفه ۳۸۰ سانتیمتری دارد. ارتفاع مناره‌ها ۷۰،۸۹ متر است. این مسجد از لحاظ هنر مرمرتراشی، کاشیکاری و خوشنویسی نیز حائز اهمیت است. کاشیهای مسجد ساخت ایزنیک ترکیه‌است.
بخشی از کاشیهای این مسجد در زمان جنگهای عثمانی با روسیه در سالهای ۱۸۸۷-۱۸۸۸ از طرف میخائیل اسکوبلف ژنرال روسی به مسکو منتقل گردید.


منبع : مارپیچ
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز

دانلود کتاب معماری : طراحی مسجد و مراکز اسلامی
منبع : معمارشیتکت




عنوان کتاب : the mosque and the modern world
نویسنده : renata holod & hasan uddin khan




توضیح :
آیا میدونید که درصد بالایی (اگر نه همه ) از دوستان مذهبیمون صحبتهایی که برای و به اسم مذهب و دین میکنند و اصولا اعتقاداتی که دارند صرفا بر اساس اوهام و خیالات باطل هستش و نه مطالعه و درک درست از دین ؟ و آیا میدونید که افازاتی که از طرف دوستان لامذهبمون در مورد دین و اعتقادات بروز میکنه هم صرفا بر اساس شنیده هاست و نهایتا یک کتاب غیر معتبر ؟ خوب اینها چه ربطی به طراحی مسجد داشت ؟ قضیه ساده است ، چه شما مذهبی باشید و چه لامذهب بعنوان یک معمار باید بتونید با مطالعه مفاهیم مسجد و فضای مذهبی و همینطور شناخت کالبدی اون به درک درستی از طراحی برسید به صورتی که فضایی که خلق میکنید برای اون نمازگزار حس روحانی لازم رو ایجاد کنه . سوال اینه که چه اشکالی داره کاری به این کارها نداشتن و مدرن طراحی کردن ؟ اشکالی البته نداره و من از طرفداران طراحی مدرن هستم اما تمام فریاد ها برای طراحی آگاهانه است . اگر مدرن هم طراحی میکنید لااقل با آگاهی از اصول طراحی بنای مورد نظر این کار را انجام دهید. مدرن طراحی کردن به معنای راحت طلبی طراح و طراحی بیمعنی و بدون پس زمینه نیست.کتاب حاظر مجموعه ای بسیار عالی از مساجد دنیا رو در اختیار شما گذاشته و چند وقت بود که روی وب قرار گرفته بود و جالبه که استقبال خوبی هم ازش شده.

دانلود از سرور ۱ (۴shared) :کتاب مسجد و دنیای مدرن
دانلود از سرور ۲ (ifile) :کتاب مسجد و دنیای مدرن
حجم فایل : ۱۷ مگابایت (معلومه که تا حد امکان فایل فشرده شده)​

 

omran1

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نیایشگاه Kamppi

نیایشگاه Kamppi

نیایشگاهKamppi در ضلع جنوبی میدان Narinkka در هلسینكی (پایتخت فنلاند) واقع شده است. این سازه كه در یكی از پر ازدهام‌ترین فضاهای شهری فنلاند قرار گرفته، محیط را به آرامش دعوت می‌نماید. این ساختمان خاجی شكل كوچك با نمای چوبی منحنی، منظره شهر را زیبا ساخته است.

همزمان، فضای داخلی این نیایشگاه آرام مردم را به آغوش خود فرا خوانده و از سر و صدا و هیجانات زندگی شهری كه در بیرون در جریان است دور می‌كند.

این نیایشگاه از تمام جهات قابل دسترسی است. اگر از سمت Simonkatu می‌آیید، به میدان كوچكی می‌رسید كه اگر مستقیم ادامه دهید به میدان Narinkka خواهید رسید. از آنجا پس از طی كردن پله‌ها به قسمت ورودی می‌رسید. قسمت ورودی شامل دو نمای شیشه‌ای است كه رو به میدان Narinkka و ساختمان Narinkka می‌باشد.



فقط فضای نیایشگاه اصلی چوبی است. فضاهای فرعی رو به میدان قرار دارند. فضای ورودی دو برابر نمایشگاه است كه پس از ورود، با روحانیون ومددكاران اجتماعی ملاقات خواهید كرد.

فضای قسمت خاجی‌شكل بسیار آرام است و به نظر می‌رسد كه با سر و صداهای بیرون فاصله زیادی داریم. روشنایی بر روی سطح منحنی فضا را گرم می‌كند. دیوارهای داخلی نیایشگاه از چوب درخت توسكای مشمعی ساخته شده و مبلمان نیز چوبی است.

برای مشاهده عکس در سایز اصلی، کلیک کنید


برای مشاهده عکس در سایز اصلی، کلیک کنید



منبع : معماری نیوز

 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسای جامع میامی
طراح: شرکت معماری فرناندو رومرو



طرح نشان می دهد که ساختار بتنی مواج با دامن مواج از 27 طرح پارچه برجسته چین خورده چین پلیسه است که به روشنی تعریف شده است.






در این کلیسا با استفاده از بانوی گوادالوپ، به عنوان یک نماد کاتولیک روم از مریم باکره، که تصویری محبوب در فرهنگ مکزیکی است به کمک معماران توضیح می دهد که چگونه آنها را به طراحی یک کلیسای کاتولیک اختصاص داده شده و به تصویر او دعوت به عمل شده است.






در داخل ساختمان، پناهگاه کوچکی قرار داده شده است .در این طرح پارچه برجسته چین خورده چین پلیسه، هر کدام شامل یک تمثال از یکی از 27 مورد دیگر باکره آمریکای لاتین ساخته می شود.







هدف معماران ازپروژه تضاد بین آسمان و زمین یا به عبارتی قرار دادن مکانی برای ارتباط با آسمان بوده است. که از غرق شدن در دامان پاک مریم مقدس شروع و آسمان منتهی می شود.







 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
احياي نمادهاي يهود در معماري - كنيسه ال.جِي.جي

احياي نمادهاي يهود در معماري - كنيسه ال.جِي.جي

كنيسه ال.جِي.جي ، توسط گروه معماري هلندي سرچ seARCH براي اجتماع يهوديان پيشرو در آمستردام ساخته شده است. حجم خنثي و قرينه ي آن، زيبايي شناختي ساده اي در نما ايجاد مي كند كه فضاسازي ها و روايت هاي پيچيده و معكوس ساختمان را پنهان مي كند. با نقاشي از مفاهيم سنتي و مدرن، اين ساختمان به دنبال ايجاد محيطي ست كه بصورت انتزاعي از آرمان ها و اعتقادات يهوديت تقليد كرده باشد. نما با كاشي هاي كوچكي، الگويي از طرح ستاره داوود را با مهارتي از نور و سايه مي سازد. ساختمان كه در چشم انداز سلب و سخت است با دو نورگير بزرگ به شكل شمعدانهاي كه در كشتي هاي يهود بكار مي رفته است، اتصالي ميان شرق و غرب ساختمان ايجاد مي كند كه جهت بيت المقدس را نشان مي دهند. اين پنجره هاي وسيع با عبور نور طبيعي به داخل بنا و فرم نمادينشان، تاثير بسزايي در فضاسازي سالن جشن كه محور اصلي ساختمان ست، دارد. صندلي هاي اين سالن ميان اين دو پنجره چيده شده اند. چهار تراس بزرگ در فضاي منفي ميان هفت شاخه طرح پنجره ها ساخته شده اند و اهميت و تعريف اين نماد را برجسته تر كرده اند. كاربري هاي متنوعي در اين سازه چهار طبقه قرار داده شده است همچون كلاسهاي آموزشي، فضاهاي عبادت و اجتماعي و قسمتهاي اداري و در ساخت آن بجز متريالهاي جديد از مصالح به جا مانده از كنيسه قبلي استفاده شده است.


پنجره هاي نمادين و تكرار الگوي ستاره داوود بر نماي خارجي




جزئيات پنجره




سالن مراسم



صندلي ها به صورت موازي با محور اصلي چيده شده اند




چهار تراس در فضاي منفي ميان شاخه هاي پنجره ها ساخته شده اند




ورودي به تراس




آجرهاي قديمي از كنيسه سابق در اين مجموعه بكار رفته است




فضاهاي اجتماعي




پله هاي ورودي




 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مسجد تركي سنجكلر از دفتر معماران امره ارولت

مسجد تركي سنجكلر از دفتر معماران امره ارولت

مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است.
پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .
براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.
اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد.



.
.
.
.
.
.
.
.
.



منبع : سایت مارپیچ
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا