مسابقه ••• هر کی گفت مشکل چیه؟

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون ارغوان خانم
فقط یه خواهش داشتم.اگه لطف کنین اسامی علمی رو به صورت ایتالیک و آندرلاین بنویسین خیلی بهتر هست.
این جور دیگه همه می تونن راحت بفهمن که این یه اسم علمی هست و طبق قوانین هم نوشته شده.
ممنون ازتون.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارغوان جان 24 ساعتت تمومه
لطف کن بیا بگو فرزام خان درست گفتن یا نه.
توضیحاتش هم بزارین ممنون میشم.
دوستان از این به بعد لطف کنین توضیحات عکس و اصطلاح رو تا جایی که می تونین کامل بزارین .
چون یه تاپیک می خواد زده بشه اگه توضیحاتش کامل باشه بهتره در غیر این صورت باید دنباله توضیحات کامل گشت.
ممنون از همتون.
 

ارغوان

عضو جدید
لکه برگ قرمز:
در اقليم هاي معتدل وتا مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري گسترش ميابد.
نشانه هاي بيماري:
به اساني از روي نشانه هاي برگي تشخيص داده ميشود لکه هاي متعدد قهوه اي فام يا ارغواني فام نا منظم که 1-5mm قطر دارند روي پهنک برگ تشکيل ميشود.مرکز لکه قرمز برخلاف لکه برگي ميکوسفرلايي سفيد يا خاکستري نميشود. لکه ها وقتي متعدداند به طور نا منظمي به هم ميپيوندند و بافت بين لکه ها بر حسب رقم زراعي دما وعوامل ديگر قرمز ارغواني فام تا روشن ميشود.
به تدريج که بيماري پيشرفت ميکند برگهاي الوده معمولا قهوه اي و خشک ميشوند ولبه ي انها به سمت بالا ميپيچد و ظاهري سوخته پيدا ميکند.
ارگانيسم عامل بيماري:
قارچي ديسکوميستي به نام diplocarpon earlianum شکل غير جنسي marssonina fragariae عامل اين بيماري .اين بيمارگر اپوتسيوم هاي بشقابي شکل قهوه اي تيره تا سياه رنگ روي لکه هاي پيشرفته ي برگها و بقاياي برگي توت فرنگي تشکيل ميدهد. اپوتسيوم ها که ابتدا در بافت ميزبان فرو رفته اند و بعد برجسته ميشوند بعد از بلوغ به طور نا منظم شکاف بر ميدارند .اپوسيوم هاي بالغ پارافيز هاي کلاهکداري دارد که بين اسکها پراکنده اند .


خوب فکر ميکنم اقا فرزام برنده هستن :w17:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارغوان جان ممنون از توضیحت.
فقط پژمردگی که فرزام خان گفتن با این لکه قرمز که شما گفتی یکی بود؟
فرزام خان بفرمایین اصطلاح رو بگین.
مونا جان شما هم زودتری بیا عکس رو بزار
ممنون.
 

monana

عضو جدید
سلام به همه دوستان به عرض معذرت به خاطر این همه تاخیر. یه سفر برام پیش اومد که نتونستم زودتر بیام .
خوب من چند تا عکس می ذارم. با توجه به عکس ها لطفا بگین مشکل چیه؟؟





 

فرزام

عضو جدید
کسی با اصطلاح SIT آشنایی داره ؟؟

چه کار کنم هر چی گشتم چیز دیگه ای به ذهنم نرسید !!! :(



درخصوص عکس بیماری هم به نظر بیماری قارچی میاد ... ولی باید بیشتر بررسی بشه ...:)
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مونا جان همه گیاها با یه قارچ آلوده شدن؟یعنی عاملشون یکیه؟
فرزام خان میشه یکم راهنمایی بکنین.در چه زمینه ای هست؟
 

فرزام

عضو جدید
فرزام خان میشه یکم راهنمایی بکنین.در چه زمینه ای هست؟[/quote]

در زمینه مبارزه با آقات کشاورزی :)
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
در مورد عکسای مونا خانم:
فکر کنم پوسیدگی بر اثر قارچ ریزوکتونیا باشه.
البته در مورد هویج این مشکلش اول با بکتری به وجود میاد و این گونه قارچها آلودگی ثانویه رو روشون به وجود میارن.
مونا خانم ببینین درست گفتم یا نه؟
 

monana

عضو جدید
در مورد عکسای مونا خانم:
فکر کنم پوسیدگی بر اثر قارچ ریزوکتونیا باشه.
البته در مورد هویج این مشکلش اول با بکتری به وجود میاد و این گونه قارچها آلودگی ثانویه رو روشون به وجود میارن.
مونا خانم ببینین درست گفتم یا نه؟

خوب باید بگم تا حدودی نزدیگ شدین اما قارچ عامل بیماری چیز دیگه ای هستش.. البته اصلا نمیشه از روی علائم ظاهری بیماری نام قارچ رو گفت اما شاید تونستین حدس بزنین..:w10:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
به غیر از رایزوکتونیا قارچهای بوتریتیس و اسکلروتینیا هست که در هویج ایجاد لهیدگی می کند.
ولی در بقیه میوه ها نگاه کردم فقط رایزوکتونیا مشترک بود.
حالا نمی دونم این قارچها بود یا نه؟
 

monana

عضو جدید
به غیر از رایزوکتونیا قارچهای بوتریتیس و اسکلروتینیا هست که در هویج ایجاد لهیدگی می کند.
ولی در بقیه میوه ها نگاه کردم فقط رایزوکتونیا مشترک بود.
حالا نمی دونم این قارچها بود یا نه؟

خوب جواب درست یکی از همین قارچهاییه که گفتی....:w17:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مونا جان وقت تمومه لطف کن مشکلو بگو ببینیم چی بوده؟
ارغوان جان نمی دونم جواب عکساتو گرفتی یا نه؟
فرزام خان وقت اصطلاحت تموم شده
من که راستش نتونستم بگردم در صورتی که ماله رشته خودم بود:crying2:
لطف کن توضیحشو بگو
ممنون از همتون بچه ها
 

فرزام

عضو جدید
فرزام خان وقت اصطلاحت تموم شده
من که راستش نتونستم بگردم در صورتی که ماله رشته خودم بود:crying2:
لطف کن توضیحشو بگو


به روی چشم افسون خانم

Sterile Insect Technique (SIT)
تکنیک عقیم سازی حشرات

تاریخچه:
کشف ونظم در علوم متعددی مثل بیولوژی، شیمی، پرتودهی، رفتار شناسی حیوانات، بیولوژی سلولی و مولوکولی، ژنتیک و حشره شناسی موجب شد که با اشتراک آنها، بشر ایده های مورد علاقه و رایج خود را در مورد کنترل حشرات آفت به کار ببرد .
در سال 1985 W.K.Rntgen کشف خود یعنی اشعه ایکس را مشاهده و گزارش کرد. در سال 1903 اثر بعضی از اشعه ها از جمله رادیوم روی سیستم تولید مثلی ورشد حشرات به وسیلهC.Bohn وA.Runner گزارش شد . در سال 1916یافت شد که میزان دز پایین اشعه ایکس ظرفیت تولید مثلی در سوسک سیگار (Lasioderma sericorne) را کاهش می دهد در حالی که دز بالا آن را می کشد .
در این دوره ایالات متحده آمریکا با یک مشکل بزرگ روبرو بود و آن مسئله مگس دام بود . این آفت سالانه در جنوب غربی ایالت متحده 20 میلیون دلارو در جنوب شرقی ایالات متحده 50 تا 100 میلیون دلار به گله داران خسارت وارد می کرد . در طول سال 1935 یک شیوع شدید گزارش شد که به موجب آن 1200000 مورد آز آلودگی حیوانات و 55 مورد از آلودگی انسان اتفاق افتاده بود .
E.F.Knipling یکی از بزرگترین حشره شناسان وقت آمریکا همزمان مشغول بررسی مشکلات مگس دام و پیدا کردن راه حلی برای این مشکل بود . با توجه به تحقیقات انجام شده در اوایل قرن بیستم مبنی بر اثر بعضی پرتوها روی قابلیت باروری و توارث حشرات، در سال 1937Knipling تصور کرد که راه کنترل حشراتی مثل مگس دام، اختلال در فرایند های طبیعی تولید مثلی به وسیله مکانیسم های شیمیایی و فیزیکی است. بنابراین ایده عقیمی حشرات بخصوص جنس نر را ارائه داد .
او دلیل آورد که اگر مگس نر بتواند در تعداد زیادی تولید بشوند، عقیم شوند و به محیط رها شوند آنها ممکن است نرهای وحشی را از رقابت خارج کنند . بر اساس یک سری احتمالات پایه ای ساده، نرهای وحشی بارور با ماده های وحشی بارور جفت گیری می کنند. از آنجایی که در مطالعات قبلی ثابت شده بود که ماده مگس دام فقط یک بار جفت گیری می کند آنهایی که با نرهای عقیم جفت گیری می کنند تخم های غیر بارور گذاشته و بنابراین نمی توانند نسلی تولید کنند(اثر مشابهی در آمیزش متقابل خواهد داشت ) .
ماده های گونه های زیادی از حشرات وجود دارند مانند ماده مگس دام که در هر سیکل زندگیشان فقط یک بار جفت گیری می کنند و این به جنس نر بستگی دارد ، به این شکل که جنس نر این حشرات هنگام جفت گیری مقداری از ترشحات غدد ضمیمه تناسلی خود را وارد اندام تناسلی جنس ماده می کنند . این ترشحات در رفتار جفت گیری حشرات ماده تاثیر گذاشته و از جفت گیری مجدد آنها ممانعت میکند .
Knipling بیان کرد اگر تعداد کافی از نرهای عقیم بتواند در جمعیت های وحشی رها شوند (10 تا 100برابر جمعیت طبیعی ) جمعیت مگس دام ضرورتا حذف گردیده و به سمت خاموشی پیش می رود . او وقت زیادی را صرف این ایده کرد و به زودی شروع به توسعه روش های آماری ساده در جمعیت مگس دام فعال و پویا کرد . این روش ها او را متقاعد کرد که مفهوم حشرات عقیم بر اساس قانون احتمالات می تواند عملی بشود اگر این روش ها بتواند برای عقیم کردن نرها و تولید انبوه مگس به میزان کافی توسعه یابند تا بتوانند نر های بارور را در مزرعه بعد از رها سازی از رقابت خارج کنند. :)

ادامه دارد ...

 

فرزام

عضو جدید
.... ادامه از قبل

Knipling بیان کرد اگر تعداد کافی از نرهای عقیم بتواند در جمعیت های وحشی رها شوند (10 تا 100برابر جمعیت طبیعی ) جمعیت مگس دام ضرورتا حذف گردیده و به سمت خاموشی پیش می رود . او وقت زیادی را صرف این ایده کرد و به زودی شروع به توسعه روش های آماری ساده در جمعیت مگس دام فعال و پویا کرد . این روش ها او را متقاعد کرد که مفهوم حشرات عقیم بر اساس قانون احتمالات می تواند عملی بشود اگر این روش ها بتواند برای عقیم کردن نرها و تولید انبوه مگس به میزان کافی توسعه یابند تا بتوانند نر های بارور را در مزرعه بعد از رها سازی از رقابت خارج کنند.
در سال 1946 Knipling مسئول بخش تحقیقات اثر حشرات روی محیط زیست و انسان در وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) شد.همزمان با او دانشمند دیگری به نام Bushland در تگزاس مشغول مطالعاتی بر روی مگس دام و مشکلات ناشی ازآن بود . این دو، ارتباطات خود را به شکل متوالی برای تغییراتی در ایده اولیه و راه حل هایی برای برطرف سازی مشکلات این روش ادامه دادند .
در ژانویه 1950 درنشریه American Scientist پروفسور H.J Muller از دانشگاه Indiana در Bloomington گزارش داد که مگس های میوه میتوانند در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس عقیم شوند . این گزارش Knipling و Bushland را هیجان زده کرد و آنها تصمیم گرفتند تا تلاش کنند که این مراحل را روی مگس دام به اجرا بگذارند . آزمایشگاه Bushland امکانات کافی را برای اجرای این کار نداشت، او همچنین سرمایه لازم برای خرید امکانا ت را نیز در اختیار نداشت . اما او شخصی نبود که مایوس شود . Bushland حشرات را به صورت قاچاقی به یک آزمایشگاه اشعه ایکس در یک بیمارستان نظامی در سن آنتونیو جایی که او با بعضی از اعضای آن دوست بود می فرستاد . در آن روزها بخش اشعه ایکس زیاد شلوغ نبود بنابراین او قادر بود که از امکانات آنجا استفاده بکند. او دزهای متفاوتی از اشعه ایکس را روی مراحل حشرات بالغ، لارو و شفیره مگس دام تست کرد . او کشف کرد که مگس های دامی که در مرحله شفیرگی در معرض دز مناسب از اشعه ایکس قرار گرفتند، نه تنها بقا یافتند و به حشرات بالغ کاملا سالم تبدیل شدند از نظر جنسی نیز عقیم بودند و این یک موفقیت بزرگ بود.

بخشی از مشکل حل شده بود که همان عقیمی مگس دام بود بدون اینکه هیچ اثری روی آنها و رقابتشان با نرهای وحشی در جفت گیری با ماده ها ایجاد کند . بخش دیگری از مشکل این بود که " چگونه می توان شمار زیادی از مگس دام را تولید کرد و چه تعداد مورد نیاز خواهد بود؟ " تا اغلب جمعیت های مزرعه را در مناطق وسیعی نابود کرد . Bushland مشکلات را با توسعه مدل هایی برای تولید انبوه حشرات و پیشرفت تکنولوژی عقیم سازی دنبال کرد در حالی که Knipling کارش را در مدل های آماری برای پاسخ به این سئوالات که چه تعداد مگس مورد نیاز خواهد ( با رهاسازی نرهای عقیم در قفس های صحرایی) تا بدست آوردن موفقیت کامل ادامه داد .
در سال 1954 Knipling فرصتی یافت تا تئوری اش را تست کند وقتی که دولت هلند از USDA برای کنترل مگس دام کمک خواست که عده زیادی از بزها و گاوهای شیرده را در جزیره Curacao در ونزوئلا کشته بود .
از طریق یک بارآوری ساده در فلوریدا 170000 مگس در یک هفته تولید شد که با استفاده از منبع پرتودهی گاما عقیم و به جزیره اتنقال و رهاسازی شدند . به زودی تعداد مگس های وحشی کاهش یافت و بعد از چندین ماه و در حدود سه نسل از جمعیت، مگس ها در جزیره ریشه کن شدند . جمع آوری توده های تخم در طی رها سازی حشرات عقیم نشان داد که میزان عقیمی 69 درصد بعد از یک هفته، 79 درصد بعد از چهار هفته، 88 درصد بعد از شش هفته و100 درصد بعد از هفت هفته بود .این نتایج با تئوری هایی که از قبل محاسبه شده بود بسیار نزدیک بود . از سال 1954 آلودگی در منطقه در حد قابل توجهی نبود .
این نمایش موفقیت آمیز روشهای رها سازی حشرات عقیم نه تنها Knipling و Bushland را هیجان زده کرد بلکه گله داران را نیز در مناطق آلوده ایالات متحده بسیار خوشحال کرد و یک اعتبار بزرگی به کار آنها بخشید .
این روش کنترلی بی مانند حشرات اکنون به عنوان تکنیک عقیمی حشرات (Sterile Insect Technique) یـــا روش رهـا ســــازی حـــشـرات عـقـیـم Sterile Insect Release Method) ) شناخته شده است . SIT به عنوان یک روش بینهایت موفق در کنترل مگس دام شناخته شد و منجر به بررسی اثر پرتو دهی روی قابلیت توارث تعداد زیادی از حشرات دیگر با خسارت اقتصادی قابل توجه شده است. :)

ادامه دارد ....
 

فرزام

عضو جدید
... ادامه از قبل


استراتژی های SIT
روش SIT که در حال حاضر برای استفاده موفق از اصول نر عقیمی به کار می رود(Bortlett1990 ) تغییرات مهمی را از زمان فرمولاسیون اصلی Knipling نیافت و تلاش هایی که در طول این دوره صورت گرفت بیشتر به منظور سرعت بخشیدن به مراحل برنامه و نیز آسان سازی مشکلات بوده است . اصول کلی این تکنیک عبارتند از:

1- تکنیک هایی که تولید مقدار زیادی از حشرات را با کیفیت عالی ممکن
سازد. ( ( Rearing Component
2- تکنیک هایی که عقیم کردن شمار زیادی از حشرات رابا دقت ممکن سازد. (Treatment Component)
3- حشرات قابل رقابت که به طور منطقی بتوانند بعد از عقیم سازی و رها شدن در بین جمعیت وحشی بقا یابند.(Competitiveness Component )
4- سیستم های اقتصادی مناسب برای رهاسازی حشرات عقیم در مناطق مورد نظر وجود داشته باشد . (Release Component )
5- زمان رها سازی باید با دوره حد اکثر تولید مثل هدف مورد نظر مطابقت داشته باشد.
6- تعداد کافی از حشرات عقیم شده باید رها شوند تا بر جمعیت طبیعی غلبه کنند.
7- یک جمعیت بسته و یک منطقه ایزوله تا از مهاجرت احتمالی افراد وحشی بارور به داخل جمعیت جلوگیری کند.(Reinfestation Component )
8-ابزاری که جمعیت حشرات بومی را قبل وبعد از رهاسازی حشرات عقیم به درستی ارزیابی کند . (Evaluation Component )
نکته قابل توجه در مورد برنامه SIT این است که Knipling یک محاسبات آماری و ریاضی از پتانسیل تکنیک عقیم سازی حشرات قبل از سال 1937 فراهم کرد و در حدود 13 سال (اواسط 1950) به طول انجامید تا او امتحانات اولیه را به اجرا بگذارد . او در خلال این مدت مشغول توسعه و تحول در روش های آماری و فرضیات خود بود . همچنین او در این مدت فرصت مناسبی برای اجرای ایده های خود نیافت بنابراین به انتظار نشست.

مزایا ومحدودیت های SIT

این روش کنترلی نیز مانند هرروش کنترلی دیگردارای مزایا و معایبی می باشد .
محدودیت های آن عبارتند از:
1- بسیاری از حشرات در اثر تابش اشعه در دزهای پایین باروری خود را حفظ کرده وعقیم نمی شوند . بدیهی است تابش در مقادیر بالاتر باعث مرگ آنها می گردد .
2- بسیاری از حشرات را نمی توان در شرایط آزمایشگاهی وروی غذای مصنوعی به تعداد زیاد پرورش داد .
3- شرایط جغرافیایی واکولوژیکی محل های زندگی بسیاری از حشرات، مانع استفاده از این روش در مبارزه با آنها می شود . به عنوان مثال برخی از حشرات دارای گسترش جغرافیایی بسیار وسیعی می باشند ودر نتیجه رهاسازی نرهای عقیم در این قبیل نواحی عملا غیر ممکن می گردد .
4- این روش مبارزه ازتنها روش هایی است که می تواند یک گونه حشره آفت را تا مرز نابودی 100 درصد پیش ببرد و این نکته از نظر علم اکولوژی غیر قابل قبول است چون این علم نابودی یک گونه جانوری در طبیعت را باعث اختلال در اکوسیستم می دانند .
مهمترین مزایای SIT عبارتند از:
1- SIT یک روش منطقی وامن محیطی است که تکنولوژی هسته ای راه به عنوان ابزاری برای کنترل آفات در نظر می گیرد .
2- SIT وقتی از دیگر روش های کنترلی پیشی می گیرد که می تواند با ارائه یک فرمول نهایی میزان جمعیت آفت وخسارت ناشی از آن را به حد صفر برساند. فقط ترکیبی از چندین روش کنترلی در مدیریت تلفیقی آفات می تواند به کاهش اساسی یا ریشه کنی آفات منجر شود .
3- SIT به عنوان یک روش دوست دار محیط شناخته شده است زیرا هیچ گونه آلودگی در محیط زیسته ایجاد نکرده وتاثیری روی دشمنان طبیعی آفت وسایر حشرات غیر هدف ندارند .
4- عامل تنوع و توسعه کشاورزی در بخش های زیادی از جهان می شود. :)

پایان .....
امیدوارم راضی شده باشید ;)

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عالی بود فرزام خان
دستت درد نکنه.
:w17:
گل کاشتی واقعا.:w27:
اگه میشد بقیه بچه ها هم این جوری توضیح میدادن در صورت امکان خیلی عالی بود.:w16:
مونا جان نمیای جواب عکسارو بدی؟:w05::w10:
 

monana

عضو جدید
جواب درست قارچ Sclerotinia sclerotiorum است که یک قارچ پلی فاژ است و بیشتر از 400 نوع میزبان گیاهی دارد از جمله آفتابگردان، سویا، کاهو، لوبیا سبز و......
سیکل بیماری عموما از خاک آغاز می شود و در نتیجه اولین علائم بر میزبان در سطح زمین ظاهر می شود. این قارچ از طریق هوا هم منتقل می شود. اولین علائم بیماری ایجاد لکه هایی آبکی بر روی میوه، ساقه و برگ می باشد که عموما شکل نامنظم دارند. این لکه ها به تدریج بزرگ شده و با پوشش کرک مانند میسلسوم ها پوشیده می شوند. محل لکه ها لیز و لزج می شود. این لکه ها بزرگتر شده و قسمتهای گیاه را در بر می گیرند بخش های انتهایی زرد و سپس قهوه ای شده و در نهایت می میرند.
برای کنترل می توان از قارچ کش هایی مانند بنومیل، تیرام و گروه دی کربوکسیمید ها مانند Roval، Ronilan، procymidine استفاده کرد.
ترکیبات سنتز شده از Coniothyrium minitans و Trichoderma sppنیزقادر به کنترل این بیماری هستند.
کاهش رطوبت بین گیاهان و ایجاد جریان هوا با هرس مناسب نیز از گسترش بیماری جلوگیری می کند.

فکر میکنم افسون به این سوال جواب درست دادن.:w14:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فرزام خان لطف می کنی اصطلاح بعدی رو بگی؟
ممنون.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون فرزام خان.
لطف کردی از اصطلاحت.
تا جایی که من می دونم مدیریت تلفیقی آفات میشه.
حالا ببینیم بقیه بچه ها چی میگن.
 

فرزام

عضو جدید
از تمامی دوستانی که پاسخ دادند تشکر میکنم ....

ولی با توجه به قوانین مجبورم یک نفر رو برنده اعلام کنم ...
که افسون خانم هستند ...تبریک میگم .....
بنابراین منتظر اصطلاح شما هستیم .


موفق باشید ;)
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون فرزام خان
جناب مهدوی هم جواب درست دادن.یکم توضیحات داشتم در موردش میزارم.

مدیریت تلفیقی آفات IPM :
این مفهوم تحت عنوان Integreted Pest Manegment به طور خلاصه عبارتند از : کنترل آفات با مطالعه جمعیت آن و استفاده از روشهای مختلف اعم از شیمیایی،بیولوژیکی،زراعی و غیره به نحوی که حداکثر سوددهی اقتصادی و کمترین آسیب به محیط زیست را داشته باشیم.
البته شایان ذکر است که مدیریت تلفیقی آفات نباید با مدیریت آفت اشتباه شود.زیرا مدیریت تلفیقی عبارت است از به کار گیری روش های گوناگون جهت مدیریت و کنترل لیکن مدیریت آفات از عملیات ساده سمپاشی یک درخت تا به کار گیری روشهای پیچیده مبارزه را شامل می شود.

ممنون دوستان.
ایشالا خیلی زود عکس و اصطلاح رو میزارم.:w16:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خوب دوستان عزیز
چون اصطلاحم دیر شد یه آسون براتون میذارم :w16:
اصطلاح نایاد یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اینم جند تا عکس آسون :w16:
بگین مشکلش چیه؟





 

گلابتون

مدیر بازنشسته
نوزاد بعضي حشرات نظير يك روزه ها و طياره مانندها اگر چه در سنين اول مجهز به طرح اوليه بال ها مي باشد ولي داراي اختلاف مورفولوژيك و بيولوژيك قابل توجهي با حشرات كامل خود هستنداين نوع پوره ها ، گاهي « ناياد » ناميده مي شوند و دگرگوني نيمه كامل دارند.



گلابتون:gol:
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا