مسابقه ••• هر کی گفت مشکل چیه؟

sakineh

عضو جدید
راستی افسون خانوم یادم رفت بپرسم که برنده مسابقه عکسو اعلام کنم یا هنوز مهلتش تموم نشده؟؟؟؟؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
راستی افسون خانوم یادم رفت بپرسم که برنده مسابقه عکسو اعلام کنم یا هنوز مهلتش تموم نشده؟؟؟؟؟
آره خانومی:gol:
مهلتش تموم شده:w16:
توضیحات عکس رو بذار همراه با برنده عکس:w12:
ممنون عزیز.
:victory:
 

sakineh

عضو جدید
سفیدک پودری غلات
سفیدک حقیقی یکی از بیماریهای مهم غلات در مناطق مرطوب است . عامل بیماری قارچ Erysiphe graminis (Blumeria graminis) است که یک انگل اجباری است و روی جو بیشتر از سایرغلات خسارت وارد می کند .

علائم بیماری بصورت لکه های سفید رنگ است که توسط توده میسلیومی سفید مایل به خاکستری در سطح برگ و سنبله ها نیز آلوده شوند . اندامهای باردهی قارچ به رنگ خاکستری مایل به زرد تا تیره در سطح میسلیومهای پیر تشکیل می شود . در سطح زیرین برگ ؛ در محل آلودگی ، نقاط زرد ریز با بافت مرده دیده می شود . در سطح میسلیومهای کنیدی برها به وجود می‌آیند که کنیدیهای پودری زیادی تولید می‌کنند .

در اواخر فصل رویش ، اندامهای باردهی جنسی قارچ ( کلیستوتیشیوم ) ، به رنگ تیره در سطح توده میسلیوم ، به صورت پراکنده قابل تشخیص است . میسلیومهای قارچ معمولاً به صورت سطحی توسعه می یابند . و تناه در قسمتهای که هوستوریوم تولید می شود ، میسلیوم به داخل سلولهای اپیدرمی نفوذ می کند . در سطح میسلیوم کنیدی برهای زیادی تشکیل می شود که حامل کنیدی های تخم مرغی ، شفاف و تک سلولی به ابعاد 8- 10* 20-35 میکرون است . اندامهای تولید مثل جنسی (کلیستوتیشیوم ) قارچ کروی ، سیاهرنگ با دیواره سخت و به قطر 150-300 میکرون است . این اندامها برای تولید آسکوسپور رسیده و به شرایط آب و هوایی و یا زمستانگذرانی نیاز دارند و کلیستوتیشیومهایی که روی گیاهان در حال رشد دیده می شود ، معمولاً دارای آسکوسپورهای نارس هستند. قارچ E.graminis از حالت تخصصی بالایی در مقابل میزبان برخوردار است ، به طوری که برای هر یک از میزبانها ، فرمهای اختصاصی مخصوص به آن میزبان وجود دارد. مثلاً ترتیکاله نسبت به فرمهای مربوط به جو و گندم مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد . هر یک از فرمهای اختصاصی نیز نژادهای فیزیولوژیک مختلفی را شامل می شود .

عکس العمل ارقام مختلف میزبان متفاوت است وجود لکه های زرد و قهوه ای همراه با رشد توده میسلیوم و اسپور زایی زیاد ، از مختصات ارقام حساس محسوب می‌شود : در حالیکه در ارقام مقام لکه ها روشن بوده ، توده میسلیومی دیده نمی شود .کلیستوتیشیوم قارچ بوفور در روی بافت آلوده میزبن تشکیل می شود ؛ اما آسکوسپور رسیده در آنها بندرت یافت می شود . ظاهراً آسکوسپورها در ایجاد آلودگی اولیه نقش زیادی ندارند . توسعه قارچ بیشتر توسط میسلیومهایی که در روی بقایای گیاهی آلوده یا سایر گیاهان زنده زمستانگذرانی می‌کنند صورت می‌گیرد .

کنترل:

بهترین روش کنترل قارچ انگل ، استفاده از ارقام مقاوم است . هر چند سمپاشی اندامهای هوایی گیاه توسط قارچکشها(آلتو، فولیکور، تیلت) نیز در بعضی از مناطق متداول است
.
سمیه جان و آوا جون دوتاشونم درست گفتن ولی چون آوا خانوم زودتر جواب دادن ایشون برنده هستن.:w17::w17::w23:
اوا جان منتظر عکستیم:w27:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون سکینه جان زحمت کشیدی:victory:

نوبت اصطلاحت هم هست سکینه جان:w16:
لطف میکنی یه اصطلاح بگی:w16:

آوا جان شما هم زحمت عکس این سری رو بکش:w16:

ممنون از هردوتون:w12:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب بچه ها ببخشید باعث شدم تاپیک بخوابه...:redface:
ممنون سکینه جون...:gol:
من سریع یه عکس پیدا کردم...افسون جون اگر تکراریه بکو بتغییرمش مادر...:gol:



ممنون میشم نام بیماری رو بگین..
 

sakineh

عضو جدید
مثل اینکه کسی جواب نداده:eek:
باشه منم جاب اصطلاحو میذارم

در تعدادی از گونه های راسته Entemophthorales نوع دیگری از کنیدیوم ثانویه تولید میشود که capilliconidium نام دارد.اینها سلولهای درازی هستند که بطور انتهایی روی کنیدیوفور بسیار دراز و باریک تولید میشوند.در تعدادی از capilliconidiumها در یک انتهای خود دارای یک اندام متصل شونده بنام haptor هستند و باعث چسبیدن کنیدیوم به میزبان میشوند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون سکینه جان زحمت کشیدی:redface:
خوب اگه کسی جواب نداده خودت لطف کن اصطلاح بعدی رو بگو:w16:

آوا جان وقت عکست شما هم تموم شده:w16:
توضیحش رو بده به همراه برنده:w12:

ممنون میشم از هر دوتون:w40:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخش افسون جون من باز دیر اومدم نظم به هم ریخت...:sweatdrop:
جواب ویروس نکروز زرد کاهو بود...
بچه ها دقیق به این اشاره نکردند خانمی ولی اگر رخصت بدی سکینه جون عکس بعدی رو بزارن که تشخیص نزدیکتری داشتند و تنوع هم بشه...ممنون سکینه جون از جوابات خانمی...
:w27:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی از این بیماری اطلاعات فعلا پیدا نکردم در همین حد..
علایم بیماری:
کاهش رشد رویشی کاهو،کلرز تمام اندامهای سبز به همراه رنگ برنز حاشیه ی برگ ها و لکه های نکروتیک علایم ماکروسکوپی این بیماری ویروسی است.
بعد از آلودگی برگها کوچک و سپس پلاسیده می شوند و در مدت کوتاهی گیاه می میرد.
در محیط های گرم گیاه پس از آلودگی پلاسیده و خشک می شود و بر عکس در آب و هوای رویشی نسبتا سرد گیاه همراه با آلودگی به رشد خود ادامه می دهد.
عامل انتشار ویروس از طریق شیره ی سلولی و شته ی کاهو Hyperomyzus lactucae شناخته شده است.این ویروس نسبت به گرما حساس و در دمای 54-52 درجه ی سانتیگراد غیر فعال و95-90*300-350 اندازه دارد.
این ویروس گل اطلسی،گوجه فرنگی،اسفناج،داتوره وگیاه گاو چاق کنSonchus oleraceus را آلوده می کند.



اگر مطلب جدید گیر آوردم حتما اضافه می کنم...
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
چشم چون اصطلاح قبلی یکم سخت بود یه دونه خیلی اسونشو میگم:w10:
سیدروفور چیه؟؟؟؟؟؟؟؟/


من یه چی پیدا کردم سکینه گل...نمی دونم 99 درصد غلطه یا 100 درصد...شما بگو گلک...

سيدروفورها كلاتها يا تركيبات آلي با وزن مولكولي پايين ( كمتر از 1000 دالتون ) و با ميل تركيبي شديد و اختصاصي براي كمپلكس شدن با آهن فريك ) ) Fe +3 و ساير كاتيونها از جمله روي ) ) Zn +2 هستند
.
به واسطه حضور سيدروفورها، قابليت استفاده و تحرك آهن در محيط ريشه افزايش يافته و كمپلكس سيدروفور ـ آهن تشكيل شده مي تواند در محلول خاك همراه با جريان توده اي به سطح ريشه برسد و ............
 

sakineh

عضو جدید
خب وقت مسابقه اصطلاح تمومه
آوا جان مرسی از پاسخت:w17::w17:شما برنده اید:w23:

سیدروفورها ترکیبات کلاته کننده آهن میباشند و یون اهن 3 ظرفیتی را جذب میکنند و بعد از ورود به داخل سلول بصورت یون اهن 2 ظرفیتی در می ایند.و تنها در شرایط کمبود اهن توسط باکتری گونه سودوموناس تولید میشود.و در صورت کمبود یا فقر اهن باکتری باید فلورسانت باشد چون ماده فلورسانت تولید شده سیدروفور اهن است و اهن را کلاته میکند که به ان Fe-siderophore و یا pyoverdin یا fluoresin گفته میشود.
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون سکینه جون...:w27:
چشم افسون گل...:gol:
من یک اصطلاح ساده میزارم که زود همه جواب بدند...:w16:
dormancy به چه معنی است...
خداییش آخر راحته
;)
چ


سلام دوستان :gol::gol::love:

دوباره برگشتم:w01::lol:
میدونم خیلی دلتون برام تنگ شده بود :w15::w12:
من خیلی دلم تنگ شده بود واستون:w36::w40::cry:

خدایی راحته دستت درد نکنه:w11:

به یه دوره خواب یا استراحت در بذر گیاهان یا حشرات میگن که تو این دوره بذر و حشرات تغذیه نمیکنن و فقط خودشون رو برای رفتن به مرحله ی دیگه از زندگیش آماده میکنه مثلا بذر جوانه میزنه و حشره تبدیل به لارو یا حشره کامل یا .....میشه
:w05:
 

sakineh

عضو جدید
ممنون سکینه جون...شبیه بلاست برنج هست...

برنده مسابقه عکس آوا جان هستن:w27:
عزیز منتظر عکستیم
تبریک میگم:w23:


عامل بیماری قارچP.oryzae) Pyricularia grisea ) با فرم جنسی Magnaporthe grisea از گروه آسکومیست است. سال 637 درچین آنرا تب برنج Rice fever می نامیدند. در ژاپن از حدود سال 1700 بیماری را می شناختند. در قرن نوزده عامل بیماری شناسایی و نامگذاری شد. فرم غیرجنسی قارچ خیلی مهم است. فرم جنسی قارچ توسط ژاپنی ها در شرایط آزمایشگاه تشکیل و شناسایی شده است. قارچ تولید کنیدیوفورهایی میکند که مرتب رشد کرده و دوباره کنیدیوم میدهد. کنیدیوم سه سلولی است و به رنگ سبز زیتونی می باشد. زیرا کنیدیوم یک زائده کوچک دارد. معمولاً سلولهای پایینی و بالایی کنیدیوم جوانه می زنند. شکل جنسی قارچ تولید پریتسیوم می کند. آسکوسپورها هم معمولاً 3 یا 4 سلولی هستند. قارچ هتروتالیک است. در طبیعت، فرم جنسی احتمالاً خیلی کم تشکیل میشود و مهم نیست.

در ایران این قارچ را قبلاً از شمال گزارش دادند و امروزه از شمال، اصفهان، غرب کشور، آذربایجان، خوزستان و فارس گزارش می شود.

قارچ بذرزاد است. علائم در تقریباً همه جای گیاه غیر از ریشه دیده میشود. در طوقه، غلاف گره ها، دم خوشه و دانه و برگ لکه های خاکستری به وجود می آید که حاشیه کشیده شده دارند و وسط لکه خاکستری است و اطراف لکه قهوه ای. در مناطق مرطوب روی برگ و خوشه و بخشهای درون آن خیلی مهم است. در مناطق خشک مثل فارس بیماری روی گره یا طوقه است و باعث مرگ گیاه میشود. عمده خسارت و اپیدمی بیماری روی برگ است. پرخسارت ترین مرحله زمانی است که قارچ به دم خوشه حمله میکند. اگر دانه نبسته و قارچ به گلوم بزند باعث میشود دانه نبندد. مهمترین میزبان این قارچ برنج است.

سیکل زندگی به صورت کنیدیوم و میسلیوم است. گاهی کلامیدوسپور هم ذکر شده که در بقایا تشکیل میشود. بقاء قارچ در بقایای آلوده بخصوص قسمتهای گره ساقه است که پوسیده نمی شود و به صورت میسلیوم یا کنیدیوم روی بذر بقا دارد. میسلیوم در شرایط خشک تا یک سال در کلش باقی مانده و روی گره 4-2 سال باقی مانده است.

پس تسریع کردن پوسیدگی بقایا باعث ضعیف کردن قارچ میشود. اسپور روی کلشها تولید شده و توسط آب و باد وارد مزرعه میشود. اگر رطوبت زیاد باشد روی برگ آلودگی ایجاد میکند و مقدار زیادی اسپور تولید کرده و با باد پخش شده و بیماری اپیدمی میشود. بنابراین برای کنترل بیماری بقایا و بذر آلوده را باید در نظر داشت. تولید کنیدیوم در شرایط رطوبت بالای 90% صورت می گیرد. حتی برای جداشدن کنیدی رطوبت نیاز است. پخش اسپور معمولاً از نیمه شب که رطوبت زیاد است شروع و تا نزدیکی صبح ادامه می یابد در شرایط خشک فارس هم اگر شب رطوبت بالا رود ممکن است آلودگی برگ داشته باشیم. اسپور تا دو کیلومتر هم در هوا با باد بالا میرود. در فارس اگر برنج را به سیستم بارانی بکارند مسئله خواهیم داشت.

هر چه رطوبت خاک بیشتر باشد بلاست کمتر است و اگر رطوبت خاک کم شود به بلاست حساس خواهد شد. درجه حرارت پایین آب نیز حساسیت گیاه را افزایش می دهد. این در موردی است که از آب سد استفاده میشود. کنیدیومها در دمای 28-24 درجه سانتیگراد حداکثر آلودگی را ایجاد میکنند. بعد از 5-4 روز لکه های روی برگ تولید کنیدیوم میکنند.

عوامل مهم در آلودگی:

1- رطوبت خاک. 2- ارقام مقاوم. 3- زیادی ازت موجب افزایش آلودگی میشود. همین طور فسفر هم آلودگی را افزایش می دهد. 4- درجه حرارت بهینه دما 28-24 درجه سانتیگراد است. 5- رطوبت هوا.6- قارچ دارای نژادهای زیادی است.

کنترل بیماری:

1- جلوگیری از انتقال مواد گیاهی آلوده (بذر و کلش).

2- کود ازته و کود فسفره زیاد داده نشود. کود را در چند مرحله به برنج بدهند. 3- نشاکاری را زود انجام دهند. (خزانه کاری را زودتر انجام دهند).

4- آب سرد ندهند (در حوضچه آب را گرم کنند).

5- مقدار سیلیس خاک را با دادن سیلیکات کلسیم و کمپوست افزایش دهند.

6- استفاده از بذر سالم (از ضدعفونی بذر مهمتر است).

7- بقایای گیاهی را تا آنجا که ممکن است از بین ببرند.

8- ارقام مقاوم،راه اساسی و اقتصادی است ولی همیشه ممکن نیست. برای این کار باید نژادهای موجود منطقه را شناسایی کرد.

9- مطالعات هواشناسی برای پیش بینی اپیدمی مهم است. در صورت لازم سمپاشی توصیه میشود. تری سیکلازول به میزان 2.25 گرم در صد متر مربع به خاک داده میشود. Pyroquilon برای ضد عفونی بذر و سمپاشی شاخ و برگ مهم است.

10- تری سیکلازول(بیم) wp75% نیم کیلو گرم در هکتار

11- ادیفنفوس(هینوزان) EC50% یک لیتر در هکتار

زمان مبارزه شیمیایی: پس از ظهور 40- 30درصد خوشه ها و با توجه به پیش آگاهی و شرایط جوی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون سکینه جان لطف کردی گلم:gol:

خوب آوا جان برای عکس نوبت خودته :w12:
منتظریم:w16:
بعدشم اصطلاحت وقتش تمومه.:w16:
ممنون میشم توضیحشو بدی همراه با برنده:w16:

مرسی عزیزم
:w12:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون سکینه جون...لطف کردی گلک......:gol:
با اجازه خانم مدیر و بچه های گل من عکس بعدی رو میزارم...
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب افسون جون...
در مورد اصطلاح هر دو پاسخ صحیح بود ولی پاسخ سمیه جون کاملتر بود...
:w16:
پس با تشکر از مهندس گلمون..:gol:.سمیه جون برنده هستند...:w23:

سمیه منتظریم با اصطلاحات آسونت...
:cry:

و اما توضیح کامل اصطلاح:
توضیح سمیه کامل بود و نیاز به بیشتر نیست..همون معنی خفتگی(dormancy)
که در واقع حالت غیرفعال موجودات زنده براثر شرایط هست...
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
چششششششششششششششم آوا جون :sweatdrop:....
این سری واژم آسونه:w16::w11:

بگین Latent virus : چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:w20:
 

Similar threads

بالا