مسابقه ••• هر کی گفت مشکل چیه؟

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
با عرض معذزت بابت این همه تاخیر ......:gol:

cavity spot چیه؟

یکی از مهمترین و جدی تریم بیماریهای هویج است...که بسیار در این گیاه رایج است...و در خاکهای آلوده بیشتر است.بیشتر در زمان درو محصول اتفاق می افته و زخم های افقی روی ریشه گیاه به قطر 1 تا 10mmاست.و اگر در معرض قارچ و باکتریها هم قرار بگیرد این علائم گسترده تر می شود.بیشتر بر روی بازار پسندی تاثیر می گذارد.استفاده از قارچکشها و بذر سالم می تواند به این بیماری کمک کند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کلروفیل جان ممنون بابت اصطلاح
لطف کنی توضیح به همراه برنده رو بگی ممنون میشم.
دوستان هیچ کس نتونسته عکسو شناسایی کنه؟
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ببخشيد افسون جان من كه كلا از بيماريهاي گياهان زياد سر درنميارم...اما از اين عكس هم چيزي حاليم نشد... گلم
عكس بهتري داري برامون بزاري خانومي ..ببخشيدا ..ممنون ميشم:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ببخشيد افسون جان من كه كلا از بيماريهاي گياهان زياد سر درنميارم...اما از اين عكس هم چيزي حاليم نشد... گلم
عكس بهتري داري برامون بزاري خانومي ..ببخشيدا ..ممنون ميشم:gol:
ممنون سایه جون
از چی؟از همین عکس بازم بذارم؟
یا یه مشکل دیگه؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار






اینم چند تا عکس دیگه که سایه جون گفت بذارم
امشب جوابشو میگم تا شب وقت دارین
همش وقتا داره تمدید میشه
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ممنون افسون جان... اين عكس همون قبلي هست؟
منظورم از همون مشكل يه عكس ديگه بزاري .

من فكر ميكنم پوسيدگي طوقه باشه ... درسته ؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون سایه جون
عکس همون مشکله
تا شب وقت هست.
میشه بیشتر توضیح بدی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون کلروفیل جان
آوا خانوم مرسی بابت توضیحات
لطف میکنی اصطلاحه بعدی رو بگی؟
ممنون میشم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سایه جون من جواب رو نگفتم امشب
در مورد چیزی که گفتی یکم توضیح بده
با کدوم قارج پیش میاد؟
اسمه دیگه هم داره که بتونی بگی؟
ممنون خانومی
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از همگی...

دلم میخواد یه چیزی بگم که همه برنده شن...قرار سخت گفتن که نیست؟؟

Xanthomonas axonopodis چیست و یکمی توضیح؟


یا علی.......
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
افسون جان من ظاهرا ميدونم كه احتمالا اگه درست بگم اين بيماري پوسيدگي طوقه يا فايتو فتورايي هست اما به امر شما يه جستجو توي نت كردم و اين اطلاعات رو پيدا كردم... البته مختصر مينويسم تا خودت جواب كامل رو بدي گلم.

علائم بیماری:علائم پوسیدگی ریشه و طوقه در گیاهان مختلف کم و بیش شبیه به هم است بطوریکه غالباً قارچ موجب پوسیدگی ریشه های فرعی و اصلی شده و موجب ایجاد لکه های آبسوخته روی طوقه می شود که این لکه ها بتدریج قهوه ای تا سیاه شده و ممکن است دور تا دور طوقه را فرا بگیرد و گیاه را از پای اندازد هر چند قارچ در ناحیه ریشه و طوقه تولید بیماری می کند اما در شرایط مناسب اسپورهای قارچ بطرف بالا پرتاب شده (باد یا شتک باران ) و باعث آلودگی شاخه ، برگ و میوه می شوند . ترشح صمغ از نواحی طوقه تا ارتفاع نیم متری تنه از علائم بارز بیماری است صمغ ابتدا آبکی و شفاف است و سپس خشک و در نواحی مرطوب و پر باران ، صمغ در اثر بارندگی حل و شسته شده ، سپس پوسیدگی قهوه ای در طوقه و ریشه بوجود می آید.

نشانه های بیماری اغلب نا مشهود است مگر اینکه لایه های خارجی پوست (پریدرم) را تا نزدیکیهای لایة زاینده بردارند و آوندهای آبکشی نمایان شود بافتهای آوند آبکشی در درختهای بیمار به جای آنکه سفید رنگ باشند نکروزه و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز هستند که سرانجام با پوسیدن آنها برنگ قهوه ای تیره در می آیند شانکرهای فعال پوسیدگی طوقه در قسمت داخلی تر آوندهای آبکشی حالت نواری مرمری پیدا می کنند و حاشیة مشخص نواحی سالم و آلودة نکروزی را از یکدیگر جدا می کند. در پوسیدگی طوقه ممکن است بافتهای تنه درخت تا ارتفاع یک متری از سطح زمین نکروزه شود. زخمهایی که در اثر این بیماری در تنه ایجاد می شود به سمت پائین (طوقه) و حتی ریشه توسعه می یابند.

عوامل بیماری : Phytophthora spp.(Pythiaceae-Peronosporales-Oomycetes)
1) پوسیدگی طوقه و ریشة سیب ، گلابی ، انار ،گردو، زردآلو Phytophthora cactorum
2) پوسیدگی طوقه و ریشة گلابی Ph.syringae, Ph.cactorum
3) پوسیدگی طوقه و ریشة انار Ph. cactorum, Ph. citrophthora
4) پوسیدگی طوقه و ریشة انجیر Ph.cryptogea
5) پوسیدگی طوقه و ریشة آلو سیاه Ph.iranica
6) پوسیدگی طوقة پسته =گموز پسته =شیره سیاه پسته Ph. megasperma,
Ph.cryptogea, Ph.dreshcleri , Ph. nicotiana var. parasitica, Ph.citrophthora

ـ پوسیدگی طوقه انار Pomegranate Crown Rot پوسیدگی طوقه انار در بیشتر باغهای انار استان یزد و شیراز و سایر مناطق انار خیز کشور دیده می شود.

اگه اشتباه بود شرمنده:sweatdrop:

گلاب:gol:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ممنون از همگی...

دلم میخواد یه چیزی بگم که همه برنده شن...قرار سخت گفتن که نیست؟؟

Xanthomonas axonopodis چیست و یکمی توضیح؟


یا علی.......

باراني جان ... واسه من بي سواد اينم سخت هست اما احتمالا بيماري شانكر باكتريايي مركبات بايد باشه .
اگه اشتباه بود بهم نخندي هاااا :w20:
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام :gol::gol:

منم با گلاب جون موافقم
Xanthomonas axonopodis:

شانكر باكتريايي مركبات citrus canker
نوعي بيماري در مركبات كه در مناطق جنوبي كشور از جمله هرمزگان جيرفت، كرمان، سيستان و بلوچستان باعث بروز مشكلاتي براي باغداران گرديده است.
عامل آن باكتري Xanthomonas axonopodis pv.citri است وروي ميوه وبرگ لكه‌هاي ابتدا آبگز وبعد چوب پنبه‌اي كمي برجسته وروي شاخه‌هاي جوان زخمهاي جرب مانند ايجاد مي‌كند. از اين باكتري پنج سويه به نامهاي A،B،C،DوE گزارش شده است سويه‌A نسبت به سويه‌هاي ديگر قدرت بيماري‌زايي بيشتر ودامنه ميزباني وسيعتري دارد.
 

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم چند تا عکس
البته یه چیزی باکتری زانتو موناس ایجاد شانکر میکنه بستگی داره کدوم پاتو وار باشه
اولی پاتوار سیتری یا مرکباته

و دومی Xanthomonas axonopodis pv. vesicatoria on pepper هست
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آره منم موافقم شانکر باکتریایی مرکباته:w16:
آوا جون وقت اصطلاح تمومه
اگه لطف کنی توضیحات بیشتر اگه لازمه به همراه برنده رو مشخص کنی ممنون میشم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خوب بریم سراغ عکس این سری
سایه جون ممنون از توضیحاتت ولی متاسفانه درست نبود.
البته نزدیک شدی ولی مشکلش چیز دیگس.
ولی ممنون بابت تحقیقت

پسیدگی تار عنکبوتی ریشه یا پوسیدگی سفید ریشه White root rot

عامل این بیماری دارای دامنه میزبانی بسیار وسیعی بوده و تعداد گیاهان حساس در برابر آن به 155 گونه گیاه عالی و سه جلبک میباشند.میزبانهای این قارچ در ایران انواع درختان مثمر و غیر مثمر میباشد.
علائم بیماری به این صورت هست که برگ درختان مبتلا زرد شده و قبل از فصل خزان میکند.گاهی گل و میوه ریزش کرده و اغلب پوست تنه درختان مزبور به رنگ قهوه ای قرمز در می آید.در خزانه نهالها و گاهی درختان بزرگسال خیلی سریع در اثر حمله قارچ از بین میروند و در این حالت دیگر برگها پژمرده و زرد نمی شوند بلکه سبز خشک و به همراه میوه های نارس تا بعد از فصل پاییز روی درخت باقی میمانند که از روی همین علائم میتوان بیماری را تشخیص داد.
در مورد درختان بارور 2 تا 3 فصل رویشی طول میکشد .درختان مبتلا دارای برگهای کمتر و کوچکتر شکوفه زیادتر و میوه های تشکیل شده کوچک و نارس میباشند و سر شاخه ها خشک میشوند.رشته های میسلیوم قارچ ابتدا ریشه های موئین و جوانتر را مورد حمله قرار داده و سپس به طرف ریشه اصلی توسعه یافته و حتی تا محل زیر طوقه پیشرفت میکند.روی سطح ریشه های مرده و ریشه اصلی در شرائط مرطوب میسلیوم های خاکستری متمایل به سفید و یا سبز متمایل به خاکستری قارچ که بعدا به رنگ سیاه قهوه ای در می آیند که با چشم دیده میشوند.در زیر پوست رشته های میسلیوم قارچ به صورت ورقه های نازک و به رنگ سفید کدر می روید و بعدا به صورت رشته های سفید رنگی در رو یا زیر پوست می رویند.

فرم جنسی قارچ عامل بیماری Rosellinia necatrix و فرم غیر جنسی آن Dematophora necatrix میباشد.ریسه های این قارچ در زیر میکروسکوپ به سهولت از روی تورم گلابی شکل که در محل جدار های عرضی قرار دارد شناخته میشوند.این نوع ریسه ها به اصطلاح لوله لامپائی مشخص ترین علامتی است که به خصوص روی رشته های کهنه دیده میشوند.
مبارزه :
از دو قارچکش بنومیل و توپسین ام-70 استفاده میکنند.در موقع درختکاری و قبل از کاشت نهال را تا محل طوقه در محلول سمی فرو برده و سپس در گودال قرار میدهند.آبیاری درختان به صورت نشتی و همچنین استفاده از درختان باد شکن نیز موثر است.
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب ....حدس همه درست بود...شانکر باکتریایی مرکبات....گلاب جون درست گفتند اولین نفر و توضیحاتم که نسیم جان گفتند...ممنون از همگی...توضیح در مورد این بیماری خیلی زیاده...یکم نسیم گفت...ممنون گلم...
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
شانکر باکتريايي مرکبات

xanthomonas axonopodis pv.citri

بيماري شانکر باکترياي مرکبات با نام انگليسي citrus bacterial canker در بعضي از مناطق کشور وجود دارد و به عنوان بيماري قرنطينه اي داخلي محسوب مي شود.

علائم بيماري

حاشيه لکه ها معمولا به صورت آب سوخته است و هاله زرد رنگي اطراف آنها را مي گيرد

باکتري تمام اندامهاي جوان از اعم از برگ،‌ شاخه و ميوه ها را مورد حمله قرار مي دهد . علائم ابتدا به صورت نقاط سوزني شکل نکروزه و برجسته در سطح بافت ظاهر مي شوند و تدريجا بزرگ شده و در ارقام حساس سطح توسعه آن از 2_10 ميليمتر مي باشد . قطر و ظاهر لکه ها بر حسب سن برگ ،‌ زمان آلودگي و نوع ميزبان متفاوت است ..

ظاهر زخم هاي ميوه و ساقه شبيه زخم هاي برگي است . ميوه ها ممکن است 60 تا 90 روز پس از ريزش گلبرگها به بيماري حساس باشند و لذا لکه هايي با اندازه هاي مختلف روي ميوه مشاهده مي شود . کيفيت درون ميوه در اثر بيماري تغيير نمي کند اما بازار پسندي آن ( کيفيت ظاهري ) کاهش مي يابد . آلودگي شديد باعث خشکيدگي سر شاخه ها و موجب ريزش برگها و ميوه هاي آلوده مي شود ( محمد عليان و همکاران 1380)

عامل بيماري

عامل بيماري شانکر نوع آسيايي باکتري xanthomnas axonopodis pv.citir مي باشد ،‌که يک باکتري گرم منفي و روي محيط کشتهاي غذايي توليد کلوني هاي زرد رنگ مي کند. درجه حرارت بهينه براي رشد 28 تا 32 درجه سانتيگراد مي باشد. عامل بيماري در حاشيه زخمهاي ايجاد شده روي برگ ،‌ميوه و سر شاخه تا زمان ريزش آنها زنده مي ماند . در حالي که در خاک فقط چند روز مي تواند زنده بماند.

انتشار باکتري در مسافت هاي کوتاه توسط باران ،‌ باد، حشراتي از قبيل مينوز مرکبات ،‌ ابزار آلوده باغباني و انسان صورت مي گيرد . بقاياي گياهي آلوده مرکبات و يا ميزبانهاي ديگر ، جعبه هاي حمل و نقل ،‌کاميونها و حشرات باعث انتشار عامل بيماري به دور دست مي گردند.

مبارزه

در ابتداي آلودگي در مناطق مرکبات خيز بهترين روش کنترل بيماري ريشه کني درختان آلوده با اعمال قوانين قرنطينها مؤثرترين وشايد کم هزينه ترين راه ممکن باشد. استفاده از باد شکن ، هرس شاخه هاي آلوده به شانکراستفاده از حشره کشها براي مبارزه با حشرات ناقل واستفاده از سموم مسي مانند اکسي کلرور مس يا سولفات مس به ميزان5/2 در هزار ويا مخلوط با مخلوط بردو به نسبت 100-2-2 (100 ليترآب ، سولفات مس ،‌ آهک ) در کنترل بيماري مورد استفاده قرار مي گيرند. تعداد ودفعات سم پاشي بر اساس ميزان بارندگي در منطقه متفاوت خواهد بود.
file:///C:/DOCUME%7E1/MH_SAN%7E1/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpg
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون آوا جون بابت توضیحات و بقیه دوستانی که شرکت کردن.:gol:
خوب سایه جون منتظریم اصطلاحتو بگی خانومی
:redface:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ممنون باراني جان...:gol:

ببخشيد دوستان چون من زياد با اصطلاحات بخش گياه پزشكي آشنايي ندارم چندتا سوال آسون ميپرسم.:sweatdrop:

1- سم اختصاصي مگس سفيد چيست؟
2- سم سفيدك سطحي روي كاج مطبق چيست؟
3- آنتراكنوز بيماري شايع كدام گياه است: 1- آمستر 2- پاندانوس 3 - فيكوس الاسيكا 4- ديفن باخيا
 
آخرین ویرایش:

گلابتون

مدیر بازنشسته
خوب دوستان بگین مشکل این عکسا چیه؟






افسون جان تمام مركبات من خصوصا درختاي نارنجم امسال همين مشكل رو داشتن... اما نميدونم اسمش چيه ... يه سم پاش اومد و تمام درختهامو سمپاشي كرد... البته خوب نميدونم اطلاعاتش درست بود يا نه ...ازش كه پرسيدم اسم اين بيماري چيه ... گفت دوده روغني ... البته شايد اين يه اسم محلي باشه... فكر نكنم اعتباري داشته باشه...
اما بازم ميگردم ببينم اسمش چيه.؟

گلاب :gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون سایه جون
اون دوده هایی که گفتی معمولا روی عسلک های ترشح شده از حشرات مکنده ای که از گیاه تغذیه میکنن رشد میکنن.احتمالا درخت هات شته یا چیزی مثل اون داشتن.
در مورد عکس هم از درختان دانه داره:w12:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون باراني جان...:gol:

ببخشيد دوستان چون من زياد با اصطلاحات بخش گياه پزشكي آشنايي ندارم چندتا سوال آسون ميپرسم.:sweatdrop:

1- سم اختصاصي مگس سفيد چيست؟
2- سم سفيدك سطحي روي كاج مطبق چيست؟
3- آنتراكنوز بيماري شايع كدام گياه است: 1- آمستر 2- پاندانوس 3 - فيكوس الاسيكا 4- ديفن باخيا
من چیزایی که میدونم میگم ولی احتمال داره درست نباشه
1- استفاده از سموم فسفره تماسی یا نفوذی البته روغنها و صابونهای شوینده در برابر این حشره موثرند.چون مگس سفید در کل بود اینهارو گفتم.
2- برای سفیدک سطحی معمولا از گوگرد استفاده میکنند.همچنین از سموم سیستمیک هم استفاده میکنند.
3- در مورد گیاهان زینتی متاسفانه اطلاعاتی ندارم.:cry:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ممنون افسون جان :gol:
دوستان لطفا اسم دقيق سم نام ببريد... ممنونم :sweatdrop:

گلاب:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سایه جون وقت اصطلاح تمومه
اگه لطف کنی توضیح همشو بگی ممنون میشم.
گمون نکنم برنده ای داشته باشه پس لطف کن خودت اصطلاح بعدی رو بگو
ممنون خانومی
 

Similar threads

بالا