مسابقات معماری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
جمع بندی

جمع بندی

دوربین:موبایل htc explorer
مکان: مسجد شیخ لطف الله اصفهان
زمان:عید امسال

شماره 01



دوربین:موبایل htc explorer
مکان: مسجد جامع اصفهان
زمان:عید امسال



شماره 02



دوربین:canon
مکان:یکی از عمارت های زمان قاجاریه کاشان
زمان:بهار سال پیش

مشاهده پیوست 148920مشاهده پیوست 148921


شماره 03




انگورستان ملک در اصفهان
دوربین canon
مهر پارسال
مشاهده پیوست 148938

شماره 04




مسجد شیخ لطف ا...
nokiaگوشی
91


شماره 05





بافت قدیم یزد،آبان 91،- بیضی نوری که نورگیر طاق تاریکی زیر طاق رو روشن کرده-دوربین canon:
مشاهده پیوست 149029

مسجد جامع یزد-آبان 91-شبستان با تاریک و روشن های رنگی آهنگینش-دوربین canon :
مشاهده پیوست 149030

شماره 06




اصفهان.
اردیبهشت 91
دوربین Nokia 91

مشاهده پیوست 149040مشاهده پیوست 149041





شماره 07











نوع دوربین: کنون
مکان : مسجد نصیرالملک شیراز

تاریخ : حدود 2سال پیش
مشاهده پیوست 149177

شماره 09




مشاهده پیوست 149219


مشاهده پیوست 149221

دوربین:سونی
مکان:روستایی در استان فارس
تاریخ:ابان91

شماره 10




سرای سعد السلطنه
قزوین - اردیبهشت 89
دوربین : canon


مشاهده پیوست 149272


خانه ی طباطبایی ها
کاشان - آبان 88

مشاهده پیوست 149273

شماره 11




Nikon 110
دو سال پیش_بازارتبریز






شماره 12





نور..سایه..سکو..پناه رهگذر!

مکان:ورودی خونه قدمی لاهیجان
زمان:تابستان91
دوربینcanon
مشاهده پیوست 149335

همون در از نگاه دیگه!

مشاهده پیوست 149336


.




شماره 13
















دوربين موبايل :GALAXY Ace

مکان : همدان - امامزاده اي در بالاي کوه داغ امامي
تابستان91

سايه جلو آمد ودستم را گرفت به دنبالش رفتم ، جايي که نور خورشید مثل شمع هاي کوچک روي صحن يک امام زاده پراکنده بودند.

مشاهده پیوست 149788مشاهده پیوست 149789



شماره 17









مشاهده پیوست 150027
زمستان 90
کاروانسرای گنجعلیخان
دوربین canon

شماره 19



روستای ابیانه- مهرماه 1391
دوربین Nikon- Coolpix L18

مشاهده پیوست 150124

مشاهده پیوست 150126مشاهده پیوست 150127

خانه صالح- کاشان- مهرماه 1391
دوربین Nikon- Coolpix L18

شماره 20




مشاهده پیوست 150134
منطقه گردشگری جوارم- مازندران- اردیبهشت 1391

مشاهده پیوست 150135
اصفهان- اردیبهشت 1391

دوربین Nikon- Coolpix L18

شماره 21




[URL="http://upload.tehran98.com/"][IMG]http://upload.tehran98.com/img1/e1g4dgphwfpp9xszt00.jpg[/URL][/IMG]

ارگ راین در کرمان
تابستان 1391

شماره 22




مشاهده پیوست 150200

سرای سعدالسطنه (قزوین) بهار 91

شماره 23

























قلعه ی ایزد خواست
دوربین sony
91

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=151912&d=1369153770


شماره 29




مشاهده پیوست 150797

آرامگاه بوعلی ، همدان ، تیر 1390

شماره 30





تخت سلیمان ---- آذربایجان غربی --- شهرستان تکاب
دوربین samsung s 5220
فروردین 92





شماره 31






بقعه تاریخی پیرمحله


گیلان-رودسر-دهکده پیرمحله
زمستان89
دوربین:canon



مشاهده پیوست 150957

شماره 32










دوربین موبایل سونی اریکسونK800

مشاهده پیوست 151077

شماره 34














مشاهده پیوست 151608مشاهده پیوست 151609

یزد-تهران(کاخ گلستان)-بهار 92-canon..........نور و سایه


شماره 37







مشاهده پیوست 151797

حمام کرناسیون دزفول

مشاهده پیوست 151798

خانه تاریخی تیزنو دزفول

شماره 38





مشاهده پیوست 152684
سرای سعدالسطنه .... اردیبهشت 92 قزوین

شماره 39








مشاهده پیوست 153207
مسجد جامع اصفهان
خرداد 90
دوربین سونی


شماره 41








اصفــهان/مســجد شیــخ لطــــف اللــه

دوربین کانن/90

مشاهده پیوست 153639


شماره 43

مشاهده پیوست 153687
سینما پردیس ملت _تهران
بازی نور وسایه و انعکاس
زمستان 91

شماره 44





مشاهده پیوست 154280
خانه طباطبایی ها
اردیبهشت 89
دوربین سونی
مشاهده پیوست 154283
خانه طباطبایی ها
اردیبهشت 89
دوربین سونی


شماره 45

















با سلام حضور همه ی شما دوستان ِ خوبم ؛ و سپاس از حضورتون در این مرحله از مسابقات عکاسی ِ معماری.

پست های تاپیک رو جهت ِ داوری جمع بندی کردم ، و اصل ِ پست ها به صورت ِ " عدم ِ نمایش " تنظیم شدند و شما قادر به دیدن ِ اونها نیستید. انشاالله بعد از اعلام ِ نتایج ، پست ها به حالت ِ قبل بازگردانی خواهند شد .

در این مدت نیز تا اعلام نتایج این مرحله ، تاپیک به صورت موقت قفل خواهد بود .

موفق باشید . . .:gol:
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
اعلام ِ نتیجه ی تاپیک ِ عکاسی ِ موضوعی معمـــــــاری شماره 4 - نور و سایه

اعلام ِ نتیجه ی تاپیک ِ عکاسی ِ موضوعی معمـــــــاری شماره 4 - نور و سایه

با سلام و احترام . . .

با اعلام ِ نتایج و انتخاب ِ عکس های برتر با موضوع ِ "نـــــــور و سایــــــــه" ، پرونده ی مرحله ی چهارم سلسله تاپیک های عکاسی ِ موضوعی معماری بسته میشه ، و بزودی مرحله شماره 5 رو آغاز می کنیم .

توضیحات تکمیلی در رابطه با نحوه ی داوری :
به نظرم رسید که توضیحاتی رو در مورد داوری عکس ها ارائه بدم ؛ برای داوری ِ عکاسی ، جدولی تنظیم شده که رای داوران رو امتیاز بندی میکنه . به این ترتیب که رای داوران بر اساس اولویت هاشون ، امتیاز بندی میشه ، و از اول به آخر از امتیاز ها کمتر میشه . در نهایت ، این امتیازا جمع بندی میشه ، و عکس های برتر ، انتخاب میشن .
علاوه بر این، برای دوره های بعد ، یک چک لیست ِ حرفه ای و کامل هم تنظیم میشه با شرح ِ کامل ِ جزئیات ، که دیگه بر اساس اونا ، امتیاز بندی خواهیم کرد . ( همانند ِ مسابقات ِ شیت بندی ) .

طبق وعده ای که در دوره ی قبل دادم ، تصویر ِ اون چک لیست رو حضورتون ارائه میدم و معتقدم که دانستن این آیتم ها ، در کیفیت عکس های آینده ی شما عزیزان هم تاثیر گذار خواهد بود .


test.jpg










قبل از اعلام نتایج : با توجه به صحبت هایی که با مدیران محترم تالار معماری داشتیم ، تصمیم گرفته شد که با توجه به مصادف شدن ِ اعلام نتایج با عید ِ بزرگ نیمه ی شعبان ، به عنوان عیدی ِ تالار معماری عکس های بیشتری رو برنده اعلام کنیم . ( اگر چه که مساوی بودن امتیازات ِ برخی از عزیزان طبق جدول ِ داوری هم مُهر ِ تائیدی بر عملی شدن این موضوع بود ) .

و اما طبق ِ رأی و نظر داوران ِ محترم این مرحله ، عکس های انتخابی رو به ترتیب اولویت قرار میدم :
.
.
.
.
.
.
عکــــــــــس ِ اول :

تصاویر شماره 6 و 7

هدایا : هر نفر 125 امتیاز

.
.
.

تصویر ِ شماره 6 - خانوم مهندس eltegha

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=149030&d=1367430109

.
.
.

تصویر ِ شماره 7 - دوست عزیز lamsoo





عکــــــــــس ِ دوم :

تصاویر شماره 45 و 11

هدایا : هر نفر 100 امتیاز

.
.

تصویر شماره 45 - دوست ِ گرامی
timaj


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=154283&d=1370695863
.
.
.
تصویر شماره 11 - خانوم مهندس
AFROO

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=149273&d=1367584640



عکــــــــــس ِ سوم :

تصاویر شماره ی 46 و 13


هدایا : هر نفر 75 امتیاز
.
.
.

تصویر شماره 46 - خانوم مهندس
DONYA16822

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=154442&d=1370790138
.
.
.

تصویر شماره 13 - خانوم مهندس
Seti.Star












بزودی جوایز ِ این عزیزان ، به حسابشون واریز خواهد شد . :gol:
جا داره که همینجا ، از زحمات ِ داوران ِ عزیز و محترم که واقعا زحمت کشیدند ، و همچنین از همه ی دوستان ِ خوبم که در تاپیک شرکت کردند ، و عکس هاشون رو به اشتراک گذاشتند ،صمیمانه تشکر و قدردانی کنم .

موفق و پیروز باشید و همیشه سبز . . .:gol:




 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
با سلام حضور اعضای محترم تالار معمـــــــاری . . .:gol:
همانطور که مطلع هستید ، اولین و مهمترین هدفی که مسبب ِ ایجاد تاپیک ها و مسابقات عکاسی ِ معماری شد ، همانا ارتقاء سطح دانش و مهارت عکاسی ِ ما دانش آموختگان معمــــــاری بود ، که الان قاطعانه میشه گفت که شاهد این پیشرفت ها هستیم ، و با مقایسه ی ساده ای از دوره های اول با دوره های متأخر مسابقات عکاسی ، می توان به این پیشرفت ها پی برد ، که واقعا این قضیه ، همه ی زحمات و سختی هایی که در این مدت متحمل شدیم رو شیرین و قابل تحمل میکنه و باعث خوشحالی و تقویت انگیزه ی ماست.

در همین راستا ، در نظر گرفته شد که علاوه بر تاپیک مسابقات عکاسی ِ معماری ، فضایی جهت ِ نقد و بررسی ِ عکس های منتخب دوره های قبل ایجاد بشه ، تا نقاط قوت و ضعف این تصاویر بررسی و مطرح بشه .
چیزی که پر واضح هست ، اینه که نتیجه ی این نقد و بررسی ها ، به دست آوردن دانش ِ بیشتر و تجربه ی بیشتر هست ، تا هم به نقاط ضعف تصاویر پی ببریم و در صدد اصلاح نقایص باشیم ، و هم نقاط قوت رو شناخته و تقویت کنیم.و همچنین یکی از مهمترین پیآمدهای این حرکت ، ایجاد فضایی جهت نقد و نظر و بیان دیدگاه های مرتبط با عکاسی معماری هست ، که تا به حال ، از این جنبه زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود.





نحوه ی برگزاری این تاپیک :
در این سلسله تاپیک های نقد و بررسی ِعکاسی معماری ، که بعد از اتمام هر دوره از مسابقات عکاسی معماری برگزار میشه ، تصاویر منتخب و برنده شده ی دوره های قبل رو در اینجا قرار میدیم ، و با توجه به آیتم های مهم و موضوع اون دوره ، به نقد و بررسی ِ عکس ها میپردازیم .این نقد و بررسی ، میتونه صرفاً بیان ِ نظرات شخصی و سلیقه ای باشه ، و یا اینکه خیلی علمی و هنری و اصولی بهش پرداخته بشه ، که البته هر کسی به اندازه ی وسع و دانش ِ خودش این کار رو انجام میده .


آیتم های مهم در قضاوت عکاسی ِ معماری شماره 04 :

  • ارتباط با موضوع مسابقه
  • تم و پس زمینه
  • عدم وجود سوژه های اضافی و مزاحم در کادر
  • وضوح ِ تصویر
  • کادر بندی مناسب
  • ترکیب بندی
  • خلاقیت
  • مسائل زیبایی شناسی ( زیبا بودن، حس و حال داشتن ، سلیقه ی شخصی و ...)
  • نمایش مناسب معماری در عکس


قوانین تاپیک :
1- حتما ً حتماً با توجه به موضوع عکاسی هر دوره ، به نقد عکس ها بپردازید .
2- به آیتم های مهمی که در قضاوت عکاسی معماری تاثیر گذار هستند ، کمال توجه رو داشته باشید .
3- از بیان مطالبی که باعث دلسردی یا کاهش انگیزه دوستانتون بشه ، اکیداً خودداری کنید .
4- در صورت تمایل ، می توانید یک موضوع برای دوره های بعدی ِ مسابقات عکاسی انتخاب کنید ؛ نظرات و آراء دوستان در نهایت بررسی خواهد شد .
5- هرگونه پیشنهاد یا انتقاد در مورد تاپیک و جزئیات برگزاری اون رو در خصوصی یا پروفایل مطرح کنید و در تاپیک عنوان نفرمائید .


.
.
.
پانوشت :
این هم هدیه ی من به کسانی که به عکاسی و نقد عکاسی و... علاقمند هستند، و نوشتار کوتاه و مفیدش میتونه نقطه ی شروع ِ خوبی برای این تاپیک باشه . :gol:
نوشتن ِ نقد عکس را چگونه آغاز کنیم !







و اما در ادامه ، عکس های برتر دوره ی پیشین ، یعنی عکاســـــــی موضوعی معمـــــــاری ِ شمـــاره 4 – نــــــــور و سایــــــــــه رو قرار میدم ؛ و دوستان به دلخواه میتونن هر کدام رو خواستن ، نقد و بررسی کنن .
.
.
.
.
.


تصویر ِ شماره 6

مسجد جامع یزد-آبان 91-شبستان با تاریک و روشن های رنگی آهنگینش-دوربین canon :


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=149030&d=1367430109

.
.
.

تصویر ِ شماره 7

اصفهان.اردیبهشت 91 . دوربین Nokia 91



.
.
.
.
.

تصویر شماره 45

خانه طباطبایی ها - اردیبهشت 89 - دوربین سونی


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=154283&d=1370695863
.
.
.
.
.
تصویر شماره 11

خانه ی طباطبایی ها -
کاشان - آبان 88


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=149273&d=1367584640
.
.
.
.
.

تصویر شماره 46

مسجد جامع قزوین ....... پاییز 91



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=154442&d=1370790138
.
.
.
.
.

تصویر شماره 13


مکان:ورودی خونه قدمی لاهیجان - زمان:تابستان91 - دوربینcanon



.
.
.
.


برای دیدن نتایج کامل دوره ی قبل ، کلیک کنید . . .
:gol:




مثل همیشه ، از حضور و همراهی شما عزیزان ، سپاسگزارم ، و امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت علمی-هنری کاربران ِ عزیز معمــــــار ، و تالار معمـــــــــــاری باشیم . :gol:
 
آخرین ویرایش:

lamsoo

عضو جدید
قبل از هر چیز این جمله آشنا رو بگم که :
همه عکس ها با خود نشانه هایی دارند حتی ضعیف ترین آنها که توسط عکاسان علاقمند و مبتدی تهیه شده اند. این عکس ها بدلیل اینکه حداقل اطلاعاتی بصری را در خود دارند دارای اهمیت هستند.
هر اثر هنری با مخاطبینش کامل می شود و خلق هر اثری بدون داشتن مخاطب معنایی نخواهد داشت.


من تصویر ِ شماره 6 رو برای تحلیلم انتخاب می کنم :
گرچه یک عکس طرفداران و منتقدان خودش رو داره و همین باعث میشه عکسی طرفداران بیشتری رو داشته باشه و اصلا باعث میشه این نقد و تحلیل ها صورت بگیره.
در نقد و تحلیل عکس ها هیچ فرمول و روش خاص و تعریف شده ای وجود ندارد اما برای یک تحلیل اکتشافانه و منصفانه باید پارامتهایی را مد نظر داشت . همانطور که E.H.S.A.N جان در چگونگی نقد عکس گفته اولین نکته فقط مربوط به آنچه می بینیم هستش و به موضوع کاری نداریم .
خیلی ساده تحلیلم رو بیان می کنم :

توصیف
شکل های مشاهده شده همگی تقریبا از الگوی خاصی پیروی میکنند و دارای هندسه و قابل درک هستند .
بافت های موجود در تصویر ، ریز و کمی زبر به نظر میرسند. چون بخش اعظم عکس رو به خودشون اختصاص دادن شاید کل مجموعه این چنین به نظر برسه.
تلفیقی از رنگها در پنجره و درب و تونهای گسترده ای از خاکستری را نیز میتونیم در روی دیوار وکف مشاهده کنیم. هچنین ترکیبی از خطوط به صورت منحنی در قوس ها و عمودی و افقی در درها.
دارای تم مناسبی هست.
انسان و ساختمان را نیز می توان در عکس دید و عامل مزاحمی هم دیده نمی شود .
تعادل را در عکس در اولین نگاه مشاهده میشه . که دو قوس بزرگ ایجاد کردن.
همچنین ترکیب بندی با عناصر مختلف به منظور سازماندهی فضا.که به دنبال آن ریتم در نوار شیشه ها و تکرار در تعداد نیز قابل رویت هست.
نقاط تیره تر که عمدتا عاملهای مزاحمی هستند در بهترین نقطه خودشون پایین و درگوشه چب که کمی دورتر از نقطه دید عمومی هست و جایی که سنگینی قاب برسونه ، قرار گرفتن. در واقع کادر بندی مناسبی رو ایجاد کرده است.

تفسیر و نتیجه گیری
در نگاه اول خود به خود می توان موضوع رو بدون اطلاع قبلی حدس زد. درواقع بهترین گزینه ای که بخاطر اون عکس رو تحسین می کنم همین موفقیتش در رساندن تفکر و احساس است . و این دقت بالای عکاس رو می رسونه . ولی این دقت فقط خالی از موضوع عکاسی نیست بلکه در خودش هنر و معماری را نیز تلفیق کرده و خواسته یا نا خواسته ظرافت و حس کنجکاوی عکاس را نیز می توان تا حدودی در این عکس دید . که شاید هم از خصوصیات شخصیتیش باشه .
شاید بشه عناوینی فقط با عنوان : نور ، هنر ، ظرافت ، پنجره ، رنگ ، تضاد یا فقط سایه یا حتی تنهایی را به کمرنگی ببینیم اما اگر بخواهیم با توجه با این عناوینی که برای گلچین انتخاب کردیم یک عنوان برگزینیم ، نور ، سایه و تضاد بیشتر به چشم میخورد که خود به خود همان عنوان موضوع عکس میشود.
البته با اکثریت آیتم های مهم در موضوع عکاسی هم همخوانی داشته است که ازجمله خلاقیت و زیبایی شناسی و همچنین نمایش مناسب معماری در عکس . همین ملاک ها هم موجب تحلیل و همچنین تحسین این عکس از سوی من شده.
 

mahsa.mahsa

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر شماره ی 7 کادر مناسب تصویر و وضوح عکس اولین نقطه ایه که ادمو جذب میکنه.روی یه نقطه تمرکز نکرده زاویه عکس امکان قضاوت بهتری رو میده چون حس ادم به تمام نقطه ها یکیه .در واقه تو عکی تعادل حس میشه.و دو موضوع نور و سایه به طور جداگانه و در یک عکس جمع شده.بیننده در قسمت سایه و پنجره ای رو به نور .که قسمت سایه حس ارامش بیشتری و به ادم میده.من از این عکس خیلی خوشم اومد.مرسی
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نظر من

نظر من

باسلام

از دیدن عکسهای انتخابی لذت بردم متاسفانه نشد سایر عکسها رو ببینم و متوجه نشدم عکاس عکس انتخابی من چه کسی ست اما تشکر می کنم اول از همگی که شرکت کردن بعد از عکاسان عکسهای انتخاب شد و در آخر عکاس عکس مورد نظرم.چون از دیدنش روحم تازه شد.

انتخاب من عکس شماره ی 6

دلیل اصلی انتخابم تاثیر نور در ایجاد سایه های رنگی به وصیله ی مشبکهای رنگی پنجره و دعوت کننده بودن این عامل همچنین
مهمترین عاملی که در یک عکس معماری تحلیلی مهم است،شاخص انسانی ست ؛ بوده.


مهمترین عامل دیده شده در این عکس همان عامل شاهکار بودن بازی نور و ایجاد سایه و در نهایت دعوت کننده بودن این عوامل برای انسان می باشد.
در واقع علاوه بر مهارت عکاسی شاخصه ی اصلی تر معماری شاهکار است که عکس آن را به نمایش می گذراد.
اصلی ترین چیزی که در این عکس به نظرم آمد دعوت کننده بودن شبکه های کوچک رنگی روی زمین بود ، خطوط منحنی و عمود با تاکید بیشتر عمود ها با هم به خوبی ترکیب شده؛شکلهای تشکیل دهنده بیشتر ترکیبهای هشت پره و خورشیدیست،در واقع انعکاس تصویر پنجره روی زمین باعث ایجاد حس قرینگی عکس به بیننده ای که خود را در مکان تجسم کند شده.
بافتها بیشتر ریزدانه هستن و همین ریز دانگی و دور بودن محل عکس برداری خیلی از بافتها را از نمایان شدن باز داشته؛عامل اصلی ایجاد سایه یعنی نور باعث شده رنگها بیشتر تیره به نظر برسند و رنگهای گرم درون عکس نیز شفافیت خود را از دست بدهد؛بیشترین کنتراست موجود رنگ قرمز و سبز می باشد.

اگر عاملیت انسانی موجود در عکس حضور نداشت توازن عکس به دلیل بسته بودن پنجره ی سمت راستی و باز بودن پنجره ی سمت چپی در هم شکسته می شداما به نظر بیننده توازن با حضور عامل انسانی و همچنین تیرگی موجود در سمت چپ تصویر حفظ شده و حتی کمی سنگینی احساس می شود.(به نظرم اگر تیرگی به گونه ای حذف می شد بهتر بود.)
ریتم عکس خصوصا در پنجره مشهود است و بیشترین ریتم حاصل تکرار شکل است،درست است که پنجره ی سمت راست در اولویت قرار دارد چون نزدیکتر است اما نقطه ی کانونی عکس همان پنجره ی سمت چپ و عامل اصلیش باز بودن در و شاخص انسانی درون عکس است و همان نقطه است که بیشترین نقاط روشن را به دید بیننده می رساند؛نقاط تیره همانطور که انتظار می رود به حاشیه ها رفته.

مهمترین گام به نظر همان بازی نور و سایه و ترکیب اعجاب انگیز شکل در پنجره هاست که از روی تصویر برداری از واقعیت شکل گرفته تا احساس عکاس و بیننده با حفظ عکس بیان شود.
مطمئنن توجه به مبانی هنری توسط شخص عکاس بوده که باعث شده چنین عکس زیبای از این پنجره های پر از رمز و راز برداشته شود.

نتیجه : به نظرم عکاس تا 80 درصد کار را با موفقیت انجام داده است، هدف اصلی نمایش پنجره ها بوده اما عامل اصلی جذابیت این پنجره های بخشی مربوط به جداره های قوسی شکل داخلی بوده که کمی در عکس مورد نظر محجور واقع شده و در جای در حاشیه ی سمت چپ عکس به فنا رفته.
 

mina jigili

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام و سپاس ازتاپیک خوبتون
من به نقد تصویر 6 میپردازم

در این تصویر از زاویه ی مناسبی استفاده شده است
اشکالی که دیده میشود بی شک گویای معماری ایرانی است طاق و قوس ها .شیشه های رنگی پنجره ها و ظرافت انها در نحوه ی قرارگیری و ایجاد هندسه چشم نواز و تفکر برانگیز
رنگ های روشن و تیره و گرم و نحوه ی ادغامشان با هم
در اینجا خطوط منحنی و نحوه ادغام آن با سطوح عمودی مشاهده میشود و بیان خوبی از خطوط را داراست
سایه هایی که در تصویر دیده میشود سایه های خشک و سیاه طبق تصورات عموم مردم نیست بلکه سایه های رنگی حاصل از انعکاس پرتو نور به شیشه هاست و گرما و حرارت عکس را بیشتر کرده است
ما در این عکس به مقیاس فضا پی میبریم از این جهت که انسان در عکس مشاهده میشود و فضا برای ما ملموس تر شده و این قسمت کانون توجه قرار گرفته است
این عکس نگاه انسان را در وهله اول به آن قسمتی که انسان قرار گرفته و طاق بلند بالای سرش می کشد و بعد از ان سایه های رنگی روی زمین
در این عکس ما کامل در میابیم که هدف اصلی عکاس به رخ کشیدن زیبایی بصری سایه هاست و در این عکس شکوه بی وصفی از آن به چشم میخورد و آرامش و پر رمزو راز بودن و نیرویی ماورا طبیعی در آن حس می شود و قدری هم حس تنهایی و کمی وهم از این جهت که تاریکی به طور طبیعی این حس را در انسان ایجاد میکند اما تنهایی لذت بخشی که انسان را به ماندن و کشف آن ترغیب میکند
در کل این تصویر ناگفته گویای موضوع عکس است و با بیننده ارتباط برقرار میکند و باید به هنر عکاس آفرین گفت
 

niaz**

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیتم های مهم در قضاوت عکاسی ِ معماری شماره 04 :

  • ارتباط با موضوع مسابقه
  • تم و پس زمینه
  • عدم وجود سوژه های اضافی و مزاحم در کادر
  • وضوح ِ تصویر
  • کادر بندی مناسب
  • ترکیب بندی
  • خلاقیت
  • مسائل زیبایی شناسی ( زیبا بودن، حس و حال داشتن ، سلیقه ی شخصی و ...)
  • نمایش مناسب معماری در عکس

عکس شماره 11 و شماره 45
از لحاظ انتخاب موضوع و نوع کادر بندی تقریبا مشابه همدیگه هستند
هر دو موضوع رو به خوبی نشون دادند

تمامی موارد بالا در تمامی عکس ها رعایت شده از لحاظ وضوح
کادر بندی عکس شماره 11 عالیه و عکس شماره 45 میتونست بهتر از این هم باشه اگر کمی فضای پر رو کمتر نشون میداد عکس خیلی دلنشین تر میشد ولی در همین حالت هم زیبایی خاص خودش رو داره خصوصا اینکه از تاریکی به آسمان و نور رفته و این نشون دهنده خلاقیت عکاس بوده،امیدوارم عکس هاتون رو با همین خلاقیت،بیشتر ببینیم
مسائل زیباشناسی کاملا رعایت شده در رابطه با نمایش مناسب عکس هم که حرفی ندارم که بزنم بیشترین حرفم برای این دو عکس در رابطه با نوع کادر بندی بود،که امیدوارم در عکس های بعدیشون حتما رعایت بشه ، امیدوارم باز هم شاهد عکس های زیباتری از همه عزیزان باشیم
:gol:

پ.ن: برای یادگیری کادربندی میتونید به تاپیک های آموزش عکاسی مراجعه کرده و قوانین اون رو جهت بهتر شدن در عکس های بعدی اجرا کنید.

ممنون احسان عزیز:gol:
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام و تشکر از ایده ایجاد چنین تاپیکی، دوست دارم در مورد تمام عکسها نظرم را بنویسم ولی فعلا از تصویر شماره 6 شروع می کنم:

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=149030&d=1367430109

این عکس به نظر من یکی از زیباترین عکسهای مسابقه نور و سایه است و هر بار که به این عکس نگاه می کنم خودم را حاضر در آن فضا و مکان و در لحظه ثبت عکس می بینم.

عکس نکات مثبت زیادی دارد، بیشتر از هر چیز تضاد نور و سایه و تیرگی و روشنی در آن جلب توجه می کند که حضور شیشه های رنگی نقطه قوتی در ترکیب رنگهای عکس شده ؛ در کنار این رنگها سایه روشن های شیشه های ساده تر ، هارمونی رنگی بین رنگهای پنجره ها و نورهای رنگی کف فضا عکس را از حالت یکنواختی خارج کرده است.

حضور بافت در شیشه های رنگی ، شیشه های ساده و آجرهای داخل فضا باعث شده با وجود تیرگی کلی عکس، چشم به خوبی در فضای آن درگیر شده و حرکت کند.

وجود فیگور انسانی در فاصله مناسبی از لبه های کادر عکس و در داخل بازشویی که شدت نور بیشتری را به داخل فضای تاریک داخلی راه داده _ و از این نظر روشن ترین بخش عکس است_ نقطه کانونی مناسبی برای عکس ایجاد کرده و در عین حال گویای مقیاس فضا نیز هست که دوستان پیش از این اشاره کردند.

حالت این فیگور که پشت به دوربین و در حال حرکت ثبت شده عکس را پویاتر کرده و بیننده را دعوت می کند که از محل ثبت عکس و در فضا حرکت کرده و به ماجراجویی در خارج از این فضای بسته ادامه دهد. گویی اتفاقی یا فضایی دیدنی تر پشت این بازشدگی وجود دارد.

نقات قوت این عکس بسیار زیاد است، ولی شاید توجه بیشتر به کادر بندی و سعی در قرار دادن قوس ها و پنجره ها به صورت کامل در کادر و پرهیز از قطع شدن آنها توسط کادر باعث می شد عکس کاملتر شود.
 
آخرین ویرایش:

D I S A

عضو جدید
آیتم های مهم در قضاوت عکاسی ِ معماری شماره 04 :

  • ارتباط با موضوع مسابقه
  • تم و پس زمینه
  • عدم وجود سوژه های اضافی و مزاحم در کادر
  • وضوح ِ تصویر
  • کادر بندی مناسب
  • ترکیب بندی
  • خلاقیت
  • مسائل زیبایی شناسی ( زیبا بودن، حس و حال داشتن ، سلیقه ی شخصی و ...)
  • نمایش مناسب معماری در عکس


تصویر شماره 45


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=154283&d=1370695863

.
تصویر شماره 11


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=149273&d=1367584640


سلام / با تشکر ، بنده نیز به نوبه خودم در مورد این دو عکس نظر میدم . :smile:
محاسن : با موضوع مسابقه مرتبط هستند و از بهترین های این دوره به نظر من .
تم و پس زمینه هر دو آبی آسمان هست و این زیبایی های عکس را دو چندان کرده .
تصاویر از وضوح خوبی برخوردار هستند ، مخصوصا در تصویر شماره 45 .
بازی نور و سایه در این دو عکس به وصوح قابل مشاهده است مخصوصا در تصویر شماره 11 که عکاس در سایه مطلق قرار داره .
کادربندی های هر دو تقریبا خوب و منطقیست .
معایب : به عنوان نقص و ایراد ، اگر بخواهم مطلبی بگویم ،به وجود سوژه های اضافی در کادر اشاره میکنم مثل داربست ها و اون چراغ که در نقطه ی طلایی عکس قرار داره .
در کل تصاویر منتخب شده خوب و عالی هستند و به همه ی دوستان تبریک عرض میکنم .:gol:
قوانین تاپیک :

4- در صورت تمایل ، می توانید یک موضوع برای دوره های بعدی ِ مسابقات عکاسی انتخاب کنید ؛ نظرات و آراء دوستان در نهایت بررسی خواهد شد .

من موضوع فضای سبز و معماری را پیشنهاد می کنم . :)
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

با سلام دوباره حرفهایی برای گفتن درباره عکس شماره 7 دارم:



شاید اگر عکاس زمان دیگری را برای ثبت عکس انتخاب می کرد زیبایی عکس چندین برابر می شد. در بعضی بناها قبل از شروع عکاسی زاویه و رنگ نور خورشید باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد (نمونه آن عکاسی از نقوش آجری و ساباط ها و کوچه ها در دزفول است). در این عکس اینطور به نظر می رسد که عکاس زمان و نور مناسب برای عکاسی از این زاویه را از دست داده است، چراکه پیش زمینه عکس تیره است و اثر نور به سختی روی زمین و سقف دیده می شود و نور مناسب که سایه روشن های زیبایی می توانست روی عناصر معماری میانه عکس ایجاد کند وجود ندارد و نتیجه آن کنتراست شدید در تصویر است و شاید بهتر بود همین زاویه با کادر بسته تر ثبت می شد.
برای کادربندی بهتر، حرکت مختصر دوربین به سمت چپ و بالا ضمن قرار دادن کامل عناصر متقارن معماری در کادر، تقسیمات افقی غیریکسانی برای عکس ایجاد می کرد. تقارن بنای معماری و سعی عکاس در ثبت آن منجر به قرار گیری بادگیر در مرکز عکس شده و از نظر ترکیب بندی مناسب به نظر نمی رسد. شاید حضور یک پرنده، یک انسان، انعکاسی بر روی زمین، یا روشن تر بودن بخشی از جداره های سمت چپ تعادل مطلق عکس را می شکست و جذابیت آن را بالاتر می برد.
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
سلام خدمت دوستان معمار عزیز
یه سوالی که با دیدن عکس ها به ذهن من میرسه اینه که
آیا صرفا باید بازی نور و سایه روی بنای معماری ثبت بشه یا نه طرح بنا هست که این اَشکال رو ایجاد میکنه؟ (مقایسه ی عکس های 11 و 13)
این در عکسها متفاوت بود!
و اینکه همونطور که یکی از دوستان اشاره کردن ما غالبا عکس های معماری قدیم رو میبینم و خیلی خوب میشه اگر همین سوژه ها رو روی فضاهای جدید هم اجرا کنید و عکس بگیرید.

یکی از موضوعات پیشنهادی من هم معماری مدرن و پست مدرن هست. اینکه آیا ما توی شهرامون داریم اصلا و دیدیم؟ و اینکه به چه شکل اجرا شده ؟
لطفا مدیر تالار اگر به اسم مکان ها دسترسی دارن در پایین هر عکس قرار بدن تا اطلاعات لازم رو هم بدست بیاریم.

در پایان این عکس (پانوراما) رو ببینید :



مسجد نصیرالملک در شیراز

که به زیباترین نحو بازی رنگ و نور رو نشون میده که مطمئنا هدف طراح بوده.
اگر اشتباه نکنم ما هم تا به حال از این مسجد عکس داشتیم اینجا
و دوستان شیرازی حیفه از این فضاها استفاده نکنن
پیروز و پایدار باشید.
 

پیوست ها

  • 1367751815.تصویری بسیــار زیبا از نمای داخل مسجد نصیرالمل.jpg
    1367751815.تصویری بسیــار زیبا از نمای داخل مسجد نصیرالمل.jpg
    50.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام خسته نباشید:gol:

ضمن تشکر ، بنده حقیر اطلاعاتی در خصوص نقد عکس نداشته اما با کمک دوستان عزیز و فراهم اومدن فضایی که بیشتر جهت یادگیری و نقد خودم هست ، دوست دارم که روی کار دوستان نظر بدم هرچند که یقینا ایراداتی هم وجود داره

در خصوص عکس شماره 7:تعادل بصری زیبایی داره اما من فکر میکنم که در بحث تقارن یا باید کامل متقارن بود یا نه شکستش(اشاره به تکه نور سمت چپ) ینی اگر اطراف قاب در سیاهی مطلق بود زیباتر میشد(مثل عکس شماره 11) و اینکه با وجود زیبایی خاص و ترکیب بندی مناسب سوژه، بیشتر به نور اشاره داره تا نور و سایه




و اینکه همونطور که یکی از دوستان اشاره کردن ما غالبا عکس های معماری قدیم رو میبینم و خیلی خوب میشه اگر همین سوژه ها رو روی فضاهای جدید هم اجرا کنید و عکس بگیرید.

یکی از موضوعات پیشنهادی من هم معماری مدرن و پست مدرن هست. اینکه آیا ما توی شهرامون داریم اصلا و دیدیم؟ و اینکه به چه شکل اجرا شده ؟

با تشکر از نظرات خوب شما، یه توضیحی میخواستم بدم مبینی براینکه؛ ازعلاقه ی دوستان به فضاهای سنتی س که بیشترعکسها از ان قسمت هست وقصد نداشته که از ارزش دوره ای کم یا زیاد کنند ، کما اینکه در همین سری 4 عکسی از پردیس سینما ملت داشتیم (نور و انعکاس)یا سری قبل نو و کهنه خودم عکسی از ساختمان جدید مجلس گرفته بودم.هر موضوعی که داده میشه پتانسیل اینو داره که از معماری بومی،سنتی،معاصر،پست مدرن و... گرفته بشه/بازم ممنونم:gol:



من موضوع "معماری و مردم" رو پیشنهاد میکنم .یه پیشنهاد دیگه هم داشتم اینکه موضوع رو در قالب یه عبارت ترکیب وصفی یا مصرع شعر بدین که خود موضوع هم جای فکر کردن داشته باشه


با سپاس... :gol:
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار

تزئینات ، بخشی جدایی ناپذیر از معماری می باشد . رابطه ی تزئینات با معماری ، همانند رابطه ی گل ها به شاخه های بوته می باشد .
( فرانک لوید رایت )


با سلام و احترام . . .:gol:
مرحله ی پنجم از سلسله تاپیک های عکاسی ِ موضوعی ِ معماری رو آغاز می کنیم ، و امیدوارم که مثل همیشه شاهد حضور ِ دوستان ِ هنرمند و معمار باشیم ، و از تجربیات و هنر دوستان بهره مند بشیم .

موضوع مرحله ی پنجم : تزئینات در معمــــــــاری

شما می توانید استنباط و برداشت های مفهومی - هنری - حرفه ای - معمارانه و ... خود را از نگاه دوربین ، ثبت کنید و تصویر رو در اینجا به اشتراک بگذارید . فکر می کنم بیش از این نیازی به شرح ِ موضوع نیست ، چرا که همه ی ما با این موضوع آشنا هستیم . و مهمتر اینکه ممکن هست که توضیحات بیشتر ، موجب ِ القاء جهت گیری به اذهان باشه . پس بهتر اینه که ایده ها ، بکر بمونه ، و در قالب تصاویر نظاره گر اون باشیم .




قوانین مرحله ی پنجم :


  • [*=1]ذکر توضیحات و مشخصات تصویر – لطفا مشخصات کامل هر تصویر رو بیان کنید ( از قبیل زمان ، مکان ، نوع دوربین ، و توضیحات ِ لازم ) .
    [*=1]کاهش حجم عکس - برای سنگین نشدن صفحات لطفا حجم و سایز عکس های خود را کاهش دهید .
    [*=1]آپلود در باشگاه مهندسان – لطفا برای حفظ عکس هایتان آن را در باشگاه آپلود و ضمیمه پست کنید ( البته در کنار آن میتوانید از آپلود سنتر مطمئن دیگری نیز استفاده بفرمائید )
    [*=1]تعداد عکس - لطفا حداکثر تا 4 عکس خود را انتخاب و ارسال بفرمائید ( ترجیحا یک تصویر )

______________________________________________________________


هدایای در نظر گرفته شده : ( این بخش در آینده تکمیل می گردد )


  • [*=1]نفر اول . . .
    [*=1]نفر دوم . . .

    [*=1]نفر سوم . . .


______________________________________________________________

آرشیو دوره های قبل :



 

joyaye nam

کاربر فعال
1.jpg

مکان : قم - خیابان 19 دی - منزل شخصی آیت الله فیض
زمان : اردیبهشت 91 نزدیک ظهر
نوع دوربین : موبایل nokia c7
ایده : خط اسمان و تزئینات لبه ی بام

تصاویر ضمیمه صرفا جهت موقعیت عکس در خانه می باشد
 

پیوست ها

  • 2.jpg
    2.jpg
    56.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

joyaye nam

کاربر فعال
3.jpg

مکان : قم _ خیابان 19 دی _ منزل شخصی آیت الله فیض
زمان : خرداد 91 نزدیک ظهر
دوربین : sony /model : DSC-H1
ایده : تزئینات نمای داخلی و لبه ی بام


تصاویر ضمیمه صرفا جهت موقعیت عکس در خانه می باشد
 

پیوست ها

  • 4.jpg
    4.jpg
    51.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تزئینات در معمـــــــــاری

تزئینات در معمـــــــــاری

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=165145&d=1376303067



SDC10002.jpg

.
.
.
.
.




مکـان: مشهد ( دقیق یادم نیست فکر کنم)در ورودی یکی از رواق هـای مشهد!

زمان: 2010/5/29

دوربین: سامسونگ -es 10 zs
 

پیوست ها

  • 3456.jpg
    3456.jpg
    98.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا