«مسئوليت كيفري سقط جنين» دکتر سید عسکری حسینی مقدم استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
نخستين حقي كه در قرآن كريم براي انسان مطرح شده است، حق حيات و زندگي است. در نگاه قرآن، نابودي حق حيات به ناحق، برابر است با نابودي همه جامعه. «من قتل نفساً بغير نفسٍ او فساد في الارض فكانّما قتل الناس جميعاً» هركس ديگري را جز براي قصاص يا مبارزه يا فسادگري بكشد، گويي همه مردم را كشته است. اولين و مهمترين حق كودك جنيني، حق حيات و زندگي است. از منظر حقوق اسلامي، حفظ جان كودك جنيني مانند حفظ جان ساير افراد لازم و واجب است و قتل كودك جنيني جز در موارد استثنائي ممنوع و حرام می باشد. در حقوق اسلام با توجه به اهميتي كه حيات كودك جنيني دارد، قوانين سنگيني براي متعرضين و پايمال كنندگان حق حيات كودك جنيني پيش بيني و مجازات سنگيني براي آن تدوين شده است. ما در اين گفتار مباحث مربوط به مسئوليت كيفري سقط جنين را مطرح مي كنيم.
مقدمه هر روز آمار تکان دهنده ای در مورد سقط جنین منتشر می شود و روح و جان هر انسان عاقلی را می آزارد. افزایش بی رویه و بی سابقه ارتباط نامشروع، ازدواج غیر رسمی، افزایش فساد و فحشا، افزایش طلاق و نابودی کانون گرم خانواده، افزایش خانواده گریزی و فرار دختران از خانواده، افزایش اعتیاد و آلوده گی نسل جدید به مواد مخدر ، رواج بی بند و باری و .. سبب شد، تا نسل امروز از جهات مختلف دچار بحران شود. یکی از این بحران ها، کوشش انسان در جهت نابودی نسل خود است، که نمونه بارز آن سقط جنین است. آمار دقیقی از سقط جنین در سراسر جهان در دست نیست . زیرا بیشتر موارد سقط جنین بصورت غیر قانونی و خارج از مکان های بیمارستانی و درمانگاه های مجاز انجام می شود. سقط جنین در کشورآمریکا نا محدود شده است و هر روزه آمار سقط جنین در حال افزایش است. مطابق آمار سال 1955، هر ساله تقریباً 25میلیون سقط جنین قانونی و 20 میلیون سقط جنین غیر قانونی در دنیا واقع می شود که این رقم به این معناست که به ازای هر 1000 زن 44-15 ساله 35 نفر سقط جنین کرده اند. در بین کشورهایی که سقط جنین مجاز شمرده شده است، بالاترین میزان در ویتنام (83 مورد در هر 1000 زن) و پایین ترین میزان در بلزیک و هلند (7مورد در هر1000 زن) گزارش شده است. این در حالی است که از سال 1973 تا کنون فقط در شهرهای غربی آمریکا بیش از 50 میلیون کودک، متولد نشده از بین رفتند. بنابراین گزارش یک طرفدار حقوق زنان در آمریکا خبر داد که سقط جنین بین زنان آفریقایی که مقیم آمریکا هستند رو به افزایش است و 37 درصد زنان آفریقایی سیاه پوست سقط جنین انجام داده اند که تعداد آن ها به 10 میلیون نفرمی رسد. براین اساس در اجتماع زنان آفریقایی از هر 3 زن یک زن مرتکب سقط جنین می شود. سازمان پزشکی قانونی ایران گزارش داده که در سال گذشته دو هزار عمل سقط جنین قانونی در ایران صورت گرفته است. رئيس اداره سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت اعلام كرد: سالانه حدود 300 هزار بارداري ناخواسته در ايران رخ ميدهد كه حدود يك سوم اين بارداريها به سقط جنين منجر ميشود. ( سایت خبری بازتاب ، اسفند 84 و مرداد85) دين مبين اسلام با توجه به جامعيت و گستردگي اش حقوق بسياري براي كودك در دوران جنيني قائل است. بعد از انعقاد نطفه و عمل لقاح اسپرم مرد با تخمك زن ، ساختار كودك تشكيل مي گردد و به عنوان يك موجود داراي حقوق خاصي است. اولين و مهمترين حق كودك جنيني، حق حيات و زندگي كودك است. وقتي نطفه در رحم مادر قرار گرفت و رحم بارور شد، حق حيات براي او بوجود مي آيد و مادر و ساير افراد، حق تجاوز و نابودي آن را ندارند. زيرا در حقوق اسلام، بعد از استقرار نطفه در رحم مادر و انعقاد آن، كسي حق نابودي نطفه را ندارد و مادر و پدر در جهت حفظ و حراست از آن مسئول هستند و نهايت توانائي خود را در جهت حفظ و نگهداري نطفه بايد بكار ببرند، و كسي كه در اين مرحله سبب سقط و نابودي جنين شود، مجازات مي بيند و به پرداخت مجازات مالي (ديه) محكوم خواهد شد. زیرا سقط جنين از اين مرحله، ممنوع و حرام مي باشد. کلید واژه ها: سقط ، جنین ، کودک ، مسئولیت کیفری
مفهوم سقط جنين الف) سقط در لغت كلمه سقط در لغت به معني افتادن، سقوط كردن، انداختن، خارج شدن ، از بين رفتن و واقع شدن است. (جوهري، كلمه سقط؛ طريحي ، ج2/286) ابن منظور گفته است: سقط یسقط سقوطاً در لغت به معنی افتادن، انداختن و واقع شدن است. در زبان عربی گفته می شود: سقط الشئ من یدی. یعنی وسیله از دست من افتاد. در حدیثی پیامبر(ص) فرمود: علی الخبیر سقطت. یعنی بر کسی که از آن آگاه است، واقع شد. همین طور اسقطت الناقه. یعنی شتر فرزندش را انداخت. (ابن منظور ج7/316) در کتاب القاموس المحیط آمده است: سقط الولد من بطن امه. یعنی فرزند از شکم مادرش خارج شد. همچنین سقط ( بکسر سین) به معنی فرزند ناقص و سقیط به معنی فرزند ناقص العقل است. (فيروز آبادي ، ج2/364) شیخ طریحی گفته است: سقوط به معنی وقوع است. سقطت الفاره فی الاناء یعنی موش در ظرف افتاد. (طريحي ج2/385) ب) سقط در فقه و حقوق در اصطلاح فقها، سقط به معني خارج شدن جنين از رحم مادر، قبل از كامل شدن آن است. به عبارت ديگر، اگر جنين قبل از پايان دوره حمل و كامل شدن به صورت مرده از رحم خارج شود، بدان سقط گويند. مانند آن که جنين در 6 ماهگي به صورت زنده از رحم خارج شود. (قلعجي، كلمه سقط؛ سعدي ، ص175) با نظر به معنای مذکور سقط در اصطلاح فقه به همان معنی لغوی است با این فرق که سقط در لغت دارای معنای عام است ولی در اصطلاح فقه برای سقط جنین بکار می رود. به حذف یا بیرون آمدن یا بیرون آوردن رویان یا جنین مرده یا زنده از رحم، سِقطِ جَنین یا اَفگانه شدن گفته میشود. سقط جنین عمدی به معنای پایان بخشیدن به بارداری به وسیلهٔ دارو یا عمل جراحی پیش از زمانی است که جنین بتواند زنده زاده شود. (از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد کلمه سقط) سقط جنین در حقوق عبارت است از اخراج عمدی و غیر طبیعی و قبل از مو عد طبیعی جنین به نحوی که حمل خارج شده از بطن مادر زنده نباشد یا قابل زیست نباشد . حمل : به کودکی گویندکه در شکم مادر است و از نظر پزشکی به دوران بعد از هفت ماهگی تا قبل از تولد طفل گفته می شود . ( افتخاری ص2) در قانون مجازات اسلامي مفهوم سقط بيان نشد، ولي در مواد 487 تا 493 ، قوانين مربوط به سقط جنين مطرح شد و از محتواي مطالب آن بدست مي آيد كه مفهوم سقط جنین در حقوق نيز همان مفهوم فقهي است. اقسام سقط سقط جنين را مي توان بر اقسام زير تقسيم كرد: 1- سقط عادي و طبيعي: گاهي ممكن است به علت بيماري يا عوامل محيطي يا علت ژنتيكي و ... جنين سقط شود. به اين قبيل سقط ها، سقط عادي يا طبيعي گويند. با توجه به اينكه در سقط عادي، جرم يا جنايتي در آن تحقق ندارد و كسي عامل آن نيست، مجازاتي نيز پیش بینی نشده است. (افتخاري ، ص74) زيرا در حقوق اسلام، مجازات تابع جرم و جنايت است ، در صورتي كه عنصر مادي و معنوي جنايت تحقق يابد، مجازات نيز مطرح مي شود.از آنجا كه در سقط عادي، جرم و جنايتي رخ نداده است، مجازات آن نيز منتفي است. 2- سقط طبي و درماني: گاهي ممكن است به جهت حفظ جان مادر، نياز به سقط جنين باشد، در اين صورت بنابر ضرورت و توصيه پزشك متخصص جنين سقط مي شود. در اين نوع سقط نيز با توجه به اينكه جرم و جنايت تحقق ندارد و برای حفظ جان مادر چنين تصميمي گرفته مي شود و اجراء مي گردد، مجازاتي نيز مطرح نيست. زيرا در اين نوع سقط، رعايت مصلحت حفظ جان مادر مورد توجه مي باشد و به جهت اهميت جان مادر حکم بر سقط جنين داده مي شود. البته در اينجا اقسام دیگری مطرح است و چون محل بحث ما نيست، از بيان آن خوددار مي شود. مانند سقط جنين ناقص الخلقه، سقط جنين بيمار و ... 3- سقط جنين جنائي سقط جنين جنائي عبارت است از اينكه كسي به سبب جنايت، جنيني كه در رحم مادر است را از بين ببرد. خواه سقط جنين از سوي عمد و با قصد و اراده جنايت كار باشد و يا غير عمدي و بدون قصد و اراده، و يا از روي اشتباه و خطا باشد. سقط جنينی كه جرم به حساب مي آيد و براي آن مجازات تصور شده است، اين قسم سقط جنين است. مجازات سقط جنين مجازات یا عدم مجازات سقط جنین بر پایه دو تئوری و نظریه استوار است که به اختصار بررسی آن از نظر گرامی شما خواهد گذشت. الف- تئوري حق حيات در حقوق اسلام از جمله حقوق كودك جنيني، حق حيات است و كسي نمي تواند آن را سلب كند و از بين ببرد. نابودي و سقط آن از نظر اسلام حرام و ممنوع است و مجازات سنگيني براي جنايتكار تدوين شده است ، و حتي مادر و پدر نيز از اين كار منع شده اند. مجازات سقط جنين بر پايه تئوري حق حيات كودك استوار مي باشد. اولين و مهمترين حق كودك جنيني، حق حيات و زندگي كودك است. وقتي نطفه در رحم مادر قرار گرفت و رحم بارور شد، حق حيات براي او بوجود مي آيد و مادر و ساير افراد، حق تجاوز و نابودي آن را ندارند. زيرا در حقوق اسلام، بعد از استقرار نطفه در رحم مادر و انعقاد آن، كسي حق نابودي نطفه را ندارد و مادر و پدر در جهت حفظ و حراست از آن مسئول هستند و نهايت توانائي خود را در جهت حفظ و نگهداري نطفه بايد بكار ببرند، و كسي كه در اين مرحله سبب سقط و نابودي جنين شود، مجازات مي بيند و به پرداخت مجازات مالي (ديه) محكوم خواهد شد. زیرا سقط جنين از اين مرحله، ممنوع و حرام مي باشد. نخستين حقي كه در قرآن كريم براي انسان مطرح شده است، حق حيات و زندگي است. در نگاه قرآن، نابودي حق حيات به ناحق، برابر است با نابودي همه جامعه. «من قتل نفساً بغير نفسٍ او فساد في الارض فكانّما قتل الناس جميعاً.» هركس ديگري را جز براي قصاص يا مبارزه با فسادگري بكشد، گويي همه مردم را كشته است. (جوادي، ص175) بي ترديد عنوان نفس بر كودك جنيني نيز صادق است و از منظر حقوق اسلامي، حفظ جان كودك جنيني مانند حفظ جان ساير افراد لازم و واجب است و قتل كودك جنيني جز در موارد استثنائي ممنوع و حرام می باشد. در حقوق اسلام براي حفظ حق حيات كودك جنيني مقررات ويژه اي وضع شده است. ما در اين گفتار به برخي از اين موارد به صورت گذرا اشاره مي كنيم. 1- ممنوعيت سقط جنين: در حقوق اسلام از آنجايي كه جنين داراي حق حيات است، همه انسانها موظفند، اين حق را رعايت كنند و پدر و مادر مسئوليت نگهداري و حفظ كودك جنيني را بر عهده خواهند داشت. زيرا سقط جنين و از بين بردن آن و حتي آسيب زدن بدان ممنوع و حرام است و مجازات سنگيني براي آن مقررشده است. شیخ طوسی در المبسوط گفته است: اگر کسی ضربه ای به شکم زن بزند و جنین سقط کند، صد دینار باید دیه دهد ولی اهل سنت بر اساس روایتی از پیامبر معتقدند، ضارب باید یک غره (که یک دهم دیه است) دیه دهد . چون در اسلام جنین نفس محترمه است. جمال بن مالک به پیامبر(ص) گفت: یا رسول الله جنینی که نه میخورد و نه می نوشد و نه حرف می زند و نه فریاد می کشد، مانند شئ باطل است، چرا برای آن باید دیه داد؟ حضرت در جواب فرمود : این سخن کاهنان است که مسجع گفته اند( واز نظر اسلام این سخن باطل است.) 0(طوسي ج7/193) حق حيات جنين در حقوق اسلام، آنقدر مورد اهتمام قانونگذار اسلام بوده است كه حتي در جنايت جنين كفار نيز مسئله ديه و مجازات مالي مطرح شده است. (طوسي الخلاف، ج5، ص298 ؛ النهایه ص 750 ؛ ابن براج ج2/510) 2- اهميت حيات جنين: از نظر حقوق اسلامي، حيات جنين بسيار مهم و با ارزش است و در بسياري از موارد در حكم انسان زنده و متولد شده می باشد. در اين گفتار به اختصار به برخي از اين موارد كه مورد اهتمام شارع مقدس است، اشاره مي شود. الف- در صورتي كه زني بميرد و فرزند در شكمش باشد، شكم مادر شكافته مي شود و فرزند خارج مي شود. از امام كاظم (ع) در مورد زني كه فوت كرد و فرزندش در شكم او بود، سئوال شد. حضرت فرمود: شكم مادر شكافته مي شود و فرزند از آن خارج مي گردد. (كليني، ج5، ص500) ب- اگر زن حامله اي مرتكب گناه يا جرم شود، حد قتل و همين طور ساير حدهايي كه براي جنين ضرر دارد، بعد از وضع حمل اجراء مي شود. حضرت علي (ع) در اين مورد فرمود: ليس علي الحبلي حدّ حتي تضع. برزن حامله حد جاري نمي شود، تا وضع حمل كند. (نوري، ج2، ص49) ج- به نظر فقها، اگر زن حامله مرتكب جنايت عمدي شود، بايد قصاص شود، ولي اجراي قصاص بعد از وضع حمل خواهد بود. (امام خميني ، ج2، ص539) در ماده 262 قانون مجازات اسلامي آمده است، زن حامله كه محكوم به قصاص است، نبايد قبل از وضع حمل، قصاص شود و پس از وضع حمل، چنانچه قصاص موجب هلاكت طفل باشد، بايد به تأخير افتد، تا خطر مرگ از طفل برطرف شود. د- رعايت حق جنين در روايات اسلامي بسيار مهم دانسته شده است. در برخي از روايات آمده است، اگر روزه براي جنين ضرر داشته باشد، روزه گرفتن برزن حامله واجب نيست. فقهاء نيز به استناد اين روايت گفته اند: روزه برزن حامله واجب نيست و از هر روزه يك مد طعام كفاره مي دهد. (طوسي، ج3، ص548) امام باقر (ع) فرمود: زن حامله و زن دايه (شيرده) كه شيرش كم است، ميتواند روزه ماه رمضان را افطاركند. (صدوق، ج2، ص134) علاوه بر موارد بالا، ساير قوانيني كه در حقوق اسلام براي كودك جنيني در نظر گرفته شد، مانند نفقه جنين، حضانت و نگهداري جنين و ... ناشي از اين است كه در حقوق اسلام حيات كودك جنيني مورد توجه و اهتمام شارع مقدس است. خلاصه آن که بر پایه تئوری حق حیات ، سقط و نابودی جنین ممنوع و حرام است. ب- تئوري آزادي اراده در برابر اين نظريه گروهي از حقوق دانان با ارائه تئوري آزادي اراده، معتقدند: سقط جنين جايز است و اشكال ندارد. اين گروه می گویند: هر انساني از جهت اراده و تصميم آزاد است و مي تواند هر تصميمي كه به مصلحت خود است، اتخاذ كند. هرچند آن تصميم ممكن است به نظر ديگران نادرست باشد. بر اين اساس، مادر نيز از آزادي اراده برخوردار است و در صورتي كه تشخيص دهد، جنين را باید از بين برد، مي تواند آن را سقط كند. زيرا نگهداشتن يا پايان دادن به زندگي جنين يك امر كاملاً شخصي و خصوصي است و مادر آزادانه مي تواند در مورد زندگي خويش و زندگي جنين خودش كه با اوست، تصميم بگيرد و بدان عمل كند. همان طوري كه انسان در ساير مسائل شخصي و خصوصي مي تواند تصميم بگيرد و بدان عمل كند. اين گروه در تقويت اين نظريه مسائل ديگري نيز مطرح كرده اند و گفته اند سقط جنين جهت كنترل جمعيت، بارداري ناخواسته، مشكلات احتمالي خانواده ها در نگهداري فرزند و ... نيز مؤثر است و داراي سود و منفعت بوده و مطلوب مي باشد. ما در اين گفتار درصدد بيان اين نظريه و بررسي آن نيستيم و تنها به ذكر يك مطلب در جواب آنان بسنده مي كنيم. ما نيز اصل «آزادي اراده» را قبول داريم و اسلام هم مدافع آن است و كسي نمي تواند در مسائل شخصي و خصوصي ديگري را به كاري مجبور كند، چون هر انساني آزاد آفريده شد و آزاد زندگي مي كند و در روايات و آيات نيز بدان تصريح شده است و حتي در پذيرش دين اسلام، اكراه و اجبار منع شده است و قرآن كريم فرمود: لا اكراه في الدين. در دين اسلام اكراه و اجبار نيست. (بقره/256) علي (ع) نيز در این باره فرمود: لاتكن عبد غيرك لقد جعلك الله حرّاً. برده و بنده ديگري نباش، چون خداوند تو را آزد آفريد. (نهج البلاغه ج 3/51) علاوه بر آن، يكي از اركان حقوق اسلام در مباحث مختلف از جمله قراردادها، مجازات و عبادات، نفي اكراه و اجبار است و از شرائط عمومي آن ها اختيار شمرده شد.
نخستين حقي كه در قرآن كريم براي انسان مطرح شده است، حق حيات و زندگي است. در نگاه قرآن، نابودي حق حيات به ناحق، برابر است با نابودي همه جامعه. «من قتل نفساً بغير نفسٍ او فساد في الارض فكانّما قتل الناس جميعاً» هركس ديگري را جز براي قصاص يا مبارزه يا فسادگري بكشد، گويي همه مردم را كشته است. اولين و مهمترين حق كودك جنيني، حق حيات و زندگي است. از منظر حقوق اسلامي، حفظ جان كودك جنيني مانند حفظ جان ساير افراد لازم و واجب است و قتل كودك جنيني جز در موارد استثنائي ممنوع و حرام می باشد. در حقوق اسلام با توجه به اهميتي كه حيات كودك جنيني دارد، قوانين سنگيني براي متعرضين و پايمال كنندگان حق حيات كودك جنيني پيش بيني و مجازات سنگيني براي آن تدوين شده است. ما در اين گفتار مباحث مربوط به مسئوليت كيفري سقط جنين را مطرح مي كنيم.
مقدمه هر روز آمار تکان دهنده ای در مورد سقط جنین منتشر می شود و روح و جان هر انسان عاقلی را می آزارد. افزایش بی رویه و بی سابقه ارتباط نامشروع، ازدواج غیر رسمی، افزایش فساد و فحشا، افزایش طلاق و نابودی کانون گرم خانواده، افزایش خانواده گریزی و فرار دختران از خانواده، افزایش اعتیاد و آلوده گی نسل جدید به مواد مخدر ، رواج بی بند و باری و .. سبب شد، تا نسل امروز از جهات مختلف دچار بحران شود. یکی از این بحران ها، کوشش انسان در جهت نابودی نسل خود است، که نمونه بارز آن سقط جنین است. آمار دقیقی از سقط جنین در سراسر جهان در دست نیست . زیرا بیشتر موارد سقط جنین بصورت غیر قانونی و خارج از مکان های بیمارستانی و درمانگاه های مجاز انجام می شود. سقط جنین در کشورآمریکا نا محدود شده است و هر روزه آمار سقط جنین در حال افزایش است. مطابق آمار سال 1955، هر ساله تقریباً 25میلیون سقط جنین قانونی و 20 میلیون سقط جنین غیر قانونی در دنیا واقع می شود که این رقم به این معناست که به ازای هر 1000 زن 44-15 ساله 35 نفر سقط جنین کرده اند. در بین کشورهایی که سقط جنین مجاز شمرده شده است، بالاترین میزان در ویتنام (83 مورد در هر 1000 زن) و پایین ترین میزان در بلزیک و هلند (7مورد در هر1000 زن) گزارش شده است. این در حالی است که از سال 1973 تا کنون فقط در شهرهای غربی آمریکا بیش از 50 میلیون کودک، متولد نشده از بین رفتند. بنابراین گزارش یک طرفدار حقوق زنان در آمریکا خبر داد که سقط جنین بین زنان آفریقایی که مقیم آمریکا هستند رو به افزایش است و 37 درصد زنان آفریقایی سیاه پوست سقط جنین انجام داده اند که تعداد آن ها به 10 میلیون نفرمی رسد. براین اساس در اجتماع زنان آفریقایی از هر 3 زن یک زن مرتکب سقط جنین می شود. سازمان پزشکی قانونی ایران گزارش داده که در سال گذشته دو هزار عمل سقط جنین قانونی در ایران صورت گرفته است. رئيس اداره سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت اعلام كرد: سالانه حدود 300 هزار بارداري ناخواسته در ايران رخ ميدهد كه حدود يك سوم اين بارداريها به سقط جنين منجر ميشود. ( سایت خبری بازتاب ، اسفند 84 و مرداد85) دين مبين اسلام با توجه به جامعيت و گستردگي اش حقوق بسياري براي كودك در دوران جنيني قائل است. بعد از انعقاد نطفه و عمل لقاح اسپرم مرد با تخمك زن ، ساختار كودك تشكيل مي گردد و به عنوان يك موجود داراي حقوق خاصي است. اولين و مهمترين حق كودك جنيني، حق حيات و زندگي كودك است. وقتي نطفه در رحم مادر قرار گرفت و رحم بارور شد، حق حيات براي او بوجود مي آيد و مادر و ساير افراد، حق تجاوز و نابودي آن را ندارند. زيرا در حقوق اسلام، بعد از استقرار نطفه در رحم مادر و انعقاد آن، كسي حق نابودي نطفه را ندارد و مادر و پدر در جهت حفظ و حراست از آن مسئول هستند و نهايت توانائي خود را در جهت حفظ و نگهداري نطفه بايد بكار ببرند، و كسي كه در اين مرحله سبب سقط و نابودي جنين شود، مجازات مي بيند و به پرداخت مجازات مالي (ديه) محكوم خواهد شد. زیرا سقط جنين از اين مرحله، ممنوع و حرام مي باشد. کلید واژه ها: سقط ، جنین ، کودک ، مسئولیت کیفری
مفهوم سقط جنين الف) سقط در لغت كلمه سقط در لغت به معني افتادن، سقوط كردن، انداختن، خارج شدن ، از بين رفتن و واقع شدن است. (جوهري، كلمه سقط؛ طريحي ، ج2/286) ابن منظور گفته است: سقط یسقط سقوطاً در لغت به معنی افتادن، انداختن و واقع شدن است. در زبان عربی گفته می شود: سقط الشئ من یدی. یعنی وسیله از دست من افتاد. در حدیثی پیامبر(ص) فرمود: علی الخبیر سقطت. یعنی بر کسی که از آن آگاه است، واقع شد. همین طور اسقطت الناقه. یعنی شتر فرزندش را انداخت. (ابن منظور ج7/316) در کتاب القاموس المحیط آمده است: سقط الولد من بطن امه. یعنی فرزند از شکم مادرش خارج شد. همچنین سقط ( بکسر سین) به معنی فرزند ناقص و سقیط به معنی فرزند ناقص العقل است. (فيروز آبادي ، ج2/364) شیخ طریحی گفته است: سقوط به معنی وقوع است. سقطت الفاره فی الاناء یعنی موش در ظرف افتاد. (طريحي ج2/385) ب) سقط در فقه و حقوق در اصطلاح فقها، سقط به معني خارج شدن جنين از رحم مادر، قبل از كامل شدن آن است. به عبارت ديگر، اگر جنين قبل از پايان دوره حمل و كامل شدن به صورت مرده از رحم خارج شود، بدان سقط گويند. مانند آن که جنين در 6 ماهگي به صورت زنده از رحم خارج شود. (قلعجي، كلمه سقط؛ سعدي ، ص175) با نظر به معنای مذکور سقط در اصطلاح فقه به همان معنی لغوی است با این فرق که سقط در لغت دارای معنای عام است ولی در اصطلاح فقه برای سقط جنین بکار می رود. به حذف یا بیرون آمدن یا بیرون آوردن رویان یا جنین مرده یا زنده از رحم، سِقطِ جَنین یا اَفگانه شدن گفته میشود. سقط جنین عمدی به معنای پایان بخشیدن به بارداری به وسیلهٔ دارو یا عمل جراحی پیش از زمانی است که جنین بتواند زنده زاده شود. (از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد کلمه سقط) سقط جنین در حقوق عبارت است از اخراج عمدی و غیر طبیعی و قبل از مو عد طبیعی جنین به نحوی که حمل خارج شده از بطن مادر زنده نباشد یا قابل زیست نباشد . حمل : به کودکی گویندکه در شکم مادر است و از نظر پزشکی به دوران بعد از هفت ماهگی تا قبل از تولد طفل گفته می شود . ( افتخاری ص2) در قانون مجازات اسلامي مفهوم سقط بيان نشد، ولي در مواد 487 تا 493 ، قوانين مربوط به سقط جنين مطرح شد و از محتواي مطالب آن بدست مي آيد كه مفهوم سقط جنین در حقوق نيز همان مفهوم فقهي است. اقسام سقط سقط جنين را مي توان بر اقسام زير تقسيم كرد: 1- سقط عادي و طبيعي: گاهي ممكن است به علت بيماري يا عوامل محيطي يا علت ژنتيكي و ... جنين سقط شود. به اين قبيل سقط ها، سقط عادي يا طبيعي گويند. با توجه به اينكه در سقط عادي، جرم يا جنايتي در آن تحقق ندارد و كسي عامل آن نيست، مجازاتي نيز پیش بینی نشده است. (افتخاري ، ص74) زيرا در حقوق اسلام، مجازات تابع جرم و جنايت است ، در صورتي كه عنصر مادي و معنوي جنايت تحقق يابد، مجازات نيز مطرح مي شود.از آنجا كه در سقط عادي، جرم و جنايتي رخ نداده است، مجازات آن نيز منتفي است. 2- سقط طبي و درماني: گاهي ممكن است به جهت حفظ جان مادر، نياز به سقط جنين باشد، در اين صورت بنابر ضرورت و توصيه پزشك متخصص جنين سقط مي شود. در اين نوع سقط نيز با توجه به اينكه جرم و جنايت تحقق ندارد و برای حفظ جان مادر چنين تصميمي گرفته مي شود و اجراء مي گردد، مجازاتي نيز مطرح نيست. زيرا در اين نوع سقط، رعايت مصلحت حفظ جان مادر مورد توجه مي باشد و به جهت اهميت جان مادر حکم بر سقط جنين داده مي شود. البته در اينجا اقسام دیگری مطرح است و چون محل بحث ما نيست، از بيان آن خوددار مي شود. مانند سقط جنين ناقص الخلقه، سقط جنين بيمار و ... 3- سقط جنين جنائي سقط جنين جنائي عبارت است از اينكه كسي به سبب جنايت، جنيني كه در رحم مادر است را از بين ببرد. خواه سقط جنين از سوي عمد و با قصد و اراده جنايت كار باشد و يا غير عمدي و بدون قصد و اراده، و يا از روي اشتباه و خطا باشد. سقط جنينی كه جرم به حساب مي آيد و براي آن مجازات تصور شده است، اين قسم سقط جنين است. مجازات سقط جنين مجازات یا عدم مجازات سقط جنین بر پایه دو تئوری و نظریه استوار است که به اختصار بررسی آن از نظر گرامی شما خواهد گذشت. الف- تئوري حق حيات در حقوق اسلام از جمله حقوق كودك جنيني، حق حيات است و كسي نمي تواند آن را سلب كند و از بين ببرد. نابودي و سقط آن از نظر اسلام حرام و ممنوع است و مجازات سنگيني براي جنايتكار تدوين شده است ، و حتي مادر و پدر نيز از اين كار منع شده اند. مجازات سقط جنين بر پايه تئوري حق حيات كودك استوار مي باشد. اولين و مهمترين حق كودك جنيني، حق حيات و زندگي كودك است. وقتي نطفه در رحم مادر قرار گرفت و رحم بارور شد، حق حيات براي او بوجود مي آيد و مادر و ساير افراد، حق تجاوز و نابودي آن را ندارند. زيرا در حقوق اسلام، بعد از استقرار نطفه در رحم مادر و انعقاد آن، كسي حق نابودي نطفه را ندارد و مادر و پدر در جهت حفظ و حراست از آن مسئول هستند و نهايت توانائي خود را در جهت حفظ و نگهداري نطفه بايد بكار ببرند، و كسي كه در اين مرحله سبب سقط و نابودي جنين شود، مجازات مي بيند و به پرداخت مجازات مالي (ديه) محكوم خواهد شد. زیرا سقط جنين از اين مرحله، ممنوع و حرام مي باشد. نخستين حقي كه در قرآن كريم براي انسان مطرح شده است، حق حيات و زندگي است. در نگاه قرآن، نابودي حق حيات به ناحق، برابر است با نابودي همه جامعه. «من قتل نفساً بغير نفسٍ او فساد في الارض فكانّما قتل الناس جميعاً.» هركس ديگري را جز براي قصاص يا مبارزه با فسادگري بكشد، گويي همه مردم را كشته است. (جوادي، ص175) بي ترديد عنوان نفس بر كودك جنيني نيز صادق است و از منظر حقوق اسلامي، حفظ جان كودك جنيني مانند حفظ جان ساير افراد لازم و واجب است و قتل كودك جنيني جز در موارد استثنائي ممنوع و حرام می باشد. در حقوق اسلام براي حفظ حق حيات كودك جنيني مقررات ويژه اي وضع شده است. ما در اين گفتار به برخي از اين موارد به صورت گذرا اشاره مي كنيم. 1- ممنوعيت سقط جنين: در حقوق اسلام از آنجايي كه جنين داراي حق حيات است، همه انسانها موظفند، اين حق را رعايت كنند و پدر و مادر مسئوليت نگهداري و حفظ كودك جنيني را بر عهده خواهند داشت. زيرا سقط جنين و از بين بردن آن و حتي آسيب زدن بدان ممنوع و حرام است و مجازات سنگيني براي آن مقررشده است. شیخ طوسی در المبسوط گفته است: اگر کسی ضربه ای به شکم زن بزند و جنین سقط کند، صد دینار باید دیه دهد ولی اهل سنت بر اساس روایتی از پیامبر معتقدند، ضارب باید یک غره (که یک دهم دیه است) دیه دهد . چون در اسلام جنین نفس محترمه است. جمال بن مالک به پیامبر(ص) گفت: یا رسول الله جنینی که نه میخورد و نه می نوشد و نه حرف می زند و نه فریاد می کشد، مانند شئ باطل است، چرا برای آن باید دیه داد؟ حضرت در جواب فرمود : این سخن کاهنان است که مسجع گفته اند( واز نظر اسلام این سخن باطل است.) 0(طوسي ج7/193) حق حيات جنين در حقوق اسلام، آنقدر مورد اهتمام قانونگذار اسلام بوده است كه حتي در جنايت جنين كفار نيز مسئله ديه و مجازات مالي مطرح شده است. (طوسي الخلاف، ج5، ص298 ؛ النهایه ص 750 ؛ ابن براج ج2/510) 2- اهميت حيات جنين: از نظر حقوق اسلامي، حيات جنين بسيار مهم و با ارزش است و در بسياري از موارد در حكم انسان زنده و متولد شده می باشد. در اين گفتار به اختصار به برخي از اين موارد كه مورد اهتمام شارع مقدس است، اشاره مي شود. الف- در صورتي كه زني بميرد و فرزند در شكمش باشد، شكم مادر شكافته مي شود و فرزند خارج مي شود. از امام كاظم (ع) در مورد زني كه فوت كرد و فرزندش در شكم او بود، سئوال شد. حضرت فرمود: شكم مادر شكافته مي شود و فرزند از آن خارج مي گردد. (كليني، ج5، ص500) ب- اگر زن حامله اي مرتكب گناه يا جرم شود، حد قتل و همين طور ساير حدهايي كه براي جنين ضرر دارد، بعد از وضع حمل اجراء مي شود. حضرت علي (ع) در اين مورد فرمود: ليس علي الحبلي حدّ حتي تضع. برزن حامله حد جاري نمي شود، تا وضع حمل كند. (نوري، ج2، ص49) ج- به نظر فقها، اگر زن حامله مرتكب جنايت عمدي شود، بايد قصاص شود، ولي اجراي قصاص بعد از وضع حمل خواهد بود. (امام خميني ، ج2، ص539) در ماده 262 قانون مجازات اسلامي آمده است، زن حامله كه محكوم به قصاص است، نبايد قبل از وضع حمل، قصاص شود و پس از وضع حمل، چنانچه قصاص موجب هلاكت طفل باشد، بايد به تأخير افتد، تا خطر مرگ از طفل برطرف شود. د- رعايت حق جنين در روايات اسلامي بسيار مهم دانسته شده است. در برخي از روايات آمده است، اگر روزه براي جنين ضرر داشته باشد، روزه گرفتن برزن حامله واجب نيست. فقهاء نيز به استناد اين روايت گفته اند: روزه برزن حامله واجب نيست و از هر روزه يك مد طعام كفاره مي دهد. (طوسي، ج3، ص548) امام باقر (ع) فرمود: زن حامله و زن دايه (شيرده) كه شيرش كم است، ميتواند روزه ماه رمضان را افطاركند. (صدوق، ج2، ص134) علاوه بر موارد بالا، ساير قوانيني كه در حقوق اسلام براي كودك جنيني در نظر گرفته شد، مانند نفقه جنين، حضانت و نگهداري جنين و ... ناشي از اين است كه در حقوق اسلام حيات كودك جنيني مورد توجه و اهتمام شارع مقدس است. خلاصه آن که بر پایه تئوری حق حیات ، سقط و نابودی جنین ممنوع و حرام است. ب- تئوري آزادي اراده در برابر اين نظريه گروهي از حقوق دانان با ارائه تئوري آزادي اراده، معتقدند: سقط جنين جايز است و اشكال ندارد. اين گروه می گویند: هر انساني از جهت اراده و تصميم آزاد است و مي تواند هر تصميمي كه به مصلحت خود است، اتخاذ كند. هرچند آن تصميم ممكن است به نظر ديگران نادرست باشد. بر اين اساس، مادر نيز از آزادي اراده برخوردار است و در صورتي كه تشخيص دهد، جنين را باید از بين برد، مي تواند آن را سقط كند. زيرا نگهداشتن يا پايان دادن به زندگي جنين يك امر كاملاً شخصي و خصوصي است و مادر آزادانه مي تواند در مورد زندگي خويش و زندگي جنين خودش كه با اوست، تصميم بگيرد و بدان عمل كند. همان طوري كه انسان در ساير مسائل شخصي و خصوصي مي تواند تصميم بگيرد و بدان عمل كند. اين گروه در تقويت اين نظريه مسائل ديگري نيز مطرح كرده اند و گفته اند سقط جنين جهت كنترل جمعيت، بارداري ناخواسته، مشكلات احتمالي خانواده ها در نگهداري فرزند و ... نيز مؤثر است و داراي سود و منفعت بوده و مطلوب مي باشد. ما در اين گفتار درصدد بيان اين نظريه و بررسي آن نيستيم و تنها به ذكر يك مطلب در جواب آنان بسنده مي كنيم. ما نيز اصل «آزادي اراده» را قبول داريم و اسلام هم مدافع آن است و كسي نمي تواند در مسائل شخصي و خصوصي ديگري را به كاري مجبور كند، چون هر انساني آزاد آفريده شد و آزاد زندگي مي كند و در روايات و آيات نيز بدان تصريح شده است و حتي در پذيرش دين اسلام، اكراه و اجبار منع شده است و قرآن كريم فرمود: لا اكراه في الدين. در دين اسلام اكراه و اجبار نيست. (بقره/256) علي (ع) نيز در این باره فرمود: لاتكن عبد غيرك لقد جعلك الله حرّاً. برده و بنده ديگري نباش، چون خداوند تو را آزد آفريد. (نهج البلاغه ج 3/51) علاوه بر آن، يكي از اركان حقوق اسلام در مباحث مختلف از جمله قراردادها، مجازات و عبادات، نفي اكراه و اجبار است و از شرائط عمومي آن ها اختيار شمرده شد.