مراحل ساخت مخازن تحت فشار

mehraab67

عضو جدید
عملیات آماده سازی ورقها, اندازه گیری و برشکاری
اندازه های مورد نظر روی پلیت های مربوطه توسط سنبه زده می شود وبعد از آن به وسیله دستگاه برشکاری اتوماتیک قابل حمل یا ثابت عملیات برشکاری انجام می شود.
برشکاری توسط دستگاه قابل حمل:
این دستگاه در اندازه ی کوچک بوده و پس از اندازه گذاری روی پلیت مورد نظر مقدار گاز مصرفی وسوخت وفاصله نازل به صورت دستی توسط اپراتور انجام می گیرد . دستگاه برشکاری روی ریلی حرکت کرده و عملیات برشکاری را انجام می دهد.
دستگاه ثابت - ESAB برش CNC توسط گازو پلاسما
این دستگاه ساخت کشور آلمان محصول 2004می باشد که قیمت آن 770میلیون تومان توسط شرکت ماشین سازی اراک خریداری شده است.
طول حرکت ریل در محور X, 14 مترودر محور Y, 6 متر و عرض میز کار 3متروطول میز کار12 متر می باشد.
دارای سیستم تهویه به صورت کانال کشی و دریچه ها توسط جکهای پنوماتیکی, مکشی از زیر میز کار می باشد.
سیستم برنامه نویسی این دستگاه با نرم افزار کلمبیوس که از روی دستگاه و هم از طریق کامپیوتر قابل اجرا میباشد.
این دستگاه دارای 6 تورچ که هر کدام برای عملیات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد:
تورچ 1 تا3 :
از این تورچ ها برای برش قطعات با جنس کربن استیل از ضخامت 1 الی 200 میلیمتر استفاده می شود. سوخت مورد استفاده متان و اکسیژن میباشد و زاویه یابی دستگاه به صورت اتوماتیک می باشد.
فاصله تورچ با سطح قطعه کار توسط سنسورهای حرارتی الکتریکی و تنظیم منوها انجام می شود.
تورچ 4 (Arc Marker):
برای حک کردن شماره ودر آوردن نقشها روی سطح ورقها استفاده می شود .
عمق مارکینگ : 0.5 میلیمتر- گاز مصرفی : آرگون- سیستم خنک کننده : آب دی یونیزه شده دو بار تقطیر شده.
تورچ 5:
برای پخ وبرش همزمان استفاده می شود. پخ به صورت X یا V و برش همزمان می باشد.
قابلیت چرخش تورچ : 180درجه در محور x و y برای برش کربن استیل. گاز سوختی متان می باشد. سنسور فاصله یابی به صورت مکانیکی- تنظیم سوخت و اکسیژن به صورت اتوماتیکی و توسط منوها انجام می شود.
تورچ6: برش توسط پلاسما
گاز را به دمایی می رسانیم که جریان بتواند از آن عبور کند.
محور چرخش 360 درجه با زاویه 45 درجه.
برای قطعات استنلس استیل از ضخامت 6 الی 25 میلیمتر توسط نیتروژن و هوای معمولی برش داده می شوند. از ضخامت 25 تا 70 میلیمتر توسط نیتروژن ، هیدروژن و آرگون برش داده می شوند.
در حد اکثر توان برشی ، آمپر مصرفی 600 آمپر می با شد. سیتم خنک کننده آب دی یونیزه دو بار تقطیر شده می باشد.
نحوه ساخت شل مخازن تحت فشار :
مرحله رل کردن ورقها :
با توجه به نوع ورق مورد استفاده در ساخت شل، نوع رل کردن متفاوت است .اگر شل از ورقهای کربن استیل معمولی باشد، با توجه به شعاع مورد نظر، فشار اعمالی از سوی غلطک های دستگاه به صورت متوالی روی محیط شل اعمال می شود.
نحوه برشکاری و رل کردن ورقهای کلد شده:
ورقهای کلد شده در اندازه های استاندارد وجود دارد که از کشورهای خارجی خریداری شدهو ممکن است برای یک شل از چندین ورق کلد شده استفاده شود. که این ورقها توسط دستگاه برشکاری CNC، bevel ( پخ زنی ) شده. باید توجه داشت چون در عملیات کلد کاری ورقها در ناحیه امتزاج بین فلز پایه 387 و کلد استنلس استیل تنش زیاد وارد شده و برای جلوگیری از افزایش تنش و محار کردن آنها قبل از عملیات beveling در دمای 150 درجه سانتیگراد و در عرض 10 سانتیمتر از طول ورق و پس از آن سنگ زده شده و تکه های بریده شده به هم مونتاژ شده و در مرحله بعدی برای گرد کردن کامل به طرف دستگاه رل هدایت می شود.
البته باید توجه داشت که از دو روش برای جلوگیری از تاثیر غلطک ها به ورق استفاده می شود:
1. چسباندن موکت داخل شل روی کلد
2. چسباندن ورق روی غلطکی که به قسمت داخلی یعنی کلد، فشار اعمال می کند. البته بیشتر روش دوم استفاده می شود. برای جلوگیری از تاثیر لرزشها و تکان ها به ورق استنلس استیل کلد شده، توسط جرثقیل و غلطکی از قسمت بالا قطعه را مهار کرده و به صورت آرام و طی فشارهای مناسب توسط غلطک متحرک، قطعه رل شده و به قطر مناسب در می آید.
علت اینکه ورق کلد شده پیش گرم میشود این است که در اثر اعمال نیروی انفجار در زمان کلدینگ ،فلز پایه ماهیت اولیه خود را ازدست داده و همین امر ایجاب میکند که برای بهبود یا کاهش آن پیش گرم در دمای 150درجه برای فولاد 387انجام شود.

نحوه رل کردن ورقهای کلد شده توسط دستگاه رل
ساخت شل:
1. در مرحله ابتدایی ورق شل به اندازه قطر مناسب و طول شل بریده می شود.
2. پخ سازی ورق توسط برش گاز به صورت x جناغی دوطرفه نامتقارن به صورت نیمه اتومات انجام می شود. برای مخازنی که مایع خورنده از آنها عبور می کند، ورق کلد از کشورهای خارجی نظیر آلمان و هند وارد و توسط ماشین های تراش مقداری از لبه کلد برداشته می شود تا بتوانیم جنس یک تکه داشته باشیم در جهت تسهیل جوشکاری ( پخ بیشتر داخل شل و از طرف ورق کلد شده می باشد.).
3. سپس شل به طرف دستگاه نورد هدایت شده و در آنجا عمل نوردکاری روی آن انجام می شود.
4. پس از انجام نورد و رل کاری، شل به صورت استوانه در آمده و آماده جوشکاری می باشد. قبل از جوشکاری محل مورد نظر قطعه را تا دمای 175 درجه سانتیگراد با توجه به WPS مورد نظر پیشگرم نموده سپس این ورقها بوسیله جرثقیل های ورق گیر به هم فیت شده و توسط خال جوش و ساپورت ها نگهداری و برای جوشکاری آماده می شود.
5. در مرحله بعدی توسط الکترودهای مورد نظر با توجه به WPS مربوطه پاس اول را با الکترود 3.25 و دمای Interpass 250 درجه سانتیگراد و پاسهای بعدی را از داخل شل با الکترودهای با قطر بیشتر جوشکاری می کنیم. پس از آن شل را از بیرون backgoug نموده و 100 درصد تست PT روی آن انجام می دهیم. که این عملیات برای نفوذ کامل پاس ریشه و برطرف نمودن گل باقیمانده صورت می گیرد.
6. پس از جوشکاری طولی، شل باید دوباره رل شود. به دلیل استاندارد بودن عرض ورقها شل ها را نمی توانیم به صورت یک تکه ساخته، در چند کورس ساخته می شوند.
7. در این مرحله شل های مورد نظر را باید به صورت محیطی به هم مونتاژ می شوند. در این عملیات باید این نکته بسیار مهم را مد نظر قرار دهیم و آن هم این است که جوشهای طولی به دلیل تمرکر تنش در راستای هم قرار نگیرند. به همین منظور فاصله ای باید بین جوشهای طولی در زمان عملیات جوش محیطی انجام شود که این اندازه از طریق استاندارد و روشهای تجربی بدست آمده که حداقل آن t 3 ( t ضخامت شل ) می باشد و مقدار زاویه و طول قوس بین دو جوش را بدست آورده و سپس عملیات مونتاژ را انجام می دهیم.
شل ها توسط جرثقیل روی هم قرار گرفته: باید توجه داشت که کورس شل ها مقداری Ofset ( اختلاف اندازه بین محیط شل ها ) داشته و باید برطرف شوند. برای برطرف کردن این عیب از جک های هیدرولیکی استفاده نموده و مقدار Ofset را روی محیط 360 درجه شل تقسیم نموده. سپس از بیرون برای مونتاژ روی محیط شل ها خط جوشهایی به طول 10 سانتیمتر بدون پیشگرم با فواصل مساوی زده می شوند.


برای جلوگیری از ترک خوردن جوشها از داخل خط جوشهای مورد نظر را محکم کاری نموده و علت آن این است که در اثر جوشکاری تنش هایی به جوشها به دلیل عدم پیشگرم وارد شده و اگر مستقیما از داخل جوشکاری کنیم باعث ترک شده به همین علت از داخل 70 درجه سانتیگراد پیشگرم نموده و جوشها را محکم نموده و بعد از آن دمای پیشگرم را بالا برده تا 175 درجه سانتیگراد و توسط چند جوشکار به طور همزمان برای جلوگیری از اعوجاج، جوشکاری انجام می شود.
در مرحله بعدی از بیرون شل عملیات Backgouging انجام شده تا مقداری از پاس ریشه برداشته شود به دلیل نفوذ کامل. محل Backgouging را سنگ زده و 100 درصد PT می نماییم. سپس پاس اول را با الکترودهای قطر کمتر و پاسهای بعدی را با الکترودهای قطر بالاتر جوشکاری می نماییم.
با توجه به جنس، شرایط کاری، دمای طراحی و غیره، نوع الکترود مورد استفاده متفاوت است. مثلا در دماهای پایین باید مقاومت به ضربه مخزن تامین شود.
8. برای جلوگیری از بیضی شدن در اثر وزن شل عملیات اوال گیری انجام می شود. در دو یا سه قسمت شل با توجه به قطر به این صورت که روی زوایای اصلی ( 0،90،180،270،360 ) تیر آهنهایی از داخل شل به یک پلیت دایره ای کوچک در مرکز شل تراز شده و جوشکاری می کنیم.








ساخت عدسی:
این عدسیها از گلبرگ و عرقچین تشکیل شده است. توسط دستگاه هیدرولیکی، عدسیها در قطد تعیین شده بریده شده و در محل، قرار داده شده و ماتریس دستگاه که کلگی قوسی شکل دارد با فشار تقریبا psi 5700 به صورت سرد بدون حرارت فشاری در مرکز عدسی وارد می کند و در مرحله دوم از قطر داخلی به خارج فشار دیگری اعمال می شود.
اگر ضخامت گلبرگها و عرقچین بالاتر از 30 میلیمتر باشد از کشورهای خارجی خریداری شده و داخل شرکت، فقط عملیات مونتاژکاری انجام می شود.
عملیات سوراخکاری و اتصال نازل و خروجیها:
پس از ساخت عدسی مونتاژ عدسی به شل انجام می شود. باید توجه شود قبل از اینکه دو طرف شل توسط عدسیها بسته شود متعلقات داخلی مثل فشار شکن و اجزایی که مربوط به پروسه کاری مخزن در محل مورد نظر می باشد داخل مخزن اتصال داده شود و پس از آن جهت اتصال نازل و خروجیها به مخزن انجام می شود. باید توجه داشت openingعملیات
مقدار اضافی نازل را بعد از فیت کردن در سوراخ مورد نظر علامت زده و توسط دستگاه برشکاری بریده و سپس جوشکاری نازل انجام می شود. برای اتصال نازل ها از Pad استفاده می شود تا مقدار سطح کم شده توسط Opening جبران شود، یا می توان از سلف که دارای ضخامت زیادی است استفاده می شود.
 

مجتبی ورشاوی2

عضو جدید
اطلاعات خوبی است >
امابهتر بود از ابتدا شروع می کردید مثلاً می توانستید از انواع مخازن تحت فشار شروع کنید وسپس به فرمول ها بپردازید واستاندارد مورد استفاده را معرفی کرده وبحث را داغ کنید ودر آخر هم به روش ساخت میپرداختید
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
ممنون خیلی عالی بود .فقط عکس این دستگاهها رو ندارید؟
میشه در مورد ساخت عدسی یکم بیشتر توضیح بدید .عرقچین کدوم قسمت میشه؟
در مورد توانایی ساخت قطر عدسی مهم نیست؟که محدودیت قطر وجود داشته باشه و نیاز باشه که قطرهای خیلی کوچک خریداری بشه؟
 
آخرین ویرایش:

raminbabak

اخراجی موقت
کلا اگر امکان دارد از پایه شروع کنید اگر هم ممکن هست همراه فیلم یا عکس و فرمول باشد بهتره چون درکش هم راحتتره و هم سریعتر بازم ممنون ..تایپیک جالب و مهمی هست.
 

mehraab67

عضو جدید
میتونم بهتون راهنمایی بدم که برین تو سایت خود ماشین سازی اراک که کار اصلی این شرکت ساخت مخازن با ارتفاع 10 الی 50 متر هست
که من خودم تا ارتفاع 40متریشو دیدم که برای شرکت نفت عسلویه در سال 1388 ساخته شد
سایت ماشین سازی اراک WWW.MSA.IR
امید وارم بهتون کمک کرده باشم
 

CFDMan

عضو جدید
عموما مخازن تحت فشار بر اساس کدها و استانداردها، از جمله استاندارد ASME، بخش[1]VIII طراحی و بررسی می گردند و بر اساس قواعد و قوانین مرتبط طراحی می شوند و نیازمند ارزیابی جزئیات موارد مربوط به تنش نمی باشند. برای طراحی این مخازن ضریب ایمنی بالاتری در نظر گرفته می شود و بدین خاطر می باید کلیه ی بارهای اعمالی (شامل بارهای اعمال شده به مخزن و سازه های متصل) مد نظر قرار گیرد.


با توجه به این که کدها قواعد خاصی را برای محاسبه ضخامت و تنش های اصلی اجزا معرفی کرده اند، لذا پروسه ی مشخصی برای طراحی اجزای مختلف وجود دارد. بنابراین طراح باید در طراحی، مسأله ی اقتصادی و ایمنی را مد نظر قرار دهد و طرح بهینه را استخراج کند. چرا که طراحی over design ضخامت را بالا می برد و بالطبع وزن مخزن بالا رفته، هزینه ی مواد مصرفی و تولید بالا خواهد رفت، از طرف دیگر پایین گرفتن ضریب اطمینان مسأله ی ایمنی را خدشه دار خواهد کرد.


ماکزیمم تنش اصلی اجزا باید از تنش مجاز ارائه شده برای متریال مخزن پایین تر باشد. جهت طراحی مخازن تحت فشار، بسته به نوع کاربرد و شرایط کاری، مسأله ی ایمنی باید در طراحی به عنوان فاکتور ضریب اطمینان وارد شود.


1-2 استانداردها و کدهای طراحی مخازن تحت فشار


استانداردها و کدهای مختلفی در طراحی و ارزیابی مخازن تحت فشار وجود دارد. معادلات و روابط ذکر شده در این اسناد به صورت یک قاعده و قانون کلی جهت طراحی تدوین شده است. به طوری که امروزه اکثر طراحان مخازن مبنای محاسباتشان این اسناد و قواعد ذکر شده در آن ها می باشد. علاوه بر این می توان گفت بخش مهم طراحی این کدها و استانداردها جهت طراحی به صورت یک کد کامپیوتری و یا نرم افزار درآمده است.


از مهم ترین استانداردهای معروف در زمینه ی مخزن تحت فشار که امروزه مورد استفاده می گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:


ASME BOILER & PERSSURE VESSLE CODE


BS 5500


EN13445


DIN


ANCC


این کدها شامل اطلاعات مرجع اساسی و فرمول های مورد نیاز طراحی می باشد که عبارتند از:


1. مشخصات مواد و استانداردهای اجزای مختلف که برای استفاده از Code مناسب اند.


2. استانداردهای ابعادی مورد قبول برای اجزای تشکیل دهنده مخازن.


3. الزامات مربوط به طراحی فشار اجزاء و واحدهای مونتاژی سیستم.


4. الزامات مربوط به ارزیابی و محدوده های تنش ها، عکس العمل ها و حرکت های ناشی از فشار، دما و نیروهای خارجی در سیستم.


5. الزامات مربوط به ساخت، مونتاژ و نصب سیستم های مخازن


6. الزامات مربوط به آزمایش، بازرسی و تست کردن مخازن


این الزامات انتخابی نیستند و باید به طور کامل اجرا شوند.


استاندارد ASME یکی از معروف ترین و شناخته ترین استاندارد در زمینه ی طراحی مخازن تحت فشار و انواع بویلرها و برج ها در صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و هسته ای می باشد که سالیان سال مورد استفاده قرار می گیرد. این استاندارد توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا تهیه و تدوین شده است که مورد مسائل طراحی مخازن تحت فشار و انواع آن، جنس مواد و اجزای آن، روش های تولید، تست، حمل و نقل و سرویس دهی و بهره برداری و بازدید از آن ها و ... بحث و بررسی کرده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

khodaparasti

عضو جدید
با درود
من تخصصم طراحی نیست و بیشتر در مورد تهیه مدارک جوشکاری و انتخاب مواد مخازن اتمسفری و تحت فشار کار کرده ام. پیشنهاد می کنم فایل دموی زیر را که توسط یکی از همکاران تهیه شده است و در زمینه اصول طراحی مخازن تحت فشار است، ملاحظه کنید:
http://petrodanesh.ir/Virtual%20Education/Mechanics/Pressure%20Vessel/Pressure%20Vessel.pdf

پیروز باشید.
 

Similar threads

بالا