مراحل دلبستگی کودک

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱.مرحله اول: از تولد تا هفته هشتم یا دوازدهم (سه ماهگی)​

واکنش نامتمایز نسبت به انسانها : در حدود یک ماهگی نوزاد از محرک هایی که از مادر دریافت می‌کند مانند: مکیدن، شیر خوردن، در آغوش گرفته شدن لذت می‌بردولی نمی‌تواند خود را از مادر جدا ببیند و نمی‌داند این احساسات از او جدا هستند.

در این مرحله نوزاد به همه لبخند می‌زند و به تنها چیزی که پاسخ می‌دهد لبخند است. نوزاد در این مرحله چون نمی‌تواند بین خودش و دیگران تمایز قائل شود برایش تفاوتی ندارد در آغوش چه کسی باشد.


۲.مرحله دوم:از سه تا شش ماهگی​

در این مرحله از مراحل دلبستگی کودک نوزاد به سمت افراد آشنا گرایش خاصی پیدا می‌کند و تمرکز تدریجی بر افراد آشنا پیدا می‌کند و لبخند اجتماعی هم در این مرحله بروز پیدا می‌کند.

۳.مرحله سوم:شش ماهگی تا دو سالگی (گاهی تا ۳سالگی)​

تقرب جویی فعال و اضطراب جدایی: این مرحله از مراحل دلبستگی کودک مهم است، در این مرحله کودک به طور خاص دلبسته ی مادر و سپس پدر می‌شود و نسبت به دیگران غریبگی نشان می‌دهند در هفت یا هشت ماهگی ترس از غریبه ها و اضطراب جدایی بروز پیدا می‌کند.

در این سن نوزادان ترس از غریبه‌ها را نشان می‌دهند که در بعضی از انها شدید و همراه با گریه است.

البته ماهلر اعتقاد داشت نوزادانی که مراحل قبلی را به خوبی گذرانده اند معمولا با تعجب و کنجکاوی به غریبه ها واکنش نشان میدهند.

اضطراب جدایی نیز در این سن بروز می‌کند و هنگامی‌که نوزاد را تنها بگذارند گریه می‌کند و اگر مادر بخواهد از نوزاد جدا شود او دچار اضطراب جدایی می‌شود در این مرحله مادر باید از غیب شدن ناگهانی خودداری کند و هنگام جدایی به زبان کودکانه علت را برای نوزاد توضیح دهد.

۴.مرحله چهارم: سه سالگی تاپایان کودکی (رفتار شراکتی)​

در این مرحله از مراحل دلبستگی کودک ، او از تمرکز صرف بر روی مادر دست بر می‌دارد و توجه و دلبستگی خود را بین پدر و مادر و خواهر و برادر و اطرافایان تقسیم می‌کند.
 

Similar threads

بالا