محققان اسيد آمينه اي كشف كردند كه دندان را تقويت مي كند

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان علوم پزشكي در شيكاگو اعلام كردند نوعي اسيد آمينه ساده به تقويت دندان ها كمك مي كند و از اين خاصيت مي توان براي درمان دندان هاي آسيب ديده استفاده كرد.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از شيكاگو، به گفته محققان دانشگاه ايلينويز ، اسيد آمينه پرولين proline به تقويت دندان ها كمك مي كند.
اين اسيد آمينه گروه هايي از مولكول ها را تقويت مي كند و آنها نيز به نوبه خود قادرند رشد كريستال ها را در دندان تقويت كنند.
دكتر تام دايك ويش و همكارانش اعلام كردند تكرارهاي مولكولي در اين اسيد آمينه به خصوص در انسان و گربه بارز است در حالي كه اين تكرار مولكولي در جانوراني همچون قورباغه مشهود نيست.
به گفته محققان ، اين يافته يك روش جديد را در مسير درماني دندان هاي پوسيده فراروي محققان قرار مي دهد.
پروتئين ها ، زنجيره‌هاي خطي يا پليمرهايي هستند كه از تركيب اسيدهاي آمينه حاصل مي‌شوند.
اسيد آمينه‌ها ، حروف الفبايي پروتئينها را تشكيل مي‌دهند و چون امكانات بالقوه نامحدودي در طرز توالي و طول زنجيره اسيد آمينه‌ها در توليد پروتئينها وجود دارد، از اينرو انواع بي‌شماري از پروتئينها نيز مي‌توانند وجود داشته باشند.
اختلاف هر اسيد با ساير اسيدهاي آمينه ، در زنجيره جانبي هر يك از اسيدهاي آمينه است.
هر اسيد آمينه ، از يك كربن نامتقارن به نام كربن آلفا تشكيل يافته است كه با چهار گروه مختلف كربوكسيل (COOH) اتم هيدروژن ، گروه آمينه بازي (NH2-) و يك زنجيره غير جانبي (R-) پيوند برقرار مي‌كند.
ريشه R ممكن است يك زنجيره كربني و يا يك حلقه كربني باشد.
عوامل ديگري مانند الكل ، آمين ، كربوكسيل و نيز گوگرد مي‌توانند در ساختمان ريشه R شركت كنند. زنجيره جانبي خود چندين اتم كربن دارد و آنها را به ترتيبي كه از كربن آلفا ، فاصله مي‌گيرند، با حروف بتا ، گاما و دلتا نشان مي‌دهند.
اگر در حالي كه عامل COOH روي كربن آلفا قرار داد عامل NH2 روي كربنهايي غير آلفا قرار گيرد.
بيشتر اسيدهاي آمينه در PH هفت به صورت دو قطبي در مي‌آيند يعني گروه NH2 پروتون مي‌گيرد و گروه COOH هيدروژن خود را از دست مي‌دهد و به صورت -COO- در مي‌آيد.
• گليكوكول (Gly):گليكوكول كه گليسين نيز ناميده مي‌شود و تنها اسيد آمينه‌اي است كه فاقد كربن ناقرينه است و در ساختمان پروتئينهايي مانند كلاژن ، الاستين و رشته ابريشم به مقدار فراوان وجود دارد.
• آلانين (Ala): در تمام پروتئينها فراوان است.
• والين (Val): اسيد آمينه ضروري براي انسان است و به مقدار كم در بيشتر پروتئينها يافت مي‌شود.
• لوسين (Leu): اسيد آمينه ضروري براي انسان بوده و در بيشتر پروتئينها به مقدار زياد وجود دارد.
• ايزولوسين (Ile): اسيد آمينه ضروري براي انسان است كه به مقدار كمتر از اسيدهاي آمينه ديگر پروتئينها وجود دارد. ايزولوسين دو كربن ناقرينه دارد.
• سرين (Ser): اسيد آمينه‌اي است كه در رشته‌هاي ابريشم بسيار فراوان بوده و در ساختمان چربيها و پروتئينهاي مركب نيز شركت مي‌كند.
• تره اونين (Thr): اسيد آمينه الكل‌داري است كه براي انسان ضروري بوده و مانند ايزولوسين يك كربن ناقرينه اضافي دارد.
• سيستئين (Cys): اين اسيد آمينه نقش مهمي در ساختمان فضايي پروتئينها بر عهده دارد زيرا عامل تيول (SH-) دو مولكول سيستئين در يك زنجيره پلي پپتيدي و يا دو مولكول سيستئين در دو زنجيره پلي پپتيدي با از دست دادن هيدروژن پيوند كوالان مي‌سازند و در نتيجه دو مولكول سيستئين تبديل به اسيد آمينه ديگري به نام سيستئين مي‌گردند.
• متيونين (Met): متيونين از اسيدهاي آمينه ضروري براي انسان است كه مقدار آن در پروتئينها نسبتا كم است.
• اسيد آسپارتيك (Asp): در پروتئينها به مقدار زياد يافت مي‌شود. اسيديته اين اسيد آمينه زياد است.
• اسيد گلوتاميك (Glu): مقدار آن در پروتئين زياد است و نقش مهم آن انتقال عامل آمين در واكنشهاي بيوشيميايي است.
• گلوتامين (Gln)
• آسپاراژين (Asn)
انواع اسيد آمينه را تشكيل مي دهند.
 
بالا