مباحثی درروش های تولید مخصوص

atagm

عضو جدید
با سلام خدمت دوستا ن عزیزم...
این تاپیک رو برای مطالبی در حوزه روش های تولید مخصوص و فرآیند های ماشینکاری مدرن قرار دادم تا هم دسترسی دوستان به مطالب طبقه بندی راحت تر باشد و هم از به هم ریختگی مطالب درتالار کاسته شود...خیلی خوشحال میشم دوستان مطالبشونو در این حوزه در اینجا قرار بدهند....با سپاس فراوان
 

atagm

عضو جدید
سنگ زنی الکتروشیمیایی (ECG)

سنگ زنی الکتروشیمیایی (ECG)

موضوع اصلی در این روش استفاده از چرخ سنگ است که در آن یک ماده عایق مثل ذرات الماس در یک زمینه اتصال رسانا قرار می گیرد که این سنگ کاتد ، ابزار است . همچنین ذرات نارسانا ، بین چرخ وقطعه کار فضا ایجاد میکند که از این دهانه ، الکترولیت جریان می یابد .
دراین فرآیند هم زمان دو پروسه بار برداری مکانیکی والکتروشیمیایی باعت انجام ماشینکاری می شوند که درصد بار برداری مکانیکی 5 تا 30 درصد ودرصد باربرداری الکتروشیمیایی 70 تا 95 درصد می باشد .
نکته 1 :
این فرآیند single pass می باشد یعنی قطعه کار فقط یک بار از زیر سنگ عبور کرده وعملیات ماشینکاری تمام می شود .
نکته 2 :
هرچه درصد کار مکانیکی در این فرآیند بیشتر باشد ، صافی سطح قطعه کار بهتر ودقت ابعادی بیشتر می باشد . همچنین هرچه کار شیمیایی بیشتر باشد نرخ بار برداری بیشتر ودقت کمتر می باشد .
نکته 3 :
افزایش درصد کار مکانیکی باعث افزایش تنش های فشاری درون قطعه و کاهش تنشهای کششی می شود . اما در کار الکترو شیمیایی عکس این مطلب اتفاق می افتد .
نکته 4 :
فرآیند ECG بر عمر خستگی قطعه کار تاثیر میگذارد و باعث کاهش آن می شود .
کاربرد :
این فرآیند در تولید ابزار های برشی تنگستن کارباید وسنگ زنی قطعات شکننده مثل سوزن آمپول ولوله های جدار نازک کاربرد دارد .
 

saeedvalentino

عضو جدید
نکته 4 :
فرآیند ECG بر عمر خستگی قطعه کار تاثیر میگذارد و باعث کاهش آن می شود .


چند وقت پیش مطلبی از جزوه دکتر امیر عبدالله (هیئت علمی پلی تکنیک) خواندم که یکمی مطلب بالا را نغض میکند:

در هون سنتی پرداختکاری توسط ذرات ساینده صورت می گیرد و خراشهای ناشی از این ذرات بر دیواره سیلندر باقی می ماند که در قطعاتی که تحت نیروهای مکانیکی مثبت و منفی (کشششی و فشاری) به صورت متناوب می باشند این خراشها باعث آغاز خستگی و افزایش رو به رشد آن می گردد ولی در هون الکتروشیمیایی به خاطر وجود فرآیند الکتروشیمیایی هیچ خراشی حاصل نمی شود.

هونینیگ همان سنگ زنی داخلی سیلندرها می باشد.
 

atagm

عضو جدید
ماشینکاری با جت آب (WJM)

ماشینکاری با جت آب (WJM)

در ماشینکاری با جت آب ، آب تحت فشار بالا با سرعت 900m/s (حدود 3 ماخ ) به سطح کار برخورد می کند وباعث فرسایش مکانیکی آن می شود .
در این روش نازل معمولا از جنس سیلیکون کاربید یا یاقوت کبود می باشد و برای افزایش فشار آب از پمپ تشدید کننده استفاده می شود .
نکته مهم :
این فرآیند مناسب مواد وفلزات سخت نمی باشد ومواد ترد ممکن است در حین فرآیند ترک بردارند .
عوامل موثر بر کیفیت برش در روش ( Water Jet Machining ) (WJM)

فشار آب : ( نسبت مستقیم )
افزایش فشار آب موجب افزایش کیفیت برش قطعه کار می گردد .
2 ) قطر نازل : ( نسبت مستقیم )
افزایش قطر نازل سبب کاهش سرعت برشی وپیشروی و در نتیجه افزایش کیفیت برش قطعه کار می گردد .
3 ) فاصله نازل از سطح قطعه کار :
اگر فاصله نازل از سطح قطعه کار از مقدار بهینه بیشتر شود ، باعث کم شدن سرعت برخورد آب با قطعه کار می شود واز طرفی چون آب خروجی واگراست در فواصل بیشترباعث کم شدن دقت برش وعریض شدن نوار برش می شود .
نکته :
در ماشینکاری مواد سفت تر به جت آب قوی تر ( قطر نازل بیشتر وپیشروی کمتر ) نیاز است . همچنین باید توجه داشت که با افزایش ضخامت قطعه کار ، فشار وسرعت در اعماق پایین تر کم می شود که این امر کاهش کیفیت برش را به دنبال دارد در نتیجه در قطعات ضخیم تر بایستی پیشروی را کاهش داد .
 

saeedvalentino

عضو جدید
ماشینکاری فوتوشیمیایی (PCM)

ماشینکاری فوتوشیمیایی (PCM)

PCM مخفف photo chemical machining میباشد و معمولا به نام اچ نوری معروف است.
این روش یکی از جدیدترین روش های ماشینکاری است که با دقت بسیار بالا کار می کند. همان طور که از اسم آن پیدا است براده برداری به صورت شیمیایی انجام می شود. یعنی این که ابتدا روی سطح مورد نظر محلولی خاص می ریزند و سپس آن را در مقابل نور قرار می دهند. بسته به محلول و جنس قطعه ممکن است قسمت هایی پوشیده شده با محلول یا قسمت های دیگر طی یک واکنش شیمیایی خورده شوند و از روی قطعه کار باربرداری شود.


کاربرد: PCM به صورت فزاینده ای در صنعت گرافیک و تزئینات برای تولید علامت ها و برچسب ها به کار می رود. با اچ کردن سطح می توان علائم تجاری، دستورالعمل ها، شماره قطعه و حروف و اعداد دیگر را در طراحی وارد کرد.


نکته 1: این روش بیشتر برای قطعات پیچیده در صفحات فلزی نسبتا ظریف که امکان ماشین کاری با سایر روش ها برایشان ممکن نیست به کار می رود.


نکته 2: در این روش از تکنیک های فوتوگرافی و مقاومت در برابر نور همراه با اچ شیمیایی، برای برداشتن فلز از سطوح مشخص قطعه کار انجام می گیرد.


نکته3 : قطعات ساخته شده با این روش پلیسه ندارند و خواص شیمیایی و فیزیکی فلز فولاد اصلی را که از آن تولید می شوند حفظ می کنند.
 

atagm

عضو جدید
ماشینکاری التراسونیک

ماشینکاری التراسونیک

درماشینکاری التراسونیک که به سنگ زنی ضربه ای معروف است بار برداری به وسیله پدیده ارتعاش و برخورد مکانیکی گل ساینده صورت می گیرد .
راندمان این روش برای مواد نرم پایین است و اکثرا از این روش برای ماشینکاری مواد ترد وشکننده استفاده می شود .
همچنین از این روش برای ماشینکاری مواد غیر هادی ترد مثل سرامیک ، شیشه و...که به روش های دیگر قابل ماشنکاری نمی باشند استفاده می شود .
نکته مهم :
:برای نرخ ماشینکاری بیشتر در این روش ، باید قطعه کار ترد تر ، ابزار چقرمه وداکتیل با مساحت کمتر و ذرات ساینده درشت تر باشد .
 

Similar threads

بالا