ماشین چروک کننده ی پارچه

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
Fabric Creasing Machine
همانطور که از نام آن مشخص است هدف اصلی آن ایجاد چروک در پارچه است.تنها در آن قسمتی که باید چروک ایجاد شود توسط مکنده ای به داخل فضایی مابین یک جفت میله ی گرم کن وارد شده سپس تحت بخار قرار می گیرد و توسط ابزار یا میله ای چکشی تحت فشار یا ضربه قرار می گیرد.

این ماشین از یک سری میله های چروک کننده تشکیل شده است که حداقل یکی از آنها دارای حرکت نسبی در راستای افقی برای ایجاد فضایی باز است .دستگاه مکنده که مرتبط با میله های ذکر شده است اجازه میدهد که مقدار محدودی پارچه از بالای میله در زمانی که این فضا باز است به داخل دستگاه وارد شود.این پارچه ها در تماس با میله های حرارت داده شده و گرم قرار می گیرند.و پس از ان نوبت به اعمال فشار و بخار فوق گرم به ان قسمتی از پارچه است که می خواهیم چروک شود .بدون اینکه قسمت های دیگر پارچه تحت این حرارت یا فشار قرار گیرد.

در این ماشین میله های چروک کننده هر یک دارای یک سیلندر است که با کمک آن می توانند در مقابل یا در کنار هم حرکت کنند .

این دستگاه مجهز به تایمریست که به طور پی در پی باز و بسته شدن میله های چروک کننده ،فعالیت مکنده و دستگاه تولید کننده ی بخار فوق گرم را کنترل می کند.

برای گرم نمودن و حرات دادن به میله ها از گرم کن های الکتریکی استفاده می شود.و دمای ماکسیمم این میله ها 350-330 درجه ی فارنهایت است.

با توجه به اینکه این عملیات پس از رنگرزی انجام می شود تغییر شید و رنگ در زمانی حاصل می شود که پارچه در دماهای تقریبا 400 درجه ی فارنهایت قرار گیرد.
بدین وسیله چروک های متعددی در پارچه ایجاد می شود تنها قسمت محدودی از پارچه در فضای باز مابین میله ها تحت حرارت و بخار و ضربه قرار میگیرد .چروک های ایجاد شده در آن دائمیست .حتی اگر پروسه های بعدی آن شامل پرس بخارو شستشو و ... باشد.
برای هر چروک ترجیحا قرار گیری در معرض بخار به مدت 2-4 ثانیه به طول می انجامد.چنانچه زمان طولانی تر شود پارچه بیش از حد تر میشود .بهترین زمان بدست آمده برای پارچه پنبه /پلی استر 50|50 ، 2/21 ثانیه است.
فقط دوستان ببخشید که نتونستم عکسی از ماشین قرار بدم .اگر اطلاعاتی در این زمینه داشتید حتما در این پست قرار بدید.
 

Similar threads

بالا