لایه امنیتی جدید اندروید

13Amir

عضو جدید





یکی از ایراداتی که همیشه به سیستم عامل اندروید وارد بوده، میزان امنیت آن است. در شرایطی که اپ استور با کنترل بسیار دقیق اپلیکیشنهای خود، محیط امنی را برای کاربران iOS ایجاد کرده، گوگلپلی به عدم نظارت کافی بر روی برنامهها متهم شده و راه را برای نفوذ ویروسها و بدافزارها به دستگاه کاربران، باز گذاشته.

اما به نظر میرسد که گوگل سرانجام اقدامات خود را گسترش داده و بحث امنیت اندروید را جدیتر گرفته. همانطور که در جریان هستید اخیرا نسخه ۴.۲اندروید عرضه شد و امروز تیم توسعه دهنده اندروید به تشریح سیستم جدید امنیتی این پلتفرم پرداخته.

قابلیت جدید اندروید ۴.۲ این امکان را در اختیار کاربران قرار میدهد تا پیش از نصب هر اپلیکیشنی از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل نمایند. طبق توضیح توسعه دهندگان اندروید در گوگل+ ، کلیه اپلیکیشنها در گوگلپلی به صورت خودکار مورد بررسی قرار میگیرند و بدافزارها به صورت اتوماتیک از لیست برنامهها حذف خواهند شد. اما اکنون کاربران این شانس را خواهند تا سلامت هر برنامه ای را پیش از نصب، با گوگل بررسی نمایند و خود را از گزند ویروسها و اپلیکیشنهای مخرب محافظت نمایند. این ویژگی تنها مختص به اپلیکیشنهای دریافت شده از گوگلپلی نیست و کلیه برنامههای جانبی که از فروشگاههایی به جز گوگلپلی تهیه شوند نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.






روال کار بدین ترتیب است که هرگاه قصد نصب اپلیکیشنی را داشته باشید، تلفن شما برخی اطلاعات مرتبط با برنامه را برای گوگل ارسال میکند. این اطلاعات میتواند شامل URL های مرتبط با اپلیکیشن، کوکیها، Log information و ... باشد. طبق آنچه که در تصویر بالا مشاهده میکنید، پس از بررسی اپلیکیشن ممکن است با دو سناریو مواجه شوید. در صورتی که برنامه مضر شناخته شود، گوگل به شما پیشنهاد میکند که از نصب آن صرف نظر کنید، در این قسمت شما میتوانید پیغام گوگل را در نظر نگرفته و به کار خود ادامه دهید. اما اگر سیستم امنیتی اپلیکیشن شما را مخرب تشخیص دهد، آن را بلاک کرده و به هیچ وجه به شما اجازه نصب برنامه را نخواهد داد. این قابلیت به صورت پیشفرض در اندروید فعال است و شما میتوانید با مراجعه به Settings>Security>Verify Apps تنظیمات آن را تغییر دهید.

جالب است بدانید که گوگل به تازگی حق مالکیت سرویس VirusTotal را از آن خود کرده. این سرویس URL ها و فایل های شما را در رابطه با ویروسها، کرمها، تروجانها و ... مورد بررسی قرار میدهد. مشخص نیست که این قابلیت جدید اندروید، ارتباطی با خرید این سرویس دارد یا خیر؛ اما اگر اندروید ۴.۲ هنوز برای تلفن شما عرضه نشده، میتوانید از اپلیکیشن رایگان VirusTotal استفاده نمایید. این برنامه، اپلیکیشنهای شما را به وسیله پایگاه داده بیش از ۴۰ نوع آنتیویروس، اسکن کرده و شما را از وجود بدافزار ها آگاه میکند.

شما سیستم امنیتی اندروید را چگونه برآورد میکنید ؟تا به حال ویروسی در این سیستم عامل مشاهده کرده اید؟
 
بالا