كيبورد، پنج برابر كثيف‌تر از سنگ دستشويي

روياي ماه

عضو جدید
بنا بر يك تحقيق علمي، ميزان باكتري‌ها و ميكروب‌هاي موجود روي دكمه‌هاي كامپيوتر، بيشتر از مقدار متوسط اين موجودات بر سنگ سرويس‌هاي بهداشتي است.

به گزارش خبرنگار «تابناك» از پاريس، در پي تقاضاي مجله «ويچ كامپيوتر»، يك بيولوژيست به وسيله ميكروسكوپ‌هاي الكترونيكي، كيبوردهاي يك شركت عمده را مورد آزمايش قرار داده و نتايج شگفت‌‌آور آن را در اختيار اين مجله قرار داده است.

در اين بررسي، پنج كيبورد مورد آزمايش شده از ميان كيبورد‌هاي يك شركت صاحب نام انگليسي، 150 برابر ميزان قابل قبول موجودات مضر براي سلامتي انسان در محيط كار را نشان داده و حاكي از آن است كه وجود موجودات ميكروسوپي مضر بر بقيه كيبوردها، پنج برابر سنگ توالت‌هاست.
بر پايه تحقيقات انجام شده، اصلي‌ترين علت وجود ميكروب‌ها و باكتري‌ها، تميز نكردن كيبوردها از يك سو و تماس هميشگي دكمه‌ها با انگشتان آلوده كاربران، از سوي ديگر است.

در اين زمينه، بيولوژيست‌ها و مسئولان بهداشتي، دو عامل اصلي را در انتقال و رشد ميكروب‌ها و باكتري‌ها روي كيبوردها ذكر مي‌كنند:
يكي از عوامل اصلي، انتقال ميكروب‌ها و باكتري‌هاي انگشتان آلوده كاربران است. در حالت عادي، افراد در مدت يك ساعت، بارها دست خود را به دهان و بيني مي‌برند و ميكروب‌هاي موجود در اين نواحي را با زدن كيبورد به دكمه‌هاي آن منتقل مي‌كنند. از سوي ديگر، افراد پس از بيرون آمدن از توالت با دست‌هاي آلوده، ميكروب‌هاي موجود بر دست‌ها را به كيبورد منتقل مي‌كنند؛ اين موضوع بيشتر درباره افرادي صادق است كه پس از بيرون آمدن از توالت، دست‌هاي خود را نمي‌شويند.

دومين عامل رشد ميكروب‌ها روي كيبوردها، تغذيه به هنگام كار كردن است، چرا كه ريزه‌هاي غذايي كه روي دكمه‌ها و شيارهاي كيبورد و اطراف آن به جاي مي‌ماند، لانه مساعدي براي توليد و تكثير آنهاست.
يكي از بيولوژيست‌هاي فرانسوي در اين باره مي‌گويد: تغذيه به هنگام كار با كيبورد و با دست‌هاي نشسته، مثل اين است كه فرد در توالت غذاي خود را صرف كند و حتي بدتر.

در يك نظرسنجي در همين زمينه، بيش از 10 درصد كاربران كامپيوتر، هرگز كيبورد خود را تميز نمي‌كنند و 20 درصد هم هرگز به فكر نظافت موس كامپيوتر خود نيستند.
توصيه مسئولان بهداشتي به عنوان پيشگيري از ابتلا به ميكروب‌هاي كيبوردي، شستن دست‌ها با صابون پس از كار كردن با اين وسيله و پيش از غذا و پرهيز از خوردن در هنگام كار و نظافت كيبوردها در فواصل كوتاه با اسپري‌هاي مخصوص است


:surprised::surprised::eek:
 
بالا