اگر زندگی قبلی وجود داشته باشه شاید من مثلا سامورایی بودم یا ممکنه اطراف ژاپن به دنیا اومده باشم که اینقدر فرهنگ مردم این کشور و به خصوص سامورایی ها برام جالبه. حالا چند وقتیه افتادم به بررسی روشهای کاری و اخلاقهای کاری ژاپنی ها. به نظرم برای ما مطالعه روشهای کاری، فرهنگ مدیریت و اخلاق حرفه ای ژاپنی ها ارزش داره. ما وقتی صحبت از تاریخ کشورمون می کنیم یک تصویر بزرگ و غنی را می سازیم اما آنچیزی که امروز و در عمل می بینیم کشوری است که ربطی به تاریخش نداره. بگذریم…در این گشت و گذارها و مطالعه های پراکنده به مواردی برخورد کردم که جالبه و فکر کردم در موردش بنویسم.همیشه این بحث وجود داره که میزان ساعت کاری مفید در کشور ما چقدره. گمانه زنی هایی در حدود ۲ ساعت تا ۴ ساعت می شه. در بخش دولتی شاید این زمان کمتر باشه و در بخش خصوصی بیشتر. همین مورد هم باعث می شه که خیلی ها دنبال راه حلهایی برای افزایش میزان زمان کار مفید افراد در شرکتها بگردند. اما در ژاپن این ماجرا وارونه است. یعنی دولت ژاپن سعی می کنه تا قوانینی وضع کنه که ساعت کاری را کنترل کنه و افراد را از زیاد کار کردن منصرف کنه.در زبان ژاپنی کلمه ای وجود داره با عنوان كاروشي. ترجمه کاروشی به زبون ما میشه مرگ از شدت کار زیاد. بله درسته! مرگ از شدت کار زیاد. آقا، تو ژاپن طرف اینقدر کار می کنه که می میره. باورتون میشه؟ باورتون میشه که تو ژاپن برای این موضوع، کلی کتاب نوشتن، دولت وضعیت فوق العاده اعلام کرده و برنامه ریزی ملی برای جلوگیری از این رخداد در دست انجامه؟طبیعیه که کاروشی بیشتر برای مردها اتفاق می افته. این ماجرا از زمانی خیلی حاد شد که جنازه يكي از مهندسين ارشد تويوتا درتخت خانه اش توسط دخترش پيدا شد. علت مرگ این مهندس ایست قلبی بخاطر کار زیاد بود. جالبه که بدونید او در یکماه ۱۱۴ ساعت اضافه کاری داشته. شاید شما بگید که دلیل اصلی این موضوع دریافت دستمزد بیشتر بوده. اما اشتباه می کنید. خیلی از این نوع اضافه کاریها بدون پرداخت دستمزد است. هدف گرایی و پایبندی شدید ژاپنی ها برای رسیدن به نتیجه کار و موفقیت باعث میشه که در صورت شکست، روح سامورایی احاطه شان کنه و دست به خودکشی یا همون هاراگیری بزنن.مرگ مهندس تویوتا نمونه ای از تعداد رو به افزایش این نوع مرگ و میر در ژاپن است. در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۴۷ نفر به شکل کاروشی مرده اند و بیش از ۲۰۸ نفر به همین دلیل اضافه کاری بیش از حد از کار افتاده شده اند. این موضوع اینقدر جدی است که بسیاری از شرکتها سیاستهای کنترلی برای اضافه کار پرسنل خود تدوین کرده اند. مثلا در تویوتا از ساعت ۷ شب بصورت مداوم اعلانهای پخش میشه که به پرسنل یادآوری می کنه باید محیط کار را ترک کنند و محدودیت اضافه کار تا سقف ۳۰ ساعت در ماه تعیین شده. در بعضی دیگر از شرکتها مثل نیسان، کارکنان به دورکاری تشویق می شوند و واردی از این دست.درباره کاروشی کانال Arte یک مستند ساخته با عنوان Old in Japan و بازي هاي كامپيوتري وجود داره که برای گذشتن از یک مرحله باید به مرگ برسید.این از ژاپنی ها. ما از چی می میریم؟
آخرین ویرایش: