قلعه رییس غلام قربانی دیگر زلزله بوشهر

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زلزله بوشهر نه تنها جان 37 نفر از مردم خونگرم این خطه از ایران را گرفت بلکه دو اثر تاریخی قلعه داراب خان و رییس غلام را هم به زانو در آورد. این دو قلعه از مهمترین بناهای تاریخی روستاهای اطراف بوشهر به شمار می رفتند.

زلزله نه تنها مردم بلکه بخشی از تاریخ بوشهر را بلعید

دوستداران میراث فرهنگی معتقدند که اگر سازمان میراث فرهنگی پیشتر اقدامات حفاظتی و مرمتی این بناهای تاریخی را انجام داده بود این آثار به این اندازه آسیب نمی دیدند.

گفته می شود که قلعه های قدیمی خاندان رزمی است که در لاور قرار دارد و مربوط به مرحوم رئیس غلام رزمی است، در ایام قدیم دروازه این قلعه روی همه مردم باز بوده است و این قلعه در جای ساخته شده که اطراف آن خانه های مردم این روستا قرار دارد .


قلعه رییس غلام هیچگاه از حفاظت های سازمان میراث فرهنگی بهره مند نشد

این قلعه از بناهای اواخر دوره قاجاریه بوده که توسط رییس غلام رزمی ساخته شده است . قلعه در یک دشت وسیعی و به صورت مستطیل ساخته شده و شامل دو قسمت اندرونی و بیرونی است .قسمت اندرونی محل اسکان خانواده او و قسمت دوم مربوط به اسکان تفنگچیان و نزدیکان ایشان بوده است . بر ضلع شمال شرقی آن یک گوشواره زیبایی قرار دارد که برای دیده بانی و حفاظت و مسایل امنیتی مورد استفاده قرار می گرفته است و به طرف شرق نیز یک راه آمد و شد کوچیکی وجود دارد.


زلزله خانمان و تاریخ برانداز می شود

اهالی روستا که تعداد اندکی بوده اند در جنوب و شرق قلعه ساکن بودند . در سمت جنوب آن همچنین نخلستانی وجود دارد که بوسیله آب چشمه آبیاری می شده و اکنون به وسیله آب چاه آبیاری می گردد . در حال حاضر قلعه خالی از سکنه و در دست فرزندان او است.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104320&Serv=3&SGr=22
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیچاره تاریخ ما... با این همه قدمت و زیبایی انگار ارزش پرداختن نداره!:(
 

Similar threads

بالا