فیلمهای چند لایه

hamzeh3

عضو جدید
من راجع به تولید فیلم شرینک و استرچ و همچنین فیلمهای چند لایه احتیاج به کمک دارم.
در مورد نحوه تولید موارد مصرف و خیلی چیزهای دیگه.
:gol:
 

M.Shimi84

عضو جدید
من راجع به تولید فیلم شرینک و استرچ و همچنین فیلمهای چند لایه احتیاج به کمک دارم.
در مورد نحوه تولید موارد مصرف و خیلی چیزهای دیگه.
:gol:
سلام
در مورد تولید استرچ نمیتونم کمکی بهتون بکنم.
فیلم شیرینک یک نوع از فیلمهای چند لایه است که فرمولاسیون خاص خودش رو داره. برای تولید فیلم های چند لایه باید بگم بحث خیلی مفصل و طولانیه. به طور خلاصه:
به تعداد لایه ها اکسترودر داریم. مواد از اکسترودر وارد دای می شوند. در تولید فیلم های حبابی، عرض و ضخامت فیلم با تنظیم بالون مواد خروجی توسط هوا تنظیم می شود. فیلم طی مراحلی خنک و یکنواخت می شود و در نهایت در وایندر به دور دوک پیچیده می شود.
فیلم شیر و ساک دستی از متداولترین فیلم های چند لایه اند.
فیل های لمینه، ساشت، دی پک، شیرینک از انواع فیلم های شفاف چند لایه اند که هرکدوم کاربرد خاص خودشون رو دارن مثلاً لمینه فیلمیه که لایه ی داخلی بسته های ساندیس و آبمیوه است. ساشت برای داخل بسته های سس کوچک استفاده میشه.
البته غیر از روش حبابی روش های دیگر هم هست که من از آنها اطلاع چندانی ندارم.
 

GNMS

عضو جدید
من راجع به تولید فیلم شرینک و استرچ و همچنین فیلمهای چند لایه احتیاج به کمک دارم.
در مورد نحوه تولید موارد مصرف و خیلی چیزهای دیگه.
:gol:

hamzeh3 عزیز با سلام

اساساً فیلم رو با دستگاه اکسترودر و دای فیلم دمشی (Film Blowing) تولید میکنند. روش تولید هم به این شکله که یک اکسترودر مذاب رو از یک دای آنالوس (Annulus) که بصورت عمودی و رو به بالا قرار داره خارج میشه. توضیح این که دای آنالوس یک دایی هست که از 2 تا استوانه هم محور تشکیل شده و مذاب پلیمر از وسط این دوتا استوانه خارج میشه و در نتیجه مثل یک لوله بیرون میآد. وسط این دای یک مجرا هست که هوا رو از داخل اون به داخل فیلم میدمند و در نتیجه قطر فیلمی که از دای خارج میشه زیاد میشه و توسط 2 تا غلطک موازی که به هم فشرده میشند کشیده میشه و بعد از روی چند تا غلطک عبور میکنه و نهایتاً روی یک غلطک جمع میشه.
حالا اگه بخوای فیلم چند لایه تولید کنی معلومه که باید از چند تا اکسترودر استفاده کنی ولی لزومی نداره که حتماً به تعداد لایه هات اکسترودر داشته باشی چون معمولاً فیلمهای چند لایه متقارن هستند، یعنی مثلاً در یک فیلم هفت لایه، ماده ای لایه اول و هفتم یکیه، دوم و ششم یکیه، سوم و پنجم یکیه و در نتیجه کلا به چهار تا اکسترودر نیاز داری.
این یکی از روشهای تولید فیلم هست. در این روش معمولاً ضخامت فیلم حداکثر 100 میکرون هست. اما یک روش دیگه تولید فیم هم وجود داره که با استفاده از دای اسلیت (Slit) هست. دای اسلیت یک دای مستطیلی هست که فیلم بصورت افقی خارج میشه و بعد از عبور از روی چند تا غلطک روی غلطک نهایی جمع میشه. در این روش معمولاً کناره های فیلم رو بدلیل غیر یکنواختی میبرند. با این روش هم میتونی فیلم چند لایه تولید کنی و تعداد اکسترودرها دقیقاً مثل فیلم بلوینگ هست.
من همراه با این پست یه عکس شماتیک فیلم بلوینگ رو هم واست آپلود میکنم تا کاملاً موضوع واست جا بیافته
فیلمهای شرینک فیلمهایی هستند که فیلمها رو در 2 جهت بشدت میکشند و درنتیجه زنجیرهای پلیمری کاملا آرایش مییابند. حالا کافیه این فیلم رو دور یک قطعه بگذاری و اونرو گرم کنی. با توجه به اینکه فیلم میخواد به حالت کشیده نشده اش در بیاد مجبوره خودش رو جمع کنه و شکل کامل قطعه رو بخودش بگیره و اونرو کاملاً بپوشونه. مثالش هم شیشه های سس و ... هست که اگه دقت کنی یک لایه فیلم چاپ شده دور شیشه ها هست که محکم به شیشه چسبیده. این فیلمها رو اول دور شیشه میگذارند بعد گرمش میکنند تا شکل شیشه رو بخودش بگیره.
لینک فیلم عملی دستگاه تولید فیلم
امیدوارم این اطلاعات بدردت خورده باشند.

GNMS
پی نوشت: یه تاپیک به اسم "سوالات، درخواستها و غیره مهندسی پلیمر در اینجا مطرح میشود" وجود داره که اگه سوالاتت رو اونجا مطرح کنی معمولاً سریعتر به جواب میرسی.
 

پیوست ها

  • blown-film-extrusion.jpg
    blown-film-extrusion.jpg
    11 کیلوبایت · بازدیدها: 0

M.Shimi84

عضو جدید
سلام
یادم رفت بگم یکی از مهم ترین تولیدات فیلم های چند لایه فیلم FFS است. این فیلم برای بسته بندی مواد پتروشیمی استفاده می شود. این کیسه ها به دلیل جابجایی و افتادن در هنگام جابجایی باید از استحکام بالایی برخوردار باشن. در تولید این فیلم فاصله ی Nip rooll ها (گپ) بسیار مهم است چون کم یا زیاد بودن گپ هنگام گرفتن گاست باعث خرابی رول می شود. ضخامت این فیلم تا 160 میکرون نیز می تواند باشد.
در فیلم هایی که چاپ می خورند و فیلم های لمینه، قبل از پیچیدن رول به دور وایندر فیلم کرونا زده می شود تا سطح فیلم زبر شود و عمل چاپ به راحتی انجام شود. در فیلم های FFS نیز مقدار کرونا به دلیل داشتن گاست بسیار مهم است
 
Similar threads

Similar threads

بالا