فزوني تلاش‌ها براي اثبات نمودهاي تمدني در عربستان

آزرمیدخت

عضو جدید
پيشينه‌ي ٩٠٠٠ساله‌ي پرورش اسب در عربستان!
مقامات عربستان در پي تلاش‌هاي خود براي اثبات تاريخ و تمدنشان، از پيدا شدن ابزارهاي باستاني مربوط به پرورش اسب در «المغاره» خبر دادند. در پي خبر پيدا شدن، چنين ادعا كرده‌اند كه عربستان، نخستين خاستگاه پرورش اسب است.

به گزارش ميراث خبر به نقل از رويترز، مقامات کميسيون گردشگري و اشياي باستاني عربستان سعودي با هدف اثبات آثار تمدني در اين کشور، مدعي بطلان برخي تئوري‌هاي باستان‌شناختي کنوني شده‌اند.

به گزارش رويترز، گروه کاوش در المغاره در عربستان سعودي مدعي شده‌اند که پيدا شدن ابزار و آثاري از پرورش و اهلي کردن اسب در اين كاوش‌ها، تئوري‌هاي علمي درباره‌ي پرورش و اهلي کردن حيوانات را در 5500 سال پيش در آسياي مرکزي و کرانه‌ي درياي مازندران به چالش گرفته است.

«علي آل قبان»، معاون کميسيون گردشگري و اشياي باستاني عربستان گفته كه: «کاوشگران تا‌کنون توانسته‌اند 80 اثر و دست‌ساخته‌ي باارزش از اين بخش باستاني پيدا كنند که برخي بررسي‌هاي علمي همانند آزمايش دي ان اي و کربن 14 که برروي آن‌ها انجام شده، نشان داده است که يافته‌هاي به‌دست آمده دراين کاوش‌ها، 9000 سال پيشينه دارند.‌»

شاهزاده سلطان بن سلمان، مدير کميسيون گردشگري و اشياي باستاني سعودي گفت:«اين يافته‌‌هاي باستاني که پيشينه‌ي 9000 ساله دارد، ثابت مي‌کند که قلب عربستان سعودي کهن‌ترين تمدني بوده که مردم آن در کار تربيت اسب بوده‌اند.»

او گفت: «کاوش‌ها نشان مي‌دهد که نگاهداري و تربيت اسب‌ها در شبه‌جزيره عربستان‌، سنتي بسيار کهن از دوران ماقبل اسلامي بوده و مسلمانان اين سنت را از نياکان خود به ميراث برده بودند. بنابراين جاي شگفتي نيست که در روزگار حضرت محمد ص و سپس زمان خلفاي اسلامي جايگاه‌هاي ويژه‌اي براي نگاهداري و پر‌ورش اسب در اين سرزمين ويژه شده بود.»

همه‌ي اين‌ها در حالي در رويترز، گزارش شده كه برپايه‌ي کاوش‌هاي انجام‌شده در بخش‌هاي گوناگون جهان، کهن‌ترين يافته‌ها از پرورش اسب به منطقه‌ي کناره‌ي درياي مازندران و آسياي مرکزي مربوط مي‌شده که پيشينه‌اي 5000 ساله دارد.

گزارش رويترز در پايان افزوده که عربستان سعودي به عنوان بزرگ‌ترين صادرکننده نفت در جهان، براي ايجاد گوناگوني در اقتصاد و کاهش وابستگي به صنعت نفت، تلاش در رونق گردشگري خود دارد.

http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=5107
 
بالا