***عکس‌های منتخب مسابقه عکاسی دنیای میکروسکوپی نیکون!!!!

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معمولا تا صحبت از عکس می‌شود، یاد عکس‌هایی از منظره‌ها، پرتره‌ها یا عکاسی خبری می‌افتیم اما بعضی از عکاسان هم تنها با لنز میکروسکوپ‌هایشان و با تکنیک‌های خاص خودشان از دنیای میکروسکوپی ناپیدا عکس می‌گیرند، هر سال مسابقه‌ای بین این عکاسان با پشتیبانی شرکت نیکون برگزار می‌شود. تعدادی از عکس‌های منتخب را با هم مرور می‌کنیم:

مقام اول: سد خونی- مغزی در جنین زنده یک اسب آبی، این عکس را محققان بیمارستان کودکان St. Jude -دکتر جنیفر ال پیترز و دکتر مایکل آر تیلور- گرفته‌اند:


Click here to view the original image of 559x400px and 65KB.



ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که عکس برنده، دارای چه نکاتی بوده است که شایسته این رتبه اول شده است. این عکس آمیزه‌ای از هنر و زیبایی است و سد خونی -مغزی را نشان می‌دهد که نقش مهمی در عملکرد عصبی و بیماری‌ها دارد. محققان با گرفتن این عکس نشان دادند که ما نه‌تنها می‌توانیم این سد را به تصویر بکشیم، بلکه این توانایی را هم داریم که به صورت ژنتیکی و شیمیایی، راه‌های پیام‌دهی را که عملکرد و تکامل این سد را القا می‌کنند، تشریح کنیم.
به صورت خلاصه سد خونی-مغزی به معنی جدایی خون از مایع خارج سلولی در سیستم عصبی مرکزی است، برای اینکه این سد ایجاد شود، سلول‌های جدار مویرگ‌ها در مغز باید اتصالات محکمی با هم داشته باشند. به این ترتیب باکتری‌ها یا مولکول‌ها بزرگ و جاذب آب وارد مایغ مغزی نخاعی نمی‌شوند، ولی مولکول‌های کوچک مثل هورمون‌ها، اکسیژن و دی اکسید کربن از لابلای سلول‌ها عبور می‌کنند.نخستین کسی که متوجه این سد شد، پاول الریخ بود، اما او از کنار مشاهدات خود به سادگی گذشت و در یادداشت‌ها خود از این مطلب تنها به عنوان جاذب رنگ نبودن بافت مغزی اشاره کرد، اما در سال ۱۹۱۳ یکی از دانشجویان الریخ به نام ادوین گلدمن، با تزریق رنگ به مایع مغزی نخاعی متوجه شد که در حالی که مغز رنگ می‌گیرد، باقی بافت‌های بدن رنگ نمی‌گیرند، این امر نشان می‌داد که مانعی بین خون و مغز وجود دارد. در آن زمان تصور می‌شد که این ویژگی مربوط به خود عروق است. سال‌های زیادی باید سپری می‌شد تا با آمدن میکروسکوپ الکترونی در دهه ۱۹۶۰، عملا یک «لایه» به عنوان عامل سدکننده شناسایی می‌شد.



مقام دوم:
عنکبوت تازه متولد شده:


Click here to view the original image of 600x398px and 105KB.


مقام سوم: سرطان استخوان انسان، در این عکس فیلامان‌های اکتین با رنگ ارغوانی، میتوکندری‌ها با رنگ زرد و DNA با رنگ آبی مشخص است:


Click here to view the original image of 600x557px and 91KB.


رتبه چهارم:
سیستم بینایی Drosophila melanogaster در حال تکامل،‌در این عکس لایه شبکیه با رنگ طلایی مشخص است و آکسون‌های سلول‌های گیرنده نور آبی رنگ هستند، مغز هم با سبز رنگ است.


Click here to view the original image of 522x560px and 66KB.


رتبه پنجم:
یک ماده معدنی به نام Cacoxenite (فسفات آلومینیوم و آهن):


Click here to view the original image of 600x450px and 87KB.


رتبه ششم:
عکسی از دسمید (نوعی جلبک سبز)، نزدیک یک برگ Sphagnum

Click here to view the original image of 600x446px and 49KB.


رتبه هفتم:
چشم مگس میوه:


Click here to view the original image of 600x532px and 109KB.


رتبه هشتم:
لارو انگور دریایی:


Click here to view the original image of 600x404px and 36KB.


رتبه نهم:
مورچه‌ای در حال حمل کردن لارو:


Click here to view the original image of 600x547px and 74KB.


رتبه دهم:
ستاره شکننده:


Click here to view the original image of 600x474px and 65KB.

 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

ناییریکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی خیلی خیلی جالب و ی ذره عجیب بود:surprised:
ممنون دوسسست گگگگگگگگلللللللللللللللممممممممممم:gol::w27:
 

Similar threads

بالا