عکسهایی از پل معروف آلامیلو

Civil Boy

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
Siville, Spain 1987-1992

River Guadalquivir
Motor and Pedestrian Bridge
Maximum Span 200m (656 ft)





زماني كه اسپانيا براي ميزباني نمايشگاه اکسپو سال 1992 انتخاب شد، ساختن پل‌هاي جديد براي دسترسي به جزيره‌اي بزرگ ولي دورافتاده و متروك بر روي رودخانه‌‌ي Guadalquivir در Seville قسمت بزرگي از تداركات مربوط به نمايشگاه محسوب مي‌شد.
چهار پل جديد ساخته شد كه دو پل توسط كالاتراوا طراحي شده بود. پل Alamillo بزرگترين و وسيع‌ترين آن مي‌باشد.
اين پل توسط سانتياگو كالاتراوا كه قبلاً به خاطر ساختن چندين ايستگاه و فرودگاه و پل و همچنين پل‌سازي روي رودخانه‌‌ي Guadalquivirمشهور شده بود طراحي شده و اكنون به عنوان يك سمبل چشم‌انداز مهم و نشانه‌اي از مدنيت و هنر معماري و مهندسي محسوب مي‌شود.




پل Alamillo که يك پل سواره- پیاده رو است شهر Siville را به جزيره‌ي Cartuja كه نمايشگاه در آن برگزار شد متصل مي‌كند.
طرح جسارت‌آميز و تحرك‌برانگيز موجود در پروژه، توجه همه را از ابتداي طراحي به پل Alamillo معطوف داشته است. احداث پل در يك منطقه‌ي دورافتاده‌ي شهر از اهميت اساسي در احياي ناحيه‌اي كه رو به نابودي داشت برخوردار است








طرح اصلي كالاتراوا يك جفت پل متقارن در دو طرف جزيره‌ي La Cartuja بود كه 5/1 كيلومتر از هم فاصله داشت اما در حقيقت يكي از آن‌ها ساخته شد. آنچه مسلم است نقطه قوت و برجسته طرح پل Alamillo در قرينه‌اي بودن آن است.
تنها ستون پل كه با زاويه‌اي 58 درجه‌اي به طرف بيرون رودخانه متمايل است، دهانه‌ي پل به طول 200 متر را با 13 جفت كابل نگهداري مي‌كند. اين تمايل به عقب حس حركت و مراقبت را به كل ساختار مي‌دهد و باعث مي‌شود اين قسمت يك نگهدارنده‌ي ساده‌ي ساكن به نظر نرسد. علاوه بر آن وزن و شيب آن نقش مهمي در ايجاد تعادل بين ستون و سواره‌رو ايفا كرده و تقارن ساختاري را غيرضروري مي‌سازد.













نكته‌ي مهم ديگر اينكه نيروهاي افقي ايجاد شده توسط ستون و دهانه توسط كابلهاي تحت كشش متعادل مي‌شود. بنابراين پايه‌ها تنها تحت تأثير بارهاي عمودي قرار مي‌گيرند.
این رویکرد کالاتراوا ساختار پل را شبيه يك چنگ عظيم كرده. این پل در نوع خود بی نظیر است و سازه ای مشابه آن وجود ندارد.
كالاتراوا پل را نه‌تنها به عنوان عامل ارتباطی، بلكه الماني براي منظرسازی و ایجاد نشانه شهری و عاملي محرك براي ترقي در آن منطقه در نظر گرفت. ستون سيماني و فولادي آن به عنوان يك سمبل و نشانه از شهر قديمي Seville قابل رؤيت است.
در طي نمايشگاه اکسپو 1992 ،در حقيقت ساخت جاده‌هاي جديد ، پل های متعدد از جمله پل Alamillo ، هتلها و پاركها به معرفي معماري در منطقه و ارتقاء ارزش آن كمك فراوان نمود.
اين پل به طور كامل روش معماري كالاتراوا را منعكس مي‌كند كه در جهت ابداع فرمهاي سبك هدايت شده است. فرمي كه ايده‌ي حركت و نوآوري در تكنولوژي را مي‌رساند.










 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان
کسی تحلیل سازه این پل نداره؟

با سلام ........

گمان نکنم دوستان دسترسی به تحلیل این سازه پل داشته باشند.............. دوست من.
 

Similar threads

بالا