عجیب‌ترین اشتباه مهندسی کشور در رشت

وضعیت
موضوع بسته شده است.

سـعید

مدیر بازنشسته
ابتدا و انتهای پل جانبازان که تاکنون حدود 3 میلیارد تومان برای آن هزینه شده، به دلیل اشتباه مهندسی، 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارد و به هم نمی‌رسد!
پل جانبازان رشت که قرار بود در سال 1386 به بهره‌برداری برسد هم اکنون در شرایطی به پیشرفت 72 درصدی دست یافته که اشتباهات محاسباتی‌اش عجیب‌ترین رویداد مهندسی کشور را رقم زده است. اجرای این پل 6/102 متری از چهارم تیر ماه سال 1385 در دو جبهه کاری آغاز شد که بنابر محاسبات می‌بایست در پایان پروژه به یکدیگر متصل می‌شدند، اما هم اکنون و با وجود گذشت 2 سال اشتباهات محاسباتی مانع از اتصال طرفین پل به یکدیگر شده است.​
هم‌اکنون طرفین ابتدا و انتهای پل در حالی برای اتصال به یکدیگر نزدیک شده‌اند که تازه مشخص شده به دلیل اشتباهات مهندسی این اتفاق به دلیل اختلاف سطح طرفین پل هرگز نخواهد افتاد. گفته می‌شود این اختلاف به نیم متر می‌رسد که در قوانین مهندسی عدد بسیار بزرگی به شمار می‌آید.​
به گفته مهندسان سازه، طراحی اینگونه پل‌ها پس از سال‌ها اجرا در کشور به قدری ساده است که حتی در توان دانشجویان​
مهندسی نیز هست و این بر ابهامات مسئله بیشتر می‌افزاید.​
در این رابطه هیچ مقام مسئولی در شهر رشت حاضر به اظهار نظر نیست و تنها محمود فریدونی شهردار رشت در اظهار​
نظری غیرمستقیم پیمانکار را مقصر معرفی می‌کند. او معتقد است: «شرکت طرف قرارداد این پل در گذشته به تعهدات​
خود عمل نکرد و با اعمال مدیریت جدید سعی ما بر این است که در کوتاه‌ترین زمان این پل به بهره‌برداری برسد.»​
فریدونی البته نبود جرثقیل حمل نصب تجهیزات پل جانبازان از محل کارگاه ساخت تجهیزات این پل در حوالی​
کوچصفهان تا رشت در گذشته را از جمله مشکلات عنوان کرده و می‌گوید: «البته این مشکل هم اکنون برطرف شده است».​
این توضیحات در حالی است که جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، پل غیرهمسطح جانبازان​
رشت را لکه ننگی در این شهر دانسته و همزمان رئیس مجمع نمایندگان گیلان می‌گوید: «ساخت پل غیرهمسطح جانبازان​
رشت به دلیل غیرکارشناسی بودن هزینه زیادی به گیلان وارد کرده است.»​
اسدالله عباسی انتقادهای مردم و مسئولان نسبت به پل غیرهمسطح جانباران این شهر را نیز وارد می‌داند، اما با این حال​
رییس شورای شهر رشت هرگونه اظهارنظری در این رابطه را مغرضانه توصیف می‌کند.​
محمدرضا قاسمی ‌به عنوان مدافع سرسخت این پل که طرفین آن دست کم 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارند حتی در پاسخ​
به نماینده مجلس، نه تنها پل را لکه ننگی برای این شهر نمی‌داند بلکه از ساخت آن به عنوان سند افتخاری در عملکرد​
شهرداری رشت نام می‌برد که انگیزه‌ای قوی برای ساخت تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح دیگر در این شهر به وجود​
آورده است.​
او حتی از منتقدان این پل می‌خواهد با دست برداشتن از اشکال‌تراشی‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه کمبود نقدینگی و عدم​
بهره‌مندی این شهر از بودجه‌های ملی را برطرف کنند.​
وی ادامه می‌دهد: «موانع موجود بر سر راه پروژه‌های عمرانی شهر باران با اشکال‌تراشی و انتقادهای غیرمنصفانه​
برطرف نخواهد شد، بلکه کمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی از بودجه‌های ملی بزرگ‌ترین مشکل در مسیر سازندگی رشت​
است.»​
تا به امروز برای این پل 2 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است اما با اتفاق پیش آمده برآورد می‌شود دست کم​
یک میلیارد تومان به برآورد اولیه اضافه شود. کارشناسان امر معتقدند در صورت صرف این هزینه پل جانبازان رشت​
گران‌ترین پل روگذر در تاریخ مهندسی کشور خواهد بود.​
 

Saeed_askari

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا متاسفم علی الخصوص برای جامعه مهندسین عمران
 

ali110q

عضو جدید
بیخیال

بیخیال

ایندفه رو بیخیال ان شالله کار بعدی جبران می کنه یه نیم متر کوتاهتر می سازه;):):D
 

bmd

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظراز نيم متر كمتره ها ميشه دوتا تقويتي انداخت با يه بتن سيمان بالا پوششش داد زياد هم فاجعه نيست. بايد احسنت گفت به سازندش باور كنيد اگه بخواد هم نميتونه دوباره اينجوريشو بسازه. شايدم يه روز اينجوري بدرد خورد!!؟
:w22:
:w18:
 

JU JU

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:surprised::surprised::surprised:

برای این جامعه ( همون مهندسی عمران :w12:) متاسفم

من فقط این سپهرم رو قبول دارم، بقیش کشکن، یکیش دوماده داییم اینا :w00: چجوری مدرک بش دادن نمیدونم :surprised: چجوری میره سره کار نمیدونم :surprised:
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
:surprised::surprised::surprised:

برای این جامعه ( همون مهندسی عمران :w12:) متاسفم

من فقط این سپهرم رو قبول دارم، بقیش کشکن، یکیش دوماده داییم اینا :w00: چجوری مدرک بش دادن نمیدونم :surprised: چجوری میره سره کار نمیدونم :surprised:
شما مطمئن باشین که مهندسش(در حقیقت تیم مهندسی)خیلی از امثال ما ها بیشتر بارشه
بحث در اینجا به تئوری ضعیف مهندس نیست ،بحثه نظارته ضعیف و باند بازیه
 

nemooneh

عضو جدید
فدای سر مسؤولین شهر رشت,این اتفاقا تو ایران عادیه,عیبی نداره,انشااله درپروژههای بعدی 50 سال دیگه چنین اتفاقهایی نمیبینیم:warn:
 

afshin_ss

عضو جدید
کاربر ممتاز
مي دونستين اين دومين اشتباه تو ساخت اين پل هستش من از عمران چيزي نمي دونم و شيمي مي خونم ولي فكر كنم اونبار تو زدن پايه هاي پل اشتباه كرده بودن و پايه ها رو جابجا نصب كرده بودن يعني دوباره شروع به كارشون ميشه سومين تلاش براي ساخت يه پل!!!
 

jahan187

عضو جدید
اگر در دنيا جنين اتفاقي مي افتاد .بالاترين مقام ازمسئوليتش استعفا مي كرد وخودش رابراي پاسخگويي به مردم آماده مي ساخت....
ولي خوشبختانه اينجا اين خبرها نيست .
از خبر خوبت تشكر مي كنم .
 

jahan187

عضو جدید
از تصاوير زيبايي كه ارسال كردي لذت بردم. ناراحت نباش يه روزي پل جانبازان رشت هم جهاني ميشه.:biggrin:
 

p.a.r.i

عضو جدید
آدم کیف میکنه این همه مهندس وارد و حرفه ای رو میبینه!!!

واقعاتحسین برانگیزه!!!

پول مملکت و جون آدما دستشونه... ا.ن وقت...:mad:
 

galaman

عضو جدید
فقط و فقط تقصیر نقشه بردار و ناظری که ارتفاع ها را کنترل نکرده
 

salman hatami

کاربر فعال
سلام

تاپیک بامزه ای بود . پست هاش هم که محشر بود !!! مشکل اینجا نیست که بعضی مهندسا بی سوادن ، مشکل اینجاست هر کسی تو هر کاری دخالت می کنه که اصلاً هیچ چیزی در موردش نمی دونه . باز هم گلی به گوشه جمال مهندسای عمران . تا حالا دیدین یه مهندس عمران آتش گرفتن (1400) هزار و چهارصدمین پژو رو تو بوق و کرنا بکنه ؟ اصلاً در مورد مدیران مجموعه های دولتی و خصوصی که حرفی واسه گفتن نیست !!! همه مهندسان صنایع حاذق ماهر کاردان کاربلد مدیر مدبر ... . بقیه رشته ها رو هم بگم ؟ یکی نیست بگه آخه تا حالا چند بار از روی پل رد شدید که میاید در مورد کل عمران حرف می زنید ؟
اصالت این موضوع هم باید بررسی بشه . یادمه یه برنامه به نام "چراغ خاموش" یا یه اسم پرت و پلای مشابهی یه گزارش در مورد پل امامزاده هاشم در جاده قزوین رشت نشون داد که اصلاً جعلی بود . هر چه هم مدیران و مسولان پروژه اعتراض کردند به جایی نرسید .

http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=50483

بد نیست در مورد اصالت خبر ، کیفیت طراحی و اجرا و خیلی موارد دیگه مطمئن بشیم بعد اظهار نظر کنیم . ( البته این قسمت آخر به همکارای خودم بود ، الباقی که تکلیفشون معلومه)


حاتمی
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
سلام

http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=50483

بد نیست در مورد اصالت خبر ، کیفیت طراحی و اجرا و خیلی موارد دیگه مطمئن بشیم بعد اظهار نظر کنیم . ( البته این قسمت آخر به همکارای خودم بود ، الباقی که تکلیفشون معلومه)


حاتمی
هیچ جای دنیا دیده نمیشه که قسمت ناقص 1مسیر طوری ساخته بشه که بشه ازش استفاده کرد!!
پس خیلی دلایل ذکر شده درست نبود!!!
این پل بر اساس برداشت ها 1 طرح انگلیسی بود که بی مطالعه اجرا شد!
مثل خیلی از دور برگردون هامون!
 

salman hatami

کاربر فعال
هیچ جای دنیا دیده نمیشه که قسمت ناقص 1مسیر طوری ساخته بشه که بشه ازش استفاده کرد!!
پس خیلی دلایل ذکر شده درست نبود!!!
این پل بر اساس برداشت ها 1 طرح انگلیسی بود که بی مطالعه اجرا شد!
مثل خیلی از دور برگردون هامون!


سلام


سپهر جان من الآن متوجه نشدم منظورت با کی بود . یعنی برنامه اشتباه کرده ؟ یا نحوه ساخت پل اشتباه بوده ؟ یا فرهنگ عمومی ما پایینه که هر جا آسفالت بود با ماشین میریم توش ؟ (خیابون ، جاده ، پل نیمه ساز ، خونه مردم ، روی بام - در این مورد اخیر خوشبختانه ایزوگام باعث شده ملت با ماشین روش نیان - و ...)
به هر حال تخلف چند راننده و اشتباه در انعکاس یک خبر ربطی به مراحل ساخت یک پروژه نداره. در همه جای دنیا کار طبق برنامه زمان بندی جلو میره و تا زمانی که رسماً افتتاح نشده کسی حق ورود نداره ، حتی اگه قبل از تحویل پروژه کسی بی اجازه وارد بشه ، به جرم ورود عدوانی ، قابل تعقیب کیفری هم هست !!!
این هم یه لینک دیگه :
http://girdadanyha.blogfa.com/post-27.aspx


حاتمی
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
من میگم، با توجه به فرهنگ خودمون، لازم نبود ورودی ها تا آخر اجرا بشه!
می تونستن 1متر فاصله بذارن یا 2تا سد بتنی می ساختن تا اینجور مزحکه عام و خاص نشن!
اون پل، هیج اش شبیه 1پل نمیه کاره نبود!
 

T I T A N I U M

عضو جدید
سلام

ابتدا از دوستانی که به جامعه مهندسی عمران توهین کردن مراتب ناراحتی و اعتراضم رو اعلام می کنم

دوستان عزیز اختلاف یک سانتی نیز در بحث سازه ای بسیار مهم می باشد
و باعث ایجاد تنشهای پسماند میگردد که موجب صدمه دیدن قسمت مذکور می گردد
اما در مورد این اشتباه چندین مورد میشه حدس زد :

1 - احتمالا طراحی اشتباه بوده که این در واقعیت خیلی کم پیش می آید و میشه گفت تقریبا غیر ممکن هست

2 - احتمالا کد گذاری نقشه بردار اشتباه بوده که در واقعیت نیز بسیار دیده می شود.

3 - اما در خصوص مهندس ناظر که مستقیما اختیارات قانونی برای کنترل را دارد باید مقداری دقت نمود که چرا زود تر این مشکل حدس نزده شده است

و اما بحث اصلاح این مشکلکه خیلی همچندان دور از دسترس نیست
در حقیقت دیگر اتصال بین این دو قسمت ناممکن می باشد و و در صورت اتصال این دو با هم عمل نخواهندکرد و باید در محل اتصال بین آن دو دو ستون برای انتقال نیرو به فنداسیون و زمین اقدام کرد چون دیگر با یک ستون نمی شود مگر اینکه نسبت میلگردهای طفین ستون را برای دو تیر غیر همسطح طراحی نمود و بحث اختلاف ارتفاع رو در روسازی سطح پل با تغییر کدهای آن اصلاح نمود

یاحق
 

T I T A N I U M

عضو جدید
یعنی نظر شما اینه که باید تخریب شه؟!
راهی برای درست کردن اصولی وجود نداره؟!؟

سلام

مهندس جان نه
نیازی به تخریب نیست
فقط اینکه این دو قسمت باید جدا از هم عمل کنند
و تا اینکه سازه ای اونها جدا باشد مثل دو ساختمون بغل هم


یا حق
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
میشه بیشتر توضیح بدین!
اینکه باید چه تمهیدی در نظر گرفته شه؟!
یعنی به هم اتصال پیدا نکنند؟!
 

T I T A N I U M

عضو جدید
میشه بیشتر توضیح بدین!
اینکه باید چه تمهیدی در نظر گرفته شه؟!
یعنی به هم اتصال پیدا نکنند؟!


سلام

بله
جواب بیشتر باید با مطالعه بیشتر باشه
ولی همین چیزی که بذهنم میرسه اینه که باید دیگه سازه ها جدا از هم عمل کنند
و البته اتصال در بالا باشه اما نه به عنوان سازه بلکه برای روسازی
خیلی خوشحال میشدم که دسترسی به این سازه داشتم و به عنوان یه مقاله روش تحقیق می کردم
این موقعیت خوبی هست برا مهندسین کهبیان روش تحقیق کنن
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام

ابتدا از دوستانی که به جامعه مهندسی عمران توهین کردن مراتب ناراحتی و اعتراضم رو اعلام می کنم

دوستان عزیز اختلاف یک سانتی نیز در بحث سازه ای بسیار مهم می باشد
و باعث ایجاد تنشهای پسماند میگردد که موجب صدمه دیدن قسمت مذکور می گردد
اما در مورد این اشتباه چندین مورد میشه حدس زد :

1 - احتمالا طراحی اشتباه بوده که این در واقعیت خیلی کم پیش می آید و میشه گفت تقریبا غیر ممکن هست

2 - احتمالا کد گذاری نقشه بردار اشتباه بوده که در واقعیت نیز بسیار دیده می شود.

3 - اما در خصوص مهندس ناظر که مستقیما اختیارات قانونی برای کنترل را دارد باید مقداری دقت نمود که چرا زود تر این مشکل حدس نزده شده است

و اما بحث اصلاح این مشکلکه خیلی همچندان دور از دسترس نیست
در حقیقت دیگر اتصال بین این دو قسمت ناممکن می باشد و و در صورت اتصال این دو با هم عمل نخواهندکرد و باید در محل اتصال بین آن دو دو ستون برای انتقال نیرو به فنداسیون و زمین اقدام کرد چون دیگر با یک ستون نمی شود مگر اینکه نسبت میلگردهای طفین ستون را برای دو تیر غیر همسطح طراحی نمود و بحث اختلاف ارتفاع رو در روسازی سطح پل با تغییر کدهای آن اصلاح نمود

یاحق

با سلام
چطور اختلاف یک سانت باعث تنش پسماند میشه؟
تنش پسماند چیزی جز تنش موجد درجسم(کششی وفشاری) در اثر نورد گرم نیست.
میشه تعریفتونو از این موردی که بیان فرمودین بگین
با تشکر
 

T I T A N I U M

عضو جدید
با سلام
چطور اختلاف یک سانت باعث تنش پسماند میشه؟
تنش پسماند چیزی جز تنش موجد درجسم(کششی وفشاری) در اثر نورد گرم نیست.
میشه تعریفتونو از این موردی که بیان فرمودین بگین
با تشکر


سلام

دوست خوبم اختلاف سطح اعمال شده توسط نیرو باعث ایجاد تنشهای پسماند می شود در جت انتقال نیرو
 

T I T A N I U M

عضو جدید
سلام

دوست خوبم اختلاف سطح اعمال شده توسط نیرو باعث ایجاد تنشهای پسماند می شود در جت انتقال نیرو

سلام

البته باید بگم تنش پسماند مشکل اصلی این سازه نیست و از این بابت سو تفاهم نشه
بلکه یمشه 100 ها مشکل برای این نوع اتصال غیر همسطح که در طراحی هم سطح بوده تعریف نمود
 

Rasoul Azar

عضو جدید
ازاین مسائل زیاد اتفاق می افتد ونباید زیاد نگران بود. همانطورکه 50سانت دردنای مهندسی عدد بزرگی است، درعوض برای چنین ایراداتی راه حلهایی هم وجودد ارد. تاریخ مهندسی ازاین جور مشکلات پراست وپیشرفت مهندسی مرهون چنین مسائلی است. اما نکته مهم که ارسال کننده مهم حق بزرگی برگردن بقیه دارد، اطلاع رسانی وآگاه سازی سایرین می باشد تا چنین موردی درنقطه دیگری ازکشورمان تکرارشود. چیزی که وظیفه رسانه ملی است ولی متاسفانه به دلیل یک سری سیاستهای غلط ازانجام آن سر باز می زنند وفکر می کنند اگر گزارش تهیه نکنند واطلاع ندهند، ایران بهشت برین خواهدبود.
اظهارنظرفنی درموردارایه راه حلی برای این مشکل نیاز به اطلاعات بیشترونقشه های پل دارد. آنچکه ازعکسها مشخص است، پل ازنوع بتنی پش تنیده قوطی شکل (post-tensioned box girder) می باشد. هرچند قطعات بتنی آن نرمی لازم برای تغییرشکل راندارند ولی به عنوان یک ایده کلی می توان چند بلوک آخر راازطرف (بطول 10 الی 20متر) درآورده وقطعاتی را بتن ریزی کرد که در طول 10 متر بایک شیب 5% این اختلاف ارتفاع 50سانتی رابپوشاند. البه قطعات تازه ریخته شده، از شکل قطعات قبلی نبوده ومقداری انحنا درهرقطعه 2 متری خواهد داشت تادرطول 5 قطعه، بتواند سیب 5درصد راگم کند. ایده اصلی چنین راه حلی از ایجاد قوس درتونلهای مترو توسط استفاده از سگمنتهای بتنی گرقته شده است. اگر اطلاعات بیشتر دردست باشد، اینجانب حاضرم راه حلی برای این موضوع به صورت کامل ارایه نمایم.
درپایان مجددا از ارسال کننده محترم این موضوع کمال تشکررادارم.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا