طولانی‌ترین اثر گچ‌بری دوره ساسانی در خطر تخریب

آزرمیدخت

عضو جدید
خبرنگار امرداد :
سرپرست گروه کاوش محوطه‌ بندیان درگز از وضعیت نامناسب نگهداری از طولانی‌ترین گچ‌بری دوره ساسانی در این محوطه تاریخی خبر داد.

مهدی رهبر گفت: در بازدیدی که به تازگی از نخستین سایت موزه‌ دوره‌ ساسانی در شهرستان درگز داشتم متوجه شدم که نورپردازی سالنی که برای نگهداری آثار تاریخی کشف شده در محوطه بندیان معین شده بسیار شبیه به نورپرداز‌‌های رنگی و چشمک‌زن مغازه‌های میوه‌فروشی است!

وی با اعلام اینکه در محل حفاری محوطه تاریخی بندیان آب باران جمع می‌شود گفت: برای پوشش سقف سالن و نورپردازی آن حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده است درحالی که در فصل زمستان روی این پوشش آب جمع می‌شود و سقف آن چکه می‌کند. درست مانند خانه پیرزنی که نمی‌تواند سقف خانه‌اش را تعمیر کند و باید برای جلوگیری از چکه کردن سقف، قابلمه وسط اتاق بگذارد!

سرپرست کاوش محوطه‌ بندیان درگز گفت: به مسوولان استان خراسان اعلام کردم که تا دو سال دیگر به جای گچ بری دوره ساسانی و آثار تاریخی، نورپردازی های رنگارنگ خواهید داشت! این درحالی است که ما 11 سال با مژه چشمانمان خاک‌های این محوطه را کنار زده‌ایم و طبیعی است که نسبت به وضعیت نگهداری از آثار کشف شده در آن نگران باشیم.

وی ادامه داد: محوطه باستانی بندیان در شهرستان درگز در استان خراسان رضوی قرار دارد و شامل بزرگترین گچ‌بری کشف شده از دوران ساسانی است. بنابراین می‌توان گفت که این مکان تنها جایی است که تاریخ مصور را به نمایش گذاشته است.

رهبر گفت: گچبری‏های به دست آمده از این بنا که طول آن به 35 متر می‌رسد، در طول 150 سال عمر باستان‏شناسی کشور بی‏سابقه است. همچنین اهمیت گچ‌بری‌های بندیان نه به طولانی بودن، بلکه به محتوای آن است.

http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=4875
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mr_samyar تنها اثر تقلبی موزه ملی چیست؟! تاریخ 0

Similar threads

بالا