طرز کار کولر گازی

nashakiba

عضو جدید
سلام
لطفا در مورد طرز کار کولر گازی در این تاپیک مطلب بزارید.
متشکرم
 

elya

عضو جدید
سلام دوست عزیز ....بنده به طور دقیق از طرز کار سیستمهای تبریدی گازی اطلاع ندارم ولی هر چی بدونم میگم
این سیستم ها بر اساس منبسط و منقبض شدن گاز تراکم پذیر یا همون گاز تبریدیمون کار میکنه
عمل انقباض یعنی کم شدن حجم عملی گرما ده هستش و عمل انبساط عملی گرما گیر هستش
گاز که میدونم در تبرید یخچال از فرئون استفاده میشه وارد یه کمپرسور میشه که گاز رو فشرده میکنه و تبدیل به مایع میشه تقریبا ولی نه کاملا
با فشرده شدن گاز تمایل به گرما گرفتن توسط گاز برای افزایش حجم در اوون ایجاد میشه یعنی گاز آماده میشه که فضا رو خنک کنه
برای خنک کردن گاز رو وارد لوله های مشبکی می کنیم که سطح زیادی دارند و یک فن پشت این سطح قرار داره
فن هوا رو به این پره میزنه و هوا که دماش از دمای اوون ماده ی تبریدمون بیشتره گرمای خودش رو به گاز میده و این کار تا اوونجا انجام میشه که باز ماده ی تبرید به گاز تبدیل بشه
و در این مرحله گاز منبسط شده از گرمای جذب شده به پره هایی میره که با محیط باز در تماس هستند
و درو اوونجا گرمایی رو که گرفته تا جای ممکن ازاد می کنه
و باز وارد کمپرسور میشه و این سیکل هی ادامه پیدا میکنه
کل این مدار رو یه ترموستات که معمولا زمان و طول مدت کار کرد کمپرسور رو تعیین می کنه کنترل میکنه
البته اطلاعات من فقط در مورد اصول کاری این دستگاه بود....امیدوارم مفید واقع بشه و دوستان دیگه هم همراهی بکنند
 

nashakiba

عضو جدید
خیلی ممنون
لطفا در مورد طرز کار کمپرسور و .. به صورت دقیق تر ( سیستم مکانیکی ان ) توضیح بدین
از دوستانی که در این مورد اطلاع دارن خواهش میکنم در بحث شرکت کنن
 

elya

عضو جدید
باز هم سلام دوست عزیز
اول از همه بگم که اولین کولر گازی توسط ویلیس کرییر (Willis Carrier) ساخته شد.

شرح کار کولر گازی رو البته به طور سیمبل براتون توضیح دادم که امیدوارم نفس موضوع رو رسونده باشه
مهم ترین قطعات یه کولر گازی عبارتند از :
1- صفحات مارپیچ تبخیر کننده: این صفحات حالتی شبیه به اوون مارپیچ پشت یخچال فریز دارند و جنسشون میتونه از برنج یا آلومنیم باشه که دلیل استفاده از این مواد تبادل حرارتی بالاترشون نسبت به سایر مواده شکل این قسمت به این صورته که یه لوله به قطر دهانه ی حدود 7 میلی متر رو به صورت مارپیچ شبیه چیزی که پشت یخچال هست در می آریم. و برای انتقال بختر حرارت اوون رو داخل صفحات مشبکی قرار میدیم که بتونه تبادل حرارتی بیشتری با محیط داشته باشه این قسمت همون بخشیه که در واقع خنک کننده هست و هوا پس از برخورد به این قسمت خنک میشه.
2- صفحات مارپیچ مایع کننده: شکل ساختاریش شبیه به صفحات تبخیر کننده هست و تفاوت اصلیش در وظیفشه که وظیفه ی بیرون راندن حرارت جذب شده از هوای محیطه رو داره و رو به هوای بازه شکل کلیش هموه ولی احتمالا برای فشردن گاز قطر لوله هاش باریک تر باید باشه البته گفتم احتمالا
3- کمپرسور این کمپرسور ها که در این سیستم ها استفاده میشن اکثرا دیافراگمی هستند که طرز کارشون اینطوریه که یک محور وجود داره که توسط موتور الکتریکی چرخونده میشه و یه شاتون یا دسته روی اوون با بلبرینگ نصب شده چیزی شبیه به میل لنگ ماشین با این تفاوت بزرگ که به جای داشتن لنگ یک دایره ی خارج از مرکز روی شافت وجود داره که با چرخش شعاع اوون تغییر میکنه (نسبت به محور شافت) و باعث حرکت بالا و پایین شاتون میشه که البته کورس حرکت کمه ولی سرعت تکرار حرکت خیلی زیاده یعنی میله ای رو تصور کنید که مثل یه ویبره ی قوی با کورس حدود یکی 2 سانتی متر بالاپایین میره و دیافراگمی از یه جنس انعطاف پذیر مثل لاستیک وجود داره که به این شاتون متصله با حرکت رفت و برگشتی شاتون دیافراگم هم به پایین کشیده و رها میشه البته دیافراگم کاملا آب بندیه و وقتی که شاتون به پایین میاد حجم بالای دیافراگم زیاد میشه و از سوپاپ ورودی گاز به داخل محفظه کشیده میشه ....این سوپاپ ها یک طرفه هستند یعنی وقتی اجازه ی ورود رو میدن دیگه اجازه ی خروج رو نمیدن وقتی شاتون به بالا میره حجم بالای دیافراگم کم میشه و گاز متراکم میشه و در نتیجه فشار لازم برای باز کردن سوپاپ خروجی که اوون هم یک طرفست ولی کاملا عکس سوپاپ وردیه ایجاد میشه.
4- توی یه کولر گازی 2 تا فن وجود داره یکی هوا رو به داخل فضای بسته (اتاق) که می خوایم خنک بشه میدمه و یکی هوا رو به طرف بیرون و هوای آزاد میدمه
پره ی خنک ما که برای هوای خنکه مثل پره ی کولر استوانه ایه و پره ی گرم که برای دمیدن به هوای ازاده پره ی پروانه ای 8-6 پره
5- یه شیر انبساطی هم سر راه کمپرسور به صفحه ی تبخیر وجود داره که گاز متراکم شده رو به مایع تبدیل میکنه تا بتونه پس از رسیدن به صفحه ی تبخیر کننده سرما ایجاد کنه البته طرز کار شیر انبساطی رو نمی دونم اگه اجازه بدید سه شنبه شب عرض می کنم خدمتتون
ضمنا چون با خنک شدن هوا بخار اب موجد در اوون به صورت شبنم روی صفحه های تبخیر در میاد باید تعابیری برای جمع آوری ابی که در اثر این امر ایجاد میشه دید تا مانع از پوسیدگی دستگاه بشیم
امیدوارم این اطلاعات به دردتون بخوره دوست عزیز
از تمامی دوستان خواهش می کنم که اگه اشتباهی در توضیحات بنده وجود داره حتما بفرمایید
چون من تا به حال حتی یه کولر گازی رو از نزدیک ندیدم برای همین ازتون خواهش می کنم نقایص رو گوشزد کنید
 
آخرین ویرایش:

maral55

مدیر بازنشسته
خیلی ممنون از توضیحاتت
اتفاقا من دیروز کلاس تاسیسات داشتم و استاد داشت همینارو می گفت همش شکل میکشید ولی شکلش زیاد واضح نبود الان اینو که دیدم دقیق تر فهمیدم چی به چیه
اگر بازم در مورد اسپلیت یا رادیاتور یا فن کویل و اینجور چیزا اطلاعات و عکس داشتی بزاری خیلی ممنون میشم
یه امتیاز دادم :redface:
 

dokohaki.raheleh

عضو جدید
یک نوع جدید کولرهای گازی اسپیلیت ها هستند که اگه دیده باشید کندانسورشون به طور جداگانه در محیط آزاد نصب میشه تا بازده بهتره داشته باشند ولی نیاز به لوله کشی دارند چون اواپراتورشون درون مکانیه که میخوایم خنکش کنیم.از نظر قیمتم حدودآ 2.5 برابر کولرهای گازی ساده هستند.
 

nashakiba

عضو جدید
خیلی ممنون از توضیحات خوبتون.
خیلی کمکم کرد
لطفا در مورد جزییات کمپرسور و شیر انبساطی بیشتر توضیح بدید و اگه ممکنه چند تا عکس یا نقشه فنی هم بزارید
 

elya

عضو جدید
حتما عکس میذارم...البته باید همه کسانی که بلدند کمک کنند
عکسهای خوبی از شیر انبساطی پیدا کردم ...به زودی میذارمشون
راستش فردا امتجان میانترم دارم ...اینه که الان نمیتونم بذارم....البته مطمعنا کسان دیگه ای هستند که به طور کامل میدونن که توی یه کولر گازی چه خبره ...ازشون خواهش می کنن بیان واطلاعاتشون رو در اختیار ما بگذارن
 

dokohaki.raheleh

عضو جدید
دید کلی

کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد. برخلاف کولرهای آبی ، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند:


  • کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای
  • کولرهای دو تکه (اسپلیت)
کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی متداول و مورد توجه می‌باشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود.

ساختمان کولرهای گازی

کولر گازی نیز همانند بسیاری از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:


  • قسمت الکتریکی :

    قسمت الکتریکی خود شامل قسمت‌هایی چون دوشاخه و سیم‌های رابط ، کمپرسور ، خازن ، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی (کلید فن) ، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولرهای دو تکه) می باشد.

    درکولرهای گازی از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیری خازن ، به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن (پروانه) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت این خازنها در کولرهای مختلف متفاوت است.
  • قسمت مکانیکی :
    اجزای مکانیکی کولر گازی با اندکی تفاوت ، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال می‌باشد از آن جمله می‌توان به قطعاتی مانند کمپرسور کندانسور (رادیاتور) ، اواپراتور ، ***** (درایر) ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین (کاپیلاری) ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا و ***** خروجی هوا اشاره کرد.
  • در کمپرسور کولرهای گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده است. نوعی از این کمپرسورها از پیستون و میل لنگ طراحی نموده‌اند. اما نوع دیگری از کمپرسورها فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت می‌سازد این نوع کمپرسورها را کمپرسورهای دورانی می‌نامند. در کولرهای گازی از دو پروانه استفاده می‌شود که عموما بر روی یک محور اصلی سوار شده‌اند. یکی از پروانه‌ها هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن کندانسور ، گرما به محیط خارجی منزل یا محل کار می‌راند، پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به محیط وارد می‌سازد.
  • در کولرهای دو تکه ، کمپرسور و کندانسور در واحدی به نام یونیت خارجی تعبیه شده‌اند. این واحد در خارج از ساختمان نصب می‌شود. واحد تبخیر یا اواپراتور و شیر انبساط نیز در یک واحد بنام یونیت داخلی تعبیه شده‌اند. کولرهای دو تکه عموما دارای دستگاه کنترل از راه دور می‌باشند. هوا در جهت ورود به محیط منزل یا محل کار از دریچه مخصوصی که به خروجی هوا معروف است می گذرد. به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و موارد مشابه به داخل محیط منزل یا محل کار ، پشت خروجی هوا ، ***** سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود.
  • گاهی ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا ازدیاد گاز شارژ شده اواپراتور و یا قسمتی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهای کولر سر ریز کند. برای پیشگیری از این مشکل ترتیبی اتخاذ شده است که در صورت بروز حالت فوق ، آب به خارج از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر است. در گوشه‌ای از سینی ، لوله مخصوصی تعبیه شده که این آبها از آن خارج می‌شود. برای جلوگیری از ریزش آب ، عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل می‌شود و با قرار دادن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط جلوگیری می‌شود.
  • چگونگی ایجاد سرما در بسیاری از وسایل سرما ساز مانند کولر ، یخچال ، آب سرد کن و ... مشابه است ، در کولر گازی ، همانند یخچال ، از تبدیل گاز به مایع بوسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود. برای رسیدن به هدف مورد نظر (خنک نمودن محیط) استفاده می‌کنند. تنها تفاوت را می‌توان در خنک کردن کندانسور (رادیاتور) دانست که در کولر گازی بوسیله هوای دمیده شده بر روی آن گرمای لازم گرفته می‌شود. در حالی که در یخچال برای داشتن هوای خنک از دمیدن هوا بر روی اواپراتور استفاده می‌گردد.
 
آخرین ویرایش:

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
فایل پی دی اف کولر گازی

فایل پی دی اف کولر گازی

دید کلی

کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد. برخلاف کولرهای آبی ، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند:

  • کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای
  • کولرهای دو تکه (اسپلیت)
کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی متداول و مورد توجه می‌باشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود.

ساختمان کولرهای گازی

کولر گازی نیز همانند بسیاری از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • قسمت الکتریکی :

    قسمت الکتریکی خود شامل قسمت‌هایی چون دوشاخه و سیم‌های رابط ، کمپرسور ، خازن ، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی (کلید فن) ، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولرهای دو تکه) می باشد.

    درکولرهای گازی از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیری خازن ، به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن (پروانه) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت این خازنها در کولرهای مختلف متفاوت است.
  • قسمت مکانیکی :
    اجزای مکانیکی کولر گازی با اندکی تفاوت ، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال می‌باشد از آن جمله می‌توان به قطعاتی مانند کمپرسور کندانسور (رادیاتور) ، اواپراتور ، ***** (درایر) ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین (کاپیلاری) ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا و ***** خروجی هوا اشاره کرد.
  • در کمپرسور کولرهای گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده است. نوعی از این کمپرسورها از پیستون و میل لنگ طراحی نموده‌اند. اما نوع دیگری از کمپرسورها فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت می‌سازد این نوع کمپرسورها را کمپرسورهای دورانی می‌نامند. در کولرهای گازی از دو پروانه استفاده می‌شود که عموما بر روی یک محور اصلی سوار شده‌اند. یکی از پروانه‌ها هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن کندانسور ، گرما به محیط خارجی منزل یا محل کار می‌راند، پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به محیط وارد می‌سازد.
  • در کولرهای دو تکه ، کمپرسور و کندانسور در واحدی به نام یونیت خارجی تعبیه شده‌اند. این واحد در خارج از ساختمان نصب می‌شود. واحد تبخیر یا اواپراتور و شیر انبساط نیز در یک واحد بنام یونیت داخلی تعبیه شده‌اند. کولرهای دو تکه عموما دارای دستگاه کنترل از راه دور می‌باشند. هوا در جهت ورود به محیط منزل یا محل کار از دریچه مخصوصی که به خروجی هوا معروف است می گذرد. به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و موارد مشابه به داخل محیط منزل یا محل کار ، پشت خروجی هوا ، ***** سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود.
  • گاهی ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا ازدیاد گاز شارژ شده اواپراتور و یا قسمتی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهای کولر سر ریز کند. برای پیشگیری از این مشکل ترتیبی اتخاذ شده است که در صورت بروز حالت فوق ، آب به خارج از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر است. در گوشه‌ای از سینی ، لوله مخصوصی تعبیه شده که این آبها از آن خارج می‌شود. برای جلوگیری از ریزش آب ، عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل می‌شود و با قرار دادن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط جلوگیری می‌شود.
  • چگونگی ایجاد سرما در بسیاری از وسایل سرما ساز مانند کولر ، یخچال ، آب سرد کن و ... مشابه است ، در کولر گازی ، همانند یخچال ، از تبدیل گاز به مایع بوسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود. برای رسیدن به هدف مورد نظر (خنک نمودن محیط) استفاده می‌کنند. تنها تفاوت را می‌توان در خنک کردن کندانسور (رادیاتور) دانست که در کولر گازی بوسیله هوای دمیده شده بر روی آن گرمای لازم گرفته می‌شود. در حالی که در یخچال برای داشتن هوای خنک از دمیدن هوا بر روی اواپراتور استفاده می‌گردد.
اینمم فایل کولر گازی سامسونگ برای استفاده بیشتر
 

maral55

مدیر بازنشسته
elya جان عکس دیگه نداری از شیر انبساط یا از چیلر ها و برج های خنک کننده؟
 

nashakiba

عضو جدید
لطفا در مورد طرز کار کمپرسور و ساختار اون و همینطور شیر انبساطی عکس و مطلب بزارید
مرسی
 

nashakiba

عضو جدید
یه سوال دارم:
علت اینکه بعد از جابجایی وسایل خنک کننده گازی باید چند ساعت صبر کرد بعد روشن کرد چیه؟
 

hibye

عضو جدید
سلام من حامد هستم دانشجو تاسیسات حرارت مرکزی وتهویه مطبوع خوشحال میشم اگه بتونم در مورد بحث تهویه وحرارت مرکزی واز جمله ذستگاه ها ی مربوطه به شما کمک کنم
 

hesam.m

عضو جدید
یه سوال دارم:
علت اینکه بعد از جابجایی وسایل خنک کننده گازی باید چند ساعت صبر کرد بعد روشن کرد چیه؟

سلام
روغن کمپرسور در این مدت ته نشین میشود . اگر اطلاع داشته باشید روغن مایع است و غیر قابل تراکم و اگر ته نشین نشود ممکن است به کمپرسور آسیب وارد کند .
 

champion

عضو جدید
با درود

با درود

لطفاً اطلاعات بيشتري درباره انواع،كاربرد،عملكرد،تئورى،اجزا و تجهيزات جانبي و نحوه انتخاب كولر گازي(همراه با عكس) ارائه بدين.
سپاسگزارم
 

champion

عضو جدید
سلام HIBYE
من قراره روی یک پروژه درباره کولرهای گازی کار کنم.
امکانش هست کمکم کنی؟ مطالبی که به دست آوردم کمه و برای ارائه به صورت POWER POINT نیاز به مطالب و عکس های بیشتری دارم.
سپاسگزارم
 

massudjamali

عضو جدید
دوست عزیز بعضی از اطلاعاتی که دوستان ننوشته بودند به این شرحه:

1- در قسمت کمپرسور کولر گازی و یخچال گاز متراکم شده حتما بصورت سوپر هیت در میاد تا از مایع شدن اون بعد از قسمت رانش و داخل لوله ها جلوگیری بشه و بهمین دلیل هم باید یک قسمت کندانسور داشته باشی تا اون رو از حالت سوپرهیت بیرون بیاره.
2- شیر انبساطی عمل تبدیل گاز به مایع رو انجام میده یعنی اب عبور گاز متراکم با فشار بالا از یک سوراخ با قطر کن افت فشار زیادی به گاز میدی در نتیجه این افت فشار دمای گاز بشدت افت پیدا میکنه و با نوجه به اینکه فشارش هم بشدت کم شده درجا به مایع تبدیل میشه این مایع خنک کننده وارد قسمت تبخیر کننده یا اواپوراتور میشه و در ا/اپوراتور در مجاورت هوای گرم (کولر گازی) یا جسم گرم(یخچال) حرارت رو جذب میکته و از حات مایع به حالت گاز در میاید و سیکل تکرار میشه.
 

poua19_2005

عضو جدید
با سلام مطالب شما را در مورد کولر های اسپلیت خواندم بسیار برام جالب بود اخه مطالبتون به روز بود منی که مدتها در این زمینه به طور تجربی کار کردم واقعا از توضیحاتتون لذت بردم براتون ارزوی شادی و نیل به ارزوهاتون دارم داداش شما همندس مکانیک از واحد تعمیرات شرکت ملی نفت ایران
 

poua19_2005

عضو جدید
شما باید بدونین کل سیستمهای خنک کننده از سیکل کلی پیروی می کنند که شامل کمپرسور. کندانسور. لوله مویی. اواپراتور. که این یک نمونه ساده می باشد در سیستمهای بزرگ تر ما از شیر برقی اکس پنشن ولو .رسیور شیر برقی و ..... استفاده می شود
 

lazer

عضو جدید
گرمایش و سرمایش منزل کوچک

گرمایش و سرمایش منزل کوچک

سلام خسته نباشید .
اگر مطلب ذیل در محل مناسب قرار نداده ام لطفا ضمن هدایت صحیح جهت درج مطلب در محل مناسب راهنمایی های لازم را نیز مبذول فرمایید.
منزلی کوچک در 3 طبقه داریم که طبقه اول پارکینگ و 2 و 3 به ترتیب آشپزخانه+حال و اتاق خواب ها وجود دارد کل متراژ هر واحد هم 40 متر است. ساختمان در حال ساخت در مرحله پایان سفت کاری است به دلیل کمبود جا استفاده از کولر آبی و کانال را منتفی دانستیم و برای سیستم گرمایش هم از پکیج استفاده خواهیم کرد منتهی چون که واحد ها کوچک هستند استفاده از پکیج دیواری ممنوع است.
حالا می خواهم بدانم بهتر است از پکیج مخزن دار زمینی استفاده کنیم یا سیستم موتورخانه راه بندازیم. برای سرمایش هم از اسپلیت استفاده کنیم بهتر است یا نه؟ راهنمایی شما ما را خوشحال خواهد کرد.
با تشکر
 

salar farjpoor

عضو جدید
از توضیحات شما متشکرم اگر امکان دارد در مورد شیر چهار طرفه و نحوه باز بسته شدن مسیر گاز در فرایند سرمایشی و گرمایشی هم توضیح بدبد .
 

سجاد ج

عضو جدید
کولر گازی

کولر گازی

:);):biggrin:
باز هم سلام دوست عزیز

اول از همه بگم که اولین کولر گازی توسط ویلیس کرییر (Willis Carrier) ساخته شد.

شرح کار کولر گازی رو البته به طور سیمبل براتون توضیح دادم که امیدوارم نفس موضوع رو رسونده باشه
مهم ترین قطعات یه کولر گازی عبارتند از :
1- صفحات مارپیچ تبخیر کننده: این صفحات حالتی شبیه به اوون مارپیچ پشت یخچال فریز دارند و جنسشون میتونه از برنج یا آلومنیم باشه که دلیل استفاده از این مواد تبادل حرارتی بالاترشون نسبت به سایر مواده شکل این قسمت به این صورته که یه لوله به قطر دهانه ی حدود 7 میلی متر رو به صورت مارپیچ شبیه چیزی که پشت یخچال هست در می آریم. و برای انتقال بختر حرارت اوون رو داخل صفحات مشبکی قرار میدیم که بتونه تبادل حرارتی بیشتری با محیط داشته باشه این قسمت همون بخشیه که در واقع خنک کننده هست و هوا پس از برخورد به این قسمت خنک میشه.
2- صفحات مارپیچ مایع کننده: شکل ساختاریش شبیه به صفحات تبخیر کننده هست و تفاوت اصلیش در وظیفشه که وظیفه ی بیرون راندن حرارت جذب شده از هوای محیطه رو داره و رو به هوای بازه شکل کلیش هموه ولی احتمالا برای فشردن گاز قطر لوله هاش باریک تر باید باشه البته گفتم احتمالا
3- کمپرسور این کمپرسور ها که در این سیستم ها استفاده میشن اکثرا دیافراگمی هستند که طرز کارشون اینطوریه که یک محور وجود داره که توسط موتور الکتریکی چرخونده میشه و یه شاتون یا دسته روی اوون با بلبرینگ نصب شده چیزی شبیه به میل لنگ ماشین با این تفاوت بزرگ که به جای داشتن لنگ یک دایره ی خارج از مرکز روی شافت وجود داره که با چرخش شعاع اوون تغییر میکنه (نسبت به محور شافت) و باعث حرکت بالا و پایین شاتون میشه که البته کورس حرکت کمه ولی سرعت تکرار حرکت خیلی زیاده یعنی میله ای رو تصور کنید که مثل یه ویبره ی قوی با کورس حدود یکی 2 سانتی متر بالاپایین میره و دیافراگمی از یه جنس انعطاف پذیر مثل لاستیک وجود داره که به این شاتون متصله با حرکت رفت و برگشتی شاتون دیافراگم هم به پایین کشیده و رها میشه البته دیافراگم کاملا آب بندیه و وقتی که شاتون به پایین میاد حجم بالای دیافراگم زیاد میشه و از سوپاپ ورودی گاز به داخل محفظه کشیده میشه ....این سوپاپ ها یک طرفه هستند یعنی وقتی اجازه ی ورود رو میدن دیگه اجازه ی خروج رو نمیدن وقتی شاتون به بالا میره حجم بالای دیافراگم کم میشه و گاز متراکم میشه و در نتیجه فشار لازم برای باز کردن سوپاپ خروجی که اوون هم یک طرفست ولی کاملا عکس سوپاپ وردیه ایجاد میشه.
4- توی یه کولر گازی 2 تا فن وجود داره یکی هوا رو به داخل فضای بسته (اتاق) که می خوایم خنک بشه میدمه و یکی هوا رو به طرف بیرون و هوای آزاد میدمه
پره ی خنک ما که برای هوای خنکه مثل پره ی کولر استوانه ایه و پره ی گرم که برای دمیدن به هوای ازاده پره ی پروانه ای 8-6 پره
5- یه شیر انبساطی هم سر راه کمپرسور به صفحه ی تبخیر وجود داره که گاز متراکم شده رو به مایع تبدیل میکنه تا بتونه پس از رسیدن به صفحه ی تبخیر کننده سرما ایجاد کنه البته طرز کار شیر انبساطی رو نمی دونم اگه اجازه بدید سه شنبه شب عرض می کنم خدمتتون
ضمنا چون با خنک شدن هوا بخار اب موجد در اوون به صورت شبنم روی صفحه های تبخیر در میاد باید تعابیری برای جمع آوری ابی که در اثر این امر ایجاد میشه دید تا مانع از پوسیدگی دستگاه بشیم
امیدوارم این اطلاعات به دردتون بخوره دوست عزیز
از تمامی دوستان خواهش می کنم که اگه اشتباهی در توضیحات بنده وجود داره حتما بفرمایید
چون من تا به حال حتی یه کولر گازی رو از نزدیک ندیدم برای همین ازتون خواهش می کنم نقایص رو گوشزد کنید

 

zohair

عضو جدید
سلام بچه‏ها . اگر اطلاعاتی در مورد ساختار ( از نظر فنی نه کاربردی) رسیور درایر محبت کنید یه دنیا ممنون میشم. ممنون
 

Similar threads

بالا