طرز تهیه انواع سوپ

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ پای مرغ | روش آسان جدا کردن پوست پای مرغ​



طرز تهیه سوپ پای مرغ با روش آسان جدا کردن پوست پای مرغ


سوپ پای مرغ از انواع سوپ مقوی برای درمان بیماری است. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که خواص پای مرغ چیست و اگر دوست داشتید سوپ پای مرغ را امتحان کنید طرز تهیه سوپ پای مرغ خوشمزه که جز انواع سوپ ساده و راحت است و روش آسان کندن پوست پای مرغ را هم بخوانید.

روش درست کندن پوست پای مرغ​


روش درست کندن پوست پای مرغ


به شما گفتیم که خواص پای مرغ چیست و بهتر این است که این خوراکی مفید را به بهترین شکل ممکن طبخ کنید تا برای خوردن آن با لذت هر چه بیشتر رغبت پیدا کنید. اگر چه پای مرغ را در کشورهای مختلف به صورت سوخاری، سرخ شده و حتی گریل و کبابی هم درست می‌کنند اما به نظر می‌رسد بهترین روش برای بهره بردن از خواص پای مرغ درست کردن سوپ پای مرغ است. اما چطور پوست پای مرغ را بکنیم و یک سوپ پای مرغ خوشمزه درست کنیم؟


مرحله اول؛ پوست کندن پای مرغ


برای کندن پوست پای مرغ به روش آسان ابتدا باید پای مرغ رو خوب بشورید و در یک قابلمه مناسب بگذارید. مقداری آب در قابلمه بریزید تا حدی که روی پای مرغ را بپوشاند.

قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آب به جوش بیایید. ۱۰ دقیقه زمان برای این کار کافی است.

بعد از ده دقیقه بالافاصله قابلمه پای مرغ را زیر آب بگیرید و چند دقیقه زیر آب سرد نگه دارید و سپس آبکش کنید. حالا با انگشت دست پوست پای مرغ را از روی آن جدا کنید. اگر به این ترتیب عمل کنید به هیچ وسیله دیگری ندارید و پوست پای مرغ به راحتی از آن جدا می‌شود.


مرحله دوم؛ اضافه کردن سبزیجات مانند کرفس و پیاز به پای مرغ



طرز تهیه عصاره پای مرغ به این ترتیب است که بعد از کندن پوست پای مرغ آن را با سبزیجاتی مثل کرفس، پیاز، هویج، کمی جعفری و چند حبه سیر با مقدار مناسبی آب به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید.


مرحله سوم؛ میکس کردن پای مرغ برای فریز کردن آن


بعد از پایان پخت آب باقی مانده و پای مرغ که حسابی پخته شده را با میکسر خوب میکس کنید و به صورت قالبی بعد از خنک شدن فریز کنید. عصاره پای مرغ برای رشد استخوان‌های کودک معجزه می‌کند.


طرز تهیه سوپ پای مرغ و سبزیجات​


طرز تهیه سوپ پای مرغ و سبزیجات


مواد لازم​


پای مرغ: ۱۵ عدد
هویج: ۲ عدد
کرفس:۱ و ½ فنجان خرد شده
پیاز: ۲ عدد متوسط
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط درشت خرد شده
برگ بو: ۲ عدد
سیر: ۱ حبه
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه
آویشن تازه و خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه​



مرحله اول؛ سرخ کردن پیاز با رب گوجه فرنگی


روش پخت پای مرغ بسیار ساده است. ابتدا در یک قابلمه مناسب پیازها را نگینی خرد کنید و با کمی روغن یا کره تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و با پیاز سرخ کنید.




مرحله دوم؛ تفت دادت سیب زمینی و کرفس با سایر مواد


سیب زمینی خرد شده، کرفس و آویشن را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.


مرحله سوم؛ اضافه کردن پای مرغ به همراه هویج و دیگر سبزیجات به سوپ


پاهای مرغ پوست کنده، هویج، نمک، فلفل و زردچوبه، برگ بو و سیر را اضافه کنید. برای درست کردن سوپ پای مرغ هر سبزیجات دیگری که دوست دارید از قارچ گرفته تا نخود فرنگی و ذرت هم می‌توانید به آن اضافه کنید. مقدار آبی که به مواد سوپ اضافه می‌کنید باید به حدی باشد که ۲ بند انگشت روی مواد سوپ را بپوشاند (البته اگر سیب زمینی را حذف کنید مقدار آب باید فقط روی مواد سوپ را بپوشاند).


مرحله آخر؛ سرو کردن سوپ


سوپ را روی شعله ملایم گاز بپزید و داغ سرو کنید تا ژلاتین موجود در پای مرغ ژله‌ای نشود. سوپ پای مرغ را با جوی پرک هم می‌توانید درست کنید و یک وعده شام کامل را تدارک ببینید.


طرز تهیه سوپ پای مرغ با جو پرک



طرز تهیه سوپ پای مرغ با جو پرک


طرز تهیه سوپ پای مرغ با جو پرک هم به همین ترتیب است با این تفاوت که مثل بقیه سوپ‌های که جو دارند، جو پرک را از ابتدا به مواد سوپ اضافه کنید. اگر طعم جو پرک را دوست ندارید طرز تهیه سوپ پای مرغ را با برنج هم می‌توانید درست کنید. برنج ایرانی را در ۳۰ دقیقه پایانی پخت به سوپ اضافه کنید. سوپ پای مرغ با ورمیشل هم یک انتخاب جذاب دیگر به خصوص برای درست کردن این سوپ برای کودک است.



پای مرغ سرشار از کلاژن است؛ فواید بی‌نظیر کلاژن برای سلامت بدن را می‌دانید؟​


پای مرغ سرشار از کلاژن است؛ فواید بی‌نظیر کلاژن برای سلامت بدن را می‌دانید؟


گوشت گاو و ماهی دریا منبع اصلی تامین کلاژن برای بدن هستند اما به نظر می‌رسد که کلاژن را می‌توان خیلی مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر به بدن رساند. علاوه بر کلاژن، پای مرغ یک منبع خوب اسید هیالورونیک و سولفات کندرویتین است. اسید هیالورونیک به عنوان چشمه‌ی جوان شناخته می‌شود و می تواند از اثرات پیری به خصوص در پوست بدن جلوگیری کند. کندرویتین سولفات هم برای استئوآرتریت مفید است، بنابراین برای افراد مبتلا به مشکلات مفصلی عصاره و سوپ پای مرغ یک ماده مناسب و مغذی است.

اما همان‌طور که گفتیم پای مرغ و خاصیت اصلی آن به خاطر کلاژن فراوان موجود در آن است. برخی از فواید بی‌نظیر کلاژن برای بدن عبارتند از:

*بازسازی پوست، از بین بردن چین و چروک و بخشیدن ظاهری جوان و شاداب به پوست.
*پای مرغ سرشار از منیزیم، کلسیم و فسفر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
*پای مرغ سرشار از پروتئین به خصوص آلبومین است به همین دلیل سبب تسریع زخم‌ها می‌شود.
*کلاژن و ژلاتین موجود در پای مرغ به سلامت لثه‌ها کمک می‌کند
*کلاژن غنی از کلسیم و پروتئین بدون کربوهیدرات است به همین دلیل از پوکی و شکستگی استخوان جلوگیری می‌کند و برای رشد قد کودکان بسیار مناسب است.
*کلاژن جریان خون را بهبود می‌بخشد و عروق خونی را تقویت می‌کند.
*سوخت و ساز چربی‌ها را افزایش داده و به بدن در کاهش وزن کمک می‌کند.
*درد، تورم و التهاب به خصوص در اثر آرتروز مفصل را کاهش می‌دهد. پای مرغ برای زانو درد معجزه می‌کند.

نکته: میزان کلسترول موجود در پای مرغ بالاست بنابراین کسانی که مشکل کلسترول خون بالا دارند در مصرف پای مرغ به هر شکلی باید احتیاط کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده و لذیذ​



۳ طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده و لذیذ + فیلم آموزش تهیه


دستور پخت‌های مختلفی برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی در مجله‌ها و سایت‌های آشپزی وجود دارد. در واقع سوپ گوجه فرنگی را به هر طریقی درست کنید خوشمزه است و البته سوپ گوجه فرنگی به خاطر ویتامین C موجود در آن یک سوپ ساده و راحت و خوشمزه برای درمان سرماخوردگی و برنامه غذایی یک ماهه رمضان و یک شام ساده و خوشمزه است.

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده به روش ایتالیایی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
کره۵۰ گرم
سیر۴ حبه
آرد۲ قاشق غذاخوری
نمک، پاپریکا، فلفل قرمز و فلفل سیاهبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۵ عدد
آب مرغ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده​

یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن سوپ گوجه فرنگی استفاده از پوره گوجه فرنگی همراه با آب مرغ است. ایتالیایی‌ها معمولا سوپ گوجه فرنگی را به این روش درست می‌کنند. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده آشنا شوید.

مرحله اول؛ سیر را همراه با کره تفت دهید​

برای تهیه سوپ گوجه فرنگی سیر را همراه با کره تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده باید کره را در قابلمه‌ای که می‌خواهید سوپ را در آن درست کنید بریزید و صبر کنید تا کمی آب شود. سپس سیرها را خرد کنید و به آن اضافه کنید. سیرها را برای چند دقیقه در کره تفت دهید. همین که بوی سیر بلند شود کافی است.

مرحله دوم؛ آرد و ادویه‌ها را به کره اضافه کنید​

در این مرحله باید آرد را به ترکیب کره و سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد کاملا با کره ترکیب شود. سپس نمک، فلفل، سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا را اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید.

مرحله سوم؛ رب گوجه و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید​

برای تهبه سوپ گوجه فرنگی رب گوجه و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید

بعد از چند دقیقه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. سپس پوره گوجه فرنگی را نیز در قابلمه بریزید و خوب با سایر مواد ترکیب کنید و اجازه دهید گوجه فرنگی برای چند دقیقه در روغن تفت بخورد و آب گوجه کشیده شود.

مرحله چهارم؛ آب مرغ را اضافه کنید​

آب مرغ را به سوپ گوجه فرنگی اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده به روش ایتالیایی باید آب مرغ صاف شده را اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا سوپ گوجه فرنگی شما برای حدود ۱ ساعت بپزد و جا بیفتد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و از طعم این سوپ ساده و خوشمزه لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه ترکیه‌ای ساده​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوجه فرنگی۶ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه
آب۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سوپ گوجه ترکیه‌ای​

مراحل طرز تهیه سوپ گوجه ترکیه‌ای

سوپ گوجه ترکیه‌ای یکی دیگر از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های تهیه این سوپ است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ گوجه به روش ترکیه‌ای آشنا شوید.

مرحله اول؛ گوجه‌ها و سیرها را در فر کبابی کنید​

برای تهیه سوپ گوجه به این روش ابتدا باید گوجه فرنگی‌ها را نصف کنید و در سینی فر قرار دهید. پوست سیرها را نیز جدا کنید و در کنار گوجه‌ها بچینید. سپس سینی فر را برای مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد در فر بگذارید تا سیرها و گوجه‌ها کبابی شوند. در ادامه گوجه‌ها را از فر خارج کنید و صبر کنید تا خنک شوند. پوست گوجه‌ها را جدا کنید و آن‌ها را همراه با سیرها خرد کنید.

مرحله دوم؛ سوپ گوجه را آماده کنید​

سوپ گوجه را آماده کنید

مقداری کره در یک قابلمه بریزید و بعد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در کره تفت دهید تا سبک شود. در ادامه گوجه فرنگی و سیرهای گریل و خرد شده را اضافه کنید. مقداری رب گوجه به مواد اضافه کنید و کمی نمک و آب به قابلمه اضافه کند و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. اجازه دهید سوپ بجوشد و به غلظت مناسب برسد. در مرحله آخر مواد سوپ گوجه را با گوشت‌کوب برقی له کنید و بعد از ۱۰ دقیقه سوپ را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه ساده به روش فرانسوی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوجه فرنگی۵ عدد
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
آب مرغ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۲۰ گرم
پاپریکا۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
جعفری خرد شدهبه مقدار دلخواه برای تزیین سوپ
خامه (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه سوپ گوجه فرانسوی​

طرز تهیه سوپ گوجه فرانسوی

برای تهیه سوپ گوجه به روش فرانسوی ابتدا یابد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سپس نصف کره را در ماهیتابه بریزید و پیاز را در کره تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر رنده شده را اضافه کنید. پوست گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را خرد کنید. سپس گوجه‌ها را همراه با آب مرغ به ترکیب پیاز و سیر داغ اضافه کنید. در ادامه درب قابلمه را برای ۱۵ دقیقه روی آن قرار دهید و صبر کنید تا سوپ جا بیفتد و بپزد.
سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و پاپریکا به سوپ اضافه کنید و سوپ را با گوشت‌کوب برقی پوره کنید. در انتها باقی‌مانده کره و خامه را به سوپ اضافه کنید و برای ۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا سوپ روی حرارت بجوشد و جا بیفتد (می‌توانید خامه را حذف کنید ولی خامه بافت این سوپ را غلیظ‌تر و طعم آن را لذیذتر می‌کند. بعد از این که سوپ آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با مقداری جعفری خرد شده تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ گوجه ساده​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ گوجه ساده

  • برای تهیه سوپ گوجه فرنگی با قارچ می‌توانید مقداری قارچ را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و بعد از اینکه تفت دادید، به سوپ اضافه کنید.
  • اگر برای تهیه سوپ گوجه فرنگی ساده به آب مرغ دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری استاک گوشت یا آب قلم برای طعم دادن به سوپ استفاده کنید.
  • سیر اصلی‌ترین طعم دهنده سوپ گوجه است، بنابراین به هیچ عنوان آن را حذف نکنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن سوپ گوجه ساده می‌توانید مقداری آویشن هم به سوپ اضافه کنید.
  • در طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی رژیمی می‌توانید کره را حذف کنید و این سوپ را به صورت رژیمی و بدون روغن یا با روغن زیتون آماده کنید.
  • برای طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی رستورانی معمولا از کره و عصاره مرغ به مقدار زیاد استفاده می‌شود.
  • در طرز تهیه سوپ گوجه با جو پرک می‌توانید از مقداری جو پرک برای افزایش غلظت سوپ استفاده کنید.
  • برای تهیه انواع سوپ گوجه فرنگی می‌توانید از سبزیجات متنوع خرد شده در سوپ استفاده کنید.

سوالات متداول​

طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی با ورمیشل چگونه است؟​

برای تهیه سوپ گوجه فرنگی با ورمیشل باید بعد از این که سوپ آماده شد، در ۵ دقیقه آخر مقداری ورمیشل به آن اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ گوجه به همراه مرغ چگونه است؟​

برای درست کردن سوپ گوجه با مرغ باید مقداری مرغ را بپزید و به صورت ریش ریش شده به سوپ اضافه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ ورمیشل رستورانی با مرغ​



طرز تهیه سوپ ورمیشل


یکی از مشهورترین سوپ‌ های رستورانی در سرتاسر دنیا سوپ ورمیشل است که بچه‌ ها هم میانه خوبی با آن دارند.


طرز تهیه سوپ ورمیشل به روش رستورانی​


طرز تهیه سوپ ورمیشل به روش رستورانی

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه​

مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه​

مواد لازم برای ۴ نفر​


پیاز بزرگ: ۱ عدد
هویج: ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
آب مرغ غلیظ: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سینه مرغ: ۲۵۰ گرم
گشنیز و جعفری ساطوری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، آویشن و زردچوبه: به مقدار لازم
رشته ورمیشل خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار
روغن مایع: به مقدار لازم
گوجه فرنگی بزرگ: ۱ عدد
سیب زمینی: ۱ عدد کوچک


طرز تهیه​


طرز تهیه سوپ ورمیشل خوشمزه با مرغ


مرحله اول؛ جوشاندن مرغ​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ورمیشل باید سینه مرغ را به همراه ۲ لیوان آب در یک قابلمه بریزید. سپس شعله گاز را با حرارت زیاد روشن کنید. کمی صبر کنید تا آب به جوش بیاید. سپس کمی زردچوبه به مرغ بزنید. مرغ باید برای ۵ دقیقه در قابلمه بجوشد تا بوی زهم آن از بین برود. سپس می توانید شعله گاز را خاموش کنید و مرغ را از آب خارج کنید و کنار بگذارید.


مرحله دوم، تفت دادن پیاز​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ ورمیشل باید پیاز را پوست بگیرید و با آب فراوان بشویید. سپس پیاز را خیلی ریز و نگینی خرد کنید. سپس قابلمه ای که قصد دارید سوپ را در آن آماده کنید را روی گاز قرار دهید. مقداری روغن مایع داخل قابلمه بریزید. سپس پیازهای خرد شده به آن اضافه کنید. کمی پیازها را تفت دهید تا سبک و نرم شوند. سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید. سپس شعله گاز را کم کنید تا در این فرصت مرغ ها را آماده کنید. توجه داشته باشید که برای سرخ کردن پیازها نباید از روغن زیادی استفاده کنید. زیرا این کار موجب چرب شدن سوپ می شود.


مرحله سوم؛ پختن مرغ​


بعد از این که پیازها را کمی تفت دادید، باید در این مرحله از طرز تهیه سوپ ساده با ورمیشل به سراغ مرغ های نیم پز شده بروید. مرغ ها با به صورت ریز خرد کنید. سپس به قابلمه پیاز اضافه کنید. مرغ را همراه با پیاز تفت دهید. بعد از این که رنگ مرغ ها تغییر کرد و به کمی سرخ شد، ۳ لیوان آب مرغ را همراه با یک لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید تا سوپ به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ ها به آرامی پخته شوند.


مرحله چهارم؛ اضافه کردن سبزیجات​


در چهارمین مرحله از طرز تهیه سوپ ورمیشل باید گوجه فرنگی ها را رنده کنید. سپس هویج و سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. بعد از چند دقیقه که مرغ پخته شد، گوجه فرنگی رنده شده را همراه با هویج خرد شده به سوپ اضافه کنید. برای این که سوپ شما خوش رنگ تر شود، می توانید گوجه فرنگی ها را برای چند دقیقه داخل ماهیتابه تفت دهید. سپس زمانی که آب اضافی گوجه ها جمع شد، آن را با سایر سبزیجات به سوپ اضافه کنید. بعد از اضافه کردن گوجه فرنگی و هویج حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا هویج ها کمی نرم شوند. سپس سیب زمینی خرد شده را نیز داخل سوپ بریزید.


مرحله پنجم؛ اضافه کردن رب و ادویه ها به سوپ​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ ورمیشل باید یک ماهیتابه کوچک را روی گاز قرار دهید. مقداری روغن به آن اضافه کنید. صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را داخل ماهیتابه بریزید. مقداری نمک، فلفل سیاه و آویشن به رب بزنید و بعد از این که به خوبی سرخ شد، آن را به سوپ اضافه کنید.


مرحله ششم؛ اضافه کردن ورمیشل به سوپ​


بعد از اضافه کردن رب گوجه فرنگی، کمی سوپ را هم بزنید تا یکدست شود. سپس ورمیشل های خرد شده را به سوپ اضافه کنید. در این مدت سوپ را به خوبی هم بزنید تا رشته ها به یکدیگر نچسبند. مراقب باشید که ورمیشل بیش از حد نریزید. مقداری که اضافه کردید کمی هم بزنید و اجازه دهید ورمیشل نرم شود و زمانی که نرم و باز شد اگر احساس کردید کافی نیست مقداری دیگر اضافه کنید. به طور معمول باز شدن ورمیشل در سوپ به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. در این ۵ دقیقه نهایی مراحل پخت سوپ، گشنیز و جعفری را به صورت ساطوری خرد کنید و به سوپ اضافه نمایید. بعد از چند دقیقه سوپ را داخل ظرف مناسب بکشید و آن را با آب لیمو ترش تازه میل کنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ ورمیشل مجلسی رستورانی خوشمزه​


فوت و فن های سوپ ورمیشل با مرغ


  • طرز تهیه سوپ ورمیشل برای دو نفر هم به همین ترتیب است. مقدار مواد سوپ را نصف کنید. یا اگر تعداد افراد بیشتر است مقدار مواد را دو یا سه برابر کنید.

  • طرز تهیه سوپ ورمیشل با گوشت چرخ کرده هم در برخی کشورهای دنیا رایج است. برای این کار گوشت چرخ کرده قل قلی را به روش معمول سرخ کنید و به جای مرغ به سوپ اضافه کنید.

  • سوپ ورمیشل با برنج طبعاً سیر کننده ‌تر است. برای این دستور پخت سوپ از همان ابتدا برنج را به سوپ اضافه کنید تا خوب بپزد و سپس در ۱۰ دقیقه آخر ورمیشل را اضافه کنید.

  • طرز تهیه سوپ ورمیشل رژیمی به همین ترتیب است. برای کمتر شدن کالری سوپ پیاز را با کمی روغن زیتون تفت دهید.

  • برای درست کردن سوپ ورمیشل برای نوزاد زردچوبه و فلفل و رب گوجه فرنگی و سبزیجات را حذف کنید و به نوعی یک سوپ ورمیشل سفید با آب مرغ درست کنید.

  • در صورت تمایل می ‌توانید در طرز تهیه سوپ ساده مجلسی مقداری ذرت کنسروی، سیب زمینی، گوجه فرنگی گیلاسی، آب قلم و … اضافه کنید. اهالی شرق آسیا مثل تایلند به سوپ ورمیشل تخم مرغ آب ‌پز موقع سرو آن اضافه می کنند.

  • این سوپ ورمیشل برای درمان سرماخوردگی بی ‌نظیر است.

  • ورمیشل باعث لعاب دار شدن سوپ می شود. توجه داشته باشید که اضافه کردن مقدار زیادی ورمیشل به سوپ می تواند موجب سفت شدن سوپ شما شود.

  • سوپ ورمیشل باید به صورت داغ سرو شود. سرد شدن سوپ موجب سفت شدن آن می شود.

  • بعد از اضافه کردن ورمیشل به سوپ از جوشاندن بیش از حد سوپ اجتناب کنید. زیرا این کار سوپ شما را سفت می کند.

  • اگر به آب مرغ دسترسی ندارید، می توانید برای خوش طعم شدن سوپ ورمیشل از استاک مرغ نیز استفاده کنید.

  • در طرز تهیه سوپ ورمیشل با جو یا جو پرک می توانید به سوپ ورمیشل مقداری جو پرک یا جو پخته شده نیز اضافه کنید. اما در این صورت باید ورمیشل کمتری در سوپ بریزید تا بافت سوپ شما بیش از اندازه غلیظ نشود.

  • گشنیز و جعفری را حتماً در ۵ دقیقه نهایی مراحل پخت به سوپ اضافه کنید تا تغییر رنگ ندهند.

  • هیچ گاه آب لیمو ترش را در اواسط مراحل پخت به سوپ اضافه نکنید. زیرا این کار موجب کم رنگ شدن سوپ می شود.

  • در صورتی که احساس کردید سوپ ورمیشل شما کمی سفت شده است، می توانید مقداری آب جوش به سوپ اضافه کنید.

  • در طرز تهیه سوپ رشته برای سرماخوردگی بهتر است پیازها را به صورت پخته شده در سوپ بریزید و از اضافه کردن روغن اجتناب کنید.

  • در طرز تهیه سوپ ورمیشل با عدس و مرغ می توانید مقداری عدس نیز به سوپ اضافه کنید. توجه داشته باشید که عدس حجم زیادی به سوپ می دهد. بنابراین باید از ورمیشل کمتری در سوپ استفاده کنید.

  • اضافه کردن گوجه فرنگی رنده شده موجب می شود سوپ شما هم طعم بهتری بگیرد و هم مغذی تر شود. اما در صورت تمایل می توانید به جای گوجه فرنگی رنده شده از رب بیشتری استفاده کنید.

  • در طرز تهیه سوپ ورمیشل بدون مرغ می توانید از همین دستور استفاده کنید. تنها مرغ را حذف کنید و به جای آن از عدس یا قارچ ورقه ای خرد شده استفاده کنید تا سوپ شما خوش طعم تر شود.

  • برای درست کردن سوپ ورمیشل مجلسی می توانید مقداری آب قلم نیز به سوپ اضافه کنید. این کار طعم فوق العاده ای به سوپ می بخشد.

  • برای درست کردن سوپ به هیچ عنوان از پیاز سرخ شده یا چیپسی استفاده نکنید. زیرا این پیازها ظاهر سوپ را خراب می کنند و به صورت رشته هایی تیره رنگ در سوپ ظاهر می شوند. در طرز تهیه سوپ ورمیشل حتماً باید از پیاز نگینی ریز که تنها کمی در روغن تفت داده شده است، استفاده کنید.

جمع بندی نهایی​


سوپ ورمیشل یکی از لذیذترین انواع سوپ ساده رستورانی و حتی بیمارستانی است که شما می توانید برای درست کردن آن از هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که اضافه کردن مقدار زیادی ورمیشل به سوپ موجب می شود سوپ شما بیش از اندازه غلیظ شود. بنابراین سعی کنید ورمیشل را به آهستگی به سوپ اضافه کنید تا سوپ بیش از حد سفت نشود. در انتهای پخت نیز بهتر است کمی آب لیمو ترش تازه به سوپ اضافه کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ + راز خوشمزه شدن سوپ جو​



طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ + راز خوشمزه شدن سوپ جو


احتمالا حتی اگر تا حالا هم چندان کنجکاو نبوده‌اید که درباره طرز تهیه سوپ جو قرمز با مرغ که از انواع خوشمزه سوپ رستورانی است بدانید ولی برای یک بار هم که شده، طعم آن را چشیده‌اید چون سوپ جو قرمز از انواع سوپ‌ مرغ خوشمزه برای مهمانی و حتی سفارش در رستوران است. طرز تهیه سوپ جو قرمز با طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی و سوپ جو سفید بسیار شبیه است و فقط برخی جزییات را باید رعایت کنید تا یک سوپ شگفت‌انگیز از آب دربیاید. به بهانه روز جهانی سوپ مرغ، ما در این مقاله درباره طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ و راز خوشمزه شدن سوپ جو به شما می‌گوییم، درست همانی که قرار است خودتان و دیگران را شگفت‌زده کند.

طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ


مواد لازم برای ۴ نفر​


زمان تقریبی پخت: ۳ ساعت​


جو پوست کنده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
مرغ: ۱/۲ سینه کامل
هویج: ۱ عدد متوسط
پیاز: دو عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه: ۱ قاشق غذاخوری
جعفری تازه: ۵ تا ۶ شاخه
زردچوبه و نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
روغن مایع یا کره: به اندازه کافی

طرز تهیه


طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ و راز خوشمزه‌ شدن سوپ

مرحله اول


در طرز تهیه سوپ جو قرمز که در واقع طرز تهیه کلاسیک سوپ جو است پیش از هر چیز جو را بخیسانید. هر چه مدت زمان خیساندن جو بیشتر باشد، باعث کمتر شدن مدت زمان پخت و نرم‌تر شدن بافت جو بعد از پخت می‌‌شود. بین ۲ تا ۶ ساعت، جو را در آب بگذارید.

*نکته: در دستور پخت سوپ جو حتما از جو پوست کنده استفاده کنید نه از جو پرک یا بلغور جو.​


بعد از این که جو را از آب کشیدید، در یک قابلمه ریخته و روی آن را آب بریزید. حدود ۱ ساعت روی حرارت ملایم بگذارید و هر چند دقیقه، آن را به هم بزنید تا ته نگیرد. بهتر است از قابلمه تفلون استفاده کنید.

مرحله دوم


در یک ظرف جدا، یکی از پیازها را نگینی خرد کرده و مرغ را با کمی زردچوبه و فلفل تفت دهید. بعد از اینکه مرغ کمی سرخ شد، به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید آبپز شود. البته می‌توانید به جای خرد کردن پیاز، آن را بعد از پوست گرفتن، به صورت کامل در آب مرغ بیندازید.

طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ و راز خوشمزه‌ شدن سوپ

مرحله سوم


مرغ آبپز شده را به صورت نگینی خرد یا ریش ریش کنید. سپس پیاز باقی‌مانده و هویج را نگینی خرد کنید و با کمی روغن یا کره تفت دهید. سپس زردچوبه و فلفل سیا‌ه را اضافه کنید. مرغ را به پیاز و هویج اضافه کنید و رب گوجه فرنگی را به آن بیفزایید و اجازه دهید کمی با روغن یا کره، سرخ شود تا هم خوشرنگ و هم خوش‌طعم‌تر شود.

مرحله چهارم


موادی را که در مرحله قبل آماده کردید، به جو پخته شده اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت ۱ تا یک ساعت و نیم روی حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. ۱۵ دقیقه مانده به آماده شدن و برداشتن سوپ جو از روی شعله، به آن آبلیمو و نمک اضافه کنید. در ۵ دقیقه پایانی یا پس از پخت کامل سوپ، جعفری‌ها را خرد کنید (طوری که آب ندهد) و به سوپ بیفزایید. برای درست کردن سوپ جو برای ۸ تا ۱۰ نفر مقدار این مواد را دو برابر کنید.

طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ و راز خوشمزه‌ شدن سوپ


راز خوشمزه شدن سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ


* اگر همه مراحل طرز تهیه ‌سوپ جو قرمز را رعایت کردید ولی باز هم سوپتان آن طور که می‌خواستید، لعاب نداد، از رشته سوپ ورمیشل استفاده کنید. رشته‌ها را تا جایی که می‌توانید خرد کنید. بنا به میزان لعابی که می‌خواهید، ورمیشل اضافه کنید.

* در نظر داشته باشید که اضافه کردن ورمیشل زیاد، باعث سفت شدن سوپ جو می‌شود.

* برای لعاب دار کردن سوپ جو می‌توانید ۱/۵ قاشق چای‌خوری آرد را با یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب مخلوط کنید و به هم بزنید و به آن اضافه کنید.

* اضافه کردن خامه هم یکی از راه‌های لعاب دار کردن سوپ است، فقط قبل از اینکه خامه را در سوپ جو بریزید، آن را در مقداری آب سوپ حل کنید تا گلوله نشود. به این ترتیب سوپ جو با قارچ و خامه رستورانی خواهید داشت که به سوپ شیر هم مشهور است. در این صورت گوجه فرنگی را از سوپ جو حذف کنید.

* بعد از اضافه کردن جعفری، در قابلمه را روی آن نگذارید. این کار باعث بد رنگ شدن سوپ جو خواهد شد.

* گاهی از نخود فرنگی و سیب‌زمنی نگینی هم در پخت سوپ جو قرمز با مرغ استفاده می‌شود. این به سلیقه شما بستگی دارد.

طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی با مرغ و راز خوشمزه‌ شدن سوپ

خواص مفید سوپ جو قرمز با مرغ


* سوپ جو یک داروی عالی برای درمان سرماخوردگی است که اگر به آن مقداری زنجبیل و سیر اضافه کنید، تاثیر آن را در درمان سرماخوردگی تا حد زیادی افزایش می‌دهید.

* سوپ جو به‌خاطر داشتن مقادیر بالایی از فیبر، برای لاغری بسیار مفید بوده و به دلیل مقادیر بالای کلسیم، به مبتلایان به پوکی استخوان توصیه می‌شود.

* سوپ جو از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و همه اینها به خاطر خواص مفید جو است که مانع تشکیل رسوب کلسترول در خون می‌شود.

* در طب سنتی خوردن سوپ جو برای تقویت معده و روده پیشنهاد شده است. سوپ جو به دلیل داشتن منگنز و گروه ویتامین‌های B باعث سلامت روده‌ها می‌شود.

* همچنین ویتامین Cموجود در سوپ جو، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

* سوپ جو، سرشار از آهن است و خونسازی را تقویت می‌کند.

نکته‌: از نظر طب سنتی، طبع جو، سرد و خشک است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ سیب زمینی خامه ای مجلسی و رستورانی​



سوپ-سیب-زمینی-خامه-ای


سوپ‌ یک پیش غذای بسیار پرطرفدار در کل دنیاست اما وقتی با سیب زمینی و شیر و خامه هم درست شود، کاملا غنی و پر از عطر و طعم خواهد شد. البته سبزی‌هایی که در طرز تهیه سوپ سیب زمینی ساده یا با خامه و پنیر به کار می‌روند هم نقش موثری در ایجاد عطر و رنگ دارند. این دستور العمل ساده برای سوپ سیب زمینی ساده بیش از یک دهه است که امتحان شده و از امتحان هم سربلند در آمده است. به این سوپ، سوپ سیب زمینی ایرلندی هم گفته می‌شود و یک دستور پخت ساده و خوشمزه دارد که حسابی شما را سر ذوق می‌آورد. پیشنهاد ما برای سوپ مهمانی و رستورانی سوپ سیب زمینی با سیب زمینی معمولی یا شیرین است.

طرز تهیه سوپ سیب زمینی مجلسی و خامه ای​


سوپ-سیب-زمینی-خامه-ای


مواد لازم​


سیب زمینی: ۳ عدد
پیاز: ۲ عدد
شیر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
خامه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
آرد: ۲ قاشق غذاخوری
پیازچه یا تره: ۱ دسته کوچک
سبزی خشک: ۱ قاشق غذاخوری
کرفس: ۳ ساقه
کره یا روغن: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به میزان لازم
استاک مرغ: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
هویج و قارچ: در صورت دلخواه


طرز تهیه​


سوپ-سیب-زمینی-خامه-ای


مرحله اول​


در دستور پخت سوپ سیب زمینی خامه ای به سبک ایرلندی آمده است که ابتدا پیازها را بشویید و بعد از اینکه پوست‌شان را گرفتید به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سیب زمینی را پوست بگیرید و به ۳ یا ۴ قسمت تقسیم کنید. پیازچه را ساطوری کنید و تا حد دلخواه برش بزنید. می‌توانید از تره به جای پیازچه استفاده کنید.
ساقه کرفس را می‌توانید به ۲ یا ۳ قسمت برش بزنید و بعد از پختن آن را از قابلمه خارج کنید و تنها از عصاره آن در سوپ لذت ببرید ولی اگر با طعم و بافت آن مشکلی ندارید، می‌توانید به قطعات ریزتر برش بزنید و بعد از پخت با دیگر مواد غذایی موجود در سوپ، نوش جان کنید.

مرحله دوم​



سوپ-سیب-زمینی-خامه-ای


سبزی خشکی که در طرز تهیه سوپ سیب زمینی به کار می‌برید به خودتان بستگی دارد ولی ترکیب نعناع، مرزه، آویشن و ترخون، ترکیب خوش عطر و طعمی برای این سوپ خواهد بود.
یک تابه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن یا کره را در آن بریزید. بعد از گرم شدن، پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شود. آرد الک شده را به آن اضافه کنید تا طعم خامی آن گرفته شود.
۲ تا ۳ دقیقه به تفت دادن ادامه دهید و سپس سیب زمینی نگینی شده، آب مرغ، شیر، کرفس و فلفل را اضافه کنید. بعد از اینکه سوپ جوش آمد، حرارت را پایین بیاورید و حدود ۱ ساعت صبر کنید تا همه مواد با هم بپزند و جا بیفتند.

مرحله سوم​


بعد از اینکه همه مواد پختند و قوام پیدا کردند، همان‌طور که گفتیم، می‌توانید خرده‌های کرفس‌ را دور بریزید. سیب زمینی‌ها را هم خارج کنید ولی آنها را با گوشت‌ کوب یا چنگال له کنید و دوباره به قابلمه برگردانید. سوپ شما در این مرحله تبدیل به سوپ پوره سیب زمینی می‌شود. سبزی خشک و نمک را در این مرحله اضافه کنید.
۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر اجازه دهید که مواد روی حرارت بپزند و چند بر به هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه حرارت را قطع کردید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید کمی حرارت آن کم شود.
سپس خامه را به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا خامه در کل سوپ به صورت یکنواخت حل شود. سوپ را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با پیازچه یا تره خرد و ساطوری شده تزیین و میل کنید.


فوت و فن های طرز تهیه سوپ سیب زمینی​


سوپ-سیب-زمینی-خامه-ای


*بنا بر پیشنهاد آشپزهای حرفه‌ای در کنار خامه و شیر و سیب زمینی در دستور پخت سوپ سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی معمولی از کمی پنیر چدار هم استفاده کنید تا سوپ سیب زمینی با پنیر داشته باشید. همچنین از کلم بروکلی به جای کرفس می‌توانید استفاده کنید.

*در پخت سوپ سیب زمینی ایرلندی، دستتان باز است که از سبزیجات دلخواهتان استفاده کنید. مثلا تکه‌های باریکی از فلفل قرمز حسابی می‌تواند رنگ سوپ را متحول کند و اشتهایتان را برانگیزد ولی حوستان باشد که فقط از آن برای تزیین تهیه سوپ استفاده کنید.

*می‌توانید از مقداری هویج و قارچ هم در طرز تهیه سوپ سیب زمینی استفاده کنید و سوپ سیب زمینی با هویج و قارچ درست کنید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ کلم بروکلی مرحله به مرحله​



طرز تهیه سوپ کلم بروکلی یک درمان عالی برای پیشگیری ویروس کرونا و آنفولانزا


سوپ کلم بروکلی از انواع سوپ مقوی و یک ایده فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن در پاییز و زمستان است.

طرز تهیه سوپ کلم بروکلی برای پیشگیری کرونا و آنفولانزا و سرماخوردگی​

طرز تهیه سوپ کلم بروکلی؛ یک درمان عالی برای پیشگیری ویروس کرونا و آنفولانزا

مواد لازم برای ۶ نفر​


کلم بروکلی: ۱ کیلوگرم
شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره: ۱۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
آب: ۲ لیتر
آرد سفید: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آویشن: ۱ قاشق چایخوری
آبلیموی تازه: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه​

ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و با کره تفت دهید تا نرم و سبک شوند. حالا آرد را اضافه کنید. آرد را تفت دهید و با پیاز خوب مخلوط کنید. شعله گاز در این مرحله باید خیلی ملایم باشد که هم آرد نسوزد و هم طعم خامی آن گرفته شود. بروکلی‌ها را بشورید و خرد کنید. وقتی آرد کمی رنگش عوض شد (حالت کرمی رنگ) بروکلی، آویشن و آب را به سایر مواد اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه با هم بجوشند. بعد از این مدت مواد را از داخل قابلمه جدا کنید و در میکسر یا غذاساز بریزید. مواد را پوره کنید تا یکدست شوند و دوباره به قابلمه برگردانید. حالا شیر و ماست را اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز سوپ گرم شود اما به دمای جوش نرسد. در این مرحله شعله گاز را خاموش کنید و سوپ را سرو کنید. می‌توانید برای تزیین روی سوپ کمی خامه صبحانه یا پنیر چدار رنده شده بریزید. طرز تهیه سوپ کلم بروکلی ترکیه ای هم به همین ترتیب است.

فوت و فن طلایی تهیه سوپ بروکلی​


طرز تهیه سوپ کلم بروکلی؛ یک درمان عالی برای پیشگیری ویروس کرونا و آنفولانزا


*طرز تهیه سوپ بروکلی با اسفناج هم مرسوم است. در این صورت مقداری اسفناج تازه هم همراه با بروکلی به همان صورت تفت دهید و با سایر مواد پوره کنید. اسفناج سرشار از ویتامین C است و یک بمب عالی و سرشار از آنتی‌اکسیدان برای پیشگیری و درمان بیماری‌های ویروسی است.
*طرز تهیه بروکلی و کرفس هم دقیقا به همین ترتیب است و باید کرفس به همراه بروکلی تفت داده شود، پوره شود و با سایر مواد بپزد.
*اگر می‌خواهید سوپ بروکلی را با مرغ درست کنید ابتدا مرغ را بپزید و ریش ریش یا مکعبی خرد کنید. سپس سوپ بروکلی را به جای آب ساده با آب مرغ بپزید و بعد از پوره کردن بروکلی، تکه‌های مرغ را در آن بیندازید و اجازه دهید تا سوپ بروکلی خوب جا بیفند
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ گولاش | غذای ملی خوشمزه و مقوی مجارستانی​



طرز تهیه سوپ گولاش مجارستانی به روش کلاسیک


بد نیست بدانید سوپ گولاش واقعی خورش نیست، بلکه یک سوپ سالم و ساده و راحت و در عین حال مجلسی است با پودر فلفل پاپریکا، یک غذای نونی خوشمزه. سوپ گولاش یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ملی مجارستان و یکی از نمادهای این کشور است.


گولاش چیست؟​


بگذارید همین اول بگوییم که گولاش چیست. گولاش در زبان مجاری به معنی «گاوچران» است و سوپ گولاش را هم گاوچرانان اختراع کرده‌اند، به همین خاطر نام آنها را رویش گذاشته‌اند. طرز تهیه سوپ گولاش بسیار ساده است و احتمالا مشابه آن را در غذاهای ایرانی پخته‌اید البته با کمی تغییر در جزییات.
گولاش آنقدر معروف است که آن را در کشورهای مختلف می‌توانید پیدا کنید و دستور پخت‌شان هم از یک قاعده پیروی می‌کند برای مثال طرز تهیه گولاش اتریشی با طرز تهیه گولاش آلمانی و گولاش ترکی یکسان است و فقط ادویه‌ها فرق دارند. گولاش مرغ و گولاش گوشت هم از دیگر اسم‌‌های خورش گولاش است که فقط نوع گوشت‌شان متفاوت است.

طرز تهیه سوپ گولاش برای درمان سرماخوردگی


طرز تهیه سوپ گولاش برای درمان سرماخوردگی


مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه​


زمان تقریبی برای پخت سوپ گولاش: ۲ ساعت​


مواد لازم برای تهیه سوپ گولاش مجارستانی (برای ۵ نفر)


  • گوشت گوساله خورشتی: ۴۵۰ گرم
  • سیب زمینی: ۴۰۰ گرم
  • هویج: ۳ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط
  • آب جوش: ۲ تا ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سیر: ۲ حبه
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: ۲۰۰ گرم
  • پاپریکا: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر زیره سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز و نمک: به میزان لازم
  • آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه سوپ گولاش مجارستانی


مراحل طرز تهیه سوپ گولاش مجارستانی و آلمانی


سوپ گولاش یکی از خوشمزه‌ترین سوپ‌های سنتی مجارستان است که با استفاده از گوشت گوساله، سیب زمینی، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، پیاز به هماره ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف تهیه می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ گولاش مجارستانی آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن گوشت همراه با پیاز و ادویه‌ها​


گوشت گوساله را مکعبی خرد کنید و بشویید. پیاز را نگینی و دو حبه سیر را له کنید و در قابلمه‌ای با گوشت گوساله تفت دهید. بعد از ۲ دقیقه، فلفل قرمز، پودر زیره سیاه و پودر پاپریکا را اضافه کنید و به هم بزنید. آب جوش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مواد سوپ گولاش به مدت یک ساعت بپزد.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر سبزیجات به سوپ گولاش


سوپ گولاش چیست؟


سیب زمینی و گوجه فرنگی‌‌ها را به همان اندازه‌ گوشت‌ها خرد کنید و با فلفل دلمه‌ای و هویج خام به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اندازه یکسان و هماهنگ مواد غذایی، باعث زیبایی غذای شما خواهد شد.

مرحله سوم؛ آماده شدن سوپ گولاش


در این مرحله از طرز تهیه سوپ گولاش مجارستانی یا سوپ گولاش آلمانی و ترکی باید برای غلیظ‌تر شدن سوپ گولاش، آرد را در کمی آب حل کنید و به آن اضافه کنید. می‌توانید از اسپاگتی هم استفاده کنید و در ۱۰ دقیقه پایانی به سوپتان اضافه کنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ گولاش


فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ گولاش


* بهتر است قبل از اضافه کردن گوجه فرنگی‌ها به سوپ گولاش، روی آنها مقداری آب جوش بریزید و پوست آنها را بگیرید.

* نمک را در مراحل پایانی و بعد از پخت گوشت به سوپ گولاش اضافه کنید.
* سبزی‌هایی مانند پودر آویشن و پونه طعم سوپ گولاش را متحول می‌کنند. می‌توانید از آنها هم در طرز پخت سوپ گولاش استفاده کنید.
* اگر می‌خواهید اصالت سوپ گولاش را حفظ کنید، آن را در قابلمه چدنی بپزید.
*سوپ گولاش یک غذای نونی خوشمزه است و با نان برشته یا انواع نودل سرو می‌شود.
*برای خوش‌طعم شدن سوپ گولاش مجاری می‌توانید مقداری آب قلم به سوپ اضافه کنید.
*به منظور پخت سریع‌تر گولاش می‌توانید گوشت را داخل زودپز بپزید و بعد با سبزیجات ترکیب کنید.
*طرز تهیه سوپ گولاش مجارستانی شباهت زیادی به تاس کباب خودمان دارد و شما می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از سبزیجات مختلفی در این غذا استفاده کنید.
*به طور معمول برای تهیه سوپ گولاش از گوشت گاوی استفاده می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید این سوپ را با گوشت گوسفند نیز آماده کنید.
*در طرز تهیه سوپ گولاش هیچگاه سیب زمینی را در ابتدای مراحل پخت به سوپ اضافه کنید. این کار موجب له شدن سیب زمینی در غذا می‌شود.
*برای تزیین سوپ گولاش مجارستانی معمولا مقداری خامه روی سوپ می‌ریزند.
*برای خوش طعم شدن سوپ گولاش می‌توانید از مقداری استاک گوشت در غذا استفاده کنید.


سوالات متداول​


سوالات متداول در مورد سوپ گولاش


روش تهیه سوپ گولاش با گوشت قلقلی چگونه است؟​


برای درست کردن سوپ گولاش با گوشت قلقلی باید همه سبزیجات را با هم ترکیب کنید و سپس گوشت چرخ کرده و پیاز را با کمی ادویه ترکیب کنید و به صورت قلقلی درست کنید و زمانی که سوپ داغ در حال جوشیدن است، قلقلی‌ها را داخل سوپ بریزید.

طرز تهیه سوپ گولاش آلمانی چگونه است؟​


طرز تهیه سوپ گولاش آلمانی با سوپ گولاش مجارستانی متفاوت است. در طرز تهیه سوپ گولاش المانی تنها از تکه‌های درشت گوشت گاو پخته شده در سس گوجه فراوان استفاده می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی و خوشمزه با جو یا ورمیشل​



طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی و خوشمزه با جو یا ورمیشل


هر چند زمستان فصل سوپ‌های گرم و خوشمزه است، اما سوپ زرشک با جو یا ورمیشل را می‌توانید در هر فصلی از سال در کنار غذای اصلی سرو کنید و حتی اگر آن را به صورت مجلسی بپزید، برای مهمانی‌‌ها هم کاربرد دارد. طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی با جو یا ورمیشل رستورانی، به طرز تهیه سوپ مرغ و طرز تهیه سوپ رشته بسیار شبیه است و آن را به نام سوپ زرشک ورمیشل هم می‌شناسند. سوپ ورمیشل را با عدس هم می‌توانید طبخ کنید.

طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی​


طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی رستورانی با جو یاورمیشل


مواد لازم
فیله مرغ: ۲۵۰ گرم
زرشک: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
هویج: ۲ عدد متوسط
سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
قارچ خرد شده: ۱۰۰ گرم
جعفری ساطوری شده: ۱۵۰ گرم
زرشک: ۲۰۰ گرم
رشته ورمیشل: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق سوپ‌ خوری
آبلیمو: ۳ قاشق سوپ‌خوری
روغن: به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی با جو یا ورمیشل​


طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی و خوشمزه با جو یا ورمیشل


مرحله اول​


در ابتدا برای طرز تهی سوپ زرشک مجلسی، پیاز و مرغ را به صورت نگینی خرد کنید.
پیاز را سرخ کنید و مرغ را به آن اضافه کنید و با هم تفت بدهید.
نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید.

مرحله دوم​


هویج و سیب زمینی را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و تفت بدهید تا کمی با هم سرخ شوند. این کار باعث می‌شود هم طعم خام آنها گرفته شود و هم شکل نگینی آنها بیشتر حفظ شود.
رب گوجه را اضافه کنید.
روی مواد داخل قابلمه آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت بپزند.

مرحله سوم​


در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی با جو یا ورمیشل در ۱۵ دقیقه پایانی، ورمیشل و قارچ را به همراه ۱۰۰ گرم (نصف میزانی که برای زرشک در نظر گرفته‌اید) زرشک به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

وقتی سوپ زرشک به اندازه کافی جا افتاد، آبلیمو، جعفری و بقیه زرشک را اضافه کرده و سرو کنید.


فوت و فن های طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی با جو یا ورمیشل​


طرز تهیه سوپ زرشک خوشمزه و مجلسی با جو یا ورمیشل


اگر می‌خواهید سوپ زرشک را با جو درست کنید، جو را در همان مرحله اول به سوپ اضافه کنید. چون زمان پخت جو خیلی بیشتر از ورمیشل است.
اگر سوپ زرشک مجلسی را با جو درست کردید به آن ۲ قاشق غذا خوری آرد هم اضافه کنید تا لعاب بیشتری بدهد. برای این کار، آرد را با مقدار کمی آب حل کنید و در مرحله دوم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

برخی خواص مفید زرشک​


https://blog.okcs.com/2020/03/ashpazi/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%be-%d8%b4%db%8c%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d8%ac%d9%88-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa-%da%a9%d9%86%d8%af%d9%87/


*تقویت کننده دستگاه ایمنی
*سرشار از ویتامین c
*تصفیه کننده خون و خون ساز (جعفری نیز همین خاصیت را دارد)
*تنظیم فشار خون و قند خون
*کاهنده چربی خون و اوره
*شست‌‌وشو دهنده کبد و کلیه
*بهبود دهنده سیستم گوارشی
*سوزاننده کالری و رفع عطش
*زرشک در درمان جوش صورت و بدن مفید است و به زیبایی پوست کمک می‌کند.
*زرشک همچنین خاصیت آنتی باکتری و ضد قارچی دارد و در درمان عفونت‌ها و درمان التهاب موثر عمل می‌کند.
*در فصل سرما نیز زرشک با بهبود گلو درد، گرفتگی بینی، درمان سینوزیت، بهبود برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی، به کمک بدن می‌آید.
*همچنین از دیگر خواص زرشک می‌‌توان به درمان عفونت‌های ناشی از قارچ کاندیدا اشاره کرد.
*برای کمک به درمان سوءهاضمه نیز، ۱۵ تا ۲۰ دقیقع قبل از مصرف وعده اصلی غذا، از آب زرشک استفاده کنید.
*می‌توانید چای زرشک را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.
*به یاد داشته باشید که مصرف زرشک برای خانم‌های باردار مضر بوده و باعث انقباض رحم و مصرف مکرر آن ممکن است باعث سقط جنین شود.
*همچنین خانم‌های شیرده بهتر است از خوردن زرشک بپرهیزند زیرا اثرات زرشک می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود.
*در طب سنتی طبع زرشک، سرد و خشک است و کسانی که مزاج سرد دارند، توصیه می‌شود از مصرف بالای آن بپرهیزند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ برش روسی (اوکراینی) خوشمزه به سبک رستورانی​



طرز تهیه سوپ برش روسی (اوکراینی) خوشمزه به سبک رستورانی


سوپ بُرش روسی، سوپ معروف روسیه و از انواع سوپ ساده و خوشمزه برای هوای سرد زمستانی است. سوپ برش یکی از مقوی‌ترین انواع سوپ روسی است که مدل بدون گوشت آن انتخاب خوبی برای گیاهخواران هم محسوب می‌شود.

طرز تهیه سوپ برش روسی به سبک رستورانی


طرز تهیه سوپ برش روسی


زمان تقریبی پخت سوپ برش روسی: ۷۰ دقیقه


مواد لازم برای تهیه سوپ روسی برش برای ۵ نفر


  • گوشت گاو: به مقدار لازم (اختیاری)
  • لبو (چغندر قرمز) متوسط: ۲ عدد
  • هویج: ۲ عدد
  • سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
  • روغن نباتی: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط: ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۱۵۰ گرم
  • کلم پیچ سفید: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوجه فرنگی خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • سیر: ۲ حبه
  • شکر: ۴/۳ قاشق غذاخوری
  • خامه ترش: ۳/۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • جعفری یا شوید ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری برای تزئین
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ برش اوکراینی


طرز تهیه سوپ برش روسی و اکراینی


برای تهیه سوپ برش روسی و اوکراینی باید گوشت را جداگانه بپزید و بعد سبزیجات و دیگر مواد را با روغن تفت دهید. در آخر سبزیجات را در آب گوشت با ادویه‌جات بپزید تا جا بیفتد. بعد از پختن سوپ، آن را با خامه ترش تزیین و آن را سرو کنید. در سوپ برش ایرانی یا سوپ بورش تبریزی هم از همین دستورالعمل برای پخت استفاده می‌شود. برای آموزش مراحل تهیه این سوپ روسی، مراحل زیر را انجام دهید.


مرحله اول: گوشت را بپزید


برای درست کردن سوپ برش خوشمزه، ابتدا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و گوشت گاو خرد شده را به آن اضافه کنید. گوشت را کمی تفت دهید و هم بزنید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت به خوبی بپزد.
خیلی از افراد سوپ برش بدون گوشت یا با سوسیس‌های آماده درست می‌کنند، پس اگر شما هم تمایلی به اضافه کردن گوشت ندارید، می‌توانید این بخش را حذف کنید و سوپ برش را تنها با سبزیجات تازه تهیه کنید.

مرحله دوم: سبزیجات و دیگر مواد را بپزید


بعد از پخت گوشت‌ها، ۲ لیتر آب به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید آب جوش بیاید. سپس لبو، هویج و سیب زمینی را به صورت مربعی خرد و به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید سبزیجات به مدت ۱۵ دقیقه در آب پخته و نرم شوند. بعد کلم پیچ و گوجه فرنگی خرد شده را به سوپ اضافه کنید.

مرحله سوم: مواد را با روغن تفت دهید


مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید با حرارت متوسط گرم شود. سپس پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه پیازها کمی نرم شد، رب گوجه فرنگی را داخل ماهیتابه بریزید و خوب هم بزنید.
رب و پیاز را کامل تفت بدهید و سپس به همراه سیر خام رنده شده به سوپ اضافه کنید. برای مزه‌دار کردن سوپ کمی نمک، فلفل و شکر به آن اضافه کنید. شعله گاز را خاموش کنید و برای ۵ دقیقه درب سوپ را بگذارید.


مرحله چهارم: سوپ برش را سرو کنید​


سوپ برش روسی شما آماده است و حالا زمان سرو کردن آن است. سوپ را با کمک ملاقه در کاسه‌های جداگانه برای هر فرد سرو کنید و با مقداری خامه ترش و جعفری یا شوید خرد شده روی سوپ برش را تزئین کنید.
اگر می‌خواهید سوپ برش رژیمی داشته باشید خامه را حذف کنید. اگر دوست دارید می‌توانید در انتها کمی آب لیمو ترش تازه نیز به سوپتان اضافه کنید و از طعم لذیذ این غذا لذت ببرید به خصوص برای درمان خانگی سرماخوردگی و درمان خانگی آنفولانزا لذت ببرید.

ارزش غذایی در هر وعده از سوپ برش روسی چقدر است؟


ارزش غذایی در هر وعده از سوپ برش روسی چقدر است؟


سوپ برش یک غذای اوکراینی و روسی اصیل برای سرماخوردگی و روزهای سرد سال است که در اروپای شرقی نیز بسیار محبوبیت دارد. شلغم قرمز یا لبوی موجود در این سوپ دارای مقادیر بالای ویتامین A، C، فولات و منگنز، کلسیم و آهن است. هر وعده از این سوپ حاوی مواد غذایی زیر است:

  • کالری یک کاسه متوسط سوپ برش روسی (با اضافه کردن گوشت): ۲۵۷ کالری
  • پروتئین: ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۴/۲۴ گرم
  • چربی: ۸/۱۳ گرم
  • پتاسیم: ۹/۷ گرم
  • فیبر: ۷/۱ گرم

سوالات متداول​


طرز تهیه سوپ برش با کلم چگونه است؟​


هر چند ماده اصلی سوپ برش روسیه، چغندر قرمز یا لبو است ولی از مواد دیگر نیز برای پخت برش از آن‌ها استفاده می‌کنند. می‌توان به گوشت قرمز، چغندر قند یا لبو، کلم، هویج، پیاز، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، قارچ، جعفری، برگ بو، کرفس، پیازچه کوهی، شوید، فلفل سیاه و فلفل فرنگی اشاره کرد. همه مراحل طرز تهیه سوپ برش با کلم مشابه طرز تهیه سوپ برش با چغندر است.

با چه موادی سوپ برش را تزیین کنیم؟​


برای تزیین سوپ برش روسیه، از خامه ترش استفاده می‌شود تا غلیظ‌تر و خوشمزه‌تر شود. می‌توانید از سبزی‌های معطر تازه هم استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه سوپ رستورانی جو و مرغ و خامه پنیری و ساده​



طرز تهیه 2 سوپ رستورانی جو و مرغ و خامه یا پنیر چدار و خامه


سوپ جو و مرغ با خامه از جمله بهترین غذاها و سوپ‌های خوشمزه به خصوص در روزهای سرد و البته یک غذای درمانی فوق‌العاده در زمان ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا است. سوپ از آن دسته غذاهایی است که می‌توانید با هر ماده‌ غذایی که می‌پسندید و دوست دارد آن را بپزید. ۲ دستور طرز تهیه سوپ مرغ با جو و خامه و سوپ جوجه و تاکو با پنیر چدار و خامه که از جمله سوپ های خوشمزه رستورانی برای مهمانی شام و ناهار است را از سایت آشپزی All Recipes بخوانید.

طرز تهیه سوپ رستورانی جو با خامه و مرغ​


طرز تهیه سوپ جو با خامه و مرغ رستورانی


این سوپ رستورانی جو با مرغ و خامه، یک غذای کامل و مقوی برای روزها و شب‌های سرد سال است. سوپ خامه‌ای با مرغ و برنج را می‌توانید با نان سرو و میل کنید و البته اگر رژیم دارید می‌توانید به جای خامه از شیر یا اگر طعم شیر را نمی‌پسندید از آب مرغ برای درست کردن این سوپ لذیذ استفاده کنید.

مواد لازم سوپ مرغ و جو خامه‌ای برای ۸ نفر​


آب مرغ: ۴ فنجان
آب: ۲ فنجان
سینه مرغ پخته و ریش شده: ۲ عدد کامل
جو کامل: ۱۵۰ گرم
نمک: ½ قاشق مرباخوری
فلفل سیاه: ½ قاشق مرباخوری
آرد: ¾ فنجان
کره: ½ فنجان
خامه سنگین: ۲ فنجان

طرز تهیه سوپ سریع خامه‌ای با مرغ و جو​


در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و گرم کنید. آب باید به دمای ولرم برسد، نه جوش. حالا آب مرغ و مرغ‌های ریش ریش شده را در آب بریزید و اجازه بدهید به دمای جوش برسد. در مرحله بعد جوهای شسته شده را اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا جوها خوب بپزند. در یک قابلمه کوچک نمک، فلفل و آرد را بریزید و با هم مخلوط کنید. یک ماهیتابه کوچک را کمی گرم کنید و کره را در آن آب کنید. کره را مرتب هم بزنید و باید به حدی گرم کنید که کمی حباب روی آن تشکیل شود. حرارت را کم کنید و سپس کره را روی مخلوط آرد و نمک و فلفل بریزید و هم بزنید تا حالت یک سس غلیظ و کرمی و صاف را پیدا کند. پنج دقیقه زمان برای درست شدن این سس کافی است. سس را به سوپ اضافه کنید. در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پایانی پخت سوپ، خامه سنگین را به آن اضافه کنید و کمی را برای تزیین سوپ نگه دارید.

نکته​


*به جای جو از برنج وحشی هم می‌توانید برای درست کردن این سوپ استفاده کنید. اگر موفق شدید برنج وحشی را در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ پیدا کنید باید بدانید که برنج وحشی ظاهری شبیه نوک مداد اتود دارد و زمان پخت آن نسبت به برنج‌های معمولی طولانی‌تر است. این برنج سیاه رنگ که بومی آمریکای شمالی است سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان است.
*در صورت دلخواه می‌توانید کمی قارچ برش داده شده را با کره تفت دهید و حین پخت به سوپ اضافه کنید.
*اضافه کردن مقداری هویج رنده شده یا ریز خرد شده هم به سوپ طعم دلپذیری می‌دهد.

سوپ سریع خامه‌ای با مرغ، پنیر چدار و تاکو​


طرز تهیه سوپ رستورانی جوجه و تاکو با پنیر چدار و خامه


یک سوپ سریع خامه‌ای با مرغ که اتفاقا طعم تند و خوشمزه‌ای دارد و البته میزان تندی آن به نوع ذائقه شما بستگی دارد. این سوپ با کمی پنیر چدار رنده شده و خامه مزه‌ خارق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

مواد لازم برای ۸ نفر​

پیاز: ۱ عدد خرد شده
لوبیا قرمز: ۱ کنسرو یا ۴۵۰ گرم
لوبیا سیاه: ۱ کنسرو یا ۴۰۰ گرم
ذرت: ۱ کنسرو یا ۴۰۰ گرم
آب: به اندازه‌ای که بعد از ریختن مواد به نیمه ظرف آرام‌پز برسد
کنسرو گوجه‌فرنگی پوره شده: ۱ عدد یا ۲۰۰ گرم
گوجه‌فرنگی و فلفل سبز تند خرد شده و تازه: ۱۵۰ گرم
سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۳ عدد کامل
پنیر چدار رنده شده: ۲۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان دلخواه
خامه ترش: به مقدار لازم (اضافه کردن آن اختیاری است)
چیپس ترتیلا: به مقدار دلخواه

طرز تهیه سوپ سریع خامه‌ای با مرغ و پنیر چدار​


طرز تهیه سوپ سریع خامه‌ای با مرغ و پنیر چدار


لوبیا تند، لوبیا سیاه و ذرت، پیاز و گوجه‌فرنگی خرد شده را به همراه مقدار کافی آب را در آرام‌پز بپزید. آب باید حتما به نیمه سطح آرام‌پز برسد. حالا نوبت اضافه کردن اضافه کردن ۳ عدد سینه مرغ بدون پوست و استخوان است. برای این‌که حبوبات دیرتر در آرام‌پز پخته می‌شوند آن‌ها را در کناره‌های آرام‌پز بگذارید و سینه مرغ را در وسط قرار دهید. بهتر است سینه مرغ‌ را به قطعات کورچک‌تر تقسیم کرده و به مواد فوق اضافه کنید تا به مدت ۵ ساعت در آرام‌پز بپزد. بعد از پخت ،سینه مرغ را از آرام‌پز بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن ریش ریش کنید. مرغ ریش شده را دوباره به سایر مواد اضافه کنید و به مدت ۲ ساعت دیگر در مواد دیگر سوپ و در آرام‌پز بپزید. بعد از پخت سوپ جو و مرغ خامه‌ای روی آن را با پنیر چدار رنده شده، کمی خامه ترش و چیپس ترتیلا تزیین کنید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ساده سوپ فرانسوی خامه‌ای + تاریخچه جالب سوپ​



طرز تهیه ساده سوپ فرانسوی خامه‌ای + تاریخچه جالب سوپ


سوپ فرانسوی خامه‌ای جزو سوپ‌های خوشمزه اروپایی با ریشه فرانسوی است. تاریخچه مختصری درباره سوپ و طرز تهیه سوپ ساده فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی (vichyssoise) به مناسبت ۱۸ نوامبر روز جهانی طرز تهیه این سوپ خوشمزه برای مهمانی را کخ از انواع سوپ‌های خوشمزه برای مهمانی از سایت All Recipes بخوانید.


تاریخچه غذایی خوشمزه و مقوی به نام سوپ​


تاریخچه غذایی خوشمزه و مقوی به نام سوپ


آن‌طور که از شواهد و مدارک پیداست تاریخچه پخت غذایی شبیه «سوپ» در ظروف سفالی و بر روی آتش به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در حقیقت بعد از این‌که انسان توانست ظروف سفالی را بسازد و از آن برای پخت غذا روی آتش استفاده کند، سفره غذایی‌اش گسترده‌تر و متنوع‌تر شد. اصلا می‌دانستید فلسفه انتخاب نام مکانی به نام رستوران برای صرف غذا، پخت غذای سوپ بوده است؟ در واقع رستوران مکانی بود که در آن‌جا سوپ فروخته یا سرو می‌شد. برخی هم معتقدند غذایی به نام سوپ با شکل و شمایل امروزی دستپخت برده‌ای مصری به نام «منس» بوده که برای رفع گرسنگی از آشپزخانه سلطنتی فرعون یک مرغ دزیده بود. بعد از این‌که سوپ مرغ «منس» آماده شد نگهبانان قصر او را دستگیر کردند و پیش فرعون بردند تا مجازات شود. اما همین که فرعون یک قاشق از سوپ چشید طعم این غذای جدید را پسندید و «منس» آنقدر خوش شانس بود که بعد از این اتفاق به جای مجازات مرگ، لقب آشپز سلطنتی را از آن کند.



در قرن شانزدهم میلادی برای نخستین بار سوپ به عنوان غذایی برای فروش پخته شد و فردی که بانی پخت و فروش سوپ شده بود نام مکانی که در آن‌جا پاتیل سوپش را برای فروش گذاشته بود را «رستوران» گذاشت. حالا دیگر بعد از هزاران سال از پخت اولین سوپ به دست بشر، اقوام مختلف سوپ سنتی خودشان را دارند و آن را در کنار سوپ‌های محبوب بین‌المللی معمولا در مراسم خاص یا روزهای عادی سرو می‌کنند. از سوپ برش روس‌ها گرفته تا سوپ تخم کبوتر در چین از جمله سوپ‌های مشهور و سنتی در سرتاسر دنیا هستند. به نظر می‌رسد محبوبیت غذایی به نام سوپ سبب شد تا نوع آماده و خشک آن هم به بازار بیایید تا در مدت زمانی کوتاه یک کاسه سوپ سر میز ناهار یا شام بیاید. تاریخچه سوپ‌های آماده هم به سال ۱۸۹۷ میلادی برمی‌گردد که یک دانشمند شیمیدان با حذف آب سوپ، آن را تبدیل به یک غذای آماده و آسان‌پز کرد. سوپ فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی یکی از محبوب‌ترین سوپ‌ها در فرانسه و سرتاسر اروپاست که به خصوص در روزهای سرد سال هواخواهان زیادی دارد. دانستن دستور پخت این سوپ ساده و لذیذ و مفید خالی از لطف نیست.

سوپ ساده فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی​


سوپ فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی

مواد لازم​


کره: یک قاشق غذاخوری
تره‌ فرنگی: ۳ عدد حلقه‌ای خرد شده
پیاز: یک عدد ریز خرد شده
سیب‌زمینی: ۵ عدد پوست گرفته و نازک خرد شده
نمک و فلفل قرمز و سیاه: به مقدار دلخواه
پودر آویشن: ¼ قاشق مرباخوری
مرزنگوش خشک شده: ½ قاشق چایخوری
برگ بو: ۱ عدد
آب مرغ: ۵ فنجان
خامه سنگین زده شده: ¼ فنجان

طرز تهیه​


طرز تهیه سوپ فرانسوی


برای تهیه سوپ ساده فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی، ابتدا در یک قابلمه بزرگ کره را روی حرارت ملایم گاز آب کنید. تره فرنگی و پیازهای خرد شده را به کره اضافه کنید و تفت دهید. درب قابلمه را به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا پیاز و تره فرنگی روی شعله ملایم گاز نرم و سبک شوند. بعد از ده دقیقه سیب زمینی‌های ریز و نازک خرده شده را اضافه کنید و با نمک و فلفل سیاه و قرمز به اندازه دلخواه مزه‌دار کنید. حالا آویشن، مرزنگوش و برگ بو را اضافه کنید و خوب هم بزنید. به مدت ۱۲ دقیقه دیگر درب قابلمه را بگذارید تا تمام مواد روی حرارت ملایم بپزند. در مرحله بعد آب مرغ را اضافه کنید و حرارت را کمی زیاد کنید تا محتویات قابلمه به جوش بیاید.

سوپ فرانسوی خامه‌ای


بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت کامل سوپ در این مرحله کافی است. بعد از ۳۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و سوپ را در غذاساز یا میکسر بریزید و میکس کنید. اجازه دهید سوپ سرد شود و سپس قنادی سنگین و زده شده را به سوپ اضافه کنید. اگر دوست دارید در تهیه سوپ، سوپ را داغ میل کنید بعد از اضافه کردن خامه و هم زدن آن دوباره سوپ را روی شعله ملایم گاز گرم کنید. شعله گاز باید آن‌قدر ملایم باشد که خامه داخل سوپ تغییر شکل ندهد و به اصطلاح بریده نشود. ممکن است دستورهای دیگری هم برای پخت سوپ فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی وجود داشته باشد، اما این دستور طرز تهیه کلاسیک سوپ فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی است، . این سوپ ساده فرانسوی خامه‌ای خوشمزه را می‌توانید با نان میل کنید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش​


طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم


طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش


سوپ تره فرنگی که به مخلوط آن با سیب زمینی «پارمنتی‌یر پتاژ» potage parmentier هم گفته می‌شود، یک سوپ کلاسیک فرانسوی و از انواع پیش غذای محبوب بین المللی است. این سوپ مقوی همچنین پایه اساسی در غذاهای فرانسوی است. دستور پخت سوپ تره فرنگی بسیار ساده است و با مواد مختلفی می‌توان آن را مخلوط و تهیه کرد. سوپ تره فرنگی را می‌توانید در برنامه غذایی یک ماهه رمضان جای دهید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ تره فرنگی​


فوت و فن های طرز تهیه سوپ تره فرنگی


  • در طرز تهیه سوپ تره فرنگی فقط از قسمت‌های سفید و سبز روشن تره فرنگی استفاده کنید.

  • اگر برای پوره کردن مواد سوپ تره فرنگی از مخلوط‌کن استاندارد استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را بیش از نصف پر نکنید. در ضمن منفذ درپوش را باز بگذارید تا گرما از آن خارج شود.

  • در پایان و بعد از پخت سوپ تره فرنگی، روی آن را به دلخواه و سلیقه خود می‌توانید با بیکن‌، تره فرنگی سرخ شده‌ و سبزیجات تازه خرد شده بریزید.

  • سوپ تره فرنگی را می‌توان بدون خامه‌، تا ۳ ماه به صورت منجمد نگهداری کرد. هنگام مصرف هر باره، سوپ را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. سپس آن را روی اجاق گاز روی حرارت متوسط گرم کنید. بعد از گرم شدن‌، خامه را به سوپ تره فرنگی اضافه کنید و قبل از سرو روی حرارت بگذارید تا به آرامی بپزد.

  • برای این که سوپ تره فرنگی رژیمی شود، خامه را از طرز تهیه سوپ تره فرنگی حذف کنید.

  • اگر می‌خواهید سوپ تره فرنگی وگان داشته باشید، در طرز تهیه آن از آب سبزیجات به جای استاک گوشت و مرغ استفاده کنید.

  • برای طرز تهیه سوپ تره فرنگی با جو، به ازای هر ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی تره فرنگی خرد شده، ۱ و ۱/۲ لیوان جو پرک را از قبل خیس کنید و به مواد سوپ بیفزایید تا بپزد و نرم شود. سپس بقیه مراحل را به روش‌های زیر انجام دهید.



طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی با خامه​


طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی با خامه


زمان آماده سازی مواد: ۲۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت سوپ تره فرنگی با خامه: ۴۰ دقیقه

میزان کالری سوپ تره فرنگی با خامه: ۴۲۰ کالری


مواد لازم برای تهیه سوپ تره فرنگی (برای ۶ نفر)


  • کره بدون نمک: ۳ قاشق غذاخوری
  • تره فرنگی (خرد شده): ۴ عدد بزرگ (حدود ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی)
  • سیر (پوست گرفته و خرد شده): ۳ حبه
  • سیب زمینی (پوست کنده و خرد شده): ۲ عدد متوسط
  • آب مرغ یا گوشت یا سبزیجات: ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • برگ بو: ۲ شاخه
  • آویشن تازه: ۳ شاخه یا پودر آویشن به میزان دلخواه
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه (آسیاب شده): ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • خامه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پیازچه (ریز خرد شده) برای سرو: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه سوپ تره فرنگی مجلسی​


برای پختن سوپ تره فرنگی به روش مجلسی مواد را آماده کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. این سوپ را به عنوان پیش غذا یا شام سبک سرو کنید.

مرحله اول؛ تره فرنگی را به خوبی بشویید​


ابتدا باید با تره فرنگی را به خوبی بشویید. در داخل برگ‌های تره فرنگی، به خاطر شکلی و شمایلی که دارد، امکان جمع شدن شن وجود دارد که ممکن است در نگاه اول از چشم شما دور بماند. برای شستن تره فرنگی، انتهای ریشه و قسمت های ضخیم سبز تیره را برش بزنید و دور بریزید.
تره فرنگی را از وسط نصف کنید و هر نیمه را زیر آب سرد بشویید و لایه‌ها را از هم جدا کنید تا هر گونه شن و ماسه داخل آن بیرون بیاید. حتی بهتر است برای مدتی (بسته به میزان شن و خاک) تره فرنگی را در آب بخیسانید.

مرحله دوم؛ تره فرنگی و سیر را سرخ کنید​


تره فرنگی و سیر را سرخ کنید


تره فرنگی‌ها را بعد از شستن و خشک شدن، خرد کنید. سیر را خیلی ریز خرد یا له کنید. یک قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و کره را در آن ذوب کنید. تره فرنگی و سیر را اضافه کرده و به طور مرتب هم بزنید تا حدود ۱۰ دقیقه نرم و شفاف شوند. حرارت را طوری تنظیم کنید که تره فرنگی و سیر قهوه‌ای نشوند و نسوزند.

مرحله سوم؛ مواد سوپ تره فرنگی را در قابلمه به مدت ۱۵ دقیقه بپزید​


مواد سوپ تره فرنگی را در قابلمه به مدت 15 دقیقه بپزید


سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، بشویید و سپس به صورت نگینی خرد کنید. آب گوشت یا مرغ (استاک)، برگ بو‌، پودر آویشن‌، نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید و بجوشانید. روی ظرف را بپوشانید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند تا وقتی که سیب زمینی‌ها کاملا نرم شوند.

مرحله چهارم؛ مواد داخل قابلمه را پوره کنید​


مواد داخل قابلمه را پوره کنید


شاخه آویشن و برگ بو را از قابلمه بیرون بیاورید و دور بریزید. آب سوپ را از مواد داخل آن جدا کنید. می‌توانید از یک صافی فلزی کمک بگیرید. با مخلوط‌کن یا میکسر، مواد جامد را پوره کنید یا اگر مخلوط‌کن در دسترس ندارید، آن‌ها را با گوشتکوب دستی له کنید. وقتی همه مواد نرم شدند، پوره را به داخل قابلمه برگردانید.
خامه را اضافه کنید و درب ظرف را گذارید تا سوپ دوباره شروع به قل خوردن کند. حرارت را کم کنید. سوپ را بچشید و نمک، فلفل، چاشنی و ادویه‌های دلخواه را به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ سوپ تره فرنگی را بپزید تا غلیظ شود​


سوپ تره فرنگی را بپزید تا غلیظ شود


اگر سوپ خیلی رقیق است، آن را در حدی بپزید که به غلظت دلخواهتان برسد و اگر خیلی غلیظ است‌، به آن آب مرغ یا سبزیجات یا آب جوش اضافه کنید تا رقیق شود. بعد از این که سوپ به حد کافی غلیظ و یکدست شد، حرارت را قطع و آن را در ظرف مناسب سرو کنید.
روی سوپ تره فرنگی را در صورت تمایل با نان تست و سبزیجات معطر تازه و پیازچه خرد شده تزئین کنید.


طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر​


طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر


زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر: ۱ ساعت


مواد لازم برای تهیه سوپ تره فرنگی​


  • تره فرنگی: ۶ عدد متوسط
  • قارچ: ۱۰ عدد
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • خامه: ۱۰۰ گرم
  • شیر: ۱ لیتر
  • آرد: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب قلم: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و خامه​


استفاده از قارچ و خامه در تهیه سوپ تره فرنگی باعث غلیظ و طعم‌دار شدن سوپ می‌شود. شیر هم به لعابدار شدن سوپ تره فرنگی کمک می‌کند. برای آموزش تهیه این سوپ، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

سوپ تره فرنگی با شیر


مرحله اول؛ مواد سوپ را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر، یک قابلمه روی حرارت بگذارید و آب قلم را در آن بریزید. اگر آب قلم ندارید، از خود قلم می‌توانید استفاده کنید و در آب بجوشانید. تره فرنگی‌ها را از قبل بشویید و خرد کنید.

تره‌ها را به آب قلم در حال جوش بریزید. قارچ‌ها را خرد و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. زردچوبه و فلفل را بیفزایید. درب ظرف را بگذارید و ۱ ساعت صبر کنید تا همه مواد کاملا نرم شوند و بپزند.

مرحله دوم؛ پوره کردن مواد سوپ تره فرنگی​


بعد از این که مواد پختند، آن‌ها را در میکسر بریزید و پوره کنید تا مخلوطی یکدست داشته باشید. در یک قابلمه دیگر، کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید. آرد را اضافه کنید و در روغن کمی تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. بعد از این که رنگ آن کمی تغییر کرد، شیر را به آرامی اضافه کنید و همزمان به هم بزنید تا گلوله نشود.

مرحله سوم؛ شیر را به پوره اضافه کنید​


موادی را که در مرحله قبل پوره کرده بودید، به شیر افزوده و نمک و ادویه‌های دلخواه را هم اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا مواد یکدست شوند. در دقایق پایانی و بعد از پخت، زرده تخم مرغ را جداگانه در ظرفی دیگر با چنگال بزنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و شعله گاز را خاموش کنید. هنگام سرو سوپ در ظرف مناسب، روی آن را به میزان دلخواه خامه بریزید و سرو کنید.

نکته: هنگام اضافه کردن شیر به سوپ، برای این که شیر نبرد، از قبل آن را در دمای محیط بگذارید تا به شیر شوک وارد نشود.

طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز (با رب گوجه فرنگی)​


طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز (با رب گوجه فرنگی)


مواد لازم برای تهیه سوپ تره فرنگی با رب گوجه


  • تره فرنگی: ۵ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب قلم: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن: به میزان لازم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ تره فرنگی با رب گوجه فرنگی​


در طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز که طرفدارهای زیادی هم دارد، شیر و خامه حذف می‌شود و جای خودش را به رب گوجه فرنگی می‌دهد. رب گوجه فرنگی را هم باید با روغن، کمی تفت دهید تا رنگ باز کند و از خامی بیفتد. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ تره فرنگی را خرد کرده و تفت دهید​


در این مدل سوپ، در اولین مرحله از طرز تهیه، باید تره فرنگی را بعد از شستن و خرد کردن در مقداری روغن سرخ کنید. از روغن زیتون یا کره هم می‌توانید استفاده کنید. همچنین علاوه بر تره فرنگی مواد دیگری مثل هویج خرد شده، نخود فرنگی، برنج، ورمیشل و … هم برای طعم‌دهی بهتر در طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز به کار ببرید.

مرحله دوم؛ رب گوجه را اضافه کنید​


بعد از اینکه تره فرنگی (و مواد دلخواهتان) نرم و سرخ شدند، رب گوجه فرنگی اضافه کنید. یا از پوره گوجه استفاده کنید. حتما آن را با تره فرنگی تفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود.

مرحله سوم؛ آب قلم یا سبزیجات را اضافه کنید​


سپس آب قلم یا سبزیجات یا آب جوش معمولی بریزید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند. نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه‌های دلخواه را اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ صبر کنید سوپ تره فرنگی قرمز جا بیفتد​


فراموش نکنید که افزودن یک قاشق آبلیمو در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، طعم بسیار خوبی به سوپ خواهد داد. وقتی سوپ به غلظت مناسب رسید، آن را در ظرف مناسب سرو کنید. این مدل سوپ را حتما به صورت گرم سرو کنید.


سوالات متداول​


طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی چه فرقی دارد


طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی چه فرقی دارد؟​


در طرز تهیه سوپ تره فرنگی، علاوه بر خامه از پنیر چدار هم استفاده می‌شود. همچنین استفاده از قطعات سیب زمینی نگینی شده برای غلیظ‌‌تر و لعابدار شدن سوپ متداول است. در این سوپ معمولا از رب گوجه فرنگی، قارچ یا جو پرک استفاده نمی‌شود.

چطور سوپ تره فرنگی لعابدار بدون شیر درست کنیم؟​


برای طرز تهیه سوپ تره فرنگی بدون شیر، کافی است به جای شیر از عصاره یا آب قلم استفاده کنید. برای این که سوپ غلیظ و طعم‌دار شود، از مقداری خامه در آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید از رب گوجه فرنگی در دستور تهیه سوپ تره فرنگی استفاده کنید، خامه را از آن حذف کنید. برای لعابدار شدن سوپ، از یک قاشق غذاخوری نشاسته حل شده در آب استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه سوپ برای درمان سرماخوردگی و گلودرد با مرغ و بدون مرغ​



۳ طرز تهیه سوپ برای درمان سرماخوردگی و گلودرد با مرغ و بدون مرغ



سوپ ساده و مقوی برای سرماخوردگی و گلودرد چی بپزیم؟ در دوره سرماخوردگی بهترین و مفیدترین غذا انواع سوپ ساده با مواد مغذی و مقوی برای بیمار جهت درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر ویروس‌های تنفسی مثل کرونا است.

مواد لازم تهیه سوپ جوجه و برنج برای سرماخوردگی و گلودرد (۶ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
ران یا سینه مرغ با استخوان۵۰۰ گرم
هویج۲ عدد
برگ بو۱ عدد
نمکنوک قاشق چای‌خوری
آب مرغ کم نمک۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
زردچوبه و فلفل سیاه۱ و نیم قاشق چای‌خوری
شکر۱ قاشق چای‌خوری
برنج۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی سوپ۵ قاشق غذاخوری



مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت سوپ مرغ و برنج: ۶۰ دقیقه


مراحل طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با مرغ و برنج​




«سوپ جوجه و برنج» به قول معروف یک سوپ بیمارستانی مقوی و البته یکی از انواع سوپ ساده و راحت درمان سرماخوردگی برای مریض کودک و بزرگسال است. برای آموزش جزییات تهیه این سوپ مقوی برای بیمار، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را بپزید​


برای درست کردن این سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی ابتدا سینه مرغ، پیاز، زردچوبه، فلفل سیاه، هویج، برگ بو و نوک قاشق چای‌خوری نمک را در یک قابلمه بریزید و ۳ لیوان آب مرغ به آن‌ها اضافه کنید (اگر آب مرغ ندارید آب معمولی بریزید). شعله گاز را زیاد کنید، وقتی محتوای داخل قابلمه به جوش آمد شعله گاز را کم کنید تا مواد سوپ خوب بپزند.


مرحله دوم: برنج را اضافه کنید​


در اواسط پخت سوپ در یک قابلمه دیگر کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. شکر و یک قاشق چای‌خوری نمک را به کره آب شده اضافه کنید. به این مواد ۲ لیوان باقی مانده آب مرغ (یا آب جوش) و برنج را اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید، وقتی این ترکیب به دمای جوش رسید و به قل قل افتاد شعله گاز را کم کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت برنج در آب یا آب مرغ کافی است.

مرحله سوم: سوپ سرماخوردگی را سرو کنید​


مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید و وقتی که کمی سرد شد آن را ریش ریش کنید. هویج پخته شده با مرغ را ریز خرد کنید. همه مواد داخل قابلمه برنج را در دستگاه غذاساز بریزید و آن‌ها را خوب میکس کنید تا در نهایت بافت سوپ یکدست و صاف شود. (این کار اختیاری است، می‌توانید سوپ را میکس نکنید) سپس گوشت مرغ ریش شده و مخلوط برنج میکس شده را به قابلمه حاوی آب مرغ برگردانید و به آرامی هم بزنید.
در مرحله بعد هویج‌های خرد شده را به ترکیب سوپ اضافه کنید. سبزی سوپ را هم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. بعد از ۵ دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و سوپ را با لیموترش تازه یا آبلیمو سرو کنید.



مواد لازم تهیه سوپ هویج و زنجبیل برای سرماخوردگی و گلودرد (۸ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد درشت
نمک۱/۲ قاشق چای‌خوری
سیر۳ حبه له شده
زنجبیل تازه۱ قاشق غذاخوری له شده
هویج۱ کیلوگرم رنده شده
سیب زمینی۱ عدد متوسط و ریز خرد شده
استاک مرغ یا سبزیجات یا آب جوش۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست یونانی۱ و ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عسل۱ قاشق چای‌خوری
آویشن۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاهبه مقدار دلخواه



مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ هویج و زنجبیل برای گلودرد و سرماخوردگی: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه


مراحل طرز تهیه سوپ بدون مرغ برای بیمار سرماخورده​



سوپ ساده برای سرماخوردگی؛ سوپ هویج و زنجبیل


اگر می‌خواهید سوپ برای بیمار خود را بدون گوشت مرغ درست کنید تا در زمان کمی آماده شود و در عین حال برای درمان سرماخوردگی، سرفه، کرونا و گلودرد موثر عمل کند، روش زیر را انجام دهید.

مرحله اول: سبزیجات سوپ را بپزید​


پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید. پیازها که سبک شدند کمی نمک روی پیازها بریزید. سپس سیر و زنجبیل له شده را اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه هم بزنید و تفت دهید. در مرحله بعد هویج و سیب زمینی، استاک مرغ یا استاک سبزیجات یا آب قلم (اگر استاک و آب قلم ندارید از آب جوش استفاده کنید) را در یک قابلمه بریزید، پیاز و سیر و زنجبیل تفت داده شده را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بپزید. هویج و سیب زمینی باید کاملا بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم: مواد سوپ را میکس کنید​


در یک ظرف جداگانه ماست یونانی، عسل، آویشن و ½ قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید. سپس تمام مواد سوپ را در میکسر یا غذاساز بریزید و با هم میکس کنید تا یکدست شوند. سوپ هویج و زنجبیل باید حالت پوره، کرمی و یکدست داشته باشد. نمک و فلفل سیاه سوپ را اندازه کنید، در صورت دلخواه کمی بادام زمینی خرد شده هم روی سوپ بریزید و آن را برای بیمار سرو کنید.

مواد لازم تهیه سوپ مقوی با مرغ برای گلودرد و سرماخوردگی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سیب زمینی۵ عدد متوسط
هویج۳ عدد بزرگ
پیاز۱ عدد بزرگ
سینه مرغ بدون پوست و چربی۱/۴ یک سینه
شیر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
پنیر چداربه میزان دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
جعفری ساطوری خرد شدهبرای تزیین سوپ

مراحل طرز تهیه سوپ با سیب زمینی و مرغ برای سرماخوردگی​

سوپ سیب زمینی ترکی با شیر برای درمان سرماخوردگی و گلودرد

«سوپ سیب زمینی ترکی یا استانبولی»، یک سوپ مقوی برای سرماخوردگی و گلودرد حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C بوده و از این طریق موجب تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبود سرماخوردگی می‌شود. در ادامه، جزییات روش تهیه این سوپ برای بیمار را بخوانید.

مرحله اول: تمام مواد سوپ را بپزید​

باید سیب‌زمینی‌ها را به خوبی شسته و اجازه دهید با پوست همراه با آب بپزند. سینه مرغ را نیز در مقداری آب با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. پیازها را ریز خرد کنید و در یک تابه روی حرارت با روغن‌ زیتون تفت دهید. در ظرفی دیگر آرد را با شیر مخلوط‌ کرده و به‌ آرامی روی شعله ملایم هم بزنید تا ذرات آرد داخل شیر گلوله نشود، پس از اینکه مخلوط آرد و شیر یکدست و یکنواخت شد به آن پنیر چدار رنده شده را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید. به این ترکیب به دست آمده کمی آب اضافه کنید.

مرحله دوم: سبزیجات و مرغ آبپز را به مواد سوپ اضافه کنید​

هویج‌ را به صورت خام رنده کنید و سینه مرغ آب‌پز شده را نیز ریش ریش کنید. آب مرغی که مرغ را در آن پخته بودید، مرغ ریش ریش، هویج رنده شده، نمک، فلفل و مرغ را به ترکیب شیر و آرد و پنیر اضافه کنید. سیب زمینی‌ها را هم پس از نیم‌پز شدن با پوست به این مواد اضافه کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشند و سوپ روی شعله ملایم گاز قوام بیاید.

مرحله آخر: سوپ را میکس و سرو کنید​

در نهایت تمام مواد سوپ را در بلندر یا غذاساز میکس کنید. سوپ شما آماده است و می‌توانید آن را با سبزی‌های معطر مثل جعفری تازه و ساطوری خرد شده تزیین کرده و سرو کنید.

سوالات متداول​

سوپ ساده برای سرماخوردگی و سرفه بدون مرغ چی بپزم؟​

برای تهیه سوپ ساده برای سرماخوردگی بدون مرغ که در زمان کمی آماده شود، می‌توانید سوپ زنجبیل و هویج را امتحان کنید. بهتر است از عصاره مغز قلم یا عصاره مرغ یا سبزیجات هم در این سوپ استفاده کنید تا خوشمزه و مقوی‌تر شود.

سوپ مقوی برای مریض در زمان سرماخوردگی و گلودرد چی بپزم؟​

همه سوپ‌هایی که طرز تهیه آنها در این مقاله آموزش داده شده است، برای سرماخوردگی و گلودرد مناسب هستند. شما می‌توانید سوپ شلغم یا سوپ مرغ ساده را هم امتحان کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه سوپ کدو حلوایی ایرانی، کانادایی و آلمانی​



۳ طرز تهیه سوپ کدو حلوایی ایرانی، کانادایی و آلمانی + فیلم


سوپ کدو حلوایی با آن بافت نرم و مخملی یک غذا با کدو حلوایی خوشمزه برای روزهای سرد، دورهمی‌ها و حتی به عنوان سوپ رستورانی مهمانی‌های مجلسی و رسمی در اغلب کشورهای دنیاست. سوپ کدو تنبل از انواع سوپ ساده و مقوی برای مهمانی یا درمان خانگی سرماخوردگی است.



مواد لازم برای تهیه سوپ کدو حلوایی با آب مرغ​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
پیاز۱ عدد متوسط
سیب زمینی نگینی خرد شده۲ عدد
هویج متوسط۲ عدد
کدو حلوایی خرد شده۳۰۰ گرم
ساقه کرفس۲۰۰ گرم
کره۵۰ گرم
آب مرغبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، زردچوبه و پودر سیربه مقدار لازم
خامه و جعفریبه مقدار لازم برای تزیین

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ کدو حلوایی: ۴۵ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم سوپ کدو حلوایی با آب مرغ: حدود ۲۸۷ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوپ کدو حلوایی رستورانی​

سوپ کدو حلوایی با آب مرغ یکی دیگر از خوشمزه‌ترین انواع این سوپ است و برای تهیه آن از سبزیجات متنوع و آب مرغ و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ کدو حلوایی آشنا شوید.

مرحله اول؛ تفت دادن پیاز با کره​

برای درست کردن سوپ کدو حلوایی ابتدا پیازها را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ کدو حلوایی رستورانی باید پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس کره را در ماهیتابه بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا کره کاملا آب شود و پیازها سبک شوند.

مرحله دوم؛ همه مواد سوپ به جز کدو حلوایی را تفت دهید​

همه مواد سوپ به جز کدو حلوایی را تفت دهید

بعد از این که کره آب شد، سیب زمینی، هویج و ساقه کرفس را به صورت مکعبی خرد کنید و در کره به همراه پیاز داغ تفت دهید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن آب مرغ به سوپ کدو تنبل​

اضافه کردن آب مرغ به سوپ کدو تنبل

در این مرحله از طرز تهیه سوپ کدو حلوایی باید آب مرغ را به سوپ اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا سبزیجات به خوبی بپزند. طرز تهیه انواع استاک گوشت و مرغ و سبزیجات را بلد هستید؟ برای تهیه آب مرغ می‌توانید چند تکه گوشت مرغ را با پیاز و ادویه‌جات مختلف بپزید سپس آب مرغ را از صافی رد کنید و به سوپ کدو حلوایی اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن ادویه‌ها به سوپ​

بعد از چند دقیقه باید ادویه‌ها را به سوپ کدو حلوایی اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و پودر زنجبیل به سوپ اضافه کنید. سپس دوباره درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا سوپ جا بیفتد.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن کدو حلوایی به سوپ​

اضافه کردن کدو حلوایی به سوپ

در این مرحله از طرز تهیه سوپ کدو حلوایی که سبزیجات کمی نرم شدند، باید کدو حلوایی خرد شده را به سوپ اضافه کنید. دوباره درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا کدو و سبزیجات کاملا بپزند و نرم شوند.

مرحله ششم؛ پوره کردن سبزیجات در سوپ کدو​

پوره کردن سبزیجات در سوپ کدو

زمانی که همه سبزیجات کاملا پختند و نرم شدند، باید با استفاده از پوره‌کن یا گوشت‌کوب برقی همه مواد سوپ را با هم میکس کنید تا سوپ کاملا یکدست شود.

مرحله هفتم؛ تزیین و سرو سوپ کدو حلوایی​

تزیین و سرو سوپ کدو حلوایی

بعد از میکس کردن سوپ صبر کنید تا سوپ برای چند دقیقه دیگر بجوشد، سپس شعله گاز را خاموش کنید. سوپ را در ظرف مورد نظر بریزید. سپس آن را با مقداری خامه و جعفری تازه خرد شده تزیین کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ کدو حلوایی کانادایی با شیر نارگیل​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
کدو حلوایی۱ کیلوگرم
پیاز۱ عدد کوچک
کره۲ قاشق غذاخوری
هویج۱ عدد بزرگ
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پودر زنجبیل۱ قاشق چای‌خوری
کاری، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و پاپریکابه مقدار دلخواه
استاک مرغ یا گوشت۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر نارگیل یا شیر ساده۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جعفری ساطوری خرد شدهبرای تزیین سوپ
خامه صبحانهبرای تزیین سوپ

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ کدو حلوایی: ۴۵ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم سوپ کدو حلوایی با شیر: حدود ۱۹۶ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوپ کدو حلوایی رستورانی به روش کانادایی​

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی با شیر + نکات مهم خوشمزه شدن سوپ کدو حلوایی

درست کردن سوپ کدو حلوایی با شیر نارگیل یا شیر معمولی اصلا کار سختی نیست. این طرز تهیه سوپ کدو حلوایی کانادایی است که مراحل پخت آن را با هم مرور می‌کنیم.

مرحله اول: کدو حلوایی را خرد کنید​

در مرحله اول کافی است کدو حلوایی را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی تکه تکه کنید.

مرحله دوم: پیاز، کدو حلوایی و سیب زمینی را با هم تفت دهید​

پیاز را نگینی خرد کنید و با کره و چند قطره روغن مایع تفت دهید تا نرم و سبک شود. سپس کدو حلوایی و سیب زمینی مکعبی خرد شده را هم اضافه کنید. ادویه جات را به مواد داخل تابه اضافه کنید و همه مواد را با هم تفت دهید تا سبک شوند و طعم خامی خود را از دست بدهند.

مرحله سوم: به مواد تفت داده شده شیر نارگیل را اضافه کنید​

حالا تمام مواد گفته شده به جز شیر نارگیل را با ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار استاک مرغ یا گوشت (از استاک سبزیجات هم می‌توانید استفاده کنید) بپزید.

مرحله چهارم: مواد سوپ کدو حلوایی را پوره کنید​

وقتی کدو حلوایی حسابی پخت مواد داخل قابلمه را با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید. سپس ½ شیر معمولی یا شیر نارگیل به مواد پوره شده اضافه کنید و روش شعله ملایم گاز بپزید تا غلیظ شود و جا بیفتد. سپس روی سوپ کدو حلوایی را با مقداری خامه صبحانه و جعفری تازه ساطوری خرد شده تزیین کنید. اگر سوپ کدو حلوایی برای کرونا می‌پزید بهتر است خامه را حذف کنید.

روش تهیه سوپ کدو حلوایی به روش آلمانی​

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی با شیر

برخی سوپ کدو حلوایی را به سبک آلمانی درست می‌کنند. برای درست کردن سوپ کدو حلوایی آلمانی علاوه بر مواد گفته شده در بالا، ۱ عدد سیب درختی، ۱ عدد تره فرنگی تازه و ۱ ساقه کرفس هم به مواد سوپ باید اضافه کنید.

مرحله اول: کدو و سبزیجات سوپ را خرد کنید و تفت دهید​

کدو و سبزیجات شسته شده را ریز خرد کنید. تره فرنگی را با کمی کره و روغن تفت دهید و سپس کرفس، سیب درختی، سیب زمینی و ۱/۲ قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه را به تره فرنگی تفت خورده اضافه کنید و همه را تفت دهید.

مرحله دوم: سبزیجات سوپ را بپزید​

سبزیجات را با کمی آب بپزید، سپس تمام مواد را با غذاساز پوره کنید و نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید. مقداری خامه صبحانه اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز سوپ جا بیفتد.

مرحله سوم: سوپ کدو حلوایی را سرو و تزیین کنید​

بعد از پخت سوپ کدو حلوایی آن را در ظرف مورد‌نظر سرو کنید. روی سوپ کدو حلوایی را با خامه و جعفری تازه ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه با کمی مغز تخمه کدو و … تزیین کنید.

نکات مهم خوشمزه و مجلسی شدن سوپ کدو حلوایی​

نکات مهم خوشمزه و مجلسی شدن سوپ کدو حلوایی

  • برای خوشمزه شدن سوپ کدو حلوایی یا همان سوپ کدو تنبل از کدو حلوایی‌های خیلی بزرگ و پیر استفاده نکنید. برای این‌که سوپ خوشرنگی داشته باشید از کدو حلوایی نارنجی استفاده کنید.
  • برای خوشمزه شدن سوپ کدو حلوایی کمی جوز هندی هم می‌توانید به ادویه آن اضافه کنید.
  • برای مقوی شدن سوپ کدو حلوایی حتما از استاک مرغ یا گوشت استفاده کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ سرشار از بتاکاروتن هستند. در فصل پاییز و زمستان برای تهیه انواع غذاهای پاییزی و زمستانی حتما از سیب زمینی شیرین، هویج و کدو حلوایی در آشپزی استفاده کنید تا از خواص کدو حلوایی، خواص هویج و خواص سیب زمینی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی بهره ببرید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری خامه به سوپ کدو حلوایی اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.
  • اضافه کردن مقداری آب مرغ یا عصاره مرغ به سوپ کدو حلوایی موجب خوش طعم شدن سوپ می‌شود.
  • می‌توانید سوپ کدو حلوایی را به صورت میکس شده و یا میکس نشده سرو کنید.
  • اضافه کردن سیر به سوپ کدو تنبل طعم فوق‌العاده‌ای به سوپ می‌بخشد.
  • برای تزیین سوپ کدو حلوایی مجلسی و رستورانی می‌توانید از تخم کدو استفاده کنید.
  • می‌توانید در طرز تهیه سوپ کدو حلوایی مقداری سیب زمینی پخته شده نیز استفاده کنید.
  • طبع کدو حلوایی سرد است، بنابراین بهتر است در طرز تهیه این سوپ از مقداری پودر زنجبیل و پودر دارچین استفاده کنید. طرز تهیه پودر زنجبیل را بلد هستید؟
  • می‌توانید سوپ کدو تنبل را به صورت میکس شده درست کنید یا اجازه دهید تکه‌های سبزیجات به شکل خرد شده در سوپ باقی بمانند.
  • درست کردن سوپ کدو حلوایی با تکه‌های گوشت مرغ هم مرسوم است.

سوالات متداول​

سوالات متداول در مورد سوپ کدو حلوایی

چرا برای تهیه سوپ کدو حلوایی از پودر دارچین و زنجبیل استفاده می‌شود؟​

کدو طبع سردی دارد و استفاده از دارچین و زنجبیل علاوه بر خوش عطر و طعم کردن سوپ، موجب متعادل شدن طبع این سوپ می‌شود.

در طرز تهیه سوپ کدو حلوایی آلمانی چه موادی به سوپ اضافه می‌شود؟​

برای درست کردن سوپ کدو حلوایی آلمانی علاوه بر مواد گفته شده در بالا، ۱ عدد سیب درختی، ۱ عدد تره فرنگی تازه و ۱ ساقه کرفس هم به مواد سوپ باید اضافه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ مدل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا​



۶ طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا


سوپ شلغم از انواع سوپ خوشمزه و مقوی و جزو نخستین غذاها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است که به ذهن افراد می‌رسد. سوپ شلغم برای درمان سرماخوردگی کودکان هم بی‌نظیر است.

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم و مرغ به روش مجلسی (برای ۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت سینه یا ران مرغ۲۵۰ گرم
شلغم۳ عدد متوسط
هویج۲ عدد کوچک
قارچ۴ عدد کوچک
پیاز۱ عدد متوسط
کره۱ قاشق چای‌خوری
زنجبیل تازه و رنده شده۱ قاشق غذاخوری
جو پرکبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار دلخواه
سبزی سوپ۵ قاشق غذاخوری
شیر۱ استکان (به دلخواه)

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم سوپ شلغم: ۳۵۰ کالری
مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ شلغم و مرغ: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی (روش اول)​

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم و هویج برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

طرز تهیه سوپ شلغم با شیر و جو یکی از مقوی‌ترین انواع سوپ شلغم است که برای علاقمندان به سوپ شیر هم بسیار جذاب است. این سوپ شلغم برای کودک هم بسیار مفید است و به خاطر خواص شلغم، جو، شیر، خواص هویج، خواص قارچ، خواص زنجبیل و سبزیجات تازه برای درمان خانگی سرماخوردگی نیز توصیه می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش تهیه سوپ شلغم و جو با شیر و قارچ آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن مرغ برای سوپ شلغم​

در طرز تهیه سوپ شلغم ابتدا باید مرغ را بشورید و با پیاز نگینی خرد شده و زنجبیل و مقداری آب بپزید. آب باید به حدی باشد که فقط روی مرغ را بپوشاند. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد کف روی مرغ را بگیرید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به سوپ شلغم​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم با جو وقتی مرغ نیم‌پز شد، ۲ عدد هویج را اضافه کنید. بهتر است یکی از هویج‌ها را رنده کنید و دیگری را نگینی خرد کنید. شلغم‌ها را هم به اندازه دلخواه خرد و اضافه کند.
۱۰ دقیقه بعد قارچ‌ها را هم برش بزنید و اضافه کنید. یک قاشق چای‌خوری کره هم بریزید. همزمان با اضافه کردن قارچ، جو پرک را هم اضافه کنید. چون می‌خواهیم سوپ شلغم حسابی جا بیفتد و غلیظ شود باید روی شعله ملایم گاز آرام آرام بپزد.

مرحله سوم؛ آماده شدن سوپ شلغم​

در ۲۰ دقیقه پایانی پخت سوپ شلغم سبزی سوپ و شیر (اختیاری) را اضافه کنید تا خواص سبزی و شیر در سوپ شلغم حفظ شود. چون سوپ رژیمی و برای درمان سرماخوردگی است بهتر است خامه استفاده نکنید و می‌توانید کره را هم حذف کنید. اگر هم آب قلم دارید حدود ½ فنجان آب قلم هم به سوپ اضافه کنید. وقتی سوپ شلغم جا افتاد و به غلظت دلخواه رسید شعله گاز را خاموش و به صورت داغ سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم برای کرونا و سرماخوردگی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
برنج۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس قرمز۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت ران یا سینه مرغ۳۰۰ گرم
شلغم۳ عدد متوسط
سیب زمینی۱ عدد متوسط
هویج۲ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
گشنیز و جعفری تازه و خرد شده۱۰۰ گرم
آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ شلغم و برنج: ۱۲۰ دقیقه​

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم و برنج با عدس (روش دوم)​

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی

در این روش پخت سوپ از شلغم برای درمان خانگی آنفولانزا، کرونا و سرماخوردگی از شلغم تازه به همراه سیب زمینی، هویج، پیاز، عدس قرمز، مرغ و برنج استفاده می‌شود. این سوپ بسیار مقوی است. در ادامه می‌توانید با مراحل سوپ شلغم با برنج برای سرماخوردگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ نیم پز کردن مرغ​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم با مرغ و برنج باید مرغ را همراه با مقداری آب در قابلمه بریزید. سپس یک پیاز را خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید مرغ نیم‌پز شود.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به سوپ​

بعد از این که مرغ نیم‌پز شد، در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی باید برنج و عدس قرمز را اضافه کنید. سپس شلغم، سیب زمینی و هویج را به صورت نگینی خرد یا رنده کرده و به سوپ اضافه کنید.

مرحله سوم؛ ریش ریش کردن مرغ​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم و هویج، بعد از این که مرغ کاملاً پخت، باید آن را از قابلمه خارج کنید و با استفاده از چاقو و چنگال مرغ را به صورت ریش ریش درآورید و سپس آن را دوباره به سوپ اضافه کنید. در این مرحله بهتر است پیاز را در سوپ له کنید و یا تکه‌های درشت آن را از سوپ خارج کنید تا ظاهر سوپ شما جذاب‌تر شود.

مرحله چهارم؛ طعم‌دار کردن سوپ شلغم​

در آخرین مرحله از دستور پخت سوپ شلغم برای کرونا و سرماخوردگی باید رب گوجه فرنگی و زردچوبه را کمی در روغن تفت دهید و به سوپ اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به سوپ بزنید و در یک ربع آخر سبزی خرد شده و آب لیمو ترش را اضافه کنید تا سوپ مزه‌دار شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم ساده​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
پیاز۲ عدد متوسط
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد بزرگ
هویج۳ عدد متوسط
شلغم۱ کیلوگرم
آب قلم۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جو پرک۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عصاره سبزیجات۱ عدد
دال عدس۴ قاشق غذاخوری
گشنیز خشک۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ شلغم مجلسی: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم ساده (روش سوم)​

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی

شما می‌توانید با استفاده از شلغم یک سوپ ساده و بدون گوشت فوق‌العاده خوشمزه نیز درست کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با طرز تهیه سوپ شلغم ساده آشنا شوید.

مرحله اول؛ میکس کردن گوجه‌ها​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی باید گوجه‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را خرد کنید، در مخلوط‌کن بریزید و کاملاً میکس کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن سیب زمینی و پیاز​

تفت دادن سیب زمینی و پیاز برای تهیه سوپ شلغم مجلسی

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم و جو پرک مجلسی باید سیب زمینی و پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای نگینی خرد شده را همراه با زردچوبه به روغن داغ اضافه کنید. بعد از این که پیازها کمی سبک شدند، سیب زمینی‌های خرد شده را اضافه کنید.

مرحله سوم، اضافه کردن پوره گوجه و رب به سوپ​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی و گلودرد، بعد از چند دقیقه باید رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کنید. سپس پوره گوجه فرنگی را به سایر مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن هویج و شلغم خرد شده​

هویج‌ها و شلغم‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. هویج را به صورت ریز رنده کنید و به مواد سوپ اضافه کنید. سپس شلغم را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه بریزید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب قلم و جو پرک به سوپ​

اضافه کردن آب قلم و جو پرک به سوپ شلغم مجلسی

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی، باید آب قلم و جو پرک را به سوپ اضافه کنید مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به سوپ اضافه کنید. حالا ۴ لیوان آب را همراه با عصاره سبزیجات داخل قابلمه بریزید و مواد را به خوبی ترکیب نمایید.

مرحله ششم؛ آماده کردن سوپ شلغم​

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم با جو پرک باید دال عدس را همراه با گشنیز خشک به سوپ اضافه کنید. باقی مانده آب را در سوپ بریزید و اجازه دهید سوپ شما برای ۲ ساعت با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و سوپ را در ظرف مورد نظر بریزید. سپس روی سوپ را با جعفری و نعنای تازه خرد شده تزیین کنید.

روش تهیه سوپ شلغم و عدس​

طرز تهیه سوپ شلغم و عدس

برای طرز تهیه سوپ شلغم با عدس، مانند روش بالا مواد را آماده کنید. به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، عدس را پاک کرده و به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. عدس را آبکش کرده و با مقداری آب بپزید تا نیم پز شود. سپس آن را به سوپ در حال پخت اضافه کنید و اجازه دهید سوپ با بقیه مواد بپزد و جا بیفتد. استفاده از عدس، باعث مقوی‌تر و لعاب‌دارتر شدن سوپ شلغم می‌شود.

روش تهیه سوپ شلغم و قارچ​

طرز تهیه سوپ شلغم و قارچ

سوپ شلغم با قارچ را هم با مرغ یا گوشت و هم به صورت سوپ شلغم ساده بدون گوشت و مخصوص وگان‌ها می‌توانید درست کنید. برای تهیه سوپ شلغم و قارچ، حدود ۱۰ عدد قارچ را بشویید و ورقه‌ای خرد کنید. در نیم ساعت پایانی پخت، برش‌های قارچ را به سوپ شلغم اضافه کنید. می‌توانید قارچ‌ها را قبل از اضافه کردن با مقداری کره تفت دهید و بعد به سوپ اضافه کنید. بقیه مراحل را می‌توانید مثل روش‌های بالا انجام دهید.

روش تهیه سوپ شلغم با بلغور گندم​

طرز تهیه سوپ شلغم با بلغور گندم

سوپ شلغم را می‌توانید با بلغور گندم یا بلغور جو درست کنید. در این روش، مانند روش‌های بالا سوپ را تهیه کنید. به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، بلغور گندم یا جو را بشویید و آبکش کنید. سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، بلغور را به سوپ شلغم اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که بلغور خیلی زود می‌پزد و ممکن است ته بگیرد. پس مدام سوپ را هم بزنید تا زمانی که به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را قطع کرده و سوپ شلغم با بلغور را سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ شلغم​

نکات و  فوت و فن های طرز تهیه سوپ شلغم

  • یادتان باشد اگر باردار هستید برای پیشگیری و درمان سریع و خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری حتما خواص سوپ شلغم را با استفاده از پیاز، شیر، گوشت قرمز یا گوشت مرغ، جو پرک یا بلغور جو چند برابر کنید.
  • سوپ شغلم یک غذای مقوی تقویت سیستم ایمنی کودکان است.
  • طرز تهیه سوپ شلغم و سیب زمینی یا سوپ شلغم و کدو حلوایی هم مرسوم است و مثل سوپ کدو حلوایی برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.
  • به جای جو پرک از بلغور گندم هم در سوپ شلغم می‌توانید استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سوپ شلغم با جو و پیاز می‌توانید بعد از پخت سوپ نیمی از آن را میکس کنید و با نیم دیگر به صورت میکس نشده مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید تمام سوپ را هم میکس کنید. سوپ شلغم و جو و پیاز را با خامه (در صورت تمایل)، پیازچه خرد شده، آبلیمو یا روغن زیتون سرو کنید.
  • اضافه کردن مقداری گشنیز یا جعفری تازه خرد شده طعم بی‌نظیری به سوپ شلغم می‌بخشد و خواص آن را چند برابر می‌کند.
  • برای تهیه سوپ شلغم خوشمزه بهتر است از شلغم شیرین و آبدار استفاده کنید.
  • در صورتی که سوپ شلغم را برای سرماخوردگی درست می‌کنید، بهتر است رب گوجه فرنگی را بدون تفت دادن و بدون روغن به سوپ اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوپ شلغم​

در طرز تهیه سوپ شلغم باید از چه نوع شلغمی استفاده شود؟​

برای تهیه سوپ شلغم خوشمزه بهتر است از شلغم شیرین و آبدار استفاده کنید.

برای خوشمزه شدن سوپ شلغم چه روش‌هایی وجود دارد؟​

برای خوشمزه شدن سوپ شلغم می‌توانید مقداری آب قلم به آن اضافه کنید و یا قبل از اضافه کردن رب گوجه فرنگی مقداری آن را تفت دهید تا سوپ لذیذتر شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ اسفناج و عدس مجلسی خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی​


طرز تهیه سوپ اسفناج و عدس مجلسی بسیار خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی


طرز تهیه سوپ اسفناج و عدس مقوی و خوشمزه که یک سوپ اسفناج مجلسی خامه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌های سرماخوردگی است را بخوانید.

طرز تهیه سوپ اسفناج و عدس مجلسی​

طرز تهیه سوپ اسفناج و عدس مجلسی بسیار خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی

مواد لازم برای ۴ نفر​


اسفناج: ۱ کیلوگرم
عدس: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جو پرک: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر: ۱ فنجان
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه
نعنا داغ و پیاز داغ: به مقدار دلخواه
خامه: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه​


طرز تهیه سوپ اسفناج و عدس مجلسی بسیار خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی


مرحله اول​


برای درست کردن سوپ عدس و اسفناج که یکی از انواع سوپ مجلسی و خوشمزه برای مهمانی و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است می‌توانید به سوپ سیب زمینی، قارچ یا هویج هم اضافه کنید که سلیقه‌ای است. اما مواد اصلی سوپ عدس و اسفناج همان عدس، اسفناج و جو پرک است. برای تهیه سوپ ابتدا اسفناج‌ها را بشورید و سپس با عدس و جو و مقداری آب جوش و زردچوبه و فلفل بپزید. آب جوش یا استاک مرغ و گوشت و سبزیجات (اختیاری) باید کاملا روی مواد را بپوشاند و این ترکیب کاملا خوب بپزد و جا بیفتد.

مرحله دوم​


سپس مقداری مقداری پیازداغ و نعنا داغ درست کنید و نیمی از آن را به سوپ اضافه کنید، نمک سوپ را هم اندازه کنید. طرز تهیه سوپ اسفناج و عدس با شیر هم مرسوم است. وقتی سوپ حسابی پخت و جا افتاد آن را با غذاساز یا گوشتکوب برقی میکس کنید. به این ترتیب سوپ اسفناج و عدس پوره و یکدست می‌شود. کمی دیگر سوپ را روی شعله ملایم گاز بگذارید و به آن ۱ فنجان شیر اضافه کنید. صبر کنید تا سوپ یکدست شود.

مرحله سوم​


سوپ اسفناج شما آماده است، کافی است روی آن را با پیازداغ، نعناداغ و مقداری خامه (یا ماست چکیده) تزیین کنید تا یک سوپ اسفناج خامه‌ای خوشمزه و مجلسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشید. به جای پیاز داغ برای روی سوپ می‌توانید از مقداری قارچ تفت داده شده و نان تست تفت داده شده ساده یا نان سیر هم استفاده کنید.

بد نیست بدانید انگلیسی‌ها به جای خامه یک عدد تخم مرغ نیمرو یا آبپز روی سوپ اسفناج می‌گذارند یا ایتالیایی‌ها با مقداری پنیر پارمزان رنده شده این سوپ را میل می‌کنند
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ بلدرچین برای بیمار کرونا و نوزاد + راهنمای خرید بلدرچین تازه​



طرز تهیه سوپ بلدرچین برای بیمار کرونا و نوزاد + راهنمای خرید بلدرچین تازه


سوپ بلدرچین با جوانه ماش قطعا خوشمزه ترین طعمی است که کودکان می توانند آن را تجربه کنند، تنها به شرط اینکه طرز تهیه این سوپ عالی را یاد بگیرید. سوپ بلدرچین با جوانه ماش برای کودک بالای هشت ماه منبع عالی از ویتامین ها و پروتئین ها است. این سوپ جزء مقوی ترین غذاهایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان نیز می شود و البته برای تقویت بدن در برابر ویروس‌های تنفسی از آنفولانزا گرفته تا کرونا هم بسیار مفید و موثر و مقوی است. طرز تهیه سوپ بلدرچین با جوانه ماش یا بلغور گندم برای نوزاد و کودک و برای بیمار مبتلا به کرونا و راهنمای خرید بلدرچین تازه را در ادامه این مقاله بخوانید.

تهیه سوپ بلدرچین با جوانه ماش برای کرونا و کودک بالای هشت ماه​


طرز تهیه سوپ بلدرچین برای کرونا و برای نوزاد + راهنمای خرید بلدرچین تازه


مواد لازم​


جوانه ماش: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلدرچین تازه: ۱ عدد
سیب زمینی: ۲ عدد
هویج: ۱ عدد
برگ سیر خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
نخود فرنگی: دلخواه
گوجه متوسط: ۲ عدد
روغن زیتون: به میزان لازم
کره (دلخواه): ۵۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
جعفری: به میزان لازم
آبلیمو: دلخواه
رشته فرنگی: به میزان لازم
رب گوجه: به میزان لازم

مراحل تهیه سوپ بلدرچین با جوانه ماش برای کودک بالای هشت ماه یا بیمار کرونا​


دستور تهیه سوپ بلدرچین با جوانه ماش برای کودک


مرحله اول​


برای طرز تهیه سوپ بلدرچین برای بیمار مبتلا به کرونا یا به عنوان غذای نوزاد و کودک بالای هشت ماه ابتدا روی حرارت ملایم، کره پیاز و بلدرچین را برای طعم‌دار شدن گوشت، تفت دهید. بعد از نرم شدن گوشت، زردچوبه را به ترکیب اضافه کنید. حالا قابلمه‌ای مناسب را انتخاب کرده و گوشت بلدرچین را درون آن قرار دهید. آب را به مواد اضافه کنید و حدودا ۵ ساعت به گوشت زمان دهید تا کاملا بپزد.

مرحله دوم​


زمانی که مطمئن شدید گوشت بلدرچین به خوبی پخته، آن ریش ریش کنید. هویج، نخود فرنگی، سیب زمینی و برگ سیر را به آب سوپ اضافه کنید. در همین مرحله گوجه و رب گوجه را هم به ترکیب بالا اضافه کنید.



مرحله سوم​


حدودا نیم ساعت پیش از پخت و جا افتادن کامل سوپ، رشته فرنگی و جعفری را به آن اضافه کنید. اضافه کردن آبلیمو را فراموش نکنید، آبلیمو طعم سوپ بلدرچین را فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه می‌کند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ بلدرچین با ماش یا بلغور گندم​


* هر چه زمان پخت سوپ بیشتر باشد، غلظت و در نهایت طعم سوپ برای نوزاد بالای هشت ماه، مطلوب‌تر خواهد بود.

* برای اینکه بچه‌ها نیازی به جویدن سوپ نداشته باشند، می‌توانید ترکیب سوپ بلدرچین را در میکسر یا غذاساز بریزید و پوره کنید.

* از عصاره مرغ یا گوشت آماده و از انواع استاک مرغ و گوشت خانگی هم می‌توانید برای خوش طعم شدن سوپ استفاده کنید.

* این سوپ یک میان وعده یا صبحانه‌ای بسیار مقوی برای کودکان است.

* فراموش نکنید که اضافه کردن جعفری در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پایانی سوپ، باعث می‌شود که طعمی ایده‌آل را تجربه کنید.

* گوشت بلدرچین برای بچه‌ها و فرد بیمار سرماخورده یا مبتلا به کرونا، منبعی غنی از مواد آلی و ویتامین است.

* برای تکمیل طعم لذیذ این سوپ، می‌توانید از نان تست کاراملی شده هم استفاده کنید.

* استفاده از سینه بلدرچین برای درست کردن این سوپ، ایده‌ای بی‌نظیر است.

* پودر زیره باعث ایجاد تفاوتی هیجان‌انگیز در طعم این سوپ می‌شود.

* استفاده از زردچوبه و نمک در این سوپ برای کودکان کاملا سلیقه‌ای است، اما بهتر است که از این ادویه‌ها استفاده نکنید.

* شاید طعم آلو هم در این ترکیب، باب میل کودکان باشد.

*به جای جوانه آش از بلغور گندم هم برای تهیه سوپ بلدرچین خوشمزه می‌توانید استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ بلدرچین برای کرونا و برای نوزاد + راهنمای خرید بلدرچین تازه


مهم ترین خواص گوشت بلدرچین برای کودکان​


  • تقویت و رشد استخوان
  • درمان کم خونی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن کودک
  • تقویت بافت بدن کودک
  • درمان مشکلات تنفسی کودک
  • بهبود عملکرد مغز
  • تقویت سلام چشم
  • بهبود روند درمان کرونا



راهنمای خرید گوشت بلدرچین تازه برای تهیه سوپ بلدرچین با جوانه ماش​


گوشت بلدرچین تازه مشخصاتی خاصی دارد، این گوشت هیچ بویی ندارد. همچنین گوشت تازه حاوی پرهای بلدرچین نیست. استفاده از گوشت تازه، باعث جذب مواد مغذی بیشتری در بدن کودک می‌شود.



در صورتی که از گوشت منجمد استفاده می‌کنید، قرار دادن گوشت در دمای اتاق برای باز شدن یخ آن، پیشنهاد مناسبی نیست. می‌توانید گوشت را در درون یخچال به مدت یک روز نگهداری کنید تا یخ آن به خوبی باز شود. حالا همه چیز برای تهیه یک سوپ ایده‌آل آماده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ نودل و سبزیجات به دو روش چینی و کره ای​



طرز تهیه سوپ نودل و سبزیجات به دو روش چینی و کره ای


سوپ نودل یک غذای فوق‌العاده رایج در چین و کره است که درواقع جز وعده‌های غذایی اصلی این کشورها محسوب می‌شود. سوپ نودل با فرهنگ مردم چین گره خورده است و محبوبیت خاصی بین مردمان این کشور دارد. طرز تهیه سوپ نودل چینی معمولاً بسیار متفاوت است و به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. برخی از انواع نودل با سبزیجات و موادی آماده می‌شوند که ما به راحتی به مواد آن دسترسی نداریم و ممکن است برای تهیه آن با مشکل مواجه شویم. اما در این مقاله قصد داریم به شما طرز تهیه سوپ نودل چینی و کره‌ای اصیل با سبزیجات را از وب سایت recipetineats و seonkyounglongest آموزش دهیم.


طرز تهیه سوپ نودل چینی​


طرز تهیه سوپ نودل و سبزیجات به دو روش چینی و کره ای


زمان تقریبی برای پخت و آماده‌سازی: ۱۵ دقیقه​

مواد لازم برای ۴ نفر​


انرژی هر وعده از این سوپ نودل چینی: حدود ۳۰۰ کالری
نودل: ۴۰۰ گرم
آب مرغ: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر خرد شده: ۳ حبه بزرگ
زنجبیل تازه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
سس سویا: ۳ قاشق غذاخوری
آرد یا نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
عصاره یا پوره کنجد (اختیاری): ۲ قاشق غذاخوری
سرکه سیاه: ۴ قاشق غذاخوری
سس فلفل قرمز: ۲ قاشق چای خوری
روغن کنجد: ۵/۱ قاشق چای خوری
هویج خرد شده: ۲ عدد
کلم بوک چوی (اختیاری): ۴ عدد
کلم بروکلی خرد شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیازچه خرد شده: ۲ عدد
جوانه: برای تزئین

طرز تهیه​


مرحله اول​


طرز تهیه سوپ نودل و سبزیجات به دو روش چینی و کره ای


برای درست کردن این غذای چینی خوشمزه ابتدا آب مرغ، سیر رنده شده، زنجبیل، آب و شکر را با هم ترکیب کنید داخل یک قابلمه بریزید. اجازه دهید ترکیب به آرامی به جوش بیاید. سپس برای آماده کردن سس، آرد ذرت، پوره کنجد، سرکه سیاه، سس سویا، سس فلفل قرمز، شکر و روغن کنجد را با هم ترکیب کنید و بعد درون یک قابلمه بریزید تا جوش بیایند.

مرحله دوم​


در این مرحله از طرز تهیه رشته نودل چینی باید سبزیجات را خرد کنید و به مواد سس اضافه کنید. زمانی که ترکیبات آب مرغ به جوش آمد، نودل‌ها را داخل آن بیندازید. یک دقیقه صبر کنید و بعد سبزیجات آغشته به سس را داخل سوپ بریزید. بعد از چند دقیقه با آماده شدن نودل و سبزیجات، مواد را داخل یک کاسه بریزید و می‌توانید این نودل چینی ساده و خوشمزه را با کمی جوانه یا جعفری خرد شده تازه تزئین کنید. می‌توانید هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید به همراه کمی رب گوجه فرنگی نیز به این نودل اضافه کنید و از طعم اصیل آن لذت ببرید.

طرز تهیه سوپ نودل کره‌ای​


طرز تهیه سوپ نودل و سبزیجات به دو روش چینی و کره ای


زمان تقریبی پخت و آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه​

مواد لازم برای ۲ نفر​


آب مرغ یا گوشت: ۵ فنجان
کدو سبز خرد شده: ۶۰ گرم
هویج خرده شده: ۶۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
نودل فوری: ۲ بسته
فلفل قرمز: نصفه
پیازچه: ۲ عدد
سیر: ۱ حبه بزرگ
سس سویا: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ پخته: ۱ عدد
پودر گوجه: به مقدار لازم برای رنگ دادن به نودل

طرز تهیه​


مرحله اول​


طرز تهیه سوپ نودل و سبزیجات به دو روش چینی و کره ای


برای درست کردن سوپ نودل کره‌ای ابتدا آب گوشت یا مرغ را داخل قابلمه بریزید تا جوش بیاید. در این فرصت سبزیجات را آماده کنید. کدو سبز، هیچ، پیاز سبز و فلفل قرمز را به طور خلالی خرد کنید و سیر را رنده کنید. سپس در حالی‌که آب مرغ در حال جوش آمدن است، سبزیجات را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم​


طرز تهیه سوپ نودل و سبزیجات به دو روش چینی و کره ای


در این مرحله همانند طرز تهیه سوپ نودل چینی نودل را به آب مرغ و سبزیجات در حال جوش اضافه کنید. کمی هم بزنید تا نودل‌ها از هم جدا شوند و به هم نچسبند. برای ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا نودل نرم شود. یک تخم مرغ را داخل آب بیندازید تا پخته شود. سپس نودل را در کاسه مناسب سرو کنید و روی آن سس سویا بریزید و با پیازچه و فلفل قرمز خورد شده و دانه‌های کنجد تزئین کنید. تخم مرغ پخته شده را نصف کنید و کنار سوپ نودل قرار دهید و همراه آن میل کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ ماهی کریسمس | غذای کریسمس جمهوری چک​



طرز تهیه سوپ ماهی کریسمس | غذای کریسمس جمهوری چک


سوپ ماهی غذای شام کریسمس در جمهوری چک است. البته سوپ ماهی به عنوان یک غذای خوشمزه با ماهی میان اهالی جنوب ایران و کشورهایی مثل ترکیه، کره و ژاپن بسیار پرطرفدار است. اما چرا مردم چک در شب کریسمس سوپ ماهی می‌خورند؟

مواد لازم برای تهیه سوپ ماهی کریسمس به روش اهالی جمهوری چک​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آب۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۲ عدد
کره۲ قاشق غذاخوری
سر، دم و فیله ماهیاز هر کدام یک عدد (برای استاک ماهی)
جعفری۲ دسته
شلغم خرد شده۱ عدد
هویج خرد شده۲ عدد
فیله ماهی (هر ماهی که دوست دارید)۲ تا ۳ عدد
تخم ماهی کامل (اشپل)۱ عدد
آرد۲ قاشق غذاخوری
جوز هندی، نمک و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
جعفری خرد شدهبه مقدار دلخواه برای تزیین


مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ ماهی مخصوص کریسمس: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ ماهی کریسمس​


مراحل طرز تهیه سوپ ماهی کریسمس

مردم جمهوری چک در شب کریسمس یک نوع سوپ ماهی مخصوص درست می‌کنند. برای تهیه این سوپ معمولا از سر و دم ماهی کپور، فیله ماهی و سبزیجات استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ ماهی مخصوص کریسمس آشنا شوید.

مرحله اول؛ عصاره ماهی (استاک ماهی) را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ماهی کریسمس باید سر، دم و فیله ماهی کپور را با یک عدد پیاز خلال شده و مقداری آب و نمک در قابلمه بریزید و برای ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید و بعد شعله گاز را خاموش کنید و مواد را صاف کنید و از آب آن برای تهیه سوپ ماهی استفاده کنید.

مرحله دوم؛ سبزیجات را با تخم ماهی در کره تفت دهید​

در این مرحله باید مقداری کره در ماهیتابه بریزید. سپس شغلم خرد شده، هویج خرد شده و جعفری خرد شده را اضافه کنید. در ادامه تخم ماهی (اشپل) را اضافه و همه مواد را خوب تفت دهید.

مرحله سوم؛ فیله ماهی و آرد را در کره تفت دهید​

در یک قابلمه دیگر مقداری کره بریزید و سپس آرد را در کره تفت دهید. آرد را برای چند دقیقه در کره تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. در صورت تمایل می‌توانید فیله ماهی را هم با کمی نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کرده و مقداری در کره تفت دهید.

مرحله چهارم؛ سوپ ماهی را بپزید​

در این مرحله ترکیب سبزیجات و اشپل ماهی، آرد تفت داده شده و عصاره ماهی را همراه با فیله ماهی خرد شده در قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و مقداری جوز هندی، نمک و فلفل سیاه به سوپ اضافه کنید. اجازه دهید سوپ ماهی برای ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. سوپ ماهی را در ظرف مورد نظرتان بریزید و آن را با جعفری خرد شده تزیین کنید.

طرز تهیه استاک ماهی (عصاره ماهی) برای سوپ ماهی​

برای تهیه سوپ ماهی مخصوص کریسمس در کشور چک از استاک ماهی استفاده می‌شود، شما می‌توانید این عصاره مثل استاک گوشت را با استفاده از سبزیجات و طعم دهنده‌های مختلف تهیه کنید تا خوشمزه‌تر شود. درست کردن عصاره ماهی در خانه بسیار راحت است و می‌توانید از آن برای مزه‌دار کردن انواع سوپ ماهی استفاده کنید.
برای تهیه استاک ماهی ابتدا باید اسکلت و سر و دم ماهی را (فیله ماهی را هم می‌توانید اضافه کنید) همراه با پیاز خرد شده، سیر رنده شده، کرفس، تره فرنگی، فلفل سیاه، سرکه و شکر در قابلمه بریزید. اجازه دهید مواد برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزند. سپس آن‌ها را صاف کنید. می‌توانید این عصاره را برای تهیه انواع سوپ ماهی استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ ماهی​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ ماهی

  • سوپ ماهی به روش‌های مختلف تهیه می‌شود و مواد سوپ گوشت ماهی به سلیقه شما بستگی دارد. اما دستور گفته شده در این مقاله دستور تهیه سوپ ماهی مخصوص کریسمس در جمهوری چک است.
  • معمولا سوپ ماهی مخصوص کریسمس در کنار تکه‌های کوچک نان سفید که به آن «کروتن» می‌گویند، سرو می‌شود.
  • در طرز تهیه سوپ ماهی کودک باید از مقداری بلغور گندم و لوبیا چشم بلبلی و برای گوشت ماهی سوپ از فیله ماهی قزل آلا استفاده کنید.
  • برای تهیه سوپ ماهی می‌توانید تکه‌های فیله ماهی را به سوپ اضافه کنید و بعد از این که پخت، آن را بردارید و خرد کنید و دوباره در سوپ بریزید.
  • سوپ ماهی یک غذای فوق‌العاده برای درمان سرماخوردگی است.
  • اضافه کردن ترکیب گشنیز و شوید به سوپ ماهی طعم فوق‌العاده می‌بخشد.
  • بهتر است سوپ ماهی را کمی تند درست کنید. اما اگر این سوپ را بری بیمار یا کودک تهیه می‌کنید، بهتر است فلفل قرمز را به طور کامل حذف کنید.
  • سوپ ماهی باید بافت غلیظی داشته باشد، بنابراین از اضافه کردن بیش از حد آب به این سوپ اجتناب کنید.
  • برای تهیه سوپ ماهی می‌توانید از کنسرو ماهی تن نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سوپ ماهی ساده و خوشمزه می‌توانید از انواع سبزیجات خرد شده مثل شوید استفاده کنید.
  • برای تهیه سوپ ماهی ژاپنی باید به جای ماهی از سس مخصوص ماهی استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سوپ ماهی جنوبی و بوشهری باید از مقدار فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید تا سوپ شما تند شود.
  • برای تهیه سوپ کله ماهی باید از ترکیب کله ماهی، سیر، رب انار و آبلیمو استفاده کنید.
  • یک روش تهیه سوپ ماهی، سوپ ماهی زعفرانی است. در روش تهیه سوپ ماهی زعفرانی بعضی‌ها از تخم مرغ هم استفاده می‌کنند.
  • برای درست کردن سوپ ماهی از هر نوع ماهی که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید، از ماهی قزل آلا گرفته تا ماهی هامور، ماهی شیر و ماهی سالمون و … . اهالی چک برای درست کردن سوپ ماهی کریسمس معمولا از ماهی کپور استفاده می‌کنند.
  • آمریکایی‌ها یک مدل سوپ ماهی درست می‌کنند. این سوپ ماهی ساده با فیله ماهی کنگرو درست می‌شود. برای سبزیجات سوپ از سیب زمینی و هویج و سیر، سبزیجات خشک مختلف و به جای آب از سرکه استفاده می‌شود.

چرا مردم چک در شب کریسمس سوپ ماهی می‌خورند؟​

مردم چک در شب کریسمس سوپ ماهی کپور همراه با ماهی سرخ شده و سالاد سیب زمینی کریسمس میل می‌کنند. در این کشور اعتقاداتی وجود دارد که مردم در شب کریسمس نباید از هیچ نوع گوشت دیگری به جز ماهی استفاده کنند. مردم چک ۲۴ دسامبر را مهم‌ترین روز کریسمس می‌دانند و در این شب همه خانواده‌ها بین ساعت ۴ تا ۶ عصر دور هم جمع می‌شوند و شام کریسمس را میل می‌کنند. شام مردم چک در این شب شامل سوپ ماهی، ماهی سرخ شده، سالاد سیب زمینی و دسرهای کریسمسی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوپ ماهی کریسمس​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوپ ماهی

اگر به عصاره ماهی دسترسی نداریم، از چه چیزی در سوپ ماهی استفاده کنیم؟​

اگر به عصاره ماهی (استاک ماهی) دسترسی ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید و یا قبل از آماده کردن سوپ آن را درست کنید.

بهترین سبزیجات برای مزه‌دار کردن سوپ ماهی چیست؟​

برای مزه‌دار کردن سوپ گوشت ماهی می‌توانید از مقداری جعفری، شوید یا گشنیز خرد شده استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون خامه ای و ساده به روش رستوران​



2 طرز تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون خامه ای و ساده به روش رستوران


سوپ ژامبون و سیب زمینی جزو انواع سوپ به عنوان استارتر یا پیش‌غذا است. شاید کمتر ایرانی به این فکر بیفتد که با ژامبون هم بتوان سوپ‌ خوشمزه و متفاوتی درست کرد، اما سوپ سیب زمینی با ژامبون، از سوپ‌های بسیار معروف در اغلب کشورهای دنیاست.

مواد لازم برای تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون ساده (۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
ژامبون مرغ یا گوشت۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (خرد شده)
پیاز۱ عدد
کرفس۱ برگ بزرگ
آب جوش۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی۲ عدد متوسط
عصاره مرغ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل سیاه۱/۲ قاشق چای‌خوری
کره آب شده۱ قالب ۲۵ گرمی
آرد سفید۵ قاشق غذاخوری
شیر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع سرخ کردنیبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ ژامبون و سیب زمینی ساده: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ ژامبون و سیب زمینی بدون خامه​


مراحل طرز تهیه سوپ ژامبون و سیب زمینی

شما می‌توانید به سوپ سیب زمینی و ژامبون، سبزیجات و ادویه‌های دیگر هم بنا به طبع و سلیقه خود اضافه کنید. در ادامه جزییات مراحل دستور پخت سوپ سیب زمینی و ژامبون ساده را بخوانید.

مرحله اول: مواد سوپ را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ژامبون و سیب زمینی، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. به اندازه‌ای که روی سیب زمینی‌ها پوشانده شود، آب بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا سیب زمینی‌ها آبپز شوند. سپس آنها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: بقیه مواد سوپ را تفت دهید​

کرفس را بشویید و به قطعات کوچک خرد کنید. ژامبون‌ها را خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید و کنار بگذارید. پیاز را هم پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی خیلی باریک خرد کنید. در یک قابلمه با اندازه مناسب، پیاز سرخ شده را بریزید و به آن ژامبون تفت داده‌ شده، سیب زمینی آبپز و خرد شده و کرفس را اضافه کنید.

مرحله سوم: مواد سوپ را بپزید​

به مواد داخل قابلمه، ۳ لیوان آب اضافه کنید و روی حرارت متوسط به بالا بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس فلفل سیاه، نمک و عصاره مرغ یا گوشت را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد شروع به پختن کنند.

مرحله چهارم: آرد را تفت دهید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون، یک تابه را روی حرارت بگذارید و کره را در آن بریزید تا شروع به ذوب شدن کند. آرد را از قبل الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. سپس آرد را به تابه اضافه کنید و شروع به تفت دادن آرد کنید تا طعم خام آن گرفته شود. حرارت را روی حالت کم تنظیم کنید و اجازه دهید آرد، کمی طلایی شود ولی مراقب باشید نسوزد، چون سوپ تلخ خواهد شد.

مرحله پنجم: مایه شیر را آماده کنید​

در ادامه، شیر را اضافه کنید و این کار را به تدریج انجام دهید و همزمان با آرد تفت خورده داخل تابه، هم بزنید تا آردها به گلوله‌های سفت خمیری تبدیل نشوند. صبر کنید تا شیر کمی روی حرارت ملایم غلیظ شود و مدام هم زدن مواد را تکرار کنید. حدود ۵ دقیقه مواد را هم بزنید. وقتی رنگ مایه شیر، به کرم کمرنگ درآمد، حرارت را قطع کنید.

مرحله ششم: سوپ ژامبون و سیب زمینی را سرو کنید​

در آخرین مرحله از طرز پخت سوپ ژامبون و سیب زمینی، وقتی مواد سوپ پختند و نرم شدند، مایه شیر و آرد را به قابلمه بیفزایید. همه مواد را با هم مخلوط کنید. سوپ که به غلظت مناسب رسید، آن را بچشید و ادویه‌ها و نمک آن را اندازه کنید. سوپ را در ظرف مناسب سرو بریزید و به صورت گرم میل کنید. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون با خامه (۶ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
پیاز نگینی خرد شده۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج نگینی خرد شده۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کرفس خرد شده۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر۱ حبه
ژامبون گوشت۱ بسته
آب مرغ یا آب قلم۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی۲ عدد متوسط
فلفل سیاه۱/۲ قاشق چای‌خوری
خامه فرم گرفته۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمکبه مقدار دلخواه
برگ بو۲ عدد
آویشن۱/۲ قاشق چای‌خوری

میزان کالری در یک پرس سوپ سیب زمینی و ژامبون با خامه: ۳۴۹ کالری
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ ژامبون و سیب زمینی: ۹۰ دقیقه


مراحل طرز تهیه سوپ خامه‌ای سیب زمینی و ژامبون​


طرز تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون با خامه

در این روش به جای استفاده از شیر و آرد، از خامه فرم گرفته برای تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون استفاده می‌شود و مقداری از مواد پوره می‌شوند. این کار به غلیظ‌تر شدن بافت سوپ کمک می‌کند. در ادامه جزییات مراحل تهیه این سوپ را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد سوپ را تفت دهید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ سیب زمینی و ژامبون خامه‌ای به روش رستورانی، پیاز، سیر، هویج و کرفس را بعد از شستن و آماده کردن خرد کنید. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و روغن زیتون را اضافه کنید، بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز را کمی تفت دهید تا نرم شود. نیازی به طلایی شدن آن نیست. سپس سیر، هویج و کرفس را اضافه کنید و باز تفت دهید تا همگی نرم شوند. حرارت را خیلی کم کنید و به مدت ۷ تا ۸ دقیقه مواد را تفت دهید.

مرحله دوم: بقیه مواد سوپ را اضافه کنید​

در ادامه ژامبون‌های خرد شده را با سیب زمینی پوست کنده و نگینی شده، به همراه برگ بو و آویشن بیفزایید و کمی تفت دهید. سپس آب مرغ یا آب قلم را اضافه کرده و صبر کنید شروع به جوشیدن کنند. به مدت ۴۵ دقیقه قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا مواد سوپ کاملا بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم: نصف سوپ سیب زمینی و ژامبون را پوره کنید​

در این مرحله از طرز تهیه سیب زمینی و ژامبون، بعد از پختن سوپ، نصف مواد داخل سوپ را جدا کنید، در مخلوط‌کن بریزید و آن را پوره کنید. سپس پوره را به سوپ برگردانید و هم بزنید. این کار باعث غلیظ شدن بافت سوپ می‌شود.

مرحله آخر: سوپ سیب زمینی و ژامبون را سرو کنید​

وقتی حرارت را قطع کردید، خامه فرم گرفته و فلفل سیاه را به سوپ اضافه کنید و هم بزنید تا با هم میکس و یکدست شوند. سوپ را به صورت گرم در ظرف مناسب، سرو و میل کنید.

آیا حتما باید سیب زمینی را برای درست کردن سوپ با ژامبون آبپز کنیم؟​

اگر سیب زمینی را آبپز کنید، زمان کوتاه‌تری برای پخت سوپ نیاز خواهید داشت ولی اگر زمان کافی برای آبپز کردن سیب زمینی ندارید، می‌توانید قطعات سیب زمینی را به صورت ریز و کوچک خرد کرده و به سوپ اضافه کنید. هر چه تکه‌های سیب زمینی کوچک‌تر باشند، سوپتان زودتر می‌پزد.

برای غلظت سوپ سیب زمینی و ژامبون چه کنیم؟​

اگر می‌خواهید سوپتان غلیظ شود، از خامه یا مخلوط شیر و آرد تفت داده شده با کره استفاده کنید. پوره کردن نیمی از مواد سوپ هم می‌تواند به غلظت سوپ کمک زیادی کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) با طعمی لذیذ و مقوی​



طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) با طعمی لذیذ و مقوی


سوپ دیوران یا سوپ نخود ترکیه و به قول خودشان دیوران چورباسی یکی از سوپ‌های خوشمزه و مقوی اصالتا ترکیه‌ای است که حتی می‌توانید به عنوان پیش غذا یا میان وعده سبک، آن را تهیه کنید. معمولا در ترکیه سوپ دیوران در فصل پاییز برای درمان سرماخوردگی و بالابردن انرژی بدن، تهیه و به صورت گرم سرو می‌شود. البته این سوپ یکی از غذاهای افطار ماه رمضان ترکیه‌ای‌ها هم محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۱ حبه
آرد سوخاری۱ قاشق غذاخوری
نخود گرد آبگوشتی۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ورمیشل۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک۱ قاشق غذاخوری
آرد گندم یا آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
آب یا آب قلم۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار دلخواه
آبلیمو یا چاشنی دلخواهبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت​

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ دیوران: ۳ ساعت​

مراحل طرز تهیه سوپ دیوران مقوی برای سرماخوردگی​

مراحل طرز تهیه سوپ دیوران مقوی و خوشمزه

برای تهیه سوپ دیوران ترکیه‌ ای، معمولا از آب قلم استفاده می‌شود تا مواد مغذی آن بالاتر برود و نخود هم جزو جدانشدنی این سوپ است. برای روزهای سرد پاییز و زمستان، این سوپ حسابی می‌چسبد و انرژیِ از دست رفته بدن را برمی‌گرداند. در ادامه جزییات و مراحل طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) را به شما آموزش می‌دهیم.

مرحله اول: نخودها را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه، باید نفخ نخود را بگیرید. برای این کار، نخودها را پاک کنید و بشویید. سپس روی آنها را به اندازه کافی آب بریزید و حداقل به مدت ۲ ساعت آنها را بخیسانید. در این مدت آب نخودها را عوض کرده و با آب تازه، جایگزین کنید. می‌توانید یک خیار را هم خرد کرده و روی نخودها بگذارید تا به این روش، نفخ آنها بیشتر و زودتر گرفته شود. اگر زمان انجام این کارها را ندارید از کنسرو نخود آبگوشتی استفاده کنید.

مرحله دوم: نخود را بپزید​

بعد از اینکه نفخ نخود گرفته و نخودها کمی نرم شدند، آنها را آبکش کنید. نخودهای آبکش شده را در یک قابلمه بریزید و به مقدار کافی آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید. به مدت ۳ ساعت اجازه دهید نخودها بپزند. می‌توانید به جای قابلمه از زودپز استفاده کنید تا در زمان کمتری نخودها، پخته و آماده شوند.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه، گوشت چرخ کرده را در یک ظرف بریزید. پیاز و سیر را پوست بگیرید و با قسمت ریز، رنده کنید. پیاز و سیر رنده شده را بفشارید و آب آن را بگیرید. سپس به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و آرد سوخاری را هم اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا یکدست و منسجم شود.

مرحله چهارم: کوفته قلقلی‌های سوپ و نعناع داغ را درست کنید​

مایه گوشت چرخ کرده را در یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۳۰ دقیقه بماند تا منسجم شود. سپس مواد را از یخچال بیرون بیاورید و در اندازه‌های ریز به صورت قلقلی درآورید، دوباره کوفته ریزه‌ها را در یخچال بگذارید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خودشان را بگیرند.
سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. کوفته‌ها را در تابه بریزید و همه آنها را سرخ کنید. بعد از سرخ کردن کوفته‌ها، نعناع خشک را به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید و نعناع داغ را هم درست کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: مایه سوپ دیوران را درست کنید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران، در یک قابلمه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه خود را هم به رب اضافه کنید. سپس آب جوش یا آب قلم را به قابلمه بیفزایید. اجازه دهید مایه سوپ، شروع به جوشیدن کند.

مرحله ششم: همه مواد را به مایه دیوران چورباسی اضافه کنید​

کوفته‌های قلقلی و نعناع داغ را به مایه سوپ اضافه کنید. سپس ورمیشل را به آن اضافه کنید. نخود پخته شده را هم آبکش کرده و به مایه سوپ بیفزایید. همه مواد را به آرامی به هم بزنید تا یکدست شود. برای این که کمی مایه سوپ غلیظ‌تر شود، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آرد گندم یا آرد نخودچی را با آب سرد حل کنید. آرد حل شده در آب را به قابلمه اضافه کنید تا به مدت ۵ دقیقه بجوشد و غلیظ شود.

مرحله هفتم: سوپ دیوران را سرو کنید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه نمک، فلفل سوپ را بچشید و اندازه کنید. در صورت دلخواه، چاشنی‌های مورد علاقه خود را مثل آبلیمو یا آب نارنج به آن اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان برسید. وقتی سوپ به غلظت کافی رسید، شعله گاز را خاموش کنید. سوپ نخود ترکیه را در ظرف مناسب سرو بریزید و به صورت گرم سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (سوپ نخود)​

فوت و فن‌های طرز تهیه دیوران ترکیه

  • در طرز تهیه سوپ دیوران، به جای گوشت چرخ کرده از سویا هم می‌توانید استفاده کنید. با سویا هم می‌توانید گوشت قلقلی درست کنید.
  • بهتر است کوفته قلقلی‌هایی را که درست می‌کنید، در یک ظرف که کف آن را چرب کنید و بچینید تا به ظرف نچسبد.
  • در این سوپ می‌توانید از سبزیجات معطر دلخواه تازه یا خشک مثل نعناع خشک، شنبلیله، تره و … برای خوش‌طعم و خوش‌عطرتر شدن سوپ استفاده کنید.
  • یک روش این است که به جای اینکه آرد را در آب سرد حل کنید، در یک تابه با کمی روغن، تفت دهید تا کمی از خامی بیفتد و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و آرد را به همراه رب گوجه فرنگی تفت دهید. سپس همراه با آب یا مغز قلم به سوپ اضافه کنید.
  • به جای آب قلم از عصاره‌های گوشت یا مرغ هم می‌توانید برای طعم دادن به سوپ استفاده کنید.
  • سوپ دیوران را می‌توانید به عنوان یک غذای نونی ساده و سبک برای شام یا ناهار هم میل کنید.

سوالات متداول​

از چه حبوباتی می‌توان در سوپ دیوران ترکیه استفاده می‌شود؟

از چه حبوباتی در تهیه سوپ دیوران ترکیه استفاده می‌شود؟​

نخود اصلی‌ترین حبوبات مورد استفاده در سوپ دیوران است. ولی می‌توانید حبوبات دیگر و حتی نخود فرنگی هم در این سوپ به کار ببرید.

گوشت مورد استفاده در طرز تهیه سوپ دیوران چیست؟​

معمولا از گوشت چرخ کرده در سوپ دیوران استفاده می‌شود. گوشت چرخ کرده را می‌توانید به صورت قلقلی یا تفت داده شده با پیاز و سیر به کار ببرید. حتی می‌توانید گوشت را از طرز تهیه این سوپ حذف کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه سوپ گوجه و خامه خوشمزه به روش ایتالیایی و مدیترانه ای​





سوپ گوجه فرنگی و خامه یکی از لذیذترین‌ انواع سوپ خانگی و رستورانی است که می‌توانید مثل سوپ گوجه فرنگی ساده آن را برای پذیرایی از مهمان‌ها در روزهای پاییز و زمستان آماده کنید. این سوپ گوجه فرنگی خامه‌ای بسیار سریع و ساده درست می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه فرنگی با شیر و خامه (۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوجه فرنگی۸ عدد متوسط
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه صبحانه۳ قاشق غذاخوری
هویج۱ عدد متوسط
سیب زمینی۱ عدد متوسط
کره۳ قاشق غذاخوری
جعفری۵ شاخه
سیر۲ حبه
آب جوش۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کرفس۱ ساقه جوان
پیاز۱ عدد متوسط
نمک و فلفل قرمزبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان لازم برای پخت سوپ گوجه و خامه: ۴۵ دقیقه
میزان کالری در هر وعده سوپ گوجه فرنگی: ۱۲۳ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی با خامه به روش ایتالیایی​

درست کردن سوپ گوجه فرنگی با شیر و خامه

مرحله اول؛ سبزیجات را تفت دهید و گوجه‌ها را کبابی کنید​

برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی خامه‌ای ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری کره تفت دهید تا سبک شود. سپس سیب زمینی، هویج و ساقه کرفس را ریز خرد کنید و با پیاز کمی دیگر تفت دهید. حالا دو حبه سیر را له کنید و به سایر مواد اضافه کنید و باز هم تفت دهید.
کمی که بوی سیر بلند شد، ۲ لیوان آب جوش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید تا مواد جوش بیایند و سپس حرارت را کم کنید تا مواد روی شعله ملایم گاز حدود ۳۰ دقیقه بپزند. برای این‌که طعم سوپ قوی‌تر شود بهتر است گوجه فرنگی‌ها را کبابی کنید و پوست‌شان را بگیرید. کباب کردن گوجه فرنگی یک نکته مهم برای خوشمزه و قوی شدن طعم سوپ گوجه فرنگی با شیر و خامه است.

مرحله دوم؛ مواد سوپ گوجه را پوره کنید​

گوجه فرنگی‌ها را به سایر مواد سوپ اضافه کنید و صبر کنید تا روی شعله ملایم گاز با هم بپزند. نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید و زمانی که تمام مواد نرم شدند همه مواد را با هم با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید و دوباره در قابلمه بریزید. مواد سوپ باید کاملا صاف و یکدست شوند.

مرحله سوم؛ شیر و خامه را به سوپ گوجه فرنگی اضافه کنید​

در این مرحله یک لیوان شیر را هم گرم کنید و به سوپ اضافه کنید. همین که سوپ با شیر چند جوش زد، خامه را هم در یک ظرف جداگانه خوب هم بزنید و سپس به سوپ اضافه کنید تا در سوپ گوله نشود.

مرحله آخر؛ سوپ گوجه فرنگی و خامه را سرو کنید​

خامه که در سوپ حل شد سوپ را سرو کنید و با خامه و جعفری ساطوری خرد شده تزیین کنید. این سوپ خوشمزه را هم برای درمان سرماخوردگی و هم به عنوان یک سوپ رستورانی برای مهمانی‌ها و مراسم سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه فرنگی با خامه به سبک مدیترانه‌ای و ترکیه‌ای (۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
فلفل دلمه‌ای قرمز۲ عدد
روغن زیتون۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
هویج۱ عدد بزرگ
سیر۳ حبه رنده شده
آب مرغ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوجه فرنگی خرد شده۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
شکر۱ قاشق چای‌خوری
ریحان تازه۵ شاخه
برنج۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر پارمسان رنده شدهبرای تزیین روی سوپ

مراحل طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی و خامه و برنج​

مراحل طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی و خامه و برنج

مرحله اول؛ برنج را دم و فلفل دلمه‌‌ها را کباب کنید​

برای طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی خامه‌ای به سبک مدیترانه‌ای به جای برنج از جو هم می‌توانید استفاده کنید. ابتدا ریحان‌ها را بشورید و سپس با یک نخ مخصوص پخت و پز ببندید و دسته کنید. برنج را هم بشورید و دم کنید، چون می‌خواهیم برنج در سوپ مشخص باشد به همین خاطر برنج را در سوپ نمی‌پزیم تا موقع پوره کردن سوپ له و ناپدید نشود.
حالا فلفل‌های دلمه‌ای را روی گاز یا داخل فر کباب کنید، این یک نکته خوشمزه شدن سوپ گوجه فرنگی خامه‌ای است. سپس پوست و تخم فلفل‌ها را جدا و آن‌ها را ساطوری خرد کنید. صبر کنید تا فلفل‌ها خنک شوند.

مرحله دوم؛ سبزیجات را در روغن تفت دهید​

پیاز را نگینی خرد کنید. در یک قابلمه کمی روغن زیتون بریزید و پیاز را در آن تفت دهید. هویج را هم ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید تا خوب تفت بخورد. سپس سیرهای رنده شده را هم اضافه کنید. کمی که سیر تفت خورد، رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و خیلی کم تفت بدهید.

حالا آب مرغ، گوجه فرنگی‌های ریز خرد شده و فلفل دلمه‌ای کبابی و ریز خرد شده را هم اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا محتویات قابلمه جوش بیاید. وقتی محتوای داخل قابلمه به جوش آمد نمک، فلفل، شکر و دسته ریحان را اضافه کنید. وقتی مواد قابلمه به قل قل افتاد، زیر شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد سوپ خوب بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم؛ سوپ گوجه خامه‌ای را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی رستورانی و خامه‌ای به روش ترکیه‌ای باید بعد از پخته شدن مواد شعله گاز را خاموش کنید و ریحان دسته شده را از قابلمه خارج کنید چون ما فقط به عطر ریحان نیاز داریم. وقتی سوپ کمی از حرارت افتاد نیمی از خامه را به سوپ اضافه کنید و سپس سوپ را با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید. سوپ را داخل یک ظرف بریزید و برنج پخته شده را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.
برای تزیین سوپ موقع سرو آن، باقی‌مانده خامه صبحانه، پنیر پارمسان و در صورت تمایل چند برگ ریحان تازه یا رزماری روی سوپ بریزید. اگر طعم سوپ گوجه فرنگی را تند می‌پسندید در هنگام سرو مقداری فلفل چیلی به آن اضافه کنید.


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی​

طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی با برنج یا جو و ریحان به سبک مدیترانه‌ای و ترکیه‌ای

  • برای تهیه سوپ گوجه فرنگی و خامه بهتر است از آب مرغ استفاده کنید، اما اگر به آب مرغ دسترسی ندارید می‌توانید یک عدد عصاره مرغ به آن اضافه کنید.
  • قبل از اضافه کردن خامه به سوپ، ابتدا آن را در یک ظرف بریزید و خوب هم بزنید و بعد به سوپ اضافه کنید تا گلوله گلوله نشود.
  • اگر به سیر تازه دسترسی ندارید، می‌توانید برای خوش‌طعم شدن سوپ گوجه فرنگی از مقداری پودر سیر استفاده کنید.

سوالات متداول​

اگر سوپ گوجه فرنگی و خامه رقیق شد، چه کار کنیم؟​

در صورتی که سوپ گوجه فرنگی شما رقیق شد می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج را در کمی آب حل کنید و در مرحله آخر آماده شدن سوپ به آن اضافه کنید.

آیا می‌توان برای تهیه سوپ گوجه فرنگی سیر را حذف کرد؟​

سیر اصلی‌ترین طعم‌دهنده در سوپ گوجه فرنگی است، در صورتی که سیر را حذف می‌کنید، حتما از پودر سیر برای طعم دادن به این سوپ استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان خوشمزه به ۲ روش خامه ای و ساده​



طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان


سوپ کدو سبز و ریحان یک سوپ خوشمزه و مقوی با دستور پخت آسان است که برای درمان سرماخوردگی، کاهش فشارخون و تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه سوپ کدو سبز و ریحان خامه‌ای​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
کدو سبز۴ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۴ حبه
ریحان تازه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب مرغ۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه، آویشن و فلفل قرمزبه مقدار لازم
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۵۰ گرم
شیر پرچرب۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ کدو سبز و ریحان: ۳۵ دقیقه
کالری هر ۱۰۰ گرم سوپ کدو سبز و ریحان: حدود ۸۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان​

مراحل طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان

درست کردن سوپ کدو سبز و ریحان بسیار راحت است، اما این غذا با کدو سبز یک انتخاب فوق‌العاده برای همه روزهای سال است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان آشنا شوید.

مرحله اول؛ کدو سبز، پیاز و سیر را خرد کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان خامه‌ای‌ باید کدو سبزها را بشویید، پوست آن‌ها را جدا کنید و کدوها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس به سراغ پیاز و سیر بروید و آن‌ها را نیز به صورت ریز خرد کنید.

مرحله دوم؛ پیاز و سیر را در روغن تفت دهید​

مقداری روغن در قابلمه بریزید و سپس پیازهای خرد شده را در روغن تفت دهید. بعد از این که پیازها کمی سبک شدند، سیر خرد شده را اضافه کنید. سیر را زیاد تفت ندهید، بوی سیر که بلند شد کافی است.

مرحله سوم؛ کدو سبز را در روغن سرخ کنید​

کدو سبز را برای تهیه سوپ کدو سبز و ریحان در روغن سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان باید کدو سبزهای خرد شده را به ترکیب سیر و پیاز تفت خورده اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا کدوها کمی سرخ شوند. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه به کدوها اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید​

در این مرحله باید آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید کدو و سیر و پیاز برای ۱۵ دقیقه بپزند و کاملا نرم شوند. به جای آب مرغ از استاک مرغ هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله پنجم؛ کدوها را میکس کنید​

بعد از این که کدوها کاملا پختند و نرم شدند، باید ترکیب پیاز، سیر و کدو را با گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن کاملا پوره کنید.

مرحله ششم؛ برگ ریحان تازه را با کدوها میکس کنید​

زمانی که کدوها کاملا له شدند، باید برگ‌های ریحان تازه را بشویید و با سایر مواد ترکیب کنید. سپس دوباره دستگاه را روشن کنید تا برگ‌های ریحان نیز کاملا له و با کدو ترکیب شوند.

مرحله هفتم؛ آب لیموترش و خامه را به سوپ اضافه کنید​

آب لیمو ترش و خامه را به سوپ کدو سبز و ریحان اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان باید آب لیموترش تازه و خامه را به مواد سوپ اضافه کنید. دستگاه را مجددا روشن کنید تا همه مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله هشتم؛ کره و شیر را به سوپ اضافه کنید​

بعد از پوره کردن مواد سوپ، باید مقداری کره در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا کره آب شود. سپس سوپ پوره شده را به کرده اضافه کنید. پس از آن نوبت اضافه کردن شیر به سوپ است. شیر را با سایر مواد ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا سوپ یکدست شود.

مرحله نهم؛ سوپ کدو سبز و ریحان را سرو کنید​

اجازه دهید سوپ برای چند دقیقه بجوشد. سپس مقداری نمک، فلفل قرمز و آویشن به سوپ اضافه کنید. بعد از اینکه سوپ به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. برای تزیین این سوپ می‌توانید از مقداری روغن زیتون، خامه، برگ جعفری یا ریحان خرد شده استفاده کنید.

روش تهیه سوپ کدو سبز ساده و رژیمی با ریحان​

طرز تهیه سوپ کدو سبز رژیمی با ریحان

طریقه درست کردت سوپ کدو سبز و ریحان ساده کاملا شبیه به روش قبل است، تنها باید خامه و کره را حذف کنید و برای تهیه سوپ از شیر کم چرب استفاده کنید تا حالت رژیمی پیدا کند. می‌توانید این سوپ را بدون شیر و تنها با استفاده از ترکیب پیاز، سیر، سیب زمینی، کدو سبز، آب مرغ یا استاک سبزیجات و ریحان هم درست کنید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه سوپ کدو سبز و ریحان رژیمی نیازی به تفت دادن سبزیجات نیست و می‌توانید از سبزیجات به صورت آبپز شده در سوپ استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان

  • برای تزیین سوپ کدو سبز و ریحان می‌توانید از مقداری تخمه کدو، ریحان و گشنیز خرد شده یا خامه استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تزیین این سوپ از مقداری پنیر پارمسان رنده شده استفاده کنید.
  • برای تهیه سوپ کدو سبز و سیب زمینی با ریحان می‌توانید یک عدد سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید، با کدو مقداری تفت دهید و به مواد سوپ اضافه کنید تا سوپ شما لعابدارتر شود.
  • می‌توانید برای تهیه سوپ کدو سبز و ریحان از مقداری بلغور جو یا جوی پرک نیز استفاده کنید. جو را با سایر مواد بپزید تا سوپ لعاب بیشتری بگیرد.
  • برای تهیه سوپ کدو سبز و ریحان بهتر است از آب مرغ استفاده کنید، اما اگر به آب مرغ دسترسی ندارید می‌توانید آب را جایگزین کنید و یک عدد عصاره مرغ در آن بریزید.
  • برخی افراد برای خوش‌طعم شدن سوپ کدو سبز و ریحان از ادویه پودر کاری استفاده می‌کنند.
  • می‌توانید به جای خامه از ماست یونانی یا پنیر خامه‌ای در سوپ کدو سبز و ریحان استفاده کنید.
  • اگر به ریحان تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از ریحان خشک برای تهیه سوپ کدو سبز و ریحان استفاده کنید.
  • از آنجایی که مصرف ریحان به مقدار زیاد برای خانم‌های باردار مضر است، در صورت بارداری می‌توانید سوپ کدو سبز را با سایر سبزیجات یا بدون ریحان درست کنید.

سوالات متداول​

سوالات متداول در مورد سوپ کدو سبز و ریحان

طرز تهیه سوپ کدو سبز و ریحان برای سرماخوردگی چگونه است؟​

برای تهیه سوپ کدو سبز برای سرماخوردگی باید کره، روغن و خامه را از این سوپ حذف و آن را با سبزیجات متنوع و آب مرغ آماده کنید.

روش تهیه سوپ کدو سبز با مرغ چگونه است؟​

اگر دوست دارید در سوپ ریحان و کدو سبز از مرغ استفاده کنید، باید مرغ را بپزید. سپس آن را ریش ریش و بعد همراه با سایر مواد سوپ میکس کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز با شیر و ساده با طعمی لذیذ​



طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز برای درمان سرماخوردگی


سوپ مرغ و کدو برای افرادی که می‌خواهند یک سوپ خوشمزه و مقوی برای شام و ناهار یا درمان سرماخوردگی درست کنند، انتخاب بسیار مناسبی است. در طرز تهیه سوپ مرغ و کدو معمولا از مرغ ریش ریش شده، کدو سبز و سبزیجات متنوع استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و کدو سبز با شیر​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سینه مرغ۱ عدد
کدو سبز۱ عدد
هویج۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد متوسط
سیر۱ حبه
کره۱ قاشق غذاخوری
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار هم‌دمای محیط
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد۲ قاشق غذاخوری
جعفری تازه۱ دسته کوچک
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن مایع یا زیتون و کرهبه مقدار لازم

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ مرغ و کدو با شیر: ۶۰ دقیقه
میزان کالری هر کاسه سوپ مرغ و کدو (۲۵۰ میلی‌گرم): حدود ۸۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز​


مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و کدو سبز با شیر


سوپ مرغ و کدو سبز با شیر طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه این سوپ خوشمزه آشنا شوید.

مرحله اول؛ مرغ را بپزید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز باید سینه مرغ را همراه با یک عدد پیاز خرد شده در ماهیتابه به دلخواه با روغن زیتون، روغن مایع سرخ کردنی یا کره تفت دهید. سپس کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. زمانی که مرغ و پیاز کمی سرخ شدند، مقداری آب در قابلمه بریزید و صبر کنید تا مرغ بپزد. بعد از این که مرغ پخت اجاز دهید خنک شود، سپس با کمک چنگال آن را ریش ریش کنید. آب مرغ را هم صاف کنید و آن را برای تهیه سوپ کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ سبزیجات سوپ را تفت دهید​


تفت دادن سبزیجات سوپ کدو سبز با مرغ


در این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ و کدو هویج، کدو سبز و سیب‌زمینی را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. هویج، کدو و سیب زمینی را نگینی خرد کنید. پیاز را هم نگینی خرد کنید. کره را در قابلمه بریزید تا آب شود و سپس پیاز نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از این که پیاز کمی سبک شد، سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا فقط بوی سیر بلند شود. سبزیجات نگینی خرد شده را هم اضافه کنید و برای چند دقیقه در کره تفت دهید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن آب مرغ و شیر به سوپ​

بعد از این که سبزیجات را به خوبی تفت دادید، باید آب مرغ صاف شده و شیر را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا سبزیجات کاملا بپزند. در این مرحله حواستان به سوپ باشد تا سر نرود. بهتر است درب قابلمه را کامل نبندید و کمی باز بگذارید.

مرحله آخر؛ آماده کردن سوپ مرغ و کدو​

در مرحله آخر باید مرغ ریش ریش شده را به سوپ اضافه کنید. نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید و صبر کنید تا سوپ مرغ و کدو جا بیفتد. در اواخر پخت سوپ و برای غلیظ شدن بافت سوپ آرد را هم با مقداری آب ترکیب کرده و به سوپ اضافه کنید. بعد از پخت سوپ، جعفری را به صورت ریز و ساطوری خرد کنید و به سوپ اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و کدو سبز ساده​


مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و کدو سبز ساده


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سینه مرغ۱ عدد
کدو سبز۱ عدد
هویج۱ عدد
قارچ۴ یا ۵ عدد
فلفل قرمزنوک قاشق چای‌خوری
سیر۲ حبه
آب۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و آویشنبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز ساده و رژیمی​


مراحل طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز ساده


اگر از طرفداران سوپ ساده و بدون شیر هستید، سوپ مرغ و کدو سبز ساده گزینه مناسبی برای شما است. این مدل سوپ مرغ و کدو سبز به خاطر استفاده نکردن از کره و خامه یک سوپ رژیمی است.

مرحله اول؛ مرغ را بپزید​

در اولین مرحله از درست کردن سوپ مرغ و کدو سبز ساده باید مرغ را همراه با آب، پیاز، سیر، نمک و فلفل سیاه در قابلمه بریزد و بپزید.

مرحله دوم؛ خرد کردن سبزیجات​

در این فاصله هویج، کدو سبز و قارچ را بشویید و پوست هویج و کدو سبز را جدا کنید. هویج‌ها و قارچ‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس کدو سبز را به صورت رشته‌ای یا نواری برش دهید. بعد از این که مرغ پخت، هویج، قارچ و کدوی خرد شده را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن سوپ مرغ و کدو سبز​

در ۱۵ دقیقه پایانی پخت سوپ باید کمی فلفل قرمز، آویشن و در صورت نیاز نمک به سوپ اضافه کنید. صبر کنید تا سوپ مرغ و کدو جا بیفتد و سپس آن را در ظرف موردنظر سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ مرغ و کدو​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ مرغ و کدو


  • در طرز تهیه سوپ مرغ با کدو می‌توانید از سبزیجات دلخواه مثل فلفل دلمه‌ای، کرفس، قارچ و ذرت به دلخواه استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری خامه به سوپ مرغ و کدو با شیر، به آن طعم و بافت فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
  • یک نکته مهم برای تهیه سوپ مرغ و کدو با شیر این است که شیر نباید سرد باشد. قبل از اضافه کردن شیر به سوپ آن را برای چند ساعت در فضای آشپزخانه قرار دهید تا هم‌دمای محیط شود و در سوپ نبرد.
  • اضافه کردن سیر به سوپ مرغ و کدو طعم بی‌نظیری می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید از سیر بیشتری در این سوپ استفاده کنید.
  • برای خوش‌طعم‌تر شدن سوپ مرغ و کدو سبز می‌توانید مقداری ادویه کاری یا آویشن به آن اضافه کنید.
  • در سوپ مرغ و کدو سبز کتویی می‌توانید از ترکیب کدو سبز، کلم بروکلی، کلم پیچ، کرفس، آب مرغ یا مرغ ریش ریش شده، پیاز و جعفری استفاده کنید.
  • سوپ کدو و مرغ سرشار از ویتامین B و پروتئین است و برای جلوگیری از سرماخوردگی و درمان آن بسیار مناسب است.
  • برای تزیین سوپ مرغ و کدو می‌توانید از مقداری خامه، جعفری تازه خرد شده و مرغ ریش ریش استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید سوپ شما لعابدار و غلیظ شود باید در سوپ از سیب زمینی استفاده کنید و یا در انتهای پخت سوپ مقداری آرد یا خامه به آن اضافه کنید.
  • می‌توانید به جای جعفری از گشنیز و شوید تازه نیز در این سوپ استفاده کنید.
  • برای درست کردن سوپ میکس شده مرغ و کدو باید بعد از پخت سوپ با کمک گوشتکوب برقی همه مواد را میکس کنید.
  • در طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز برای سرماخوردگی می‌توانید از کدو سبز با پوست آن استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید در سوپ مرغ و کدو سبز از ورمیشل یا رشته سوپی نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه سوپ مرغ و کدو سبز رژیمی بهتر است روغن، کره و خامه را حذف کنید و سبزیجات را بدون تفت دادن به سوپ اضافه کنید.

سوالات متداول​

چه کار کنیم که سوپ مرغ و کدو بافت غلیظ‌تری پیدا کند؟​

برای افزایش غلظت سوپ مرغ و کدو می‌توانید از سیب‌زمینی یا خامه در سوپ استفاده کنید. اگر بافت سوپ شما شل است، می‌توانید کمی آرد را با آب سرد ترکیب کنید و به سوپ اضافه کنید.

برای خوشمزه شدن سوپ مرغ و کدو سبز از چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود؟​

برای خوش‌طعم شدن سوپ مرغ و کدو سبز می‌توانید از مقداری آویشن، فلفل سیاه، فلفل قرمز و ادویه کاری (اختیاری) استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی با چند رسپی جذاب​



طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی با چند رسپی جذاب + فیلم آموزش


سوپ دال عدس یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع سوپ‌ خانگی و رستورانی است که معمولا در کشورها و مناطق مختلف به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. معمولا در طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه از فلفل قرمز ترکی و مقداری آرد در سوپ استفاده می‌شود. جنوبی‌ها در دال عدس هویج می‌ریزند و عرب‌ها سوپ دال عدس را بدون برنج درست می‌کنند.


مواد لازم برای تهیه سوپ دال عدس و هویج​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
دال عدس۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوش۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۱ عدد متوسط
سیب زمینی۱ عدد متوسط
هویج۱ عدد متوسط
روغن مایعبه مقدار لازم
سیر۳ حبه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل قرمزبه مقدار دلخواه


مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ دال عدس: ۱ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم سوپ دال عدس: حدود ۱۲۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی​

یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن سوپ دال عدس، اضافه کردن مقداری سیب زمینی و هویج خرد شده به آن است. این سوپ بسیار سالم است و مزه بی‌نظیری دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس و هویج آشنا شوید.

مرحله اول؛ پیاز را خرد کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ دال عدس مجلسی باید پوست پیاز را جدا کنید. سپس آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و برای تهیه سوپ کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ سیب زمینی و هویج را خرد کنید​

سیب زمینی و هویج را برای تهیه سوپ دال عدس خرد کنید

بعد از خرد کردن پیاز، در این مرحله به سراغ سیب زمینی و هویج بروید. سیب زمینی را بشویید و پوست آن را جدا کنید و آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس پوست هویج شسته شده را جدا و آن را هم به صورت نگینی خرد کنید.

مرحله سوم؛ سیر را در روغن تفت دهید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دال عدس به روش سنتی باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. حالا حبه‌های سیر را له یا رنده کنید و به روغن اضافه کنید. چند دقیقه سیرها را تفت دهید تا بوی سیر بلند شود.

مرحله چهارم؛ پیاز را همراه با رب گوجه فرنگی در روغن سرخ کنید​

پیاز را همراه با رب گوجه فرنگی برای تهیه سوپ دال عدس در روغن سرخ کنید

بعد از تفت دادن سیر باید پیاز را به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه پیازها را تفت دهید تا سبک شوند. حالا ۱ قاشق رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید و خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله پنجم؛ سیب زمینی و هویج را به سایر مواد اضافه کنید​

سیب زمینی و هویج را به سایر مواد سوپ دال عدس اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی باید هویج و سیب زمینی خرد شده را به سایر مواد اضافه کنید. مواد را هم بزنید. سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل قرمز به مواد اضافه کنید.

مرحله ششم، دال عدس را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید​

دال عدس را به سبزیجات اضافه کنید

بعد از اضافه کردن ادویه‌ها؛ حالا باید دال عدس شسته شده را به قابلمه اضافه کنید. تمام مواد را برای چند دقیقه با هم تفت دهید.

مرحله هفتم؛ آب را به مواد سوپ دال عدس اضافه کنید​

آب را به مواد سوپ دال عدس اضافه کنید

در مرحله آخر از روش تهیه سوپ دال عدس و هویج باید ۲ لیوان آب جوش به مواد سوپ اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید و صبر کنید تا سوپ شما بپزد و کاملا غلیظ شود. در این مدت حتما چند بار سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد.
مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس

بعد از این که سوپ غلیظ شد و همه مواد به خوبی پختند و نرم شدند، شعله گاز را خاموش کنید. سوپ دال عدس را با مقداری جعفری تازه خرد شده تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه سوپ دال عدس با برنج​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
دال عدس۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۱ عدد بزرگ
سیر۲ حبه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
هویج۱ عدد بزرگ
برنج نیم دانه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه صبحانه۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه سوپ دال عدس با برنج​

طرز تهیه سوپ دال عدس با برنج

برای تهیه این رسپی سوپ دال عدس باید برنج و دال عدس را در ظرف‌های جداگانه برای ۱ ساعت بخیسانید. سپس برنج و دال عدس را در یک قابلمه بریزید و خوب بپزید. بعد از ۱ ساعت پیاز نگینی را در روغن سرخ و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس سیر و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.
بعد از این که بوی سیر بلند شد، سیب زمینی و هویج نگینی را اضافه کنید. بعد از این که هویج و سیب زمینی کمی سرخ شدند، مخلوط برنج و دال عدس پخته شده را اضافه کنید. کمی نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید و ۲ یا ۳ لیوان آب جوش اضافه کنید.
سوپ را هم بزنید و صبر کنید تا همه مواد سوپ به خوبی بپزند و یکدست شوند. می‌توانید این سوپ را با گوشتکوب برقی میکس کنید. در پایان آب لیموترش را به سوپ اضافه کنید، سوپ را در ظرف مورد نظر بریزید و آن را با خامه تزیین کنید.

روش تهیه سوپ دال عدس هندی​

طرز تهیه سوپ دال عدس هندی

برای تهیه سوپ دال عدس هندی باید سوپ را با برنج نیم دانه و آب مرغ به همان روش گفته شده در بالا تهیه کنید. معمولا هندی‌ها برای طعم دادن به سوپ دال عدس از ادویه‌ مخصوص سوپ دال عدس مثل هل، زیره، ادویه کاری، فلفل قرمز، زردچوبه و خردل استفاده می‌کنند و سوپ دال عدس را به صورت میکس شده سرو می‌کنند.

روش تهیه سوپ دال عدس لبنانی​

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سوپ دال عدس لبنانی با دیگر سوپ‌ها این است که در آن از روغن زیتون استفاده می‌شود. برای تهیه این سوپ باید سوپ را با برنج نیم دانه و دال عدس تهیه کنید و سپس مقداری سیر تازه، تخم گشنیز، پودر زیره، زردچوبه، سماق و گشنیز تازه به آن اضافه کنید.

روش تهیه سوپ دال عدس ترکیه​

طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه

در طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه‌ای معمولا از فلفل قرمز ترکیه‌ای (پول بیبر) به مقدار زیاد استفاده می‌شود. ترک‌ها معمولا فلفل قرمز را در روغن تفت می‌دهند و از آن برای تزیین سوپ استفاده می‌کنند. در طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه‌ای باید آن را با هویج و سیب زمینی و آب مرغ آماده کنید و در نهایت مقداری آرد هم به سوپ اضافه کنید تا غلیظ‌تر شود.

روش تهیه سوپ دال عدس با مرغ​

طرز تهیه سوپ دال عدس با مرغ

برای تهیه سوپ دال عدس با مرغ باید سینه مرغ را به صورت جداگانه بپزید و سپس آن را ریش‌ریش کنید و به سوپ دال عدس اضافه کنید. در طرز تهیه سوپ دال عدس خانگی با مرغ از برنج استفاده نمی‌شود و می‌توانید از انواع سبزیجات مثل هویج و سیب زمینی استفاده کنید.

روش تهیه سوپ دال عدس با بلغور​

طرز تهیه سوپ دال عدس با بلغور

سوپ دال عدس با بلغور درواقع یک نوع سوپ دال عدس ترکی است که برای تهیه آن باید از برنج و بلغور گندم خیسانده شده استفاده کنید. در طرز تهیه این سوپ از آب مرغ و مقداری نعنا خشک نیز استفاده می‌شود.

روش تهیه سوپ دال عدس عربی​

طرز تهیه سوپ دال عدس عربی

برای تهیه سوپ دال عدس عربی باید سوپ را بدون برنج آماده کنید و به جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی رنده شده تفت داده شده در روغن در سوپ استفاده کنید. سایر مراحل درست کردن این سوپ مانند روشی است که پیش‌تر در مقاله ذکر شد.

روش تهیه سوپ دال عدس جنوبی​

طرز تهیه سوپ دال عدس جنوبی

جنوبی‌ها معمولا برای تهیه سوپ دال عدس از هویج و خامه استفاده می‌کنند. برای تهیه این سوپ باید آن را درست مثل سوپ دال عدس و هویج آماده کنید. زمانی که سوپ پخته شد، ۲ قاشق خامه صبحانه به آن اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

روش تهیه سوپ دال عدس رژیمی​

روش تهیه سوپ دال عدس رژیمی

برای تهیه سوپ دال عدس رژیمی و سوپ دال عدس برای سرماخوردگی می‌توانید از انواع سبزیجات مثل قارچ، کدو خورشتی، گوجه و پیازچه در سوپ استفاده کنید. در طرز تهیه این سوپ نیاز به تفت دادن سبزیجات نیست و نباید از خامه و روغن استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ دال عدس​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ دال عدس

  • برای پخت بهتر و سریع‌تر دال عدس، بهتر است آن را برای یک ساعت در آب بخیسانید.
  • برای خوش‌طعم شدن سوپ دال عدس می‌توانید در زمان سرو کردن مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.
  • می‌توانید سوپ دال عدس را با گوشت‌کوب برقی میکس کنید و بعد میل کنید.
  • برای تهیه سوپ دال عدس می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از گوجه‌فرنگی‌های خرد یا رنده شده استفاده کنید.
  • به منظور خوشمزه‌تر شدن سوپ دال عدس می‌توانید به جای آب از استاک مرغ یا آب قلم استفاده کنید.
  • می‌توانید به سوپ دال عدس مقداری پودر زیره و زنجبیل نیز اضافه کنید.
  • در طرز تهیه سوپ دال عدس ساده برای کودک بهتر است سوپ را کاملا پوره کنید.
  • اضافه کردن برنج یا بلغور گندم به سوپ دال عدس موجب لعابدار شدن آن می‌شود که می‌توانید به جای آن‌ها از سیب زمینی نیز استفاده کنید.

سوالات متداول​

سوالات متداول در مورد مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس

در طرز تهیه سوپ دال عدس چه زمانی خامه را به سوپ اضافه کنیم؟​

برای تهیه سوپ دال عدس باید خامه را درست زمانی که سوپ آماده شده، اضافه کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

برای تهیه سوپ دال عدس به روش ترکیه‌ای از چه طعم‌دهنده خاصی استفاده می‌شود؟​

یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده سوپ دال عدس ترکیه‌ای فلفل قرمز ترکی است که باید تکه‌های آن را در روغن سرخ کنید و روی سوپ قرار دهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه سوپ مرغ غلیظ و مجلسی​



طرز تهیه سوپ مرغ


طرز تهیه سوپ مرغ به 2 روش با رب یا خامه و نکات طلایی پخت


سوپ مرغ معمولا به عنوان یک غذای مقوی و در عین حال لذیذ، هم نقش پیش غذا را بازی می‌کند و هم می‌تواند به عنوان یک غذای ساده و سبک مخصوصا برای شام ماه رمضان یا در منوی غذای سحری مقوی و سبک به کار برود. در طرز تهیه سوپ مرغ هم اختیار با شماست که از چه مواد غذایی استفاده کنید، چون می‌توانید تا جایی که دلخواهتان است، تنوع را در دستور پخت سوپ قرار دهید و حتی یک سوپ مرغ سالم برای تغذیه کودکان بالای شش ماه درست کنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ مرغ​


فوت و فن های طرز تهیه سوپ مرغ


*سوپ مرغ معمولا با وجود موادی مثل جو، جو پرک، ورمیشل یا سیب زمینی کمی لعابدار می‌شود ولی اگر می‌خواهید غلظت آن را بیشتر کنید، از آرد در طرز تهیه سوپ مرغ استفاده کنید.

*در طرز تهیه سوپ مرغ و جو، حتما جو را از حداقل ۶ ساعت قبل در آب بخیسانید و بعد از پخت، به مواد سوپ مرغ اضافه کنید. می‌توانید از جو پرک هم به جای جو استفاده کنید.

*در طرز تهیه سوپ مرغ با رشته، رشته را در مراحل پایانی اضافه کنید و مراقب باشید سوپتان ته نگیرد.

*سوپ مرغ را با برنج هم می‌توانید درست کنید. بهتر است برنجی که در طرز تهیه سوپ مرغ استفاده می‌کنید، برنج نیم دانه و ایرانی باشد تا لعاب بیندازد.

*برای استفاده از آرد، آن را در نصف لیوان آب حل کنید و بعد به مواد سوپ مرغ اضافه کنید. اگر آرد را یک باره به سوپ اضافه کنید، گلوله گلوله می‌شود و باز کردن آن‌ها، آسان نخواهد بود.

*اگر می‌خواهید رنگ سوپ مرغ قرمز شود، از گوجه فرنگی پوره شده یا رب گوجه فرنگی در طرز تهیه سوپ مرغ استفاده کنید. در غیر این صورت رنگ سوپتان به خاطر زردچوبه، زرد خواهد شد.

*اگر برای تهیه سوپ مرغ مجلسی از رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنید، آن را کمی در روغن تفت دهید تا هم رنگ باز کند و هم طعم خام آن از بین برود.

*برای طرز تهیه سوپ مرغ و ورمیشل می‌توانید بعد از پخت مرغ آن را ریش ریش کنید و سپس در ۱۵ دقیقه نهایی مقداری ورمیشل به سوپ اضافه کنید.

*در طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی نیازی به تفت دادن سبزیجات نیست و بهتر است سوپ را بدون خامه و روغن آماده کنید.

*اضافه کردن مقداری پودر آویشن، پودر دارچین و پودر زنجبیل طعم فوق‌العاده‌ای به سوپ مرغ می‌بخشد.


طرز تهیه سوپ مرغ با رب گوجه فرنگی​


طرز تهیه سوپ مرغ با رب گوجه فرنگی


مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت سوپ مرغ: ۶۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم سوپ مرغ: حدود ۸۰ کالری



مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ غلیظ و مجلسی (برای ۴ نفر)


  • فیله یا گوشت بدون استخوان مرغ: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • سیر: ۲ حبه
  • هویج: ۲ عدد متوسط
  • سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
  • سبزیجات معطر (خرد و ساطوری شده): ۴ قاشق غذا خوری
  • قارچ: ۱۰ عدد متوسط
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع یا کره: به میزان لازم
  • آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • ورمیشل: به مقدار دلخواه



مراحل طرز تهیه سوپ مرغ با ورمیشل​


سوپ مرغ خوشمزه


سوپ مرغ با رب گوجه فرنگی و ورمیشل یکی از خوشمزه‌ترین و رایج‌ترین روش‌های تهیه این سوپ مرغ آسان برای مهمانی و سرماخوردگی است. برای درست کردن این سوپ لذیذ می‌توانید از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با مرغ و رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ مرغ غلیظ و مجلسی آشنا شوید.

مرحله اول؛ مرغ را با سیر و پیاز تفت دهید​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ، پیاز را به صورت نگینی یا خلالی باریک خرد و در مقداری روغن سرخ کنید. سینه یا فیله مرغ را به پیاز اضافه کنید. می‌توانید از گوشت مرغ با استخوان هم استفاده کنید ولی در پایان و بعد از پخت مرغ، استخوان‌ها را جدا کنید. سیرها را خیلی ریز خرد و به مرغ اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن خارج شود.

مرحله دوم؛ ادویه را اضافه کنید و مرغ را بپزید​


نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به مرغ اضافه کنید و بعد از تفت دادن مرغ، به آن آب اضافه کنید. بهتر است آبی که اضافه می‌کنید، داغ یا ولرم باشد. بعد از این که روی آب، حباب تشکیل شد و شروع به جوشیدن کرد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و درب ظرف را ببندید. حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا مرغ کاملا بپزد و نرم شود.

مرحله سوم؛ سبزیجات سوپ مرغ را آماده کنید​


سبزیجات سوپ مرغ را آماده کنید


در این فاصله، سیب زمینی و هویج را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. می‌توانید هویج‌ها را با قسمت درشت رنده کنید. قارچ را هم خرد کنید.
یک پیاز باقیمانده را نگینی یا خلالی، خرد و در یک تابه جدا با مقداری روغن یا کره سرخ کنید. سیب زمینی را در تابه بریزید و تفت دهید. لازم نیست سیب زمینی سرخ و طلایی شود. سیب زمینی‌ها را خارج کنید و قارچ را تفت دهید. بعد از بیرون آوردن قارچ‌ها، هویج را اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ مرغ را کمی تفت دهید​


سوپ مرغ با گوجه فرنگی


مرغی را که با پیاز پخته شده است، از قابلمه بیرون بیاورید و ریش ریش یا به شکل مربعی خرد کنید. مرغ ریش ریش شده را می‌توانید در تابه کمی تفت بدهید و سپس دوباره به قابلمه‌ای که مرغ را در آن پختید، برگردانید.


مرحله پنجم؛ سبزیجات و مرغ را با هم بپزید​


هویج را اضافه کنید. ۱۰ دقیقه بعد، سیب زمینی و قارچ را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.
اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و جا بیفتند. رب گوجه فرنگی را ۱۰ دقیقه بعد به همراه سبزی‌های معطر در کمی کره تفت دهید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. در این مرحله آرد را در نصف لیوان آب ولرم حل کنید و به سوپ مرغ اضافه کنید.

مرحله ششم؛ نمک و فلفل را اندازه و ورمیشل را اضافه کنید​


در ۱۰ دقیقه پایانی طعم سوپ مرغ را بچشید و نمک آن را اندازه کنید. یک قاشق آبلیمو را در این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ اضافه کنید. اگر می‌خواهید سوپتان لعاب بیشتری داشته باشد، در همین مرحله رشته سوپ (ورمیشل) را هم اضافه کنید.

مرحله هفتم؛ سوپ مرغ را سرو کنید​


وقتی همه مواد سوپ مرغ پخت و غلظت کافی پیدا کرد، آن را در ظرف مناسب سرو و به صورت گرم میل کنید.



طرز تهیه سوپ مرغ با خامه و سبزیجات​


طرز تهیه سوپ مرغ با خامه و سبزیجات



مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت سوپ مرغ و خامه: ۹۰ دقیقه

میزان کالری سوپ مرغ با خامه در ۱۰۰ گرم: ۹۰ کالری


مواد لازم برای استاک (برای ۶ نفر)​


  • سینه مرغ: ۱ عدد کامل
  • آب مرغ: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • رزماری: ۲ شاخه (یا حدود ۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر شده)
  • آویشن: ۲ شاخه (یا حدود ۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر شده)
  • سیر (خرد شده): ۱ حبه
  • هویج (خرد شده): ۱ عدد متوسط
  • کرفس (به قطعات خرد شده با برگ): ۲ ساقه
  • پیاز (ریز خرد شده): ۱ عدد متوسط


مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ با خامه​


  • کره: ۴ قاشق غذاخوری
  • موسیر (خرد شده): ۲ عدد
  • هویج (خرد شده): ۲ عدد
  • کرفس (خرد شده): ۲ ساقه
  • پیازچه (خلال نازک): ۲ عدد
  • آرد سفید: ۳ قاشق غذاخوری
  • آب یا استاک مرغ: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نخود فرنگی (کنسرو یا پخته شده): ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه سنگین: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ مرغ مجلسی​


سوپ مرغ خامه ای


شاید سوپ مرغ با خامه و مایه کرمی کمی برای ایرانی‌ها غیرمعمول باشد ولی سوپ مرغ خامه‌ای در جهان طرفدارهای زیادی دارد. در این نوع سوپ، تنوع حرف اول را می‌زند و حسابی هم خوشمزه است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ مرغ با خامه و سبزیجات آشنا شوید.

مرحله اول؛ استاک مرغ را درست کنید​


در یک قابلمه با اندازه مناسب، قطعات مرغ را با آب مرغ بریزید و روی حرارت قرار دهید. اگر آب مرغ در دسترس ندارید، می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. شاخه‌های رزماری و آویشن (یا پودر آن‌ها)، سیر، تکه‌های هویج، تکه‌های کرفس، پیاز خرد شده و فلفل سیاه درشت را به قابلمه اضافه و با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم؛ استاک را خنک کنید​


اجازه بدهید آب، جوش بیاید. حرارت را روی حالت کم یا متوسط تنظیم کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد داخل قابلمه به مدت حدود ۱ ساعت بپزند. بعد از این که مرغ کاملا پخت، سوپ را صاف کنید و آب آن را در یک کاسه جدا بریزید. روی کاسه را بپوشانید و در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم؛ مرغ سرد شده را ریش ریش کنید​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ با خامه و سبزیجات باید مرغ‌های پخته شده را جدا کنید و در یک ظرف جدا بریزید. روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید. بعد از خنک شدن، آن‌ها را خرد یا ریش ریش کنید.

مرحله چهارم؛ چربی اضافه روی استاک مرغ را بگیرید​


وقتی آب مرغ (استاک مرغ) خنک شد، چربی‌های اضافی را از روی آن بریزید. به اندازه ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی از آب مرغ را در یک کاسه جداگانه اندازه بگیرید. کنار بگذارید.

مرحله پنجم؛ سبزیجات سوپ مرغ را تفت دهید​


در یک قابلمه بزرگ، کره را روی حرارت متوسط و کم آب کنید. موسیر خرد شده، کرفس خرد شده و هویج خرد شده را اضافه کنید. حدود ۶ تا ۷ دقیقه تفت دهید. پیازچه خرد شده را اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت دهید. آرد را با کمی آب بزنید تا خوب مخلوط شود و به قابلمه اضافه کنید.


مرحله ششم؛ آب مرغ را اضافه کنید​


سوپ مرغ و خامه


در این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ با خامه و سبزیجات مختلف باید آب مرغ را که صاف کرده بودید، به مخلوط آرد اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه همه مواد را به طور مرتب هم بزنید تا کاملا نرم شوند‌.

مرحله هفتم؛ مرغ ریش ریش یا خرد شده را اضافه کنید​


مرغ ریش ریش یا خرد شده را به سوپ مرغ اضافه کنید


نخود فرنگی و سینه مرغ خرد شده را اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا مواد بپزند و نرم تر شوند.

مرحله هشتم؛ خامه را به سوپ مرغ اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ غلیظ خانگی باید خامه سنگین را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود.

مرحله نهم؛ نمک و فلفل را اندازه و سوپ مرغ را سرو کنید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ برای مهمانی باید فلفل و چاشنی‌های دلخواه را اضافه کنید. وقتی سوپ به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را قطع و آن را در ظرف مناسب سرو کنید. روی سوپ را با برگ گل محمدی یا سبزی‌های دلخواه خود تزیین کنید.



سوالات متداول​


بهترین روش برای لعابدار شدن سوپ مرغ چیست؟​


برای لعاب‌دار شدن سوپ مرغ می‌توانید مقداری جو پرک یا ورمیشل به سوپ اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی آرد را با آب سرد ترکیب کنید و به سوپ اضافه کنید تا لعاب‌دار شود.

چکار کنیم سوپ مرغ خوشرنگ شود؟​


برای خوشرنگ شدن سوپ مرغ باید رب گوجه فرنگی را برای چند دقیقه در روغن سرخ کنید و بعد به سوپ اضافه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای به ۲ روش رژیمی و مجلسی​


طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای


سوپ فلفل دلمه‌ ای یکی از انواع سوپ خوشمزه و مقوی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است که به خاطر مواد مغذی موجود در فلفل دلمه‌ای برای درمان سرماخوردگی در پاییز و زمستان تهیه می‌شود. در طرز تهیه این سوپ، از فلفل دلمه‌ای سبز، زرد، قرمز و نارنجی می‌توان استفاده کرد. همچنین سوپ فلفل دلمه را با انواع گوشت یا عصاره آنها و حتی عصاره سبزیجات می‌توان درست کرد.


طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای رژیمی​


سوپ فلفل دلمه ای رژیمی


مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه


مواد لازم برای تهیه سوپ فلفل دلمه ای​


• فلفل دلمه ای زرد: ۲ عدد
• فلفل دلمه ای قرمز: ۲ عدد
• سیر: ۲ حبه
• جو پرک: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
• جعفری تازه: ۲۰۰ گرم (خرد و ساطوری شده)
• آب مرغ: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• هویج: ۲ عدد
• روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
• پودر فلفل پاپریکا: به میزان لازم

طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با جو دو سر​


برای طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با جو، اگر عصاره مرغ را از قبل تهیه نکرده‌اید، آن را درست کنید. سپس مواد را به ترتیب شسته و آماده کنید. فلفل دلمه‌ای را تفت دهید و دیگر مواد را اضافه کنید. برای آموزش این سوپ مرغ و فلفل دلمه ای، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: مواد سوپ فلفل دلمه را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه‌ای، فلفل‌ها را بشویید و با چاقو از وسط باز کنید. هسته‌های فلفل را بیرون بیاورید و آنها را به صورت نگینی خرد کنید. پوست حبه‌های سیر را بگیرید و آنها را ریز خرد کرده یا رنده کنید. بهتر است از جعفری تازه استفاده کنید. جعفری‌ها را بشویید و ساطوری کنید. هویج را هم بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. هر چه هویج‌ها ریزتر خرد شوند، بهتر می‌پزند.


مرحله دوم: آب مرغ و جو پرک را آماده کنید​


در ادامه، یک تکه مرغ را با یک پیاز و مقداری پودر زردچوبه، کاری و پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه تفت دهید و به آن به اندازه ۳ تا ۴ لیوان آب اضافه کنید. اجازه دهید مرغ به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. بعد از پخت، مرغ را خارج کرده و عصاره آن را صاف کنید. از این عصاره در طرز تهیه سوپ فلفل دلمه با مرغ استفاده کنید. در این فاصله جو پرک را در مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید تا نرم شود. سپس جو پرک نرم شده را از صافی رد کنید.

مرحله سوم: فلفل دلمه‌ای را تفت دهید​


در یک قابلمه، کمی روغن زیتون بریزید و بعد از گرم شدن، فلفل دلمه‌ای‌ها را در آن تفت دهید. سپس سیر پوره شده، فلفل سیاه، پاپریکا و کمی نمک به آن بیفزایید. همه مواد را به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا عطر سیر خارج شود. رب گوجه فرنگی را در این مرحله از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای اضافه کنید و تفت دهید تا هم رنگ باز کند و هم طعم خام آن گرفته شود.

مرحله چهارم: بقیه مواد را به سوپ فلفل دلمه ای اضافه کنید​


هویج را هم به دیگر مواد تفت دهید و در آخر آب مرغ را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید مایه سوپ فلفل دلمه شروع به جوشیدن کند. سپس درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد سوپ بپزند و نرم شوند.
جو پرک آبکش شده و جعفری خرد شده را به سوپ اضافه کنید و مواد را به طور مداوم هم بزنید تا ته نگیرد. درنهایت سوپ را بچشید و ادویه‌ها را اندازه کنید. در آخر، حرارت را قطع کرده و آن را سرو کنید.



طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با شیر​


طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با شیر


مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه


مواد لازم برای تهیه سوپ فلفل دلمه ای سبز​


• فلفل دلمه ای سبز: ۲ عدد
• هویج خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
• سیر: ۲ حبه
• گوشت مرغ پخته شده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب مرغ: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد: ۱ قاشق غذاخوری
• جعفری و سبزیجات معطر: به میزان دلخواه
• نمک، فلفل سیاه: به میزان لازم
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با شیر​


در این روش از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای مقوی برای درمان خانگی سرماخوردگی از شیر نیز در مواد سوپ فلفل دلمه استفاده می‌شود. هرچند برخی افراد برای غلظت بیشتر، کمی خامه نیز اضافه می‌کنند ولی افزودن خامه اختیاری است و می‌توانید برای غلیظ شدن، از کمی آرد حل شده در آب استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه این سوپ خوشمزه و متفاوت را بخوانید.

مرحله اول: مواد را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای در شیر، مرغ را با مقداری پیاز و ادویه‌ بپزید. سیب زمینی را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. سیب زمینی را همراه با هویج به مرغ در حال پخت اضافه کنید تا کاملا بپزند و نرم شوند. بعد از پخت، مرغ را خارج کرده و ریش ریش کنید.

مرحله دوم: فلفل دلمه ای را اضافه کنید​


فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و نگینی خرد کنید. سیر را هم پوست بگیرید و له کنید. بعد از پخت مرغ، سیر و فلفل دلمه‌‌ای را به مواد سوپ شیر بیفزایید. سپس آرد را در مقداری آب سرد حل کنید یا از شیر برای حل کردن آن، استفاده کنید. (هرگز آرد را مستقیما در سوپ نریزید چون گلوله گلوله می‌شود). شیر و آرد را هم به سوپ بیفزایید.

مرحله سوم: سوپ فلفل دلمه ای سبز را سرو کنید​


وقتی همه مواد را به سوپ اضافه کردید، درب قابلمه را بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سوپ بپزد. وقتی سوپ پخت، سبزیجات، ادویه‌ها و آبلیمو را به آن اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سوپ به غلظت دلخواهتان برسد. سپس حرارت را قطع کرده و سوپ فلفل دلمه ای سبز (یا هر رنگ دیگری از فلفل دلمه) را به صورت گرم سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای برای سرماخوردگی​


سوپ فلفل دلمه ای برای سرماخوردگی


*در طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای، می‌توانید از فلفل دلمه‌‌ای با رنگ‌های مختلف استفاده کنید. فقط قبل از استفاده، هسته آنها را جدا کنید.
*فلفل دلمه‌ای‌ها را زیاد تفت ندهید، چون این کار باعث تلخ شدن سوپ خواهد شد.
*می‌توانید برای عصاره سوپ فلفل دلمه‌ای، از عصاره مغز قلم، استاک سبزیجات و آب مرغ استفاده کنید. استفاده از مرغ در این سوپ اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید.
*برای طعم دهی بیشتر، می‌توانید از قارچ، ذرت پخته شده، نخود فرنگی و … نیز در سوپ مرغ و فلفل دلمه ای استفاده کنید.
*برای لعاب بیشتر، می‌توانید کمی برنج نیم‌دانه یا ورمیشل را هم به مواد سوپ بیفزایید. در غیر این صورت، به اندازه یک قاشق چای‌خوری آرد را در مقداری آب حل کرده و در ۱۰ دقیقه آخر، به سوپ اضافه کنید.
*به عنوان چاشنی، به سوپ فلفل دلمه ای کمی آبلیمو یا آب نارنج در ۵ دقیقه پایانی پخت، اضافه کنید.
*در صورت استفاده از شیر و خامه در سوپ فلفل دلمه ای، رب گوجه فرنگی را از مواد سوپ حذف کنید.
*اگر سوپ فلفل دلمه ای رژیمی درست می‌کنید خامه را از مواد سوپ حذف کنید.

سوالات متداول​


چرا سوپ فلفل دلمه ای تلخ می‌شود؟​


در حالت عادی سوپ فلفل دلمه‌ای تلخ نیست ولی اگر فلفل دلمه‌ای‌ها را با روغن، زیاد تفت دهید، طعم تلخ به خود می‌گیرند و کل سوپ تلخ می‌شود.

چه کار کنیم که سوپ فلفل دلمه ای غلیظ شود؟​


برای غلیظ شدن سوپ فلفل دلمه‌ای می‌توانید از شیر و خامه در طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای استفاده کنید. استفاده از ورمیشل، برنج نیم دانه، جو پرک و آرد حل شده در آب نیز می‌تواند سوپ را غلیظ کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ پرتقال به ۲ روش ساده و خامه ای​



طرز تهیه سوپ پرتقال


سوپ پرتقال یک سوپ مقوی پاییزی و زمستانی است که علاوه بر طعم خوشمزه و عطر دلپذیری که دارد، به خاطر خواص پرتقال سرشار از ویتامین ث است. این سوپ خانگی به عنوان یک غذای عالی برای درمان خانگی سرماخوردگی نیز طبخ می‌شود و جزو پیش‌غذاهایی است که در شمال کشور، طرفداران زیادی دارد.


مواد لازم برای تهیه سوپ پرتقال ساده (۶ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آب پرتقال تازه۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوجه فرنگی۵۰۰ گرم
سینه مرغ یا ران مرغ۵۰۰ گرم
آرد۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر۲ حبه
پیاز۲ عدد بزرگ
کره۵۰ گرم
شکر۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم

میزان کالری در ۱۰۰ میلی‌لیتر سوپ پرتقال ساده: ۴۵ کالری
مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ پرتقال ساده: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ پرتقال ساده برای سرماخوردگی​

طرز تهیه سوپ پرتقال ساده

برای دستور پخت سوپ پرتقال ساده، ابتدا باید مرغ را آبپز و بعد آن را چرخ کنید. سپس مواد دیگر را با پیاز و سیر تفت دهید و در نهایت مرغ‌ و آب پرتقال به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید سوپ بپزد. برای مشاهده مراحل طرز تهیه سوپ پرتقال، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال، یک عدد از پیازها را خرد کنید و در یک قابلمه بریزید. مقداری روغن به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. مرغ‌ها را به پیازها اضافه کنید و حرارت را پایین بیاورید تا کمی مرغ‌ها با پیاز تفت بخورند و سرخ شوند. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ادویه‌های دلخواه دیگر را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها هم گرفته شود.

مرحله دوم: گوشت مرغ را بپزید​

سپس به مرغ مقداری آب جوش اضافه کنید، در حدی که روی آن را بپوشاند. حرارت را بالا ببرید و وقتی آب شروع به قل زدن کرد، شعله را کم کنید. اجازه دهید مرغ کاملا بپزد و نرم شود. معمولا بعد از ۳۰ دقیقه مرغ می‌پزد و می‌توانید حرارت را قطع کنید. مرغ‌های پخته شده را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی از دما بیفتند و سرد شوند.

مرحله سوم: گوشت مرغ را چرخ کنید​

اگر مرغ‌ها استخوان دارند، استخوان‌های آنها را خارج کنید. سپس مرغ‌های بدون استخوان را در چرخ‌گوشت بریزید و چرخ کنید. (می‌توانید به جای چرخ کردن آنها را یا گوشت‌کوب برقی هم پوره کنید یا خیلی ساده‌تر، آنها را ریش ریش کنید.)

مرحله چهارم: پیاز و سیر را تفت دهید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال، یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و چرخ کنید یا آن را رنده کنید. آب پیاز را بگیرید. سیرها را هم رنده کنید. در یک ظرف مناسب، کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. می‌توانید به جای کره، از روغن استفاده کنید. پیاز و سیر رنده شده را اضافه کنید و آنها را تفت دهید.


مرحله پنجم: آرد و گوجه فرنگی را تفت دهید​

آرد را به پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید و کمی تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود. سپس گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید و به قابلمه بیفزایید. ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید تا گوجه فرنگی‌ها هم کمی بپزند. سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه به همراه شکر و نمک را به مواد سوپ اضافه کنید. مواد سوپ را در قابلمه به هم بزنید تا مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ششم: آب پرتقال و مرغ را اضافه کنید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال، آب پرتقال تازه را به همراه مرغ چرخ شده به مواد سوپ اضافه کرده و مواد را ترکیب کنید. اگر آب سوپ کم بود، به اندازه نصف لیوان آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سوپ را روی دمای ملایم قرار دهید تا مواد آن بپزند. در نهایت طعم سوپ را بچشید نمک و فلفل آن را اندازه کنید. بعد از آماده شدن سوپ پرتقال، آن را به صورت گرم سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ پرتقال خامه‌ای (۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آب پرتقال۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج۷۰۰ گرم
خامه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۲ قاشق غذاخوری
عصاره مرغ۱ عدد
رنده پوست پرتقال۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل و کاریبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ پرتقال خامه ای: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ پرتقال با هویج و خامه​

طرز تهیه سوپ پرتقال خامه‌ای

پایه سوپ پرتقال با خامه، استاک مرغ است که البته می‌توانید از عصاره سبزیجات یا عصاره گوشت یا آب قلم هم استفاده کنید. در طرز تهیه سوپ پرتقال با خامه، خامه نیز به افزودن غلظت سوپ کمک می‌کند. برای تهیه این سوپ خوشمزه و مجلسی، مراحل طرز تهیه آن را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد سوپ پرتقال را آماده کنید​

در ابتدا، حدود ۵۰۰ گرم پرتقال را پوست گرفته و آب آنها را بگیرید. هسته‌ها را جدا کنید و به آب پرتقال، مقداری از پالپ پرتقال اضافه کنید. آب پرتقال را کنار بگذارید. هویج‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. هویج‌ها را به قطعات ریز و به صورت نگینی خرد کنید. یک پیاز را هم پوست بگیرید و نگینی خرد کنید.

مرحله دوم: مایه سوپ پرتقال و هویج را آماده کنید​

در این مرحله، پیاز را به همراه کره در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیازهای خرد شده را اضافه کنید و روی حرارت کم تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. در این فاصله، یک عصاره مرغ را در یک لیوان آب جوش بیندازید و اجازه دهید حل شود. بعد از طلایی شدن پیازها، عصاره را به پیازها اضافه کنید.

مرحله دوم: هویج و آب پرتقال را اضافه کنید​

در این مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال خامه‌ای با هویج، آب پرتقال را به مایه سوپ اضافه کنید و هویج‌ها را هم به آن بیفزایید. صبر کنید تا مایه سوپ جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. ۳۵ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا هویج‌ها کاملا نرم شود و مایه سوپ غلیظ شود.

مرحله سوم: مواد سوپ را در مخلوط‌کن بریزید​

بعد از اینکه هویج‌ها پختند و همه مواد نرم شدند، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مایه سوپ کمی از دما بیفتد. سپس مواد سوپ را در غذاساز یا بلندر بریزید و پوره کنید تا یکدست شوند. مخلوط به دست آمده را دوباره در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله چهارم: خامه و ادویه‌ها را اضافه کنید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ خامه‌ای پرتقال، خامه را به همراه نمک، فلفل سیاه، زنجبیل، ادویه کاری و ادویه‌های دلخواه به سوپ اضافه کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم بمانند، با هم میکس شوند و طعم یکدیگر را بگیرند. در نهایت، مقداری رنده پوست پرتقال را اضافه کرده و آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ پرتقال​

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ پرتقال

  • اگر می‌خواهید سوپ پرتقال یکدست شود، بعد از پخت سوپ، اجازه دهید مواد سرد شوند و بعد آن را در گوشتکوب برقی بریزید یا آنها را چرخ کنید تا یکدست شوند.
  • برای جلوگیری از گلوله شدن آرد، می‌توانید آرد را در مقداری آب ولرم یا سرد حل کنید و بعد آن را به مواد سوپ بیفزایید.
  • برای تزیین روی سوپ، می‌توانید از سبزی‌های معطر دلخواه مثل جعفری خرد شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید در حین پخت سوپ، به آن مقداری سبزی خشک اضافه کنید.
  • افزودن چاشنی‌هایی مثل آبلیمو، آبغوره طبیعی یا آب نارنج خانگی می‌تواند طعم سوپ شما را خوشمزه‌تر کند.

سوالات متداول​

برای غلیظ شدن سوپ پرتقال چه کنیم؟

برای غلیظ شدن سوپ پرتقال چه کنیم؟​

افزودن مقداری آرد به مواد سوپ پرتقال یا افزودن خامه، می‌تواند آن را غلیظ‌تر کند. می‌توانید سیب زمینی آبپز و له شده را هم با آرد جایگزین کنید.

چه کار کنیم که عطر سوپ پرتقال بیشتر شود؟​

برای خوش‌عطر شدن سوپ پرتقال، مقداری از پوست پرتقال فیله شده را به سوپ اضافه کنید. علاوه بر آب پرتقال نیز، استفاده از پالپ آن می‌تواند سوپ شما را خوشمزه‌تر کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ ترخینه به ۲ روش ساده و با دوغ برای سرماخوردگی​



طرز تهیه سوپ ترخینه


سوپ ترخینه یکی از سوپ‌های خوشمزه و ساده ایرانی است که معمولا در غرب کشور درست می‌شود اما در هر جای ایران که باشید، می‌توانید با مواد ساده و در دسترسی آن را تهیه کنید. این سوپ مقوی، معمولا برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می‌رود و بسیار لذیذ است.


طرز تهیه سوپ ترخینه برای سرماخوردگی​


سوپ ترخینه برای سرماخوردگی


زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

زمان موردنیاز برای پخت سوپ ترخینه: ۱ ساعت


مواد لازم برای تهیه سوپ ترخینه ساده​


• ترخینه: ۵ تکه
• اسفناج خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شنبلیله: ۱ قاشق غذاخوری
• آب قلم: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پیاز: ۱ عدد
• عدس: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• لپه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• سیر: ۲ حبه
• نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ ترخینه کرمانشاه​


برای تهیه سوپ ترخینه، باید ابتدا ترخینه‌ها و حبوبات را به صورت جداگانه در مقداری آب به مدت ۱ ساعت بخیسانید و آبکش کنید و لپه را بپزید. ترخینه و عدس را هم با پیاز داغ و سیر داغ تفت داده و بعد با استاک گوشت یا آب قلم بپزید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این سوپ خوشمزه و مقوی سنتی، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد سوپ ترخینه را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ترخینه خانگی، تکه‌های ترخینه را بشویید و در یک کاسه بیندازید. روی آن‌ها را مقداری آب بریزید تا از هم باز شوند. حدود یک ساعت زمان کافی است. عدس‌ها و لپه‌ها را هم در دو ظرف جداگانه خیس کنید و تا زمان پخت، چند بار آب آنها را عوض کنید. اسفناج‌ها را بشویید و به قطعات ریز خرد کنید.

مرحله دوم: پیاز و سیر را تفت دهید​


در این مرحله، لپه آبکش کنید و به مدت ۱۵ دقیقه با آب بپزید. سپس آن را آبکش کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سپس آن را در یک قابلمه با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سیرها را هم ریز خرد یا رنده کنید و بعد از طلایی شدن پیاز‌ها اضافه کنید.

مرحله سوم: مواد را اضافه کنید​


صبر کنید پیازها طلایی شوند و بعد سیرها را اضافه کنید چون سیرها زود می‌سوزند. همین که عطر آنها خارج شود، کافی است. زردچوبه و فلفل سیاه را هم به سیر و پیاز بیفزایید تا کمی تفت بخورند و طعم خامی خود را از دست بدهند.
سپس عدس‌ها را آبکش کنید و با پیازها تفت دهید. لپه‌ها را هم آبکش و اضافه کنید. سپس به اندازه ۱ لیتر آب جوش به قابلمه بیفزایید و درب آن را بگذارید تا آب شروع به قل خوردن کند.

مرحله چهارم: ترخینه را به سوپ اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ ترخینه، ترخینه‌ای را که از قبل خیسانده بودید، آبکش کنید. سپس آن را به قابلمه اضافه کنید. اسفناج‌های خرد شده و شنبلیله خشک شده را هم به مواد بیفزایید. آب قلم را هم در این مرحله اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا به مدت ۱ ساعت روی حرارت ملایم بپزد.

مرحله پنجم: سوپ ترخینه را سرو کنید​


در آخرین مرحله، بعد از اینکه همه مواد سوپ پخت و نرم شد، نمک آن را اندازه کنید. روی سوپ را با پیاز داغ، کشک مایع و نعناع داغ تزیین و آن را به صورت گرم سرو کنید.

طرز تهیه سوپ ترخینه با دوغ​


طرز تهیه سوپ ترخینه با دوغ

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت سوپ ترخینه با دوغ: ۱ ساعت


مواد لازم برای تهیه سوپ ترخینه ایلام​


• ترخینه: ۲ عدد
• عصاره قلم: ۱ لیتر
• سبزی معطر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• دوغ (ترجیحا ترش): ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پیاز: ۱ عدد
• سیر: ۳ حبه

مراحل طرز تهیه سوپ ترخینه با دوغ​


برای درست کردن سوپ ترخینه با دوغ و بدون حبوبات، کافی است مانند روش قبل، ترخینه‌های خشک را به مدت ۱ ساعت بخیسانید و آبکش کنید. سپس آنها را با پیاز داغ، تفت دهید. این سوپ را به جای آب، با آب قلم درست کنید تا مقوی‌تر شود و با سبزیجات معطر طعم‌دار کنید. برای مشاهده جزییات پخت این سوپ خوشمزه، مراحل تهیه آن را انجام دهید.

مرحله اول: مواد سوپ ترخینه را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ترخینه، ترخینه‌های خشک را بشویید و در یک کاسه بریزید. به اندازه ۱ لیوان روی آنها را آب ولرم یا جوش بریزید و به مدت ۱ ساعت خیس کنید. اجازه دهید ترخینه‌ها از هم باز شوند. سبزی‌های معطر شامل تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج و برگ سیر را بشویید و خرد کنید.

مرحله دوم: پیاز و سیر را تفت دهید​


پیاز را پوست بگیرید و آن را نگینی ریز خرد کنید. سیر را هم ریز خرد کنید. در یک قابلمه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر را اضافه کرده و تفت دهید. عصاره قلم را اضافه کنید و اجازه دهید شروع به جوشیدن کند. ترخینه‌ها را آبکش کنید و به قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد سوپ ترخینه را اضافه کنید​


در این مرحله سبزی معطر خرد شده (سبزی آش هم می‌توانید استفاده کنید) را به همراه ادویه‌هایی مثل زردچوبه، فلفل و دیگر ادویه‌های دلخواه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا سوپ ترخینه به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد. سپس دوغ را به اضافه کنید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سوپ کاملا غلیظ شود و جا بیفتد. سوپ ترخینه را بعد از پخت تزیین و سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ ترخینه​


فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ ترخینه


*به خاطر استفاده از دوغ زیاد و گندم یا جو در تهیه ترخینه خشک و قرار گرفتن آنها در زیر حرارت خورشید یا تنور، بلغور خشک بسیار سخت است. اندازه آن‌ هم معمولا به اندازه یک همبرگر دست‌ساز یا کوچک‌تر از آن است. برای درست کردن سوپ یا آش بلغور، حتما بهتر است بلغور‌ها را در آب یا دوغ بخیسانید تا نرم و باز شود.
*می‌توانید آب یا دوغی را که بلغور را در آن خیسانده‌اید، به سوپ ترخینه اضافه کنید و به جای آب ولرم یا عصاره قلم، از همان آب استفاده کنید.
*می‌توانید در کنار دوغ، به سوپ ترخینه مقداری ماست یا کشک هم اضافه کنید.
*در طرز تهیه سوپ ترخینه با شیر، به جای دوغ از شیر استفاده می‌شود.
*هر چند در ایران چندان متداول نیست. ولی در طرز تهیه سوپ ترخینه ترکیه‌ ای، از ۱ قاشق رب گوجه فرنگی و ۱ قاشق نعناع خشک هم استفاده می‌شود. در این صورت رنگ سوپ، به قرمزی می‌زند.
*از آنجایی که خود ترخینه با دوغ درست شده است، بهتر است نمک را در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ ترخینه اضافه کنید تا سوپتان شور نشود.
*از سبزی‌های معطر دلخواه می‌توانید در سوپ ترخینه استفاده کنید. اما اضافه کردن اسفناج به سوپ کمی لعاب می‌دهد.
*برای تهیه سوپ ترخینه مجلسی، می‌توانید از مرغ پخته و ریش ریش شده هم در آن استفاده کنید.
*به کار بردن انواع حبوبات مثل عدس، لوبیا، لپه و حتی نخود، در سوپ ترخینه، اختیاری است.
*سوپ ترخینه را به عنوان شام سبک یا یک پیش‌ غذا می‌توانید سرو کنید.
*در مقاله طرز تهیه آش ترخینه روش درست کردن ترخینه را به شما آموزش داده‌ایم.

سوالات متداول​


ترخینه چیست؟​


ترخینه غذایی آبکی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می‌آید. این سوپ یا آش در ایران به نام استان لرستان ثبت شده و در استان‌های ایلام، کرمانشاه و همدان هم به روش مشابهی پخته می‌شود.
این غذا از خیس دادن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به مدت ۱۰ روز تهیه می‌شود. به طور سنتی در هنگام تهیه بلغور خشک از گیاهان بومی مثل پونه و شلغم استفاده می‌شود و تکه‌های بلغور زیر نور آفتاب یا در تنورهای مخصوص خشک می‌شوند.

سوپ ترخینه برای چی خوبه؟​


سوپ ترخینه در کل به عنوان یک غذای سنتی در لرستان، ایلام، کرمانشاه و استان‌های غربی استفاده می‌شود ولی به خاطر خواص زیادی که برای درمان خانگی سرماخوردگی دارد، در فصل پاییز و زمستان، برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی تهیه می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن خامه ای و غلیظ به روش رستورانی​



طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن خامه ای و غلیظ به روش رستورانی


سوپ سیب زمینی و بیکن یکی از پیش‌غذاهای سنتی برای شام جشن کریسمس یا کریسمس ایو است که معمولا روی میز پذیرایی جای ثابتی دارد. این سوپ خوشمزه به روش‌های مختلف تهیه می‌شود و طرفداران زیادی دارد.


طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن​


طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن


زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت سوپ سیب زمینی و بیکن: ۳۰ دقیقه

میزان کالری سوپ سیب زمینی و بیکن: ۵۰۶ کالری (به اندازه ۱ لیوان سوپ)


مواد لازم برای تهیه سوپ سیب زمینی با بیکن​


  • بیکن خرد شده: ۸ ورقه
  • پیاز: ۱/۲ متوسط
  • سیر: ۲ حبه
  • کرفس: ۲ ساقه
  • آب یا عصاره مرغ: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سیب زمینی: ۲ عدد متوسط یا درشت
  • آویشن خشک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • خامه غلیظ: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نشاسته ذرت: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • پنیر پارمزان و پیازچه: به میزان دلخواه برای تزیین

مراحل طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن​


برای درست کردن سوپ سیب زمینی و بیکن باید ابتدا سیب زمینی را آبپز کنید. سبزیجات را خرد و بیکن را سرخ کنید. سپس آب مرغ و سیب زمینی آبپز شده و سبزیجات خرد و سرخ شده را با هم بپزید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه و فوت و فن‌های پخت آن، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آبپز کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ بیکن و سیب زمینی، سیب زمینی‌ها را بشویید و با پوست به ۴ قسمت خرد کنید. آنها را در یک قابلمه بریزید و آب را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا وقتی که کاملا آبپز شوند.
می‌توانید آنها را بخارپز هم بکنید. در این صورت مواد مغذی آن بیشتر می‌ماند ولی به زمان بیشتری برای آبپز شدن نیاز خواهد داشت.

مرحله دوم: سبزیجات را خرد کنید​



در این مرحله، نصف یک پیاز کامل را به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سیرها را پوره یا له کنید. ساقه‌های کرفس را بشویید و به قطعات ۱ یا ۲ سانتی‌متری خرد کنید. بیکن‌ها را در یک تابه روی حرارت ملایم با کمی کره یا روغن قرار دهید تا ترد شوند. هر دو طرف بیکن‌ها را سرخ کنید. سپس آنها را بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: سبزیجات را تفت دهید​


در تابه‌ای که بیکن‌ها را سرخ کرده بودید، بدون اضافه کردن روغن، پیاز، سیر و کرفس را اضافه کنید. اجازه دهید این سبزیجات در روغن بیکن سرخ و کمی نرم شوند. حتما حرارت را روی حالت ملایم یا متوسط رو به پایین تنظیم کنید. حدود ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید تا آماده شوند.

مرحله چهارم: آب مرغ و سیب زمینی را حرارت دهید​


در این مرحله از طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن، آب مرغ و سیب زمینی آبپز و خرد شده و آویشن را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. به اندازه ۲ بیکن را کنار بگذارید. بقیه موادی را که سرخ کرده بودید، به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید آب مرغ شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه، سبزیجات و سیب زمینی‌ها در آب مرغ نرم‌تر شوند و بپزند.

مرحله پنجم: خامه و نشاسته را اضافه کنید​


خامه غلیظ را در این مرحله هم بزنید و به سوپ اضافه کنید. سوپ را هم بزنید تا خامه داخل آن باز شود و گلوله گلوله نشود. سپس نشاسته ذرت را با کمی آب، در یک استکان مخلوط کنید تا حل شود. سپس آن را در سوپ در حال جوشیدن بریزید. سوپ را با فلفل و نمک مزه‌دار کنید.

مرحله ششم: بقیه مواد سوپ بیکن را اضافه کنید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن، وقتی سوپ به غلظت کافی رسید، آنها را در کاسه سرو بریزید و ریشان را با پنیر پارمزان رنده شده، پیازچه خرد شده و بیکن‌هایی را که کنار گذاشته و خرد کرده‌اید، تزیین کنید. این سوپ کریسمسی را به صورت گرم و همراه با غذا با به عنوان شام سبک و مقوی، سرو کنید.

طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن در آرام پز​


طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن در آرام پز


برای درست کردن سوپ سیب زمینی و بیکن در آرام پز، تمام سبزیجات و سیب زمینی‌ها را با ۲ لیوان عصاره مرغ یا سبزیجات به قابلمه آرام پز اضافه کنید. سپس حداقل ۴ ساعت با حرارت ملایم بپزید. بهتر است سبزیجات را از قبل در کمی روغن تفت داده باشید. بیکن‌ها را هم سرخ کنید.
وقتی سوپ پخت و نرم شد، درست قبل از سرو، ۲ قاشق غذاخوری کره را در یک ماهیتابه بیندازید تا ذوب شود. سپس ۱/۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی آرد را با آب مخلوط کنید. به آرامی آن را به ۲ لیوان شیر اضافه کرده و با همزن بزنید. نشاسته و شیر مخلوط شده را چند دقیقه روی حرارت بجوشانید.

سپس نیمی از سوپ را بردارید و نیم دیگر را در مخلوط‌کن پوره کنید یا با گوشت‌کوب بکوبید. سپس هر دو قسمت سوپ را با هم ترکیب کرده و آنها را در ظرف سرو بریزید. روی سوپ را با سبزیجات دلخواه و بیکن خرد شده تزیین کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن​


فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن


*سوپ سیب زمینی و بیکن یک سوپ اصالتا آمریکایی، مقوی و سیر کننده است که هم می‌توانید به عنوان پیش غذای مجلسی و هم به عنوان یک شام سبک از آن استفاده کنید.
* اگر بیکن ندارید، می‌توانید از کرامبل بیکن از قبل پخته شده در طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن استفاده کنید. قبل از پختن پیاز، کرامبل بیکن‌‌ها را در تابه‌ای با کمی روغن تفت دهید. این کار باعث می‌شود بیکن‌ها، ترد و طعم‌دار شوند.
*اگر سوپ سیب زمینی بیکن شما آبکی بود، در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، به اندازه یک قاشق چای‌خوری پر، نشاسته ذرت را در کمی آب سرد بریزید و هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. سپس آن را به مواد سوپ بیفزایید.
*از عصاره مرغ یا استاک مرغ برای طعم‌دهی بیشتر سوپ استفاده کنید.
*برای تنوع می‌توانید تره خرد شده، پنیر چدار، سوسیس پخته شده یا حتی مرغ پخته و ریش ریش شده را به سوپ اضافه کنید.
*در صورت دلخواه مخلوط‌های دیگری مانند فلفل هالوپینو، فلفل سبز، گوجه فرنگی خشک شده، ریحان خرد شده یا حتی زیتون سیاه خرد شده را به سوپ بیفزایید.
*اگر از سیب زمینی با پوست نازک (قرمز یا طلایی یوکان) استفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری از پوست سیب زمینی‌ها را برای تزیین ظاهر سوپ و افزودن کمی فیبر بیشتر روی سوپ بگذارید.
*مقداری از بیکن را برای طعم دادن به سوپ اضافه کنید اما مقداری را برای تزیین روی آن نگه دارید.

سوالات متداول​


چه کار کنیم که سوپ سیب زمینی و بیکن غلیظ شود


چه کار کنیم که سوپ سیب زمینی و بیکن غلیظ شود؟​


استفاده از خامه غلیظ در سوپ باعث می‌شود این سوپ قوام و غلظت بیشتری داشته باشد. اما به جای خامه غلیظ می‌توانید از شیر جوشانده و سرد شده یا خامه سبک هم استفاده کنید.
برای اینکه یک سوپ غلیظ داشته باشید، قسمتی (یا تمام) سوپ را له یا مخلوط کنید.
اضافه کردن پنیر چدار رنده شده سوپ را خامه‌ای می‌کند.

سوپ سیب زمینی و بیکن چقدر ماندگاری دارد؟​


سوپ سیب‌زمینی و بیکن را در کیسه‌های زیپ‌دار با برچسب تاریخ در قسمت بیرونی فریز کنید. در صورت فریز کردن، سوپ حدود ۳ ماه ماندگاری دارد. دقت کنید که وقتی یخ سوپ ذوب می‌شود، ممکن است بافت دانه دانه داشته باشد.
این به این خاطر است که خامه و سیب زمینی به خوبی یخ نمی‌زند. می‌توان با اضافه کردن سیب زمینی تازه، کمی خامه و چاشنی‌های تازه این مشکل را برطرف کرد. البته در صورتی که می‌خواهید سوپ را فریز کنید، بهتر است به آن خامه اضافه نکنید.
این سوپ را به مدت ۴ روز می‌توانید در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری و سرو کنید.
 

Similar threads

بالا