طرز تهیه استیک گوشت

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ طرز تهیه استیک گوشت نرم و آبدار | ۴ درجه پخت استیک که باید بدانید​



۴ طرز تهیه استیک گوشت نرم و آبدار | نکات تکنیکی استیک حرفه‌ ای


استیک گوشت جزو محبوب‌ترین غذاها با گوشت قرمز و یک غذای مناسب مهمانی رسمی است. برای درست کردن استیک گوشت نرم و آبدار به روش رستورانی باید اصول درست کردن استیک را بلد باشید. اگر نحوه صحیح مزه‌دار کردن مواد استیک و البته مدت زمان و درجه طبخ استیک و تشخیص بهترین گوشت برای استیک را بلد باشید در خانه به آسانی می‌توانید بدون نیاز به فر و در ماهیتابه استیک گوشت درست کنید. در سرویس آشپزی، بهترین طرز تهیه استیک گوشت رستورانی به چند روش استیک در ماهیتابه، استیک روی باربیکیو به روش گریل، استیک در مایکروفر، استیک ماهیتابه رژیمی، استیک در ایرفرایر و استیک در ساندویچ ساز و طرز تهیه سس قارچ برای استیک را بخوانید.

مواد لازم برای استیک گوشت حرفه‌ای رستورانی روی باربیکیو​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
استیک گوشت گوساله ریب آی۷۰۰ گرم با ضخامت حدود ۴ سانتی‌متر
نمک کاشر یا معمولی۳/۴ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای مزه‌دار کردن استیک گوشت​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
کره۴ قاشق غذاخوری
آویشن۴ شاخه
رزماری تازه و له شده۱ قاشق غذاخوری
سیر له شده۱ حبه
پیازچهنصف یک عدد و له شده

مراحل طرز تهیه استیک حرفه‌ای به روش گریل رستورانی​

با آموزش استیک گوشت و مراحل طریقه درست کردن استیک همراه ما باشید. توجه داشته باشید که روش مزه‌دار کردن استیک در تمام موارد مشابه هم است.

طرز تهیه استیک گوشت

مرحله اول؛ جدا کردن چربی‌های گوشت استیک​

در قدم اول چربی‌های قسمت بیرونی گوشت را جدا کنید چون روی طعم استیک اثر می‌گذارند و یک طعم چربی سوخته به آن می‌دهد.


مرحله دوم؛ گرفتن رطوبت گوشت استیک و مزه‌دار کردن آن​

با یک دستمال کاغذی ضخیم رطوبت استیک را بگیرید. سپس هر دو طرف استیک را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید و ماساژ بدهید تا گوشت حسابی به نمک و فلفل آغشته شود.


گرفتن رطوبت گوشت استیکی و مزه دار کردن آن

گوشت استیک را حداقل یک ساعت و اگر فعلا قصد درست کردنش را ندارید حداکثر ۴۸ ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

مرحله سوم؛ خوش طعم کردن استیک با سبزیجات گریل شده​

مواد مزه‌دار کردن استیک را آماده کنید. برای این کار در یک قابلمه کوچک کره، آویشن، رزماری و سیر و پیازچه را با هم مخلوط کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید و هم بزنید تا کره آب شود. حداقل ۱۰ دقیقه قبل از گریل کردن استیک این مواد را روی استیک بریزید و آن را مزه‌دار کنید.
اگر این مایه کره‌ای را ۲ ساعت زودتر آماده کنید طعم سبزیجات بهتر به خورد کره می‌رود و استیک را خوش طعم‌تر می‌کند. ولی در نهایت ۱۰ دقیقه قبل از گریل کردن در طرز تهیه استیک گوساله، مایه کره و سبزیجات را روی آن بریزید. این سس کره‌ای برای پخت استیک مرغ هم بسیار کارآمد و لذیذ است.

مرحله چهارم؛ گریل کردن استیک روی باربیکیو​

در آموزش پخت استیک به این روش، استیک را روی باربیکیو به درجه دلخواه گریل کنید. برای این کار استیک را روی حرارت مستقیم گریل قرار دهید. شما می‌خواهید استیک از بیرون ترد شود، و بافت و طعم نرم و کاراملی داشته باشد. استیک را روی باربیکیو بگذارید و هر طرف استیک را روی حرارت مستقیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزید. باید وقتی تکه‌های استیک را برمی‌گردانید قهوه‌ای شده باشند.
اگر استیک تیره شود به این معنی است که گریل خیلی داغ است بنابراین باید استیک را برگردانید، حرارت را کم کنید یا زمان کمتری بپزید. اما اگر استیک هنوز صورتی است یعنی حرارت کافی نیست بنابراین یا حرارت را زیاد کنید یا بگذارید ۲ یا ۳ دقیقه بیشتر بماند.

گریل کردن استیک بر روی باربیکیو یا ماهی تابه

روش گریل کردن استیک گوشت گوساله در ماهیتابه روی گاز​


در آموزش درست کردن استیک گوشت گوساله در ماهیتابه و روی گاز یک تابه چدن یا گریل انتخاب کنید و روی گاز بگذارید تا خوب داغ شود. در تابه دو طرف استیک را با توجه به سلیقه‌تان به این ترتیب بپزید:
  • ۲ الی ۳ دقیقه برای هر طرف: در این صورت استیک Rare خواهید داشت.
  • ۴ الی ۶ دقیقه برای هر طرف: در این صورت استیک Rare medium یا نیمه پخته خواهید داشت.
  • ۵ تا ۷ دقیقه برای هر طرف: در این صورت استیک medium خواهید داشت.
  • ۷ تا ۹ دقیقه برای هر طرف: در این صورت استیک Well done یا کاملا پخته خواهید داشت.
بعد از پخت استیک در فر، ماهیتابه یا روی گریل اجازه دهید ۵ دقیقه گوشت استراحت کند. بعد از ۵ دقیقه استیک را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و با سس قارچ یا پوره سیب زمینی سرو کنید.

دستور تهیه استیک گوشت در ماهیتابه رژیمی​

طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه رژیمی

برای گریل کردن استیک‌ها نیازی به استفاده از روغن نیست. در طرز تهیه استیک در ماهیتابه رژیمی، بعد از اینکه تابه به خوبی داغ شد، استیک‌ها را داخل تابه قرار دهید و صبر کنید تا یک طرف استیک‌ها به خوبی گریل شود، سپس آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز گریل شود.

روش تهیه استیک گوشت در ساندویچ ساز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌​

طرز تهیه استیک گوشت در ساندویچ ساز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مانند روش بالایی طرز تهیه استیک در فر یا تابه، گوشت را مرینیت کنید و آن را ۱۲ ساعت استراحت دهید. سپس صفحه گریل را بر روی ساندویچ ساز قرار دهید و آن را روشن کنید تا گرم شود. بعد از اینکه صفحه گریل گرم شد مقداری کره بر روی صفحه بگذارید تا آب شود. سپس تکه‌های گوشت را روی صفحه گریل قرار دهید.
در زمانی که استیک گوشت در حال پخت است، مقداری پودر آویشن روی آن بپاشید. بعد از گذشت چند دقیقه تکه‌های گوشت را برگردانید تا از هر دو طرف پخته شود. زمانی که استیک گوشت آب انداخت نرمی بافت آن را با انگشت تست کنید. زمانی که متوجه بافت نرم آن شدید، استیک گوشت شما، آماده سرو است.

روش تهیه استیک گوشت در مایکروفر​


طرز تهیه استیک گوشت در مایکروفر

برای تهیه استیک گوشت در مایکروفر، قطعات گوشت راسته را با بیفتک‌کوب می‌کوبیم و به آنها شکل منظمی می‌دهیم. سپس کف ظرف را چرب کنید و دو قطعه استیک را در آن قرار دهید. ظرف را، بدون در، به مدت ۶ تا ۸ دقیقه با قدرت ۶۰ درصد، در مایکروفر بگذارید. در این فاصله یک بار استیک‌ها را زیر و رو کنید.

اگر می‌خواهید استیک برشته شود، سطح آن را آغشته به کره کنید و ظرف را، بدون در، به مدت ۶ تا ۸ دقیقه روی سه‌پایه قرار دهید و مایکروویو را روی قدرت ۴۰ درصد و گریل (کلید ترکیبی) تنظیم کنید. بعد از پخت استیک به آن نمک و فلفل بزنید.

روش تهیه استیک گوشت در ساندویچ ساز​

طرز تهیه استیک گوشت در ساندویچ ساز

برای درست کردن استیک گوشت گوساله در ساندویچ ساز، بهتر است از ورقه‌های نازک استیک یا استیک‌هایی که در دمای محیط قرار داده‌ شده‌اند، استفاده کنید تا زمان پخت کمتری داشته باشید. برای تهیه استیک گوشت، آن‌ها را مانند روش قبل مزه‌دار کنید. سپس سینی‌های گریل را روی ساندویچ‌ساز نصب کرده و ساندویچ‌ساز را گرم کنید.
بعد از گرم شدن صفحات ساندویچ ساز، استیک گوشت مزه‌دار شده را روی سینی گریل قرار دهید و درب آن را محکم کنید. مطمئن شوید تمام استیک داخل سینی گریل قرار گرفته باشد تا از ریختن آب استیک به خارج سینی در حین پخت جلوگیری شود.
مدت زمان پخت استیک گوشت در ساندویچ ساز بستگی به عوامل مختلفی دارد: مثل قدرت ساندویچ ساز، دمای آن، دمای اولیه استیک در هنگام پخت، ضخامت استیک، نوع استیک، نوع پخت مورد نظر مانند well-done یا rare و … که معمولا با آزمون و خطا به دست خواهد آمد.
ولی برای پخت استیک حدود ۶ تا ۸ دقیقه در ساندویچ‌ساز زمان لازم است. اگر از میزان پخت لایه داخلی استیک مطمئن نیستید، بعد از گذشت ۶ تا ۸ دقیقه، با چاقو وسط استیک را ببرید و از پخت درون استیک مطمئن شوید. در صورت نیاز، درب ساندویچ ساز را بسته و به پخت ادامه دهید.
بعد از پخت استیک گوشت، آن را داخل فویل آلومینیومی یا کاغذ روغنی آشپزی بپیچید و به مدت ۱۰تا ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کند. سپس استیک گوشت خود را برش بزنید و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه استیک گوشت در هواپز یا ایرفرایر​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
استیک گوشت گوساله۲ عدد با ضخامت ۲ و نیم سانتی‌متر
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
سس سویا۱ قاشق غذاخوری
سس ورچستر۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق چای‌خوری
پودر سیرنصف قاشق چای‌خوری
پودر پیازنصف قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی گوشت استیک: ۳۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت استیک در ایرفرایر: ۱۰ تا ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه استیک گوشت گوساله در هواپز​

مراحل طرز تهیه استیک گوشت گوساله در هواپز

هواپز یا ایرفرایر، یک وسیله کاربردی است که به راحتی می‌توانید استیک گوشت را در آن بپزید. اگر می‌خواهید استیک را در هواپز و با طعم عالی تهیه کنید، مراحل طرز تهیه و جزییات آماده کردن استیک گوشت در هواپز را بر اساس مراحل زیر، دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت استیک و مواد مرینیت را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه استیک گوشت در هواپز، گوشت‌های برش خورده را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. در یک کاسه روغن زیتون، آبلیموی تازه، سس سویا، سس ورچستر، شکر، پودر سیر، پودر پیاز و فلفل سیاه را بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم: گوشت استیک را مزه‌دار کنید​

گوشت‌های استیک را در کاسه بگذارید و با مواد کاملا آغشته کنید. سپس روی ظرف را بپوشانید و در یخچال بگذارید. حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر ۲۴ ساعت زمان بدهید تا مزه‌ها به خورد گوشت بروند و استیک نرم شوند.

مرحله سوم: استیک را در هواپز بپزید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه استیک گوشت در هواپز، دستگاه را روشن و روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس استیک‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و روی آن‌ها را مقداری نمک و فلفل بپاشید. سپس استیک‌ها را در هواپز بگذارید. برای پخت استیک مدیوم ول، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و برای استیک ول دان، ۱۶ دقیقه زمان بدهید. در زمان پخت هم یک بار استیک‌ها را پشت و رو کنید تا هر دو طرف آنها پخته شود.

مدت زمان پخت استیک در دستگاه هواپز​

استیک خام (Rare): 7-8 دقیقه
استیک نیمه خام (Medium-Rare): 10 دقیقه
استیک مدیوم (Medium): 12-15 دقیقه
استیک پخته (Medium-Well): 16-18 دقیقه
استیک پخت کامل (Well-Done): 18-20 دقیقه

مواد لازم تهیه سس قارچ برای استیک گوشت​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
قارچ۶۰۰ گرم
کره۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه
خامه صبحانه۱ پاکت
شیرنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر موزارلا۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار دلخواه
جعفری ساطوری خرد شده۵۰ گرم (اختیاری)

مراحل طرز تهیه سس قارچ برای استیک گوشت

دستور پخت استیک رستورانی با سس قارچ

در طرز تهیه استیک گوشت و حتی استیک مرغ، بهتر است برای لذیذتر کردن طعم آن، سس قارچ و پوره سیب زمینی درست کنید.

مرحله اول؛ تفت دادن قارچ‌های خرد شده با کره و روغن

در این مدل از طرز تهیه سس قارچ باید ابتدا قارچ‌ها را بشورید و ورقه‌ای خرد کنید و سپس کره و روغن زیتون (یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون یا روغن مایع برای این‌که کره نسوزد) را در یک تابه بریزید. کره که گرم شد قارچ‌ها را در کره تفت دهید تا آب آن‌ها کشیده شود. به اندازه نصف قاشق چای‌خوری آبلیمو به قارچ‌ها اضافه کنید تا سیاه نشوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سیر و خامه به قارچ‌ها

در این مرحله از طرز تهیه سس قارچ و خامه خانگی باید وقتی قارچ‌ها سبک و طلایی شدند سیر ریز رنده شده را اضافه کنید. کمی که بوی سیر بلند شد خامه را اضافه کنید (سیر نباید سرخ شود و بوی آن که بلند شد کافی است). برای این مقدار قارچ، ۱ پاکت خامه صورتی کافی است اما اگر پر‌خامه‌تر دوست دارید نصف یک پاکت خامه دیگر را هم اضافه کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن شیر به مایه سس قارچ

روی شعله ملایم گاز خامه را با قارچ مخلوط کنید تا سس یکدست شود. حالا شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سس قوام پیدا کند. وقتی سس قارچ یکدست و صاف شد به مقدار دلخواه نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به همراه پنیر پیتزا یا همان موزارلا رنده شده اضافه کنید.
خوب سس را هم بزنید تا پنیر آب شود و با گرمای سس ذوب شود. سس قارچ کمی بعد از پخت سفت می‌شود پس اجازه ندهید زیاد غلیظ شود.

بهترین قسمت‌ های گوشت برای درست کردن استیک حرفه‌ای و آبدار کدامند؟​

برای آشپزهای حرفه‌ای معمولا بهترین قسمت گوشت گوساله برای درست کردن استیک محل بحث و نظر است. در اصطلاحات حرفه‌ای استیک در واقع «گوشت بدون استخوان یا ribeye»، «استیک دنده یعنی همان قسمت ribeye اما با استخوان دنده» و «استخوان T یا T-bone» و نیز «استیک porterhouse» است.
بهترین قسمت‌های گوشت برای درست کردن یک استیک حرفه‌ای و آبدار کدامند؟

هر کدام از این برش‌ها به دلیل دارا بودن چربی کافی و به اندازه که باعث لطافت و تردی و طعم خوب و لذیذ گوشت می‌شود هواداران خودش را دارد:

استیک ریب آی گوساله (Rib-eye Steak) برای یک استیک آبدار و لطیف​

استیک ریب آی گوساله یکی از بهترین استیک‌های موجود در تمام بازارهای دنیا برای تهیه استیک گوشت است. این برش از گوشت یک برش از بالای دنده، بین گردن و کمر گاو یا گوساله است.
استیک ریب آی گوساله ( Rib-eye Steak) برای استیک آبدار و لطیف)

در واقع به این دلیل که این قسمت از اندام گاو کمترین تحرک را دارد هم بسیار نرم و لطیف است و هم به دلیل داشتن چربی درون بافت گوشت، یک استیک غنی از طعم و مزه، آبدار و لطیف به ما خواهد داد.
استیک ریب آی گوساله ( Rib-eye Steak)

استیک ریب آی با استخوان یا استیک دنده هم همان استیک ریب آی است که با استخوان دنده بریده شده است. این استخوان اصطلاحا «فرنچ» یا خلالی شده و چربی و گوشت روی آن را گرفته‌اند. در نهایت این استخوان به یک دستگیره موقع خوردن استیک تبدیل می‌شود.
این قسمت از گوشت گاو بیشترین میزان چربی میان بافتی را بین تمام استیک‌ها دارد و در نتیجه از همه لذیذتر است.

در واقع این قسمت در بدن گاو همان قسمتی از گوشت گوسفند است که با آن «کباب شیشلیک» یا همان «لمب چاپس» درست می‌شود که باز هم بسیار لذیذ است و به نوعی همان استیک گوسفندی است.

T-bone استیک برای تهیه یک استیک ترد و خوشمزه​

یک T-Bone استیک از دو استیک مختلف تشکیل شده است، ترکیبی از فیله و استریپ که به یک استخوان T شکل وصل شده‌اند. اگر عرض فیله کمتر از یک توپ گلف (بین ۱ تا ۴ سانتی‌متر) باشد، معمولا آن را بعنوان T-Bone استیک استفاده می‌کنند.
T-bone استیک برای تهیه یک استیک ترد و خوشمزه

T-Bone استیک یک ورژن کمی کوچک‌تر از برش «پورترهاوس استیک» است که از قسمت جلویی «شورت لوین» (Short-Loin) بریده می‌شود. این برش یک تکه فیله مینیون کوچک و یک تکه استریپ تردتر به شما می‌دهد.

Porterhouse یا استیک پورت هاوس​

اغلب افراد پورت هاوس و T-bone را با هم اشتباه می‌گیرند که البته قابل درک است. زیرا هر دو برش از ناحیه کمر (پشت دنده های گاو) هستند و هر دو دارای استخوان T شکل با گوشت در هر دو طرف هستند.
در واقع پورت هاوس نسخه بزرگ‌تری از T-Bone استیک است. پورت هاوس از قسمت پشت و عقب شورت لوین (Short-Loin) بریده می‌شود.
Porterhouse یا استیک پورت هاوس

بد نیست بدانید گوشت همبرگر هم در واقع نوعی استیک با گوشت چرخ‌کرده است چون از برش‌های مختلف گوشت گاو به دست می‌آید. مخلوطی از برش‌های گردن (کوهان)، سرین (عقب) و سیرلوین (در نزدیکی قسمتی پشتی حیوان) است که در چرخ‌گوشت با هم ترکیب شده و یک همبرگر اصیل و حرفه‌ای و آبدار به شما می‌دهند.

۴ درجه برای دستور پخت استیک گوشت گوساله که حتما باید با آنها آشنا باشید​

4 درجه برای دستور پخت استیک گوشت گوساله که حتما باید با آنها آشنا باشید

در دستورالعمل روش پخت استیک گوشت خوشمزه و حرفه‌ای ۴ درجه بسیار معمول هستند و در سرتاسر دنیا برای طرز پخت استیک گوشت به آن‌ها استناد می‌شود:

۱- پخت استیک Rare​

برای پخت استیک با ضخامت ۱ و ۱/۲ اینچ (حدود ۴ سانتی‌متر، هر اینچ ۲.۵۴ سانتی‌متر است) به دمای حدود ۱۲۵ درجه فارنهایت یا ۵۲ درجه سانتی‌گراد نیاز داریم.
پخت استیک Rare

در پخت rare، بالا و پایین گوشت، خطوط ملایم گریل دارد و کناره‌های استیک قهوه‌ای مایل به قرمز است. داخل استیک ۷۵٪ خام است و گرمای ملایم و رنگ قرمز دارد. یک درجه خام‌تر از استیک Rare به «Blue Rare» مشهور است.

۲- پخت استیک medium-rare​

برای استیک خورهای حرفه‌ای بهترین حالت پخت و خوشمزه‌ترین طرز پخت استیک، پخت «Medium Rare» است. ۵۰٪ داخل این استیک خام ولی گرم است، در این حالت پخت، چربی‌های گوشت شروع به آب شدن می‌کنند و در این مدل پخت، استیک ترد، آبدار با طعم واقعی گوشت است.
پخت استیک medium-rare

این درجه از پخت که در دمای ۵۷ درجه سانتی‌گراد یا ۱۳۵ درجه فارنهایت طبخ می‌شود باعث می‌شود لایه بیرونی گوشت نسبت به قسمت داخلی آن سفت ‌شود و بخار و آب گوشت از آن خارج نشوند.
مشخصات استیک Medium Rare به این ترتیب است: بالا و پایین گوشت خطوط واضح گریل و قهوه‌ای تیره دارد، کناره‌های استیک قهوه‌ای شده و قسمت داخلی استیک خام و قرمز است و اطراف آن صورتی و کناره‌های مایل به قهوه‌ای دارد.

۳- پخت استیک medium​

همان‌طور که از اسم این درجه پخت استیک گوشت پیداست قرار است با یک استیک متعادل روبرو شویم یعنی نه کاملا پخته و نه خیلی خام. در واقع برای طریقه پخت استیک بازهای حرفه‌ای درجه‌ای پخته‌تر از medium اصلا و ابدا نباید وجود داشته باشد.
پخت استیک medium

در این میزان پخت، استیک طعم کره‌ای و لطیف گوشت را کاملا حس می‌کنید. نشانه‌های پخت استیک مدیوم به این ترتیب است: بالا و پایین گوشت خطوط واضح گریل و قهوه‌ای تیره‌تر دارد، کناره‌های استیک قهوه‌ای تیره است و قسمت داخلی استیک صورتی با کناره‌های مایل به قهوه‌ای. استیک مدیوم در دمای ۱۴۵ درجه فارنهایت یا ۶۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود.

۵- پخت استیک well done​

بهترین دما برای روش درست کردن گوشت استیک از نظر اتحادیه USDA دمای ۱۴۵ درجه فارنهایت یا حدود ۶۲ درجه سانتی‌گراد است. خب البته که استیک بازهای حرفه‌ای این درجه از پخت استیک را در طرز درست کردن استیک گوشت به رسمیت نمی‌شناسند چون اعتقاد دارند که این درجه از پخت استیک بافت خشکی دارند.
پخت استیک medium

البته اگر دمای پخت گوشت بیشتر از ۶۰ الی ۶۲ درجه سانتی‌گراد نباشد نباید خیلی نگرانی خشک شدن بیش از حد گوشت باشید. در پخت well done استیک سرتاسر گوشت قهوه‌ای است اما سوخته نیست و قسمت داخلی استیک هم قهوه‌ای است.

برای درست کردن استیک حرفه‌ای کمی تمرین کنید

استیک برای آمریکایی‌ها حکم کباب کوبیده برای ما ایرانی‌ها را دارد به همین دلیل کیفیت، تردی و آبدار بودن استیک برای‌شان بسیار مهم است و معمولا درست کردن استیک را به کسی می‌سپارند که در این کار حرفه‌ای است. با چند بار درست کردن استیک حساب و کتاب طرز تهیه یک استیک گوشت گوسفندی یا گوساله در تابه، روی گریل و در فر و دستگاه‌های دیگر دست‌تان می‌آید.
در استیک رژیمی یا طرز تهیه استیک گوشت ساده نیز می‌توانید، سس قارچ و پوره سیب زمینی را حذف کنید و از سبزیجات پخته مانند بروکلی و هویج و … استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن استیک گوشت به روش رستورانی​

چرا استیک گوشت سفت و خشک می‌شود؟​

اگر استیک‌ گوشت را با حرارت کم و زمان طولانی گریل کنید، گوشت خشک و سفت می‌شود و کیفیت استیک‌ها به شدت پایین می‌آید.

چه گوشتی برای تهیه استیک خوب است؟​

فیله گوساله بهترین گزینه برای تهیه استیک گوشت است. در صورتی که به گوشت گوساله علاقه ندارید، می‌توانید از فیله گوسفندی نیز استفاده کنید. به طور کلی گوشتی را انتخاب کنید که دارای مقداری رگه چربی باشد. در این صورت استیک گوشت شما آبدار و خوشمزه‌تر است و حالت خشکی ندارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه استیک مرغ رستورانی در تابه و بدون فر با سس قارچ مخصوص​



طرز تهیه استیک مرغ رستورانی در تابه و بدون فر با سس قارچ مخصوص



استیک مرغ با سس قارچ مخصوص یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای رستورانی دنیاست. استیک مرغ را می‌توانید به روش‌های مختلف در فر و تابه تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید ۳ روش طرز تهیه استیک مرغ با سس قارچ در ماهیتابه و در فر که حالت گریل و رژیمی پیدا می‌کند و همچنین روش تهیه استیک مرغ در ساندویچ ساز را مطالعه کنید.


مواد لازم برای تهیه استیک مرغ بدون فر (برای ۲ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سینه مرغ۱ عدد
سیر رنده شده۱ قاشق چای‌خوری
پیاز۱ عدد متوسط
سس سویا۱ قاشق غذاخوری
لیموترش۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
آویشنبه مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی۱ قاشق غذاخوری
شکر قهوه‌ای۱ قاشق مرباخوری

کالری استیک مرغ با سس قارچ: ۱۴۰ کیلوکالری (در ۱۰۰ گرم)
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت استیک مرغ در تابه: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه استیک مرغ خوشمزه در تابه​

مراحل طرز تهیه استیک مرغ خوشمزه در تابه و بدون فر

درست کردن استیک با مرغ، اصلا کار سختی نیست و اگر آن را به خوبی مزه‌دار کنید، مثل استیک گوشت در زمان کمی پخته می‌شود و قابل سرو است. در ادامه مراحل طرز تهیه استیک مرغ در ماهیتابه را دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت استیک سینه مرغ را آماده کنید​

تهیه استیک مرغ خوشمزه در تابه

در اولین مرحله از طرز تهیه استیک مرغ، مثل طرز تهیه استیک گوشت، ابتدا باید مرغ را آماده کنید. برای این کار، استخوان‌های سینه مرغ را جدا کنید و سپس با یک چاقوی تیز از عرض به دو تکه برش بزنید. هر برش سینه مرغ باید با بیفتک‌کوب حسابی بکوبید. بهتر است فیله‌های سینه مرغ را داخل یک پلاستیک ضخیم یا پاکت زیپ کیپ قرار دهید و با بیفتک‌کوب به خوبی بکوبید تا نازک و مسطح شود. این کار موجب می‌شود تا تکه‌های استیک مرغ نازک‌تر شوند و بهتر بپزند.
.

مرحله دوم: استیک مرغ را با مواد مزه‌دار کنید​

درست کردن استیک مرغ خوشمزه در تابه

پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. در ادامه، با یک چاقوی نازک یا پوست‌گیر لیمو، سطح لیمو ترش را خراش دهید و آن را به استیک اضافه کنید. توجه داشته باشید که بافت سفید لیمو ترش تلخ است و نباید از آن استفاده کرد. فیله‌های مرغ را داخل یک کیسه زیپ کیپ قرار دهید و بعد از اضافه کردن پوست لیمو، آب لیمو را بگیرید و به همراه آب پیاز، شکر قهوه‌ای، پودر آویشن، نمک، فلفل سیاه، سیر رنده شده و سس سویا به استیک مرغ اضافه کنید.
.

مرحله سوم: به مرغ استراحت دهید​

در این مرحله از طرز تهیه استیک مرغ، مواد را به خوبی با مرغ ماساژ داده و مخلوط کنید تا همه سطح مرغ را بپوشاند. سپس مرغ آغشته به مواد را برای ۴ ساعت، داخل یخچال قرار دهید تا نرم شده و مزه‌ها به خورد استیک مرغ بروند و بافت گوشت استیک هم نرم‌تر شود. اگر عجله دارید ۱ ساعت هم برای مزه‌دار شدن استیک مرغ کافی است اما طعم استیک به آن لذیذی که انتظار دارید نمی‌شود.

مرحله آخر: استیک مرغ را در تابه گریل کنید​

بعد از اینکه چند ساعت استیک‌های مرغ به خوبی مزه‌دار شدند، یک ماهیتابه گریل را روی گاز قرار دهید و با ۱ قاشق روغن سرخ کردنی تابه را چرب کنید. بعد از اینکه تابه داغ شد، مرغ را داخل ماهیتابه بگذارید. از آن‌جایی که مرغ‌ها کوبیده و نازک شده‌اند، هر سمت از استیک مرغ برای پختن تنها به ۵ الی ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.
توجه داشته باشید که استیک را روی شعله زیاد گاز گریل کنید تا آب نیندازد و سفت نشود. بعد از اینکه رنگ یک سمت استیک مرغ طلایی شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم بپزد. استیک مرغ را با سس قارچ و سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید.

روش تهیه استیک مرغ رژیمی​

طرز تهیه استیک مرغ رژیمی

برای درست کردن استیک مرغ رژیمی می‌توانید تغییراتی جزئی در طرز تهیه همین دستور ایجاد کنید. در صورت نیاز می‌توانید سس‌هایی که برای مزه‌دار کردن استیک مرغ استفاده می‌شود را حذف کنید. برای درست کردن استیک مرغ آن را روی باربیکیو به صورت کبابی گریل کنید. از تابه گریل و رژیمی هم می‌توانید استفاده کنید. برای سرو استیک مرغ رژیمی، آن را با سس قارچ رژیمی و سبزیجات گریل یا آبپز سرو کنید.

روش تهیه استیک مرغ در ساندویچ ساز​

طرز تهیه استیک مرغ در ساندویچ ساز

برای تهیه استیک مرغ در دستگاه ساندویچ ساز، مرغ‌ها را مزه‌دار کنید و بعد از آماده شدن، صفحه مخصوص گریل ساندویچ‌ساز را در دستگاه قرار دهید. دستگاه ساندویچ ساز را گرم کنید. کف دستگاه را با مقداری روغن، چرب کنید. سپس تکه‌های استیک مرغ مزه‌دار شده به روش بالا را در ساندویچ‌ساز قرار دهید و درب آن را ببندید. اجازه دهید استیک‌ مرغ با حرارت بالا بپزند. وقتی دو طرف استیک‌ها سرخ شد، استیک مرغ قابل سرو است.

مواد لازم تهیه سس قارچ برای استیک مرغ​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
قارچ۱۵ عدد
کره۲ قاشق غذاخوری
آرد سفید۳ قاشق غذاخوری
پنیر موزارلا رنده شده۳ قاشق غذاخوری
پنیر چدار رنده شده۳ قاشق غذاخوری
شیر۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر آویشن، فلفل سیاه و نمکبه مقدار دلخواه
آبلیمو۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سس قارچ: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سس استیک مرغ با قارچ​

مراحل طرز تهیه سس استیک با قارچ

معمولا در کنار و همراه با انواع استیک، سس قارچ تهیه و سرو می‌شود. برای طرز تهیه سس قارچ برای استیک، نیاز به زمان کمی دارید و بهتر است بعد از آماده شدن استیک و در حین پختن آن، اقدام به درست کردن این سس کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه سس قارچ برای استیک را دنبال کنید.

مرحله اول: قارچ‌ها را تفت دهید​

قارچ‌ها را بشویید و خرد کنید. سپس قارچ خرد شده را در مقداری کره تفت دهید. حین تفت قارچ به آن ۱ قاشق چای‌خوری آبلیمو اضافه کنید تا رنگ قارچ تیره نشود.

مرحله دوم: کره، آرد و شیر را با هم حرارت دهید​

برای درست کردن سس قارچ مخصوص استیک، باید کره را در ماهیتابه حرارت دهید تا داغ شود. سپس آرد را داخل ماهیتابه بریزید و هم بزنید تا کمی رنگ آن تغییر کند. بعد گاز را خاموش کنید و نیمی از شیر را به آن اضافه کنید. در این مرحله باید مدام سس را ترکیب کنید تا گلوله نشود و به هم نچسبد. سپس، سس را دوباره روی گاز قرار دهید و باقی‌مانده شیر را به آرامی به سس اضافه کنید و هم بزنید.
.

مرحله سوم: ادویه‌ها، قارچ و پنیرها را اضافه کنید​

نمک، فلفل سیاه و آویشن را به مایه سس اضافه کنید. به مدت یک دقیقه مایه سس را روی شعله ملایم هم بزنید و سپس پنیر چدار و موزارلا را به همراه قارچ‌های تفت داده شده به سس اضافه کنید. کمی سس قارچ را هم بزنید تا به غلظت مناسبی برسد. اگر احساس کردید سس خیلی غلیظ شده می‌توانید کمی شیر به سس اضافه کند. در نهایت این سس را روی استیک مرغ بریزید و نوش جان کنید.


فوت و فن‌های خوشمزه شدن استیک مرغ​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن استیک مرغ

ادویه‌های مورد استفاده در طرز تهیه استیک مرغ چیست؟​

برای مزه‌دار کردن استیک مرغ، دستتان باز است تا از ادویه‌ها و سبزی‌های معطر دلخواهتان استفاده کنید. به عنوان مثال معمولا از برگ بو، رزماری و آویشن برای مزه‌دار کردن استیک استفاده می‌شود. ادویه‌های طعم‌دهنده استیک مرغ هم سلیقه‌ای و معمولا شامل زردچوبه (می‌توانید حذف کنید)، فلفل سیاه، فلفل قرمز، فلفل سفید، پودر زنجبیل، زعفران دم کرده، پودر گشنیز، پودر هل و انواع سس سویا و سس چیلی است.

بهترین تابه برای پخت و گریل کردن استیک مرغ چه جنسی است؟​

بهترین جنس برای تابه، تابه چدنی است. چون حرارت را برای مدت زیاد در خود نگه می‌دارد. اگر تابه گریل در دسترس ندارید، می‌توانید از ساندویچ ساز کمک بگیرید.

چرا استیک مرغ سفت می‌شود؟​

برای اینکه استیک مرغ سفت نشود، باید مرغ‌های مزه‌دار شده را با حرارت بالا بپزید. اگر مرغ‌ها آب بیندازند، زمان بیشتری می‌برد تا آب مرغ بخار شود و همین موضوع باعث سفت شدن استیک می‌شود. از آن جایی که گوشت‌ها برای مدت طولانی با ادویه‌ها مزه‌دار شده و استراحت کرده‌اند، به زمان کمی برای پخت نیاز است. پس نگران پخته نشدن استیک‌ها نباشید.

چطور برای استیک مرغ سس قارچ رژیمی درست کنیم؟​

برای آماده کردن سس قارچ رژیمی نیز می‌توانید شیر سرد را آرد ترکیب کنید و روی گاز قرار دهید. مواد را خوب هم بزنید و بعد ادویه‌ها، پنیر و قارچ را اضافه کنید و این سس را بدون کره و روغن تهیه کنید. می‌توانید از پنیر کم چرب استفاده کنید یا مقدار پنیر را به نصف میزان کاهش دهید تا سس قارچ شما کاملا رژیمی و کم‌چرب باشد
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه استیک گوساله و کلم بروکلی با سس سویا در ماهیتابه​



طرز-تهیه-استیک-گوساله


استیک گوشت با کلم بروکلی یکی از سالم‌ترین غذاهای چینی و از انواع غذای گوشتی مجلسی است که طعم و ظاهر فوق العاده‌ای دارد. این غذای اصیل چینی بسیار خوشمزه است و می‌توانید آن را هم با نان و هم با برنج و پاستا میل کنید. طرز تهیه این غذا بسیار ساده است و ترکیب طعم سس سویا با استیک گوشت طعم بی‌نظیری دارد. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه استیک نرم فیله گوساله با کلم بروکلی در ماهیتابه به سبک چینی را در وب‌سایت daringgourmet یاد بگیرید.



طرز تهیه استیک نرم فیله گوساله با کلم بروکلی​


طرز-تهیه-استیک-گوساله


مواد لازم​


گوشت استیکی گاو: ۴۵۰ گرم
روغن سرخ کردنی: ۲ قاشق غذاخوری
سس سویا: ۱ قاشق غذاخوری
پیاز زرد: ۱ عدد
سیر تازه خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
کلم بروکلی تکه شده: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مواد لازم برای سس سویا​


آب مرغ: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر قهوه‌ای: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن کنجد: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه آسیاب شده: نصف قاشق چای خوری
نشاسته ذرت: نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه​

مرحله اول؛ مزه دار کردن گوشت استیک​


طرز-تهیه-استیک-گوساله


در اولین مرحله از طرز تهیه استیک چینی باید استیک گوشت را از عرض آن به صورت نواری برش بزنید. معمولاً برای درست کردن استیک با کلم بروکلی از گوشت نواری استفاده می‌شود. بعد از برش دادن گوشت، مقداری سس سویا به گوشت بزنید و آن را کنار بگذارید تا کمی مزه‌دار شود.

مرحله دوم؛ آماده کردن سس سویا​


در دومین مرحله از طرز تهیه استیک نرم و آبدار فیله گوساله به سبک چینی باید در یک کاسه آب مرغی را که از قبل آماده کرده‌اید، با روغن کنجد، فلفل سیاه و نشاسته ذرت و شکر قهوه‌ای ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته به خوبی در مواد حل شود. سپس این سس را کنار بگذارید تا بعداً برای مزه‌دار کردن استیک گوشت با کلم بروکلی از آن استفاده کنید.

مرحله سوم؛ پخت استیک گوساله و کلم بروکلی​


طرز-تهیه-استیک-گوساله


در این مرحله از طرز تهیه استیک و بروکلی باید یک ماهیتابه را با شعله ملایم روی حرارت قرار دهید. ۲ قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس گوشت‌های برش خورده استیک را به ماهیتابه اضافه کنید و برای یک دقیقه تفت دهید تا کمی رنگ آن تغییر کند و قهوه‌ای شود. سپس پیاز خلالی خرد شد، سیر و زنجبیل رنده شده را به گوشت اضافه کنید. کمی مواد را تفت دهید و در صورت لزوم مقداری روغن به ماهیتابه اضافه کنید. سپس کلم بروکلی‌ها را به ترکیب استیک‌ها اضافه کنید و یک دقیقه مواد را خوب تفت دهید.

مرحله چهارم، تهیه استیک گوشت گوساله در ماهیتابه​


طرز-تهیه-استیک-گوساله


در آخرین مرحله از طرز تهیه استیک چینی باید بعد از اینکه کمی مواد را تفت دادید، سس سویایی را که از قبل آماده کرده بودید، به ترکیب گوشت و کلم بروکلی اضافه کنید. سپس گوشت‌ها و کلم بروکلی‌ها را خوب هم بزنید تا کاملاً به سس آغشته شوند. اجازه دهید چند دقیقه مواد با سس پخته شوند تا کاملاً طعم سس به گوشت و بروکلی‌ها نفوذ کند. در نهایت این استیک با کلم بروکلی را همراه با برنج سرو کنید و نوش جان کنید.


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه استیک چینی​


طرز-تهیه-استیک-گوساله


*این غذا نباید خشک باشد و باید بعد از ریختن گوشت و بروکلی‌ها در سس سویا، اجازه دهید سس به غلظت مناسبی برسد و سپس حرارت را خاموش کنید.
*شما می‌توانید ترکیب استیک گوساله و کلم بروکلی را با پلو، نودل و پاستا نیز امتحان کنید.
*برای تهیه استیک گوشت با کلم بروکلی بهتر است پیاز را به صورت درشت و خلالی برش دهید.
*به جای استفاده از سیر در سس سویا می‌توانید از پودر سیر نیز استفاده کنید.
 
Similar threads

Similar threads

بالا