[ضوابط ونمونه های طراحی] مجتمع ها و شهرک های مسکونی

mortezaasti

عضو جدید
این تاپیک بیشتر مربوط به درس " طراحی معماری 5" هست، که البته برای دوستانی که طرح نهایی رو مسکونی انتخاب کردن مفیده.


امیدوارم بدردتون بخوره:smile:
 

mortezaasti

عضو جدید
مقدمه
ساختمانهای بلند از هر جهت بهشهرمربوط هستند آنها برایتجمع انبوه جمعیت، کمیابی و هزینه سنگین زمین جوابی طبیعی می باشند توده ساختمانبلند از توجیه مفهوم محیط طرح و جواب او به هدف ساختمان نتیجه می شود.

یکساختمان بلند ممکن است آزاد قرارگرفته یعنی قائم و باریک یا افقی و حجیم باشد و یاممکن است مستقیماً در مجاورت ساختمان های بلند دیگر واقع شود در هر دو روش ساختماناساساً یک جسم مجزا می باشد ولی ساختمان بلند آینده ممکن است جزء مکمل یک ساختمانبزرگ شهر باشد که در آن ساختمان ها یا خانه های فعالیت بوسیلهسیستم های تغییر مکان چند ترازیبا یکدیگرارتباط دارند.

از لحاظارتفاعساختمان های کمتر از 10 طبقه تابیشتر از 100 طبقه جزء ساختمانهای بلند به شمار می آیند برای تعیین ارتفاع یا حجمساختمان برنامه ریزی نسبتاً پیچیده ای لازم است بعضی از عواملی که باید در نظرگرفتهشود عبارتند از احتیاجات مشتری در مقابل زمین موجود و موقعیت زمین در ارتباط باجنبههای محیطی برای مثال خدمات لازم برای نگهداری ساختمان و رفاه ساکنان آن یا اثربوم شناسیساختمان یا خصوصیت منظره ای چشمانداز اطراف آن.

ساختمان بلند در زمینه شهری:
توسعه ساختمانهای بلند از هر جهت دنبالگررشد شهری باشد تحول شهر سازی که عصر صنعتی کردن شهر ها شروع شد مردم از مناطقروستایی به مناطق شهری کوچ کردند و بدین وسیله باعث افزایش تراکم جمعیت در شهرهاگردیدند انقلاب تکنولوژیک با ارائهسازه فولادیسبک وزنآسانسورو سیستم های تهیه انرژی لازم برایشهر قائم با تراکم زیاد به این فشار عکس العمل نشان داد.

در ابتدای قرناخیر بلوک های ساختمان به ارتفاع حدود 20طبقه در مقابل یکدیگر قرارمی گرفتند که فقطبوسیله خیابانهای تنگ و تاریک از یکدیگر جدا می شدند و دره های شهری تشکیل میدادندهدف عمده جادادن حداکثر اشخاص در حداقل سطح زمین بود تراکم جمعیت حاصله و اثرآن برروی مردم و شهر به عنوان سیستم متشکلی که در آن فعالیتهای گوناگون روی یکدیگرتاثیرمی گذارند به ندرت در طرح مورد توجه بود احتیاج به نور هوا و سطح زمین بازبرای فعالیتهای عمومی منجر به تکامل تدریجی آسمانخراشهای آزاد ایستاده گردید ایننوع ساختمان ها ارتفاع خیلی بیشتری دارند زیرا باید تراکمی حداقل معادل تراکم بلوکساختمانی راکه جانشین آن می شوند ایجاد نمایند انقلاب تکنولوژیک کنونی به آن اندازهپیشرفت کرده است که بتوان آسمان خراشهای منفرد باهزینه ای بنانمود که از لحاظاقتصادی امکانپذیر باشد.

طرح ساختمان های بلند از لحاظ انقلاب تکنولوژیک یافضای ماده ای نسبتاً خوب درک شده است ولی بررسی فضای رفتاری یعنی تشخیص نیازهایانسانی و قابلیت سازگاری بامحیط هنوز در مرحله اولیه پیشرفت می باشد جدایی و عدمارتباط بین مردم در ساختمان و نبودن تماس بازندگی خیابانی بعضی از مسائلی هستند کهطراحان کوشش دارند بر آنها غلبه کنند.




هرچند که اکنون تا حدودی تراکم ساختمان های بلند در شهرهابوسیله مقررات منطقه بندیکنترل می شود این طرح بر اساس مفهوم دینامیکی ترکیب تمام شهر نمی باشد اثر تجمعنزدیک به هم ساختمان های بلند روی محیط شهر بیشترین اهمیت را دارد تاثیر شدید بعضیاز آسمان خراشهای بزرگ همچون برج 109 طبقه سیرزدر شیکاگوبه ارتفاع بیش از یک چهارممایل روی شهر واضح است سیستم برق این ساختمان می تواند احتیاجات یک شهر 147000 نفرهرا تامین کند ودستگاه های تهویه مطبوعآن قادر به خنک کردن 6000 خانه یک خانواری می باشد جمعاً 102 آسانسور لازم است که 16500 نفر استفادهکننده را در روز به قسمت های مختلف ساختمان برساند در ذهن خود آسانسورهای متعددراهمچون خیابانهای بن بست و سرسراهای ساختمان را همچون میدانهایی مجسم سازیدکه درآنها مردم بوسیله آسانسورهای دوطبقه سریع السیر که از یک سرسرا به سرسرای بعدی میروند و یا آسانسورهای محلی کم سرعت که از یک نقطه ساختمان به نقطه دیگر آن عبور میکنند از آنجایی که ساختمان شامل همه خدمان و تفریح گاههای لازم می باشد به طور نظریافراد هرگز مجبور به ترک آن نمی باشند امکانات رفاهی ساختمان از قبیل فروشگاه،تفریح گاه ،محلهای نمایش فیلم و تئاتر و غیره و خدمات بهداشتی فرهنگی ایمنی حمل نقلپارکینگ آب برق و گاز و تلفن و فاضلاب معادل امکانات رفاهی لازم برای یک شهر کوچکمی باشد.



توسعه و تکامل ساختمانهای بلند


تاریخچه اولین ساختمانهای بلندروزگار باستانی بر می گردد. سازهای ساخته شده با دیوارهای باربر به ارتفاع 15 طبقهقبلا در شهرهای رومیان مورد استفاده بود. شهرها ی ممالک غربی در قرن 19 به سرعتتوسعه پیدا کرد و تراکم شدید جمعیت باعث شد ساختمانهای بلند که با سقوط امپراطوریروم ناپدید شده بود دوباره احیاء گردد. استفاده از دیوارهای باربر ساخته شده ازمصالح بنایی درسازه هامجدد رایج گردید. ولی اشکال اینسازه ها این است که با افزایش ارتفاع بر ضخامت دیوار ( یعنی وزن ساختمان ) بایداضافه شود تا مستقیما جوابگوی طبیعت جریان نیروی وزن باشد.
محدودیت این نوعسازةها با ساختن ساختمان 16 طبقه مونادنوک در سال 1891 در شیکاگو که ضخامت لازمدیوارهای طبقه پائین آن از 6 فوت تجاوز می کرد آشکار گشت.
از زمانیکه قابآهنیو بعدافولادیموجبرسیدن به ارتفاعات بلندتر و بازشدگی های (مانند پنجره و غیره ) بیشتر و بزرگترگردید استفاده از سیستم های قابی سبک وزن راه حل طبیعی به نظر می رسید. تکاملاسکلتفولادی متجاوز از 100 سال طول کشید. نه تنهاآهنمی بایست به عنوان مصالحساختمانی به رسمیت شناخته شود، روشهای تولید نیز می بایست توسعه و تکامل پیدا میکرد.
به منظور ایجاد بهترین شکل برای اعضاء سازه و سوار کردن آنها و همچنینتوسعه روشهای دقیق برای جزئیات ساختمانی لازم بود که در رفتار ماده جدید تحقیقگردد.
مهندس قرن نوزدهم معمار را وارد کرد تا توانایی عنصر قاب را تشخیصدهد. او استفاده از قاب را درپلها،کارخانه ها، انبارها، و نمایشگاه ها رواجداد. نفوذ این امر را می توان در گذشته حتی در سال 1801 در یک کارخانه نخ ریسی هفتطبقه ساخته شده از قاب های آهنی درمنچسترمشاهده کرد که در آن ستونها و تیرهایآهنی به عنوان اسکلت داخلی ساختمان به کار رفتند . در این ساختمان تیرهایI شکل،احتمالا برای اولین بار به کار برده شد. طراح ساختمان بر اساس مهندسی خود به موثربودن این شکل برای تحمل خمش پی برد. این کارخانه در واقع پایه پیشرفت قاب فولادی راگذاشت که سرانجام درشیکاگودر حدود سال 1890 ظاهر گردید.




قصرکریستال که برای نمایشگاه بین المللی 1851 لندن ساخته شد اولین قاب آهنی مستقل راآشکارساخت. استخوان بندی چوب و آهن و صفحات شیشه با دیوارهای وزنی حجیم که اساساستانداردهای معماری در آن زمان بود به رقابت برخاست. این ساختمان نشان دهنده اولینروش تولید انبوه در مقیاس بزرگ می باشد. تقسیم بندی فضای ساختمان بر مبنای بزرگترینورق شیشه استاندارد موجود انجام گرفت و روش اجرای ساختمان به صورت جزئی از طرح آندر آمد.

برج فانوس دریایی در بلک هاربور واقع در ایالت لانگ آیلند که درسال 1843 بنا گردید اولینسازةقابی ساختة شده از آهن نرم (آهن خمیری) در ایالات متحده آمریکا می باشد . در حدود 10 سال بعد اسکلت داخلی همراه بادیوارهای باربر نمایی ساخته شده از مصالح بنایی در چندین ساختمان به کار رفت. قابداخلی شامل ستونهای چدنی بود که تیرهای ساخته شده از آهن نرم را نگهداری می کرد.
قبل از اینکه ساختمانهای بلند قادر باشند به توانایی جدید قاب فلزی پاسخدهند، وسائل حمل و نقل قائم می بایست توسعه پیدا می کرد. اولینآسانسوردر 1851 درهتلیواقع در خیابان پنجمنیویورکبه کار رفت. این سیستم راه آهن قائمدر 1866 به صورت معلق اصلاح شد، ولی امکانات آسانسور در ساختمانهای بلند برای اولینبار در ساختمان شرکت بیمه اکویتبل لایف در نیویورک در 1870 جامه عمل پوشید. ویلیامجنی سیستم های قابی را با ساختمان 11 طبقه شرکت بیمه خانه خود در شیکاگو در 1883پیشرفت داد. اولین نمونه ساختمان بلند بود که تماما بااسکلتفلزی نگهداری می شد، درصورتیکهدیوارهای نمای ساخته شده از مصالح بنایی فقط خودشان را تحمل می کردند.ساختمان جنیهمچنین اولین ساختمانی بود که در قسمت بالای آن تیرهایفولادیبه کاررفته بود. در 1889 ساختمان دوم جنی، ساختمان لایتر، اولین ساختمان با اسکلت واقعیگردید که در آن هیچ دیوار برخود متکی به کار نرفته بود.
در ساختمان دومراندمک نالی(شیکاگو، 1889)،ساختمان و طبقه ای که بوسیله برن هام و روت ساخته شده،برای اولین بار قالب تمام فولادی به کار رفت. همین معمارها ایده دیوار برشی قائم رادر ساختمان 20 طبقه ماسنیک تمیل(شیکاگو، 1891) رواج دادند. در چنان ارتفاعی،نیروهایناشی از باد به صورت یکی از ملاحظات مهم طرح در آمد. برای افزایش سختی جانبی اسکلتفولادی،معمار ها مهار بندی های قطری را در قالب نما وارد کرده وبدین ترتیب اساس خرپای قائم یا دیوار برشی را بوجود آوردند.
پیشرفت در روشهای طرح اسکلتفولادی موجب رشد مداوم ارتفاع ساختمانها گردید. در سال 1905 ساختمان 50 طبقه برجمتر و پولتین و به دنبال آن در 1931 ساختمان 102 طبقه امپایراستیت در نیویورک ساختهشد. اصلاحات بعدی روی توسعه طرح های جدید برای قاب ها،بهبود کیفیت مصالح،و روشهایاجرائی بهتر متمرکز گردیده است تا روی افزایش قابل توجه ارتفاع.



ساختمان بلند و سازه نگهدارنده آن :
طرح ساختمان بلند چه برایاستفاده های واحدی مانند آپارتمان ها، ادارات ،مدارس، بیمارستانها یا برای استفادههای گوناگون با مقیاس بزرگتر نیاز به تشریک مساعی بین گروهها ی مختلف طرح سازندهمصالح و اجرای ساختمان دارد. معمار کوششهای گروه های مختلف راهماهنگ می کند تااجزاء مختلف مصالح خدمات و فعالیتها به طور یک جا عمل کنند.
معمار دیگر نمیتواند از آزادی طرح صحبت کند او نه تنها بوسیله فرم به طور کلی بسته آسمانخراش وضرورت استفاده موثر از مصالح محدود است ،بلکه او همچنین باید مشخصات خیلی بیشتری راکه مربوط به مقررات ایمنی آتش سوزی و بهداشتی می باشند رعایت کند.
معمارباید به طرح ساختمان به صورت یک سیستمکلی که در آنسازهنگهدارنده همچون یک جزء اساسی با طرحساختمان رشد می کند نزدیک شود سازه را نمی توان به طور جداگانه به عنوان یک قسمتاضافی نامربوط در نظر گرفت که بعداً بوسیله مهندس در فضای رسمی ساختمان گذاشته شوداگر چه این روش طرح کلی را در مورد هر نوع ساختمانی باید به کار برد استفاده از آندر مورد یک ساختمان بلند که سیستم سازه نگهدارنده نسبتا پیچیده ای دارد و در آننیروهای فیزیکی و محیطی از تعیین کننده های اساسی طرح می باشند ،بویژه ضرورت دارد. ساختمان باید در مقابل نیروهای قائم ثقل و نیروهای افقی باد در بالای سطح زمین وزلزلهدر زیر سطحزمین مقاومت کند. پوشش ساختمان باید اختلاف درجه حرارت،فشارهوا، و رطوبت بین محیط خارج و داخل را تحمل کند. عناصر سازه ای ساختمان بایدجوابگوی همه این نیروها باشند این عناصر باید چنان قراربگیرند و به یکدیگر متصلباشند که این نیروها را جذب و با کمترین تقلایی آنها را با اطمینان به زمین هدایتکنند.
معماری که نسبت به این نیروها ومنابع آن حساس و از نحوه باربری اعضاسازه ای مطلع باشد، در همان مراحل اولیه می تواند طرح معقولی را ارائه دهد او میتواند با مهندس سازه ای ارتباط برقرار کند زیرا به زبان خودش صحبت می کند. یعنیمعماری که از اصول مهندسی درک اساسی داشته باشد می تواند با متخصص سازه واقعاًتشریک مساعی کند تا به راه حل مطلوبی نائل گردد.
عناصر سازه ای استخوانهایلازم برای بدنه ساختمان می باشند و این معماراست که می تواند از این عناصر سازه ایماهرانه استفاده و آنها را نمایان کند تاروح ساختمان آشکارا نشان داده شود و بدینترتیب هدف ساختمان به عنوان محوطه ای برای سیستم های فعالیت گوناگون که رون یکدیگرتاثیر دارند مشخص و منعکس گردد.

بارگذاریساختمان
1 بارهاییکه روی ساختمان وارد می شوند یا مستقیمآ به وسیله طبیعت و یا به وسیله انسان ایجادمی گردند. به عبارت دیگر برای بار روی ساختمانها دو منبع اصلی وجود دارد، یکیژئوفیزیکیو دیگری مصنوعی.
2 نیروهای ژئوفیزیکی را که نتیجه تغییرات مداوم در طبیعتهستند ممکن است به نیروهایجاذبه زمین، وزن ساختمان خودش ایجادنیروهایی در سازه می کند که موسوم به بار مرده است واین بار در تمام طول عمرساختمان ثابت باقی می ماند.
3 اشکال همیشه در حال تغییر ساختمان نیز تایعاثرات جاذبه زمین است که ایجاد تغییراتی در بارها در طول زمان می کند.بارهای ناشیاز تغییراتجویبازمان و مکان تغییر می کنند و به شکلباد،حرارت،رطوبت،باران،برف، ویخظاهر می شوند. نیروهای زلزله از حرکت نامنظم زمین یعنی زمین لرزه ایجاد مشوند.
4 منابع بارگذاری مصنوعی ممکن استتکان ناشی از حرکت اتومبیل ها،آسانسورها، ماشینهای مکانیکی و غیره و یاممکن است تغییر مکان افراد، وسایل و یا نتیجه ضربه و انفجار باشند. به علاوه ممکناست نیروهایی در زمان تولید و اجرا در سازه به وجود آبد. پایداری ساختمان ممکن استایجاب پیش تنیدگی کند که باعث ایجاد نیرو در ساختمان می شود.

5 منابع بارهایژئوفیزیکیو مصنوعی در ساختمان غالبآ به یکدیگر بستگی دارند. جرم، اندازه، شکل و مصالح یکساختمان در روی نیروهای ژئوفیزیکی اثر می گذارند. برای مثال اگر عناصر ساختمان درمقابل تغییرات درجه حرارت و رطوبت نتوانند به آزادی واکنش نشان دهند و گیردار باشندنیروهایی در ساختمان ایجاد می شود.
برای اینکه اطمینان حاصل شود که مشکلاتآتی از بین رفته و بازده سازه ای حاصل شده باشد لازم است که مطالعات دقیق جوابتئوری ساختمان به اثرها انجام گیرد. طراح باید نیروها و اثر بارگذاری مربوطه را درککند تا ساختمان بی خطر و قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mortezaasti

عضو جدید
ضـمائم دستور نقشه اراضی (با عـرصه بیش از ۱۰۰۰ مترمربع)

ضـمائم دستور نقشه اراضی (با عـرصه بیش از ۱۰۰۰ مترمربع)

۸-۱) : دستورالعمل طراحی نقشه سایت پلان:
۱- طراحی كل بلوك شهری با در نظر گرفتن همجواریهای بلافصل (بلوك های شهریمجاور)
۲- ارائه روند شكل گیری بلوك در سایت و ایده های طراحی شهری بصورت اسكیس .
۳- بهره‌گیری از حداقل سطح اشغال در سایتهای مسكونی (كمتر از ۳۰ درصد مساحتقدرالسهم مالك)
۴- طراحی سایت منطبق با شیب و توپوگرافی زمین باشد.
۵- رعایتحداكثر حریم معابر و بزرگراهای طرح تفصیلی و طرحهای اجرائی
۶- عرض معابر داخلیحداقل ۱۰متر (طبق ضوابط آتش نشانی) جهت سهولت دسترسی ماشینهای سنگین آتش نشانی بهتمامی بلوكها (با استفاده گذر برای بلوكهای مسكونی و غیر مسكونی)
۷- رعایت سایهاندازی بلوكها نسبت به یكدیگر در سایت و همچنین رعایت سایه اندازی ۳/۱برابر ارتفاعبلوك به بلوكهای سایتهای مجاور.
۸- جهت قرارگیری بلوكها، متناسب با شرایط اقلیمیسایت مورد نظر طراحی شود.
۹- عدم تداخل معابر سواره رو در فضاهای پیاده سایت
۱۰- پیش بینی مسیرهای دوچرخه در سایت ضروری می‌باشد
۱۱- استفاده از یكدسترسی اصلی از گذرهای مجاز طرح تفصیلی جهت تأمین دسترسی های داخلی سایت (رعایتسلسله مراتب گذر بندی الزامی است)
۱۲- ایجاد محورهای دید به كوهستان، دریاچه وجنگل با طراحی مطلوب بلوكها در سایت.
۱۳- ملحوظ داشتن مسائل مربوط به زلزله درطراحی احجام ضروری است (رعایت آئیننامه‌ها و مقررات زلزله الزامی است) .
۱۴- ارائه جداول سطوح و سرانه ها در قدرالسهم تعاونی و قدرالسهم شهرداری و كل بلوك شهریبه تفكیك و با در نظر گرفتن مقدار زیربنا و واحد پذیری تراكم ساختمانی و درصد سطحاشغال مجاز و طراحی شده .
۱۵- تراکم ساختمانی :
۱- تراكم واحد ساختمانی در هكتار :
در اراضی اختصاص یافته به كاربری مسكونی ، احداث ساختمان با انواع تراكم زیرمجاز شمرده می‌شود:
الف : مسكونی با تراكم كم (نوع یك)
در این نوع كاربری ،احداث مجموعه‌های مسكونی با تراكم خالص ۴۱۰ نفر جمعیت ساكن در هر هكتار ، معادلحداكثر ۱۰۰ واحد مسكونی در هر هكتار مجاز است .
ب ) مسكونی ، با تراكم متوسط (نوع دو)
در این نوع كاربری ، احداث مجموعه‌های مسكونی با تراكم خالص ۵۵۴ نفرجمعیت ساكن در هر هكتار ، معادل حداكثر ۱۳۵ واحد مسكونی در هر هكتار مجاز است .
پ ) مسكونی ، با تراكم زیاد (نوع سه)
در این نوع كاربری ، احداثمجموعه‌های مسكونی با تراكم خالص ۸۲۰ نفر جمعیت ساكن در هر هكتار ، معادل حداكثر۲۰۰واحد مسكونی در هر هكتار مجاز است .
۲- تراكم زیربنا :
الف) تراكم زیربنا در اراضی مسكونی با تراكم نوع یك ، به میزان حداكثر ۱۳۰%مشروط به رعایت تعداد واحد مسكونی در هكتار (۱۰۰واحد) بلامانع است .متوسط زیربناهرواحد ۱۳۰ مترمربع منظور شده است .
ب) تراكم زیربنا در اراضی مسكونی با تراكمنوع دو ، به میزان حداكثر ۱۷۵% مشروط به رعایت تعداد واحد مسكونی در هكتار (۱۳۵واحد) ، بلامانع است .
ج) تراكم زیربنا در اراضی مسكونی با تراكم نوع سه ، بهمیزان حداكثر ۲۶۰% ، مشروط به رعایت تعداد واحد مسكونی در هكتار (۲۰۰ واحد) ،بلامانع است . متوسط زیربنا هر واحد ۱۳۰ متر منظور شده است .
د) تراكم استحقاقیدر اراضی دارای تراكم های نوع ۱ ، ۲و۳ در كل منطقه ۱۰۰% (۱۰۰ واحد در هكتار) بوده وتراكم مازاد در تراكم‌های ۲و۳ منوط به تصویب كمیسیون طراحی شهری ، معماری و محیطزیست و رعایت سقف جمعیتی كل منطقه می‌باشد . مابه التفاوت تراكم‌های استحقاقی تاتراكم‌های حداكثر باید با حفظ حقوق شهرداری محاسبه و عوارض مازاد تراكم بر مبنایتعرفه های مصوب شورای اسلامی شهر تهران ، ازمتقاضی اخذ می‌گردد .
 

mortezaasti

عضو جدید
ضریب اشغال :

ضریب اشغال :

ضریب اشغال :
الف) حداكثر سطح اشغال مجاز در تراكم نوع یك ، ۴۰% مساحت زمین است .
ب) حداكثر سطح اشغال مجاز در تراكم نوع دو ، ۳۰% مساحت زمین است .
ج) حداكثر سطحاشغال مجاز در تراكم نوع سه ، ۳۰% مساحت زمین است .
د) در تراكم‌های نوع یك ، دوو سه، مكان یابی بلوكهای ساختمانی باید به گونه‌ای باشد كه سایه اندازی نسبت بهیكدیگر نداشته باشند .
بلوكهای ساختمانی در لبه‌های شمالی و جنوبی حداقل بهاندازه یك برابر ارتفاع ساختمان سایه انداز از هم فاصله داشته باشند .
هـ) دراراضی دارای تراكم نوع دو و نوع سه از حیاط خلوت استفاده نشود .
و ) حریمسبز معابر و فضای عبور تاسیسات شهری
در رابطهبا حریم شریانهای مجاور بلوكهای شهری در زمان طراحی سایت پلان ، بشرح ذیل اقدامخواهد شد:
۱) در بر خیابان ۲۰ متری و كمتر از ۳۵ متر (حداقل تا ۵ متر)
۲) در برخیابان ۳۵ متری و كمتر از ۴۵ متر (۱۰ الی ۱۵ متر)
۳) در بر خیابان ۴۵ متری وبیشتر (۲۵ الی ۳۰ متر)
* بدیهیاست مالكین اراضی بلوك شهری (سایت پلان كه به تصویب كمیسیون طراحی شهری رسیده است) موظف به اجراء و حفظ و نگهداری فضای سبز مربوطه خواهد بود با تاكید بر اینكهشهرداری و دیگر سازمانهای خدماتی جهت اجراء و نگهداری تاسیسات شهری (سطحی وزیرزمینی) در این فضاها دارای حقوق ارتفاقی می‌باشند .
۴) ابعاد بلوك مسكونی :
به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و هزینه‌های نماسازی ، توصیه می‌شود قطربلوكهای مسكونی حداقل ۱۶ متر منظور گردد .
۵) تعداد طبقات :
الف) در زمین‌های دارای تراكم نوع یك ، احداث ساختمان در ۲ تا ۴ طبقه مسكونیروی زمین یا پیلوتی مجاز است .
ب) در زمینهای دارای تراكم نوع دو ، احداثساختمان در ۴ تا ۸ طبقه روی زمین یا پیلوتی مجاز است .
ج) در زمینهای دارایتراكم نوع سه ، احداث ساختمان در ۴تا ۲۱ طبقه روی زمین مجاز است


۱۶- قرار گرفتن بلوكها حول محور یك فضای مركزی بسته در طراحی سایت توصیهنمی‌گردد.
۱۷- در طراحی سایت،از شیب های متناسب و هماهنگ با بلوكها استفاده، وشیب طبیعی اراضی حفظ گردد.
۱۸- در طراحی سایتها پیش بینی ۵/۰% فضای تجاری و ۵/۴ % فضاهای خدماتی ضروری‌است.
۱۹- ارائه مقاطع و پروفیلهای طولی و عرضی از سایت باكد گذاریهای لازم ضروری می‌باشد.
۲۰- حریم مسیرهای سواره خارج سایت جهت عبورتأسیسات و تجهیزات شهری در نظر گرفته شود كه تراكم و واحد پذیری آن در محدودهباقیمانده مسكونی سایت منظور می گردد. (حریم فضای سبز گذرها دارای مصوبهاست.)
۲۱- در طراحی سایتها رعایت تمهیدات لازم جهت پیش بینی فضاهای ورزشی و بازیكودكان و نوجوانان در فضای باز یا فضای سرپوشیده (حتی المكان بصورت مستقل و قابلاستفاده همگانی) بدون منظور شدن در تراكم و نیز فضاهای فرهنگی الزامیست .
۲۲- تعیین محل پستهای برق باهماهنگی برق منطقه .
۲۳- تعیین محل سپتیك تانك موقت درمحدوده بلوك شهری و مسیر فاضلاب ورودی به آن .
۲۴- طراحی تونل مشترك تأسیساتی بهنحوی كه تأسیسات آب خام ، آب شرب ، برق و مخابرات در تونل قرار گیرند.
۲۵- طراحیمسیر لوله‌گاز و پستهای مربوطه در‌بلوك شهری هماهنگ با دیگر تأسیسات و ارائهتأئیدیه شركت گاز تهران بزرگ
۲۶- در خصوص بندهای ۲۲ تا۲۵ نقشه های مربوطهمی‌بایستی به صورت CD و با مقیاس ۱:۵۰۰ تهیه و جهت ارائه به كمیسیون زیرساختهاتحویل شود.
۲۷- تعیین محل نصب شیر آتش نشانی
 

mortezaasti

عضو جدید
دستورالعمل طراحی نقشه‌های محوطه سازی و فضای سبز

دستورالعمل طراحی نقشه‌های محوطه سازی و فضای سبز

دستورالعمل طراحی نقشه‌های محوطه سازی و فضای سبز
۱- تعریف ورودی‌های مجموعه بصورتی كه شاخص و نمادین باشد.
۲- محوطه ای برای نوجوانان و عموم درنظر گرفته شود كه این فضاها می‌تواند زمینهای ورزشی چند منظوره (والیبال، بسكتبال، و غیره) و سالنهای ورزشی سرپوشیده بدن سازی وغیره باشد.
۳- فضاهایی جهت بازی كودكان برای رفاه ساكنان هر بلوك بعلاوه نواری از فضای سبز در اطراف آن درنظر گرفته شود تا به كاهش صداهای ناهنجار كمك كند بهتر است محوطه بازی كودكان نزدیك بلوك مسكونی آنان باشد.
۴- تا حد امكان راههای اصلی در محوطه بدون پله و با شكستگی و رامپ كم شیب مناسب طراحی گردد تا رفت و آمد بزرگسالان و كالسكه و صندلی‌های چرخدار نیز بسهولت انجام گیرد.
۵- در طراحی محوطه سایت ملزومات پارك از قبیل ، ظرفهای زباله، تلفن عمومی، صندوق پست در نظر گرفته شود. طراحی نورپردازی مناسب كه برای روشنائی معابر و زیباسازی مؤثر باشد ضروری است. از استفاده بی‌رویه پایه چراغهای نامناسب پرهیز شود.
۶- نصب هرگونه پایه روشنایی در مقابل محل مسكونی و تجاری غیر مجاز بوده مگر با هماهنگی واحد زیباسازی منطقه.
۷- انتخاب گونه های مختلف و پوشش مناسب گیاهی و فضای سبز و گلكاری محوطه سایت در نقشه كاشت عرضه گردد. نقشه كاشت شامل نوع و گونه گیاهان منتخب و تعداد آنها و محل كاشت دقیق هرگیاه می‌باشد.
۸- با توجه به كمبود آب، بهتر است آبهای سطحی محوطه جمع آوری و توسط جوی و یا كانیوو به كانالهای فاضلاب شهری هدایت گردد. (با سازمان آب و فاضلاب و كمیسیون زیرساختها هماهنگ گردد.)
۹- برای هماهنگی محیط و منظر شهری بهتر است درختان و درختچه ها در قسمت پیاده‌رووباغچه كناره خیابان از نظر ارتفاع و شرایط گذر با شهرداری هماهنگ شود.
۱۰- جهت هماهنگی نوع و مصالح سطح مفروش پیاده روها با ساختمانهای مجاور، با حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری هماهنگ شود.
۱۱- نصب هرگونه پل جهت ورود اتومبیل به پاركینگ و یا محوطه می‌بایستی با هماهنگی قبلی و مجوز صادره از سوی حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه صورت پذیرد.
۱۲- اصلاح و تعبیه دسترسی‌های مناسب جهت معلولین و اجتناب از اختلاف‌ سطح‌های ترانشه‌ای و بریده در معابر مجاور به ساختمان در صورت وجود اختلاف سطح در طول گذر الزامی است.
۹- بررسی و تائید نقشه‌های سایت پلان توسط كمیسیون طراحی شهری ، معماری و محیط زیست بالا
پس از آماده شدن كلیه مدارك پروژه در هر مرحله جهت شركت در كمیسیون در روز تشكیل از مشاور مربوطه جهت دفاع و توضیحات دعوت به عمل می آید و نتیجه و اظهار نظر كمیسیون بصورت جمع بندی نظریات اعضای كمیسیون بوسیله صورتجلسه به مشاور اعلام میگردد .
در صورت عدم تأیید پروژه ، مشاور موظف به اصلاحات پروژه طبق نظریه صورتجلسه و ارجاع مجدد به كمیسیون می باشد .

 

mortezaasti

عضو جدید
پلانها

پلانها

الف : پلانهای معماری
پس از تأیید سایت پلان ، پلانهای معماری از طرف مشاور مربوطه به این واحد ارائه می گردد در این مرحله پلانهای معماری از نظر ارتباطات داخلی واحدهای مسكونی ،‌دسترسی به واحدهای مسكونی ، آسانسورها ، محل های عمومی ، كریدورها ، جهات نورگیری فضای داخلی ساختمان ، بررسی پاركینگ ها ، انباری ، تأسیسات و مسائل اولیه در خصوص ضوابط آتشنشانی پس از راهبری به كمیسیون ارجاع می گردد .
ب : نما و بدنه شهری
در این مرحله نما و بدنه شهری با منظور‌كردن نوع و رنگ مصالح مصرفی و‌تناسبات ارتفاع ، خط آسمان ، نشست ساختمان روی زمین و هماهنگی با بلوكهای مجاور پس از راهبری به كمیسیون ارجاع می گردد
.
ج : تجاری و خدماتی
در این مرحله درخواست دبیرخانه كمیسیون از مشاور تهیه و پیشنهاد طرح های تجاری محله ای می باشد و سطح اشغال، دسترسی ها ، مساحت واحدهای تجاری و پاركینگ مورد راهبری قرار گرفته و پس از آن به كمیسیون ارجاع می گردد .
نقشه اجرائی سایت پلان محوطه و فضای سبز شامل :
۱- سایت پلان فضای سبز
۲- نقشه گیاهی ( نوع و گونه و تعداد و مكان كاشت گیاه)
۳- نقشه نورپردازی
۴- نقشه آبیاری
۵- ملزومات پارك
-
محل دقیق ملزومات و مكانهای رفاهی فضای سبز مشخص شود
 

mortezaasti

عضو جدید
دستورالعمل تهیه نقشه‌های طرح نما

دستورالعمل تهیه نقشه‌های طرح نما

http://www.district22.org/assistants/architecture/morethan1000/part_1/Index.asp#top
۱- طراحی نما بامقیاس ۱:۵۰ ارائه گردد.
۲- رعایت خط آسمان در طراحی ارتفاعی بلوكها و طراحی نمای بدنه شهری از تمام جهات مشرف به گذر نمایش داده شود.
۳- مصالح مصرفی در نما با رنگ واقعی مصالح نمایش داده شود.
۴- ارائه جزئیات اجرای نما (درصورت وجود دیتیلهای خاص)
۵- ارائه چند گزینه جهت انتخاب طرح نماهای برتر الزامی است.
۶- 3DSMAX و سه بعدی احجام در سایت ارائه شود.
۷- كلیه تاسیسات برقی و مكانیكی از قبیل سیستم‌های برق، كانال‌های كولر، دودكش‌ها، آنتن‌ها و... در داخل یا بام ساختمان تعبیه شده تا از تخریب نما جلوگیری شود.
۸- نمای پنجم ( بام ساختمان‌‌ها ) می‌باید بعنوان عامل وحدت‌(‌بصورت شیبدار یا نیمه شیبدار ) طراحی شوند. (در زمینهای با تراكم كم مسكونی)
۹- در بافت‌های ساخته شده مصالح نما می‌باید هماهنگ با مصالح بكار رفته درساختمان‌های مجاور باشد.
۱۰- استفاده از عناصر غیرمتعارف نظیر مجسمه، كاشیكاری، نوشته و رنگهای نامتجانس در نما (چند رنگ در نما) اجتناب شود.
۱۱- در خصوص مجتمع‌های مسكونی مجزا و تفكیك شده از تركیب مصالح مورد تائید در شرایط اقلیمی منطقه بصورت هماهنگ استفاده شود.
۱۲- به منظور حفظ و زیبائی نما در طبقه همكف از مصالح قابل شستشو استفاده شود و ضمناً نصب سنگ قرنیز ( ازاره ) توصیه می‌گردد.
۱۳- به منظور زیبائی نما در محل اتصال با قرنیزها و آبچكان‌ها از ورق گالوانیزه رنگی یا رنگ شده استفاده شود.
۱۴- در صورت نصب كولرهای گازی و آبی در بالكن وجود دیوار كاذب بصورت (مجوف) و یا استفاده از وسائل مشابه ( غیرقابل رویت كردن كولرها ) ضرورت دارد.
۱۵- دست انداز بالكن‌ها بگونه‌ای طراحی شود كه از خارج ساختمان محوطه بالكن قابل رویت نباشد.(رعایت ارتفاع مناسب دست اندازها)
۱۶- نصب صندوق پستی در محل ورود به ساختمان بطوریكه برجستگی بر روی نما ایجاد ننماید، الزامی است.
۱۷- استفاده از نمای تمام شیشه‌ای جهت ساختمان‌های مسكونی ممنوع می‌باشد
۱۸- پیشروی پله‌های ورودی و رامپ پاركینگ در پوسته معبر ممنوع می‌باشد.
۱۹- درنظرگرفتن باز‌شوها‌(‌درب و‌پنجره ) با فرم‌ها و اشكال متضاد بر روی نما ممنوع می‌باشد.
۲۰- رعایت اقدامات ایمنی در‌ایستائی مصالح نما و كنسول بر‌روی معابر‌عمومی الزامی است.
(
نصب رول پلاك بر روی سنگ‌های نما الزامی است. )
۲۱- نماسازی در جهت های جانبی ساختمانها الزامی است.
۲۲- عدم استفاده از رنگهای متضاد و نامانوس در نما در مقایسه با نمای مجاورین ( رنگ قرمزـ بنفش و... )
۲۳- مالك موظف است نسبت به تهیه عكس از نماهای ساختمانهای همجوار اقدام و جهت بررسی پیوست نماید.
۲۴- ابعاد پنجره‌ها می‌بایستی بگونه ای طراحی شوند كه نور مورد نیاز فضای داخلی به نحو مطلوب تأمین گردد .

*
پیش بینی نورگیری فضاهای مسكونی حتی الامكان از جهت شمال و جنوب باشد.
توضیح یك : ۴ نسخه پلانهای معماری با مقیاس ۱۰۰/۱ ، ۴ نسخه طرح نما با مقیاس ۵۰/۱ و بدنه شهری با مقیاس ۲۰۰/۱ همراه با CD مربوطه از مشاور توسط دبیرخانه كمیسیون اخذ تا پس از تصویب به حوزه معاونت شهرسازی و معماری منطقه جهت اقدامات بعدی ارسال گردد .
توجه مهم :
۱- پیش از ورود به فاز طراحی حتماً دغدغه‌های مربوط به محیط زیست و انرژی را در نظر بگیرید دراین خصوص واحد محیط زیست و انرژی منطقه ۲۲ آماده هرگونه همكاری می‌باشد
.
۲- طرحهای مصوب بایستی در هنگام اجراء دقیقاً توسط كارفرمایان ذیربط رعایت گردند تا در زمان كنترل نظارت عالیه توسط مشاورین طرف قرارداد شهرداری مشكل ایجاد ننمایند .
 

mortezaasti

عضو جدید
دستور العمل تهیه نقشه های محاسباتی ( سازه )

دستور العمل تهیه نقشه های محاسباتی ( سازه )

ضرورت دارد مشاورین و مهندسان محترم محاسب ضمن رعایت كلیه مقررات و آئین نامه‌ها و ضوابط سازمان نظام مهندسی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و مقررات ملی ساختمان موارد ذیل را در طراحی سازه مجتمعهای مسكونی و سایر قطعات مدنظر داشته باشند .
۱- رعایت دقیق آئین نامه بارگذاری (آئین نامه ۵۱۹,۲۸۰۰) و طراحی سازه (آئین نامه آبا و مبحث دهم مقررات ملی ساختمان) كه ملاك آخرین ویرایش آئین نامه‌ها می‌باشد .
۲- انطباق كامل نقشه‌‌های محاسباتی و معماری از لحاظ كد ارتفاعی اندازه بازشوها و نورگیرها و فاصله محورها.
۳- نقشه‌های محاسباتی بالاتر از ۲۰۰۰ مترمربع زیربنای ناخالص ، بایستی به تائید مشاور مورد تائید سازمان نظام مهندسی كشور و دارای رتبه بندی مدیریت و برنامه‌ریزی كشور و ملحوظ داشتن سایر ضوابط جاری شهرداری برسد .
۴- كلیه نقشه های محاسباتی نیاز به مهندسین محاسب حائض صلاحیت و با توجه به ضوابط امور مهندسین ناظر دارد كه در صورت نیاز مهندس محاسب جهت ارائه توضیحات یا اصلاح معایب احتمالی نقشه‌ها ملزم به مراجعه و همكاری با شهرداری منطقه می‌باشد .
۵- ارائه دفترچه محاسبات سازه شامل : بارگذاری ثقلی سازه ، بارگذاری زلزله مطابق ضوابط آئین نامه ۵۱۹,۲۸۰۰ ، طراحی كلیه مقاطع ( تیرها ، ستونها، بادبندها ) ، جزئیات طراحی پله‌ها ، اتصالات ، گره‌ها ، وصله‌ها ، مشخصات آرماتورگذاری مطابق سایر ضوابط مندرج در مقررات ملی ساختمان .
۶- ارائه فایل اطلاعات مدل سازی سازه شامل مدل كامپیوتری اسكلت و پی سازه و طراحی آن لازم است مدلسازی از نرم افزارهای ETABS 2000 یا SAP 2000 برای مدلسازی سازه و از
SAFE 2000
برای فونداسیون ارائه گردد .
۷- ارائه نقشه های محاسباتی با اشل ۱۰۰/۱ كه شامل مشخصات فنی مصالح مورد استفاده ، خلاصه وضعیت خاك و مقاومت آن در محل سایت ، بارگذاری ثقلی ساختمان دیتل كفها و دیوارها ، دیتل اجرائی ، اجزای سازه‌ای تیرها و ستونها،بادبندها و اجزاء غیرسازه‌ای مشخصات اتصالات وصله‌ها ، گره‌ها ، خم آماتورها ، ابعاد كلیه بولتها ، صفحه ستونها ، و جوش ، جزئیات اجرا و ساخت اجزاء ، مشخصات و دیتیل پی‌ها ، شامل پلان ، برش آنها ، مطابق ضوابط و مقررات ملی ساختمان الزامیست ضمناً جزئیات سازه با اشل ۱۰/۱ یا ۲۰/۱ در نقشه‌ها ترسیم گردد.
۸- ارائه فایل نقشه سازه و معماری
۹- ارائه نقشه‌ سازه نگهبان با جزئیات دقیق و كامل آن
۱۰- چك لیست زلزله و چك لیست سازه نگهبان با مهر و امضاء مهندس محاسب و مهندس ناظر
۱۱- ارائه برگه مشخصات فنی ساختمان (چك لیست شورای اسلامی شهر تهران)
۱۲- ارائه دفترچه مكانیك خاك تائید شده از سوی مشاوران ذیصلاح تعیین شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور .
 

mortezaasti

عضو جدید
دستورالعمل تهیه نقشه‌های تاسیسات برقی و مكانیكی

دستورالعمل تهیه نقشه‌های تاسیسات برقی و مكانیكی

بكارگیری روشهای محاسباتی بمنظور فراهم آوردن طرح تأسیساتی صحیح كه از نظرفنی و اقتصادی گویای یك پروژه منطبق بر بهره دهی مناسب و مطلوب باشد هدف اصلی محسوبو در راستای بررسی فنی سیستم‌های تاسیساتی و ساختمانی (نقشه ها) ضرورت دارد مشاورینو كارفرمایان ضمن رعایت كلیه مقررات آئین‌نامه‌ها ، ضوابط سازمان نظام مهندسیساختمان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ، استانداردها و بهینه‌سازی طرحها را از نظراقتصادی ، فنی و انرژی با عنایت به موارد مطروحه ذیل در طرحهای ساختمانی و تاسیساتیشركتهای مجتمعهای مسكونی ، بلوكهای شهری و سایر متقاضیان مدنظر و مورد عمل قراردهند .
۱- انتخاب نوع تجهیزات و مصالح
۲- رعایت كلیه آئین نامه ها ،استانداردهای موسسه و مقررات ملی درخصوص نحوه سیستمهای بكار رفته در طرح
۳- محاسبات علمی و تخصصی طرح و ارائه گزارش و دفترچه محاسباتی به طور كامل و جامع
۴- تهیه نقشه های اجرائی تاسیسات مكانیكی و تاسیسات الكتریكی مشتمل بر :
۵- نقشه‌های تاسیساتی (مكانیكی ـ الكتریكی) بالاتر از ۵۰۰۰ مترمربع زیربنا ، بایستیتائیدیه نظام مهندسی در روی نقشه‌ها و دفترچه محاسباتی بصورت مهر و امضاء سازمان ومهر و امضاء مهندس محاسب پایه یك در گرایش مربوطه را داشته باشند .
۶- نقشه‌هایتاسیساتی (مكانیكی ـ الكتریكی) بالاتر از ۲۰۰۰ مترمربع تا ۵۰۰۰ مترمربع زیربنا نیازبه تائیدیه نظام مهندسی نداشته و مهر و امضاء مهندس محاسب پایه یك گرایش مربوطه درروی نقشه‌ها و دفترچه محاسباتی كفایت می‌نماید .
۷- نقشه‌های تاسیساتی (مكانیكیـ الكتریكی) تا ۲۰۰۰ مترمربع زیربنا نیاز به مهندس محاسب تاسیساتی پایه یك نداشتهبلكه با ارائه دفترچه محاسباتی و نقشه ها درصورتی كه مهندس محاسب تاسیساتی مهر وامضاء مشخص مهندسی داشته باشد ، كفایت می‌نماید.
۸- كلیه ساختمانهائی كه دارای ۵طبقه به بالا می‌باشند نیاز به سیستم اعلام و اطفاء حریق و آسانسور داشته كه جهتفعال بودن سیستم آتش نشانی و آسانسورها در هنگام قطع برق از برق اضطراری (دیزل) استفاده شود .
۹- كلیه ساختمانهائیكه زیر ۵ طبقه می‌باشند ، به منظور كنترلخطرات پیشنهاد سیستم اعلام حریق در حد آشپزخانه و هال و پذیرائی اینگونه ساختمانهاداده می‌شود .
۱۰- رعایت كلیه دستورالعملها و ضوابط كمیسیون زیرساختها جهتشركتهای مجتمعهای مسكونی و بلوكهای شهری الزامی است و بایستی توسط متقاضیان پیگیریو با توجه به موارد مهم ذیل در طرحها پیش‌بینی گردد .
۱۱- با توجه به اینكه تازمان اجرای سیستم شبكه فاضلاب ، ممكن است این سیستم مشكلاتی را از نظر دفع فاضلابشهری برای ساكنین ایجاد نماید ضرورت دارد با استفاده از دستورالعمل و ضوابط كمیسیونزیرساختها درخصوص چگونگی دفع فاضلاب ساختمانها هماهنگی لازم صورت گیرد و در طرحهاپیش‌بینی گردد .
پیش‌بینی دو سیستم لوله‌كشی آب مجزا (خام و شرب) در كلیهساختمانها كه در این رابطه نحوه استفاده عبارتند از :
*آب خام جهتاستفاده در سرویسهای بهداشتی و حمام‌های مشتمل بر : واحدهای مسكونی ، خدماتی ،رفاهی ، بیمارستانها و درمانگاهها و موتورخانه‌های مركزی و فرعی و تاسیسات كلیهمجموعه‌های مذكور می‌باشد .
* آب شرب جهت استفاده در آشپزخانه‌ها ومصارف ویژه جهت كلیه ساختمانهای مذكور مدنظر می‌باشد .
* تذكر مهم : یادآوری می‌گردد منظور ازآب شرب آبی می‌باشد كه از طریق سازمان آب و با مسئولیت مستقیم آن تهیه و تغذیهمی‌گردد و آب خام آبی است كه سازمان قادر به تهیه آن نباشد و توسط مجموعه‌ها تهیه وبا نظارت و هماهنگی سازمان آب و اداره بهداشت منطقه بایستی مورد بررسی و كنترل قرارگیرد و مجوز استفاده از آن تحت كنترلهای مستمر داده شود
* ضمناً حفر چاه جذبی به عنوان تخلیه فاضلاب ، در مجموعه مجازنمی‌باشد .
۱۲- در سیستم موتورخانه‌های مركزی ضرورت دارد پلان آرایش (جانمائی) تجهیزاتتاسیساتی در مقیاس ۵۰/۱ و نقشه پلان فونداسیون با توجه به آرایش داده شده و همچنیندیتلهای اجرائی فونداسیون تجهیزات در مقیاس ۲۵/۱ ، در محل مناسبی از جدولموتورخانه‌ مركزی مشخص و ترسیم گردند .
۱۳- كلیه نقشه های تاسیساتی (مكانیكی ـالكتریكی) و ساختمانی (معماری و سازه) داخل بلوكها ، واحدها و مجموعه‌ها ، توسطمشاورین همكار منطقه با توجه به رعایت كلیه موارد فوق‌الذكر مورد بازبینی و كنترلكیفی و پس از رفع نواقص و تكمیل طرحها از هر نظر ، مهر و امضاء می‌شود و جزء مداركو اسناد صدور پروانه قرار می‌گیرد .
۱۴- كلیه نقشه‌ها با رعایت ردیف ۹ بازبینیفنی شده و سایت‌هائی كه توسط مشاور كمیسیون زیرساختها بازبینی شده‌اند بایستی درزمان اجراء توسط مشاور كمیسیون زیرساختها نظارت عالیه و كنترل و بررسی گردد وهرگونه مغایرتی در اجراء باعث توقف كار خواهد شد .
۱۵- تاسیسات مكانیكی در نقشههای اجرائی پلان طبقات به طور كامل مشتمل است بر : سیستمهای گرمایش و سرمایش (تهویهمطبوع ـ غیرتهویه مطبوع)
۱۶- تاسیسات الكتریكی در نقشه های اجرایپلان طبقات به طور كامل مشتمل است بر : سیستمهای روشنایی ، سیستمهای اعلام حریق وصوتی ، سیستم كلید و پریز و تلفن ، سیستم آنتن مركزی ، سیستمهای ارتباطی ، سیستمصاعقه گیر و ارتینگ ، تابلوهای فرعی و اصلی ، سیستمهای كنترلی ، دیاگرامها ومداربندی ها ، سیستم برق اضطراری ، تابلوی بانك خازن ، تابلوی موتورخانه‌ها ، جداولمشخصات فنی و تجهیزات ، جدول علائم و مشخصات سیستم ها به طوركامل و جامع و نوعتجهیرات بكار رفته ، پست برق احتمالی و سایر موارد ضروری.
 

mortezaasti

عضو جدید
یک نمونه ی خارجی طراحی مجتمع مسکونی

یک نمونه ی خارجی طراحی مجتمع مسکونی


Habitat 67
طراح : موشه سفدی
سازه : ساختمان پیش ساخته



مجموعه شامل 11طبقه مسکونی ،یک طبقه پارکینگ در همکف و یک طبقه تاسیساتی در زیر زمین می باشد.نحوه ی دسترسی از پارکینگ تا طبقات بالایی توسط سه باکس ارتباط عموی شامل آسانسورو پله است که سه راهرو اصلی روباز در طبقات همکف ،ششم و دهم از آن ها خارج میشوند.لوله های تاسیسات نیز در زیر این راهروها قرار گرفته است.





اختصاص باغچه و تراس مجزا به هر واحد مسکونی :

نحوه چیدمان واحدهای مسکونی بر روی هم و استفاده از بامها به عنوان تراس های واحدهای بالایی در بسیاری از نقاط جهان توسط شیب دامنه کوهها امری طبیعی و گاهی اجتناب ناپذیر بوده است ،اما چگونگی دستیابی به چنین چیدمانی در زمین های مسطح ،معمایی بوده که تا کنون بسیاری از معماران را به آزمون و تجربه فرا خوانده است .بی شک مهمترین مشکل در ساختار معماگونه ای ،حل کردن نحوه دسترسی واحدهای بالایی و همچنین نحوه چیدمان داکت های تاسیساتی است.











این خصوصیات سبب شده ،تا habitat 67مونترال نمونه بسیار موفق از تجربیات پیش ساختگی در دوران معماری مدرن به شمار بیاید.باید اذعان نمود که سفدی در تزریق کیفیات فضایی خانه های ویلایی حومه شهر های کانادا و استرالیا به این مجتمع مسکونی عظیم و پیش ساخته و تلاش برای ایجاد شخصیت و هویت در واحد های مسکونی بسیار موفق بوده است .






 
آخرین ویرایش:

mortezaasti

عضو جدید
مطالعات کلی برای طراحی مجتمع مسکونی

مطالعات کلی برای طراحی مجتمع مسکونی

همونطور که گفتیم، در این تاپیک به مطالعات کلی برای طراحی مجتمع مسکونی می پردازیم که عمدتا موضوع طرح 5 در دانشگاه هاست.

هدف:
در این طرحی توجه به مقیاس های مختلف از طراحی در مقیاس شهری،مقیاس سایت و بستر طرح و مقیاس طراحی معماری و توجه به فضاهای داخلی هر واحد مسکونی و شناخت روابط اجتماعی و اهمیت آن در شکل گیری پروژه میبایست مورد مطالعه دانشجویان قرار بگیرد

محورهای کار طراحی مجتمع مسکونی:
در این طراحی موارد زیر باید مورد توجه قرار بگیره:
1.شناخت روابط اجرای طرح در مقیاس شهری سایت و واحدهای همسایگی در طراحی معماری
2.طراحی مجموعه مسکونی بلند مرتبه و یا مجتمع های مسکونی
3.طراحی و مکان یابی عملکردهای مختلف پروزه در بستر طرح و طراحی منظر
4.طراحی واحد های مسکونی با تقسیم بندی های مختلف
5.توجه به مسائل سازه و تاسیسات در ساختمان
6.توجه به مسائل نورگیری فضاها،سایه اندازی و اشرافیت
7.توجه به مسائل آتشنشانی در ساختمان های مسکونی بلند مرتبه
8.شناخت تجارب روز داخلی و خارجی معماری در موضوع طراحی
9.توجه به تامین پارکینگ واحدهای مسکونی بر اساس طرح تفضیلی منظقه
10.توجه به ضوابط طراحی برای معلولین
11.توجه به بخش معماری آیین نامه 2800
12.تامین نیازهای اصلی مجموعه های مسکونی شامل تامین فضاهای ورودی و لابی و پارکینگ و فضای ارتباط با ساکنین و فضاهای ورزشی و خدماتی.

حدود برنامه فیزیکی
(این بخش معمولا توسط اساتید و کارفرما یه نمه متغیره)
ابعاد زمین معمولا بالای 10000 متر مربع میباشد
سطح اشغال چیزی حدود 10%تا 30% و تراکم حداکثر 200%
طراحی واحد ها باید متنوع باشه از مساحتهای 80 متری تا 200 متری و بعضا بیشتر از 200

فضاهای طرح
1.واحدهای مسکونی متنوع تا 80 واحد مسکونی
2.به طور تقریبی :
40% واحدها 3 خوابه 50% 2خوابه و 10 % 4 خوابه
3.فضاهای ورودی به هر بلوک و سرسرهای تقسیم فضای محدود
4.واحد سرایداری و نگهبانی
5.پارکینگ ساکنین و مهمانان
6.تاسیسات گرمایشی و سرمایشی
7.فضاهای ورزشی
8.فضای بازی کودکان
9.سالن اجتماعات
10.استخر و فضاهای خدماتی
منابع و ماخذی که در این طراحی بهمون کمک میکنه:
-کتاب ملاک عمل شهری
-نشریه شماره 246 سازمان مدیریت،ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی و حرکتی
-مبحث سوم مقررات ملی ساختمان حفاظت ساختمان در مقابل حریق
-نشریه 236 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن (راهنمای طراحی ساختمانهای بلند مرتبه)
-آئین نامه 2800

خب همونطوری که همتون میدونید یکی از کارایی که باید قبل از شروع به طراحی انجام بدیم و خیلی هم مهمه مشاهده و بررسی نمونه های موجوده
نمونه های مجتمع های مسکونی که ساخته شده، بررسی ایده هاشون تجزیه پلان و نماشون و...
اینا خیلی خیلی در روند طراحیمون بهمون کمک میکنه البته مثل همیشه این نکته رو فراموش نکنیم که هدف ما مطالعه ی نمونه های موجوده نه تقلید ازشون!!
من اینجا چند تا از نمونه ها رو معرفی میکنم و توضیح زیادی نمیدم فقط در حد معرفی اگه فرصت شه برا هرکدومشون تو بخش مربوطه تاپیک میزنم از دوستان هم میخوام نمونه هایی که سراغ دارن و معرفی کنن
در مورد اینایی که در ادامه بهش اشاره میکنم تو آرشیو مجلات معمار به راحتی میتونید مطالبشو پیدا کنید:
-مجتمع مسکونی نوارها و حیاطها در هلند
-مجتمع مسکونی درورشو در لهستان
-آپارتمان های شناور در چشم اندارباز،در هلند
-مجموعه آپارتمان های لنزداون در لندن
-مجتمع مسکونی روکو اثر تادوآندو
-شهرک مسکونی اکپاتان که اکثرا باهاش آشنائین
-مجتمع مسکونی زیتون در اصفهان(از بهترین نمونه های داخلی که توصیه میکنم حتما مطالعش کنید برای من روند طراحیش خیلی جالب بود)
و...
با سرچ کردن کلمات لاتینم عکسهای خوبی از مجتمع مسکونی های خارج از ایران میتونیم ببینیم
 

mortezaasti

عضو جدید
مطالعات کلی برای طراحی مجتمع مسکونی 2

مطالعات کلی برای طراحی مجتمع مسکونی 2

تراکم کم
تراکم 100% قطعه زمين 1500 : هر 5% کاهش سطح اشغال همکف 10% به تراکم اضافه مي شود. حداقل سطح اشغال همکف 20% حداکثر سطح اشغال خالص 45% بدون 20% مساحت راه پله قطعه زمين بيش از ده هزار مترمربع : تراکم 180% و 15% مساحت مختص معابر و سطح اشغال نسبت به ميزان باقيمانده مساحت کل محاسبه مي شود. ناخالص زيربناي يک واحد مسکوني 160 مترمربع و حداقل زيربناي ناخالص 110 متر مربع

تراکم متوسط:
تراکم 135% قطعه زمين هزار متر مربع: هر 5% کاهش سطح اشغال همکف 10% به تراکم اضافه مي شود. حداقل سطح اشغال 25% حداکثر سطح اشغال خالص 45% بدون 20% مساحت راه پله قطعه زمين بيش از هفت هزار متر: تراکم 180% و 12% مساحت مختص معابر و سطح اشغال همکف نسبت ميزان باقيمانده مساحت کل است. زيربناي ناخالص هر واحد 110 متر مربع و حداقل 75 متر مربع

تراکم زياد
تراکم 240% قطعه زمين 50 مترمربع: هر 5% کاهش سطح اشغال همکف10% افزايش تراکم. حداقل سطح اشغال 30% قطعه زمين بيش از 5000 مترمربع: 150% تراکم و 10% مساحت کل قطعه مختص معابر حداکثر سطح اشغال همکف 50% زيربناي متوسط ناخالص يک واحد مسکوني 60 مترمربع و حداقل 90 مترمربع تعيين مي شود.

حياط
عرض حيات خلوت 2 متر است و مساحت 12 مترمربع که جزء زيربنا محسوب نميشود. چنانچه عرض آن کمتر از دو متر يا مساحت کمتر از 12 متر مربع باشد. در طبقه اي که کف حياط خلوت در آن است جزء زيربنا محسوب مي شود. در واحدهاي آپارتماني بيش از 5 واحد اتاق ها (آشپزخانه، نهارخوري، نشيمن، و خواب) بايد بوسيله حداقل 12 مترمربع با حداقل عرض 2 مترنورگير داشته باشد. در ساختمانهاي بيش از 5 طبقه بايد اتاق ها بصورت مناسبي نور بگيرند. حداقل مساحت حياط خلوت هاي تأسيساتي و نورگير بايستي 4 متر مربع و سطح آن حياط جزء بنا محسوب مي شود. پنجره هاي مشرف به همسايه در حياط خلوت ها از کف طبقه اول به بعد از 7/1 نصف شود.

پله فرار و آسانسور
در ساختمانهاي داراي پيلوت و چهارطبقه روي پيلوت به آسانسور و پله فرار نياز نيست. در ساختمانهاي 5 طبقه چنانچه طبقه 4 و 5 بصورت دوبلکس باشد به آسانسور و پله فرار نياز نيست. در ساختمانهاي بيش از 5 طبقه پله فرار و آسانسور الزامي است.


پخي
ميزان پخي در گذرگاه هاي اصلي برابر يک دهم مجموع دو عرض گذرگاه متقاطع است. ميزان پخي در پلاکهاي مجاور گذرگاه هاي با عرض ده متر و کمتر به گذرگاه هاي بيش از ده متر ، دو متر است. محل تقاطع خيابان فرعي به اصلي ميزان پخي دو دهم عرض خيابان فرعي.

پيش آمدگي ساختماني در گذرها
پيش آمدگي از امتدادي که براي ساختمانها معين شد، حساب خواهد شد ولواينکه بنادر اين امتداد نباشد. طول پيشآمدگي هر ساختمان در هر طبقه از درصد زيربناي آن طبقه تبعيقف نمايد. اگر بلوک مجاور بصورت زمين يا ساخته شده 60% بيشتر احداث نموده باشد مي توان به اندازه ي 2+60% ساختمان (زيربنا) دانست و اگر پلاک مجاور کمتر از 60% بود مي توان بعد از 60% با زاويه 45 درجه تا دو متر اضافه احداث نمود. کارگذاردن در و پنجره که به طرف گذر باز و در موقع باز شدن از سطح نما تجاوز نمايد، ممنوع است. ريزش آب ناودان در پياده رو ممنوع است و بايد از زير سطح پياده رو عبور نمايد. نصب لوله بخاري به ديوار خارجي مشرف به گذر يا خروج آن از ديوار ممنوع است. نصب پله جلوتر از امتداد ابنيه ممنوع است مگر در اثر تغيير تراز خيابان اين عمل الزامي باشد و با موافقت شهرداري. در خيابانهاي بيش از 8 متر تعداد پيش آمدگي 2/1 عرض پياده و حداکثر 20/1 متر است و ارتفاع کمتر از 3 متر نباشد. کنسول در ارتفاع 4/2 متر مانند پيلوت از کف پياده نبايد به ميزان 3/1 عرض پياده رو و حداکثر 60 متر بيشتر شود. پياده رو 6/1 عرض خيابان است. کنسول راه پله فقط مي تواند در ارتفاع 20/2 يا 40/2 از کف باشد و حداکثر 70 سانتي متر پيش آمدگي و عرض 3 متر کنسولهاي احداثي در خيابان جزو تراکم ساختماني نيست. تراس اگر از طرفين باز باشد نصف مساحت جزو سطح طبقات محسوب مي شود. تراس اگر از طرفين بسته باشد 3/2 مساحت آن جزء سطح طبقات است. تراس از کليه جهات بوسيله ديوار يا شيشه مسدود باشد کلاً جزء سطح زيربنا است.

رعايت محدوديت ارتفاع
ساختمانهاي در خيابانهاي با عرض 30 متر يا بيشتر تا 30 متر ارتفاع به رعايت محدوديت نياز ندارند. ارتفاع ساختمانهاي در خيابان با عرض کمتر از 30 متر نبايد از عرض خيابان تجاوز کند. در صورت تجاوز به همان ميزان بايد عقب نشيني کند.: ديد 45 درجه ارتفاع ساختمانها با دو يا چند بر با گذرهاي کمتر از 30 متر، در گذرگاه به ارتفاع پيلوت + دو طبقه مجاز است و از طبقه سوم بايد به اندازه 5/3 متر از گذرگاه عقب نشيني کند. طبق ضوابط طول گذرگاهي که افزايش يافته ارتفاع را افزايش دهد و در صورت تجاوز مجدد ارتفاع بيش از 32 متر بايد يازاي هر طبقه 4 متر عقب نشيني کند. اگر عرض خيابان بين 12 و 30 متر بود محدوديت ارتفاع ندارد. اگر عرض خيابان بين 7 و 12 متر بود بيش از 32 متر ارتفاع بازاي هر طبقه اضافه ارتفاع بايستي 4 متر عقب نشيني کند.

پارکينگ
تعداد پارکينگ مورد لزوم به تعداد 70 درصد تعداد واحدهاي مجاز خواهد بود. رمپ پارکينگ در فضاي باز ساختمان پيش بيني مي شود و جزء سطح زيربنا نيست. حداکثر ارتفاع پارکينگ 04/2 و حداقل ارتفاع ورودي آن 80/1 متر است. پارکينگ در زيرزمين بايد داراي دسترسي مستقيم به طبقات باشد. شيب رمپ 17% (حداکثر) جاي پارک هر اتومبيل هر اتومبيل 5/2*5 به انضمام فضاي مناسب جهت مسير حرکت به داخل و خارج (استاندارد) حداقل عرض رمپ جهت دسترسي پارکينگ مسکوني 5/2 متر و در تجاري 5/3 متر. در پارکينگ فاصله آکس تا آکس ستون ها در همکف يا زيرزمين حداقل 5/5 متر. به ازاي هر دو واحد مسکوني يک پارکينگ مورد نياز است. در صورت گاراژي بودن پارکينگ به ميزان حداقل 16 مترمربع جهت پارکينگ و براي هر پلاک دو گاراژ لازم است. در آپارتمانهاي 4 واحدي دو پارکينگ لازم است (هر دو واحد يکي). بازاي هر واحد اضافي يک پارکينگ مورد نياز است و مساحت هر پارکينگ حداقل 25 مترمربع.

ضوابط ساختماني مجتمع هاي مسکوني
1- سطح کل زيربناي مجموع واحدهاي مسکوني حداکثر معادل 120% نسبت به سطح زمين مجاز مي باشد. 2- سرانه زمين ناخالص به ازاي هر واحد مسکوني حداقل معادل 100 مترمربع مي باشد. 3- مساحت کوچکترين واحد مسکوني نبايد از 80 مترمربع کمتر باشد. 4- حداکثر سطح اشغال مجاز در همکف معادل 35% سطح کل زمين مي باشد. سطوح زيربناي نگهباني، گلخانه، دوش و رختکن و سرويس هاي بهداشتي و استخر و فضاي سرپوشيده تفريحي کودکان مسئول محدوده فوق نمي شود. 5- احداث محل پارک اتومبيل به تعداد معادل حداقل 75% نسبت به تعداد واحدهاي مسکوني الزامي است. 6- حداقل سطح خالص پارکينگ به ازاي هر اتومبيل 5/12 مترمربع مي باشد. 7- حداقل عرض معابر دسترسي به محل هاي پارک 5/5 متر رعايت گردد. 8- مجموع سطوح تحت اشغال زيربناي ساختمانهاي مسکوني در همکف به اضافه سطح اشغال مسيرهاي اتومبيل رو و پارکينگ ها در شرايطي که پارکينگ ها در محوطه روباز پيش بيني مي شود نبايد از 60 درصد سطح کل زمين بيشتر باشد.

ضوابط و مقررات تراکم و بلندمرتبه سازي
شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 24/10/69 به منظور بين به اهداف ـ استفاده بيشتر و بهتر از سطح زمين در شهرها براي امکان جمعيت ـ تامين فضاي باز و محيط زيست بهتر در هماهنگي با مصوبه به مورخ 1/7/69 شوراي اقتصاد در خصوص تقليل سطح زيربنا واحد مسکوني با تاکيد بر خط مشي هاي کلي ـ تشويق بلند مرتبه سازي ـ تطبيق الگوي تفکيک با مقتضيات بلند مرتبه سازي ـ استفاده از ظرفيتهاي با افزايش تراکم جمعيتي و ساختماني ـ انبوه سازي و بکارگيري روشهاي صنعتي در ساختمان سازي تصويب نمود که کميسيونهاي ماده 5 قانون تاسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري موظفند طرح هاي تفضيلي و ضوابط و مقررات اجرايي انها در کليه شهرهايي که طبق سرشماري 1365 بيش از 200 هزار نفر جمعيت داشته اند با رعايت مواد زير اصلاح نمايند. 1- نظام شبکه ارتباطي بر اساس طرح جامعه حفظ گردد و چنانچه تغييرات اساسي با شهر تصويب آن به عهده ي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران خواهد بود. 2- تعيين مناطق مسكوني و مختلط مسکوني با تراکم بالاي بلند مرتبه سازي و حداقل 6 طبقه غير از زمين در اراضي ساخته نشده 3- تعيين مناطق مسکوني و مختلط مسکوني براي بلند مرتبه سازي تشويقي (حداقل 9 طبقه غير از زمين) در مناطق نوسازي محلات فرسوده و قديمي قطعات کوچک ساخته نشده براي استفاده از افزايش تراکم تشويقي لازم است قطعات کوچک در حد مساحت لازم براي بلند مرتبه سازي تجميع شوند. 4- تعيين مناطق مسکوني (1 يا 2 خانواده) با حداکثر ارتفاع 2 طبقه غير از زيرزمين. 5- تعيين حداکثر سطح اشغال در مناطق بلند مرتبه سازي 6- تعيين ضوابط تفکيک و تراکم ساختماني در مناطق بلندمرتبه سازي با رعايت حداقل 1000 مترمربع مساحت و مقررات تشويقي افزايش تراکم در مقابل افزايش سطح قطعات و کاهش سطح اشغال 7- تعيين ضوابط تفکيک و تراکم ساختماني در مناطق 1و2 خانواري 8- تعيين ضوابط مربوط به فاصله ساختمانها از معبر مجاور اضلاع زمين به منظور تأمين تهويه، نور و آفتاب کافي بر حسب شرايط اقليمي و جلوگيري از اشراف. 9- تعيين ضوابط حداقل عرض زمين و تناسب لازم بين عرض و عمق 10- تعيين ضوابط مربوط به پارکينگ ها 11- اجراي اين ضوابط و مقررات در شهرهائي که طبق سرشماري 1365 کمتر از 200هزار نفر جمعيت داشته اند اجباري نمي باشد. پيشنهادات مربوطه به اجراي اين مصوبه در شهرهاي مزبور پس از بررسي و پيشنهادات کميسيون ماده 5 که لازم است تا آخر خرداد 1370 به وزارت مسکن و شهرسازي ارسال گردد و در شورايعالي مورد تصميم را خواهد گرفت و تا آن زمان هرگونه تغييري در ضوابط تفکيک و تراکم سازي طرح هاي مصوب ممنوع است مگر با تصويب شورايعالي شهرسازي و معماري. 12- افزايش تذاکم متوسط جمعيتي شهر ناشي از افزايش تراکم ساختماني حداکثر تا ميزان 25% نسبت به طرح جامع تصويب شده بيشتر نباشد. 13- گزارش توجيهي افزايش تراکم موضوع بند 12 و مشتمل بر اثرات آن بر روي سرانه ها توزيع فضاهاي خدماتي و شبکه عبور و مرور و تاسيسات آب و برق که قبلاً در کميسيون ماده 5 با دعوت از نماينده وزارت نيرو و سازمانهاي برنامه و بودجه و محيط زيست زمورد بررسي قرار گرفته است براي تصويب به شورايعالي و شهرسازي و معماري ارسال گردد. 14- هرگونه تغييرات ديگري در ضوابط و مقررات تفکيک و تراکم ساختماني که منجر به افزايش تراکم جمعيتي شهر شود بدون تصويب شوراي عالي شهرسازي ممنوع است.

ضوابط و مقررات نماي شهري مصوبه مورخ 28/8/69
1- کليه سطوح نمايان ساختمانهاي واقع در محدوده و حريم شهرها و شهرکها که از داخل معابر قابل مشاهده است. اعم از نماي اصلي، جانبي، شهري محسوب شده لازم است با مصالح مرغوب به طرز مناسب و زيبا و هماهنگ نماسازي شود. 2- صدور گواهي پايان کار ساختماني مشروط به انجام نماسازي نماهاي اصلي و جانبي است. 3- در کليه شهرهاي داراي طرح جامع و تفضيلي و هادي و شهرک سازي لازم است ظرف 6 ماه از اين تاريخ ضوابط و مشخصات نماسازي هماهنگ تهيه شده و به تصويب مراجع تصويب کننده طرح ها برسد. 4- اصول کلي ضوابط و مقررات نماي شهري ظرف 1 ماه مشترکاً توسط وزارتهاي مسکن و شهرسازي کشور تهيه و ابلاغ خواهد شد.
 

mortezaasti

عضو جدید
طراحی فضاهای عمومی واحدهای مسکونی

طراحی فضاهای عمومی واحدهای مسکونی

طراحی فضاهای عمومی واحدهای مسکونی

امروزه ابعاد فضاهای داخلی واحدهای مسکونی به‌طور کلی و بخصوص برای اقشار معینی از جامعه میل به کاهش کرده است. با کوچک شدن مسکن، بسیاری از نیازهای جاری زندگی، امکان تجلی در فضای محدود خصوصی واحد مسکونی را نمی‌یابند و طبیعی است که به بیرون از این فضا سرریز ‌شوند. همین‌جاست که فضای نیمه خصوصی، نیمه عمومی و عمومی اهمیت و کارکرد جدی خود رامی‌یابند. این‌ فضاها در مجموعه‌های مسکونی کوچک می‌باید از حداکثر امکانات برخوردار شوند. از آنجاییکه در اغلب موارد این امکانات وسعت منطقی مورد نیاز را نیافته، این فضا ها به‌طور جدی نیازمند تعریف مناسب خود می‌گردند. بدین منظور مقاله حاضر به تعریف مبانی و اصول طراحی فضاهای عمومی محیط مسکونی می‌پردازد.
فضاهای عمومی بخش‌هایی از محیط مصنوع‌اند که حجم مابین کالبد ساخته شده را اشغال می‌کنند و می‌توانند از عناصر طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده و چشم انداز زیبا، جذاب و دلپذیری داشته باشند. این فضاها با جلب مردم به خود سبب ایجاد تعلق‌خاطر و سرزندگی محیط می‌شوند. فضاهای عمومی می توانند به نیازهای اساسی استفاده‌کنندگان خود پاسخ دهند و در ایجاد محیط مسکونی مطلوب نقش مهمی را ایفا کنند. ازآنجایی‌که اغلب در طراحی، بدون در نظر گرفتن گستره فعالیت‌های جمعی ساکنان، صرفاٌ به خلق احجام بدون توجه به نیاز کاربران پرداخته می‌شود، فضاهای باز عمومی خالی از فعالیت هستند و به پس‌ماندة بخش‌های ساخته شده تبدیل شده‌اند. بیشتر فضاهای عمومی رضایت ساکنان را برآورده نمی‌سازند و برای آنان محیط هایی نا امن و ناخوشایند پدید می‌آورند.
چون مکان بروز فعالیت، فضای عمومی است، می‌توان با خلق فضاهای مطلوب امکان ظهور فعالیت‌های متنوع‌تری را فراهم کرد که به سرزندگی محیط مسکونی بینجامند. فضاهای باز عمومی برای رفع نیازهای ساکنان، یا استفاده‌کنندگان از آنها طراحی می‌شوند، از این‌رو در مرحله اول، به مطالعه نیازهای افراد در این فضاهاپرداخته می‌شود. پس از بررسی فعالیت‌ها در فضاهای عمومی، مکان و فضای بروز این فعالیت‌ها به بحث و بررسی گذاشته شده و مبانی برنامه‌ریزی و طراحی فضای عمومی تبیین می‌شود..
 

mortezaasti

عضو جدید
مقاله

مقاله

عنوان مقاله بررسي تطبيقي دو الگوي مجتمع هاي مسکوني (متعارف و بلندمرتبه) مطالعه موردي: مجتمع هاي مسكوني نور (سئول) و اسكان تهران
نشریه
هنرهاي زيبا زمستان 1386
نویسنده
عزيزي محمدمهدي,ملك محمدنژاد صارم
حجم فایل
2721 کیلو بایت


چکیده مقاله :

به دنبال رشد فزاينده شهرنشيني در دهه هاي اخير در ايران و به ويژه در شهر تهران، تامين مسکن به يکي از مهم ترين مسايل کشور تبديل شده است. در اين راستا، توليد انبوه مسکن، به عنوان الگويي با مزايايي نظير توجيهات فني، اقتصادي و زماني، مورد توجه جدي قرار گرفته و مجتمع هاي مسکوني را مي توان تجلي کالبدي ايده انبوه سازي مسکن در شهرها دانست. نکته اي که در بررسي روند ايجاد مجتمع هاي مسکوني در ايران و خصوصا شهر تهران مشاهده مي گردد اينست که همواره از توجه به اصول و معيارهاي شهرسازي در برنامه ريزي و طراحي غالب مجتمع هاي مسکوني کاسته شده و اينگونه مساکن از ايجاد «محيط مطلوب» مسکوني فاصله گرفته اند. تحقيق حاضر پس از تبيين روند ايجاد مجتمع هاي مسکوني در جهان، ايران و شهر تهران، به ابعاد و معيارهاي برنامه ريزي و طراحي مجتمع هاي مسکوني پرداخته و برخي از اين اصول را در دو نمونه از الگوهاي متعارف و بلند مرتبه، بررسي تطبيقي مي کند. در فرايند اين بررسي، از نظرات ساکنان دو نمونه مورد مطالعه براي ارزيابي کمي و با کمک روش ارزيابي چند معياري استفاده گرديده است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که در مجتمع مسکوني متعارف مطالعه شده، محيط مسکوني مطلوب تري نسبت به نمونه بلندمرتبه فراهم شده است. در فرايند امتيازدهي با کمک نظريات ساکنان، تراکم پايين و وجود فضاي باز و سبز و اثرات آن بر کيفيت هاي کالبدي- فضايي محيط، باعث برتري امتياز کلي نمونه متعارف نسبت به بلند مرتبه گرديده است. اين مساله، لزوم رعايت اصول و معيارهاي شهرسازي در برنامه ريزي و طراحي مجتمع هاي مسکوني را روشن مي نمايد. در ساخت مجتمع هاي مسکوني، رعايت اصول شهرسازي و ايجاد فضايي مناسب براي زندگي و تامين خدمات و تسهيلات براي ساکنان آنها مي تواند فضاهاي جديد را به محيط هاي مسکوني مطلوب تبديل کند.

کلمات کلیدی :
مسكن، مجتمع مسكوني، بلندمرتبه سازي، معيارهاي شهرسازي، محيط مسكوني مطلوب

لینک دانلود فایل pdf:
http://www.hamkelasy.com/content/view/23413/112/
 

mortezaasti

عضو جدید
درباره ی مجتمع مسکونی..

درباره ی مجتمع مسکونی..

مجتمع مسکونی...


در تعریف مرکز آمار ایرانمسکنیاواحد مسکونی، مکان، فضا و یا محوطه‌ای است که یک یا چند خانوار در آن سکونت داشته وبه یک یا چند ورودی (شارع عام یا شارع خاص) راه داشته باشد.
مسکن شهری از نظرنوع، تراکم مسکونی و نیز تعداد طبقات و خانوار ساکن به چند دسته طبقه‌بندی میشود،اما از نظر جمعیتی به سه دسته تک خانواری، چند خانواری و مجتمع مسکونی قابل تقسیماست.


مسکن مستقل ویلایی
(Detached)

به آن نوع از خانه‌ها اطلاق میشود که مستقلو جدا از هم و دارای حیاط و فضای باز خصوصی می باشند. این خانه‌ها، که محل سکونت یکیا دو خانوار می‌باشند، بعضاً در محله های قدیمی دیده می شوند و دارای تعداد زیادیاتاق هستند. به خانه‌های مستقل نسبتاً بزرگ در بخشهای جدید شهری اصطلاحاً مسکنویلایی گفته میشود و محله‌هایی که این نوع خانه‌ها در آنها احداث شده است، جزءمنطقه تراکم بسیار کم به شمار میروند.



خانه های نیمه مستقل (Semi-Detached)
که به طور ردیفی در امتداد معابر شهری ساخته شده‌اند، بخشهای میانی شهرهای ایران را تشکیل میدهند. اقتصاد زمین و ساختمان و تأمین مسکن برای خانوارهای جوان، سبب احداث یک یا چند اشکوب جدید روی طبقه اصلی میشود.
خانه های آپارتمانی(Apartment Flats)، بخش عمده‌ای از مسکن شهری را در شهرهای بزرگ و متوسط تشکیل میدهند. خانه‌های آپارتمانی با توجه به اینکه در نواحی کم درآمد و یا پر درآمد احداث شوند، از نظر اندازه و نوع و میزان تنوع متفاوت خواهند بود. بخشهای مسکونی آپارتمانی، خاص نواحی پرتراکم شهری است. این نواحی خصوصیات اجتماعی و فرهنگی ویژه‌ای دارند که میتوان از آن با عنوان (شیوه زندگی شهری) یاد کرد.

مجتمع‌های مسکونی (Clusters)
با تجمع تعدادی آپارتمان در یک بلوک شهری، که به شکل یکپارچه طراحی و ترکیب شده باشند، پدید می آید. بسیاری از مجتمع‌های مسکونی دارای فضای عمومی مشترکی هستند که مورد استقاده همگانی ساکنان مجتمع قرار می‌گیرد و دیگران حق استفاده و حتی ورود به آن را ندارند.

یک مجتمع مسکونی ممکن است از خانه‌های ویلایی مستقل و یا آپارتمانهای چند طبقه شکل گیرد. اندازه مجتمع‌های مسکونی نیز متنوع است و برخی از آنها ، مانند مجتمع اکباتان در تهران، به اندازه یک شهر متوسط جمعیت دارند.

برج (Sky Scraper)

اصطلاحاً به آپارتمانهای بلندمرتبه بیش از ده اشکوب گفته میشود. آپارتمانهای بلندمرتبه معمولاً برای اسکان اقشار کم درآمد و متوسط درآمد شهری، مانند کارگران و کارمندان، احداث میشوند، اما در کلان شهری مانند تهران ، الگوی دیگری از برج سازی شکل گرفته است. یعنی در نواحی مرفه‌نشین، که قدرت اقتصادی ساکنان آن و قیمت زمین بسیار زیاد است، آپارتمانهای بلندمرتبه بسیار مدرن برای استفاده طبقات پر درآمد شهری احداث میگردد.برجهای (اسکان، آ. اس. پ و ونک پارک) در تهران از جمله : این نمونه‌ها می باشند.

در سالهای اخیر برج سازی در نواحی ییلاقی، خوش آب و هوا و شمال شهر تهران به دلیل گرانی زمین و تقاضای زیاد، رواج یافته است که این برجها با مسکن ویلایی پیرامون خود هماهنگی ندارند و لذا مشکلات خاصی، نظیر جریان هوا، اشراف، مشکلات ترافیکی و غیره ، بوجود آورده اند..
 

mortezaasti

عضو جدید
درباره ی مجتمع مسکونی..

درباره ی مجتمع مسکونی..

مجتمع مسکونی...


در تعریف مرکز آمار ایرانمسکنیاواحد مسکونی، مکان، فضا و یا محوطه‌ای است که یک یا چند خانوار در آن سکونت داشته وبه یک یا چند ورودی (شارع عام یا شارع خاص) راه داشته باشد.
مسکن شهری از نظرنوع، تراکم مسکونی و نیز تعداد طبقات و خانوار ساکن به چند دسته طبقه‌بندی میشود،اما از نظر جمعیتی به سه دسته تک خانواری، چند خانواری و مجتمع مسکونی قابل تقسیماست.


مسکن مستقل ویلایی
(Detached)

به آن نوع از خانه‌ها اطلاق میشود که مستقلو جدا از هم و دارای حیاط و فضای باز خصوصی می باشند. این خانه‌ها، که محل سکونت یکیا دو خانوار می‌باشند، بعضاً در محله های قدیمی دیده می شوند و دارای تعداد زیادیاتاق هستند. به خانه‌های مستقل نسبتاً بزرگ در بخشهای جدید شهری اصطلاحاً مسکنویلایی گفته میشود و محله‌هایی که این نوع خانه‌ها در آنها احداث شده است، جزءمنطقه تراکم بسیار کم به شمار میروند.



خانه های نیمه مستقل (Semi-Detached)
که به طور ردیفی در امتداد معابر شهری ساخته شده‌اند، بخشهای میانی شهرهای ایران را تشکیل میدهند. اقتصاد زمین و ساختمان و تأمین مسکن برای خانوارهای جوان، سبب احداث یک یا چند اشکوب جدید روی طبقه اصلی میشود.
خانه های آپارتمانی(Apartment Flats)، بخش عمده‌ای از مسکن شهری را در شهرهای بزرگ و متوسط تشکیل میدهند. خانه‌های آپارتمانی با توجه به اینکه در نواحی کم درآمد و یا پر درآمد احداث شوند، از نظر اندازه و نوع و میزان تنوع متفاوت خواهند بود. بخشهای مسکونی آپارتمانی، خاص نواحی پرتراکم شهری است. این نواحی خصوصیات اجتماعی و فرهنگی ویژه‌ای دارند که میتوان از آن با عنوان (شیوه زندگی شهری) یاد کرد.

مجتمع‌های مسکونی (Clusters)
با تجمع تعدادی آپارتمان در یک بلوک شهری، که به شکل یکپارچه طراحی و ترکیب شده باشند، پدید می آید. بسیاری از مجتمع‌های مسکونی دارای فضای عمومی مشترکی هستند که مورد استقاده همگانی ساکنان مجتمع قرار می‌گیرد و دیگران حق استفاده و حتی ورود به آن را ندارند.

یک مجتمع مسکونی ممکن است از خانه‌های ویلایی مستقل و یا آپارتمانهای چند طبقه شکل گیرد. اندازه مجتمع‌های مسکونی نیز متنوع است و برخی از آنها ، مانند مجتمع اکباتان در تهران، به اندازه یک شهر متوسط جمعیت دارند.

برج (Sky Scraper)

اصطلاحاً به آپارتمانهای بلندمرتبه بیش از ده اشکوب گفته میشود. آپارتمانهای بلندمرتبه معمولاً برای اسکان اقشار کم درآمد و متوسط درآمد شهری، مانند کارگران و کارمندان، احداث میشوند، اما در کلان شهری مانند تهران ، الگوی دیگری از برج سازی شکل گرفته است. یعنی در نواحی مرفه‌نشین، که قدرت اقتصادی ساکنان آن و قیمت زمین بسیار زیاد است، آپارتمانهای بلندمرتبه بسیار مدرن برای استفاده طبقات پر درآمد شهری احداث میگردد.برجهای (اسکان، آ. اس. پ و ونک پارک) در تهران از جمله : این نمونه‌ها می باشند.

در سالهای اخیر برج سازی در نواحی ییلاقی، خوش آب و هوا و شمال شهر تهران به دلیل گرانی زمین و تقاضای زیاد، رواج یافته است که این برجها با مسکن ویلایی پیرامون خود هماهنگی ندارند و لذا مشکلات خاصی، نظیر جریان هوا، اشراف، مشکلات ترافیکی و غیره ، بوجود آورده اند..
 

mortezaasti

عضو جدید
طراحی سایت مجتمع مسکونی و نحوه جانمایی صحیح فضاها

طراحی سایت مجتمع مسکونی و نحوه جانمایی صحیح فضاها

یکی از عوامل مهم و موثر در شکل و طرح هر سایت درک درست و کامل از نیازها و امیال دقیق افرادی است که طرح برای انها تهیه می شود . مسلما طبیعت طرح با توجه به عواملی چون بخش خصوصی یا دولتی بودن توسعه ، سطوح در امدی افراد ساکن و امکان توسعه ( بر حسب استقرار در ناحیه مرکزی ، یا حاشیه شهر و یا روستایی بودن آن ) تغییر می یابد . گرچه هر سایت با توجه به خصوصیات ویژه خود نیاز به برخوردی خاص دارد ، اما می توان عناصر و اصولی کلی – به نحوی که برای تمامی موارد مشترک باشد – جستجو نمود و به بررسی اهم آنها پرداخت .


در چهار چوب فرایند مرحله ای طراحی سایت ، می توان مراحل طراحی یک سایت مسکونی را به تفصیل به صورت زیر مجددا تنظیم نمود :
- تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی کالبدی
- تعیین فضاها – کاربردهای مورد نیاز در سایت
- تعیین ابعاد فضایی
- تصمیم گیری در مورد نسبت بین واحدهای مسکونی با ابعاد گوناگون
- تعیین استانداردهای تراکم مسکونی
- گونه بندی طراحی کل یک محله مسکونی
- گونه بندی طراحی یک واحد همسایگی
- گونه بندی طراحی یک بلوک شهری
- گونه بندی طرح یک بن بست
- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
- ترکیب گونه بندی معابر و گونه های بلوک شهری


تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی :
پایه هر قضاوتی در مورد یک طرح کالبدی ، نحوه تطابق آن طرح است با حیات ساکنین آن و در مورد یک سایت – محله مسکونی – تطابق مورد نظر مفهوم « قابل سکونت » می یابد : یعنی قابل سکونت از تمامی جهات برای تمامی گروههای سنی ، نژادی و فرهنگی ساکن ، قابلیت سکونت در ارتباط با « استانداردهای طراحی » که – می تواند هم کمی و هم کیفی باشد – قرار می گیرند . یک « استاندارد کمی » یعنی بعنوان مثال مقدار فضایی که بر حسب هر واحد مسکونی یا بر حسب هر خانوار مورد نیاز است . یک « استاندارد کیفی » یعنی به عنوان مثال حفظ یا ایجاد شرایط محیطی ، بصری یا زیستی مناسب چون حفظ درختان یا ایجاد فضای سبز و یا حفظ یا ایجاد منظر و دید مناسب .


تعیین فضاها کاربردهای مورد نیاز در سایت
در هر طراحی کالبدی ، در هر سطحی چون واحد همسایگی ، محله ، شهر – می بایست فضاهای مورد نیاز و ابعاد فضایی آنها مورد توجه قرار گیرند . یک سایت مسکونی معمولا متشکل است از فضای باز و بسته مسکونی ، شبکه معابر درونی ، مرکز یا مراکز تجاری و خدماتی در سطح سایت و فضای باز عمومی . مسلما بر حسب نیاز ، فضاهایی از این مجموعه کاسته ( چون مراکز تجاری – خدماتی و فضای باز عمومی ) و یا افزوده خواهند شد ( چون فضای توقف وسایل نقلیه ، ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و غیره ) . ابعاد فضایی هر مقوله با توجه به عواملی چون اندازه جمعیت ساختمانی سنی و جنسی جمعیت و مقررات و استانداردهای فضایی پیشنهادی تعیین می گردند .


تعیین استاندارد تراکم مسکونی تراکم تجاری / اداری:
- شاخص تراکم مسکونی :
تراکم معیاری کمی است که امکان مقایسه ، داوری و کنترل هرگونه توسعه ای را فراهم می آورد اما قادر به تعیین نوع استفاده از فضا نمی باشد و یکی از ارکان اصلی برنامه ریزی و طراحی شهری در تعیین رابطه عملکردی ما بین زمین و مصارف گوناگونی که برای تملک زمین با یکدیگر در رقابت اند .


- انواع تراکم:
- تراکم جمعیتی کل : این شکل تراکم با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:
نفر تعداد کل جمعیت ساکن =تراکم جمعیتی کل
هکتار مساحت کل ( هکتار )
- تراکم مسکونی ناخالص : این شکل تراکم معمولا برای یک محله یا ناحیه شهری مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیرقابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی در محله یا ناحیه شهری = تراکم مسکونی ناخالص هکتار مساحت ناخالص محله یا ناحیه شهری ( هکتار )
- تراکم مسکونی خالص : این شکل تراکم معولا در سطح بخشی از یک شهر ، یک سایت ، یک محله ، یک مجموعه خاص مسکونی ، یک یا تعدادی بلوک مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیر قابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی موجود در ناحیه مورد نظر = تراکم مسکونی خالص هکتار مساحت خالص ناحیه مورد نظر ( هکتار )


اصول کلی طراحی واحدهای همسایگی :
- عناصر اصلی طراحی واحدهای همسایگی
طرح شبکه شطرنجی
طرح سلسله مراتبی


- گونه بندی طرح یک بلوک شهری (مهم)

طرح صلیبی
طرح انگشتی
طرح خوشه ای ساده
طرح خوشه ای مخلوط


- گونه بندی طرح بن بست
کوچه های بن بست


- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
گونه بندی نحوه اتصال ساختمانهایی با طبقات کم و متوسط
الگوی مجزا ( منفصل )
الگوی نیمه مجزا ( نیمه منفصل )
الگوی متصل


- تنوع طرح گونه متصل
طرح زنجیره ای
طرح پاسیو ( مدل مدیترانه ای )


ترکیب گونه بندی معابر و گونه بندی طرح بلوک شهری
ترکیب شطرنجی با گونه انگشتی و خوشه ای
ترکیب طرح بن بست با ساختمانهای ردیفی
ترکیب طرح حیاط با گونه خوشه ای


جهت و فاصله بین ساختمانها
در رابطه با نور آفتاب و نور روز هدف به حداکثر رسانیدن مقدار نور نفوذی در واحد مسکونی می باشد . به عنوان یک قانون کلی ، طرحی که کوششی در جهت به یک خط درآوردن جلو خان ساختمانهای مسکونی در یک جهت تقریبی شمال به جنوب نماید ، مناسب تر از طرحی است که در جهت شرق به غرب قرار دارد : بدین صورت هم جلو و هم عقب ساختمانها نورمی گیرند ، یکی در صبح و دیگری در ظهر و بعد از ظهر . جهت گیری ساختمان ها برحسب نور در مکان ساختمانهای بلند مرتبه و توسعه های بالا تراکم بالا اهمیت پیدا می کند ، زیرا در این موارد بلوک های ردیفی که معمولا فقط دارای یک کریدور مرکزی بوده و هر واحد می تواند فقط یک جبهه رو به نور داشته باشد . بطور کلی ، نور روز و نور آفتاب که یک واحد دریافت می کند تحت تاثیر فضا و فاصله بین ساختمانها قرار دارد : دریافت نور کامل زمانی امکان پذیر است که یک خط دید با زاویه ۲۵ درجه از افق وجود داشته باشد . فضای مورد نیاز بین ساختمانها به نحوی که نور روز کافی تامین گردد .
مرتضی آستی
منبع: نقش و نگار
 

mortezaasti

عضو جدید
ادامه اصول و ظوابط طراحی سایت مسکونی

ادامه اصول و ظوابط طراحی سایت مسکونی

دستورالعملهای کلی طراحی معابر در محلات مسکونی یک سایت مسکونی می بایست عاری از هرگونه ترافیک عبوری باشد .
معبر اصلی با زیرگذر پیاده
معبر پخش کننده
معبر دسترسی
معبر پیاده و فضای باز
مدرسه
تجاری
تجزیه و تفکیک ترافیک
طرح معابر می بایست به نحوی باشد که انتخاب راهی میان بر از میان محله مسکونی را تشویق ننماید .
از طراحی معابر طولانی و مستقیم که امکان استفاده به عنوان زمین مسابقه را بدهد ، می بایست پرهیز نمود .
در یک محله مسکونی می بایست تا حد امکان تقاطع ها حذف گردند . بخصوص هنگامیکه دو معبر از یک رتبه همدیگر را قطع نمایند . به طور کلی تقاطعهای T شکل ترجیح دارند .
ما بین تقاطع ها می بایست فاصله لازم در نظر گرفته شود . یک فاصله مناسب بین تقاطعهای همجوار در حدود ۴۵ متر پیشنهاد می شود .


راههای گوناگون حل مشکل تقاطع معابر سواره هم عرض
در صورت اجتناب ناپذیر بودن وجود تقاطع های هم عرض ، می بایست با توسل به ابتکارات طراحی از خطرات احتمالی ترافیک کاست . راه حلهای ممکن عبارتند از :
الف – ایجاد بن بست
ب – کاهش عرض مفید یک معبر سواره و اختصاص فضای اضافی به توقف گاه و فضای سبز
ج- کاهش عرض تقاطع و اختصاص فضای اضافی به فضای سبز
د – ایجاد میدان گاه در تقاطع
ه – ایجاد تفاوت بین عرض معابر بر حسب نیازهای حرکتی و شدت حرکت
و – تفکیک جهات حرکت


اصول کلی طراحی توقفگاه خودرو در محلات مسکونی
افازیش مالکیت خودروی شخصی دارای این تاثیر بر اهداف طراحی شهری بوده که تا حد امکان از تعداد خودروهای متوقفی که درسطح یک محله مسکونی پراکنده می گردند بکاهد ، گرچه ساکنین ، توقف در حاشیه معابر را در طول روز ترجیح می دهند و برای خودروهای خدماتی اینگونه توقف ها بناچار و اجباری است .
مضار توقف خودور در حاشیه معابر سواره
الف – ایجاد خطر برای کودکان
ب – ممانعت از جمع آوری زباله و نظافت خیابانها و سایر فعالیتهای خدماتی در سطح محله
ج – ایجاد آلودگی هوا در محله مسکونی
د – کاهش ظرفیت معبر سواره
ه – تحدید جریان ترافیک در ساعات اوج به میزان بیش از ۵۰ درصد


نیاز به فضای توقف در محلات مسکونی
با وجود مضار توقف خودرو در حاشیه معابر ، در صورتیکه پیش بینی توقف زیادی در حاشیه معابر می شود ، می بایست مسیر جداگانه ای برای توقف در نظر گرفته شده و تعبیه شود : فضایی به عرض ۵ / ۲ متر و مصالحی سبکتر از مصالح معبر اصلی و با طولی در حدود ۶ متر که صرفا برای منظور مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد .
تخصیص فضای توقف در یک محله مسکونی بر حسب نرخ مالکیت خودرو متفاوت است و تغییر می نماید . در محلاتی که ساکنین از گروه درآمدی بالاتری بوده و درنتیجه دارای نرخ مالکیت خودروی بالاتری باشند ، دو فضای توقف برای هر واحد مسکونی باضافه یک محل توقف در حاشیه معبر سواره برای ملاقات کنندگان به عنوان حداکثر نیاز به فضا در نظر گرفته می شود .


راه های گوناگون برخورد با مشکل توقف خودرو در یک محله مسکونی
به منظور برخورد با مشکل توقف خودرو دریک محله مسکونی و در صورت غیر قابل اجتناب بودن آن برای کاهش خطرات ترافیکی ، راههای زیر پیشنهاد می شود :
الف – ایجاد میدانچه های خاص حرکت پیاده
ب – ایجاد مسیرهای خاص حرکت پیاده
ج – ایجاد میدانچه های خاص توقف خودرو
د – ترکیب میدانچه خاص توقف خودرو و میدانچه خاص حرکت پیاده


دستورالعملهای طراحی فضاهای توقف در یک محله مسکونی

در محلات مسکونی پر تراکم با ساختمانهای تک واحدی امکان ایجاد توقف گاههای عمومی موجود می باشد . این گونه فضاها می بایست دارای شرایط زیر باشند :
الف – به خوبی زه کشی شده باشند .
ب – محفوظ باشند .
ج – دارای مکان مناسبی منشعب از معبر پخش کننده قرار داشته باشند .
د – دارای زوایای مناسب دید در تمامی جهات لازمه باشند .


مکان یابی مراکز تجاری رفاهی

خدمات تجاری به اضافه سایر خدمات مورد نیاز در سطح یک محله مسکونی معمولا مراکز محلات را تشکیل می دهند ، هر چند که به هر حال فعالیت غالب این گونه مراکز تجاری می باشد .
مناسب ترین مکان استقرار مرکز یک محله مسکونی در رابطه با توان بالقوه تجاری که خود تا حد زیادی به حوزه نفوذ مراکز موجود بستگی دارد ، تعیین می شود . بنابراین در هنگام مکان یابی یک مرکز محله می بایست به نکات زیر توجه نمود :
الف – اندازه جمعیت محله
ب – خصوصیات سنی جمعیت محله
ج – ظرفیت خدمات موجود در محله
د – موجودی تسهیلات حمل و نقل عمومی
مرتضی آستی(منبع نقش نگار)
 

DDDIQ

مدیر ارشد
مدارک اغاخان -مجتمع مسکونی زیتون اصفهان

مدارک اغاخان -مجتمع مسکونی زیتون اصفهان

مجتمع مسکونی زیتون اصفهان



Zaitoun Residential ComplexAcross

from Imam-Hassan Mosque, Razmandegan Street
Isfahan, Iran

Architects : Sarva Architecture Company / Masoud Mohammadi - Tehran, Iran
Clients : Housing Investement Company /Tehran, Iran

Commission : 1999
Design : 1999 - 2001
Construction : 2001 - 2004
Occupancy :2008

Site : 31,472 m2
Ground floor : 11,200 m2
Total floor : 75,847 m2
Costs : 18,101,637 USD

Programme
Providing 491 homes for low-income families, Zaitoun offers an alternative to repetitive box-style housing. Although it was built in phases, it was conceived as a sculptural whole - a car-free citadel surrounded by a moat and reached via four gates and four bridges. The accommodation is arranged around green spaces and courtyards connected by shady passages to create a rich spatial experience that references traditional Isfahan neighbourhoods. Local red travertine stone, unsuitable for cold winters, was powdered to lend its colour to the concrete mix, and all materials come from within 100 miles of the site


.Building Type Housing
2010 Award Cycle 3690.IRA
 

پیوست ها

  • zeiton isfahan agakhan (1).pdf
    7.4 مگایابت · بازدیدها: 3
  • zeiton isfahan agakhan (2).pdf
    6.8 مگایابت · بازدیدها: 3

DDDIQ

مدیر ارشد
فایل پاورپوینت ( اسلاید) مجتمع مسکونی زیتون اصفهان

فایل پاورپوینت ( اسلاید) مجتمع مسکونی زیتون اصفهان


فایل پاور پوینت و اسلاید های تحلیلی کامل و جامع و همچنین تصاویر " مجتمع مسکونی زیتون اصفهان "





این مجتمع جهت سکونت 500 خانواده کم درامد
درمحله ای ارزان قیمت طراحی شده است
محل احداث پروژه:اصفهان –خیابان رزمندگان
طراح معماری: مسعود محمدی
مساحت زمین : 32000 مترمربع
مساحت زیر ساخت: 73800 متر مربع
تعداد اپارتمان : 509 واحد
اغاز طراحی:1378 شروع ساخت:1380

توضیحات فایل ضمیمه :
1 - فایل پاورپوینت
2- در صورت مشاهده نشدن تصاویر در پست فایل ضمیمه آن را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • Zeytoon - Isfahan.zip
    4.4 مگایابت · بازدیدها: 2
  • pic zieton.zip
    889.4 کیلوبایت · بازدیدها: 3

DDDIQ

مدیر ارشد
پاورپوینت 2 مجتمع مسکونی زیتون اصفهان

پاورپوینت 2 مجتمع مسکونی زیتون اصفهان

یک فایل پاورپوینت (اسلاید) دیگر در رابطه با تحلیل این مجتمع مسکونی زیتون اصفهان
در دو قسمت



 

پیوست ها

  • zeiton ghesmate 1.zip
    6 مگایابت · بازدیدها: 3
  • zeiton ghesmate 2.pptx.zip
    6.5 مگایابت · بازدیدها: 3

DDDIQ

مدیر ارشد
اسلاید : امنيت درفضاهاي مسكوني

اسلاید : امنيت درفضاهاي مسكوني

فایل پاوور پوینت ( اسلاید) در رابطه با
امنيت درفضاهاي مسكوني


به كارگيري روش هاي ايجاد امنيت از طريق طراحي محيطي، فراتر از كارهاي مانند قفل زدن به درها و پنجره هاست, اصول طراحي محيطي براي ايجاد امنيت ميتواند به گونه اي آسان وارزان درهنگام ساخت يا تعميرمجموعه ها و خانه هاي مسكوني اعمال شودودرجوامع مختلف كارآمد باشد ...
 

پیوست ها

  • amniat dar fazay maskoni.zip
    444.1 کیلوبایت · بازدیدها: 4

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معیار های طراحی مجتمع مسکونی
شامل:
تعریف استانداردها
ضوابط مجتمع مسکونی
عملکردها
و...
پ ن:متاسفانه منبع این فایل در خاطرم نیست.
 

پیوست ها

  • معیارهای طراحی مجتمع مسکونی.pdf
    2.4 مگایابت · بازدیدها: 11

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سرانه کاربری های شهری
شامل:
جدول تقسیمات کالبدی
راه و دسترسی
ضوابط اجزا راه های محلی در مقیاس واحد همسایگی و محله
سرانه کاربری های تجاری اموزشی بوستان و...


این هم یک مقاله از دکتر علی رضا عینی فر
نقش غالب الگوهای عام اولیه در طراحی محله های مسکونی معاصر
یه نگاهی بهش بیندازید
 

پیوست ها

  • sarane_karbarihaye_shahri.pdf
    5.8 مگایابت · بازدیدها: 3
  • 53313863204_(www.parsacloob.com).pdf
    762.4 کیلوبایت · بازدیدها: 3

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معرفی اجمالی یک پروژه خارجی
mont timah
موقعیت سنگاپور
سال ساخت2011
مساحت سایت7843متر مربع


چشم انداز اولیه طرح
هدف طراحی مجتمعی برای زندگی
لذت از طبیعت بکر
پیوند خانه و طبیعت
حس بومی و خانوادگی
خلق فضاهای صمیمی
سازگاری با طبیعت
معماری سبز

تیپ های واحد مسکونی:
ویژگی بلوک ها
8 بلوک 3 طبقه 4 واحد(تریپلکس)
هر واحد دارای 4 خواب
و به همراه تراس های خصوصی

و یک فضای محصور در میان
و حیاط غرق در 2 سطح تراس


کیفیت های طراحی:
قرارگذاری واحدهای مسکونی درمیان لنداسکیپ طراحی شده.
استفاده از طبیعت و سعی در پیوند با ان.
خلق فضاهای صمیمی عمومی و خصوصی برای واحدها.
استفاده از معماری سبز.
توجه ویژه به اقلیم.
نکته خیلی جالب طراحی پارکینگ در زیر مجموعه است که هیچ مسیر سواره در بستر سایت موجود نمیباشد.

سایت پروژه:

  1. www.[B]monttimah[/B].com











 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همیشه ما وقتی دنبال نمونه موردی هستیم نمیدونیم دنبال چه کیس ای بگردیم که هدف های ما رو در خودش داشته باشه.
در مورد مسکونی با تایپresidental complex در archdaily پروژه های شاید خوبی به ما بدهلیست پروژه هایی که در مجموعه کتب عملکردی معماری(مجتمع مسکونی)گذاشته را میگذارم که با سرچ ان می توانید مدارکش را در اینترنت پیدا کنید و بدانید که کدامشان به درد شما میخوردالبته از خود کتاب هم میتوانید استفاده کنید
1.مجتمع هبیتاسیون-لوکوربوزیه-فرانسهunite habitiation
.مجتمع هبیتات 67-موشه سفدیه-کاناذا Habitat 67
.مجتمع کانچانجونگا-چارلز مورا-هند kanchanjunga apartmant.
5مجتمع روکو1-اندو-ژاپن Rokko Housind.
6مجتمع مسکونی IBA-پیتر ایزمن-المان IBA social building
7.مجتمع لیندن استراسه-هرمن هرتزبرگر-المان LIndenstrasse housing.
8مجتمع نکسوس-رم کولهاس-ژاپن Nexus Fukuoka housing.
9مجتمع پوتسدامر پلاتز-رنزو پیانو-المان postdamer platz.
10مجتمع گلدشتین ساد-فرانک گری-المان goldsten sud development.
11مجتمع سانتافه-لگورتا-مکزیک pasaj santa fe
12.مجتمع ماکوهاری-استون هال-ژاپن makuhari housing
13.مجتمع ویل-فریتر وان دونگن-هلند the whale housing
14.مجتمع الیبون-نورمن فاستر و همکاران-لندن albion riverside housing
.15مجتمع ممائور-رلف ارسکین-لندن maurer court housing
16.مجتمع تانگو tango housing.
17مجتمع 50 واحدی-نسرین سراجی-استرالیا 50 housing unit.
18مجتمع اسپیتلاو-زاها حدید-استرالیا spittaela viaducts housing
.مجتمع پپایز-لندن pepys estate
.مجتمع دانی بروک-پیتر باربر-لندن donny brook qurter
.چپل-لندن chapal housing
.housing in novazzano-mario botta
 
آخرین ویرایش:

e.69a_h

عضو جدید
طرح توسعه شهری امارات

طرح توسعه شهری امارات


OMA in the Middle East: RAK Gateway is a masterplan by Office for Metropolitan Architecture for a large urban development at Ras Al Khaimah, the northernmost of the United Arab Emirates.

The proposal, more than a square mile in area, explores more sustainable ways of developing the desert and providing an alternative, more compact, urban model for the Gateway area.

OMA has also designed the spherical RAK Convention and Exhibition Centre (shown bottom right in the image above), which will lie just outside the square city.

Below is text provided by OMA, plus images taken from their study of existing development patterns in the Emirate:

RAK Gateway Text
Ras Al Khaimah is the furthest north of the UAE’s seven emirates and is in terms of population the fourth largest. The emirate is endowed with a wealth of natural resources and occupies a prime position on some of the world’s most important trade routes.

The city of Ras Al Khaimah, the capital of the emirate, is divided into two parts by a water gill, the Khour Ras Al Khaimah. The western part is known as the Old Ras Al Khaimah and comprises Ras Al Khaimah Museum and some of the governmental departments. While the eastern part, known as Al Nakheel, comprises the Ruler’s office, governmental departments and commercial companies. The two parts are connected via a large bridge built across Al Khour that facilitates traffic between them.

Recently, Ras Al Khaimah began an ambitious phase of development including investments in infrastructure improvement, tourism, shopping, and efforts to attract industrial and commercial enterprises. By studying the program sprawl of RAK developments, OMA has discovered an obvious layering perpendicular to the coastal resort and residential areas to create a dynamic gateway into the city.

To establish interesting conditions of future RAK Gateway project emplacement, OMA proposes four main locations within (and on the border of) the site area. A theme and function based experience (industrial, residential, community, residential, old town) follows from the state border until the RAK old city.

RAK GATEWAY CREDITS
Project: RAK Gateway
Status: Design Development
Client: RAK Gateway Authority
Location: Ras Al Khaimah, United Arab Emirates
Budget: N/A
Site: Ras Al Khaimah – furthest north of the UAE’s seven emirates
Program: Proposed GFA 994.600m2; total site area 1.204.200 m2; Retail; Office, Mixed use, Residential, Hotel, Sports & Entertainment; Trade Fair and Exhibition; Industry
Partners:
Rem Koolhaas, Reinier de Graaf
Associate:
Beth Hughes
Team Schematic Design:
Jin Hong Jeon, Bin Kim, Mirai Morita, Erica Osterlund, Matthew Seidel, Shuo Wang, Jing Zang,
Team Concept Design:
Samir Bantal, Martin Galovsky, Ravi Kamisetti, Barend Koolhaas, Tomek Bartczak, Philippe Braun, Kai van Hasselt, Beth Hughes, Pieter Janssens, Bin Kim, Daniel Klos, Miho Mazereeuw, Morai Morita, Nicola Nett, Alain Peauroi, Mariano Sagasta, Christin Svensson, Daliana Suryawinata

 

hamid19395

عضو جدید
طراحی معماری پروژه های مسکونی

طراحی معماری پروژه های مسکونی

دانلود جزوه طراحی معماری پروژه های مسکونی
کد:
http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://hamid19395.persiangig.com/jozve_tarahi-%20memari.pdf
 
بالا