صفحه بازرگانی روزنامه دنیای اقتصاد

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
در بررسی «موانع سرمایه‌گذاری» در کمیسیون انرژی اتاق تهران مطرح شد

[h=1]امتناع بانک‌ها از استمهال بدهی و مشکلات گشایش «ال.سی»[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۰ بازدید: 337 بار کد خبر: DEN-775954
گروه بازرگانی - اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران در هشتمین نشست خود «موانع سرمایه‌گذاری درحوزه انرژی» را مورد بررسی قرار دادند؛ تعدادی از افراد در حالی از سیستم بانکی انتقاد کردند که دولتی بودن فضای کسب‌و‌کار مهم‌ترین مانع بزرگ سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی برشمرده شد.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران، ابتدای نشست کمیسیون انرژی با صحبت‌های حمید رضا صالحی، نایب رییس کمیسیون انرژی مبنی بر موانع قانونی سرمایه‌گذاری و رشد تولید همچون امتناع بانک‌ها از استمهال بدهی فعالان اقتصادی و مشکلات گشایش اعتبارات اسنادی (ال.سی) آغاز شد.
در ادامه این نشست، محمد مهدی راسخ، دیگرعضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه به دلیل تعویق پرداخت مطالبات پیمانکاران توان مالی پیمانکاران رو به تحلیل گذاشته است، گفت: قیمت‌گذاری دولت بر محصولات پتروشیمی، عرضه این محصولات در بورس و همچنین نامشخص بودن قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی به سرمایه‌گذاری و تولید در این صنعت آسیب‌هایی وارد کرده است. وی گفت: تولید برخی محصولات پتروشیمی نظیر آمونیاک، اوره و متانول در سال‌های اخیر، چنان سود سرشاری را نصیب تولیدکنندگان کرده است که آنان دیگر تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های میان‌دستی و پایین‌دستی حوزه پتروشیمی ندارند. به گفته این عضو کمیسیون انرژی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا گزارشی را منتشر کرده است که وجود حجم بالای سرمایه، ارزش افزوده و اشتغال پایین در صنایع بالادستی را تایید می‌کند.
پورقاضی دیگر عضو کمیسیون نیز نامشخص بودن قیمت خوراک برای نیروگاه‌های برق را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این بلاتکلیفی در بخش پتروشیمی نیز وجود دارد؛ زمانی که مقرر شد، خوراک واحدهای پتروشیمی با 35 درصد تخفیف نسبت به قیمت جهانی عرضه شود، دولت آن را اجرا نکرد و پس از آن ارز دچار نوسان شد و دولت نیز به قیمت‌گذاری محصولات روی آورد. محمد فارسی، رییس سندیکای صنعت برق در ادامه این نشست گفت: براساس گزارش‌های رسمی، اکنون در کشور،3هزار پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که از5 تا90 درصد پیشرفت داشته و نیمه کاره رها شده است. با بودجه‌ای که دولت برای سال آینده پیش‌بینی کرده است به نظر می‌رسد، در این پروژه‌ها، بیش از10 درصد پیشرفت حاصل شود. رییس سندیکای برق تاکید کرد: مانع بزرگ پیش روی سرمایه‌گذاری، موانع اعطای تسهیلات بانکی است. فریدون اسعدی، رییس کارگروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تاریخ را که مطالعه می‌کنیم، درمی‌یابیم مشکلات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از زمان عباس میرزا تاکنون تفاوت چندانی نکرده است. اسعدی بر این باور است که فقدان استراتژی، بزرگ‌ترین مانع سرمایه‌گذاری در ایران است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تولید میوه، نیاز سال آینده را تامین می‌کند[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۰ بازدید: 119 بار کد خبر: DEN-775957
ایسنا - میزان تولید میوه در سال جاری از نظر وزارت جهاد کشاورزی در حدی است که حتی تا فصل برداشت سال آینده هم برای تامین نیاز داخلی کافی خواهد بود. جعفر شهامتی‌فر، مدیر کل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت:‌ میزان تولید انواع میوه در سال جاری در حدی است که پیش‌بینی می‌شود تا برداشت فصل آینده، این محصولات را بتوان در بازار مشاهده کرد. مدیر کل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی افزود: برآوردهای تولید به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد امسال حدود 2 میلیون و 600 هزار تن پرتقال، 3 میلیون و 100 هزار تن سیب، بیش از 800 هزار تن نارنگی و بیش از 240 هزار تن کیوی تولید شود. وی گفت: در حال حاضر حدود 800 هزار تن سیب در سردخانه‌های کشور ذخیره شده و ذخیره‌سازی دیگر محصولات نیز شروع شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بازار میوه و تره بار تحت نظارت بازرسان سازمان حمایت[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۰ بازدید: 124 بار کد خبر: DEN-775958
شاتا - عملکرد 275 هزار و 36 واحد انبار و سردخانه میوه و تره بار سراسر کشور طی 6 ماهه سال جاری مورد بازرسی و نظارت ویژه 5 هزار نیروی بازرس قرار گرفت.
مجتبی قاسمی، مدیر کل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدكنندگان با اشاره به بازرسی از انبارها و سردخانه‌های میوه و تره‌بار اظهار کرد: این بازرسی‌ها شامل یک هزار و 709 مورد نظارت بر مباشرین توزیع عمده ، 19هزار و 41 مورد در بخش عاملین صنفی توزیع خرده‌فروش سطح شهر، 23 هزار و 63 هزار و 138 مورد از سایر بارفروشان میدان مرکزی و در نهایت 166 هزار و 129 مورد بازرسی از سایر واحدهای توزیعی سراسر کشور است.
قاسمی تصریح کرد: تشکیل 28 پرونده تخلف در بخش مباشرین توزیع عمده به ارزش 118 میلیون و 296 هزار ریال، 4 هزار و 362 پرونده در زمینه بارفروشان میدان مرکزي به ارزش 9 میلیارد و 110 میلیون و 339 هزار و 291 ریال از دیگر اقدامات سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور طی این مدت است.
وی تصریح کرد: طی این بازه زمانی تعداد 561 مورد پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و 433 میلیون و 721 هزار ریال و 14 هزار و 699 مورد پرونده دیگر به ارزش 16 میلیارد و 467 میلیون و 915 هزار و 401 ریال به سایر واحدهای توزیعی اختصاص داشته است.
وی افزود: در این مدت تعداد 23 هزار و 430 مورد از غرفه‌های عاملین توزیع در سطح میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها بازرسی به عمل آمده که در این ارتباط جمعا یک‌هزار و 725 مورد پرونده تخلف به ارزش کل یک میلیارد و 298 میلیون و 148 هزار و 913 ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده است.
قاسمی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا آخر شهریور به تعداد 16 هزار و 326 مورد شکایت‌های مردمی واصله از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور رسیدگی شده است، اظهار کرد: 21 هزار و 18 فقره پرونده تخلف منجر به تشکیل پرونده به ارزش 29 میلیارد و 814میلیون و 420هزار و 840 ریال شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تا پایان بهمن ماه صورت می‌گیرد

[h=1]واگذاری تجارت، تنظیم بازار و خریدهای تضمینی به وزارت کشاورزی[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۰ بازدید: 47 بار کد خبر: DEN-775959
ایسنا - واگذاری‌های مصوب در قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی از روز دوشنبه - نهم دی ماه - آغاز می‌شود و براساس آخرین توافقات مجلس با دولت، این قانون به صورت کامل از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد.
خلیل آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس اظهار کرد:‌ وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی توافق کردند، قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا همان قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی از ابتدای این ماه اجرا شود. وی افزود: در این جلسه مصوب شد شرکت پشتیبانی امور دام، نهم دی ماه با تمامی امکانات، اعتبارات و تجهیزات از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس تصریح کرد: همچنین مصوب شد تا پایان دی ماه بند «الف» قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی به صورت کامل اجرایی شود که در این بند آمده است: «تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه‌وش، روغن و دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و نیز پیله ابریشم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود.»
به اعتقاد آقایی، سومین بخش مورد توافق وزرای کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اجرای بند سوم این قانون درباره سرنوشت صنایع تکمیلی و تبدیلی است و از آنجا که اجرای این بند نیازمند تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون است، مقرر شد آیین‌نامه اجرایی قانون تملک وظایف بخش کشاورزی تا پایان بهمن ماه در دولت نهایی شود.
وی گفت: نمایندگان مجلس مصوب کردند خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم با وزارت جهاد کشاورزی باشد که در این راستا گندم تولیدی سال 93 را وزارت جهاد کشاورزی می خرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]۳۰ درصد تولید گندم کشور ضایع می‌شود[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۰ بازدید: 36 بار کد خبر: DEN-775960
خبرگزاری تسنیم - تقریبا معادل ۳۰درصد ضایعات گندم یعنی ۴ میلیون تن واردات داریم. محمد حسین کریم، رئیس انجمن علمی توسعه روستایی ایران اظهار کرد: ما سالانه 12 میلیون تولید گندم داریم، اما ضایعات گندم از سر زمین که خوشه‌ها جمع‌آوری می‌شوند تا سر سفره که تکه‌های خشک آن را به دور می‌ریزیم حدود 30 درصد کل تولید ما را شامل می‌شود و معادل این 30درصد ضایعات، 4 میلیون تن واردات داریم.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]ثبات قیمت مواد شوینده و بهداشتی تا پایان سال[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۰ بازدید: 46 بار کد خبر: DEN-775961
گروه بنگاه‌ها- تامين کالاي شوينده و بهداشتي مردم براي شب عيد امسال، بدون هيچ‌گونه مشکل و افزایش قیمتی، از سوي توليدکنندگان داخلي انجام خواهد شد. هوشنگ بالازاده، عضو انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران، با بيان اين مطلب، گفت: اتفاقی که در يکي دو سال گذشته بيشتر از تحريم‌هاي بين‌المللي، بخش صنعت و توليد را آزار داده، تنوع قوانين و تصميم‌گيري‌ها و تغييرات روزانه در سياست‌ها بوده است. وي با بيان اينکه از ناحيه تحريم، در جابه‌جايي وجوه و فقدان ارز با چالش‌هايي مواجه شديم و افزايش ريسک فعاليت‌هاي تجاري را شاهد بوديم، اظهار کرد: مجموعه پاکسان به دليل برخي برنامه‌ريزي‌ها و سياستگذاري‌هايي که از قبل داشت، در مواجهه با تحريم‌هاي بين‌المللي، کمترين آسيب‌ها را نسبت به ديگر رقباي اين صنعت تجربه کرد. مدیرعامل شرکت پاکسان با اشاره به اينکه 50 درصد مواد اوليه مورد نياز توليدات گروه، از داخل و به همين ميزان، از خارج کشور تامين مي‌شود، تصريح کرد: هم اکنون محصولات توليدي شرکت به 25 کشور دنيا صادر مي‌شود و در يک سال گذشته، بين 10 تا 15درصد حجم توليدات صادر شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
در واکاوی رفع مشکلات تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی پیشنهاد شد

[h=1]دولت احتیاط را کنار بگذارد[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۱ بازدید: 196 بار کد خبر: DEN-776207
اصلاح نرخ سود بانکی، نرخ ارز و یارانه‌ها در دستور کار قرار گیرد بازنگری و نظارت در ساز و کارهای نظام بانکی

سردار خالدی- «مساله تامین مالی» همواره یکی از مشکلات اصلی بنگاه‌های اقتصادی در سالیان اخیر بوده است. با وجود تغییرات مثبت در بازار سرمایه در یک سال گذشته، بنگاه‌ها همچنان با چالش پیش رو دست و پنجه نرم می‌کنند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، مشکل اصلی در تامین منابع مالی بنگاه‌ها به محافظه‌کاری دولت‌ها در اصلاح نرخ سود بانکی، ارز و یارانه‌ها برمی‌گردد که تا این مساله حل نشود و اصلاح ساختار کنونی اقتصاد صورت نگیرد، چه بسا چالش‌های پیش روی بنگاه‌ها ادامه خواهد داشت.
البته فعالان اقتصادی بر این باورند مشکلات فعلی بنگاه‌ها در سالیان گذشته همواره وجود داشته و تنها وعده‌هایی برای حل آن از سوی دولت‌ها داده شده، این در شرایطی است که کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌ها در کنار افزایش هزینه مواد اولیه و بالا رفتن قیمت‌ها باعث شده بنگاه‌ها با مشکلات اساسی رو‌به‌رو شوند. در این میان، همه بر این امر اتفاق نظر دارند که با واقعی شدن نرخ سود بانکی و ارز و البته بسته مناسب اجرای یارانه‌ها، در راه اصلاح نظام بانکی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین مالی بنگاه‌ها باید جدیت به خرج داد. برای چند و چون بررسی وضعیت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با چند نفر از کارشناسان گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:
دولت به اقدامات اساسی روی بیاورد
سیدحمید حسینی، رئیس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌و‌کار اتاق ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» درباره وضعیت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور گفت: آمار نشان می‌دهد نظام بانکی به دلیل معوقات بانکی توان جذب منابع مالی را ندارد و این در حالی است که اگر چه در سالیان قبل بازار سرمایه نتوانست نقدینگی بالایی را جذب کند، ولی در سال جاری بازار سرمایه توانسته همزمان با وضعیت رکودی در بازار ارز و مسکن، نزدیک 50 هزار میلیارد تومان سرمایه را جذب کند.
به اعتقاد حسینی، مجموعه بازار سرمایه که شامل بورس و شرکت‌های بورسی است، می‌تواند در کنار نظام بانکی به‌عنوان یکی از منابع تامین مالی نقش ویژه‌ای ایفا کند.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه ریشه مشکلات فعلی به پایین آمدن نرخ بهره بانکی، تثبیت نرخ انرژی در سالیان گذشته و تصویب برخی از طرح‌های مجلس درباره تثبیت قیمت‌ها بر‌می‌گردد، تصریح کرد: دولت در شرایط فعلی باید احتیاط و محافظه‌کاری را رها کند و سود بانکی را نیز افزایش دهد و مطمئنا در صورتی که دولت در همین راستا گام بردارد، می‌تواند نقدینگی 500 هزار میلیارد تومانی موجود را به بانک‌ها برگرداند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: دارایی‌های خارجی بانک مرکزی باید کاهش پیدا کند، زیرا افزایش دارایی‌های بانک مرکزی افزایش خلق پول را به دنبال دارد که توجه به این موضوع برای حل مشکلات تامین مواد اولیه بخش تولید بسیار مهم است.
به گفته حسینی، برای رهایی از وضعیت فعلی باید به بخش خصوصی اجازه داده شود تا از منابع خارجی استقراض کند.
رئیس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌و‌کار بر این باور است که دولت باید همانند تجربه‌های موفق دیگر در اروپا و سایر نقاط جهان با اصلاح ساختار در اقتصاد، محافظه‌کاری درباره نرخ سود بانکی، نرخ ارز و یارانه را کنار بگذارد و از اینکه با «مُسکن دوره درمان را به تاخیر بیندازد» دوری کند و بپذیرد برای رونق اقتصادی به یک جراحی نیازمندیم که مطمئنا یک دوره ریاضت اقتصادی را هم باید تحمل کنیم.
به گفته وی، نباید با اسم «اعتدال» به صورت کج‌دار و مریز در حفظ وضعیت موجود بکوشیم، بلکه باید برای خروج از رکود فعلی به اقدامات اساسی روی بیاوریم.
با کمبود تقاضا رو‌به‌رو هستیم
جمشید عدالتیان، رئیس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصادی اتاق ایران نیز درباره مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، اظهار کرد: چالش‌های پیش‌روی بنگاه‌ها همان مسائل قدیمی است و اگر‌چه وعده‌های زیادی داده شده، اما در عمل هنوز بسیاری از امور سر جای خود باقی‌مانده است و به جز مساله گشایش اعتبارات اسنادی (ال.سی) که آن هم در شرف انجام است، مابقی مسائل از جمله نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی، تامین مواد اولیه و قطعات مختلف در کشور که کاهش پیدا کرده روی بنگاه‌های اقتصاد تاثیر گذاشته است.
عدالتیان با اشاره به اینکه چون درآمد ناخالص داخلی (GDP) کاهش پیدا کرده به همان میزان خرید داخلی نیز کاهش پیدا کرده است، از کمبود تقاضا در بازار، کاهش صادرات و اینکه شرکت‌ها با شرایط فعلی افزایش هزینه‌ها نمی‌توانند قیمت‌ها را پایین بیاورند صحبت به میان آورد. وی با تاکید بر اینکه تولید ملی با مشکل روبه رو است، تصریح کرد: راهکار فعلی برای بهبود وضعیت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی تنها راهکار ارزی نیست، بلکه به دیگر مسائلی همچون بهبود فضای کسب‌و‌کار نیز برمی‌گردد.
به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، اگر تقاضا باشد به همان نسبت محیط کسب‌و‌کار در تولید بهبود می‌یابد، بنابراین پرداختن تنها به فضای کسب‌و‌کار درست نیست و اگر در همین راستا با افزایش درآمدهای خانوارها تقاضای مشخصی تعریف شود که بتواند در بازار خودش را نشان دهد، می‌تواند راهکار موثری برای بهبود تامین مالی بنگاه‌ها باشد و البته تمامی این سیاست‌ها در سمت و سویی باید باشد که کاهش نرخ تورم نیز در نظر گرفته شود.
عارضه‌یابی خاص به صورت موردی
شمس علی ‌هادی‌زاده معلم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با اشاه به اینکه متاسفانه در شرایط فعلی سیستم بانکی به عنوان یکی از منابع مالی تامین‌کننده، شرایطی را تعیین می‌کند که عمل کردن به آن بسیار سخت است، تاکید کرد: به میزان نقدینگی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران توجه نشده است.
وی تصریح کرد: ما همه بر این باوریم با توجه به نرخ بالای تورم، نباید نقدینگی را افزایش دهیم، اما باید سیستم‌ها و شرایطی تعریف شود که سرمایه در گردش کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاران متاثر از وضعیت فعلی، کاهش نیابد.
به گفته معلم، تزریق پول در سیستم فعلی اقتصادی دیگر جوابگو نیست و این تزریق در واقع سم است. این در حالی است که باید به دنبال راهکاری باشیم که دولت از طریق اتحادیه‌ها یا صنوف مرکزی تولید بنگاه‌ها را شناسایی کنند و با شفاف‌سازی در این باره شرایط بهتری را برای هر یک از بنگاه‌ها در نظر بگیرند.
وی با اشاره به یکی از پیشنهادهای خود درباره اعطای یارانه مستقیم به مردم در قالب نقدینگی که بهتر بود به جای 50 هزار تومان، 20 لیتر شیر در ماه به مردم داده شود تا هم سلامت مردم تضمین شود و هم صنعت احیا شود، اظهار کرد: باید راهکارها را به صورت موردی تضمین کنیم و در شرایط فعلی با توجه به شرایط تحریم‌ها اگر چه کار بسیار سختی است باید پارتیزانی عمل کنیم.
به اعتقاد معلم، با تفکیک خاص بنگاه‌ها، عارضه‌یابی خاص به صورت درمان موردی با تزریق منابع مالی (بادرنظرگرفتن نرخ تورم) می‌توانیم بهبود تامین مالی بنگاه‌ها را در دستور کار قرار دهیم.
همه چیز به بانک‌ها ختم می‌شود
سهراب شرفی، نایب اول کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران بیشترین مشکل فعلی بنگاه‌ها را از ناحیه بانک‌ها می‌داند و بر این باور است راه حل آن نیز تنها از طریق بهبود نظام بانکی میسر و امکان پذیر است.
شرفی با اشاره به اینکه بانک‌ها در شرایط خود تحریمی هستند، راه حل تامین مالی بنگاه‌ها را از طریق بازار سرمایه ممکن می‌داند و تصریح می‌کند: بازار سرمایه نیز نمی‌داند که منابع را در اختیار بخش‌های اقتصادی قرار دهد یا سپرده بانکی. با توجه به سودهای نجومی، طبیعی به نظر می‌رسد بازار سرمایه منابع را در اختیار بنگاه‌ها قرار ندهد و بخش عمده‌ای از سرمایه‌ها به نظام بانکی روانه شود.
وی برخلاف بسیاری از فعالان بر این باور است که سود تسهیلات و سود سپرده‌ها باید کاهش پیدا کند و با انتقاد از اینکه بانک‌ها سودهای مضاعفی را دریافت می‌کنند، معتقد است: به دلیل سود بالای بانکی، دادوستدها و معاملات در سایر بازارها به هم ریخته و دچار سردرگمی شده است.
شرفی با بیان اینکه منشا تورم به بانک‌ها برمی‌گردد، تصریح کرد: با سودهایی که بانک‌ها اعطا می‌کنند، تولیدکننده مجبور است برای دریافت سود متناسب، کالای خود را با توجه به افزایش هزینه‌ها و مواد اولیه با قیمت بالاتری بفروشد که همه این افزایش قیمت‌ها از مصرف‌کننده گرفته می‌شود که در نهایت به زیان مصرف‌کننده نیز تمام می‌شود.
به اعتقاد وی، اساسا ضرورت ندارد که برای کاهش نرخ تورم سطح توانایی خرید کالا توسط مصرف‌کننده را پایین بیاوریم؛ زیرا در عین حال که تورم می‌تواند پایین بیاید همه هم می‌توانند نقدینگی داشته باشند آن هم به شرطی که سازوکارها در نظام بانکی اصلاح شود.
شرفی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی کسری بودجه دولت‌ها در پایان سال به همین مساله بر می‌گردد، تاکید کرد: دولت‌ها می‌توانند از منفعت خود در نظام بانکی صرف نظر کنند و در عوض به جای آن از ناهنجاری‌ها و رفتارهای اجتماعی که ممکن است بعدا با کاهش قدرت خرید مردم یا کاهش نقدینگی به وجود بیاید، جلوگیری کنند.
شرفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مساله افزایش هزینه‌ها در دولت نیز اشاره و تصریح کرد: مشکلات بسیار ظریفی در اقتصاد وجود دارد که متاسفانه به دلیل اینکه اقتصاددانان، تئوریک به این قضیه نگاه می‌کنند نمی‌توانند نسخه درستی برای اقتصاد بپیچند.
وی با انتقاد از عملکرد نظام بانکی کشور تاکید کرد: در هیچ کجای جهان به اندازه ایران رشد شعب بانک‌ها اینچنین سریع نبوده و چنین شیوه بانکداری در هیچ کجا دیده نمی‌شود. شرفی با اشاره به سازوکارهای نظام بانکی بر این نکته تاکید کرد: بوروکراسی دولتی همچنان در نظام بانکی بخش خصوصی وجود دارد و در شرایطی که در همه دنیا بخش خصوصی به دنبال خدمات با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر است، اما در ایران به دلیل اینکه بخش خصوصی ضعیف و نوپا است، وضعیت برعکس است.
نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی اتاق ایران همچنین با بیان اینکه نظام بانکی کارنامه خوبی نداشته است، تصریح کرد: متاسفانه زمانی هم که بانک‌ها اقدام به جمع‌آوری نقدینگی‌های خرد می‌کنند، به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع این حجم نقدینگی معلوم نیست به کجا می‌رود؟
شرفی در پایان به بیان این موضوع تاکید کرد که مشکلات نظام بانکی به یک «دمل چرکین» تبدیل شده که نیازمند بازنگری و نظارت در این وضعیت است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]حقوق گمرکی 4 درصد شد[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۱ بازدید: 630 بار کد خبر: DEN-776206
گروه بازرگانی- عوارض گمرکی کلیه کالاهای وارداتی به کشور از هفتم دی‌ماه با 2درصد افزایش به 4 درصد قانونی پیش از این بازگشت. مجیدرضا حریری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با اعلام اینکه برای واردات هر کالایی به کشور یک تعرفه و یک سود بازرگانی باید پرداخت شود، به «دنیای اقتصاد» گفت: تعرفه کالاهای مختلف با هم فرق دارد و سود گمرکی است که طبق مصوبه مجلس 4 درصد است، اما در دولت گذشته به دلیل افزایش ناگهانی نرخ دلار، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی 2درصد آن را تقلیل داد.
وی افزود: این به معنای نصف شدن تعرفه نبوده و نیست و تنها سود گمرکی 2 درصد کاهش پیدا کرده بود که حالا به حالت سابق بازمی‌گردد. به‌عنوان مثال، اگر تعرفه و سود گمرکی کالایی 32 درصد بوده، حالا به 34 درصد افزایش می‌یابد، نه اینکه دو برابر شود. در همین رابطه رئیس شورای عالی واردات با بیان اینکه به تغییرات لحظه‌ای در قوانین و مقررات عادت کرده‌ایم، به خبرگزاری‌ها گفت: افزایش ۲درصدی حقوق گمرکی تاثیری در بازار ندارد و نباید عده‌ای به این بهانه گران‌فروشی و بازار را ملتهب کنند.محمدحسین برخوردار اظهار کرد: پیش از این حقوق گمرکی و سود بازرگانی از هم جدا بودند، اما در دولت قبل، حقوق گمرکی و سود بازرگانی در یک فرمت قرار گرفتند، اما به نظر من باید این دو را از هم جدا کرد. وی افزود: افزایش حداقل حقوق گمرکی به 4 درصد مصوبه مجلس است و باید اجرا شود، اما در دولت قبل چون ارز مرجع را از 1226 به 2500 تومان افزایش دادند، همه تعرفه‌ها نصف شد و حقوق گمرکی هم در اکثر کالاها از 4 درصد به 2 درصد رسید. این در حالی است که معاون کل سازمان توسعه و تجارت با تاکید بر اینکه افزایش حقوق گمرکی خللی در روند تجارت ایجاد نمی‌کند، گفت: سال قبل به دلیل برخی شرایط، حداقل حقوق گمرکی کاهش پیدا کرده بود، اما اخیرا به حالت قبل برگشته است. مهدی میرابوطالبی در واکنش به این سوال که آیا افزایش حقوق گمرکی باعث افزایش قیمت می‌شود یا خیر، گفت: هیچ افزایش قیمتی در هیچ کالایی رخ نمی‌دهد و خللی هم در روند واردات ایجاد نمی‌کند. بر اساس این گزارش، پیش از این نیز عوارض گمرکی کلیه‌ کالاها 4 درصد بود که در دولت دهم پس از افزایش ناگهانی قیمت دلار، به 2 درصد کاهش یافت. حالا پس از متعادل شدن نسبی قیمت دلار، بار دیگر دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت تا عوارض گمرکی را به 4 درصد برساند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تفویض ثبت سفارش واردات به استان‌ها[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۱ بازدید: 212 بار کد خبر: DEN-776208
خبرگزاری مهر- مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: براساس تصمیم جدید دولت، انجام امور ثبت سفارش تمامی کالاهای وارداتی کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور تفویض شده است. با این حال، در نامه‌ای به اطلاع سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها رسیده که عواقب و مسوولیت‌های ناشی از هر گونه صدور مجوز ثبت سفارش خارج از رویه‌ها، قوانین و مقررات جاری به عهده مدیریت آن سازمان خواهد بود. سیدعباس حسینی گفت: براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجام امور ثبت سفارش تمامی کالاهای وارداتی کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور تفویض شده است. وی افزود: سازمان‌های ذی‌ربط، مسوولیت اجرای دقیق بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، مصوبات دولت و گواهی‌های قانونی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات کشور در ارتباط با واردات را به عهده خواهند داشت. همچنین در این رابطه مهدی میرابوطالبی، معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز به خبرگزاری فارس گفت: این اقدام در راستای تمرکز‌زدایی صورت گرفته است. وی افزود: ثبت سفارش از این به بعد در سازمان صنعت استان‌ها و با رعایت همه مصوبات و بخشنامه‌ها صورت می‌گیرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]کاهش تعداد گمرک‌ها ممکن نیست[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۱ بازدید: 100 بار کد خبر: DEN-776209
ایسنا- معاون گمرک ایران کاهش تعداد گمرک‌ها را با توجه به قوانین فعلی ناممکن دانست و گفت:‌ از یک سو از گمرک ایران خواسته شده تعداد گمرک‌های خود را کاهش دهد و از سوی دیگر با ایجاد مناطق آزاد و ویژه جدید به ایجاد گمرک‌های جدید نیاز داریم. محمدرضا نادری در پاسخ به این سوال که برنامه کاهش تعداد گمرک‌های غیرفعال یا کم‌فعال گمرک به کجا رسید‌؟ گفت: براساس مصوبه مجلس، در مجموع 73 منطقه ویژه و آزاد تصویب شده است که در حال حاضر درخواست‌هایی از سوی متقاضیان مطرح شده که ایجاد این مناطق هرچه سریع‌تر اجرایی شود. او با اشاره به اینکه در حال حاضر 23 منطقه ویژه و هفت منطقه آزاد در کشور عملیاتی شده است، افزود: سایر مناطق آزاد و ویژه‌ای نیز که از سوی مجلس به تصویب رسیده‌اند دیر یا زود به مناطق فعلی کشور اضافه می‌شوند که به طور طبیعی این مناطق نیاز به ایجاد گمرک‌های جدید دارند. وی افزود: با این حساب، می‌توان نتیجه گرفت که با عملیاتی شدن مناطق آزاد و ویژه جدید عملا امکان کاهش تعداد گمرک‌های کشور وجود ندارد. او همچنین با بیان اینکه بخشی از تجارت کشور را مبادلات مرزی و ملوانی تشکیل می‌دهد‌، افزود: حجم این نوع مبادلات هرچقدر هم که باشد، ما نمی‌توانیم گمرک‌های مربوط به این مناطق را تعطیل کنیم، چرا که در این صورت حجم قاچاق به کشور افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر چرا باید گمرکی را تعطیل کنیم که چند روز بعد با تشکیل منطقه آزاد یا ویژه دوباره به همان گمرک نیاز پیدا خواهیم کرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]افزایش قیمت مرغ از اواسط بهمن ماه[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۱ بازدید: 43 بار کد خبر: DEN-776210
ایلنا- رئیس هیات مدیره انجمن مرغداران گوشتی کشور گفت: معمولا در ایام دهه فجر تا ۲۰ فروردین قیمت‌ها افزایش می‌یابد اما دولت به اندازه کافی ذخیره دارد. محمد یوسفی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است، اظهار کرد: قیمت مرغ در دی ماه در حداقل خودش قرار می‌گیرد زیرا طبق برنامه‌ریزی‌ها، مرغداری‌ها باید برای جوجه‌ریزی ایام دهه فجر و نوروز آماده شوند. وی با اشاره به اینکه بیشترین جوجه‌ریزی برای ایام نزدیک به نوروز انجام می‌شود، افزود: سالن‌ها ۴ بار در سال برای جوجه‌ریزی آماده می‌شوند و برای ایام نوروز نیز از ۱۵ دی آغاز و تا اواخر بهمن به طول می‌انجامد. یوسفی با اشاره به اینکه در هر ماه ۸۵ تا ۹۰ میلیون جوجه‌ریزی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: کل مرغداران متناوبا ۴ روز در هفته عمل جوجه ریزی را انجام می‌دهند و تعدادی نیز مرغ خود را عرضه می‌کنند و در کل هر روز مرغ به بازار عرضه می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]دستگاه قضا، تعیین‌کننده ممنوع‌الخروج کردن افراد باشد[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۱ بازدید: 37 بار کد خبر: DEN-776211
گروه بازرگانی- در جلسه روز گذشته هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تازه‌ترین نشست کمیته ماده 76، خروج از کشور به عنوان یک حق شهروندی معرفی شد که نمی‌توان آن را بدون حکم دادگاه از فردی سلب کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، علی‌اکبر جاویدان، قائم‌مقام دبیرکل اتاق، در جلسه هیات رئیسه اتاق ایران که با حضور رئيس و اعضاي هیات رئیسه برگزار شد، در رابطه با آنچه در نشست هیات رئیسه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: هیات رئیسه با توجه به تازه‌‌ترین نشست کمیته ماده 76 موضوع ممنوع‎الخروج کردن افراد را به دلیل بدهکاری مطرح کرد. به اعتقاد آنها، ممنوع‎الخروج کردن افراد را بدون حکم دادگاه گرفتن حق شهروندی افراد است، بنابراین نباید تولیدکننده‎ای را به دلیل بدهی مالیاتی و بانکی بدون بررسی در دادگاه ممنوع‎الخروج کرد و این کار تنها می‎تواند توسط قوه قضائیه انجام شود. طبق گزارش ارائه شده در جلسه هیات رئیسه، کمیته ماده 76 با نگاه مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است کمیته‎ای مرکب از مرکز پژوهش‎های مجلس، اتاق ایران و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری این موضوع را مورد بررسی همه جانبه قرار داده و نتیجه را برای تصمیم‎گیری، به کمیته ماده 76 ارائه دهند. وی در ادامه به نظرات هریک از اعضا در مورد این مساله اشاره کرد. براساس اظهارات آنها، ممنوع‌الخروج کردن افراد باید فقط از طریق دادگستری و قوه قضائیه صورت گیرد و سازمان امور مالیاتی یا بانک‌ها از نظر قانونی اختیاری در ممنوع‌الخروج کردن افراد ندارند. رقم بدهی مالیاتی برای ممنوع‌الخروج کردن از یک میلیون تومان به پانصد میلیون تومان افزایش یافته است. همچنين تشکیل کمیسیون ماده یک و کمیته فرعی آن موضوع دیگری بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت. در این راستا باید نمایندگان اتاق برای حضور در این کمیسیون معرفی شوند و مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع، حتما یک نفر از اعضای هیات‌رئیسه برای کمیسیون اصلی در نظر گرفته شود. به این ترتیب سلیمانی‌مقدم، به عنوان نماینده اتاق در این کمیسیون انتخاب شد. قائم‌مقام دبیرکل اتاق ایران، برخورد قضایی با بعضی از تولیدکنندگان و تجار را که مشکلات جدی به وجود آورده است یکی دیگر از مسائلی برشمرد که در این جلسه مطرح شد. موضوع تشکیل کمیته حمایت قضایی از سرمایه‎گذاری، مدتی است در اتاق با همکاری تعدادی از روسای اتاق‌ها، مدیرکل حقوقی اتاق، رئیس کمیسیون قضایی حقوقی و یکی از اعضای هیات رئیسه، فعال شده و به نتایج خوبی دست یافته است. ضمنا در رابطه با بررسی مشکلات مربوط به مناطق آزاد کشور نيز، اتاق ایران با توجه به بروز برخی مشکلات در این مناطق، تصمیم گرفته است جلسه‌ای با حضور اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اعضای اتاق استان‌هایی که دارای مناطق آزاد اقتصادی هستند، برگزار کند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
همزمان با نامه وزیر صنعت به معاون اول رئیس‌جمهور درباره احیای «شورای‌عالی صادرات» مطرح شد

[h=1]اولویت‌های بخش خصوصی برای شورا[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۴ بازدید: 191 بار کد خبر: DEN-776991
تسهیل انتقال ارز حاصل از صادرات و جدیت در گشایش «ال.سی» 30درصدی افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و اصلاح قیمت پایه صادراتی

سردار خالدی- احیای شورای‌عالی «توسعه صادرات غیرنفتی» در حالی با نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رئیس‌جمهوری رسما جنبه عملیاتی به خود گرفته است که فعالان بخش خصوصی بر این باورند با توجه به شرایط موجود، دولت باید نسبت به رفع مشکلات صادر‌کنندگان و سیاست‌گذاری مناسب برای توسعه صادرات غیرنفتی، اولویت‌ها را مدنظر قرار دهد.
از همان اوایل دهه 70، از زمانی که دولت وقت تصمیم گرفت به‌منظور تنظیم خط‌مشی‌های نظام اقتصادی برای هر یک از بخش‌های مرتبط، شوراهایی را که به نوعی با موضوع آن بخش‌ها در ارتباط هستند، تشکیل دهد، اهمیت کار شوراهای عالی مدنظر دولت‌های بعد قرار گرفت. این رویه تا اواسط دولت نهم نیز ادامه یافت و مطابق با سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله تشکیل جلسه شوراهای عالی در بخش‌های مختلف اقتصادی در دستور کار دولت قرار گرفت، اما در دولت دهم این موضوع کم‌کم به فراموشی سپرده شد و تشکیل جلسه تعدادی از شوراها یا با تاخیر و کندی برگزار می‌شد یا اساسا به کلی تعطیل شد.
در این میان، یکی از بخش‌های اساسی که همواره بعد از برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفت «شورای‌عالی صادرات غیرنفتی» بود که بیشتر با نام همان شورای‌عالی صادرات شناخته می‌شود. آیین‌نامه اجرایی این شورا که به پیشنهاد وزارت بازرگانی وقت و به استناد ماده 117 قانون برنامه سوم توسعه مصوب سال 1379 در اردیبهشت ماه سال 1380 ابلاغ شد، کم‌کم اهمیت این موضوع را در دستور کار دولت‌ها و البته سیاست‌های بعدی اقتصادی دولت قرار داد. این شورا که سیاست‌گذاری درباره توسعه صادرات غیرنفتی را بر عهده داشت، دبیرخانه آن در سازمان توسعه تجارت قرار گرفت و در رفع موانع صادرات غیرنفتی تلاش می‌کرد و البته نمایندگان وزارت اقتصاد، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، وزارت جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون اعضای اصلی شورای‌عالی صادرات بودند.
اگر چه در برنامه چهارم توسعه، شورای‌عالی صادرات در نظر گرفته شده بود، ولی به دنبال اتمام این برنامه و آغاز برنامه پنجم، کارگروه توسعه صادرات برای پیگیری امور مربوط به صادرات در برنامه پنجم تشکیل شد و از سال 1390 در دولت دهم به طور غیررسمی شورای‌عالی صادرات تعطیل و تشکیل جلسات این شورا به فراموشی سپرده شد؛ این در حالی بود که در دولت دهم تشکیل جلسه شوراهای دیگری نیز به همان شیوه و البته به دلایل نامعلومی به فراموشی سپرده شد. با روی کارآمدن دولت یازدهم، رئیس‌جمهور قول داد احیای شورای‌های عالی را از سر گیرد. حسن روحانی در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز وعده احیای شورای‌عالی صادرات را داد و این در شرایطی بود که در همان روز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در روز ملی صادرات این وعده را داد که به زودی شورای‌عالی صادرات کار خود را آغاز می‌کند.
نامه وزیر به معاون اول
حال با سپری شدن 5 ماه از روی کارآمدن دولت یازدهم، به نظر می‌رسد احیای شورای‌عالی صادرات در دستور کار قرار گرفته است. مهدی میرابوطالبی، معاون کل سازمان توسعه تجارت در این زمینه به خبرگزاری فارس، اعلام کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای را درباره احیای شورای‌عالی صادرات غیرنفتی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نوشته است.
یغمور قلی‌زاده، معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران نیز از احیای شورای‌عالی صادرات در آینده‌ای نزدیک خبر داده و به خبرگزاری مهر گفت: احیای شورای‌عالی صادرات در دستور کار دولت قرار دارد و به زودی این شورا با حضور اعضای خود، مجددا تشکیل جلسه خواهد داد، تا بتواند مشکلات و مسائل پیش روی صادرات غیرنفتی کشور را حل و فصل کند.
در این میان فعالان بخش خصوصی نیز به سیاست‌ها و اولویت‌های در نظرگرفته دولت خوشبین هستند و بر این باورند که برای رفع مشکلات صادرکنندگان و ترسیم نقشه راه صادراتی کشور احیای این شورا بسیار موثر و مفید خواهد بود.
جلسه هیات مشاوران وزیر
اسداله عسگر اولادی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به اینکه احیای دوباره شورای‌عالی صادرات یک ضرورت بود و خبر مربوط به تشکیل دوباره آن مسرت بخش خواهد بود، تصریح کرد: بهتر است در زمان تشکیل جلسات دوباره شورا از دست‌اندرکاران صادرات از کارشناسان و تصمیم‌گیرندگان هر رشته مربوطه به تبعيت از بحث موضوعی جلسه، دعوت به عمل آید تا موانع پیش روی صادرات به روشنی دیده شود و قابل حل باشد.
به اعتقاد رئیس کمیسیون توسعه صادرات، در شرایط موجود، مهم‌ترین چالش پیش روی صادرات، مشکلات مربوط به امور مالیاتی است که قرار است برای آن اقدام فوری صورت گیرد. از سوی دیگر مساله بعدی بحث پیمان‌سپاری ارزی بود که البته با ابلاغیه دولت حل شده است.
عسگر اولادی در قالب پیشنهاداتی، عمده چالش‌های پیش روی صادرات را در 4 مقوله «حمل و نقل»، «امور بانکی»، «تنخواه صادرکنندگان» و «انتقال پول» تقسیم‌بندی کرد که به باور وی با اولویت‌بندی آن از سوی دولت و همکاری بخش خصوصی می‌تواند موانع پیش‌رو را حل و توقف چند ماه گذشته صادرات را جبران کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از پیشنهادهای فعالان صادراتی به دلیل اعمال تحریم‌ها در شرایط فعلی به صلاح نیست رسانه‌ای شود، تاکید کرد: در جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری هیات مشاوران وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع احیای دوباره شورای‌عالی صادرات مطرح می‌شود و امید است، مسائل مهمی در این باره مطرح شود.
احیای شورا نتیجه بخش خواهد بود
ابوالفضل شریف، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه شورای‌عالی صادرات مدت‌ها بود که متوقف شده بود، اظهار امیدواری کرد در دولت یازدهم احیای دوباره شورا به منظور رفع تنگناهای صادرات با کمک اعضای دولت و البته فعالان بخش خصوصی شرایط مناسبی پیش روی صادرات کشور قرار دهد. شریف با بیان اینکه اجرای هر برنامه‌ای مقدماتی دارد که باید آن مقدمات مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: با توجه به سیاست‌ها و اولویت‌های دولت یازدهم به نظر می‌رسد انجام چنین اقداماتی نتیجه بخش خواهد بود.
جدیت برای گشایش «ال.سی» 30درصدی
امیر عابدی، دیگر عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه متاسفانه در دولت گذشته مجموعه‌ای که می‌توانست با تمرکز روی مشکلات و موانع پیش روی صادرات، مسیر توسعه صادرات را شناسایی کند تعطیل شده بود، گفت: سیاست قبلی دولت سابق این بود که تشکیل شورایی در این زمینه لازم نیست؛ این در حالی بود که تشکیل چنین شوراهایی در سطح عالی مطمئنا می‌تواند به نفع صادرات باشد.
به اعتقاد عابدی، حال که قرار است شورای‌عالی صادرات دوباره احیا شود، بهتر است با رویکرد و مهندسی جدید مبتنی بر اینکه بخش خصوصی بتواند بدون واسطه توسط تشکل‌ها و فعالان این مقوله را پیش ببرد، تشکیل جلسه دهد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه شورای‌عالی صادرات در این برهه می‌تواند بخشی از سیاست‌های امید و تدبیر در راستای رفع موانع باشد، اظهار کرد: با اضافه شدن مشکلات جدید همچون تحریم‌ها، مسائل و موانع بانکی در حوزه صادرات نیز بر چالش‌های موجود افزود.
نایب‌رئیس دوم کمیسیون توسعه صادرات معتقد است با توجه به اراده‌ای که در دولت وجود دارد، برای رفع مشکلات و تعاملی که بین بخش خصوصی و دولت هست، ضرورت احیای شوراها به درستی تشخیص داده شد و البته از قبل فعالان به دولت تاکید کرده بودند که تشکیل شورای‌عالی صادرات به عنوان یک ضرورت الزامی است.
وی درباره اولویت‌هایی که شورا باید به محض تشکیل جلسه مدنظر قرار دهد، گفت: در شرایط فعلی مشکل عمده صادرکنندگان با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، بحث انتقال ارز و مبادلات بانکی است، زیرا با توجه به احتیاج مبرم جامعه امروز به حضور بخش خصوصی در اقتصاد و بازارهای هدفی که وجود دارند و تاکید بر این نکته که در بازارهای جهانی، صادرکننده باید در بهترین شرایط ممکن باشد تا بتواند رقابت کند، رفع مشکلات مربوط به انتقال ارز حاصل از صادرات بهتر است در اولویت اول شورا قرار گیرد.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان با ریسک بالایی امور مربوط به تجارت خود را انجام می‌دهند، تاکید کرد: تزریق سرمایه در گردش برای بانک توسعه صادرات که براساس قانون تعریف شده که بخشی از سرمایه خود را به تامین منابع مالی صادرکنندگان اختصاص دهند و متاسفانه، تاکنون تحقق پیدا نکرده از دیگر موضوعاتی است که باید عملیاتی شود، زیرا صادرکنندگان با بهره‌های بالایی که می‌پردازند، عملا کالا را با قیمت گران‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. همین مساله باعث می‌شود رقابت را از دست داده و در بازارهای هدف به اهداف خود دست پیدا نکنند.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه بعد از اولویت قرار دادن رفع مشکلات مربوط به ارز حاصل از صادرات، مساله گشایش «ال‌سی»‌های بانکی 30 درصدی از دیگر مباحثی است که دولت حتما در راستای اجرای آن باید جدیت به خرج دهد، گفت: ما بر این باوریم صادرات به عنوان یک فرآیند، مجموعه عواملی است که به صورت پیوسته و زنجیره‌وار در کنار همدیگر باعث می‌شود مقوله صادرات شکل بگیرد. عابدی به مساله عوارض و مالیات نیز در این راستا اشاره می‌کند و بر این باور است صادرات باید براساس برنامه پنجم توسعه از هر گونه عوارض و مالیات معاف باشد؛ زیرا معافیت مالیاتی نقطه روشنی برای صادرات ایجاد کرده است، اما هنوز مساله مالیات یک در هزار از فروش صادرات به ناچار تولیدکنندگان و صادرکنندگان را از گردونه رقابت‌ها خارج کرده که یکی از موانعی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.
نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات با اشاره به اینکه رفع مسائل مربوط به عوارض و مالیات باید با تقدیم لایحه دولت و تصمیم‌گیری مجلس مورد بررسی قرار گیرد، اظهار امیدواری کرد: در آینده بتوان شاهد برطرف شدن چالش‌های پیش رو بود.
ثبات در برنامه‌ها و سیاست‌های تدوینی صادرات
علی ملایی، دبیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نیز با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز 20ساله بر این باور است: احیای شورای‌عالی صادرات در راستای یکی از محورهای مهم اقتصادی دولت اقدام بجا و به موقعی بوده که نمایندگان بخش خصوصی باید از فرصت به وجود آمده در مورد تعیین موانع و سیاست‌های صادرات غیرنفتی نهایت استفاده را ببرند و نقشه کاملی در اختیار دولت به عنوان چراغ راهنما قرار دهند.
ملایی با بیان اینکه کمیسیون توسعه صادرات تقاضاهای متعددی درباره احیا این شورا به دولت پیشنهاد داده و اقدامات لازمی به عمل آورده، تصریح کرد: برای انجام این کار، بخش خصوصی به صورت مستقل به نوبه خود اقدامات عاجل و ضروری را برای احیای آن به عمل آورده بود.
دبیر کمیسیون توسعه صادرات درباره اولویت‌های شورای‌عالی صادرات، افزود: مهم‌ترین اولویت در شرایط فعلی رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای صادرات غیرنفتی در میان تحریم‌های بین‌المللی است، به طوری‌که طبق برنامه پنجم توسعه اخذ مالیات از صادرات غیرقانونی است؛ زیرا این موضوع هزینه صادرات را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تعهدات صادرکنندگان عملی نشود که می‌تواند ضرر و زیان بزرگی نسبت به حیثیت و اعتماد صادرکنندگان به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به اعمال عوارض‌های جدید در مسیر صادرات، تصریح کرد: به عنوان نمونه سازمان توسعه تجارت از اواخر آبان ماه برای سیب زمینی عوارض 120درصدی ابلاغ کرد که باعث شده مشکلات مربوط به صادرکنندگان در این زمینه دو چندان شود که البته نیازی به اعمال چنین سخت‌گیری‌هایی نبوده است.
ملایی فرم تعهد ارزی را که گمرک از صادرکنندگان می‌گیرد از دیگر ابهاماتی دانست که با وجود قول‌هایی که از جانب ستاد تدابیر ویژه اقتصادی داده شده، هنوز جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.
دبیر کمیسیون توسعه صادرات انتظار صادرکنندگان در رابطه با تسهیل فرآیند صدور کالا و اجرای بهبود مستمر قانون کسب‌و‌کار را از دیگر مقوله‌هایی دانست که باید مدنظر شورای‌عالی صادرات قرار گیرد.
به گفته ملایی، تنها تدوین قانون مهم نیست، بلکه جنبه اجرایی آن به گونه ای که مصوبه‌های متناقضی پیش روی اجرای قانون نباشد، می‌تواند در رفع مشکلات موثر و مهم باشد.
افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و کاهش بهره بانکی برای صادرات در کنار اعمال مصوبات تسهیل فرآیند صادرات که متاسفانه بسیاری از بخشنامه‌ها و مصوبه‌های دولت در این زمینه جنبه اجرایی پیدا نکرده است، از دیگر موضوعاتی است که از نظر این فعال بخش خصوصی باید مدنظر اعضای شورا قرار گیرد.
ملایی اصلاح قیمت پایه صادراتی و واقعی شدن قیمت‌ها را که براساس ماده 22 آیین‌نامه داخلی گمرک قرار بود جنبه اجرایی به خود بگیرد از دیگر وعده‌هایی دانست که می‌تواند در تسریع امور مربوط به صادرات بسیار موثر باشد.
دبیر کمیسیون توسعه صادرات مقوله ثبات در سیاست‌ها و راهبردهای صادراتی را مهم‌ترین بعد هر یک از برنامه‌های دولت در راستای رفع موانع و توسعه صادرات غیرنفتی دانست و اظهار کرد: اعمال بخشنامه‌های خلق‌الساعه و مصوبه‌های اجرایی نشده باعث شده صادرکنندگان از ناحیه این گونه مقررات با ضررهای مالی زیادی رو‌به‌رو شوند که به نظر می‌رسد در صورت عدم حل این پارامتر اساسی نتوان به رفع موانع یا توسعه صادرات غیرنفتی امیدوار بود.
وی در پایان پیشنهاد کرد: دولت در زمینه صادرات بهتر است از اوایل هر سال، برنامه جامعی تدوین کند که از ابتدا تا پایان سال ثابت باشد، تا بخش خصوصی و تولیدکننده براساس آن، برنامه‌های خود را به پیش ببرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]آموزش تخصصی طراحی مبلمان و دکوراسیون[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۴ بازدید: 396 بار کد خبر: DEN-776992
گروه بنگاه‌ها- نخستین کارگاه آموزش طراحی مبلمان تحت عنوان «مدیریت تخصصی آموزش حرفه‌ای در طراحی مبلمان و دکوراسیون» با همت شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته و همکاری مرکز آموزش علمی- کاربردی ایران در بازار مبل ایران شماره سه برگزار شد. دکتر شیری مشاور علمی شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته گفت: یکی از اهداف اصلی این شورا ایجاد ارتباط و تعامل بین دانشگاه، صنف و صنعت مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته است. بر همین اساس، شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته نسبت به تدوین برنامه‌های آموزش علمی و تخصصی در جهت ارتقای سطح علمی کلیه فعالان صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون اقدام کرده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]کنفرانس دانش و صنعت برگزار می‌شود[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۴ بازدید: 191 بار کد خبر: DEN-776994
گروه بنگاه‌ها- کنفرانس دانش و صنعت با محوریت کار، کارآفرینی و کارآفرینان 19دی ماه برگزار می‌شود. محمدحسن‌نژاد، مجری برگزاری کنفرانس، با بیان اینکه کارآفرینی موضوعی نیست که به تنهایی با تسهیلات تحقق یابد، افزود: علم در کنار تجربه و تسهیلات می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های کارآفرینانه باشد. وی محورهای همایش را آشنا کردن افراد با مسیر خلق ایده تا شکل‌گیری کسب و کار، کارآفرینی درون سازمانی، فرصت‌های کارآفرینی و توسعه بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط و آسیب‌شناسی کسب‌و‌کار و کارآفرینی در شرکت‌ها عنوان کرد. حسن‌نژاد با تاکید بر اینکه کارآفرینان که موتور محرکه توسعه در جوامع محسوب می‌شوند، نیاز به حمایت دارند، بزرگ‌ترین دشمن کارآفرینی را رانت عنوان کرد. عضو شورای پول و اعتبار خواستار حمایت بیشتر مجلس از کارآفرینان شد و گفت: بهبود فضای کسب‌و‌کار و کاهش ریسک‌های کارآفرینی باید محور فعالیت‌های مجلس قرار گیرد. حسن‌نژاد ادامه داد: نرخ ارز باید منطقی شود، زیرا در شرایطی که نرخ ارز همواره نوسان داشته باشد، فقط دلال‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. وی شفافیت مالیاتی را از دیگر موضوع‌هایی عنوان کرد که در بهبود فضای کسب‌و‌کار موثر است. محمود ساعتچی، کارشناس بهره‌وری نیز در این نشست گفت: پایین بودن بهره‌وری در کار می‌تواند زمینه‌ساز سقوط کشورها و ملت‌ها باشد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تاق تهران از کسری لايحه بودجه 93 و عدم توجه دولت به طلب پیمانکاران گلایه کرد [h=1]نقادی بخش خصوصی از دولت[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۶ بازدید: 204 بار کد خبر: DEN-777482
واکنش اتاق به فعالیت اقتصادی بانک‌ها

سردار خالدی- سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با انتقادات صریح از کسری لایحه بودجه سال 93 و عدم توجه دولت به طلب پیمانکاران، همراه بود. البته لغو ممنوعیت ورود بانک‌ها به فعالیت‌های اقتصادی از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست دیروز بود که با واکنش تند رئیس اتاق تهران نیز مواجه شد.
یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این نشست با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق و حضور نمایندگان اتاق بازرگانی در نشست‌های کمیسیون، تصریح کرد: علاوه بر تحویل به موقع، لایحه بودجه 93 نسبت به بودجه‌های قبل شفاف‌تر است و بیشتر با واقعیت‌های اقتصادی تطبیق دارد. بودجه تدوین شده توسط دولت در جهت ثبات بخشیدن به اقتصاد و جلو بردن پروژه‌هایی است که ناتمام مانده است.
رئیس اتاق تهران البته به هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بودجه نیز اشاره و تصریح کرد: بودجه عمومی دولت در لایحه 194هزار میلیارد تومان است که براساس مطالعات این مرکز، با نوعی محاسبات احتمال دارد کسری 120هزار میلیارد تومانی داشته باشد و همچنین کسری عملیاتی 50هزار میلیارد تومانی هم خواهد داشت. به باور آل اسحاق، بودجه عمرانی که برای سال آینده 38هزار میلیارد تومان اعلام شده از نظر مرکز پژوهش‌ها 18هزار میلیارد تومان كسري خواهد داشت و از نگاهي ديگر 6هزار میلیارد تومان كسري دارد. وی با ابراز نگرانی نسبت به بخش هزینه‌ها در بودجه، برای بررسی بحث درآمدها به سخنان وزیر نفت استناد کرد که گفته است با توجه به پیش‌بینی بهبود قیمت نفت و البته افزایش میزان تولید و صادرات نفت کشور در سال آینده، دولت نگرانی چندانی بابت تحقق درآمدها ندارد و بیشتر بخش هزینه‌ها مورد تشکیک است.
آنچه مهم است، ثبات اقتصادی است
آل‌اسحاق با اشاره به حضور خود در کمیسیون تلفیق مجلس درباره این جلسه اظهار کرد: آنچه برای بخش خصوصی مهم است، «ثبات اقتصادی» است. اندازه بودجه، واقعی و شفاف بودن بودجه و نوع تخصیص بودجه از جمله مولفه‌هایی است که بر مسائل اقتصادی چون نرخ ارز، تقاضا، تورم، قیمت‌ها و... اثرگذار است و در نهایت ثبات اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
آل‌اسحاق با اشاره به اینکه اکنون در شرایط تناقض‌آمیزی قرار گرفته‌ایم، گفت: مثلا در مورد تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بحث مشخصی در بودجه نشده یا اینکه مساله معافیت‌های مالیاتی، بیمه یا دیگر موضوع‌های مالیات مشخص نشده است.
وی به بحث محدودیت شدید دولت در تخصیص بودجه و بودجه کم فعالیت‌های عمرانی اشاره کرد و راه‌حل این معضل را واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی دانست. وی با اشاره به محدودیت‌های دولت تصریح کرد: دولت باید تعهدات خود را کاهش دهد و راهی جز سبک کردن بار از شانه خود ندارد. اما این واگذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم مدیریت و هم اجرا به بخش خصوصی برسد.
رئیس اتاق تهران با بیان اینکه باید شرایط برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شود، تصریح کرد: در اقتصاد بانک‌محور کشور ما، بخش خصوصی باید بتواند از منابع مالی استفاده کند و بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تسهیلات مناسبی در اختیار این بخش قرار دهند.
رئیس اتاق تهران مشکل قدیمی دیگر را پرداخت مطالبات پیمانکاران دانست و تاکید کرد: باید برای آن ردیفی در بودجه قرار داده شود. آل‌اسحاق با اشاره به نحوه دخالت دولت در نظام بانکی تاکید کرد: سیاستگذاری‌های نامناسب می‌تواند، بخش خصوصی را دچار ضرر و زیان کند. وی همچنین با دفاع از بخش خصوصی به مساله مطالبات معوق بانک‌ها اشاره كرد و گفت: بانک‌ها مدعی هستند نزدیک 100هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارند که براساس آمار تنها 14درصد از این مقدار مربوط به بخش خصوصی است و 86درصد دیگر به بدهی بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی برمی‌گردد؛ اما تمام فشار برای وصول مطالبات روی بخش خصوصی و بخش توليد کشور است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به شفافیت دفاتر مالیاتی در بخش خصوصی گفت: در حالی که می‌گویند 40درصد مالیات‌ها وصول نمی‌شود، فشار برای اخذ و افزایش مالیات روی بخش خصوصی واقعی است.
رئیس اتاق تهران از مجلس خواست دولت را برای اجرای پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی ندارد، تحت فشار قرار ندهند؛ چرا که این فشار باعث می‌شود بودجه از جایی که لازم است برداشته شود و در جایی که توجیه ندارد، هزینه شود.
پیشنهادهای کمیسیون صنعت و معدن
در ادامه این نشست گزارش کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با محوریت اصلی اولویت‌ها و پیشنهادهای کمیسیون در خصوص بندهای مرتبط با بخش صنعت در لایحه بودجه سال 93 دولت، ارائه شد.
در گزارش ارائه شده تاکید شد: دولت باید ملزم شود پرداخت مستقیم مطالبات را در لایحه بودجه سالانه خود بگنجاند و تخصیص اعتبار به شرکت‌های دولتی مشروط به آن شود که مطالبات خود را به پیمانکاران پرداخت کنند.
پیشنهاد دیگر این کمیسیون این بود که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری موظف شود، تا سقف 15درصد از میزان بدهی‌های قطعی هر دستگاه دولتی به پیمانکاران را از میزان اعتبارات آن دستگاه اجرایی در زمان تخصیص بودجه، کسر و به حساب ویژه‌ای واریز کند تا از طریق آن مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.
براساس دیگر پیشنهاد مطرح شده در گزارش کمیسیون، سازمان امور مالیاتی کشور باید موظف شود، با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، نسبت به تهاتر طلب پیمانکاران با بدهی مالیاتی آنها اقدام کند. تبدیل مطالبات پیمانکاران به اوراق بهادار در قالب‌ساز و کار بازار سرمایه، استفاده از اوراق مورد نظر جهت اخذ تسهیلات از بانک‌ها و تامین کالاها از بورس‌های کالا و انرژی و نیز اینکه موجودی انبار تولیدکنندگان در قالب نظام قبض انبار به اوراق بهادار قابل تبدیل باشد، از دیگر راهکارهای پیشنهادی این گزارش بود.
براساس پیشنهادهای مطرح شده در گزارش، اعتبار همه طرح‌های بخش صنعت و معدن که بالای 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته یا دارای اهمیت اساسی در تامین زنجیره ارزش صنایع مرتبط باشد، باید در لایحه بودجه گنجانده شوند.
درباره واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی نیز به واگذاری‌ها از طریق حراج حضوری و امکان تغییر کاربری طرح‌هایی که مزیت اقتصادی ندارند، اشاره شده است.
پیشنهاد مشخص دیگر این گزارش به مبحث ایجاد ثبات در بازارهای ارز و نیز مواد اولیه وارداتی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور با راه‌اندازی قراردادهای آتی ارزهای معتبر اختصاص داشت که به باور کارشناسان می توان از طریق راه‌اندازی این شیوه ارزی در جهت ثبات در بازار ارز گام موثری برداشت.
انتقادات اعضای هیات نمایندگان به بودجه 93
در ادامه این نشست، اغلب نمایندگان حاضر با انتقاد نسبت به لایحه بودجه 93، از دولت گلایه کردند. محمد پارسا، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران یک نمونه بارز از اشتباهات دولت را عدم تعدیل نرخ ارز دانست و گفت: ما وام ارزی با نرخ دلار 1226تومان گرفته‌ایم، اما حالا باید با نرخ سه هزار تومان بازگردانیم؛ در حالی که دولت چنین حقی را به بخش خصوصی در مورد مطالباتش نمی‌دهد. وی تاکید کرد: بسیاری از پیمانکاران اصل طلب خود را به دولت هبه کرده‌اند (بخشیده‌اند) و خواهان خسارتشان هستند. به اعتقاد پارسا، خسارت مطالبات از دولت دو برابر اصل مطالبات شده است.
مهدی پورقاضی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با بیان اینکه دولت باید همان رفتار و برخوردی را که با پیمانکاران خارجی دارد با پیمانکاران داخلی نیز داشته باشد، گفت: پیشنهاد مشخص من این است که پرداخت‌ها صرفا از طریق «ال.سی» بانکی صورت بگیرد. علی پناهی، نماینده کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در پاسخ به پیشنهاد پورقاضی تاکید کرد: «ال.‌سی» خارجی با «ال.سی» داخلی برای بانک‌ها بسیار متفاوت است و البته از بی‌تمایلی بانک‌ها برای این کار خبر داد. به گفته پورقاضی، باید بند الزام آوری در لایحه بودجه سالانه گنجانده شود و بر اساس آن دولت موظف شود برای استخدام نیروهای کار در بخش خصوصی امتیازاتی را درنظر بگیرد. پورقاضی همچنین از دولت یازدهم گلایه کرد که در موضوع ارز تا به امروز خنثی عمل کرده و به تعبیر وی، اشتباهات دولت قبل را تکرار می کند. وی همچنین از تخصیص سبد کالایی که اخیرا دولت خبر از آن داده، انتقاد کرد.
سیدحمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز با اشاره به ریشه تورم کشور که به خاطر سیاست‌های پولی و مالی دولت در گذشته است، گفت: همانند گفته مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، دولت روی مین راه می‌رود و با پروژه‌هایی روبه رو است که نمی‌داند باید با آنها چه بکند. حسینی مساله یارانه‌ها و مسکن مهر را از جمله این پروژه‌ها دانست که دولت نه می‌تواند آنها را رها کند و نه قادر به ادامه دادن آنها است. البته مساله دیگر تحویل گرفتن یک دولت متراکم با نیروی انسانی زیاد از سوی روحانی است.
مرسل صدیق، دیگر عضو هیات نمایندگان گفت: طبق اعلام سازمان امور مالیاتی تا پایان پاییز سال جاری 250 هزار میلیارد تومان از محل مالیات وصول شده است، حال آنکه طبق برآوردها تا پایان امسال میزان وصولی مالیات باید به رقم 410 هزار میلیارد تومان برسد. به گفته این فعال اقتصادی، برای وصول این میزان مالیات تا پایان امسال و نیز 660هزار میلیارد تومانی که برای سال آینده در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است، چاره‌ای جز تشدید روند دریافت مالیات‌ها وجود ندارد.
حمیدرضا صالحی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز رکود تورمی در کشور را قفلی خواند که اگر بنا است گشایشی در آن صورت بگیرد، باید به سرعت باز شود. صالحی نظام بانکی را در این مسیر یک سد و مانع دانست و گفت: برابر قانون اختیار اعطای وام در دست هیات مدیره بانک‌ها است و آنها هستند که برای اعطای اعتبارات، وثایق کلان و البته نابجا درخواست می‌کنند.
انتقاد از ورود بانک‌ها به فعالیت اقتصادی
آل‌اسحاق در پایان این نشست درباره لغو بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با ممنوعیت بانک‌ها از فعالیت‌های اقتصادی، خرید و فروش زمین، ساختمان و تاسیس صرافی که دو روز پیش با واکنش هیات رئیسه اتاق ایران نسبت به بنگاهداری بانک‌ها نیز روبه‌رو شده بود، گفت: در اینکه بانک‌ها به جای آنکه به امر اصلی خود بپردازند، وارد رقابت با بخش خصوصی شده و در پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کنند، شکی نیست و انتقاد جدی به عملکرد بانک‌ها وجود دارد. در همین رابطه دولت قبل طی بخشنامه‌ای بانک‌ها را موظف کرده بود که فعالیت اقتصادی نداشته باشند؛ اما به تازگی با خبر شده‌ایم این بخشنامه از سوی دولت یازدهم لغو شده که جای تعجب دارد.
محمدمهدی راسخ نیز در تذکری، خواستار برقراری مجدد نشست‌های صبحانه با مسوولان در اتاق تهران شد که آل‌اسحاق نیز در همین رابطه از ارسال دعوت‌نامه برای چند وزیر کابینه خبر داد و تصریح کرد: اتاق تهران در عین آنکه منتظر پاسخ از سوی وزرا است، آمادگی کامل برای برپایی مجدد این سلسله از نشست‌ها را دارد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]جک استراو: به دنبال لغو فوری تحريم‌ها عليه ايران هستیم[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۶ بازدید: 431 بار کد خبر: DEN-777484
گروه بازرگانی- رئیس اتاق ایران در دیدار با گروه فراحزبی روابط پارلمانی انگلیس با ایران لغو تحریم‌های بانکی و کشتیرانی، تسهیل در صدور ویزا برای تجار ایرانی و حل مشکل بیمه‌ای در حمل و نقل را مهم‌ترین عوامل در فراهم شدن زمینه برای برقراری مجدد روابط ایران و انگلیس برشمرد.
به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، در حضور «جك استراو»، رئيس گروه فراحزبی روابط پارلمانی انگلیس با ایران و رئيس اتاق مشترك انگليس و ايران در تهران، غلام‌حسين شافعي، رئيس پارلمان بخش خصوصي ایران اين سفر را منشأ اتفاقات خوب در روابط ايران و انگليس برآورد كرد و گفت: روابط اين دو كشور از قدمت طولاني برخوردار است. تنها در زمان‌هاي خاصي اين روابط غبارآلود شد كه افكار عمومي ايران نقش انگليس را در اين وادي پررنگ مي‌بيند.
وي در ادامه با اشاره به وجود فضاي جديد در سياست و حضور دولت يازدهم، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد كه در اين شرايط جديد مي‌توانيم، روابط اقتصادي دو كشور را گسترش دهيم. اتاق مشترك ايران و انگليس در گذشته اقدامات بسياري براي بهبود روابط اقتصادي انجام داد، ولي محيط براي اين موضوع آماده نبود. به اعتقاد ما امروز شرايط فراهم است.
رئيس اتاق ايران ‌تاكيد كرد: متناسب با اين شرايط با تقاضاهاي بسياري از سوي كشورهاي غربي براي برقراري روابط اقتصادي روبه‌رو هستيم. به اعتقاد من محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها ضررهاي بسياري هم براي ايران و هم براي كشورهاي مقابل به دنبال داشت. اميدوارم بعد از اين سفر، رئيس اتاق مشترك انگليس و ايران در راس يك هيات تجاري به ايران بيايند. شافعي يادآور شد: در شرايط فعلي اتاق بر اين باور است كه بايد ديپلماسي اقتصادي به كمك ديپلماسي سياسي بيايد. وي در ادامه با تاكيد بر اين نكته كه تحريم‌ها فشار مالي بر مردم ايران وارد كرد و اين حركت ناروا، كاملا يك اقدام غيرانساني است كه هيچ‌كس از آن استقبال نمي‌كند، تشريح كرد: با وجود سختي‌ها و مشكلات فراوان ناشي از تحريم‌ها، ايران توانست فعاليت‌هاي صنعتي خود را پيگيري كند و به این ترتیب كشورهاي ديگري را جايگزين كشورهاي اروپايي براي فعاليت‌هاي تجاري خود كرد.
رئيس پارلمان بخش خصوصي كشور، در بخش ديگري از سخنان خود بازار ايران را متصل به منطقه دانست و گفت: دامنه اقتصادي ايران تنها به سرزمين اين كشور محدود نمي‌شود و بر بازار 300 ميليوني منطقه تاثيرگذار است. بنا‌بر‌اين ايران براي فعاليت‌هاي اقتصادي خود پتانسيل‌هاي بالايي دارد، براي مثال در گذشته حجم مبادلات سالانه شركت شل در زمينه نفت با ايران بالغ بر 6 ميليارد دلار بود. شافعي با اعلام اين مطلب كه ايران با شفافيت و حسن نيت به دنبال رفع سوءتفاهمات گذشته است، عنوان كرد: ايران با حسن نيت كامل به دنبال رفع سوءتفاهمات گذشته است، البته براي رسيدن به نتيجه مناسب بايد طرف‌هاي مقابل نيز به آن توجه ويژه كنند.
در ادامه، «جك استراو» رئيس فراحزبي روابط پارلماني با ايران، با تاكيد بر خواسته انگليس درخصوص لغو تحريم‌ها توضيح داد: به دنبال آن هستيم كه تحريم‌ها عليه ايران هر چه زودتر لغو شوند، ولي اين موضوع در يك فرآيند چندجانبه و انجام مذاكرات اتفاق خواهد افتاد. اين گروه تلاش مي‌كند كه مشكل ويزا و بازگشايي مجدد سفارت اين كشور در ايران برطرف شود.
لرد لامونت، رئيس اتاق انگليس و ايران نیز با اعلام اين مطلب كه اميدواريم مذاكرات هسته‌اي نتيجه‌بخش باشد، تاكيد كرد: اتاق مشترك انگليس و ايران اين آمادگي را دارد كه براي زمينه‌سازي روابط دو كشور مشكل مربوط به رفت و آمد و صدور ويزاي اقتصادي را تا حدودي تسهيل ببخشد.
وي بر لزوم حذف تحريم‌هاي بانكي براي برقراري روابط تجاري تاكيد كرد و افزود: در توافق‌نامه ژنو در رابطه با بيمه حمل‌و‌نقل و كشتيراني صحبت شد كه اميدوارم با اجراي هرچه سريع‌تر آن مسير روابط تجاري نسبت به دو الي سه سال گذشته بازتر شود. رئيس اتاق مشترك انگليس و ايران ادامه داد: وزير نفت ايران از دو شركت انگليسي دعوت به همكاري كرده است كه از اهميت بالايي برخوردار است. از طرف ديگر دو شركت دارويي انگليسي براي حضور در بازار ايران ابراز تمايل كرده‌اند كه بسيار اميدواركننده است. از سوي ديگر شركت‌هاي خودرويي انگليسي، علاقه فراواني براي تامين قطعات موردنیاز صنعت خودرو در ايران دارند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۶ بازدید: 160 بار کد خبر: DEN-777485
گروه بنگاه‌ها- هشتمین نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان با هدف بازیابی جایگاه واقعی شرکای تجاری ایران اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.
عادل کامیار، مشاور راهبردی و برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشورهای هدف، راهبردی برای بازیابی جایگاه واقعی شرکای تجاری ایران مانند ترکمنستان است. وی با اشاره حضور موثر بخش خصوصی ایران در نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان افزود: شناسایی نیازهای واقعی و تمایلات بازار هدف از اولویت‌های برگزاری این نمایشگاه است.
وی با اشاره به اینکه نیاز بازار ترکمنستان به خدمات فنی و مهندسی و عرضه این خدمات در نمایشگاه به ویژه در حوزه‌های مربوط به ساخت‌وساز، نفت و گاز، نیرو و گردشگری بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: ترکمنستان به‌طور کلی یک کشور مصرفی است و تقریبا تمام کالاهای خود را وارد می‌کند؛ بنابراین امکان صادر کردن هر کالایی به این کشور وجود دارد اما تجربه نشان داده مواد غذایی ایرانی اعم از ماندگار یا فاسد شدنی و تره‌بار و میوه‌جات، بهترین بازار را در ترکمنستان دارد.نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران توسط شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی با ثبت‌نام شرکت‌های توانمند ایرانی در بخش‌های خدمات فنی و مهندسی، انرژی، تجهیزات ورزشی، صنایع ‌غذایی و سایر گروهای کالایی از 8 تا 10 اسفند ماه در محل قصر نمایشگاهی ترکمنستان به مدت چهار روز، به همراه برگزاری دیدار با هیات‌های تجاری و تشکل‌های اقتصادی و مقامات عالی‌رتبه کشور ترکمنستان برگزار می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]تاکید بر وحدت مواضع تشکل‌ها[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۶ بازدید: 98 بار کد خبر: DEN-777486
گروه بازرگانی- نشست مشترک دو کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها و فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران با موضوع نقش تشکل‌ها در بهبود فضای کسب‌وکار برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران با پرداختن به آمار 9 ماهه تجارت خارجی کشور نسبت به کاهش 5/8 درصدی صادرات و 17 درصدی واردات واکنش نشان داد و گفت: از همان زمانی که بحث پیمان‌سپاری ارزی مطرح شد بسیاری از فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند که روند صادرات کشور دچار وقفه شود و روندی کاهشی داشته باشد. احمد پورفلاح با اشاره به اینکه دستور جلسه نشست مشترک دو کمیسیون به نقش تشکل‌ها در بهبود فضای کسب‌وکار اختصاص دارد، به وضعیت کنونی تشکل‌ها در کشور پرداخت و گفت: در ترکیه حدود 80هزار تشکل فعالیت دارند، در حالی که در کشور ما تعداد تشکل‌ها از 140 فراتر نرفته است. او همچنین به مساله وجود تشکل‌های موازی و یکسان که به یک موضوع می‌پردازند نیز اشاره و از این مساله انتقاد کرد. اسداله عسگراولادی نیز خواستار این شد که اتاق‌های بازرگانی توجه بیشتری به کمیسیون‌های خود و تشکل‌های بخش خصوصی داشته باشند. عسگراولادی گفت: کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران بسیار قوی هستند و باید بازخورد قوی داشته باشند. ساختار اتاق باید به گونه‌ای باشد که هیات رئیسه موظف باشد نظر کمیسیون‌ها را اعلام و ابلاغ کند. اتاق ایران هم اعتنای چندانی به پیشنهادهای تشکل‌ها ندارد که این مساله باید اصلاح شود. شجاع‌الدین بازرگانی نیز اولین ضعف تشکل‌ها را عدم وحدت مواضع خواند و گفت: تشکل‌ها جمع متکثر هستند، اما باید در مواضع‌شان یکسان باشند و به وحدت نظر برسند به اعتقاد وی تشکل‌ها تحت تاثیر دولت قرار داشته‌اند و به همین دلیل مواضع یکسانی ندارند، به طوری که حتی وقتی برای یک موضوع و در یک نشست دو نماینده از تشکل‌های بخش خصوصی باشند نظر متفاوتی دارند. وي تاکید کرد: تشکل‌ها باید براساس منافع خود به وحدت مواضع برسند در غیر این صورت نمی‌توانند موثر باشند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]انتقال کامل شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد تا ۷ روز دیگر[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۶ بازدید: 43 بار کد خبر: DEN-777487
خبرگزاری فارس- معاون بهبود امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کارهای انتقال شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد انجام می‌شود و این شرکت تا یک هفته دیگر به وزارت جهاد برمی‌گردد. حسن رکنی در پاسخ به اینکه آیا شرکت پشتیبانی امور دام از وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی برگشت؟ گفت: صورت‌جلسه برای برگشتن این شرکت انجام شده و کارهای عملیاتی انجام می‌شود و فکر می‌کنم حدود یک هفته دیگر این شرکت به وزارت جهاد کشاورزی بر‌گردد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
سرگردانی واردکنندگان از عدم تعیین تکلیف ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10

[h=1]روزشماری برای ابلاغ یک مصوبه[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 186 بار کد خبر: DEN-777786

هما کبیری- هر چند که حدود یک ماه پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور لغو محدودیت واردات کالاهای اولویت 10 را به معاون تجارت خارجی خود ابلاغ کرد، اما چند روز بعد از آن در جمع خبرنگاران این موضوع را تکذیب کرد و لغو محدودیت واردات این گروه کالایی را به نظر و تصمیم هیات دولت منوط کرد.
تکذیب و تایید رفع محدودیت‌های ورود کالاهای اولویت 10 تا جایی ادامه پیدا کرده که تعداد زیادی از واردکنندگان در ترخیص کالاهایشان از گمرک دچار سرگردانی شده‌اند و هنوز نتیجه روشنی در این باره دریافت نکرده‌اند. از سوی دیگر، واردکنندگان غیرقانونی این دست کالاها، فرصت را برای واردات آنها از مراجع غیرقانونی غنیمت شمرده‌اند.
نکته قابل توجه اینجا است که برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) باید همه ممنوعیت‌های تجارت برداشته شود و تنها تعرفه برای واردات کالاها و ایجاد بازار آن تعیین‌کننده باشد؛ نکته‌ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت بارها و بارها بر آن تاکید داشته است. این در حالی است که برخی تولیدکنندگان داخلی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار ادامه ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری که بر اساس اولویت‌بندی کالایی دولت گذشته در اولویت 10 قرار گرفته‌اند، شدند. این گروه تا امروز به نتیجه مورد نظرشان نرسیده‌اند اما برخی اعضای اتاق‌های بازرگانی معتقدند یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن این تصمیم از سوی دولت، فشارهایی است که این طیف بر وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کرده‌اند.
واردکنندگان در ابهام
این روزها ماجرای محدودیت کالاهای اولویت 10 مشکلاتی برای واردکنندگان ایجاد کرده است. یکی از واردکنندگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره مشکلاتی که این روزها با آنها دست به گریبان هستند، گفت: نزدیک به چهار ماه است که بازار واردکنندگانی که با مجوز کسب اقدام به واردات کالاهایی می‌کنند که در اولویت 10 قرار دارند، کساد شده است؛ چرا که هنوز تصمیم روشنی درباره کالاهایی که در گمرک انبار شده‌اند، گرفته نشده است.
وی افزود: در حال حاضر برای دموراژ (خسارت معطلی کشتی) هر کانتینر به ازای هر روز 50هزار تومان می‌پردازیم، این در حالی است که سرمایه ما در گمرک قفل شده و کسی هم پاسخ روشنی به ما نمی‌دهد. برخی معتقدند قرار است تعرفه‌ها دو برابر شود و برخی هم ما را به دو هفته دیگر ارجاع می‌دهند. اما بر اساس آماری که ما به دست آورده‌ایم، همین حالا در گمرک خرمشهر 11هزار کانتینر و در گمرک بندرعباس بیش از 100هزار کانتینر کالا انبار شده که به دلیل اینکه در گروه کالایی دهم قرار دارند، ترخیص نمی‌شوند.
بر اساس گفته‌های این واردکننده، قبل از تیرماه امسال کالاهای آنها به قیمت کیلویی 1300 تومان ترخیص می‌شد که پس از مصوبه دولت یازدهم مبنی بر ترخیص کالاهایی که تا 24 شهریور ماه در گمرک مانده‌اند، با تعرفه 2 برابری، ترخیص آنها به کیلویی 2700 تومان رسید. این در حالی است که آنها در حال حاضر آمادگی ترخیص کالاهایشان را حتی به ازای کیلویی 6هزار تومان نیز دارند. به گفته این واردکننده لوازم آشپزخانه، برای ترخیص کالاهایشان پیشنهاد ارسال کالا به دبی، بصره و از آنجا به بانه نیز به آنها داده شده اما هزینه انتقال هر کانتینر 10 میلیون تومان برآورد شده است.
واردات غیرقانونی کالاهای اولویت10
سال گذشته بود که دولت وقت تصمیم به دلیل محدودیت ارز، برای واردات برخی کالاها محدودیت‌هایی منظور کرد. این در حالی بود که کشور با کمبود ارز مواجه شده بود و برای واردات همه کالاها امکان پرداخت ارز دولتی وجود نداشت. به همین دلیل کالاهای وارداتی را گروه‌بندی کرد و تنها به برخی گروه‌ها ارز دولتی تعلق گرفت. برخی کارشناسان معتقدند این تصمیم مربوط به زمان مقتضی بود و حالا که مشکلات کشور حل شده است، نباید محدودیتی در واردات وجود داشته باشد، آن هم کالاهایی که قرار نیست با ارز مبادله‌ای وارد شوند.
مجیدرضا حریری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این رابطه گفت: منطق تجارت و مصلحت تجاری مملکت این است که تمام موانع غیرتعرفه‌ای در تجارت برداشته شود و اگر قرار است بر اساس استانداردهای WTO تجارت کنیم، نمی‌توانیم بیش از این موانع را داشته باشیم؛ ضمن اینکه مطابق قانون برنامه پنجم توسعه نیز نباید محدودیتی در واردات وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه محدودیت کالاهای اولویت 10 میراثی است که از دولت گذشته باقی مانده، افزود: آن زمان بنا به مصلحتی کالاها را اولویت‌بندی کردند که درست نبود. آن زمان اصلا به این موضوع توجه نشد که یکسری از این کالاها مصرفی هستند و برای آنها بازار وجود دارد و اگر واردات آنها محدود شود، فرصت در اختیار کسانی قرار گرفته می‌شود که از راهکار غیرقانونی اقدام به ورود آنها به کشور می‌کنند.
این عضو اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل عدم ابلاغ مصوبه‌ای از سوی دولت برای رفع ممنوعیت ورود کالاهای اولویت 10 توضیح داد: اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، منافع عده‌‌ای به خطر می‌افتد. به همین دلیل این گروه فشارهایی به دولت وارد می‌کنند تا این اتفاق نیفتد. ما معتقدیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع تحت فشار است و باید این فشارها برداشته شود تا بتوانیم به اقتصاد آزاد، شفاف و رقابتی که هم خواسته مردم است و هم وعده دولت یازدهم، برسیم.
وی افزود: تنها به این طریق است که دست عده‌ای متخلف از تجارت کوتاه می‌شود. به نظر می‌رسد نظر کارشناسی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم همین است. البته شاید علت عدم ابلاغ نتیجه این تصمیم چیزی شبیه به همان پیمان‌سپاری ارزی باشد که از زمان مطرح شدن تا ابلاغ رسمی آن بیش از 2 ماه زمان برد.
کالاها در حال بازنگری دوباره
در این میان احمد پورفلاح به عنوان نماینده بخش خصوصی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی معتقد است در جلسات شورا، نه دولت و نه بخش خصوصی مخالف حذف ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 نیستند. وی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در آخرین جلسه شورای گفت‌وگو هم درباره این موضوع بحث شد که اگر قرار است کالایی با ارز آزاد وارد شود، نباید محدودیتی برای واردات آن وجود داشته باشد. در این باره وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بازنگری است و احتمال آن وجود دارد که اولویت کالایی برخی کالاها تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه تردیدی در حذف ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 وجود ندارد، تاکید کرد: مشکل اینجا است که از زمان تصمیم‌گیری تا اجرا یک مقداری کارها کند پیش می‌رود و توجیه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم این است که مدیران لایه‌های میانی، کند عمل می‌کنند.
این عضو اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اظهارنظر برخی تولیدکنندگان داخلی درباره صدمه دیدن تولید داخل با واردات کالاهای اولویت 10، توضیح داد: چطور کالاهای اولویت یک تا 9 که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شوند، به تولید داخل لطمه نمی‌زنند و تنها کالاهای اولویت 10 که با ارز آزاد وارد می‌شوند، به تولید ضربه وارد می‌کند؟
وی ادامه داد: من خودم تولیدکننده هستم، اما اگر کشوری می‌تواند کالایی با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر به ما تحویل دهد، چرا باید جلوی آن را بگیریم؟ به نظر می‌رسد باید فضا را با برداشتن محدودیت‌ها، رقابتی کرد تا شرایط برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی برداشته شود. اگر مشوق‌هایی را که دولت‌های دیگر به تولیدکننده می‌دهند به تولیدکننده نمی‌دهیم، لااقل دست‌اندازها را برای ورود به بازارهای رقابتی پیش پایشان نگذاریم که اگر روزی تعرفه واردات صفر شد، آنها هم حرفی برای گفتن
داشته باشند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
مصوبه دولت برای پرداخت اعتبار صنایع لبنی لازم‌الاجرا است

[h=1]توزیع مرغ سبدکالا بین استان‌ها[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 156 بار کد خبر: DEN-777787
گروه بازرگانی– مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در حالی خبر از تامین مرغ سبد کالای دولت و توزیع آن بین استان‌ها داده است که قیمت شیر و صنایع لبنی بی‌تفاوت نسبت به قول مساعد دولت برای پرداخت اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای شیر به صنایع لبنی افزایش یافته است.
مصیب محمدیان شمالی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از انجام توزیع مرغ بین استان‌ها و ابلاغ طرح توزیع از سوی ستاد تنظیم بازار خبر داد.
محمدیان همچنین در مورد اعتراض دامداران به عدم تخصیص اعتبار 300میلیارد تومانی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر تصریح کرد: در مصوبه دولت به‌صراحت ذکر شده که سقف 300 میلیارد تومان اعتبار از طریق صنایع لبنی برای مابه‌التفاوت نرخ 1110 تومان تا 1300 تومان شیر خام به‌نسبت منطقه‌های مختلف و کشش بازار قابل پرداخت است. البته مسوول محاسبه این کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
به اعتقاد وی هدف از درنظر گرفتن این اعتبار، جلوگیری از افزایش قیمت شیر خام است و بر اساس این مصوبه، اعتبار مورد نظر به حلقه آخر که صنایع لبنی هستند تخصیص داده می‌شود، اما درنهایت دامداران شیر را به‌ قیمت مورد نظر می‌فروشند و این مابه‌التفاوت به صنایع لبنی داده می‌شود تا قیمت‌ها را افزایش ندهند.
وی با بیان اینکه این امر مصوبه دولت و لازم‌الاجرا است، گفت: دامداران به‌دنبال این هستند که اعتبار 300 میلیارد تومانی مستقیم به آنها داده شود ولی تصمیم گرفته شد این پول را به صنایع لبنی پرداخت کنند که البته درنهایت فرقی نمی‌کند.
حسین دماوندی‌نژاد، عضو هیات‌مدیره شرکت پشتیبانی امور دام نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از آغاز توزیع مرغ سبد کالایی در استان‌ها خبر داد و گفت: توزیع مرغ سبد کالایی به استناد ابلاغیه دولت و براساس تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار گرفته شده است با نیازسنجی استان‌های مختلف آغاز شده که این تصمیم در راستای اجرای طرح دولت برای اجرای طرح یارانه‌های غیرنقدی است.
دماوندی‌نژاد همچنین در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: ذخیره‌سازی گوشت قرمز و گوشت مرغ از تولید داخلی همچنان ادامه دارد و هیچ مشکلی برای تامین مرغ و گوشت شب عید وجود ندارد.
در همین حال هدایت اصغری، رئیس اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه اتحادیه مرغداران میهن مسوول تامین تخم مرغ سبد کالای دولت است، اظهار کرد: مقدمات و برنامه‌ریزی‌ها برای تامین تخم‌مرغ سبد کالا در حال انجام و قرارداد‌های لازم با عوامل توزیع منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه منتظر مشخص شدن عوامل توزیع در استان‌ها هستیم تا محموله‌های تخم مرغ را به آنها ارسال کنیم، گفت: حجم تخم مرغی که قرار است تامین شود، دقیقا
بر مبنای آماری که وزارت صنعت اعلام می‌کند، خواهد بود ولی تا این لحظه قرار است برای هر سبد 2 بسته 12 عددی تخم مرغ در نظر گرفته شود.
همچنین رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اینکه با وجود اعلام اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت برای شیر اما قیمت این کالا و خامه در بازار افزایش یافته است، گفت: دلیل افزایش قیمت شیر بالا رفتن قیمت ظروف بسته‌بندی این محصول است که قیمت آن در هر کیلوگرم هزار تا 1500 تومان بالا رفته است.
وی گفت: قبلا ظروف بسته‌بندی شیر (تتراپک) با دلار 1226 تومان وارد می‌شد و به همین دلیل قیمت تمام شده آن پایین‌تر بود، اما اکنون با قیمت آزاد وارد می‌شود. البته هفته آینده با مشخص شدن تکلیف اعتبار
300 میلیارد تومان اگر قیمت خرید شیر خام به 1110 تومان برگردد، قیمت لبنیات هم به قیمت قبلی برمی‌گردد. به اعتقاد باکری، در حال حاضر بحث قیمت‌گذاری توسط کارخانه‌ها انجام می‌شود و سازمان حمایت نظارت می‌کند، در صورتی که تغییر قیمت کارخانه‌ها موجه باشد، قیمت‌ها قابل‌اعمال است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
مبارزه با واردات «ضد توسعه» است

[h=1]واردات، استانداردهای تولید را بالا نبرد[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 56 بار کد خبر: DEN-777788
گروه بازرگانی- اگر چه در اقتصاد از فرآیند واردات مديريت شده، به عنوان موتور محرك رقابت در داخل نام می‌برند، اما واردات در ایران نتوانسته استانداردهای تولید را بالا ببرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، محسن رنانی، استاد دانشگاه اصفهان در جلسه کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران با موضوع «تحولات ساختاری واردات در ایران و همچنین مساله شناسایی واردات» که روز سه‌شنبه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، با اشاره به اینکه استراتژي مبارزه با واردات «ضدتوسعه» است، گفت: هر نظام سیاسی باید قبل از برنامه‌ریزی، جایگاه واردات را در افق بلندمدت تعیین کند در غیر این صورت، واردات نقش مخربی به همراه خواهد داشت.
رنانی با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی ساختار صنعتی قبلی تغییر پیدا نکرد، اظهار کرد: از قرن 16 به بعد به اشتباه با واردات مبارزه شد. این در حالی است که با هر پدیده اقتصادی که مبارزه شود، نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید.
وی با اشاره به اینکه توسعه صادرات بدون واردات امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: واردات به خودی خود اشکال ندارد بلکه الگوهایی که استفاده می‌شود به ساختاری می‌انجامد که آن ساختارها قابل نقد است نه خود فرآیند تجاری واردات.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سه پیش شرط توسعه عبارتند از: دوری نظامیان از سیاست و اقتصاد، قانون‌گرایی مقامات و وجود بنگاه‌هایی بیش از طول عمر موسسان آن، درباره مشکل واردات در ایران اظهار کرد: نبود الگوی پایدار، درآمدهای نفتی و بی ثباتی سیاسی عوامل اصلی هستند که روند و ساختارهای واردات را در کشور با مشکل مواجه کرده‌اند.
به اعتقاد رنانی، اشکال از واردات نیست از برخی سیاست‌های اجرا شده است. ترکیه صادرات نفت ندارد، ولی واردات آن نیز بالاتر از رقم صادرات آن است.
رنانی با تاکید بر اینکه افزایش واردات به خودی خود ضعفی برای اقتصاد نیست، بیان کرد: عمده کالاهای وارد شده به ایران در طول سال‌های 1356 تا سال جاری، عمدتا سرمایه‌ای است بنابراین ترکیب کلی واردات در قالب یک نمودار مشکلی ندارد.
وي در ادامه شاخص و رتبه تعرفه ايران را با چند كشور جهان مقايسه كرد و با اشاره به محدودیت آزادي تجاري در ايران، تصریح کرد: واردات کالاهای مصرفی از سال 1376 به بعد تقریبا رشد مثبت داشته است. این در شرایطی بود که واردات کالاهای واسطه‌ای از سال 1378 به تغییر در روند واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای با تحولات سیاسی و ساختاری و فروش نفت منتهی شد. البته از سال 1382 به بعد ورود کالاهای سرمایه‌ای وضعیت ثابتی پیدا کرده است. به اعتقاد وی، در پشت پرده واردات مسائلي وجود دارد كه از نگاه‌ها پنهان مي‌ماند.
رناني با نگاهي به آمار مربوط به رشد سالانه واردات كالاهاي مصرفي به ايران تصریح کرد: تمايل به استفاده از كالاهاي توليد داخل كاهش چشمگيري را نشان مي‌دهد. به غير از سال 90 و 91 كه ايران با مشكلات تحريمي مواجه شد، در بين سال‌هاي 79 تا 89 روند صعودي مصرف كالاهاي وارداتي تثبيت شده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با نگاهی موشکافانه درمی‌یابیم که ساختار مصرف در حال حاضر وابسته به واردات می‌شود، بیان کرد: سلطه الگوی مصرف در الگوی تولید در واردات مشاهده می‌شود و واردات با استانداردهای مصرفی گره می‌خورد.
این کارشناس اقتصادی در پایان با بیان اینکه واردات با ساختار اشتغال ارتباطی ندارد، تصریح کرد: انتقال فن‌آوری از طریق واردات و تاثیر واردات به عنوان عامل ارتقای استانداردهای تولید، 2 دلیل اهمیت واردات در شکل‌دهی اقتصاد هستند. اگر چه واردات مديريت شده، موتور محرك رقابت در داخل است، اما واردات در ایران نتوانسته استانداردهای تولید را بالا ببرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]آمارهای دروغ تولید و تجارت کشاورزی اصلاح شود[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 109 بار کد خبر: DEN-777790
گروه بازرگانی- در گذشته آمارهای نادرست درباره میزان تولید و تجارت محصولات کشاورزی به سازمان‌های بین‌المللی داده شده است که باید با شجاعت این دروغ‌ها اصلاح شود.
عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن مثبت ارزیابی کردن رویکردها و برنامه‌ریزی‌های کلان در چند ماهه اخیر از سوی وزارت کشاورزی تصریح کرد: گرچه رئیس‌جمهور سابق، خود به تنهایی یک دولت بود و به هیچ یک از وزیرانش اجازه تصمیم‌گیری نمی‌داد، اما باید شرایط به گونه‌ای باشد تا دیگر وزرا و مدیران ناکارآمد و بله‌ قربان‌گو نتوانند، به بدنه وزارت جهاد کشاورزی راه پیدا کنند.
دبیرکل خانه کشاورز اظهار کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که امروز باید در تدوین استراتژی تولید محصولات کشاورزی مدنظر قرار گیرد، توجیه‌پذیری تولید آن از منظر اقتصاد آب است که باید تولید محصولات آب‌بر همچون سیب‌زمینی و برنج در خارج از مناطق شمالی کشور محدود و تولید گندم افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه با توجه به نگرانی‌های مهمی مانند بحران آب در کشور باید میزان بهره‌برداری آب در بخش کشاورزی کاهش و سرمایه‌گذاری‌های کلان و هدفمند در این بخش افزایش یابد، گفت: با اجرای موارد گفته شده می‌توان امیدوار بود که بخش کشاورزی به جای تامین امنیت‌غذایی برای 33 میلیون نفر در سال گذشته که یکی از بهترین سال‌های زراعی در طول سال‌های اخیر بوده غذای بیش از 60 میلیون نفر ایرانی در داخل کشور را تولید کند.
کلانتری آمارهای ارائه شده در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی را نادرست دانست و گفت: اگر در گذشته آمارهای نادرست و دروغی درباره میزان تولید و تجارت محصولات کشاورزی به سازمان‌های بین‌المللی داده شده است، باید با شجاعت این دروغ‌ها اصلاح شود تا بتوان آبروی از دست رفته کشور در عرصه‌های بین‌المللی را به کشور بازگرداند.
به اعتقاد کلانتری، اگر بخواهیم وضعیت بخش کشاورزی نسبت به گذشته اصلاح شود، باید طی بازه زمانی 10ساله، حدود 120 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد، به‌گونه‌ای که هر سال و به صورت مستمر، حدود 12 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود تا بتوان به بهبود ضریب خودکفایی نسبی محصولات کشاورزی امیدوار بود، اما در غیر این صورت باید کشاورزی را به بخشی از تولیدات باغبانی، ‌گندم، سبزی و صیفی خلاصه کرد و دیگر خبری از تولید دیگر کالاهای اساسی نخواهد بود؛ چرا که پتانسیل تولید محدود است و قیمت‌های تمام شده آنقدر افزایش می‌یابد که از توان تولیدکننده و مصرف‌کننده خارج می‌شود.
نسخه چاپی
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بررسی رفع موانع انتقال اشخاص حقوقی به مناطق آزاد[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 27 بار کد خبر: DEN-777791
گروه بازرگانی - جلسه کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور با محوریت بررسی «رفع موانع انتقال اشخاص حقوقی به مناطق آزاد» در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، در جلسه کمیسیون ماده 76 که با حضور مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس، کهزادی نماینده قوه قضائیه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور، به عنوان نماینده دولت در این کمیته، غلامحسین شافعی، رئیس و حسین نقره کار شیرازی دبیرکل اتاق ایران روز دوشنبه هفته جاری برگزار شد، ضمن بررسی چگونگی رفع موانع انتقال اشخاص حقوقی از سرزمین اصلی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بالعکس، مقرر شد با بررسی و نظر شورای عالی مناطق آزاد، ضوابط ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری صنعتی، مصوب سال 1374 هیات وزیران و موضوع ماده 99 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعت، مصوب سال 1376 مجلس شورای اسلامی، اصلاح و رفع ابهام شده تا این امر میسر می‌شود.
همچنین در این نشست درباره اختیار قانونی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی برای ممانعت از خروج بدهکاران مالیاتی از کشور، موضوع ماده 909 قانون مالیات‌های مستقیم، با توجه به نظر کمیته مبنی بر اینکه این سلب حق صرفا باید از طریق احکام قضایی صورت گیرد، مقرر شد، کارگروهی در دولت، مرکب از نمایندگان رئیس جمهور در کمیته ماده 76 و وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل شود و نسبت به رفع ممنوعیت خروج بررسی‌های لازم را انجام دهد و مراتب به تصویب هیات وزیران برسد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]هیات ایرلندی جمعه وارد تهران می‌شود[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 24 بار کد خبر: DEN-777793
گروه بازرگانی- بعد از سفر هیات پارلمانی انگلیس به ریاست «جک استراو» و اخبار مثبت از علاقه‌مندی طرف‌های اروپایی به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران، قرار است یک هیات ایرلندی متشکل از نمایندگان کمیته بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه این کشور پایان هفته جاری با هدف تجدید روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور وارد تهران ‌شود.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از روزنامه «ری ژورنال»، پت برین، رئیس هیات ایرلندی در این باره گفته که هدف اصلی این سفر برقراری مجدد روابط دو کشور به خصوص از سرگیری مناسبات بازرگانی دوجانبه است. وی تصریح کرد: هیات پنج نفره ایرلند با تمرکز بر روابط بازرگانی دوجانبه با مقامات ارشد و وزرای ایرانی از جمله وزرای کشاورزی و امور خارجه دیدار خواهد کرد. برین افزود: همچنین دیدار و گفت‌وگو با مقامات اتاق بازرگانی و سازمان‌های غیردولتی ایران نیز در دستور کار این هیات قرار دارد.
این مقام دولتی ایرلندی اظهار کرد: در این سفر تمرکز اصلی بر تجدید روابط و فرصت‌های کاری و سرمایه‌گذاری ایران خواهد بود و در کنار آن نگرانی‌های حقوق بشری و توافق هسته‌ای ژنو نیز با مقامات ایرانی در میان گذاشته خواهد شد. البته درخواست از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای سفر به ایرلند نیز در دستور کار قرار دارد. به‌نظر می‌رسد بازگشایی دوباره سفارت ایرلند در تهران که دولت ایرلند در فوریه سال 2012 به دلایل امنیتی، سفارت این کشور را در ایران تعطیل کرده بود، در دستور کار این هیات نیز باشد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]اختلاف نظر در قیمت برنج‌های وارداتی[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 40 بار کد خبر: DEN-777794
گروه بازرگانی- روز یکشنبه 15دی‌ماه، گروه بازرگانی روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی تحت عنوان «واردات بی‌رویه برنج»، بر اساس گفته‌های دبیر انجمن برنج، قیمت هر تن برنج وارداتی را 300 تا 400 دلار اعلام کرده بود. این در حالی است که واردکنندگان برنج در تماس‌های تلفنی خود با روزنامه این رقم را صحیح ندانسته و رد کردند.
در همین رابطه، روزنامه، دنیای اقتصاد در تماس با انجمن واردکنندگان برنج این موضوع را پیگیری کرد. مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام اینکه هر نوع برنجی که وارد کشور می‌شود تعرفه‌ای دارد و عوارض گمرکی نیز بر اساس قیمت‌های جهانی برنج از سوی اداره کل ارزش‌های گمرکی محاسبه می‌شود، گفت: قیمت هر تن برنج وارداتی بین 1200 تا 1500 دلار است که پیش از تشدید تحریم‌ها حدود هزار دلار بود، اما به دلیل تحریم‌ها و انحصاری شدن بازار برنج در دست چند کشور، قیمت واردات آن افزایش یافت.
وی افزود: در حال حاضر تعرفه برنج که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود 5/12 درصد است و میزان عوارض گمرکی بنا به شرایط و سال‌های مختلف متفاوت است. در مقابل عوارض صادرات برنج‌های ایرانی بسیار بالا است که اگر این عوارض کاهش پیدا کند، ما حاضر به صادرات این نوع برنج هستیم.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اعلام سهم 85 درصدی این انجمن در واردات برنج، اظهار کرد: حدود 15درصد باقی بازار هم از سوی شرکت بازرگانی دولتی تامین می‌شود که آن هم در حال انتقال به انجمن واردکنندگان برنج است.
کشاورز نیاز واقعی واردات برنج را با احتساب برنج موجود در سوپرمارکت‌ها، بنگاه‌ها و خانه‌ها 2میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: سال 91 با واردات یک میلیون و 300هزار تن برنج، کشور با بحران مواجه شده بود.
چون 700هزار تن کمبود برنج در کشور وجود داشت. بنابراین ارقام یک میلیون و 200هزار تن برنج که عنوان می‌شود، کارشناسی شده نیست.
وی همچنین مبدا واردات برنج به کشور را هند، تایلند و پاکستان عنوان کرد و گفت: اگر امکان تامین برنج از آمریکا مهیا بود، برنج آمریکایی وارد می‌کردیم، اما به دلیل محدودیت‌های تحریم، امکان جابه‌جایی پول وجود ندارد و چون پول ما در کشور هند وجود دارد، بیشتر واردات از هند انجام می‌شود.
کشاورز همچنین درباره برنج‌های اروگوئه‌ای و آرژانتینی موجود در بازار هم توضیح داد: مقدار این برنج‌ها در بازار بسیار اندک است و معمولا بعد از ورود به امارات به دست ما می‌رسند و به همین دلیل اصلا به صرفه نیست که واردکننده این نوع برنج را وارد کند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]نظرسنجی برای انتخاب برندهای محبوب مصرف‌كنندگان[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 24 بار کد خبر: DEN-777800
گروه بنگاه‌ها- دبیر اجرایی جشنواره ملی برندهای برتر محبوب مصرف‌کنندگان از شروع نظرسنجی گسترده مردمی برای انتخاب برندهای محبوب مردم خبر داد و گفت: این نظرسنجی مردمی به منظور تعیین وضعیت هواداری هر یک از برندها در 41 گروه کالا یا خدمات موردنیاز عموم مردم انجام می‌شود تا در نهایت پرهوادارترین برندها به‌عنوان برندهای محبوب بازار ایران انتخاب و به عموم مردم اطلاع رسانی شوند.
دکتر ناطق از مردم به عنوان داوران اصلی انتخاب برندهای محبوب، درخواست کرد با مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس www.irantopbrands.org ضمن شرکت در این نظرسنجی و رای دادن به برندهای محبوب خود، زمینه انتخاب محبوب‌ترین برندهای بازار ایران را فراهم آورده و ضمن تقدیر از تلاش‌های شرکت‌های مذکور، زمینه خریدهای بهتر مبتنی بر این برندهای محبوب را برای سایر هموطنان فراهم آورند.
وي افزود: برندهای برتر محبوب مردم، پس از انجام این نظرسنجی گسترده مردمی، طی مراسمی روز دوم بهمن ماه سال‌جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما معرفی خواهند شد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگزاری هفتمین نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۷ بازدید: 28 بار کد خبر: DEN-777801
گروه بنگاه‌ها- مدیر پروژه‌های نمایشگاهی ایران با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان گفت: این نمایشگاه از 23 لغایت 26 بهمن ماه 92 برگزار می‌شود.
سید علیرضا صدرزاده درباره تسهیلات حضور در این نمایشگاه، به یارانه سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: براساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت‌کنندگان از یارانه برخوردار می‌شوند و به شرکت‌کنندگانی که حضور به موقع در نمایشگاه دارند، امتیاز تعلق می‌گیرد.
مدیر پروژه‌های نمایشگاهی ایران با اشاره به توانمندی شرکت مپنا به عنوان مجری تخصصی نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف و منطقه آسیای میانه افزود: این نمایشگاه در زمینه‌های صنایع غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه، خدمات کشاورزی، ساختمانی مهندسی، تجهیزات و خدمات مخابراتی، برق، دارویی، بهداشتی، ماشین‌آلات سنگین، تجهیزات امنیتی و حفاظتی، لوازم اداری، لوازم و تجهیزات منزل، تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به معادن و مخازن نفت و گاز و خدمات مهندسی مربوط به اکتشافات، طرح‌های آبیاری و فناوری، فرودگاه و تجهیزات فرودگاهی، خدمات نرم‌افزاری و IT فعالیت می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری نمایشگاه‌های ایران، این نمایشگاه با حمایت رسمی سازمان توسعه تجارت ایران، استانداری خراسان رضوی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی و اتاق تعاون خراسان رضوی برگزار می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
«محمود سریع‌القلم» در نشستی درباره پیامدهای اجتماعی خصوصی‌سازی مطرح کرد

[h=1]تفکیک اقتصاد از سیاست؛ اصل توسعه‌یافتگی[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۰۸ بازدید: 434 بار کد خبر: DEN-778117
تمرکززدایی مسوولیت و ضرورت توجه دولت به آن تولید ثروت در دست بخش خصوصی است

سردار خالدی- برای رسیدن به توسعه علاوه بر پذیرش اصول و الزامات آن، تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی از مباحثی است که در سالم‌سازی نظام اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد. این در حالی است که «تمرکز‌زدایی از مسوولیت»، «توازن میان جریان‌ها» و «رسانه‌های نقاد و مستقل» از مواردی است که دولت‌ها برای توسعه‌یافتگی باید به آن توجه داشته باشند.
«پیامدهای اجتماعی خصوصی‌سازی» از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که اگر چه از سوی دولت جدید بارها ضرورت پرداخت به آن مورد اهمیت واقع شده، اما این بار توسط بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران در نشستی با حضور محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی؛ موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان؛ سیدحمید حسینی و پدرام سلطانی، اعضای هیات رییسه اتاق ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست که به صورت سلسله نشست‌های ماهانه کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌و‌کار برگزار می‌شود، با صحبت‌های محمود سریع‌القلم درباره سالم‌سازی یک نظام اجتماعی آغاز و البته با نکات شنیدنی موسی غنی‌نژاد درباره دخالت نابجای دولت در حوزه‌های مختلف به پایان رسید.
به اعتقاد سریع‌القلم رسیدن به توسعه الزاماتی دارد که باید آن را پذیرفت. «نقش دانش و آگاهی توسط رسانه‌ها و دانشگاه‌ها»، «اجماع تئوریک»، «فرهنگ جدید شهروندی» و «تعامل بین‌المللی» از مباحثی است که برای رسیدن به یک الگوی جهانی باید به آنها توجه داشت. البته آنچه در این نشست مورد تاکید فعالان اقتصادی و دانشگاهی قرار داشت، این بود که اگر نظام اقتصادی کشور را به مانند بیمار در نظر بگیریم، برای بهبود بیمار باید با اقدامات اساسی و با کمک پزشک حاذق و البته مراقبت‌های ویژه شرایط ترخیص آن را فراهم کنیم. با وجود اهمیت موضوع به دلیل تفصیل صحبت‌های مطرح شده فعالان و علاقه مندان، در گزارش پیش رو تنها چکیده مباحث مطرح شده از سوی محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی در نشست مورد نظر آمده که از نظرتان می‌گذرد.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت مقوله «سیستم» در هر شرکت، بنگاه، نظام فکری یا نظام حکومتی گفت: همه انسان‌ها نیازمند سیستم هستند و این در حالی است که حتی زمانی که یک فرد وقتی را برای کتاب خواندن می‌گذراند، تابع یک سیستم است و شاید بتوان گفت هیچ واژه‌ای مقدس تر از سیستم نیست.
سریع‌القلم با ذکر مثالی درباره اینکه در صنعت هوایی، هواپیمایی مانند ایرباس 380 را با 900 مسافر و چند صد تن بار، چه سیستمی می‌تواند در مسافتی طولانی در هوا نگه دارد، تصریح کرد: همه عوامل و مسائل فنی و غیرفنی در همان هواپیما تابع یک سیستم است. باید گفت سیستم یک اصل خلقت است. در یک مثال بسیار ساده و بدیهی به خودمان نگاه کنیم، اگر همین حالا روزی چهار بسته سیگار بکشیم برخلاف سیستم بدن عمل کردیم. شاید به همین دلیل باید گفت همه زندگی از مسائل احساسی گرفته یا نظام حکمرانی همه تابع یک سیستم هستند.
وی با بیان اینکه هر کس به سیستم پایبندتر، کارآمدتر خواهد بود، به ارتباط آن با واقعیت‌ها در جامعه ایرانی پرداخت و اظهار کرد: آنچه واقعیت دارد این است که ما ایرانی‌ها در حوزه ادبیات یا بسیاری از دیگر حوزه‌ها، کارهای بزرگ و آثار به یادماندنی به جا گذاشته‌ایم، اما پرونده درخشانی در باب عملکرد سیاسی نداریم. در واقع شاید یکی از بزرگ‌ترین ایرادات ما به لحاظ فکری، عدم توان تفکیک مسائل است، یعنی اینکه ما همیشه مسائل را یا صفر یا 100 می‌بینیم؛ این در شرایطی است که این اصل همیشه هست که سیستم در تمام شئون وجود دارد.
وی اظهار کرد: ما برای حکمرانی نیاز به یک سیستم داریم، زیرا بدون سیستم نمی‌توان حکمرانی کرد. یا باید خودمان یک سیستم داشته باشیم یا اینکه سیستم دیگری را بپذیریم.
سریع‌القلم در ادامه با تشریح اینکه پیاده‌سازی این سیستم مجموعه‌ای از اصول، چارچوب‌ها و سخنرانی‌هایی است که نیاز به مدل دارد، افزود: من در بحث توسعه دو مقوله را مطرح کردم که یکی از آن «الگوی توسعه» است و دیگری «اصول توسعه‌یافتگی» است که اصول ثابتی هستند و در جهان بدون تغییرند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هیچ جا نیست که کشوری پیشرفته باشد، اما تکنولوژی را قبول نکرده باشد، تصریح کرد: اصول توسعه یافتگی جهان شمولند و تابع فرهنگ و تاریخ است و اگر ملتی بخواهد توسعه پیدا کند باید سیستم را بپذیرد. سنگاپور یکی از مواردی است که ادعای دموکراتیک بودن ندارد، اما به لحاظ شاخص‌های توسعه یافتگی جزو 10 کشور برتر است زیرا اصول را پذیرفته است. فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و اهالی کره جنوبی نیز همین راه را رفته‌اند و از همین اصول پیروی کرده‌اند.
وی در ادامه درباره الگوی توسعه یافتگی نیز تصریح کرد: الگو یعنی روش دستیابی به ثروت ملی و کسب مزیت نسبی و به کارگیری نیروی انسانی مناسب برای توسعه ملی که می‌تواند در هر کشور و نظامی متفاوت باشد.
سریع‌القلم با بیان اینکه الگوهای متفاوتی انتخاب شده، اما برای ما ایرانی‌ها هنوز مشخص نیست که چه بخش‌هایی را پذیرفته‌ایم و چه بخش‌های را نپذیرفته‌ایم، گفت: مدرنیته نزدیک یکی دو قرن پیش وارد ایران شده، اما تکلیف روشنی نسبت به اصول توسعه‌یافتگی نداریم. این در حالی است که ژاپنی‌ها تکلیف خصوصی‌سازی را سال‌ها است مشخص کرده‌اند و اعلام کرده‌اند: ما می‌پذیریم و کشوری ثروتمند را می‌سازیم.سریع القلم تاکید کرد: ما در راه الگوی توسعه یافتگی راه طولانی در پیش داریم و اینکه اجماع ملی بر مزیت نسبی و ثروت ملی نداریم به نظر من ناشی از خلقیات ما ایرانی‌ها است.این استاد دانشگاه به اشاره به مقوله خلقیات ایرانی‌ها، گفت: برای ما ایرانی‌ها بسیار سخت است که بگوییم «اشتباه کردیم»، بسیار سخت است بگوییم «نمی‌دانم». در واقع فرد مسوول در ایران نمی‌گوید: من نمی‌دانم یا من اطلاع ندارم و این یکی از ویژگی‌های فرهنگی ماست.
به اعتقاد سریع‌القلم، ما الگوی بومی نداریم و با وجود اینکه در همه حوزه‌های مختلف، تخصص‌های گوناگون داریم، اقتصاددان، عالم اجتماعی هست، اما هنوز در حد مباحث انتزاعی قرار داریم و بیشتر در حد گفتار درمانی هستیم. براساس گفته‌های سریع‌القلم با وجود اینکه در داخل روی یک الگوی بومی اجماع نکرده‌ایم، الگوی جهانی را هم نپذیرفته‌ایم.
وی با بیان اینکه از برزیل تا سنگاپور همه الگوی مشترکی را برای پیشرفت اقتصادی پذیرفته‌اند و ما خارج از آن نمی‌توانیم الگویی طراحی کنیم، گفت: چینی‌ها با پذیرش الگوی جهانی با رشد اقتصادی میانگین 5/8 درصد در بیش از 2دهه، به اقتصاد دوم جهان تبدیل شدند.
به گفته سریع‌القلم، هر یک از کشورها همچون آلمان با 90درصد، کره جنوبی با 60درصد، ترکیه با 40درصد و امارات با 30درصد با غلظت‌های متفاوت الگوی توسعه‌یافتگی را پذیرفته‌اند.
وی در ادامه به مبانی مدل مشترک جهانی و اینکه آن مبانی کدامند اشاره و اظهار کرد: برای سالم‌سازی یک نظام اجتماعی باید بین «قدرت اقتصادی» و «قدرت سیاسی» تفکیک صورت گیرد. در واقع هر چه به دولت ثروت بدهید باید در انتظار مسائل جدی از سوی آن نیز باشیم. به عنوان مثال در ایالات متحده کاخ سفید مرکز تصمیم‌گیری است و کانون ثروت نیست؛ این در حالی است که مسوولیت بخشی از عملیات نظامی ایالات متحده را بخش خصوصی بر عهده دارد. در واقع دولت‌ها دیگر مسوولیت پروژه‌ها را بر عهده ندارند و همه مسوولیت‌ها بر عهده بخش خصوصی است و دولت‌ها تنها یک کارگزارند.
سریع‌القلم تاکید کرد: رسیدن به اینکه قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی جدا بشود، پشتوانه حقوقی می‌خواهد. در واقع ما ایرانی‌ها هنوز از فرد به سیستم نرسیده‌ایم و این یک بحث کلان است. اگر سیستمی می‌خواهیم بسازیم باید قواعد حکمرانی را بپذیریم. اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي معتقد است در كشوري كه مردم از دولت پول مي‌گيرند تا بهتر زندگي كنند و دولتي كه به مردم پول مي‌دهد تا بهتر زندگي كنند، هر دو دچار خطاي تئوريك هستند. بايد هر فردي مسوول زندگي خود بوده و دولت تنها تسهيل‌كننده راه باشد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به دو مقوله «Fact» و «Intuition» در سالم سازی یک نظام اقتصادی و اینکه مترادف دقیق فارسی برای آنها وجود ندارد، گفت: شما تاکنون چند نفر آدم می‌شناسید که وقتی وارد یک جلسه می‌شوند بابت تاخیر در آمدن از دیگران پوزش بطلبند. یکی از مجریان آلمانی بابت 45 ثانیه تاخیر عذرخواهی می‌کند و نشان از این است که در کشورهای توسعه‌یافته افراد «ثانیه‌ای» فکر می‌کنند. معنای Fact هم اگر چه مترادف فارسی ندارد، اما به معنای دقیق عمل کردن است. Intuition نیز از دیگر واژه‌هایی است که معنای دقیق فارسی ندارد و به‌طور تلویحی به معنای «حدس می‌زنم» و «گمان می‌کنم» است. این در حالی است که حکمرانی با حدس و گمان انجام نمی‌شود، زیرا باید دقیق بود، اما در کشور ما جملات غیردقیق فراوان است.
به اعتقاد این استاد دانشگاه، ما انسان‌هایی می‌خواهیم که بسیار دقیق باشند، سرمایه انسانی دقیق می‌خواهیم که تابع مقررات باشند و نظام فکری آنها دقیق باشد و اینکه بخواهیم ساعت‌ها در مورد موضوعی گپ بزنیم به درد توسعه نمی‌خورد. در واقع دقت خاص، جامعه دقیق و ذهن خاص را می‌طلبد.
وی در بخش سوم صحبت‌هایش به مقوله حاکمیت (Arbiter) که واژه‌ای حقوقی است و دو طرف آن حکومت‌ها یا میانجی میان گروه‌ها هستند یا صاحب قدرت سیاسی و اقتصادی هستند، اشاره و تصریح کرد: حکومت میان همه دستگاه‌ها، اصناف، سندیکاها و جامعه مدنی حکم میانجی را دارد و در جایگاهی قرار دارد که با تمام اقشار اجتماعی تعامل می‌کند.
به گفته سریع‌القلم، حاکمیت فراتر از نهاد دولت است و تنها قوه مجریه نیست، در واقع حاکمیت در خدمت منافع جامعه است.
وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی و سیاسی در هر شرایطی نیاز به ثروت دارد و هیچ اصلی مهم‌تر از تولید ثروت نیست، تصریح کرد: تولید ثروت در دست بخش خصوصی است. اگر ما می‌خواهیم با دنیا هماهنگ باشیم، حاکمیت باید به معنای تسهیل‌کننده و به معنای میانجی در میان گروه‌ها باشد.
به اعتقاد سریع‌القلم، «تمرکززدایی از مسوولیت»، «توازن میان جریان‌ها» و «رسانه‌های نقاد و مستقل» از مواردی است که دولت‌ها برای توسعه یافتگی باید آن را مدنظر قرار دهند. براساس گفته‌های وی، نهاد دولت دو وظیفه کلیدی دارد که اولی اجرا است و دومی نظارت بر قانون. در واقع دولت‌ها مسوول تولید ثروت و خدمات نیستند. وی با اشاره به اینکه توسعه یافتگی یک انتخاب است و یک تصمیم، تاکید کرد: اگر کشوری می‌خواهد توسعه پیدا کند باید الزامات آن را بپذیرد.
‌همچنین «وجود جامعه‌اي قدرتمندتر از دولت»، «يك شخصيتي شدن شهروندان» و «ضرورت كار بين‌المللی» شاخص‌هاي ديگري هستند كه از منظر این استاد دانشگاه براي رسيدن به توسعه اقتصادي بايد لحاظ شوند.
سریع‌القلم در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه برای برداشتن موانع آزادی، باید موانع حقوقی، ساختاری، اجتماعی و فرهنگی را برطرف کرد، تصریح کرد: برای رسیدن به خصوصی‌سازی باید فکر را اصلاح کنیم و اول از همه باید موانع را برداشت به همین دلیل است که باید رشته حقوق را جدی گرفت.
وی در باب اهمیت بخش خصوصی گفت: پارامترهای لحاظ شده در اهمیت بخش خصوصی شامل: «زمان محور»، «زیان و سود»، «ثبات سیاسی»، «بهره‌وری و کارآمدی» و «ارتباطات بین‌المللی» را اگر به دولت بدهید، مخدوش می‌کند و باید بخش خصوصی آن را انجام دهد. به اعتقاد وی، «کاهش امراض فرهنگی و اجتماعی»، «غیرضروری شدن تملق» و «کاهش فساد اداری» از پیامدهایی است که با توسعه‌یافتگی و کارآمدی بخش خصوصی به‌دست می‌آید. سریع‌القلم در توضیح این موضوع گفت: این پرسش جدی پیش روی دولت است که ثروت در کشور چگونه تولید می‌شود و با چه پروسه‌ای توزیع می‌شود که همه این موارد به ثبات سیاسی و توسعه سیاسی
برمی‌گردد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید تجربه‌های جهانی ملاک باشد، تصریح کرد: راه حل این قضیه «نقش رسانه و دانشگاه در دانش و آگاهي»، «اجماع تئوریک: اولویت کشور در مسائل سیاسی»، «فرهنگ جدید شهروندی:استقلال از دولت» و «تعامل بین‌المللی: اثرگذاری و اثرپذیری» است.
 
بالا