شهرسازي : پايان نامه

وضعیت
موضوع بسته شده است.

sheikh.m737

عضو جدید
"بازسازي و نوسازي محله چهل اختران قم"
پيشفتار رو براتون ميزارم.
 

پیوست ها

  • pishgftar.rar
    6.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

navlos61z

عضو جدید
از كجا فهميدي؟
نه كاري ندارم !!

مي خواستم بدونم بچه هاي اينجا ، كارشناسي هستن يا ارشد؟
:D:D
 

sheikh.m737

عضو جدید
از كجا فهميدي؟
نه كاري ندارم !!

مي خواستم بدونم بچه هاي اينجا ، كارشناسي هستن يا ارشد؟
:D:D
خوشگل تكيه كلامه خيلي به خودت نگير خوشگل. ;)
من ليسانس شهرسازي هنرهاي زيباي دانشگاه تهرانم. از طراحي شهريم خوشم مياد. اما ميخوام برا فوق برنامه ريزي شركت كنم چون برنامه ريزي شهري زبون قوي ميخواد كه فكر كنم دارم در ضمن پروژه هاش گنده تر و پولش بهتره هرچند كه توي ايران برنامه ريزي با طراحي فرقي نميكنه..........خوب ديگه تا شهرسازي جا بيفته خيلي طول داره چه برسه به اينكه طراحي و برنامه ريزي رو جدا كنن. تا ....... ........... بشه دل صاحبش آب ميشه.:D
 

navlos61z

عضو جدید
آخي !!

من طراحي شهري مي خونم ، مدرس
راستش ميونه خوبي با برنامه ريزي ندارم ،‌ خشن و بدون مقياس
البته با من سازگار نيست ، ولي رشته خوبيه !!
موفق باشي مهندس!!;)
 

sheikh.m737

عضو جدید
خيلي خوبه موفق باشي.
فكر كنم اشتباهي برات از برنامه ريزي گفتن چون به هيچ وجه بي مقياس نيست و اتفاقا خيلي از طراح نرمتر و انعطاف پذيرتر هست.
 

navlos61z

عضو جدید
من هم نگفتم بده ، اتفاقا خيلي هم خوبه ، خيلي هم كلاس داره مهندس!!
منظورم از بدون مقياس بزرگ بودنشه ،‌
بالاخره هر كس توي يه زمينه اي قوي تره و اگه بره دنبال استعدادش بهتر نتيجه مي گيره

حالا بي خيال
زياد مهم نبود
 

sheikh.m737

عضو جدید
من هم نگفتم بده ، اتفاقا خيلي هم خوبه ، خيلي هم كلاس داره مهندس!!
منظورم از بدون مقياس بزرگ بودنشه ،‌
بالاخره هر كس توي يه زمينه اي قوي تره و اگه بره دنبال استعدادش بهتر نتيجه مي گيره

حالا بي خيال
زياد مهم نبود
بي خيال خوشگل
من فكر كردم بدجوري فهميدي گفتم شايد كمك كنم.
به هر حال در خدمتيم برا همه شهرسازا;)
 

mo_ghasemi

عضو جدید
سلام من گروه مهندسی شهر سازی را پیدا نمی کنم لطفا یکی کمکم کنه
 

sheikh.m737

عضو جدید
متاسفانه من نتونستم این فایل رو باز کنم:(میشه یه راهنماییی کنید;)

مقدمه:
هویت هر انسان به گذشته فردی و اجتماعی وی گره می‌خورد؛ و این تاریخ شهر‌ها و کشورهاست که در بستر مکان جای گرفته به فرد حس تعلق می‌بخشد. مرور زمان در کالبد بنا و بافت‌‌های تاریخی تبلور یافته و آثاری از هر دوره بر جای گذاشته است. فطرت انسان نیز همیشه تمایل به حفظ و نشان دادن این گذشته داشته است و در طول تاریخ شاهد بودیم که زمانی که فرد آینده خود را منقطع از گذشته ساخته، همیشه مغلوب این گسست و نهایتاً به هویت‌زدایی و تلاقی ناموفق فرهنگ‌ها انجامیده است. در حالی که برنامه‌ریزی و طراحی بستر مکانی انسان‌ها، در پیوست متداوم با وضعیت گذشته، به ثبات فرهنگ‌ها و آرامش درونی و بیرونی فرد می‌انجامد.
کشور ایران نیز دارای قدمتی چند هزار ساله می‌باشد. شهرهای ایران هر کدام گنجینه‌ای از درایت گذشتگان در ساخت محل زندگی‌شان می‌باشد. متأسفانه در دهه‌های میانی قرن حاضر هجوم فرهنگ شهرسازی بیگانه بدون تطابق با فرهنگ ایرانی باعث رکود شهرسازی شده و این فرهنگ در اکثر شهرهای ایران به شکلی خود را نشان داده است.
طرح مسئله:
محله مورد نظر يكي از محلات قديمي شهر است كه ساختار اصلي آن مبني بر همان ساختار آشنايي است كه در شهرهاي كويري مشاهده شده است .اين ساختار كه مطابق شرايط زندگي گذشته ساخته شده است در زمان خود بسيارمناسب بوده و جوابگوي تمام نيازهاي ساكنان خود بوده است . علاوه بر كالبد مناسب با شرايط زمان خود، داراي يك انسجام فضايي مستحكمي بوده است كه روابط پايدار و درهم تنيده بسيار قوي اجتماعي در آن موج مي زند .
گويا بافت فشرده محله كه به علت شرايط اقليم كويري ايجاد شده است باعث ايجاد چنين روابط تنگاتنگ اجتماعي است كه سازمان فضايي – اجتماعي قوي را ايجاد كرده است . چنين شرايطي كه از محله ذكر شد با گذشت زمان و ورود تكنولوژي از داخل يا خارج ، يا با به همراه داشتن فرهنگ خود ويا بدون فرهنگ خود ، با ورود تدريجي ويا ورود يكباره ، به هر حال به زندگي مردم وارد شده است و نمي توان مردمي كه در اين نوع محلات زندگي مي كنند را از اين شرايط روز جدا كرد و به آنان گفت: محله اي كه شما زندگي مي كنيد در ساليان گذشته با شرايط زمان خود ساخته شده است و به اين دليل شما حق نداريد شرايط زندگي امروز را به آن وارد كنيد .
پس اولين مشكلي كه براي اين محله به وجود آمده است عدم تطابق با زندگي امروز وعدم بهره مندي از خدمات شهري ( زمين بازي كودكان ، مكان ورزشي ، خدمات رفاهي ، فضاي سبز ، امكانات بهداشتي ) است كه امروزه در شهرها به شهروندان ارائه مي شود.
مشكل اصلي دوم اين است كه كالبد به علت گذشت زمان دچار فرسودگي دروني و ظاهري شده است . كه بايد به حل اين مسئله اقدام كرد كه علاوه بر ايجاد چهره زشت براي محله و پاين آوردن سطح زندگي شهري و بهداشتي براي ساكنان محل ، مي تواند خطرات جاني نيز براي ساكنين محله ايجاد شود . از سوي ديگر اين خرابه ها مكاني براي تجمع معتادان مي شود كه باعث پايين آمدن سطح اجتماعي محله مي شود .
در مورد روابط اجتماعي و سازمان اجتماعي حاكم در محله و روابط اجتماعي بين ساكنين آن همچنان قوي باقي مانده است كه همانند كالبد محله فرسوده نشده است . تنها عاملي كه باعث خلل در نظام اجتماعي محله شده است سكونت خانوارهاي افغاني در محله است كه به علت تفاوت هاي فرهنگي و اختلاف در نوع زندگي اجتماعي اين افراد احتمال بروز مشكلات و مسائل مختلف در نوع زندگي اجتماعي ساكنين محله بسيار زياد است همچنان كه اهالي محل نيز خود به بروز اين مشكلات اشاره دارند و يكي از معضل هاي محله حود را حضور افغاني ها مي دانند كه در پي بررسي و تفكر بيشتر ، علت ايجاد اين معضل را مي توان در فرسودگي زياد خانه هاي مسكوني يافت . به علت مشكلات كه بر سر راه نوسازي خانه هاي فرسوده موجود است ؛ اعم از مسائل مالي ،عدم دسترسي مناسب سواره ،خلل قانوني ؛ صاحبان خانه ها قادر به نوسازي خانه هاي خود نيستند و با توجه به فرسودگي خانه هاي مسكوني تنها افرادي كه حاضر به زندگي در آنجا هستند افغاني هاي مهاجر هستند كه خيلي از آن ها به صورت غير قانوني به ايران مهاجرت كرده اند كه شمار اين گروه به خصوص در شهر قم ارقام قابل توجهي را نشان مي دهد .
اكثر فعاليت هاي موجود در محله دچار فرسودگي نشده است اما برخي از آنها دچار فرسودگي نسبي هستند كه تعدادشان بسيار كم است و برخي از فعاليتها نياز به تقويت و بازسازي دارند تا منبع درآمدي براي محله شود.
از توضيحات فوق ميتوان به اين نتيجه رسيد كه در محله با فرسودگي نسبي كالبد مواجه هستيم و فعاليتها اكثراً سالم و بدون فرسودگي است وگاه به ترميم و تقويت نياز دارد ، درضمن سازمان فضائي - اجتماعي قوي است و نياز به تغيير ندارد و تنها بايد حفظ شود.
پس ميتوان اين سؤال را مطرح كرد :
چگونه ميتوان برنامه و طرحي را براي از بين بردن فرسودگي كالبدي محله ايجاد كرد كه هم كمبود خدمات شهري را جبران كند و هم باعث تقويت فعاليتهايي شود كه ميتوان براي محله و ساكنانش درآمدزايي داشته باشد درضمن بايد برنامه و طرح پيشنهادي به گونه اي باشد كه لطمه اي به سازمان اجتماعي حاكم وارد نشود و خللي در روابط اجتماعي بين ساكنان محله ايجاد نشود.
البته نكته قابل توجه آن است كه هر طرح و برنامه اي بايد نحوه اجراي آن و شرايطي كه ميتوان برآن اساس طرح را به اجرا در آورد بررسي و مهيا شود از طرف ديگر نيزامكان اجرائي شدن طرح مورد بررسي و تجزيه تحليل قرار گيرد.
يكي از مواردي كه مي توان از آن براي به اجرا در آوردن طرح و تحقق برنامه پيشنهادي ، استفاده كرد مشاركت مردم ساكن در محله است و اگر واضحتر بيان كنيم به علت مسائل مالي و كمبود بودجه براي اجراي طرح، مشاركت مردم لازم و ضروري است و جزئي غيرقابل چشم پوشي در مرحله اجراي طرح است .
پس در نهايت مي توان سوال اصلي را به اين گونه بيان كرد :
چگونه و چطور مي توان طرح و برنامه اي را پيشنهاد كرد كه فرسودگي كالبد را بر طرف كند و در كنار آن كمبود خدمات شهري را جبران كند و فعاليت هايي كه قابل درآمدزايي براي محله است ترميم و تقويت كرد در ضمن به سازمان اجتماعي فعلي خدشه اي وارد نشود و سپس امكان اجرايي شدن آن مورد بررسي قرار گيرد و در آخر نحوه اجراي برنامه و طرح بيان شود به گونه اي كه از مشاركت ساكنين كمك گرفته شود .
اهداف :
1- هماهنگي كالبد با فعاليت هايي كه سالم مانده اند و دچارفرسودگي نشده اند
2- هماهنگي فعاليت با كالبدهايي كه سالم مانده اند و يا فرسودگي اندكي دارند
3- هماهنگي محله با شرايط زندگي امروز
4- حفظ بافت تاريخي ارزشمند محله
5- تحقق مفهوم محله
اهميت و ضرورت :
برنامه ريزي صحيح براي محله هاي قديمي شهر و سامان دادن به آن ها باعث روانه شدن جمعيت به آن ها شده و و مانع از خالي شدن محله از جمعيت مي شود و محله هاي قديمي در ضمن حفظ هويتشان كارآيي بيشتر و بهتري خواهند يافت و به مكان هايي خالي از جمعيت و فرسوده ( از نظر كالبدي و فعاليتي ) تبديل نمي شود چون در آن ها زندگي جريان دارد.
روش تحقیق:
در این رساله از ترکیب روش‌های تحقیق مختلف استفاده شده است که در نهایت از جمع‌بندی و تحلیل مراتب شناخت وضع موجود به ارائه راه حل دست یافته‌ایم.
روش تاریخی: مطالعه سیر تاریخی بافت قدیم قم، محدوده مورد مطالعه و ابنیه قدیمی و فضاهای شهری تاریخی در محله مورد مطالعه.
روش توصیفی: مطالعه طرح‌های تهیه شده برای بافت قدیم قم: طرح جامع، طرح تفضیلی، طرح راهبردی، طرح تجمیع.
روش تحلیلی: تحلیل وضع موجود بافت قدیم براساس مبانی نظری تحقیق شده در رابطه با چگونگی برخورد با بافت قدیم.
دست یافتن به محدوده‌های مسئله‌دار و چگونگی برخورد با آن‌ها در محدودة مورد مطالعه
فرضیه‌های تحقیق:
1ـ مشارکت مردمی برای ساکنان محله، از عوامل اصلی جهت دهنده چگونگی برخورد با مسائل ناشی از فرسودگی کالبدی و اجتماعی ـ اقتصادی بافت است.
2ـ استفاده از پتانسیل بالقوه فضاهای شهری فراموش شده و به کارگیری اراضی مخروبه کمبود فضاهای شهری باز را به بهترین شکل رفع می‌کند.
3ـ روانبخشی محلات و تعریض دسترسی‌های درجه 1 محله، باعث رونق اجتماعی اقتصادی بافت نیز می‌شود.

 

sheikh.m737

عضو جدید
فهرست منابع :
1- آمار هاي اداره كل هواشناسي استان قم
2- برك پور ؛ ناصر – پايداري هويت در محله هاي مسكوني – گفتگو با كامران ذكاوت – مجله شهرداري ها – شماره 25 – تهران – 1380
3- پارسي ؛ حميدرضا – فضاهاي شهري و حيات مدني و نيروهاي اجتماعي و فرهنگي – دانشكده هنرهاي زيبا – دانشگاه تهران – تهران – 1376
4- توسلي ؛ محمود – ساخت شهر ومعماري در اقليم گرم و خشك ايران – انتشارات پيام – تهران – 1381
5- تيز دل ؛ استيون و همكاران – چالشهاي اقتصادي محله هاي تاريخي شهري – مجله هفت شهر – شماره 1 – وزارت مسكن و شهرسازي – سازمان عمران و بهسازي – 1379
6- حبيبي ؛ سيد محسن – از شار تا شهر – انتشارات دانشگاه تهران – تهران – 1380
7- حبيبي ؛‌سيد محسن – مقصودي ؛ مليحه – مرمت شهري – انتشارات دانشگاه تهران – تهران – 1381
8- حدادان يزدي ؛ كيميا – ساماندهي فضاي دو گذر تاريخي در بافت قديم كاشان – پايان نامه كارشناسي – دانشكده هنرهاي زيبا – دانشگاه تهران – تهران – 1383
9- خليلي ماهاني ؛ محمدرضا – مرمت و باززنده سازي محله بازار ميدان ... قلعه كرمان– پايان نامه كارشناسي شهر سازي – دانشكده هنرهاي زيبا – دانشگاه تهران – تهران – 1381
10- دهخدا ؛ علي اكبر – لغت نامه – جلد 25 – انتشارات دانشگاه تهران – تهران – 1379
11- رضوي ؛ حامده – روانبخشي بافت كهن كاشان – پايان نامه كارشناسي شهر سازي – دانشكده هنرهاي زيبا – دانشگاه تهران – تهران – 1382
12- سعيد نيا ؛ احمد – شهر قم ( در شهرهاي ايران تهيه محمد يوسف كياني ) – وزارت قرهنگ و ارشاد اسلامي – 1366
13- شيعه ؛ اسماعيل – مقدمه اي بر برنامه ريزي شهري – انتشارات دانشگاه علم و صنعت ايران – تهران – چاپ يازدهم – 1383
14- علوي تبار ؛ عليرضا – بررسي الگوي مشاركت شهروندان در اداره امور شهر ها – جلد اول – سازمان شهرداري هاي كشور – تهران – 1382
15- قباديان ؛ وحيد – بررسي اقليمي ابنيه سنتي معماري ايران – انتشارات دانشگاه تهران – تهران – 1377
16- قمي ؛ حسين بن محمد بن حسن – تاريخ قم به تصحيح جلال الدين تهراني – نشر توس – تهران – 1361
17- فلامكي ؛ محمد منصور – فردايي براي يك ربع قرن تجربه مرمت شهري در ايران – مجله هفت شهر – شماره 2 – وزارت مسكن و شهرسازي – سازمان عمران و بهسازي – 1380
18- فلامكي ؛ محمد منصور – باززنده سازي بناها و شهرهاي تاريخي – چاپ سوم - انتشارات دانشگاه تهران – تهران – 1375
19- لينچ ؛ كوين – سيماي شهر – ترجمه منوچهر مزيني– انتشارات دانشگاه تهران – چاپ ششم – تهران – 1383
20- مركز آمار ايران – نتايج تفضيلي سرشماري عمومي نفوس و مسكن شهرستان قم – تهران – 1375
21- مركز آمار ايران – آمارنامه استان قم – تهران – 1378
22- مشار زاده مهرابي ؛ زهرا – طراحي شهري محله ميدان قلعه – پايان نامه كارشناسي ارشد شهر سازي – دانشكده هنرهاي زيبا – دانشگاه تهران – تهران – 1381
23- مشهيد يزاده دهاقاني ؛ ناصر – تحليلي از ويژگي هاي برنامه ريزي شهري در ايران – انتشارات دانشگاه علم و صنعت ايران – تهران – 1383
24- مهندسين مشاور باوند – طرح توسعه و عمران و حوزه نفوذ شهر قم ( طرح جامع ) – وزارت مسكن و شهر سازي – 1368
25- نجاري ؛ امير عباس – تسهيل مشاركت مردم با استفاده از فناوري GIS در طراحي سه بعدي بافت قديم كاشان – دانشكده هنرهاي زيبا – دانشگاه تهران – 1382
26- Downs A.- Neighbor hoods and urban Develop ment –Booking insture–1981 27- Kurpate E.- people in cities – Cambridge university press – 1985 28- PHiline Gaffron , Ge Huismans, Franz Skala – Ecocity – Book 1-A Better Place to Live – Facaltas Verlags – aund Buch handles AG, Vienna – 2005








 

sheikh.m737

عضو جدید
فهرست :
پيشگفتار...........................................................................................................1
فصل اول : مباني نظري
بخش يكم : ساخت شهر..................................................................................................4
بخش دوم : مفهوم محله ومحله هاي ايراني...............................................................8
بخش سوم : مفهوم فرسودگي و مرمت شهري(ديدگاه ها ونظريات)..................10
بخش چهارم : اهداف ومعيارهاي مرمت(بهسازي و نوسازي) شهري.................21
بخش پنجم : تجارب ايران وجهان..............................................................................28
بخش ششم : جمع بندي ونتيجه گيري مباني نظري(معيارها)............................36
فصل دوم : شناخت
وضع موجود.................................................................................................................41
جمع بندي وضع موجود..............................................................................................53
فصل سوم : تحليل و تصميم سازي
تحليل..............................................................................................................................60
جمع بندي تحليل...........................................................................................................65
چشم انداز.......................................................................................................................66
راهبرد.............................................................................................................................67
فصل چهارم : پيشنهادها
آلترناتيو 1.....................................................................................................................69
آلترناتيو 2.....................................................................................................................70
آلترناتيو 3.....................................................................................................................71
فهرست منابع..............................................................................................74

 

saman_sdf

عضو جدید
سلام

سلام

شما از شرایط چاپ مقاله در مجلات معتبر شهرسازی اطلاعی دارین ؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین !:smile:
 

sheikh.m737

عضو جدید
شما از شرایط چاپ مقاله در مجلات معتبر شهرسازی اطلاعی دارین ؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین !:smile:
تا بهحال به علت تنبلي اين كار رو نكردم اما توصيهميكنم حتما برو دونبالش. فقط ميدونم كه بايد مقالت رو بدي به هرمجله اي كه ميخواي بعد برسي ميكنن و اگرتاييد شد چاپ ميكنن اما دونده گي داره بهتره از يكي از استادات كمك بخواي تا همتوي نوشتن مقاله كمكت كنه هم سفارشت رو به مجله بكنه.
 

M.sam.F

عضو جدید
مقدمه:
هویت هر انسان به گذشته فردی و اجتماعی وی گره می‌خورد؛ و این تاریخ شهر‌ها و کشورهاست که در بستر مکان جای گرفته به فرد حس تعلق می‌بخشد. مرور زمان در کالبد بنا و بافت‌‌های تاریخی تبلور یافته و آثاری از هر دوره بر جای گذاشته است. فطرت انسان نیز همیشه تمایل به حفظ و نشان دادن این گذشته داشته است و در طول تاریخ شاهد بودیم که زمانی که فرد آینده خود را منقطع از گذشته ساخته، همیشه مغلوب این گسست و نهایتاً به هویت‌زدایی و تلاقی ناموفق فرهنگ‌ها انجامیده است. در حالی که برنامه‌ریزی و طراحی بستر مکانی انسان‌ها، در پیوست متداوم با وضعیت گذشته، به ثبات فرهنگ‌ها و آرامش درونی و بیرونی فرد می‌انجامد.
کشور ایران نیز دارای قدمتی چند هزار ساله می‌باشد. شهرهای ایران هر کدام گنجینه‌ای از درایت گذشتگان در ساخت محل زندگی‌شان می‌باشد. متأسفانه در دهه‌های میانی قرن حاضر هجوم فرهنگ شهرسازی بیگانه بدون تطابق با فرهنگ ایرانی باعث رکود شهرسازی شده و این فرهنگ در اکثر شهرهای ایران به شکلی خود را نشان داده است.
طرح مسئله:
محله مورد نظر يكي از محلات قديمي شهر است كه ساختار اصلي آن مبني بر همان ساختار آشنايي است كه در شهرهاي كويري مشاهده شده است.اين ساختاركه مطابق شرايط زندگي گذشته ساخته شده است در زمان خود بسيارمناسب بوده و جوابگوي تمام نيازهاي ساكنان خود بوده است . علاوه بر كالبد مناسب با شرايط زمان خود، داراي يك انسجام فضايي مستحكمي بوده است كه روابط پايدارو درهم تنيده بسيار قوي اجتماعي در آن موج مي زند .
گويا بافت فشرده محله كه به علت شرايط اقليم كويري ايجاد شده است باعث ايجاد چنين روابط تنگاتنگ اجتماعي است كه سازمان فضايي – اجتماعي قوي را ايجاد كرده است . چنين شرايطي كه از محله ذكر شد با گذشت زمان و ورود تكنولوژي از داخل يا خارج ، يا با به همراه داشتن فرهنگ خود ويا بدون فرهنگ خود ، با ورود تدريجي ويا ورود يكباره ، به هر حال به زندگي مردم وارد شده است و نمي توان مردمي كه در اين نوع محلات زندگي مي كنند را از اين شرايط روز جدا كرد و به آنان گفت: محله اي كه شما زندگي مي كنيد در ساليان گذشته با شرايط زمان خود ساخته شده است و به اين دليل شما حق نداريد شرايط زندگي امروز را به آن وارد كنيد .
پس اولين مشكلي كه براي اين محله به وجود آمده است عدم تطابق با زندگي امروز وعدم بهره مندي از خدمات شهري ( زمين بازي كودكان ، مكان ورزشي ، خدمات رفاهي ، فضاي سبز ، امكانات بهداشتي ) است كه امروزه در شهرها به شهروندان ارائه مي شود.
مشكل اصلي دوم اين است كه كالبد به علت گذشت زمان دچار فرسودگي دروني و ظاهري شده است . كه بايد به حل اين مسئله اقدام كرد كه علاوه بر ايجاد چهره زشت براي محله و پاين آوردن سطح زندگي شهري و بهداشتي براي ساكنان محل ، مي تواند خطرات جاني نيز براي ساكنين محله ايجاد شود . از سوي ديگر اين خرابه ها مكاني براي تجمع معتادان مي شود كه باعث پايين آمدن سطح اجتماعي محله مي شود .
در مورد روابط اجتماعي و سازمان اجتماعي حاكم در محله و روابط اجتماعي بين ساكنين آن همچنان قوي باقي مانده است كه همانند كالبد محله فرسوده نشده است . تنها عاملي كه باعث خلل در نظام اجتماعي محله شده است سكونت خانوارهاي افغاني در محله است كه به علت تفاوت هاي فرهنگي و اختلاف در نوع زندگي اجتماعي اين افراد احتمال بروز مشكلات و مسائل مختلف در نوع زندگي اجتماعي ساكنين محله بسيار زياد است همچنان كه اهالي محل نيز خود به بروز اين مشكلات اشاره دارند و يكي از معضل هاي محله حود را حضور افغاني هامي دانند كه در پي بررسي و تفكر بيشتر ، علت ايجاد اين معضل را مي توان در فرسودگي زياد خانه هاي مسكوني يافت . به علت مشكلات كه بر سر راه نوسازي خانه هاي فرسوده موجود است ؛ اعم از مسائل مالي ،عدم دسترسي مناسب سواره ،خلل قانوني ؛ صاحبان خانه ها قادر به نوسازي خانه هاي خود نيستند و با توجه به فرسودگي خانه هاي مسكوني تنها افرادي كه حاضر به زندگي در آنجا هستند افغاني هاي مهاجر هستند كه خيلي از آن ها به صورت غير قانوني به ايران مهاجرت كرده اند كه شمار اين گروه به خصوص در شهر قم ارقام قابل توجهي را نشان مي دهد .
اكثر فعاليت هاي موجوددر محله دچار فرسودگي نشده است اما برخي از آنها دچار فرسودگي نسبي هستند كه تعدادشان بسيار كم است و برخي از فعاليتها نياز به تقويت و بازسازي دارند تا منبع درآمدي براي محله شود.
از توضيحات فوق ميتوان به اين نتيجه رسيد كه در محله با فرسودگي نسبي كالبد مواجه هستيم و فعاليتها اكثراً سالم و بدون فرسودگي است وگاه به ترميم و تقويت نياز دارد ، درضمن سازمان فضائي - اجتماعي قوي است و نياز به تغيير ندارد و تنها بايد حفظ شود.
پس ميتوان اين سؤال را مطرح كرد :
چگونه ميتوان برنامه و طرحي را براي از بين بردن فرسودگي كالبدي محله ايجاد كرد كه هم كمبود خدمات شهري را جبران كند و هم باعث تقويت فعاليتهايي شود كه ميتوان براي محله و ساكنانش درآمدزايي داشته باشد درضمن بايد برنامه و طرح پيشنهادي به گونه اي باشد كه لطمه اي به سازمان اجتماعي حاكم وارد نشود و خللي در روابط اجتماعي بين ساكنان محله ايجاد نشود.
البته نكته قابل توجه آن است كه هر طرح و برنامه اي بايد نحوه اجراي آن و شرايطي كه ميتوان برآن اساس طرح را به اجرا در آورد بررسي و مهيا شود از طرف ديگر نيزامكان اجرائي شدن طرح مورد بررسي و تجزيه تحليل قرار گيرد.
يكي از مواردي كه مي توان از آن براي به اجرا در آوردن طرح و تحقق برنامه پيشنهادي ، استفاده كرد مشاركت مردم ساكن در محله است و اگر واضحتر بيان كنيم به علت مسائل مالي و كمبود بودجه براي اجراي طرح، مشاركت مردم لازم و ضروري است و جزئي غيرقابل چشم پوشي در مرحله اجراي طرح است .
پس در نهايت مي توان سوال اصلي را به اين گونه بيان كرد :
چگونه و چطور مي توان طرح و برنامه اي را پيشنهاد كرد كه فرسودگي كالبد را بر طرف كند و در كنار آن كمبود خدمات شهري را جبران كند و فعاليت هايي كه قابل درآمدزايي براي محله است ترميم و تقويت كرد در ضمن به سازمان اجتماعي فعلي خدشه اي وارد نشود و سپس امكان اجرايي شدن آن مورد بررسي قرار گيرد و در آخر نحوه اجراي برنامه و طرح بيان شود به گونه اي كه از مشاركت ساكنين كمك گرفته شود .
اهداف :
1- هماهنگي كالبد با فعاليت هايي كه سالم مانده اند و دچارفرسودگي نشده اند
2- هماهنگي فعاليت با كالبدهايي كه سالم مانده اند و يا فرسودگي اندكي دارند
3- هماهنگي محله با شرايط زندگي امروز
4- حفظ بافت تاريخي ارزشمند محله
5- تحقق مفهوم محله
اهميت و ضرورت :
برنامه ريزي صحيح براي محله هاي قديمي شهر و سامان دادن به آن ها باعث روانه شدن جمعيت به آن ها شده و و مانع از خالي شدن محله از جمعيت مي شود و محله هاي قديمي در ضمن حفظ هويتشان كارآيي بيشتر و بهتري خواهند يافت و به مكان هايي خالي از جمعيت و فرسوده ( از نظر كالبدي و فعاليتي ) تبديل نمي شود چون در آن ها زندگي جريان دارد.
روش تحقیق:
در این رساله از ترکیب روش‌های تحقیق مختلف استفاده شده است که در نهایت از جمع‌بندی و تحلیل مراتب شناخت وضع موجود به ارائه راه حل دست یافته‌ایم.
روش تاریخی: مطالعه سیر تاریخی بافت قدیم قم، محدوده مورد مطالعه و ابنیه قدیمی و فضاهای شهری تاریخی در محله مورد مطالعه.
روش توصیفی: مطالعه طرح‌های تهیه شده برای بافت قدیم قم: طرح جامع، طرح تفضیلی، طرح راهبردی، طرح تجمیع.
روش تحلیلی: تحلیل وضع موجود بافت قدیم براساس مبانی نظری تحقیق شده در رابطه با چگونگی برخورد با بافت قدیم.
دست یافتن به محدوده‌های مسئله‌دار و چگونگی برخورد با آن‌ها در محدودة مورد مطالعه
فرضیه‌های تحقیق:
1ـ مشارکت مردمی برای ساکنان محله، از عوامل اصلی جهت دهنده چگونگی برخورد با مسائل ناشی از فرسودگی کالبدی و اجتماعی ـ اقتصادی بافت است.
2ـ استفاده از پتانسیل بالقوه فضاهای شهری فراموش شده و به کارگیری اراضی مخروبه کمبود فضاهای شهری باز را به بهترین شکل رفع می‌کند.
3ـ روانبخشی محلات و تعریض دسترسی‌های درجه 1 محله، باعث رونق اجتماعی اقتصادی بافت نیز می‌شود.
واقعا ممنونم:w27::w33:
 

bbahmaee

عضو جدید
من هم نگفتم بده ، اتفاقا خيلي هم خوبه ، خيلي هم كلاس داره مهندس!!
منظورم از بدون مقياس بزرگ بودنشه ،‌
بالاخره هر كس توي يه زمينه اي قوي تره و اگه بره دنبال استعدادش بهتر نتيجه مي گيره

حالا بي خيال
زياد مهم نبود
سلام بچه ها
من یک مقاله یا تحقیق درمورد شهر جدید رامین اهواز می خوام لطفا" کمکم کنید مرسی
 

bbahmaee

عضو جدید
من هم نگفتم بده ، اتفاقا خيلي هم خوبه ، خيلي هم كلاس داره مهندس!!
منظورم از بدون مقياس بزرگ بودنشه ،‌
بالاخره هر كس توي يه زمينه اي قوي تره و اگه بره دنبال استعدادش بهتر نتيجه مي گيره

حالا بي خيال
زياد مهم نبود
سلام بچه ها
من یک مقاله یا تحقیق درمورد شهر جدید رامین اهواز می خوام لطفا" کمکم کنید مرسی
 

engomi

عضو جدید
سلام من راجع به تاثیر بازار های محلی روی رشد شهرها تحقیق میکنم می تونید"لینک های کمک کننده " معرفی کنید؟ مرسی
 

Amir.ataeifar

عضو جدید
قابل نداشت اگه خواستي ميتونم مباني نظري پايان نامه را برات بزارم.
سلام
من کارشناسی ارشد برنامه ریزی هستم لیسانسم عمران-عمران
می تونید تو موضوع پایان نامه کمکم کنید
ورودی 88 هستم
هنوز پروپوزال ندادم:cry:
 

sheikh.m737

عضو جدید
سلام
من کارشناسی ارشد برنامه ریزی هستم لیسانسم عمران-عمران
می تونید تو موضوع پایان نامه کمکم کنید
ورودی 88 هستم
هنوز پروپوزال ندادم:cry:
سلام
پيشنهاد ميكنم در خصوص پدافند غير عامل كار كن يا تاثير شهركهاي صنعتي روي شهر مادر
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا