شناسايي الماسه هاي تراشكاري

ALIROOD

عضو جدید
شناسايي الماسه هاي تراشكاري :

براي الماسه هاي تراشكاري آنها را از روي حروف و علامت هاي اختصارات مخصوص مي توان شناسايي كرد كه اين علامت اختصارات به صورت ده فاكتور بيان مي گردد. (XXXXfffXXf)
1- شكل ظاهري الماسه: اولين حرف الماسه از چپ بيان كننده شكل ظاهري و اندازه زاويه اي الماسه است كه مي تواند مربع ، مثلث، لوزي و… باشد.
2- زاويه آزاد : دومين حرف الماسه بيان كننده زاويه آزاد لبه برنده الماسه است با توجه به اندازه هاي آن داراي علائم مشخصي است (مثلاً A=3)
3- تلرانس : سومين حرف الماسه تلرانس است در واقع فاصله ميان خط مماس به دايره IC در الماسه و خط مماس به قله يك الماسه را تلرانس الماسه گويند كه داراي مقادير متفاوتي مي تواند باشد.
دايره (internal circle) IC : براي آنكه سنبه وماتريس با دو تكه قالب يكديگر را شناسند و دقيقا در مركز كار روي هم بيفتند ويكديگر را پيدا كنند لازم است دو دايره محاطي در داخل سنبه و ماتريس وجود داشته باشد تا مركز دو دايره دقيقا روي هم قرار گيرد يا در حد تلرانس ميكرون از يكديگر فاصله گيرند.
4- شكل شيار و سوراخ : چهارمين حرف الماسه مربوط به شكل شيار و سوراخ و براده شكن الماسه مي باشد كه با توجه به وجود يا عدم وجود سوراخ يا شكل سوراخ آن (داراي سوراخ استوانه اي يا استوانه اي يك سر خزينه يا دوسر خزينه) تغيير مي كند.
5- طول لبه برنده : پنجمين فاكتور حرف الماسه مربوط به طول لبه برنده ست كه براساس سيستم متريك است .
6- ضخامت الماسه : شسين فاكتور الماسه مربوط به ضخامت آن است كه با توجه به هر مقدار آن استانداراي براي آن تعريف گرديده است مانند 01=1.59) )



7- زاويه گوشه الماسه : هفتمين فاكتور الماسه مربوط به ميزان R يا زاويه گوشه اي الماسه است كه با توجه به مقادير متفاوت آن استانداردهاي براي آن‌تعريف شده است كه هرچه R بزرگتر بوده كارتراش خشن تر است و هرچه R كوچكتر بوده به مرحله پرداخت نزديكتر است .
8- شكل لبه برنده : هشتمين حرف الماسه نشان گر شكل لبه برنده الماسه است كه مي تواند T,E,F يا S باشد يعني مي تواند مستقيم يا با Fillet يا chamfer يا هر دو باشد.
9- جهت حركت و برش:نهمين حرف الماسه مربوط به جهت برش الماسه مي گردد كه راست گرد است(R ) يا چپ گرد L) ) يا نرمال(N ) است.
10- براده شكن: دهمين حرف الساسه براده شكن (chipbreaker ) است .
هر الماسه در مسير حركت خود قطعه مورد نظر را مي تراشد و بار برداشته شده اگر از ميسر حركت الماسه خارج نشود مانع از براده برداري خوب شده و يا الماسه را مي شكند
براده شكن مسئوليت شكست يا تغيير مسير حركت براده را بعده دارد براده شكن ها در شيبهاي -a,+a 0, تنظيم مي شوند هر چه اين شيب از سمت صفر به +a افزايش يابد براده برداري كمتر است يا در واقع باركمتري از قطعه بر مي داريم كه در نهايت به مرحله پرداخت (fine )مي رسيم چون در اين مراحل براده ها سبك بوده براده شكن طوري طراحي مي شود كه با شيب مثبت آنها را به سمت بالاي كار هدايت مي كند حال هرچه از سمت صفر به سمت -a نزديك شديم برداه برداري افزايش مي يابد و در نهايت به مرحله خشن تراشي
مي رسيم در اين مرحله برداه ها سنگين بوده و تحت تاثير نيروي وزن خودشان مايلند كه به سمت پايين منحرف شوند پس براده شكنها با شيب منفي برارده ها را به سمت پايين هدايت مي كنند البته هميشه نياز به براده شكن نيست مثلاً در براده برداري 3تا5/3 مي توان از براده شكن در مدار خاصي استفاده نكرد كد گذاري براده شكن ها هم بستگي به تعريفي دارد كه براي آنها در نظر مي گيرند كه معمولاً به صورت زير است
براده شكن با كدab :
a :راهنماي مقدار بار مثلاً عدد3 بيان كننده 0.03 mm/rev مي باشد
b: الف :1-5 ــ داراي لبه برش مستقيم
ب: 6-9 ــ لبه برش منحني
كه البته در بسياري از شرايط كه براده شكنها خاص باشند و بر روي الماسه هاي خاص تعريف شوند از اين قانون تعبيت نمي كنند .
 

amirgator

عضو جدید
با سلام
در مورد الماسه های insert CNMG 120408
insert CCMT 110401 اطلاعات میخواستم که حروف و اعداد به چه علت گذاشته شده است
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
A تراشكاري نوين ساخت و تولید 0

Similar threads

بالا