شتری که در خونه هر کسی می خوابه [سربازی]

پرواز@

کاربر بیش فعال
خدا رو شکر
تو فکر این بودم که اگه درسم تموم شه چکار کنم
خوب شد حالا یه چند ماهی بیشتر الافم
آقایون بجای کار آفرینی زدن تو کار الاف زاییییییییییییییییی....
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
همین الان اخبار 22 رو گوش دادم اینو گفت

چی بگم ..
فعلا نظری ندارم ..
(من که دارم جای راحتی می افتم .. ولی واقعا سخت واسه پسرا )

راستی یه سوال :
من تاریخ اعزامم برج دوازده 90 بود .. (البته اون تاریخ نرفتم ) حالا واسه من کدومش اجرا میشه ؟!!
ولی بازم به مدت سربازیت اضافه میشه دقیقا" باید 2 سال خدمت کنی
اونو نمیدونم بهتره بری نظام وظیفه یا بری سایت نظام وظیفه و سوال کنی
اشكالي نداره:cool:
بهنام کچل تو اصلا" خدمت داری
نه فک نکنم داشته باشییادم اومد معافی و عین آب خوردن سفر خارجه رفتی
 

Erfan_K

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجباریه دیگه . همه چیز مملکت اجباریه اینم روش
می فهمونه که هیچ کاره ای نیستم تو شکور .
ده سال هم بشه کسی نمی تونه حرف بزنه .
...
 

E.lahe

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوش به حال آقایانی که در حال گذراندن کارشناسی ارشد هستند :D
25-26 سال درس میخوانند
به امید پیدا کردن شغل
2 سال هم باید سربازی اجباری بروند
که سنشان میشه 27-28 سال

به پسر بدون کارت خدمت و بی شغل هم که دختر نمیدهند:D
 

-->ali<--

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اصلا همه چی به کنار اخه این رسمشه کسری مدرک تحصیل را هم بردارن
ما که همین روزا رفتنیم البته با قوانین جدید امریه یه دوسالی را باید تلف کنیم
 

behnam.95

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ولی بازم به مدت سربازیت اضافه میشه دقیقا" باید 2 سال خدمت کنی
اونو نمیدونم بهتره بری نظام وظیفه یا بری سایت نظام وظیفه و سوال کنی

بهنام کچل تو اصلا" خدمت داری
نه فک نکنم داشته باشییادم اومد معافی و عین آب خوردن سفر خارجه رفتی
:D:d:d
 
همین الان اخبار 22 رو گوش دادم اینو گفت

چی بگم ..
فعلا نظری ندارم ..
(من که دارم جای راحتی می افتم .. ولی واقعا سخت واسه پسرا )

راستی یه سوال :
من تاریخ اعزامم برج دوازده 90 بود .. (البته اون تاریخ نرفتم ) حالا واسه من کدومش اجرا میشه ؟!!

تاریخ اعزام مهم هست تاریخ ارسال مدارک مهم نیست
شما هم 21 ماهی هستی
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
عجب بساطی شده خبر داغ این روزاست

هر جا میرم دوستای خدمت نرفته ام همش می نالن :D

همیشه گفتم سربازی خوبه ادمو مرد میکنه ولی واقعا یه سال بیشتر زیاده تکرای میشه دل ادمو میزنه

دیگه چیز تازه ای نیست یاد بگیری

تازه خونه پرش گفتم یه سال و گرنه هر چیزی لازم داری یاد بگیری تو همون اموزشی یاد میگیری.البته منظورم از یادگیری فقط فنون جنگی نظامی نیست کلا راه و رسم زندگی


خودم می دونم الان کسایی که حرف منو می بینن کلی فحش میدن
:D بهم که اخه ادم با الافی سربازی چی یاد میگیره چون حرف خودمم دقیقا همین بود ولی بعدش نظرم عوض شد


یه هفته اول سخته بقیش عالیه
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
معضلی به نام «اين گونه سربازی»(به همراه بحث بر سر سربازي)

معضلی به نام «اين گونه سربازی»(به همراه بحث بر سر سربازي)

بسم الله الرحمن الرحيم

با سلام به تمام دوستان عزيز و گرامي

اميدوارم همگي خوب و خوش و سلامت باشيد

به تازگي داشتم در پايگاه هاي خبري يه نگاهي مينداختم كه چشمم به عنوان خبري زير خورد:

البته همچين تيترهايي براي جوانان امروزي و به خصوص آقا پسرهاي عزيز تازگي نداره، ولي توصيه ميكنم هم متنشو بخونيد و توصيه اكيد ميكنم كه نظرات بازديدكنندگان آخر متن رو هم اگه وقت داشتيد حتما بخونيد.

در انتها اگه صلاح دونستيد يه بحثي هم در موردش انجام بديم،‌ هر چند كه به نظر بي فايده مياد؛‌ ولي شايد بحث در مورد كيفيت حضور در اين مقطع از زندگي و بيان تجربه كساني كه اين برهه زماني رو گذرانده باشند،‌ براي من و امثال بنده كه هنوز اين مقطع را نگذرانده ايم مفيد مي باشد.

پيشاپيش از حضورتون ممنونم و اميدوارم در تمام مراحل زندگيتون موفق و سلامت باشيد






معضلی به نام «اين گونه سربازی»

چند روز قبل داشتم با یکی از دوستام که کارشناسی ارشدش را در دانشگاه تهران به اتمام رسانده بود و الان در جرگه فارغ التحصیلان درآمده بود صحبت میکردم. یادم بود که قبل از فارغ التحصیلی می‌گفت که یواش یواش میخواد مراسم عروسی بگیره و زندگی مشترکش را شروع کنه. وقتی دراین رابطه باهاش صحبت کردم، دیدم تو زندگیش به یه مراحلی رسیده که خودم دیر یا زود اون مراحل را تجربه خواهم کرد و بسياري ديگر از جوانان اين كشور نيز.

دوستم مي‌گفت بعد از دفاع از پروژه كارشناسي ارشدش دفترچه سربازی را پست کرد و چند روز بعدش هم دست خانمش گرفت و باهم رفتن ماه عسل و بعد هم یه خونه اجاره کردندو باهم رفتند زیر یه سقف. اما از شما چه پنهون که چند ماهی از این زندگی شیرین نگذشته بود که نامه نظام وظیفه به خونشون ارسال شد. نامه را که باز میکنه میبینه که باید چند روزه دیگه خودش را برای دوره آموزشی سربازی آماده کنه. دوستم هم به ناچار خانمش را میفرسته شهرستان پیش خانوادش و خودش را معرفی میکنه به نظام وظیفه برای اعزام به سربازی. بعد از اتمام دوره آموزشی خانمش از شهرستان برمیگرده. اما نکته جالب این جاست که این دوست ما دوره 16 ماهه سربازی خود را باید در سر چهارراه‌ها بگذراند. اون روز که باهاش صحبت میکردم میگفت که بخاطر برخی ایام تعطیل وشلوغی خیابان‌ها مجبوره که از ساعت 6 صبح تا 9 شب سر چهار راه به خدمت مشغول باشه.

این جریان را که شنيدم خیلی ناراحت شدم. با خودم گفتم این دوست ما تو زندگیش کجا کوتاهی کرده. این که در بهترین رشته و بهترین دانشگاه ایران، درس خونده و با بهترین رزومه تونسته فارغ التحصیل بشه. طبق روایات و احادیث و اقتضائات جوانی، در سن مناسب ازدواج کرده. تو زندگیش هیچ جا کوتاهی و قصور نداشته. این بنده خدا الان چه جوری باید مخارج زندگیش را تامین کنه.کسی که دو- سه سال بعد از فارغ التحصیلی، در سربازی به سر میبره و از دانشگاه فاصله گرفته و وقتی که سربازیش هم تموم میشه تقریبا همه لینک ها و روابطی که تو دوران دانشجویی بدست آورده بوده را از دست داده چه جوری باید زندگی خودش را بچرخونه.
از آنجا که طبق روایاتي این همه سفارش به ازدواج در سنین جوانی شده چرا مسئولین مربوطه هیچ راه کار عملی برای حل این معضل نمی اندیشند؟ دوران سربازی با زمان انتظار برای اعزام حدود 5/2 سال از وقت یک جوان را در بهار عمرش یعنی جوانی به خود اختصاص میدهد. چگونه میتوان از یک جوان که در ابتدای زندگی قرار دارد انتظار داشت که در جوانی ازدواج کند؟کیست که از معضلات ازدواج نکردن جوانان در دوران فعلی آگاه نباشد. چگونه میتوان جوانان را به ازدواج ترغیب کرد در حالی که داشتن کارت پایان خدمت تقریبا در همه مراکز دولتی جزء شرایط ضروری استخدام است.

این وقفه بیشترین آسیب اجتماعی را در زندگی بسیاری ازجوانان ایجاد کرده است. از یک طرف باعث میشود که پسرها تقریبا فرصت سه دوره حضور در آزمون های ورودی دانشگاه‌ها را از دست بدهند و به همین دلیل آمار ورودی دختر هابه دانشگاه‌ها بالا میرود. دخترها و پسرهای هم سن که درس خود را باهم شروع کرده اند، اکنون پسر باید به خدمت سربازی برود و دختر با خیال راحت به ادامه تحصیل خوددردانشگاه بپردازد. که این امر یعنی افزایش تحصیلات دخترها نسبت به پسر ها خود معضلات بسیاری را در زمینه ازدواج بوجود می آورد. وباعث میشود دخترها راضی نشوند با پسرهای با تحصیلات کمتر ازدواج کنند و یا اگر راضی شوند باز مشکلات خاص خودش بوجود می‌آید. دخترها در بهار زندگی خود بجای اینکه با پسرها ازدواج کنند و به وظیفه همسرداری و تربیت فرزند بپردازند، به دلیل اینکه پسرهای هم سن آنها در سربازی به سر میبرند، به ناچار به دانشگاه میروند و با بالا رفتن سن آنها، هرلحظه از ازدواج مناسب فاصله میگیرند. تازه معدود کسانی هم که حاضر میشوند با وجود پیش رو داشتن سربازی، ازدواج کنند با مشکلات بسیاری روبرو هستند. از جمله اینکه در دوران سربازی ممر درآمدی ندارند و از فضای تخصصی خود فاصله میگیرند. همچنین در دوران آموزشی مجبورند که به دور از خانواده باشند.

همچنین با قانون جدید که دوران خدمت امریه ها را 3 ماه بیشتر از سربازان عادی قرار داده و همچنین کسری های وارد شده نیز در امریه لحاظ نمیشود، اکثر دانشگاهیان ترجیح میدهند که به فضاهای نظامی و غیر تخصصی بروند تا زودتر بتوانند دوران سربازی را به اتمام برسانند. بدون شک دود این قانون تنها درچشم طبقه فقیرو مستضعف جامعه میرود. چرا که افراد متمکن جامعه بدون نیاز به کار و دغدغه مالی ازدواج میکنند و دوران سربازی را هم به راحتی میگذرانند. اما این خانواده های فقیر هستند که باید بخاطر نداشتن وضعیت مالی مناسب، در دوران سربازی مجرد باقی بمانند تا چرخه معیوب فقر آنان برای سال های آینده و فرزندان آنها نیز تکرار شود.

چگونه میتوان انتظار داشت بدون در نظر گرفتن امکانات برای جوانان از یک سو و از میان برداشتن معضلاتی مانند سربازی از سوی دیگر، آنها را تشویق به ازدواج در سن مناسب کرد؟چگونه میتوان انتظار جامعه ای سالم را داشت درحالی که جوانان که شاکله اصلی جامعه را تشکیل میدهند در سن مناسب ازدواج نکنند. مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی اعم از اعتیاد، افسردگی، دعواهای خانوادگی، افت تحصیلی دانشجویان، از بین رفتن نشاط و سرزندگی و... در درجه اول جز با ازدواج جوان در سن مناسب قابل حل نیست. جامعه ای که جوانانش سالها پس از سن مناسب ازدواج، زندگی مشترک خود را شروع میکنند هیچ گاه نخواهند توانست محیط فرهنگی و اجتماعی جامعه خود را آنچنان که باید و شاید، بسازند.

در شرایط حاضر نیز از آنجا که بخاطر گستردگی و دسترسی بیشتر به تکنولوژی و فن آوری، سن بلوغ کاهش پیدا کرده، اما برخی معضلات مانند سربازی باعث بالارفتن سن ازدواج شده و همچنین افزایش فاصله بین سن بلوغ و ازدواج را بوجود آورده است که مشکلات فراوانی را ایجاد میکند.

باتوجه به سه مشکل اساسی پیش روی جوانان یعنی اشتغال، مسکن و سربازی، از آنجایی که در زمینه اشتغال و مسکن مشکلات بسیار است و مرتفع کردن این موانع نیز بسیار زمان بر است، بهترین راه جهت ترغیب جوانان به ازدواج حل کردن معضل سربازی است.
درست است که تامین امنیت نظامی کشور باید به عهده همین جوانان باشد، اما مطمئنا راه های بهتری برای حل این معضل وجود دارد. چرا که اکثر کشورهای دنیا توانسته اند این مشکل را حل کنند. ایران جزء معدود کشورهایی است که همچنان از قانون سنتی سربازی اجباری بالای 18 سال تبعیت می‌کند. از طرف دیگر بسیاری از کسانی که دوره سربازی را گذرانده اند اذعان دارند که در سالهای سربازی به بیگاری و انجام کارهای کاملا بی‌ربط به مباحث امنیتی میپردازند. ضمن اینکه حتی در صورت نیاز به نیروهای نظامی نیز میتوان از ارتش حرفه ای مانند بسیاری از دیگر کشورها استفاده کرد. کما اینکه اکنون 109 کشور از مجموع 197 کشور جهان سربازي را حذف کرده و ارتش حرفه‌اي بنيان گذاشته‌اند. اگر هم قرار است طبق آموزه‌هاي ديني بيشتر مردم آمادگي دفاعي داشته باشند آيا تنها راه آن دوره طولاني و كم‌بازده سربازي به شكل كنوني است؟

مسئولین کشور نباید تامین امنیت را که از راه‌های گوناگون قابل حل است، به بهای از دست دادن عظیم ترین سرمایه موجود، یعنی سرمایه با نشاط و پرانرژی جوانی بدست آورند.کسی در اهمیت حفظ امنیت تردیدی ندارد، اما این هدف برای همه کشورها مطرح است.چگونه است که تمامی کشورهای دنیا به راحتی این مشکل را حل کرده اند اما تنها ایران و چند کشور مانند:گینه، بورکینافاسو، سودان، زیمبابوه، سائوتام و سومالی و... هنوز در دام همان قانون سنتی سربازی هستند؟ ضمن اینکه طبق قانون جدید که قرار است حقوق دریافتی سربازها به اندازه قابل توجه ای زیاد شود، به راحتی میتوان این هزینه را برای استخدام افراد متخصص انجام داد. ضمن آنکه ایران از آنجا که علاوه بر وجود ارتش از وجود نیروهای داوطلبانه و غیر دولتی نیز استفاده میکند(مانند بسیج و سپاه) به مراتب جلوتر از دیگر کشورهاست که تنها یک نهاد نظامی یعنی ارتش را به خدمت دارند.

طبق آمارهای رسمی اعلام شده قوانین سربازی در دنیا به 6 دسته تقسیم میشود:
الف- كشورهايي كه سربازي اجباري ندارند.(123 کشور، 61%)
ب- کشورهایی که سربازی اجباری یک سال و یا کمتر دارند. (24 كشور، 11%)
ج- کشورهایی که صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیر مسلح سربازي دارند.(7 كشور، 4%)
د- کشورهای که سربازی انتخابی دارند.(14 كشور، 7% )
ه- اسامی کشورهایی که از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می کنند. (15 کشور،8%)
و- کشورهایی که سربازی اجباری 18ماه و یا بیشتر، غیر انتخابی و همراه با به کار گیری در امور
عملیاتی نظامی دارند. (17 كشور،9%)
متاسفانه باید گفت نام ایران جزء کشورهای آخر یعنی آندسته از کشورهایی است که سربازی اجباری بیش از 18 ماه را در دستور خود دارند دیده میشود.


در آخر یک بار دیگر متذکر میشویم که بار این مسئولیت به عهده تک تک مسئولین خدوم جمهوری اسلامی است تا با اندیشه ای درست و بجا، ضمن حفظ ملازمات امنیتی کشور، این معضل فراگیر را از سر راه جوانان بردارند و با ترغیب آنان به ازدواج در سن مناسب، از بوجود آمدن بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کنند. اگر مسئولین هوشیاری کامل بخرج دهند میدانند که مظاهر امنیت در دوارن جدید متفاوت شده و جنبه نظامی یک بعد از امنیت کشور تلقی میشود. کشوری که دارای جوانان بانشاط و پرانرژی باشد به راحتی بر مشکلات فائق می آید و میتواند آرمانهای خود را محقق کند. اما کشوری که هنوز دغدغه اصلی جوانانش برآورده کردن نیازهای ابتدایی باشد، هیچ گاه نخواهد توانست به سمت قله های پیروزی حرکت کند، حتی با داشتن ارتش های بسیار مجهز و حرفه ای. توجه به این نکته که از بین بردن موانع ازدواج ، میتواند باعث نابودی بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی بشود میتواند بر اهمیت این موضوع نزد مسئولین بیفزاید.



منبع: alef.ir/vdcbs0b88rhbs0p.uiur.html?156651
 

sokot92

عضو جدید
ممنون دوست عزیز
باور کن اشکمو در اورد اخه کجای دنیا این طوره
چقدر با شرایط سخت روبه رو شیم
خوبه اون دوست شما یه دانشگاه خوب بوده
ما ها دیگه چیکار کنیم از سربازی برگردیم باز تا وقتی سنمون میره بالای 27 یا 28 دیگه کی بهمون کار میده استخدام میکنه
پسر همسایه ما هم بعد گرفتن لیسانس الان دو ساله الافه سر چها راه ها و داره ازش بیگاری میکشن توی سرما و گرما
تازم بنده خدا زنم در عقد داره این قدر عصبی شده که نگو
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تازه من معتقدم سربازی رو باید بکن 10 سال از ده سالگی تا بیست سالگی

منتها سربازی نه به معنای کار نظامی (هر چند که کار نظامی باید باشه مثلا 3 الی 4 تا مانور دو ماه تو سال های اخر)

بگذریم بقیشو بگم حتما همه میان فحشم می دن

هیچکدمتون جنبه ی بحث کردنو نداره

نمونش خود من که از بحث کردن باهاتون منصرف شدم
 

-->ali<--

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اخیش تایپک سربازی من اول تیرماه اعزامم
پادگان ایت الله خاتمی سرباز معلمم
 

E.lahe

عضو جدید
کاربر ممتاز
هروقت نیاز به بودجه باشد حکومت اقدام به فروش سربازی میکند
هروقت نیاز به نیروی انسانی برای جنگ باشد همه معافیتها حذف و افراد سخت زیر فشار قرار میگیرند

و یا اگر بودجه رو به کاهش باشد افسر وظیفه با مدرک دکترا هم میگذارند سر چهارراه
که با مصرف دو سه دفترچه جریمه ، میلیونها تومان پول عاید صندوق خزانه کنند

کلا سربازی یعنی درآمد هنگفت برای حکومت!
 

sea ray

عضو جدید
کاربر ممتاز
سربازی به من خوش گذشت ، تنها بدیش این بود که شخصیت آدم خراب میشه. یک سرهنگ چاق بی خاصیت رئیسم بود که یواشکی براش از ساندویچی ساندویچ ککتل میگرفتم طوری که کسی نفهمه بعد بهم مرخصی ساعتی میداد و میرفتم تو آسایشگاه میخوابیدم تا ساعت 2 بعد از ظهر میرفتم خونه. پاتوقمون آبدارخونه بود نصف سربازیمون توی آبدارخونه با بگو و بخند گذشت.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
من یه فرد وفدار به رهبری و نظام اسلامی هستم !
ولی هرچی فحش دارم دوستدارم به مسولین چول مغزمون بدم !
کلی برنامه زندگی یک جوان رو خراب می کنند ! تواون سنی که باید 24 ساعته کار کنه داره از بیکاری و الافی تو سربازی رنج می بره !
می من چند روز دیگه درسم تموم میشه !
نمی دونم چیکار کنم ! دوستدارم ادامه تحصیل بدم .
برنامم اینکه اسفند برم سربازی که امتحان ارشد رو حداقل بدم! از اونور تا شهریور من 7 ماه خدمت کردم و چند ماهی رو جلو هستم و دوباره میام بیرون ادامه تحصیل !

واقعا جوانی که معافیت سربازی داشته باشه از یک امتیاز بالا برخودار هست !
واقعا دلم میسوزه !
حاضرم 4 ماه برم آموزشی زیر سختترین اموزشها ولی سربازی رو تو پادگانها و یا سر چهار راهها الاف نباشم !
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
من یه فرد وفدار به رهبری و نظام اسلامی هستم !
ولی هرچی فحش دارم دوستدارم به مسولین چول مغزمون بدم !
کلی برنامه زندگی یک جوان رو خراب می کنند ! تواون سنی که باید 24 ساعته کار کنه داره از بیکاری و الافی تو سربازی رنج می بره !
می من چند روز دیگه درسم تموم میشه !
نمی دونم چیکار کنم ! دوستدارم ادامه تحصیل بدم .
برنامم اینکه اسفند برم سربازی که امتحان ارشد رو حداقل بدم! از اونور تا شهریور من 7 ماه خدمت کردم و چند ماهی رو جلو هستم و دوباره میام بیرون ادامه تحصیل !

واقعا جوانی که معافیت سربازی داشته باشه از یک امتیاز بالا برخودار هست !
واقعا دلم میسوزه !
حاضرم 4 ماه برم آموزشی زیر سختترین اموزشها ولی سربازی رو تو پادگانها و یا سر چهار راهها الاف نباشم !
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم

با سلام به تمام دوستان عزيز و گرامي

اميدوارم همگي خوب و خوش و سلامت باشيد

به تازگي داشتم در پايگاه هاي خبري يه نگاهي مينداختم كه چشمم به عنوان خبري زير خورد:

البته همچين تيترهايي براي جوانان امروزي و به خصوص آقا پسرهاي عزيز تازگي نداره، ولي توصيه ميكنم هم متنشو بخونيد و توصيه اكيد ميكنم كه نظرات بازديدكنندگان آخر متن رو هم اگه وقت داشتيد حتما بخونيد.

در انتها اگه صلاح دونستيد يه بحثي هم در موردش انجام بديم،‌ هر چند كه به نظر بي فايده مياد؛‌ ولي شايد بحث در مورد كيفيت حضور در اين مقطع از زندگي و بيان تجربه كساني كه اين برهه زماني رو گذرانده باشند،‌ براي من و امثال بنده كه هنوز اين مقطع را نگذرانده ايم مفيد مي باشد.

پيشاپيش از حضورتون ممنونم و اميدوارم در تمام مراحل زندگيتون موفق و سلامت باشيد






معضلی به نام «اين گونه سربازی»



منبع: alef.ir/vdcbs0b88rhbs0p.uiur.html?156651

...
خیلی ممنون داداش.واقعا همچین چیزی هست.

من یه فرد وفدار به رهبری و نظام اسلامی هستم !
ولی هرچی فحش دارم دوستدارم به مسولین چول مغزمون بدم !
کلی برنامه زندگی یک جوان رو خراب می کنند ! تواون سنی که باید 24 ساعته کار کنه داره از بیکاری و الافی تو سربازی رنج می بره !
می من چند روز دیگه درسم تموم میشه !
نمی دونم چیکار کنم ! دوستدارم ادامه تحصیل بدم .
برنامم اینکه اسفند برم سربازی که امتحان ارشد رو حداقل بدم! از اونور تا شهریور من 7 ماه خدمت کردم و چند ماهی رو جلو هستم و دوباره میام بیرون ادامه تحصیل !

واقعا جوانی که معافیت سربازی داشته باشه از یک امتیاز بالا برخودار هست !
واقعا دلم میسوزه !
حاضرم 4 ماه برم آموزشی زیر سختترین اموزشها ولی سربازی رو تو پادگانها و یا سر چهار راهها الاف نباشم !

تقریبا حرف دل منو زدی.
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیچاره شماها که باید سربازی برین!!! من که تا شدم ۱۸ سال، سریع پرسیدم و معافیت کفالتم رو گرفتم!!.... الانم خیالم راحته!!
 

M A S III

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخهههههههههههههه

دلم به پسرا خیلی میسوزه......
واقعا سربازی پیرشون میکنه......
ولی باور کنید خیلی براتون واجبه...............
فقط امیدوارم بره همتون بی خطر باشه.................
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی باور کنید خیلی براتون واجبه...............

نیروهای پژاک در کمال بی شرفی ریختن تو یه پادگان توی سردشت و ۲۱ سرباز رو کشتن....یکیش پسرعموی ۱۹ ساله‌ی یکی از همکلاسی های ما...نه برای اولین بار بود، و نه تا وقتی ارتش کاری نمیکنه اخرین باره...
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
ای دوست عزی زحرف دل ما رو زدی....
.
.
.
کلا جوونیمون رفت....هی از جوونی از روزایی که رفته و برنگشته.....
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یادش بخیر چن وقت قبل گفتن 2 برادری ها معافن از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم


ولی وقتی که باید بریم شد 24 ماه

زندگی زیباست زندگی باید کرد:cry:
 

Similar threads

بالا